abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2005 @ 18:38:49 #151
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27283158
Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_27301716
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:29 schreef Hallulama het volgende:
Hoe blij bent u met uw emoties? Zou u zich een leven zonder negatieve emoties kunnen voorstellen? Denkt u dat een dergelijke leven saai zal zijn? Of denkt u dat een dergelijk leven juist voor meer rust en vrede zal zorgen?
Enorm rustig en vredig. Geen gezeik aan m'n kop.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_27301843
ik zou niet zonder mijn emoties willen. ook niet zonder de "negatieve". ik zet negatieve bewust tussen aanhalingstekens, omdat ik geloof dat er geen negatieve emoties bestaan. je moet jezelf gewoon afleren om ze te beoordelen, maar ze gewoon voelen.

ik vind het wel wat hebben, die achtbaan van emoties. stukken beter dan een flatline.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:49:27 #154
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27303294
Heb je wel eens een "flatline" ervaren, Byte_Me?

Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 11:52:42 #155
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27303393
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:

Volgens mij zijn de meeste mensen die zweren bij "achtbanen van emoties" niet bekend met "flatlines" namelijk.
Ik ben het iig wel met hem eens. Ik denk dat een achtbaan en de flatline beiden uitersten zijn, maar ik weet wel dat ik me prettiger voel als ik emoties voel, dan dat ik vrijwel niets voel.

En natuurlijk, over-emotioneel zijn kan net zo goed onprettig zijn als in het geheel geen emoties voelen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:15:12 #156
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27304004
Eeh, tsja, wijs, de waarheid ligt uiteraard in het midden, da's zo.

Ik vraag me af of het aantal psychische patienten in Nederland toeneemt of afneemt.
pi_27306990
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 12:15 schreef Hallulama het volgende:
Eeh, tsja, wijs, de waarheid ligt uiteraard in het midden, da's zo.

Ik vraag me af of het aantal psychische patienten in Nederland toeneemt of afneemt.
Gokje: het aantal psychische patiënten ter wereld neemt toe naarmate de technologische 'vooruitgang' van de maatschappij toeneemt. Maar dat is volledig off-topic.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:10:13 #158
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27307858
Grappig, religie neemt toe na periodes van technologische vooruitgang.

How interesting, but yeah, off-topic.

Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.

Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.

Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.

Geef eens wat aandacht aan reflectie ofzo.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:12:09 #159
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27307925
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Grappig, religie neemt toe na periodes van technologische vooruitgang.

How interesting, but yeah, off-topic.

Technologische vooruitgang hypnotiseert de mens vermoedelijk een beetje, of verlamt, en 't kost dan weer even tijd om te ontwaken into pure being.

Sommigen gaan langs bij de shrink, anderen vinden wat ze zoeken in religie, filosofie of mystieke stromingen.

Daarom moet 't onderwijsstelsel op de schop, om een gulde middenweg te vinden, om te voorkomen dat mensen knettergek worden van al die snelheid & dynamiek om hun heen.

Geef eens wat aandacht aan reflectie ofzo.
Het heeft er denk ik eerder mee te maken dat de vraag of je psychische problemen heeft vooral afhankelijk is van het feit of je er zelf last van hebt. Bij welvaart ligt de lat van "ergens problemen mee hebben" een stuk lager dan wanneer er gemiddeld minder welvaart is.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:25:28 #160
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27308356
Ja, omdat wanneer alles voor de wind gaat er minder aandacht is voor reflectie, I guess?

De gemiddelde mens begint pas na te denken als het FOUT gaat, en komt dan achter een flinke hoeveelheid extra fouten die niet eerder zichtbaar waren. Of is dat de emotie weer welke de visie vertroebelt?

Het goede en het foute hypnotiseren dan allebei. M.a.w. positieve emoties en negatieve emoties leiden af van de werkelijkheid, het midden, de balans?

Gaat het goed dan denkt men te weinig, gaat het fout dan denkt men te veel? Wat een grap.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:29:04 #161
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_27308488
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:25 schreef Hallulama het volgende:
Ja, omdat wanneer alles voor de wind gaat er minder aandacht is voor reflectie, I guess?
Nee, eerder dat je relatief gezien eerder ervaart dat iets een probleem is.
quote:
De gemiddelde mens begint pas na te denken als het FOUT gaat, en komt dan achter een flinke hoeveelheid extra fouten die niet eerder zichtbaar waren. Of is dat de emotie weer welke de visie vertroebelt?
Ik weet niet. Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.
quote:
Het goede en het foute hypnotiseren dan allebei. M.a.w. positieve emoties en negatieve emoties leiden af van de werkelijkheid, het midden, de balans?
Voor zover een werkelijkheid is wel. Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.
quote:
Gaat het goed dan denkt men te weinig, gaat het fout dan denkt men te veel? Wat een grap.
Dat lijkt mij niet, maar misschien bedoel je met denken iets anders dan wat er normaal gesproken mee bedoeld wordt.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:35:01 #162
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27308694
Ja, wellicht, denken als in kritisch zijn?
pi_27308885
Zeg Hallulama, ik wil hier best over verder discussiëren, maar vind je het eigenlijk niet jammer dat je meehelpt aan het 'kapen' van je eigen topic? Ik bedoel, wat vind je ervan dat we nu van onderwerp veranderen?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 14:49:16 #164
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27309202
Laat ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag, ben jij ERG strikt qua persoonlijkheid, Black_Tulip?

(kapen klinkt wel weer erg drastisch namelijk)
pi_27313164
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:49 schreef Hallulama het volgende:
Laat ik die vraag beantwoorden met een tegenvraag, ben jij ERG strikt qua persoonlijkheid, Black_Tulip?
Hoe bedoel je?
quote:
kapen klinkt wel weer erg drastisch namelijk
Kapen is de letterlijke vertaling van het woord 'hijacking' wat op Engelstalige forums regelmatig wordt gebruikt om aan te tonen dat in de discussie plotseling op een ander onderwerp wordt overgegaan. Het interessante in dit topic is dat je er zelf aan meewerkt, hoewel meerdere fora een beleid hebben tegen 'hijacking', omdat dat niet leuk is voor de TS.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:32:45 #166
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27314776
1. Er staat nog een vraag open:

"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

In het kiezen van de methode zelf is men klaarblijkelijk vrij."

2. Everything's connected.

Is wellicht een beetje afhankelijk ook van wat men verwacht van een forum, ik verwacht algemene uitwisseling van meningen en kennis.

Maar okay, als iemand opeens in deze topic over auto's of voetbal zou beginnen te praten dan zou me dat NET iets te ver gaan ja
  dinsdag 24 mei 2005 @ 17:49:11 #167
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_27315258
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:32 schreef Hallulama het volgende:

"Is sociaal-emotionele ontwikkeling nou verplicht? Ministerie van OCW approved? Of wordt iedere school vrijgelaten qua of ze zich hier wel of niet mee bezig wensen te houden? Hoe werkt dat?

Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig, . Een negatieve emotie, ik zou er maar snel eens wat aan gaan doen!
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_27315601
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 11:49 schreef Hallulama het volgende:

Ik heb jarenlang bijna alle emoties weggeduwd. kan helaas niet zeggen dat dat een gelukkige tijd was.

bovendien hoeft een achtbaan natuurlijk niet meteen super extreem te zijn. er zijn ook wat rustigere achtbanen.

mijn idee van een flatline is dat je geen referentiepunten meer hebt. geen ups, geen downs, helemaal niets. dus dan weet je ook niet waar die flatline ligt.
Mijn ervaring was dat die flatline veranderde in een neergaande spiraal, totdat ik me realiseerde dat ik helemaal niet gelukkig was.

bovendien helpen emoties je keuzes te maken. stel jij vind je baan kut. maar jij duwt dat kutgevoel weg, negeert het, relativeert het, wat dan ook. dan zou je dus bij wijze van spreken je hele leven een kutbaan kunnen hebben. terwijl je met een beetje emotie waarschijnlijk wel over de streep was geduwd om een andere baan te gaan zoeken. waarmee je misschien wel veel gelukkiger zou zijn.

mijn ervaring is dus dat je maar beter wel die emoties kunt beleven, zodat je er iets mee kunt doen. uitzoeken waar ze vandaan komen, wat de oorzaak is en die aanpakken.

[ Bericht 21% gewijzigd door Byte_Me op 24-05-2005 18:09:30 ]
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:11:34 #169
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27317709
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 17:49 schreef Frezer het volgende:

Moonah heeft gelijk, je bent ongeduldig, . Een negatieve emotie, ik zou er maar snel eens wat aan gaan doen!
Ongeduldig? Of enthousiast?
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:13:11 #170
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27317757
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 18:02 schreef Byte_Me het volgende:

mijn ervaring is dus dat je maar beter wel die emoties kunt beleven, zodat je er iets mee kunt doen. uitzoeken waar ze vandaan komen, wat de oorzaak is en die aanpakken.
Dat is precies wat ik wil zeggen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 19:38:20 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27318484
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:11 schreef Hallulama het volgende:
Ongeduldig? Of enthousiast?
Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
quote:

In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 14:10 schreef Hallulama het volgende:
Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.
Maar school laten verworden tot een Psychologisch Vormingscentrum....
En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_27319355
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:

[..]

Je enthousiasme uit zich nogal door ongeduld... Beetje minder pushen zou prettig zijn.
[..]

In hoeverre het verplicht is weet ik eigenlijk niet. Ik weet wel dat een goede soc.-emot. ontwikkeling een basisvoorwaarde is om tot leren te kunnen komen. Dus een goede school heeft geen wettelijke verplichting nodig....
[..]

Onzin. Als mensen uit 'een goed nest' komen, met liefde, aandacht en een beetje oké (consequente) opvoeding dan is dat voor het merendeel afdoende. School voegt wat toe op dat vlak.
Maar school laten verworden tot een Psychologisch Vormingscentrum....
En ik hecht juíst enorm veel waarde aan de soc emot. ontw. van kinderen, maar jouw plannen vind ik echt zwaar overtrokken.
het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.

kijk bijvoorbeeld naar japan. dat is een land met een extreem hoge druk op presteren. hard leren, hoge cijfers halen, daarna hard werken en carriere maken. De mensen zijn compleet vervreemd van hun gevoelsleven. Vandaar dat er nergens zoveel mensen zelfmoord plegen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Byte_Me op 24-05-2005 20:15:08 ]
pi_27319599
quote:
2. Everything's connected.

Is wellicht een beetje afhankelijk ook van wat men verwacht van een forum, ik verwacht algemene uitwisseling van meningen en kennis.

Maar okay, als iemand opeens in deze topic over auto's of voetbal zou beginnen te praten dan zou me dat NET iets te ver gaan ja
quote:
Mijn theorie: Technologische vooruitgang veroorzaakt verregaande en razendsnelle verandering in de omgeving van de mens. Het gevolg is een identiteitscrisis, aangezien de omgeving mede de identiteit bepaalt. De persoonlijkheid en gevoeligheid voor verandering bepaalt waartoe de mens toevlucht neemt om deze verandering van de omgeving te neutraliseren door een vaste, rustgevende factor.
quote:
Een andere oplossing is een vertraging van die vooruitgang, maar dat is zeker vloeken in de kerk Technologische vooruitgang betekent overigens niet dat alles plotseling beter gaat. Sterker nog, technologische vooruitgang is de directe aanleiding voor sociologische achteruitgang, namelijk groeiende ongelijkheid.
quote:
Hoe goed je ook nadenkt, fouten zijn er altijd wel. Hoe je daarmee omgaat kun je zelf voor kiezen. Je kunt het zien als een falen en jezelf de put in werken, je kunt het ook zien als een leermoment en het zien als een verrijking.

[...]

Emoties geven echter wel aan hoe jij kiest iets te ervaren, en daarmee kun je jezelf heel goed leren kennen, en is het waarschijnlijk zelfs een afdruk van wie je bent.
Eensch.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:24:54 #174
11682 Moonah
Jolie femme
pi_27319930
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 20:06 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

het probleem is dat er de laatste tientallen jaren een grote nadruk op leren en denken is gekomen. dat moet in balans worden gehouden met het "voelen". Door steeds maar de nadruk op het leren en denken te leggen, verschuift automatisch de aandacht van je gevoelsleven weg. het zou mijns inziens erg goed zijn als er ook aandacht komt voor het sociaal emotionele. Of dat nou vanuit school moet komen laat ik in het midden.
Ehm.... vergelijk onderwijs eens met een eeuw geleden. En óf er dan meer aandacht is gekomen voor de soc-emot. ontw. Een gulden middenweg is oké. Maar de rollen moeten niet worden omgedraaid. Primair ligt die verantwoordelijkheid bij de ouders.
quote:
kijk bijvoorbeeld naar japan. dat is een land met een extreem hoge druk op presteren. hard leren, hoge cijfers halen, daarna hard werken en carriere maken. De mensen zijn compleet vervreemd van hun gevoelsleven. Vandaar dat er nergens zoveel mensen zelfmoord plegen.
Ik heb een kind in de klas met een Japanse moeder en een Nederlandes, maar Amerikaans geöriënteerde vader. Ze hebben daar ook gewoond. Mijn hemel.... Enorm triest zoals dat kind wordt 'opgevoed'..
Als hij ook maar één foutje heeft raakt hij al in paniek. Ouders willen alleen maar (en nóg veel meer) aandacht voor prestaties. Letterlijk: "We vinden het jammer dat er niet meer academische vorming is op school." Hálloooo! We zijn een basisschool. Anyway, kind is op soc.-emot. vlak compleet 'misvormd'. Ouders zien niet dat hij daarin te weinig is ontwikkeld, vinden dat ook totaal niet belangrijk. We hebben tig gesprekken met ze gehad, totdat er door hen werd getwijfeld aan mijn professionaliteit ( "I assume you are educated to be a teacher?" ). Als ouders weer komen klagen, adviseert mijn directeur ze een andere school te zoeken die beter aansluit bij hun ideeën.
Maar in- en intriest voor zo'n manneke. Hij is echt onhebbelijk, en daar kan hij niet eens iets aan doen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:26:12 #175
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_27319962
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 19:38 schreef Moonah het volgende:

Gek, toch ben ik echt niet ongeduldig, maar goed, da's weer de afdeling communicatie en de afdeling perceptie.

Je LAAT je gewoon pushen joh!
quote:
Wat zijn mijn plannen dan? Ik weet zelf nog niet eens wat mijn plannen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')