abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27256844
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:17 schreef Hallulama het volgende:
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.
En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
quote:
Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?
Natuurlijk, maar aan die gedachtes gaan emoties vooraf.
quote:
Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.
Dat vind ik, nog steeds, je reinste onzin. Gedachten kunnen hoogstens werken als katalysator of beheerser van die emoties.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:55:08 #127
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257072
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef Frezer het volgende:

Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod, .
Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27257233
Nee, ben niet blij met mijn emoties. Word zo moe van mezelf, ik begrijp er niets meer van. Gevoelens van verdriet, verwarring, ontevredenheid...pfff
Het is zo raar. Er is iemand en die ken ik nog vrij kort(ken hem via-via) De laatste tijd gaan we echter veel met elkaar om. Doen van alles en lullen uren, tot diep in de nacht, met elkaar over van alles. Dat voelt zo vertrouwd... Maar tegelijkertijd is het zo gek, je kent iemand pas kort. En nu maak ik me kwaad als hij geen sms-je terugstuurt of geen e-mail beantwoordt. Ik begrijp mezelf echt niet...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:00:15 #129
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257293
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:50 schreef Black_Tulip het volgende:

En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou. Ik weet anders ECHT niet wat voor zin het heeft om nog met jou te discussiëren.

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
  zondag 22 mei 2005 @ 22:07:35 #130
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257586
Black_Tulip, what about this:

Denk je niet dat als je kennis van dusdanig niveau is, dat je de processing dan kunt reguleren? Beheersen? De boel op de rails houden? En zou dat de moeite waard zijn denk je? (zie reactie van -Petor-)
  zondag 22 mei 2005 @ 22:08:19 #131
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257621
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
Ik zit niet op de kast, maar elke recentie die ik tot nu toe ben tegen gekomen en een commentaar in mijn krant komen daar op neer. Dat doet mij dan besluiten dat ik er geen geld en energie voor over heb. Jij gaat toch ook niet naar een film die je niets lijkt?

Misschien ga ik hem wel zien hoor, mocht 'i ooit op tv langs komen als ik niets te doen heb. En idd dan kan ik zelf pas echt oordelen over die film.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 22 mei 2005 @ 22:09:32 #132
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257667
Jah, da's alles wat ik bedoel, dat laatste stukje, over dat oordelen

Ik heb die film al enige tijd in huis, en iedereen die ik 'm laat zien is er laaiend enthousiast over, dus ik begrijp die recenties niet zo, I guess...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:16:19 #133
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257955
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
Hier heb je het volgens mij over de lesmethoden op basisscholen? Maar het lijkt me vrij logisch dat ze daar aandacht besteden aan hoe je met elkaar moet omgaan. Tegenwoordig is project werk op scholen ook heel populair (al schieten ze daar wat in door in mijn beleving) dat zijn ook zaken die er voor zorgen dat ze met elkaar om leren gaan. Met elkaar omgaan betekend vanzelfsprekend ook leren niet meteen te ontploffen als er iets niet volgens jou verwachtingen gebreurd. Bovendien, maar dat weet Moonah waarschijnlijk beter als ik, krijgen leerkrachten ook wel training om in te springen bij gevalletjes waar het mis drijgt te lopen. Wat wil je dan nog toevoegen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je af en toe wat aangebrand bent
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 22 mei 2005 @ 22:21:53 #134
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27258198
Ja, nee, ik was niet onder de indruk dat 't al in zo'n ver gevorderd stadium was, met dat hele PAD/Kanjertraining gebeuren, ik vind 't dan ook erg cool.

Ik ben niet aangebrand hoor, wel verbaasd afentoe.
pi_27262051
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou.
Het is polemisch bedoeld, met als doel een reactie van jou uit te lokken dat je het echt niet zo bedoelde.
quote:
Nee, vast niet, maar voor al die projectjes geldt dat ik er niet over heb gehoord. Wat ik echter in jouw posts lees lijkt heel ver te gaan en een soort verplicht project te zijn voor alle scholieren, en gecombineerd met jouw waardeoordelen over enkele basisemoties en jouw uitspraak dat de gedachte altijd voor de emotie komt, heb ik het niet zo op een uitvoering van jouw plannen.
pi_27262204
Hallullama zit jij bij een of andere sekte of zo?
Je bent zo fanatiek aan het prediken hier.

Oh en af en toe vloeken is gewoon lekker, om daar nu een hele theorie over negatieve emoties blocken over af te steken ....
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 23 mei 2005 @ 00:34:50 #137
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27262212
Dat bedoel ik ook niet, het enige dat mij fantastisch lijkt is wanneer er meer aandacht voor komt, en dan mogen de mensen met verstand van zaken het verder uitwerken.

En schijnbaar is er al meer aandacht voor, of groeit de aandacht in iedergeval, ik wacht nog op een reactie van Moonah.
pi_27262892
Hmm...

Alles in deze wereld draait om gevoel en emotie. Het zou enorm fout zijn wanneer je dit weg zou proberen te stoppen of het te veel wil gaan controleren. Emotie moet je de vrije loop kunnen laten gaan. Je hebt ze niet voor niets... Zonder emoties ben je in feite al dood...

Iedereen doet het, maar excessief onderdrukken van gevoelen zal uiteindelijk zonder twijvel toch op een bepaald moment met een eruptie naar boven komen! Niet goed dus... In die zin ga je volgens mij dus echt te ver door kinderen op jonge leeftijd gevoelens te laten onderdrukken. Gevaarlijke materie in mijn ogen...

Persoonlijk ben ik net als ieder mens ook lang niet altjd even blij met al mijn emoties, maar ik zou ze voor geen bedrag te wereld willen missen!

[ Bericht 0% gewijzigd door -Jay-20- op 23-05-2005 01:22:07 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  maandag 23 mei 2005 @ 01:22:26 #139
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263119
-Jay-20-, we hebben het hier helemaal niet over het ONDERDRUKKEN van emoties.
pi_27263144
Nee, actief controleren wat in veel gevallen dus op het zelfde neer komt...
  maandag 23 mei 2005 @ 01:27:44 #141
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263199
Nee toch? Dat kan je best nuanceren lijkt me
pi_27263251
Als je kinderen op jonge leeftijd alle nagatieve gevoelens actief laat controleren is het volgens mij onvermijdelijk dat deze gevoelens op latere leeftijd volledig onderdrukt zullen worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:34:59 #143
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263290
Als je 't hebt over PAD, ik moest wel even denken aan Amerikaanse praktijken ja, daarom vroeg ik me ook af of dat wel helemaal 100% in orde is, padden lijkt mij teveel op onderdrukken.

Maar zo hoeft 't niet te lopen, lees even wat ik eerder tikte:

- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.

In dat geval onderdruk je dus helemaal NIETS, toch? Je draagt het kind ook niets op, je leert hem alleen maar dat ongelukjes kunnen gebeuren, that's all.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:38:44 #144
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27263356
Inderdaad Hallulama, je hebt gewoon gelijk, klaar.
Negatieve gevoelens moet je gewoon geleiden en relativeren, zeker bij een bovenstaand voorbeeld.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27263392
I agree. Maar dat is natuurlijk een normaal leerproces. In die situatie wordt er gewoon uitgelegd hoe er met bepaalde situaties het beste omgegaan zou moeten worden. Dit staat los van het onderdrukken of controleren van gevoelens. Het gaat idd om relativeren.

Het zou fout zijn wanneer pietje geleerd zou worden dat woede toch niets uit haalt en dat hij er per definitie niet naar zou moeten handelen, want die indruk kreeg ik dat je op wou namelijk... Zo, niet dan heb ik je verkeerd begrepen.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:44:13 #146
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263427
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
pi_27263607
Leuk topic, goeie discussie. (tvp)
  maandag 23 mei 2005 @ 09:49:10 #148
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27266042
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:34 schreef Hallulama het volgende:
- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.
Piet snapt best wel dat ongelukjes kunnen gebeuren, dat heetf 'i echt wel van ouders en school geleerd. Desondanks zal piet boos reageren, alleen al uit reflex. Daar vind ik ook niet zo gek veel mee mis, zolang Piet Henk niet gaat aftuigen (wat hem ook al lang geleerd is dat 'i dat niet moet doen).

Ik zie de "verbetering" niet die je voorsteld. Zoals ik al eerder zei, ik krijg erg vaak het gevoel dat mensen die met dit soort dingen (extreem) bezig zijn gevoelens onderdrukken (ondanks dat ze het zelf niet willen zien); risico is dat op een gegeven moment de bom barst. En dan is het feest.

Geef mij maar mijn negatieve emoties , een probaat middel tegen het opkroppen van frustraties. Pijn gaat ook gepaard met negatieve gevoelens, wil je dat ook er uit hebben?
  maandag 23 mei 2005 @ 12:04:03 #149
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27270016
Dat is anders niet de PAD methode, dat is mijn methode.

Hieronder zie je hoe het volgens PAD zou moeten gaan:

- Piet is kwaad op Henk, omdat deze op zijn voet heeft gestapt.
- Piet loopt bij Henk weg en gaat padden om rustig te worden.
- Daarna bedenkt hij dat hij Henk gaat vragen om in het vervolg beter uit te kijken, want hij heeft pijn.
- Als hij dit heeft gedaan, reageert Henk door te zeggen dat het niet expres kwam en biedt hij zijn excuses aan.
- Het probleem is opgelost.

Padden, padden? Wat is padden? In je schulp kruipen? Op je tanden bijten? Daar lijkt het op, brrr!

DAT lijkt me nou WEL onderdrukken.

Het komt tevens zeer geacteerd over, like I said, Amerikaanse praktijken.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:30:42 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27282953
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:05 schreef Moonah het volgende:
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 00:34 schreef Hallulama het volgende:
ik wacht nog op een reactie van Moonah.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:44 schreef Hallulama het volgende:
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
Goh Hallulama, tegen een kind in de klas zou ik zeggen dattie niet zo ongeduldig hoeft te zijn. "De juf is je echt niet vergeten hoor..."

We zijn ons binnen het team nu aan het oriënteren op de methode "Klets". Alleen ben ik nog niet aan proeflessen toegekomen in mijn groep, dus daar kan ik je nog niet zoveel over melden.

PAD beviel ons dus niet. Te gemaakt. En de lessen waren niet prettig.
Dat zgn padden is niet bedoeld als opkroppen of wegduwen, maar om alles even laten bezinken. Dat zou je juíst moeten aanspreken. Immers, na een bezinking is de primaire emotie wat gezakt en kan het kind weer vanuit zijn ratio reageren.

Oh, en fyi, de juf heeft vanavond nog iets anders te doen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dč ôk wir.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')