abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 mei 2005 @ 02:35:01 #101
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27236759
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 20:24 schreef Frezer het volgende:

In de situatie dat je nooit die negatieve stofjes hebt gekend heb je niks aan die positieve stofjes, omdat ze geen extra betekenis voor je hebben.
Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.
quote:
Om ook terug te komen op een eerdere opmerking van je, wist je dat mensen die zich niet zo lekker of neutraal voelen beter beslissingen kunnen overdenken. Lijkt me toch een positieve eigenschap van negative emoties. Aan de andere kant, als je je heel erg lekker voelt ben je veel sneller geneigt naar stereotypen te grijpen als je iemand inschat.
Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.
quote:
Ik zie er niet zo veel design aan, maar das een andere discussie. Maar ik denk dat het niet veel zin heeft jezelf in de richting van een eutopisch wereldbeeld te pushen.
Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27239544
quote:
Op zondag 22 mei 2005 02:29 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Dat heb ik al een aantal maal uitgelegd, blader even terug en zeg me of je 't hebt begrepen of niet.
Ik heb teruggescrold, maar ik heb vooralsnog geen duidelijke, concrete uitleg gezien over hoe een basisschool deze speciale training zou moeten aanpakken.
quote:
1. Hoe kom je uberhaupt op die richel terecht? En zou ratio je niet genoeg kunnen helpen in die benarde situatie?
Mits je niet onoplettend zou zijn, zou je inderdaad niet op die richel terecht komen, uit angst eraf te vallen en gruwelijke verwondingen op te lopen c.q. dood te gaan. Ik denk dat het denken van de mens veel meer een combinatie is van ratio en gevoel dan je denkt.

Sterker nog, je kunt zelfs zeggen dat als dit handelen niet zo beïnvloed zou zijn door emotie, je zonder problemen op die richel terecht zou kunnen komen. Bij de aanblik van een richel in de verte weet je immers nooit wat erachter ligt en op de richel staan hoeft nog geen gevaar op te leveren. Wie weet is er wel iets wat zorgt voor een ongevaarlijke, zachte landing, zoals een meertje (al hangt dat wel af van de hoogte, en de diepte van het meertje en moet je goed kunnen duiken). Een mens zou echter koste wat kost voorkomen op die richel terecht te komen.
quote:
2. Liefde kan je ook doen inzetten voor gezinnen in slechte omstandigheden.
Flikker op.. Geen mens is in staat te houden van onbekenden. Nee, zelfs gelovigen niet
quote:
3. Welke vooruitgang is er ooit door een beschaving gebracht zonder welke wij het als mensheid absoluut niet zouden hebben kunnen redden? Wat jij bedoelt is competitie volgens mij. Competitie heeft te maken met voortplantingsdrang.
Geen. Echter, zonder die vooruitgang zouden we nog steeds in hutjes hebben geleefd, op jacht naar wilde dieren en op zoek naar vruchtjes. Het is maar net wat je leuk vindt. Bovendien zou de mensheid veel en veel kleiner zijn, omdat dergelijk bestaan een mens niet in staat stelt zich in groten getale voort te planten.
quote:
Noem een voorbeeld waarin emotie helder denken bevorderd.
Al genoemd.
quote:
Door een drang diep van binnen om te begrijpen wat er zoal gebeurt hier op aarde. Door het stellen van de vraag "Waarom?", een vraag die niet vaak genoeg gesteld kan worden.
Is die vraag niet gebaseerd op angst? Waarom moet de mens zo nodig begrijpen wat er gebeurt op aarde? Waarom emmert die niet voort?
quote:
Show me the way, and I'll follow.
Voila. Al zal je me niet volgen, want je bent het niet met me eens.
quote:
Jamba. Heb je deze coole ringtone al?

0906-0666 voor hete meiden.

Enough said?

-edit- *scrollt terug* Nee ok. Nog steeds geen schitterend voorbeeld, zeker niet zonder de context waar het toe behoort

[ Bericht 3% gewijzigd door Black_Tulip op 22-05-2005 11:47:13 ]
  zondag 22 mei 2005 @ 13:16:44 #103
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27241766
We brengen het in de praktijk door er over te onderwijzen.

Wat angst betreft, ik vermoed dat je een lichaam vol adrenaline verward met helder nadenken.

Er zijn mensen die van alles en iedereen kunnen houden, en alles en iedereen even open en met respect en interesse behandelen. Mensen die begaan, nieuwsgierig en verwonderd zijn betreffende alles wat er om hen heen gebeurt. Het merendeel kan het tot nu toe echter geen drol schelen, maar daar kunnen we aan werken door de wereld eens op een andere manier te leren bekijken. Voor meer informatie hierover zie bijvoorbeeld de oosterse mystiek.

De mens die zich in grote getale voortplant heeft tot nu toe geleid tot pak 'm beet 30% meer mensen op aarde dan onze planeet kan dragen (zie Living Planet Report).

De vraag "Waarom?" is niet gebaseerd op angst, de vraag "Waarom?" is gebaseerd op nieuwsgierigheid en betrokkenheid, me dunkt.

Wat betreft exploitatie op basis van emotie, zie de afdeling marketing & communicatie, reclame, etc.
pi_27245304
quote:
Op zondag 22 mei 2005 13:16 schreef Hallulama het volgende:
We brengen het in de praktijk door er over te onderwijzen.
Hoe? Stel, Hallulama, dat jij een directeur/directrice van een basisschool bent, die van de overheid te horen krijgt dat jij een proefprogramma moet opstarten om kinderen meer te onderwijzen over hun emoties, wat voor concrete opdrachten zou jij geven aan jouw werknemers, dus de leerkrachten? Hoe zou dat programma eruit zien? Ik ga nog verder: stel dat jij een leerkracht bent die van de directeur opdrachten heeft gekregen om de kinderen te onderwijzen over hun emoties. Wat is jouw persoonlijke invulling? Hoe denk jij te kunnen voorkomen dat die invulling gekleurd wordt door jouw leven, jouw ervaring, en, onvermijdelijk, jouw emoties, jouw normen en waarden? Zou jij, zoals je eerder hebt gesuggereerd, kinderen van een jaar of zes leren dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is? Hoe denk je dat dit in de praktijk zal uitpakken?
quote:
Wat angst betreft, ik vermoed dat je een lichaam vol adrenaline verward met helder nadenken.
Niet per sé. Angst hoeft namelijk niet te betekenen dat je hele lichaam erdoor beheerst wordt. Zoals ik al zei, ben je eigenlijk al bang als je naar de richel kijkt, nog niet eens als je er al op staat, maar het is juist die angst die je ervan weerhoudt om naar de richel toe te lopen. Ik denk werkelijk dat het vermijden van risico's niets heeft te maken met de ratio. Het vermijden van risico's is afhankelijk van de situatie soms wel en soms juist niet verstandig. Wat dat betreft denk ik dat het juist handig is dat de mensheid bestaat uit groepen die graag wel risico's opzoeken om te beoordelen of ze daadwerkelijk gevaarlijk zijn (en als ze gevaarlijk zijn, ondervinden ze daar de gevolgen van) en groepen die angstvallig ieder risico vermijden. Het is die mix van persoonlijkheden die heeft verzekerd dat de mensheid overleeft en zich voortplant (helaas, zoals je zegt, ten koste van het milieu) en eigenlijk wantrouw ik elk initiatief die mix van persoonlijkheden te veranderen.
quote:
Er zijn mensen die van alles en iedereen kunnen houden, en alles en iedereen even open en met respect en interesse behandelen. Mensen die begaan, nieuwsgierig en verwonderd zijn betreffende alles wat er om hen heen gebeurt.
Door de mensen die mij kennen word ik lief genoemd, naïef, zelfs volgzaam en hebbende een innerlijke drang om zoveel mogelijk te leren, maar voor geen enkel mens staan alle ramen naar de wereld wijd open. Het menselijk oog werkt niet als een camera en noteert slechts waar de persoon zelf voor open staat. Zo is de mens.
quote:
Het merendeel kan het tot nu toe echter geen drol schelen
Ook dat durf ik onzin te noemen. De mens is een sociaal dier en is in staat om om anderen te geven. Zelfs als hij mensen niet kent, kan hij nog woedend en verdrietig worden door de aanblik van erbarmelijke omstandigheden.
quote:
maar daar kunnen we aan werken door de wereld eens op een andere manier te leren bekijken. Voor meer informatie hierover zie bijvoorbeeld de oosterse mystiek.
Denk jij werkelijk dat het een verbetering voor de mensheid is als zij zich uniform, met zijn allen, werpt op 1 enkele levensbeschouwing?
quote:
De vraag "Waarom?" is niet gebaseerd op angst, de vraag "Waarom?" is gebaseerd op nieuwsgierigheid en betrokkenheid, me dunkt.
Waarom is er lijden? - woede Wat gebeurt er met de mens na de dood? - angst En nog een vraag, geen waarom vraag, maar wel een vaak gestelde: Is er iets levends tussen hemel en aarde wat machtiger dan ons is wat wij niet kunnen waarnemen? - eveneens angst.
quote:
Wat betreft exploitatie op basis van emotie, zie de afdeling marketing & communicatie, reclame, etc.
Dat ik het een slecht voorbeeld vond, betekent niet dat ik je niet snapte.
  zondag 22 mei 2005 @ 17:32:56 #105
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27248824
Dear Black_Tulip, kinderen slechts vertellen dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is, is geen onderwijs, en riekt naar indoctrinatie. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nooit de bedoeling kan zijn. Jammer dat je het zo opvat, ik moet duidelijk werken aan mijn communicatie, of jouw perceptie is een tikje ongezond, wie zal het zeggen.

Tevens jammer dat je over het woord "bijvoorbeeld" heen leest, er zomaar vanuit gaat dat ik me slechts op 1 enkele levensbeschouwing wil werpen, en dat je daar nog een prachtige smiley voor zet ook.

Wat minder jammer maar wel erg interessant is, is dat jij van mijn algemene vraag "Waarom?" (zonder onderwerp) maakt "Waarom is er lijden?" en "Wat gebeurt er met de mens na de dood?" (zonder dat ik het hier over heb gehad) en er vervolgens vanuit gaat dat de vraag "Waarom?" per definitie te maken heeft met angst.

Please elaborate on this...

(ik ben wel blij dat je snapt dat mensen dikwijls worden geëxploiteerd op basis van emoties)
pi_27249166
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:
Dear Black_Tulip, kinderen slechts vertellen dat angst, verdriet, etc. altijd slecht is, is geen onderwijs, en riekt naar indoctrinatie. Ik hoop dat je begrijpt dat dat nooit de bedoeling kan zijn. Jammer dat je het zo opvat, ik moet duidelijk werken aan mijn communicatie, of jouw perceptie is een tikje ongezond, wie zal het zeggen.
Ik denk een combinatie van slechte uitdrukking en slechte perceptie. In ieder geval, het is wat je suggereerde, al meende ik al te begrijpen dat het niet je bedoeling was. Daarom vroeg ik ook wat het wel is. Je hebt het voor alsnog nog steeds niet beantwoord.
quote:
Tevens jammer dat je over het woord "bijvoorbeeld" heen leest, er zomaar vanuit gaat dat ik me slechts op 1 enkele levensbeschouwing wil werpen, en dat je daar nog een prachtige smiley voor zet ook.
Excuus voor die smiley Maar wat wil je dan? Waar denk je dat de mensheid 'juiste' of 'meest gunstige' overtuigingen vandaan kan halen en als jij niet vindt dat ze allemaal hetzelfde moeten geloven, namelijk wat volgens jou goed is, wat wil je dan?
quote:
Wat minder jammer maar wel erg interessant is, is dat jij van mijn algemene vraag "Waarom?" (zonder onderwerp) maakt "Waarom is er lijden?" en "Wat gebeurt er met de mens na de dood?" (zonder dat ik het hier over heb gehad) en er vervolgens vanuit gaat dat de vraag "Waarom?" per definitie te maken heeft met angst.
Ik meende dat jij met jouw 'waarom' vraag de typische levensvragen bedoelde die ieder mens op een gegeven moment bezig houden en ik gaf enkele voorbeelden van dergelijke levensvragen om aan te geven dat ik inderdaad denk dat levensvragen vaak voortkomen uit angst, of in ieder geval het gevolg zijn van een emotie.
  zondag 22 mei 2005 @ 17:56:47 #107
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27249493
Op dit moment is voor mij nog de vraag "Is het wenselijk?" en niet "Hoe gaan we het doen?", ook al heb ik daar wel ideeën over, de zaak is nog in ontwikkeling, en voel je vrij om mee te denken, ik sta open voor alle input.

Wat ik wil komt neer op horizonverbreeding, een frisse wind, de zaken eens vanaf de andere kant bekijken.

Ik heb 't nooit over levensvragen gehad, dus het hele verhaal betreffende "Waarom?" = Angst slaat nergens op.

Het soort "Waarom?" waar ik op doelde is meer zoiets als: "Waarom scheldt hij me uit? Scheelt er iets aan? Doe ik iets fout? Heeft hij hulp nodig?".

Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.

Verder bevat het werk van de filosoof Alan Watts ook heel wat prima ideeën betreffende die "frisse wind".
  zondag 22 mei 2005 @ 18:05:35 #108
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27249726
quote:
Op zondag 22 mei 2005 02:35 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Onzin, het niet kennen van negatieve stofjes doet niets af aan het lekkere gevoel van positieve stofjes. Het contrast is wellicht kleiner omdat je niet gaat van negatieve stofjes naar positieve stofjes, maar van neutrale stofjes naar positieve stofjes.
Dat vind ik dus geen onzin . Ik geef je er wel gelijk in dat het contrast tussen positief en negatief niet te groot moet zijn, maar op dat moment kunnen mensen dus ook hulp krijgen. Ik zelf heb totaal geen probleem met mijn gevoelens, soms voel ik me idd niet okke, maar dat geeft me een goede aanwijjzing dat er ergens iets mis is. Ik zou me geen leven kunnen en willen voorstellen zonder ook negatieve gevoelens.
quote:
[..]

Dat geldt wanneer mensen het totale plaatje niet kunnen overzien, maar ik wil ook zaken als gevoel in de zin van intuïtie lostrekken van het soort emoties waar wij het hier over hebben.
En het is dus uit onderzoek naar voren gekomen dat mensen die gelukkig zijn minder oog hebben voor het totale plaatje. (en erg ongelukkige ook)
quote:
[..]

Wat vertel je me nu? Dat ik moet stoppen met dromen? Kortom, de aarde is plat en hij blijft plat?
Je droomt maar verder hooor, ik ben de laatste die je tegen zal houden, . Ik heb alleen zelf geen behoefte om zo te dromen, het verband met een platte aarde begrijp ik niet. Je hoeft niet te dromen om uit te vinden dat 'i rond is.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 22 mei 2005 @ 18:11:29 #109
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27249866
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:05 schreef Frezer het volgende:
Ik zelf heb totaal geen probleem met mijn gevoelens, soms voel ik me idd niet okke, maar dat geeft me een goede aanwijjzing dat er ergens iets mis is. Ik zou me geen leven kunnen en willen voorstellen zonder ook negatieve gevoelens.
Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
quote:
het verband met een platte aarde begrijp ik niet. Je hoeft niet te dromen om uit te vinden dat 'i rond is.
De aarde is rond, de wereld is plat.
(c) Ad Visser
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_27249928
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:
Op dit moment is voor mij nog de vraag "Is het wenselijk?" en niet "Hoe gaan we het doen?", ook al heb ik daar wel ideeën over, de zaak is nog in ontwikkeling, en voel je vrij om mee te denken, ik sta open voor alle input.
Ik ga er niet over mee denken, want het lijkt me uberhaupt niet wenselijk. Echter, ook bij de vraag of het wenselijk is denk ik dat je moet denken aan de mogelijke praktijkuitvoering. Je kunt namelijk bijvoorbeeld tot de conclusie komen dat het plan in de praktijk niet haalbaar is, dus dat het niet wenselijk is om er naar te streven.
quote:
Ik heb 't nooit over levensvragen gehad, dus het hele verhaal betreffende "Waarom?" = Angst slaat nergens op.
Dat is dan een misinterpretatie van mijn kant.
quote:
Het soort "Waarom?" waar ik op doelde is meer zoiets als: "Waarom scheldt hij me uit? Scheelt er iets aan? Doe ik iets fout? Heeft hij hulp nodig?".
Ok... Dit voorbeeld zie ik als een mengeling van verbazing, licht gebrek aan zelfvertrouwen, lichte verontwaardiging omdat zijn schelden abnormaal is, medeleven, wellicht een behoefte er zelf iets aan te doen, dus het verlangen zelf iets te kunnen betekenen.. Al met al heel veel emotie Ik wil niet ontkennen dat een dergelijke gebalanceerde reactie rationeel wenselijker is dan blinde verontwaardiging, maar al met al bestaat het toch uit emotie.
quote:
Wat ik wil komt neer op horizonverbreeding, een frisse wind, de zaken eens vanaf de andere kant bekijken.
Om beter te begrijpen waar ik naar toe wil moet je misschien de film "What the bleep do we know?!" eens bekijken.
Verder bevat het werk van de filosoof Alan Watts ook heel wat prima ideeën betreffende die "frisse wind".
Misschien doe ik dat wel eens
  zondag 22 mei 2005 @ 18:30:43 #111
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250344
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:14 schreef Black_Tulip het volgende:

Misschien doe ik dat wel eens
Hou me op de hoogte.
pi_27250503
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:30 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Hou me op de hoogte.
En verder zie je echt niets meer om op te reageren?
  zondag 22 mei 2005 @ 18:46:21 #113
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250783
Nee, ik probeer je uit je bestaande denkkader te helpen breken maar 't gaat me niet erg gemakkelijk af, ik vind je erg zwart/wit, je trekt te snel conclusies, vandaar de tip, bekijk die film eens, daar komen ook plaatjes in voor, misschien helpt dat

Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:46:30 #114
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27250794
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:

[..]

Toch zou jij, samen met vele anderen, volgens Hallulama, een onderwijsprogramma moeten volgen om gelukkig te worden.
Ja, ik chargeer...
"Moeten" wekt negative emoties bij me op, .
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  zondag 22 mei 2005 @ 18:49:18 #115
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27250873
quote:
Op zondag 22 mei 2005 17:56 schreef Hallulama het volgende:

De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...
  zondag 22 mei 2005 @ 18:52:38 #116
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27250969
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:49 schreef Frezer het volgende:

De kritieken zijn anders niet bepaald uitnodigend...
Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!
  zondag 22 mei 2005 @ 18:55:46 #117
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27251043
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Je bent 't gewoon niet eens met mijn idee over dat het vak psychologie best op de basisschool zou kunnen worden geintroduceerd, in een soort Fisher Price editie, dus dan houdt het op.
Het vak psychologie is theoretisch. Je leert over de psyche.
Therapie laat je eea doorvoelen.

En als je bedoelt dat er aandacht moet zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, dan kan ik je verblijden: Die is er al lang op de basisschool. Methodes genoeg.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:55:55 #118
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251049
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:11 schreef Moonah het volgende:

Ja, ik chargeer...
Zeg eeh, het is anders ook slim om de verkeersregels te kennen voordat je aan het verkeer deelneemt.

Wil niet zeggen dat het je zonder kennis van de verkeersregels niet lukt om van A naar B te komen, maar wanneer je de verkeersregels kent zal dit no doubt stukken makkelijker zijn.
  zondag 22 mei 2005 @ 18:58:02 #119
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251101
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:55 schreef Moonah het volgende:

En als je bedoelt dat er aandacht moet zijn voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen, dan kan ik je verblijden: Die is er al lang op de basisschool. Methodes genoeg.
Weet je de namen van enkele van die methodes?
  zondag 22 mei 2005 @ 19:05:56 #120
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27251331
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:58 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Weet je de namen van enkele van die methodes?
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
Wij hebben iig de PAD-methode gebruikt (programma alternatieve denkstrategieën). Vast iets over te vinden op google. De kanjertraining wordt op de school van een vriendin van me gebruikt.
  zondag 22 mei 2005 @ 19:11:47 #121
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251521
Hee, dat spul klinkt goed!

Is dit standaard materiaal? Verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten in of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?
  zondag 22 mei 2005 @ 19:23:11 #122
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27251830
Grappig, dit komt van zo'n PAD website:
( http://www.sbodeschalm.nl/padles.htm )

---

Voorbeeld:

STANDAARD:
- Piet is kwaad op Henk, omdat deze op zijn voet heeft gestapt.
- Piet reageert door Henk uit te schelden. Deze gaat daarom nogmaals op zijn voet staan. Een heftige ruzie volgt.

PAD:
- Piet loopt bij Henk weg en gaat padden om rustig te worden.
- Daarna bedenkt hij dat hij Henk gaat vragen om in het vervolg beter uit te kijken, want hij heeft pijn.
- Als hij dit heeft gedaan, reageert Henk door te zeggen dat het niet expres kwam en biedt hij zijn excuses aan.
- Het probleem is opgelost.

---

Je kunt je afvragen of padden niet gelijk staat aan opkroppen in dit geval.

Ik zou liever zoiets zien als:

- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).
pi_27253897
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:46 schreef Hallulama het volgende:
Nee, ik probeer je uit je bestaande denkkader te helpen breken maar 't gaat me niet erg gemakkelijk af
Ik probeer hetzelfde bij jou en het lukt mij ook niet
quote:
ik vind je erg zwart/wit
We staan hier dan ook als zwart tegen wit tegenover elkaar, lijkt het
quote:
je trekt te snel conclusies, vandaar de tip, bekijk die film eens, daar komen ook plaatjes in voor, misschien helpt dat
Misschien kan een wat uitgewerktere versie van jouw plan me wel overtuigen.
quote:
Het zou misschien wel kunnen, maar ik vraag me af of het verantwoord is om kinderen op zulke jonge leeftijd met psychologie te confronteren. Mijn confrontaties met psychologie op jonge leeftijd hebben in ieder geval geen prettige gevolgen gehad, al was dat op een totaal andere manier.

Bovendien denk ik dat je een denkfout maakt. Corrigeer me als ik het mis heb, maar uit jouw posts trek ik de conclusie dat je de ratio boven de emotie stelt en dat volgens jou een mens rationele beslissingen kan nemen zonder emoties, maar ik denk dat ten eerste de emotie voorafgaat aan de ratio (wat in een andere post door iemand anders al in een biologisch kader uiteen is gezet; jij hebt er niet op gereageerd, waarom niet?) en ten tweede dat emoties noodzakelijk zijn voor rationele beslissingen, op voorwaarde dat geen enkele emotie de overhand krijgt. Zonder emoties is de mens, imho, geen mens.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:17:32 #124
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27255652
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.

Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?

Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.

Dat het denken zelf ook continu aan emotie onderhevig is snap ik. Als je bang bent, en je houdt je gedachte gefocust op datgene waar je bang voor bent, dan blijf je bang of word je nog banger, het is een lus.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:42:04 #125
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27256491
quote:
Op zondag 22 mei 2005 18:52 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Find out for yourself then, of kom gratis hier kijken, ik nodig je uit!
Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod, .
pi_27256844
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:17 schreef Hallulama het volgende:
Tsja, in een andere topic hebben we 't over "vrije wil", en dat is absoluut een discussiepunt ja, ik denk dat hoe beter de mens zichzelf kan beheersen, hoe meer vrije wil een mens heeft.
En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
quote:
Hoe dan ook, je weet toch dat gedachten een mens gek kunnen maken, kwaad, jaloers, verdrietig, etc.?
Natuurlijk, maar aan die gedachtes gaan emoties vooraf.
quote:
Dat bedoel ik met er is EERST de gedachte, en DAN de emotie.
Dat vind ik, nog steeds, je reinste onzin. Gedachten kunnen hoogstens werken als katalysator of beheerser van die emoties.
  zondag 22 mei 2005 @ 21:55:08 #127
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257072
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:42 schreef Frezer het volgende:

Nou, een reclame film voor een sekte komt niet bepaald hoog op mijn "zien" lijstje. Evengoed bedankt voor het aanbod, .
Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
pi_27257233
Nee, ben niet blij met mijn emoties. Word zo moe van mezelf, ik begrijp er niets meer van. Gevoelens van verdriet, verwarring, ontevredenheid...pfff
Het is zo raar. Er is iemand en die ken ik nog vrij kort(ken hem via-via) De laatste tijd gaan we echter veel met elkaar om. Doen van alles en lullen uren, tot diep in de nacht, met elkaar over van alles. Dat voelt zo vertrouwd... Maar tegelijkertijd is het zo gek, je kent iemand pas kort. En nu maak ik me kwaad als hij geen sms-je terugstuurt of geen e-mail beantwoordt. Ik begrijp mezelf echt niet...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:00:15 #129
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257293
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:50 schreef Black_Tulip het volgende:

En om ervoor te zorgen dat de mens zichzelf kan beheersen, moeten alle kinderen maar intensieve emotionele training krijgen?
Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou. Ik weet anders ECHT niet wat voor zin het heeft om nog met jou te discussiëren.

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
  zondag 22 mei 2005 @ 22:07:35 #130
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257586
Black_Tulip, what about this:

Denk je niet dat als je kennis van dusdanig niveau is, dat je de processing dan kunt reguleren? Beheersen? De boel op de rails houden? En zou dat de moeite waard zijn denk je? (zie reactie van -Petor-)
  zondag 22 mei 2005 @ 22:08:19 #131
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257621
quote:
Op zondag 22 mei 2005 21:55 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Hoe kom je in hemelsnaam aan dergelijke onzin? Wat geeft het nou dat er een dame in de film aan het woord komt (naast diverse wetenschappers) die toevallig werkt voor de Ramtha School of Enlightenment? Je hebt haar boodschap niet eens gehoord!

Wie of wat heeft jou zo op de kast gejaagd dat je van te voren de deur al dichtgooit zonder er ook maar van geproefd te hebben?

I mean, come on man !
Ik zit niet op de kast, maar elke recentie die ik tot nu toe ben tegen gekomen en een commentaar in mijn krant komen daar op neer. Dat doet mij dan besluiten dat ik er geen geld en energie voor over heb. Jij gaat toch ook niet naar een film die je niets lijkt?

Misschien ga ik hem wel zien hoor, mocht 'i ooit op tv langs komen als ik niets te doen heb. En idd dan kan ik zelf pas echt oordelen over die film.
  zondag 22 mei 2005 @ 22:09:32 #132
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27257667
Jah, da's alles wat ik bedoel, dat laatste stukje, over dat oordelen

Ik heb die film al enige tijd in huis, en iedereen die ik 'm laat zien is er laaiend enthousiast over, dus ik begrijp die recenties niet zo, I guess...
  zondag 22 mei 2005 @ 22:16:19 #133
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27257955
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

En wat is PAD dan? Is dat onzin? En Kanjertraining? Allemaal flauwekul? Het slaat schijnbaar wel aardig aan.
Hier heb je het volgens mij over de lesmethoden op basisscholen? Maar het lijkt me vrij logisch dat ze daar aandacht besteden aan hoe je met elkaar moet omgaan. Tegenwoordig is project werk op scholen ook heel populair (al schieten ze daar wat in door in mijn beleving) dat zijn ook zaken die er voor zorgen dat ze met elkaar om leren gaan. Met elkaar omgaan betekend vanzelfsprekend ook leren niet meteen te ontploffen als er iets niet volgens jou verwachtingen gebreurd. Bovendien, maar dat weet Moonah waarschijnlijk beter als ik, krijgen leerkrachten ook wel training om in te springen bij gevalletjes waar het mis drijgt te lopen. Wat wil je dan nog toevoegen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je af en toe wat aangebrand bent
  zondag 22 mei 2005 @ 22:21:53 #134
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27258198
Ja, nee, ik was niet onder de indruk dat 't al in zo'n ver gevorderd stadium was, met dat hele PAD/Kanjertraining gebeuren, ik vind 't dan ook erg cool.

Ik ben niet aangebrand hoor, wel verbaasd afentoe.
pi_27262051
quote:
Op zondag 22 mei 2005 22:00 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Nou ga je WEER te kort door de bocht. Kun je hier eens mee ophouden? Die overdreven insinuaties van jou.
Het is polemisch bedoeld, met als doel een reactie van jou uit te lokken dat je het echt niet zo bedoelde.
quote:
Nee, vast niet, maar voor al die projectjes geldt dat ik er niet over heb gehoord. Wat ik echter in jouw posts lees lijkt heel ver te gaan en een soort verplicht project te zijn voor alle scholieren, en gecombineerd met jouw waardeoordelen over enkele basisemoties en jouw uitspraak dat de gedachte altijd voor de emotie komt, heb ik het niet zo op een uitvoering van jouw plannen.
pi_27262204
Hallullama zit jij bij een of andere sekte of zo?
Je bent zo fanatiek aan het prediken hier.

Oh en af en toe vloeken is gewoon lekker, om daar nu een hele theorie over negatieve emoties blocken over af te steken ....
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  maandag 23 mei 2005 @ 00:34:50 #137
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27262212
Dat bedoel ik ook niet, het enige dat mij fantastisch lijkt is wanneer er meer aandacht voor komt, en dan mogen de mensen met verstand van zaken het verder uitwerken.

En schijnbaar is er al meer aandacht voor, of groeit de aandacht in iedergeval, ik wacht nog op een reactie van Moonah.
pi_27262892
Hmm...

Alles in deze wereld draait om gevoel en emotie. Het zou enorm fout zijn wanneer je dit weg zou proberen te stoppen of het te veel wil gaan controleren. Emotie moet je de vrije loop kunnen laten gaan. Je hebt ze niet voor niets... Zonder emoties ben je in feite al dood...

Iedereen doet het, maar excessief onderdrukken van gevoelen zal uiteindelijk zonder twijvel toch op een bepaald moment met een eruptie naar boven komen! Niet goed dus... In die zin ga je volgens mij dus echt te ver door kinderen op jonge leeftijd gevoelens te laten onderdrukken. Gevaarlijke materie in mijn ogen...

Persoonlijk ben ik net als ieder mens ook lang niet altjd even blij met al mijn emoties, maar ik zou ze voor geen bedrag te wereld willen missen!

[ Bericht 0% gewijzigd door -Jay-20- op 23-05-2005 01:22:07 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
  maandag 23 mei 2005 @ 01:22:26 #139
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263119
-Jay-20-, we hebben het hier helemaal niet over het ONDERDRUKKEN van emoties.
pi_27263144
Nee, actief controleren wat in veel gevallen dus op het zelfde neer komt...
  maandag 23 mei 2005 @ 01:27:44 #141
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263199
Nee toch? Dat kan je best nuanceren lijkt me
pi_27263251
Als je kinderen op jonge leeftijd alle nagatieve gevoelens actief laat controleren is het volgens mij onvermijdelijk dat deze gevoelens op latere leeftijd volledig onderdrukt zullen worden.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:34:59 #143
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263290
Als je 't hebt over PAD, ik moest wel even denken aan Amerikaanse praktijken ja, daarom vroeg ik me ook af of dat wel helemaal 100% in orde is, padden lijkt mij teveel op onderdrukken.

Maar zo hoeft 't niet te lopen, lees even wat ik eerder tikte:

- Piet wordt niet kwaad op Henk omdat Henk op z'n voet heeft gestapt, Piet snapt namelijk dat ongelukjes kunnen gebeuren, Piet slaakt echter wel een kreet om de pijn te uiten en vraagt EVENTUEEL aan Henk of hij voortaan beter op wil passen (alsof Henk dit niet al lang had begrepen door de kreet die Piet slaakte, maar goed).

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.

In dat geval onderdruk je dus helemaal NIETS, toch? Je draagt het kind ook niets op, je leert hem alleen maar dat ongelukjes kunnen gebeuren, that's all.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:38:44 #144
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_27263356
Inderdaad Hallulama, je hebt gewoon gelijk, klaar.
Negatieve gevoelens moet je gewoon geleiden en relativeren, zeker bij een bovenstaand voorbeeld.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_27263392
I agree. Maar dat is natuurlijk een normaal leerproces. In die situatie wordt er gewoon uitgelegd hoe er met bepaalde situaties het beste omgegaan zou moeten worden. Dit staat los van het onderdrukken of controleren van gevoelens. Het gaat idd om relativeren.

Het zou fout zijn wanneer pietje geleerd zou worden dat woede toch niets uit haalt en dat hij er per definitie niet naar zou moeten handelen, want die indruk kreeg ik dat je op wou namelijk... Zo, niet dan heb ik je verkeerd begrepen.
  maandag 23 mei 2005 @ 01:44:13 #146
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27263427
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
pi_27263607
Leuk topic, goeie discussie. (tvp)
  maandag 23 mei 2005 @ 09:49:10 #148
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27266042
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:34 schreef Hallulama het volgende:

Als Piet snapt dat ongelukjes kunnen gebeuren, dan zal hij de energie opgewekt door het gevoel van pijn niet richten op Henk, maar op de lucht.
Piet snapt best wel dat ongelukjes kunnen gebeuren, dat heetf 'i echt wel van ouders en school geleerd. Desondanks zal piet boos reageren, alleen al uit reflex. Daar vind ik ook niet zo gek veel mee mis, zolang Piet Henk niet gaat aftuigen (wat hem ook al lang geleerd is dat 'i dat niet moet doen).

Ik zie de "verbetering" niet die je voorsteld. Zoals ik al eerder zei, ik krijg erg vaak het gevoel dat mensen die met dit soort dingen (extreem) bezig zijn gevoelens onderdrukken (ondanks dat ze het zelf niet willen zien); risico is dat op een gegeven moment de bom barst. En dan is het feest.

Geef mij maar mijn negatieve emoties , een probaat middel tegen het opkroppen van frustraties. Pijn gaat ook gepaard met negatieve gevoelens, wil je dat ook er uit hebben?
  maandag 23 mei 2005 @ 12:04:03 #149
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27270016
Dat is anders niet de PAD methode, dat is mijn methode.

Hieronder zie je hoe het volgens PAD zou moeten gaan:

- Piet loopt bij Henk weg en gaat padden om rustig te worden.
- Daarna bedenkt hij dat hij Henk gaat vragen om in het vervolg beter uit te kijken, want hij heeft pijn.
- Als hij dit heeft gedaan, reageert Henk door te zeggen dat het niet expres kwam en biedt hij zijn excuses aan.
- Het probleem is opgelost.

Padden, padden? Wat is padden? In je schulp kruipen? Op je tanden bijten? Daar lijkt het op, brrr!

DAT lijkt me nou WEL onderdrukken.

Het komt tevens zeer geacteerd over, like I said, Amerikaanse praktijken.
  maandag 23 mei 2005 @ 18:30:42 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27282953
quote:
Op zondag 22 mei 2005 19:05 schreef Moonah het volgende:
Ik zal morgen eens voor je kijken als ik eraan denk.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 00:34 schreef Hallulama het volgende:
ik wacht nog op een reactie van Moonah.
quote:
Op maandag 23 mei 2005 01:44 schreef Hallulama het volgende:
Nou, die indruk krijg ik dus ook als men het heeft over "padden", vandaar dat ik Moonah nu echt begin te missen, maar ja, het is natuurlijk wel inmiddels 01:44
Goh Hallulama, tegen een kind in de klas zou ik zeggen dattie niet zo ongeduldig hoeft te zijn. "De juf is je echt niet vergeten hoor..."

We zijn ons binnen het team nu aan het oriënteren op de methode "Klets". Alleen ben ik nog niet aan proeflessen toegekomen in mijn groep, dus daar kan ik je nog niet zoveel over melden.

PAD beviel ons dus niet. Te gemaakt. En de lessen waren niet prettig.
Dat zgn padden is niet bedoeld als opkroppen of wegduwen, maar om alles even laten bezinken. Dat zou je juíst moeten aanspreken. Immers, na een bezinking is de primaire emotie wat gezakt en kan het kind weer vanuit zijn ratio reageren.

Oh, en fyi, de juf heeft vanavond nog iets anders te doen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')