Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:24 schreef Moonah het volgende:
Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
Vandaar dus... onderwijs!quote:Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..
Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.![]()
You got me!quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:26 schreef Hallulama het volgende:
Je LAAT je gewoon pushen joh!
Oké, dan hebben we nog genoeg mogelijkheden om ze bij te stellen...quote:Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.![]()
Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:27 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Wat de ouders niet weten kunnen ze ook het kind niet leren.
Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.quote:[..]
Vandaar dus... onderwijs!
Het is toch leuk om hierover te babbelen of na te denken?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:28 schreef Black_Tulip het volgende:
Juist omdat jij het nog niet op een rijtje hebt, moeten wij afgaan op wat je tot nu toe in de thread hebt gezegd en eerlijk gezegd vind ik die dingen weinig rustgevend.
Da's helaas ook nog steeds niet verplicht. Telkens als ik daar over begin noemen m'n vrienden me een fascist.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:33 schreef Moonah het volgende:
Dat klopt. Maar laat ze dan op oudercursus gaan.
Ja, maar is de realiteit niet anders dan?quote:Nee. Onderwijs is er voor om kinderen wegwijs te maken in de maatschappij. Dat we de soc.emot. taak erbij hebben gekregen is bittere noodzaak. Dus nogmaals, we moeten de rollen niet omdraaien.
Om te beginnen krijgt 'i al onderwijs, en jou speerpunt maakt er blijkbaar nog deel van uit ook. Dat zal waarschijnlijk niet voldoende zijn om de missers van die ouders in de opvoeding goed te maken. Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.quote:
Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:36 schreef Frezer het volgende:
Als je als kind van twee kanten complleet tegenstrijdige zaken te horen krijgt gaat dat niet werken.
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:40 schreef Moonah het volgende:
Kijk, daar hebben we een punt. Voor kinderen idd heel lastig als ze bv. op school dingen moeten oplossen door te praten en moeder zegt: "Ge sloat er maar op!". Want wat de juf zegt is heilig, maar aan hun ouders zijn ze (uiteraard) loyaal. Dus ja... wat moet je dan kiezen/geloven, waarop kun je vertrouwen als kind?
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succesquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
En daar komt bijvoorbeeld de oosterse mystiek om de hoek kijken, een stroming die ons kan leren om andere zaken meer te waarderen, zaken die wellicht waarachtiger zijn.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succes
Ook iets wat kan worden afgeleerd op school.
meer jeugdcriminaliteitquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:38 schreef Frezer het volgende:
btw, als je nu eerst eens bewijs zou hebben dat het zo veel "slechter" is gesteld met de kids op dit vlak als 20 jaar geleden (of 200 voor mijn part).
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:43 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Daarom ben ik dus voor verplichte opvoedcursussen, en pas aan kinderen beginnen als je met jezelf klaar bent.
Ja, veel mensen hebben moeite met zaken die verplicht zijn, maar met de verkeersregels valt 't wel mee.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
Ja ja, welkom in de moderne seculiere westerse samenleving.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:
meer jeugdcriminaliteit
meer kinderen/jongeren met psychische problemen
meer mensen met een burnout/overspannenheid op latere leeftijd
ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
meer jeugdcriminaliteit - zou best kunnenquote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Byte_Me het volgende:
ik heb geen harde cijfers, maar die zijn vast wel te vinden. ik ben er van overtuigd dat bovenstaande punten waar zijn.
probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:46 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ik heb daar ook wel eens een discussie over gehad. Omdat ik daar dus in zekere mate voor ben. Maar 'verplicht' is niet de oplossing.
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:06 schreef Frezer het volgende:
probleem is idd een grens bepalen, en is het wel ethisch verantwoord dat op te leggen aan anderen. Ik denk dat het zo goed als onmogelijk is hiervoor een eerlijk en degelijk systeem te ontwikkelen.
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 20:44 schreef Hallulama het volgende:
Helaas is (veel) kinderen hebben natuurlijk nog steeds een maatstaf voor succes
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:08 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Je hoeft niet per se te focussen op wat ouders WEL moeten doen, je kan beter focussen op wat ouders vooral NIET moeten doen.
We gaan je niet vertellen wat de beste manier is, we vertellen je alleen dat de manieren zus en zo NIET in orde blijken te zijn, want dit of dat.
Dat zijn dan de verkeerde niet-seculiere samenlevingen, waar armoede heerst en geen sociale voorzieningen zijn, daar doen ze 't puur vanwege overlevingsredenen, en 't komt ook wegens gebrek aan voorbehoedsmiddelen, so I reckon.quote:Op dinsdag 24 mei 2005 21:09 schreef Frezer het volgende:Is dat zo?
In niet-seculiere samenlevingen in elk geval wel (of vele malen sterker als hier)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |