tot aan het huwelijk..? zal er maar snel over beginnen..quote:ja dat weet ik dus ook nog niet, maar ik vind haar leuk genoeg om daar een tijdje mee te moeten wachten
Je ziet wel Sjors, wordt een aardig tijdje wachtenquote:Op dinsdag 19 april 2005 14:21 schreef kultivate het volgende:
ja dat weet ik dus ook nog niet, maar ik vind haar leuk genoeg om daar een tijdje mee te moeten wachten
Denk dat ik wel voor het gros spreek als ik zeg:quote:ja zal er wel eens met haar over beginnen. Maar zijn er hier ook fokker's die echt verstand van geloof enz hebben?
Ik snap dit soort reacties niet echt...quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:32 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik zou nooit wat beginnen met een gelovige. Ik denk dat dat problemen op gaat leveren.
De helft van je vrije tijd (zondag) niets samen kunnen doen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Denk dat ik wel voor het gros spreek als ik zeg:
gelovig -> minder snel nuecken..
gelovig -> goedkeuring van ouders nodig bij nieuwe vriend..
Waarom zou ik mijn energie in een relatie steken die gedoemd is te mislukken?quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:34 schreef TopStyle het volgende:
[..]
Ik snap dit soort reacties niet echt...
Wanneer je echt verliefd bent laat je je toch niet remmen uit een soort van raar 'principe'?
Ja het eerste jaar misschien, maar dan! Mag/moet je mee naar de kerk, mag je op zondag je ding niet meer doen, zit je met haar familie te bidden in de MacDonalds!quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:34 schreef TopStyle het volgende:
[..]
Wanneer je echt verliefd bent laat je je toch niet remmen uit een soort van raar 'principe'?
Noem me een domme romanticus met een plaat voor z'n kop maar waarom zou je het er niet op wagen? Wie weet ontstaat er iets prachtigs.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:38 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Waarom zou ik mijn energie in een relatie steken die gedoemd is te mislukken?
De meesten zijn tegenwoordig al een stuk losser, gelukkig.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Dat alleen al is genoeg reden om geen relatie met een gelovige te beginnen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:44 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Zelfde situatie hier, ik geloofde niet en het meisje waar ik verliefd op werd wel![]()
Nu niet meer!![]()
Maar serieus kerel, ik weet niet hoe lang je al verliefd op haar bent maar ik vraag me af of je er verstandig aan doet om met dat meisje een relatie aan te gaan. Als zij echt zwaar tilt aan het geloof en jij niet zul je er nooit tussen komen, jullie werelden verschillen veel te veel. En op zondag ochtend uitslapen is er natuurlijk ook niet meer bij!![]()
Ken jij zwaar gelovigen (artikel 31)? Ik kan je wel vertellen dat die 2x naar de kerk gaan erg serieus nemen en ontzettend veel waarde hechten aan hun geloof. Dat is niet zomaar een raar principe maar een levensgroot relatie-obstakel.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:34 schreef TopStyle het volgende:
[..]
Ik had het over de andere kant van het verhaal; namelijk dat de TS bang is om een relatie aan te gaan met een gelovig iemand. En dat dit voor velen hier al zowat als principe geldt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:45 schreef ArcticBlue het volgende:
[..]
Ken jij zwaar gelovigen (artikel 31)? Ik kan je wel vertellen dat die 2x naar de kerk gaan erg serieus nemen en ontzettend veel waarde hechten aan hun geloof. Dat is niet zomaar een raar principe maar een levensgroot relatie-obstakel.
Misschien kan jij het wel opbrengen om zondagochtend vroeg je bed uit te gaan om naar de kerk te gaan en te bidden voor het eten, maar ik zou het niet op kunnen brengen. Ik zou mezelf ook heel erg schijnheilig vinden als ik met mijn ongelovige kop in een kerk zou gaan zitten, alleen om hem een plezier te doen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:43 schreef TopStyle het volgende:
[..]
Noem me een domme romanticus met een plaat voor z'n kop maar waarom zou je het er niet op wagen? Wie weet ontstaat er iets prachtigs.
Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat niet strokende-geloofsovertuigingen () een relatie meteen tot mislukken doemen.
Heeerlijk. Lekker een vrij zondag. Geen geneuzel aan je hoofd als je moet voetballen enzo.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:35 schreef -erwin- het volgende:
[..]
De helft van je vrije tijd (zondag) niets samen kunnen doen.
nuttige tips, maar werd je niet eerst streng gekeurt door haar ouders en dan met name haar moeder??quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:42 schreef Scorpie het volgende:
mijn vriendin is ook gelovig, zij het niet al te streng (alhoewel van haar moeders kant wat meer gelovige druk uit wordt geoefend) en dat gaat prima, beetje aanpassen van beide kanten; meedoen met bidden voor het eten is bijvoorbeeld wel iets wat je moet gaan doen, terwijl ze bij jou thuis dat misschien helemaal niet doet, dus dan is het eerlijk verdeeld.
En ja, af en toe een kerkbezoek (pasen, kerstmis, belangrijke dopingen en zo) kan ook wel eens bevordelijk werken voor je relatie.
En wat dacht je van de ouders? Mijn vriendin komt uit een zwaar christelijk nest en heeft ook veel voor deze relatie moeten inleveren. We wonen nu bijna een jaar samen en je begrijpt dat ze door haar ouders (en de ouders door de gemeente want zo gaat dat) niet of amper aangekeken!quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:45 schreef ArcticBlue het volgende:
[..]
Ken jij zwaar gelovigen (artikel 31)? Ik kan je wel vertellen dat die 2x naar de kerk gaan erg serieus nemen en ontzettend veel waarde hechten aan hun geloof. Dat is niet zomaar een raar principe maar een levensgroot relatie-obstakel.
Nou, dat viel wel mee, die moeder op zich is niet zo heel streng gelovig, alleen de rest van die kant van haar familie wel, en ik werd an sich niet echt "gekeurt", daarbij komt dat ik zelf 8 jaar christelijke basisschool heb gehad, dus dat viel wel meequote:Op dinsdag 19 april 2005 14:53 schreef kultivate het volgende:
[..]
nuttige tips, maar werd je niet eerst streng gekeurt door haar ouders en dan met name haar moeder??
Misschien overbodig maar wel gemeend:quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:57 schreef Scorpie het volgende:
Een gelovige zou nooit de 'liefde van mijn leven' kunnen zijn. Sterker nog, ik betwijfel dat ik verliefd zou kunnen worden op een gelovige. Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar ik ben mijn geloof kwijtgeraakt en ik heb door de jaren heen zo'n aversie ontwikkeld tegen het christelijke geloof dat ik meen gelijk op een jongen af te knappen als hij duidelijk maakte christelijk te zijn.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:48 schreef TopStyle het volgende:
[..]
Ik had het over de andere kant van het verhaal; namelijk dat de TS bang is om een relatie aan te gaan met een gelovig iemand. En dat dit voor velen hier al zowat als principe geldt.
Ik snap ook best dat het moeilijk is / kan worden, maar toch... Zou jij het met de in jou ogen 'liefde van je leven' er niet op wagen?
Hoe streng christelijk is ze? Is ze een ChristenUnietype of een SGP-meisje, inclusief de lange zwarte rok? De eerste categorie is denk ik nog wel redelijk flexibel en wellicht kan het daarmee slagen. De tweede categorie lijkt me een buitengewoon moeilijk verhaal. Die zijn doorgaans toch ontzettend geïndoctrineerd (ontkennen van de evolutieleer, homoseksualiteit als een ziekte zien en geen seks voor het huwelijk), om nog maar te zwijgen van de hoogstwaarschijnlijke tegenwerking door haar ouders indien zo'n mesije een relatie met een "ongelovige" aangaat.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
Nou hier dan even mijn relatieprobleem. Nou ja het is nog geen relatie maar sinds kort vind ik een meisje wel heel erg leuk en zij mij ook. Alleen nu het probleem: zij gelooft dus en behoorlijk fanatiek ook met 2x per zondag naar de kerk enz. En ik geloof dus helemaal niet. Voor mij is het ook totaal geen probleem dat zij gelooft. Maar nu is mijn vraag dus of mensen die geloven een relatie beginnen met iemand die niet gelooft of dat ze dat toch een te groot bezwaar vinden en er niet aan beginnen??
Lijkt me verstandig als je er eens met haar over praat.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:22 schreef kultivate het volgende:
tnx zal ik zeker doen.
En ze is niet zo'n sgp meisje maar toch wel redelijk streng dacht ik maar dat weet ik dus ook niet helemaal zeker eigenlijk
Ja dat moet ze dus vooral niet tegen me zeggenquote:Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef the_legend_killer het volgende:
Je moet ook gaan geloven
Is goed voor je.
Ik zou nog nieteens verliefd kunnen worden op zo iemand!quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:34 schreef TopStyle het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef the_legend_killer het volgende:
Je moet ook gaan geloven
Is lekker gemakkelijk voor je.
oeiquote:Op dinsdag 19 april 2005 15:32 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ja dat moet ze dus vooral niet tegen me zeggen
Wat nou oei, dat kan ik me goed voorstellen hoor, ieder gewoon in zijn waarde laten, niets aan de hand.quote:
Dat hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Mijn vriend hoeft niet per sé mijn levensvisie te delen, maar iemand met een christelijke levensvisie komt er bij mij niet in.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:16 schreef Scorpie het volgende:
Ik denk dat het een vergissing is om te zeggen dat je per definitie niet kan vallen op gelovigen
Hoe ben je erachter gekomen?quote:ik en mijn vriendin wisten van elkaar niet hoe dat zat
Mee eens. Daarom zie ik er ook geen heil in.quote:Wat ik wel van mening ben, is het feit dat er over geloof niet te discussieren valt; mocht 1 van de partners het een belemmering vinden, dan kan je daar over praten tot je een ons weegt; een stelling over het geloof en/of belemmeringen daarin kan je gewoon niet oplossen door argumenten te geven of de ander te overtuigen, men doet dan immers iets tegen zijn/haar geloof in (van beide kanten)
Dat is nou juist meestal het probleem met gelovigen. Ze proberen hun geloof op te dringen aan anderen. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar veel wel.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:50 schreef kultivate het volgende:
Precies ik heb geen probleem met haar geloof en zij hopelijk niet met mijn niet geloven
Een christelijke levensvisie.........das wel erg algemeen, vind je niet? Want ook de minder gelovigen vallen dan dus af? Waarom eigenlijk, het hoeft niet zo`n probleem te zijn als dat velen denken hoor!quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:24 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Mijn vriend hoeft niet per sé mijn levensvisie te delen, maar iemand met een christelijke levensvisie komt er bij mij niet in.
[..]
Hoe ben je erachter gekomen?
[..]
Mee eens. Daarom zie ik er ook geen heil in.
Ja dat weet ik dus is het nog maar ff hopen dat zij niet zo isquote:Op dinsdag 19 april 2005 16:25 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Dat is nou juist meestal het probleem met gelovigen. Ze proberen hun geloof op te dringen aan anderen. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar veel wel.
Me neither, iemand die echt gelooft geeft zijn/haar intellectuele integriteit op, daar kan je dus nooit een normale discussie mee voeren.quote:Op dinsdag 19 april 2005 15:37 schreef DeHeldjes het volgende:
[..]
Ik zou nog nieteens verliefd kunnen worden op zo iemand!
Right, krijgen we dat gezeik weer.quote:Op dinsdag 19 april 2005 16:40 schreef EviL_AleX het volgende:
* EviL_AleX ziet dit al snel in een discussie veranderen van gelovigen vs niet-gelovigen...
@Aaargh!:
Het heet "geloven" omdat je gewoon uitgaat van een axioma dat (nog?) niet te bewijzen is(God/Iets Hogers bestaat). In dat opzicht is "geloven" niet eens zo heel anders dan wetenschap.
Zou jij van je vriendin verwachten dat zij met jou mee naar de kerk zou gaan, meedoet met het bidden etc. ? Zou jij het kunnen respecteren als een meisje dat niet zou willen en geloven, ook al respecteerd ze het dat jij wel gelooft, eigenlijk onzin zou vinden?quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:12 schreef Skeptic het volgende:
Het hangt er helemaal vanaf hoe die persoon in elkaar zit. Ook streng gelovigen zijn niet per definitie allemaal totaal ongeïnteresseerd. Zelf ben ik wel gelovig, maar ik heb heel erg mijn eigen opvattingen. Voor mij is het geen probleem om een relatie aan te gaan met iemand die niet gelooft. Zolang zij maar niet neerkijkt op mijn geloof maar gewoon accepteert dat we wat dat betreft een andere houding hebben.
Zolang je een houding aanneemt die respectvol is (dus niet: "ik vind het niet erg dat je gelooft, dat mag best van mij" maar: "ik accepteer dat je gelooft, het maakt jou wie je bent") zou er van haar kant wat dat betreft misschien geen bezwaar zijn. Als je dat niet op kan brengen, dan maak je heel weinig kans. Ik zelf zou het niet accepteren als een (potentiële) vriendin een dergelijke, belangrijke eigenschap van mij niet serieus zou nemen.
Blijft natuurlijk de vraag of zij en haar ouders om kunnen gaan met het idee dat zij een serieuze relatie zou kunnen krijgen met iemand die niet gelooft. Dat zou op zichzelf dus al een probleem kunnen zijn en dat hangt er dus maar helemaal vanaf. Op zichzelf zegt het feit dat ze 's zondags 2 x naar de kerk gaat niet zo heel erg veel. Misschien werkt het en misschien niet.
Nee. Ik zou respecteren dat zij niet gelooft en niet proberen haar op andere gedachten te brengen. Mocht ze geïnteresseerd zijn, dan zouden we het er gewoon over kunnen hebben natuurlijk. Voor mij zou het veel belangrijker zijn dat zij een goed mens is. En dan bedoel ik niet, dat ze zich stiekum toch moet houden aan allemaal Bijbelse voorschriften enzo, maar gewoon, simpelweg, dat ze aardig is naar anderen toe en dat soort dingen meer. Gewone, normale, menselijke dingen, die (toevallig, toevallig) ook in de Bijbel staan. Als ze zich aan dat soort "regels" houdt, vanuit haarzelf, dan maakt het wat mij betreft niet uit of ze gelooft of niet. Ik ben niet zo'n gelovige die vindt dat alleen "zijn" geloof het juiste is en dat iedereen die niet precies op die manier gelooft naar de Hel gaat. Ik kan me juist niet voorstellen dat God, als een liefdevolle vader, zijn kinderen zo willekeurig zou behandelen. (Maar goed, ik heb dus zo mijn persoonlijke opvattingen over geloof. Maar lang niet iedere gelovige is zo star als sommige mensen hier lijken te denken. Het is jammer dat veel mensen totaal niet begrijpen wat geloven nu precies inhoudt, want het levert een hoop gezeur op...)quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:34 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Zou jij van je vriendin verwachten dat zij met jou mee naar de kerk zou gaan, meedoet met het bidden etc. ?
Of zij gelovig zou zijn of niet, dat zou haar zaak zijn. Respecteren en onzin vinden sluiten elkaar uit. Wanneer je iets onzin vind, dan heb je er geen respect voor. Het is toch maar onzin. Ik beschouw geloven ook als een gevoel, iets van binnenuit. Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo. Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo. Het is een onderdeel van wie ik ben. Een vriendin zou ook moeten respecteren dat ik gelovig ben. Anders zou het niet werken. Anders wordt het dus zoiets van: "Ja, hij heeft een klein gebrekje, maar dat neem ik voor lief." Of zoiets. Niet bepaald respectvol... Het gevoel niet delen, misschien ook niet helemaal begrijpen waarom ik wel gelovig ben, prima. Daar kan ik mee leven. Wanneer je fundamenteel anders denkt over zoiets als dit, dan is het heel moeilijk om elkaars standpunt echt 100% te begrijpen. Je vind allebei je eigen standpunt immers gewoon logisch, terwijl geen van beiden echt kan bewijzen dat er iets respectievelijk niets is. Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...quote:Zou jij het kunnen respecteren als een meisje dat niet zou willen en geloven, ook al respecteerd ze het dat jij wel gelooft, eigenlijk onzin zou vinden?
Ik respecteer jouw mening wat betreft geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het geloof zelf geen onzin kan vinden. Wat iedereen gelooft moet hij/zij voor zichzelf weten, maar ik kan me er niks bij voorstellen. Daarom zei ik ook al in een eerdere post dat ik nooit een relatie met een gelovige zou beginnen, simpelweg omdat dat, zeker in mijn geval, problemen zou opleveren.quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:54 schreef Skeptic het volgende:
[..]
Nee. Ik zou respecteren dat zij niet gelooft en niet proberen haar op andere gedachten te brengen. Mocht ze geïnteresseerd zijn, dan zouden we het er gewoon over kunnen hebben natuurlijk. Voor mij zou het veel belangrijker zijn dat zij een goed mens is. En dan bedoel ik niet, dat ze zich stiekum toch moet houden aan allemaal Bijbelse voorschriften enzo, maar gewoon, simpelweg, dat ze aardig is naar anderen toe en dat soort dingen meer. Gewone, normale, menselijke dingen, die (toevallig, toevallig) ook in de Bijbel staan. Als ze zich aan dat soort "regels" houdt, vanuit haarzelf, dan maakt het wat mij betreft niet uit of ze gelooft of niet. Ik ben niet zo'n gelovige die vindt dat alleen "zijn" geloof het juiste is en dat iedereen die niet precies op die manier gelooft naar de Hel gaat. Ik kan me juist niet voorstellen dat God, als een liefdevolle vader, zijn kinderen zo willekeurig zou behandelen. (Maar goed, ik heb dus zo mijn persoonlijke opvattingen over geloof. Maar lang niet iedere gelovige is zo star als sommige mensen hier lijken te denken. Het is jammer dat veel mensen totaal niet begrijpen wat geloven nu precies inhoudt, want het levert een hoop gezeur op...)
[..]
Of zij gelovig zou zijn of niet, dat zou haar zaak zijn. Respecteren en onzin vinden sluiten elkaar uit. Wanneer je iets onzin vind, dan heb je er geen respect voor. Het is toch maar onzin. Ik beschouw geloven ook als een gevoel, iets van binnenuit. Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo. Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo. Het is een onderdeel van wie ik ben. Een vriendin zou ook moeten respecteren dat ik gelovig ben. Anders zou het niet werken. Anders wordt het dus zoiets van: "Ja, hij heeft een klein gebrekje, maar dat neem ik voor lief." Of zoiets. Niet bepaald respectvol... Het gevoel niet delen, misschien ook niet helemaal begrijpen waarom ik wel gelovig ben, prima. Daar kan ik mee leven. Wanneer je fundamenteel anders denkt over zoiets als dit, dan is het heel moeilijk om elkaars standpunt echt 100% te begrijpen. Je vind allebei je eigen standpunt immers gewoon logisch, terwijl geen van beiden echt kan bewijzen dat er iets respectievelijk niets is. Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...
Hmm. Ik kan zelf anders goed opschieten met mensen die totaal niet gelovig zijn. Maakt mij geen bal uit, het zijn hele fatsoenlijke mensen en DAT is voor mij belangrijk. Zij weten dus dat ik niet neerkijk op hen omdat zij niet geloven en zij kijken niet neer op mij omdat zij weten dat ik mij niet beter voel, hen niet lastig val met mijn geloof (al komt het topic geloof tegenwoordig verd... veel ter sprake...) en omdat ik gewoon zo'n aardige jongen ben.quote:Op dinsdag 19 april 2005 18:07 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Ik respecteer jouw mening wat betreft geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het geloof zelf geen onzin kan vinden. Wat iedereen gelooft moet hij/zij voor zichzelf weten, maar ik kan me er niks bij voorstellen. Daarom zei ik ook al in een eerdere post dat ik nooit een relatie met een gelovige zou beginnen, simpelweg omdat dat, zeker in mijn geval, problemen zou opleveren.
Ik ben er vrij zeker van overtuigd dat elke combi bestaande uit een gelovige (wat voor gradatie dan ook) en mij niet zal slagen. Echt veel zin om dat te testen heb ik niet, ik heb al een vriendquote:Op dinsdag 19 april 2005 16:29 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een christelijke levensvisie.........das wel erg algemeen, vind je niet? Want ook de minder gelovigen vallen dan dus af? Waarom eigenlijk, het hoeft niet zo`n probleem te zijn als dat velen denken hoor!
Het is geen bewuste keuze, en dat is nu net het probleem, het is nergens op gebaseerd, totaal uit de lucht gegrepen. Je baseert je hele wereldbeeld op een ongefundeerde aanname. Ik vraag me af of ik een relatie zou kunnen beginnen met iemand die zo iets fundamenteels gewoon 'zomaar' aanneemt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:54 schreef Skeptic het volgende:
Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo.
Het feit dat iemand geen behoefte heeft aan een realistisch, onderbouwt wereldbeeld is genoeg voor een heleboel minpunten wat betreft respect.quote:Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo.
Gevoel en verstand zijn beide belangrijk, maar het gaat om de balans.quote:(...) Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...
Dat is ook de god waar ik niet in geloof.quote:Op dinsdag 19 april 2005 18:18 schreef Skeptic het volgende:
Maar ik snap nooit zo goed wat er nu zo kwalijk is aan het geloven in een God die als een vader van AL zijn kinderen houdt. Eentje die NIET ingrijpt in de wereld en dus ook niet verantwoordelijk is voor het leed wat hier, veelal, door mensen uit eigen beweging wordt veroorzaakt. Een God die niet blij is met al dat geweld enzo en die hoopt dat wij ooit nog eens verstandig worden. DAT is de God waar ik in geloof (...)
Dom wil ik niet per se zeggen, irrationeel is 't wel.quote:(...) Maar mensen denken al snel dat het per definitie dom en/of gevaarlijk is om te geloven en dat begrijp ik dan weer niet...
Een stinkende grefo.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:27 schreef Magistic het volgende:
Meid zei zelfs dat ik naar de hel ging omdat ik niet gelovig ben...
Wat voor aardsmongool ben je dan?!
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. Kun je niet hé? Want als God bestaat en Hij is almachtig is en Hij wil niet dat jij kan aantonen dat Hij bestaat dan zal dat jou niet lukken. Dus het is onzinnig om op basis van dergelijke argumenten te gaan redeneren, daar bereik je he-le-maal niets mee. Ik -erken- tenminste dat ik niet kan aantonen dat Hij bestaat. Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft, omdat iedereen met een redelijk verstand wel dezelfde conclusie moet trekken als jij namelijk dat Hij niet bestaat. Onzin en een tikje arrogant, want je claimt daarmee toch feitelijk de waarheid in pacht te hebben. Ik zeg gewoon: ik weet het niet, maar ik -denk- dat het anders is.quote:Op dinsdag 19 april 2005 19:39 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Het is geen bewuste keuze, en dat is nu net het probleem, het is nergens op gebaseerd, totaal uit de lucht gegrepen. Je baseert je hele wereldbeeld op een ongefundeerde aanname. Ik vraag me af of ik een relatie zou kunnen beginnen met iemand die zo iets fundamenteels gewoon 'zomaar' aanneemt.
Mijn wereldbeeld is voldoende realistisch en onderbouwd, thankyouverymuch.quote:Het feit dat iemand geen behoefte heeft aan een realistisch, onderbouwt wereldbeeld is genoeg voor een heleboel minpunten wat betreft respect.
Ik kijk ook verder dan mijn neus lang is en ik neem ook zeker niet alles klakkeloos aan. Ik slik ook niet alles wat er in de Bijbel staat voor zoete koek, ik beperk mij niet tot het herkauwen van dogmatische uitspraken van anderen, ik heb, zou ik kunnen zeggen, mijn eigen religie gecreëerd, mijn eigen versie van het protestantisme. Maar ik ben niet van plan om te proberen om anderen daartoe te bekeren. Volgens mijn visie op geloof is dat ook niet nodig. Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn. Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...quote:Gevoel en verstand zijn beide belangrijk, maar het gaat om de balans.
En dat is nu denk ik het probleem, een gelovig persoon vindt een irrationeel gevoel belangrijker dan ratio. Imho een fundamenteel andere kijk op de wereld, niet dat het ene 'beter' is, maar ik 'zoek' wel iemand die graag verder kijkt dan d'r neus lang is.
Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen? Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer. Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.quote:Dat is ook de god waar ik niet in geloof.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ie er was, het gaat er ook niet om waarin je gelooft, maar dat je zomaar iets gelooft.
Nonsens. Het is niet alsof ik stemmen in mijn hoofd hoor ofzo.quote:Gevaarlijk is het ook zeker, vandaag heb je 'gewoon het gevoel' dat er een god is en geloof je dat dat waar is, zomaar, zonder bewijs. Misschien heb je morgen wel 'zomaar' het 'gevoel' dat je alle mensen met blond haar dood moet steken met een mes. Jij hebt de neiging om zomaar willekeurige dingen voor waar aan te nemen zonder dat je daar bewijs voor hoeft te zien, vandaag geloof je iets onschuldigs, maar wat komt er morgen zomaar in je hoofd ? Ook een reden om geen relatie te beginnen met een gelovige.
Da's ook nog zo'n leuke grap ja, stel dat ik een relatie zou krijgen met een christelijke meid die niet doet aan sex voor het huwelijk, da's dan meteen einde verhaal, ik wil uit principe nooit trouwenquote:Op dinsdag 19 april 2005 20:42 schreef Harmen1984 het volgende:n. Zo is het vermijden van sex voor het huwelijk een stuk makkelijker vol te houden als je daar allebei volledig achterstaat.
Bedankt voor het schelden. Noemt iemand hier jou een ongelovige heiden ofzo? Nee? Dan zelf ook niet beginnen met schelden alsjeblieftdankjewel.quote:
Dat zeg ik net, dat klopt gewoon niet.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:52 schreef Magistic het volgende:
Ik blijf het een enge gedachte vinden dat mensen hun hele leven laten leiden door iets wat ze nog nooit, gezien, gehoord, gevoeld hebben. Mensen, je leeft maar kort, dus leef je eigen leven!
Vraagje: Wat zouden de gelovigen hier doen wanneer 'God' hen zou vragen hun beste vriend om te brengen, om zo hun eerbied te getuigen aan de Heilige Geest?
Als 'God' evenveel van iedereen houdt, waarom zegt een streng Christelijk meisje dan dat ik naar de hel ga, omdat ik niet geloof?quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:47 schreef Skeptic het volgende:
[..]
Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé? En ik snap mensen die zo denken dus ook niet... Zoals ik het zie houdt God evenveel van ons allemaal. NIEMAND is meer waard dan een ander. Dus niemand is gerechtvaardigd om een ander te kwetsen, laat staan te doden en al ZEKER NIET onder het motto: "God wilde dat ik dit zou doen." Dan heb je het, in ieder geval wanneer je Christen bent, volgens mij HEEL erg verkeerd begrepen.![]()
Precies. Want God grijpt niet in in deze wereld. Het leed in deze wereld wordt nog altijd veroorzaakt door de mens, die van God de vrije keuze heeft gekregen en die daar nogal slecht mee omgaan. Kinderen die sterven aan wat dan ook, gedoopt of niet, komen dus in de hemel. Ze hebben immers niets fout gedaan.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:58 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
God houdt van al zijn kinderen. Ook van de kinderen die volledig kansloos met Aids geboren worden.
Oke, 'God' grijpt niet in... wat is precies zijn doel dan?quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:59 schreef Skeptic het volgende:
[..]
Precies. Want God grijpt niet in in deze wereld. Het leed in deze wereld wordt nog altijd veroorzaakt door de mens, die van God de vrije keuze heeft gekregen en die daar nogal slecht mee omgaan. Kinderen die sterven aan wat dan ook, gedoopt of niet, komen dus in de hemel. Ze hebben immers niets fout gedaan.
Omdat niet iedere gelovige hetzelfde is. Ik zelf zou dat nooit zeggen, ik vind dat gelovigen die zo denken het waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben, want ik kan dat niet verenigen met het beeld wat IK heb van God. Maar ik ga niet claimen dat ik de waarheid in pacht heb...quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:58 schreef Magistic het volgende:
[..]
Als 'God' evenveel van iedereen houdt, waarom zegt een streng Christelijk meisje dan dat ik naar de hel ga, omdat ik niet geloof?
Niet mee eens. Als iemand die vreselijke dingen gedaan heeft OPRECHT berouw heeft, vanuit de grond van zijn hart, dat die persoon als hij/zij zou kunnen het allemaal ongedaan zou maken, alles zou willen geven om het gebeurde ongedaan te maken, ja dan zou hij/zij waarschijnlijk kunnen rekenen op God's genade, net zoals een vader zijn kind het vergeeft wanneer het kind iets heeft gedaan wat niet mocht, hoe erg het ook was. Want een goede vader zal zijn kinderen niet zomaar opgeven.quote:Ze wist het nog mooier te maken, want volgens haar zou een seriemodenaar/pedofiel die oprecht in 'God' gelooft wel in de Hemel komen.
Nou, als je zo'n goed mens bent, dan zul je je waarschijnlijk geen zorgen hoeven maken. Gedrag is imho veel belangrijker dan geloven.quote:Maar Magisticje die nog niet eens een propje papier op de grond gooit moet voor eeuwig branden in de hel? Naja, gelukkig houd ik van warmte![]()
Niets. Stel een kritische vraag of kwestie en de voorgebakken dooddoeners vliegen je om de oren.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:03 schreef Magistic het volgende:
[..]
Oke, 'God' grijpt niet in... wat is precies zijn doel dan?
En vooral, wat voor doel dient het eren van God?
Dat de mensen ZELF bepalen wat zij doen. Op basis daarvan wordt er een oordeel over hen geveld. Misschien zijn er meer doelen, maar dat weet ik dan niet. Ik geloof zelf gewoon simpelweg niet in een God die ingrijpt, rampen veroorzaakt danwel toestaat. De dooddoener "Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk" vind ik persoonlijk een belediging voor Hem. Dat strookt totaal niet met mijn visie op het Christelijk geloof, ik vind dat niet te rijmen met een barmhartige God. Je moet ECHT heel stevig in je schoenen staan wil je de Eerste en Tweede Wereldoorlog, AIDS, kanker, hongersnood, baby's die sterven, etc. etc. te kunnen vereniging met een God die ingrijpt in de wereld en die TOCH het beste voorheeft met de mensheid. Ik zelf kan dat niet.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:03 schreef Magistic het volgende:
[..]
Dat weet ik niet precies, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven. Ik acht het "eren" van God echter van minder belang (in de zin van erediensten) belangrijker is dat je probeert om een zo goed mogelijk mens te zijn. Mijns inziens zou dat ook een vorm van hem eren kunnen zijn...quote:En vooral, wat voor doel dient het eren van God?
Een kritische vraag aan wie? Aan God? Ik denk dat God juist bewondering heeft voor mensen die kritische vragen durven stellen... Aan gelovigen? Your mileage may vary...quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:08 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Niets. Stel een kritische vraag of kwestie en de voorgebakken dooddoeners vliegen je om de oren.
Nee, totdat bewezen is dat ie wel bestaat is er geen reden om aan te nemen dat hij bestaat. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat dus gaan we daar van uit totdat we anders zien. Anders kan je ook wel geloven dat er roze olifantjes op mars lopen, immers, niemand heeft bewezen dat ze er niet zijn. En alle dieren kunne praten, dan doen ze alleen niet als er mensen bij zijn, bewijs het tegendeel maar eens.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:47 schreef Skeptic het volgende:
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. (...) Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft,
En net zij je nog dat het een 'gevoel' was...quote:Mijn wereldbeeld is voldoende realistisch en onderbouwd, thankyouverymuch.
Maar niet iets waar religie voor nodig is.quote:(...)Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn.
Heel veel atheisten hebben soortgelijke denkbeelden. Wie is er 'nobeler' , de atheist die aan naastenliefde e.d. doet omdat hijzelf vindt dat dat juist is, of de christen die het doet omdat het moet van god en hij anders zal branden in de hel...quote:Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...
Zeker wel, dat heet "de wetenschappelijke methode". Ik zeg niet dat god niet bestaat, ik zeg dat er geen reden is om aan te nemen dat het wel zo is, net als dat er geen reden is om aan te nemen dat er roze olifantjes op mars lopen.quote:Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen?
Ik voel helemaal niks over het wel of niet bestaan van een god. Ik ga er van uit dat hij niet bestaat tot het tegendeel bewezen is, dat niet doen is onbegonnen werk, want waarom wel god en niet de roze olifantjes, dus dan ook geloven in de roze olifantjes.quote:Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer.
Nonsens. Het is niet alsof ik stemmen in mijn hoofd hoor ofzo.quote:Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.
Ok, nu gaat het ergens heen. Wat was je reden om het bestaan van god voor waar aan te nemen, volgens jou niet willekeurig, dus je hebt enige vorm van empirisch bewijs ? Zo nee, waarom is het dan niet willekeurig ?quote:
Ik neem ook zeker geen willekeurige dingen voor waar aan.
Ik 'weet' dat de wereld rond is omdat ik dat kan zien, er zijn stapels bewijs voor.quote:Omdat jij niet gelovig bent denk je toch ook niet zomaar dat de wereld plat is ofzo? Nonsens.
Ik zeg niet dat je dom bent, alleen irrationeel.quote:Serieus. Give us some credit, we ain't that stupid.
Heiden, da's wel het meest gebruikte woord voor ongelovigen binnen de gereformeerde tak. En dus m'n schoonfamilie. M'n vriendin gelooft al niet eens dat het een scheldwoord is.quote:Op dinsdag 19 april 2005 20:53 schreef Skeptic het volgende:
Bedankt voor het schelden. Noemt iemand hier jou een ongelovige heiden ofzo? Nee? Dan zelf ook niet beginnen met schelden alsjeblieftdankjewel.
Belangrijker: als ie niets doet, geen enkele invloed heeft op wat er op deze wereld gebeurt... waarom is het dan noodzakelijk dat ie bestaat?quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:03 schreef Magistic het volgende:
Ik ben het op de meeste punten met je eens, maar deze wil er bij mij niet in....quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:06 schreef Skeptic het volgende:
-knip-
Nou, als je zo'n goed mens bent, dan zul je je waarschijnlijk geen zorgen hoeven maken. Gedrag is imho veel belangrijker dan geloven.![]()
Aan geloofspredikers en dat het liefst binnen de Gereformeerde tak. Ik heb een keer een prachtige (cynische) column geschreven over Gereformeerden. Zal de link later posten, als ik 't topic terug kan vinden.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:13 schreef Skeptic het volgende:
[..]
Een kritische vraag aan wie? Aan God? Ik denk dat God juist bewondering heeft voor mensen die kritische vragen durven stellen... Aan gelovigen? Your mileage may vary...
Ik heb hem ergens tussen mijn favorieten staan.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:24 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
[..]
Aan geloofspredikers en dat het liefst binnen de Gereformeerde tak. Ik heb een keer een prachtige (cynische) column geschreven over Gereformeerden. Zal de link later posten, als ik 't topic terug kan vinden.
Hmmz, apart dat ik 'm over 't hoofd zag. Dacht 't met een van m'n vorige accounts gepost te hebben. Anyway, bedankt E.!quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:31 schreef Myster_E het volgende:
[..]
Ik heb hem bij mijn favorieten.
De waarheid achter gereformeerden
Het heeft dus echt geen zin om hierover te discussieren, we weten het gewoon niet.quote:quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:47 schreef Skeptic het volgende:
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. (...) Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft,
Nee, totdat bewezen is dat ie wel bestaat is er geen reden om aan te nemen dat hij bestaat. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat dus gaan we daar van uit totdat we anders zien. Anders kan je ook wel geloven dat er roze olifantjes op mars lopen, immers, niemand heeft bewezen dat ze er niet zijn. En alle dieren kunne praten, dan doen ze alleen niet als er mensen bij zijn, bewijs het tegendeel maar eens.
Mijn wereldbeeld is niet alleen mijn geloof hoor... Omdat ik geloof, geloof ik ook niet opeens dat evolutie niet bestaat of dat de Aarde plat is ofzo of wat ook. Ik ben toevallig nog altijd wel een wetenschapper. Daarom zeg ik ook ronduit dat ik geloof en dat ik het niet weet, niet wetenschappelijk kan onderbouwen. Wetenschappelijk gezien: ik heb een theorie, een hypothese die per definitie niet is te bewijzen nog te ontkrachten. Hij is voor mij bruikbaar, brengt mij niet (vaak) in de problemen, dus blijf ik hem gebruiken tot ik een betere heb.quote:quote:
Mijn wereldbeeld is voldoende realistisch en onderbouwd, thankyouverymuch.
En net zij je nog dat het een 'gevoel' was...
Precies. Maar ik geloof ook niet omdat ik dat nodig heb om het nut ervan in te zien om aardig te zijn voor anderen. Ik geloof omdat ik geloof. Cirkelredenering, geen goede wetenschappelijke onderbouwing, dat weet ik. Maar ik vind dus ook dat mensen die niet geloven, maar die wel een goed leven leiden, dat die ALS ik gelijk heb en God bestaat, niet in de problemen zullen komen na hun dood. Ik zou het HEEL vreemd vinden als het anders zou zijn.quote:quote:
(...)Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn.
Maar niet iets waar religie voor nodig is.
In dat geval gaat denk ik de intentie / wil een rol spelen. Zou die Christen eigenlijk heel graag kindertjes willen hebben opgegeten? Maar dat ALLEEN niet gedaan hebben omdat hij WIST dat hij daar anders voor gestraft zou worden? Dan is die atheïst, die (laten we daar even vanuit gaan) een goed mens is geweest omdat hij het simpelweg niet over zijn hart had kunnen krijgen om iets kwaads te doen, de betere.quote:quote:
Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...
Heel veel atheisten hebben soortgelijke denkbeelden. Wie is er 'nobeler' , de atheist die aan naastenliefde e.d. doet omdat hijzelf vindt dat dat juist is, of de christen die het doet omdat het moet van god en hij anders zal branden in de hel...
Je mag werken met een hypothese die niet te bewijzen valt zolang deze bruikbaar is en ook niet te ontkrachten is. Einsteins relativiteitstheorie gold ook lange tijd als onbewezen...quote:quote:
Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen?
Zeker wel, dat heet "de wetenschappelijke methode". Ik zeg niet dat god niet bestaat, ik zeg dat er geen reden is om aan te nemen dat het wel zo is, net als dat er geen reden is om aan te nemen dat er roze olifantjes op mars lopen.
Andersom kan 't gewoon niet, elke willekeurige onzin stelling die mensen bedenken voor waar aannemen totdat iemand het tegendeel bewijst ?
Als ik zeg dat je kan vliegen als je 2 ganzeveren in je oren steekt en van de kerk afspringt, doe jij het dan ? Niemand heeft immers bewezen dat het niet waar is ...
Nee, je WEET HET NIET. Toch ga je er DUS vanuit dat het niet zo is. Dat is OOK een aanname.quote:quote:
Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer.
Ik voel helemaal niks over het wel of niet bestaan van een god. Ik ga er van uit dat hij niet bestaat tot het tegendeel bewezen is, dat niet doen is onbegonnen werk, want waarom wel god en niet de roze olifantjes, dus dan ook geloven in de roze olifantjes.
Nonsens. Echt pure nonsens. Je baseert nu een oordeel over een paar miljard mensen over de handelingen van een heel klein aantal individuen. Lekker is dat...quote:quote:
Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.
Nonsens. Het is niet alsof ik stemmen in mijn hoofd hoor ofzo.
Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé?
Ja, dat geloof je vandaag, maar wat geloof je morgen ?
Ik kan me nog herinneren dat er een aantal jaar geleden een paar gelovige mensen met vliegtuigen twee torenflats invlogen, omdat dat van hun god moest. Hoe wisten ze dat ? 't is niet alsof ze met 'm hebben lopen SMSen.. waarschijnlijk 'voelden' ze dat gewoon...
Empirisch bewijs heb ik uiteraard niet. Toch is het niet willekeurig, omdat het voor mij binnen een stelsel van aannames past die samen een systeem vormen dat goed in elkaar zit. Helaas kan het niet bewezen danwel ontkracht worden, maar het levert een bruikbaar systeem op dat ook een samenleving als de onze zonder problemen kan bestaan.quote:quote:
Ik neem ook zeker geen willekeurige dingen voor waar aan.
Ok, nu gaat het ergens heen. Wat was je reden om het bestaan van god voor waar aan te nemen, volgens jou niet willekeurig, dus je hebt enige vorm van empirisch bewijs ? Zo nee, waarom is het dan niet willekeurig ?
Het is maar een voorbeeld. Ik begrijp best dat jij niet gelooft, dat jij het raar vindt en zelfs niet kan begrijpen dat andere mensen dat wel doen, terwijl er geen bewijs voor is. Maar jij gaat vervolgens verder redeneren en gaat net doen alsof die mensen totaal labiel zijn en willekeurige zaken voor waar aannemen en niet voor waar aannemen. Toch hebben ook gelovigen die bijvoorbeeld niet geloven in evolutie enige logica. Er IS een onderbouwing, ook al is die wetenschappelijk gezien zo onderuit te halen. Maar willekeurig is het NIET en jij doet net alsof dat wel zo is.quote:quote:
Omdat jij niet gelovig bent denk je toch ook niet zomaar dat de wereld plat is ofzo? Nonsens.
Ik 'weet' dat de wereld rond is omdat ik dat kan zien, er zijn stapels bewijs voor.
Dat ben ik dus niet. Ik zou als wetenschapper niet kunnen functioneren wanneer ik niet rationeel kon denken.quote:quote:
Serieus. Give us some credit, we ain't that stupid.
Ik zeg niet dat je dom bent, alleen irrationeel.
quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:23 schreef Aaargh! het volgende:
NEways, een leuk verhaaltje: Kissing Hank's Ass
En daarbij is het ook gruwelijk off topicquote:Op dinsdag 19 april 2005 21:40 schreef Skeptic het volgende:
@Magistic: Geen dank.
Het heeft dus echt geen zin om hierover te discussieren, we weten het gewoon niet.
Inderdaad, aangezien Aaargh! man is en ik zo heterosexueel ben als de pest. Al heb ik niets tegen homosexuelen en/of mensen die bi zijn. Dat laat ik over aan fundamentalisten enzo. Zelf heb ik een vriend die homosexueel is. Levert hilarische en ranzige conversaties op.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:22 schreef EviL_AleX het volgende:
Om even OT te blijven:
Aaargh! en Skeptic zullen geen goed paar vormen.![]()
Hmm? Op dit forum wel ja. Binnen een relatie interesseert het me alleen of mijn partner respect kan opbrengen voor mijn standpunten. Ze hoeft het er niet mee eens te zijn, zolang ze me maar in mijn waarde laat...quote:Want beiden wensen ze hun punten op de ander over te brengen. Ik voel voor beide kanten wel wat. Maar wederom, ik weet het niet.
Mijn idee. Hear hear. Die discussie gaan we inderdaad niet beslissen...quote:En valt het nou niemand op dat we allemaal met axioma's in de weer zijn? Op basis van het huidige bewijs is het bestaan van een God onwaarschijnlijk. Evenals roze olifanten op Mars. Maar weten doen we het niet. Kunnen we daar niet gewoon vrede mee hebben...?
Er zit een kern van waarheid in, maar het ligt imo een heel stuk complexer (Dit mede adhv persoonlijke ervaring). Mocht je interesse hebben, mag je een topic in WFL openen, of als je wilt dat ik hem open mag je dat ook aangeven.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:56 schreef Magistic het volgende:
Misschien een volkomen loze opmerking:
Maar is het niet vaak zo dat mensen zich tot een geloof richten omdat ze de stabiliteit in hun eigen leven kwijt zijn? Simpel gezien, mensen hebben behoefte aan houvast in moeilijke tijden en zouden graag willen dat er 'iets' is, wat hun kan helpen / betere tijden belooft.
Ik zeg niet dat alle theisten gek zijn, een atheist kan net zo goed 'doordraaien', een theist heeft echter al laten laten zien dat hij/zij in staat is zomaar iets aan te nemen en dat zijn wereldbeeld te laten beinvloeden.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:40 schreef Skeptic het volgende:
Nonsens. Echt pure nonsens. Je baseert nu een oordeel over een paar miljard mensen over de handelingen van een heel klein aantal individuen. Lekker is dat...
En dat stelsel van aannames werkt alleen als er een 'god' inzit ? En zo nee, waarom werkt het niet zonder ?quote:Empirisch bewijs heb ik uiteraard niet. Toch is het niet willekeurig, omdat het voor mij binnen een stelsel van aannames past die samen een systeem vormen dat goed in elkaar zit.
Helaas kan het niet bewezen danwel ontkracht worden, maar het levert een bruikbaar systeem op dat ook een samenleving als de onze zonder problemen kan bestaan.
Ach, iedereen heeft recht op een afwijkingquote:Ook al noem jij dat willekeurig, be my guest, maar dan is dat ook wel de enige uitzondering. Verder ben ik zelf een uiterst sceptische wetenschapper. Hence my name.
Probleem met creationisten is dat ze eerst het scheppingsverhaal voor waar aannemen en DAARNA gaan zoeken naar 'bewijs' , dat de creatie gebeurt is zoals in de bijbel beschreven staat voor hun vantevoren al vast.quote:Het is maar een voorbeeld. Ik begrijp best dat jij niet gelooft, dat jij het raar vindt en zelfs niet kan begrijpen dat andere mensen dat wel doen, terwijl er geen bewijs voor is. Maar jij gaat vervolgens verder redeneren en gaat net doen alsof die mensen totaal labiel zijn en willekeurige zaken voor waar aannemen en niet voor waar aannemen. Toch hebben ook gelovigen die bijvoorbeeld niet geloven in evolutie enige logica. Er IS een onderbouwing, ook al is die wetenschappelijk gezien zo onderuit te halen. Maar willekeurig is het NIET en jij doet net alsof dat wel zo is.
Da's ook nog zoiets, gelovigen die zeggen dat ze in de god van de bijbel geloven, en zich dan vervolgens alleen houden aan de regeltjes die hun bevallen. Dat zegt imho ook iets over die mensen, Als ze echt geloven dat de bijbel het woord van god is, waarom negeren ze dan zoveel dingen die er in de bijbel staan ?quote:Dat ben ik dus niet. Ik zou als wetenschapper niet kunnen functioneren wanneer ik niet rationeel kon denken.
[Disclaimer: Dit alles is dus MIJN visie op geloof en zeker niet iedere gelovige zal het met mij eens zijn]
Geen idee. Vraag me ook af of je daar een betrouwbare statistische analyse op kan loslaten. Mensen die geloven zullen namelijk waasschijnlijk gewoon "nee" beantwoorden. Wat mezelf betreft, ik was als kind al gelovig, ben zo opgevoed, ben er later over gaan nadenken en heb mijn eigen visie op geloof opgesteld, op basis waarvan ik nog steeds gelovig ben. Ik kan niet zeggen dat ik nu zo de indruk heb dat ik gelovig ben geworden/gebleven uit een behoefte aan stabiliteit.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:56 schreef Magistic het volgende:
Misschien een volkomen loze opmerking:
Maar is het niet vaak zo dat mensen zich tot een geloof richten omdat ze de stabiliteit in hun eigen leven kwijt zijn? Simpel gezien, mensen hebben behoefte aan houvast in moeilijke tijden en zouden graag willen dat er 'iets' is, wat hun kan helpen / betere tijden belooft.
Jij mag hem wel openen, ben erg benieuwd naar de reacties.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er zit een kern van waarheid in, maar het ligt imo een heel stuk complexer (Dit mede adhv persoonlijke ervaring). Mocht je interesse hebben, mag je een topic in WFL openen, of als je wilt dat ik hem open mag je dat ook aangeven.
Offtopic offschmopic, als je maar lol hebt.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:47 schreef Copycat het volgende:
[..]
En daarbij is het ook gruwelijk off topic.
Bedenk ook dat het saai is, koud, je zit stil, je kunt niet lekker zitten op keiharde houten banken , de muziek is slecht en het duurt laaaang, en ze waarderen het niet als je een gameboy of discman meeneemt om de tijd te doden.quote:Op dinsdag 19 april 2005 21:47 schreef Alicey het volgende:
Om terug ontopic te komen : Het verschilt per geloofsstroming. Misschien kun je in ieder geval met haar meegaan met kerkbezoek, dat is iets wat meestal gewaardeerd wordt, ook als je niet gelooft
Ga ik even niet op in, komen we niet uit. Welles-nietes.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:00 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat alle theisten gek zijn, een atheist kan net zo goed 'doordraaien', een theist heeft echter al laten laten zien dat hij/zij in staat is zomaar iets aan te nemen en dat zijn wereldbeeld te laten beinvloeden.
[..]
Dat stelsel van aannames is beperkt tot mijn geloof. Afgezien daarvan ben ik gewoon een nuchtere, sceptische wetenschapper en aldaar ben ik volstrekt wetenschappelijk onderbouwd bezig. Hoewel, wanneer het op relaties enzo aankomt ben ik ook wel errug emotioneel hoor...quote:En dat stelsel van aannames werkt alleen als er een 'god' inzit ? En zo nee, waarom werkt het niet zonder ?
Erg grappig, ik hou er dus niet van wanneer mensen dit soort dingen abnormaal, een afwijking, dom of wat dan ook noemen. Ik zou het fijner vinden wanneer mensen ook eens begrip konden opbrengen voor het feit dat iemand anders een ander standpunt heeft dan zij. Ik heb toch ook respect voor het feit dat jij niet gelooft? Ik vind het zelfs logisch, misschien (geef ik toe, als wetenschapper) zelfs nog logischer dan het feit dat ik geloof. Boeiend? Die smilie maakt niet veel goed, dit ligt erg gevoelig. Ik raad je aan mensen die hun geloof echt ZEER serieus nemen niet te beledigen door dergelijke uitspraken te doen.quote:[..]
Ach, iedereen heeft recht op een afwijking
Nou ja, het feit dat ze van tevoren "weten" dat hun aannames kloppen, DAT is zeker niet wetenschappelijk. Anders zou het gewoon een geaccepteerde methode zijn (theorie opstellen, dan proberen te bewijzen). Maar creationisme is idd niet wetenschappelijk. Zelf "geloof" ik ook gewoon in de evolutie. Ik vind dat het ene het andere niet uitsluit.quote:[..]
Probleem met creationisten is dat ze eerst het scheppingsverhaal voor waar aannemen en DAARNA gaan zoeken naar 'bewijs' , dat de creatie gebeurt is zoals in de bijbel beschreven staat voor hun vantevoren al vast.
Exit onderbouwing.
Mjah, ik neem zelf de Bijbel dus niet zo serieus. Ik neem de grote lijnen als uitgangspunt en kom dan uit op:"wees een zo goed mogelijk mens." Mijn definitie van "goed" omvat dan zaken als:quote:[..]
Da's ook nog zoiets, gelovigen die zeggen dat ze in de god van de bijbel geloven, en zich dan vervolgens alleen houden aan de regeltjes die hun bevallen. Dat zegt imho ook iets over die mensen, Als ze echt geloven dat de bijbel het woord van god is, waarom negeren ze dan zoveel dingen die er in de bijbel staan ?
Elke gelovige heeft een eigen 'versie', die meestal toevallig precies de dingen beweert die die persoon graag wil.
quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:07 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Bedenk ook dat het saai is, koud, je zit stil, je kunt niet lekker zitten op keiharde houten banken , de muziek is slecht en het duurt laaaang, en ze waarderen het niet als je een gameboy of discman meeneemt om de tijd te doden.
* Aaargh! is katholiek opgevoed en moest af en toe met tegenzin mee naar de kerk.
quote:
@ Aaarhg!:quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:07 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Bedenk ook dat het saai is, koud, je zit stil, je kunt niet lekker zitten op keiharde houten banken , de muziek is slecht en het duurt laaaang, en ze waarderen het niet als je een gameboy of discman meeneemt om de tijd te doden.
* Aaargh! is katholiek opgevoed en moest af en toe met tegenzin mee naar de kerk.
Dat hoef je van mij niet te hebben hoor. Dat gezeik met respect, iedereen meent dat ie respect moet hebben, nou niet dus. Respect moet je verdienen.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:14 schreef Skeptic het volgende:
Erg grappig, ik hou er dus niet van wanneer mensen dit soort dingen abnormaal, een afwijking, dom of wat dan ook noemen. Ik zou het fijner vinden wanneer mensen ook eens begrip konden opbrengen voor het feit dat iemand anders een ander standpunt heeft dan zij. Ik heb toch ook respect voor het feit dat jij niet gelooft?
Dat is niet mijn beeld, dat is mijn ervaring.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:29 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
@ Aaarhg!:
Als dit echt je beeld is van de kerk (ze bestaan wel degelijk zo, maar het kan ook heel anders) zou ik je eens willen uitnodigen voor een herkansing..... Mits je daar zin in hebt natuurlijk![]()
Ben je al eens met haar mee geweest naar een kerkdienst en/of heb je kennis gemaakt met haar geloofsgenoten?quote:Op woensdag 20 april 2005 10:04 schreef kultivate het volgende:
zo het was niet mijn bedoeling een hele discussie uit te lokken over wel of niet geloven. Dat zijn gewoon 2 feiten. Zij gelooft en ik niet dus dat heeft niet zoveel zin, het gaat er meer om in hoeverre speelt haar geloof en mijn niet geloof een rol in een mogelijke relatie
Er is echt heel moeilijk iets over te zeggen, het hangt af van de precieze "tak" die ze aanhangt. Ook is natuurlijk de vraag of haar ouders druk op haar uitoefenen en/of het belangrijk vinden dat haar partner hetzelfde geloof aanhangt.quote:Op woensdag 20 april 2005 11:31 schreef kultivate het volgende:
nee dat nog niet, het is nog niet zo dat we echt een relatie hebben zeg maar. Maar ze zei al wel eens dat ze het er met me over wou hebben dus toen werd ik benieuwd en ben ik dit topic gestart.
Succes alvast!quote:Op woensdag 20 april 2005 11:48 schreef kultivate het volgende:
morgen zie ik haar weer maar ze gaf wel aan dat ze het moeilijk vond om er over te beginnen dus zal ik haar wel ff op haar gemak stellen door er over te beginnen en te zeggen dat ik wel flexibel er in ben enz.
Maar ik hou je op de hoogte hoor![]()
Klopt... En TS, (wil je niet ontmoedigen), maar de stromingen waar twee keer op een zondag naar de kerk gegaan wordt, zijn vaak wel de meest radicale in de leer, om het zo te zeggen. Geen waardeoordeel, maar je moet je dan wel voorbereiden op een behoorlijke strijd, aangezien dit over het algemeen de stromingen zijn waar geloven nummer 1 is in het leven, en de relatie pas daarna komt. Praat daar in ieder geval goed over met haar, voordat je straks in een hoek gedreven wordt waar je je niet wilt bevinden.quote:Op woensdag 20 april 2005 11:33 schreef Alicey het volgende:
[..]
Er is echt heel moeilijk iets over te zeggen, het hangt af van de precieze "tak" die ze aanhangt. Ook is natuurlijk de vraag of haar ouders druk op haar uitoefenen en/of het belangrijk vinden dat haar partner hetzelfde geloof aanhangt.
Dat is wel een goede opmerking dat zal ik zeker voorleggen als ik het er met haar over heb.quote:Op woensdag 20 april 2005 13:53 schreef Megter het volgende:
@ TS, hoopt je vriendin ook niet (stiekem) dat je wel gaat geloven of accepteert ze het? Tussen respecteren en accepteren zit namelijk een groot verschil!!!!!
Zoals ik eerder gezegd heb, ben ik best bereid gelovigen te respecteren als personen, als ik ze mag tenminste (maar ik ben best lief hoorquote:Op woensdag 20 april 2005 13:01 schreef DinaK. het volgende:
Ik vind het echt raar dat jullie 'ongelovige' het altijd maar over het geen respect hebben, het willen opdringen van gelovige naar 'ongelovige' toe terwijl de 'gelovige' totaal geen respect krijgen voor het wel geloven, het geloof word hier opgeschreven als gevaarlijk en raar enz enz... en ondertussen maar zeuren dat er geen respect van onze kant komt, maar ik noem dit geen respect naar ons toe hoor!!
Sta je dan met je geloof. Ik dacht dat respect en liefde voor elkaar hoog in het vaandel staat bij een geloof. Praktijk wijst vaak genoeg anders uit.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:53 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
[..]
En wat dacht je van de ouders? Mijn vriendin komt uit een zwaar christelijk nest en heeft ook veel voor deze relatie moeten inleveren. We wonen nu bijna een jaar samen en je begrijpt dat ze door haar ouders (en de ouders door de gemeente want zo gaat dat) niet of amper aangekeken!
Een beginnetje : Geloven is een wanhoopsdaad. Ik heb geprobeerd het niet te persoonlijk te maken.quote:Op dinsdag 19 april 2005 22:02 schreef Magistic het volgende:
[..]
Jij mag hem wel openen, ben erg benieuwd naar de reacties.
Helaas ben ik niet zo heel actief, en dat vind ik toch wel een pré als je een goede discussie wil voeren.
Dus vandaar dat ik het overdraag aan jou
Dat bidden is wel beetje raar als je niet geloving bent.quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:42 schreef Scorpie het volgende:
gelovige druk uit wordt geoefend) en dat gaat prima, beetje aanpassen van beide kanten; meedoen met bidden voor het eten is bijvoorbeeld wel iets wat je moet gaan doen, terwijl ze bij jou thuis dat misschien helemaal niet doet, dus dan is het eerlijk verdeeld.
Ik denk niet dat het abnormaal is. Het hangt ook een beetje af van de associaties die je er bij maakt. In gelovig gezelschap doe ik meestal mee met bidden, al associeer ik dat zelf niet met een godheid of geloof..quote:Op woensdag 20 april 2005 22:11 schreef BaraCuda het volgende:
[..]
Dat bidden is wel beetje raar als je niet geloving bent.
Ik ben niet geloving, en als er mensen willen bidden prima, maar ik doe daar niet aan mee.
Dat is toch vrij normaal denk ik?
Ja het is niet dat ik er vrolijk doorheen zit te kweppen, maar ik zit gewoon rustig te wachten tot iedereen klaar is.quote:Op woensdag 20 april 2005 22:22 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het abnormaal is. Het hangt ook een beetje af van de associaties die je er bij maakt. In gelovig gezelschap doe ik meestal mee met bidden, al associeer ik dat zelf niet met een godheid of geloof..
Ja hoor, ik ken d'r wel een paar, langdurige zelfs (30+ jaar). Dan wel niet-gelovig en gematigde moslim natuurlijk. Maar ik geloof ook niet echt in langdurige relaties tussen erg overtuigde christenen en 'heidenen'.quote:Op vrijdag 22 april 2005 01:40 schreef DeHeldjes het volgende:
Vraag me net wat af... Zouden er ook relaties bestaan zoals: Niet-gelovige>moslim?
Volgens mij niet ofzo
Het lijkt er op dat ze het zelf ook erg moeilijk vindt. Misschien kun je haar proberen gerust te stellen..quote:Op zondag 24 april 2005 01:24 schreef kultivate het volgende:
Even weer een update, ben vandaag de hele dag bij haar geweest enz was super gezellig. Maar we hebben het er nog steeds niet goed over gehad. Dus toen ik naar huis ging net zei ze dat ze het dus nog nie thelemaal zeker wist en dat we het er nog even goed over moeten hebben. Dus wie weet.
Wat is er nou leuker dan in de kerk bij te komen van je kater?quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:48 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
[..]
Misschien kan jij het wel opbrengen om zondagochtend vroeg je bed uit te gaan om naar de kerk te gaan en te bidden voor het eten, maar ik zou het niet op kunnen brengen. Ik zou mezelf ook heel erg schijnheilig vinden als ik met mijn ongelovige kop in een kerk zou gaan zitten, alleen om hem een plezier te doen.
Ik ken mensen die vinden dat het goed voor ze is als ze hakenkruizen op kerken spuiten, of ramen van kerken ingooien, of moskee's afbranden enz enz.... Bij deze mensen hoor jij toch immers ook niet (althans dat neem ik dan maar aan). Er zijn van alles soorten mensen of ze nu geloven of niet geloven dat maakt allemaal niet uit, mensen zijn mensen en iedereen heeft zijn eigen denkbeelden en iedereen moet dat van elkaar accepteren. Dus er zijn mensen die denken dat homoseksualiteit een ziekte is, dus er zijn mensen die denken dat je een sukkel bent als je een homo bent, er zijn mensen die denken dat je goed bezig bent als je iemand vermoord zo kan ik wel uren doorgaan. Dus wat ik bedoel is, waar gaat dit nog over, er word over een bepaalde soort mensen gesproken die toevallig ook geloven, zij hebben hun meningen ontwikkeld net als jij. En dat jij het betwijfeld of je het op de lange duur met God kunt uithouden is jouw bevinding, maar zoals je zelf zegt je twijfeld. Iemand zei mij ooit: Wat nou als blijkt dat God bestaat, jullie hebben niet geloofd dus das toch minder goed dan (das logisch toch?) en wij hebben voor ons gevoel wel ons best ervoor gedaan, en wat nou als blijkt dat God niet bestaat, wat hebben wij dan verloren, wij hebben voor ons gevoel dan een specifiek doel in ons leven gehad en een teleurstelling zal er dan zijn maar wat hebben we dan echt verloren? Das zomaar iets om even over na te denken.quote:Op zondag 24 april 2005 11:28 schreef Plato1980 het volgende:
Ik ken bijvoorbeeld christelijke mensen die beweren dat homoseksualiteit een ziekte is (en genezen zou kunnen en moeten worden) en de evolutieleer ontkennen. Maar zelfs dat is nog niet het ergste, veel erger is dat het leven van bepaalde mensen volledig om de Here Gods draait en ik betwijfel of je het daar op de lange duur mee kunt uithouden.
Wat een grote onzin zeg. Niet echt iets om over na te denken.quote:Op zondag 24 april 2005 12:06 schreef DinaK. het volgende:
[..]
Wat nou als blijkt dat God bestaat, jullie hebben niet geloofd dus das toch minder goed dan (das logisch toch?) en wij hebben voor ons gevoel wel ons best ervoor gedaan, en wat nou als blijkt dat God niet bestaat, wat hebben wij dan verloren, wij hebben voor ons gevoel dan een specifiek doel in ons leven gehad en een teleurstelling zal er dan zijn maar wat hebben we dan echt verloren? Das zomaar iets om even over na te denken.
De meeste religies zijn het wel over een ding eens: ongelovig zijn kan nog net, dat zijn mensen die gewoon van het pad afgedwaald zijn. Maar actief een andere god aanbidden, dat kan niet erg genoeg gestraft worden. En aangezien er oneindig veel verschillende versies van een god kunnen zijn, is de kans oneindig groot dat jij een verkeerde god aanbidt en dus veel meer verloren hebt dan wij.quote:Op zondag 24 april 2005 12:06 schreef DinaK. het volgende:
maar wat hebben we dan echt verloren? Das zomaar iets om even over na te denken.
Oh gruwel, geloven als verzekering voor de toekomst. Gatver, wat heb ik dáár een hekel aan.quote:Op zondag 24 april 2005 12:06 schreef DinaK. het volgende:
Iemand zei mij ooit: Wat nou als blijkt dat God bestaat, jullie hebben niet geloofd dus das toch minder goed dan (das logisch toch?) en wij hebben voor ons gevoel wel ons best ervoor gedaan, en wat nou als blijkt dat God niet bestaat, wat hebben wij dan verloren, wij hebben voor ons gevoel dan een specifiek doel in ons leven gehad en een teleurstelling zal er dan zijn maar wat hebben we dan echt verloren? Das zomaar iets om even over na te denken.
ff ter verduidelijking... Ook ik heb een gelovig vriendinnetje, alleen zij gelooft wel op een andere manier dan jij? Naar de kerk gaan etc doet ze niet. Wel 'praat'ze bv met god. Sex voor het huwelijk is geen probleem. Maar goed leven is wel belangrijk.quote:Op zondag 24 april 2005 13:27 schreef DinaK. het volgende:
1- Wat betreft het 2 keer naar de kerk gaan, dit is wel degelijk van belang voor God aangezien dit in de bijbel staat. En aangezien alles wat in de bijbel staat van groot belang is voor God, telt dit dus absoluut mee. Maar je hebt wel gelijk wat betreft de levensstijl. Wanneer iemand goed leeft dan zal hij daar natuurlijk naar kijken, maar ondanks het goed leven verlangt hij van de mens dat je gelooft en hem dankbaar bent voor de dingen die je krijgt, maar aangezien jij niet geloofd zul jij hem ook niet bedanken (neem ik aan).
2- En het geloof is natuurlijk ook niet zaligmakend. Als je bijvoorbeeld niet de kans hebt gehad om te geloven dan zal hij daar ook niet naar kijken, maar naar de levensstijl (dit zijn dus uitzonderingen). Maar mensen die bijv. wel van het geloof gehoord hebben en de kans hebben gehad om het te geloven daar zal hij toch anders naar kijken.
3- En wanneer jij in het dagelijkse leven niet in jezelf gelooft zul je ook merken dat je faalt in bepaalde dingen, dit is met het geloof dus eigenlijk net zo. Dus wat ik bedoel te zeggen is dat als je niet geloofd en het blijkt dat God bestaat, hoe zou jij dan kunnen zeggen dat je 'erbij' hoort?!
Om je in te kunnen leven in geloof hoef je ook helemaal de wetenschap niet de rug toe te keren, sterker nog, ook mensen die geloven weten dat de wetenschap gelijk heeft in de meeste gevallen.quote:Op zondag 24 april 2005 17:52 schreef Detroit het volgende:
Al ken ik ook wel weer een relatie tussen een meisje (studerend aan de UvA, wetenschappelijke en rationele insteek) en een gelovige jongen die nu al enkele jaren goed gaat. Zij toont interesse in zijn geloof zonder haar wetenschappelijke achtergrond en haar eigen roots in de steek te laten. Misschien dat het voor vrouwen een stuk makkelijker is om zich in het geloof van een ander in te leven, dat ze minder snel zoals een man geneigd zijn om dwars te gaan liggen en toch een beetje te willen shocqueren.
Ho?! Wat?! Waar scheld ik?!quote:Op zondag 24 april 2005 16:39 schreef DinaK. het volgende:
En speknek wil je aub niet schelden!! Dat stel ik absoluut niet op prijs!! Ik ben gelovig en dat heb jij te respecteren net zoals ik moet respecteren dat jij niet gelooft en door dat soort dingen te zeggen laat je absoluut geen respect zien!!
Je zei ergens schijtgod...quote:
quote:Op zondag 24 april 2005 14:15 schreef speknek het volgende:
schijtgod.
Da's geen schelden, da's een objectieve observatie.quote:
Maar toch ben ik van de mening doordrongen dat gelovigen snel in hun veilige haven (oftewel de bijbel, torah of wat dan ook) geborgenheid zullen zoeken als het gesprek zich wend in een richting waar ze zich niet mee kunnen verenigen. (neem de theorieën over het ontstaan van de wereld, het al dan niet bestaan van een hogere entiteit, in welke mate abortus het vermoorden is van leven, hoe om te gaan met euthanasie en dergelijke)quote:Op zondag 24 april 2005 21:22 schreef innovative het volgende:
[..]
<knip>
Kortom, wetenschap en bijbel staan elkaar niet in de weg. Zie de bijbel als een boek met verhalen waar je de diepere betekenis uit moet halen, niet als een geschiedkundig werk. Hoe anders kunnen er zo veel wetenschappelijk/universitair gelovigen zijn (zoals ik?)
Klinkt goed joh, you go for it!quote:Op maandag 25 april 2005 14:43 schreef kultivate het volgende:
ok weer even een up-date
Ze verwacht niet ineens dat ik gaat geloven. Alleen dat ik eropen voor sta en niet het geloof afkraak ofzo. En dat ik haar erin steun en geintereseerd ben enz nou dat ben ik dus ook zeker van plan. Dus het gaat helemaal goed komen. Donderdag meer haha en tnx allemaal voor de info
Uitstekend verwoordt!quote:Op zondag 24 april 2005 14:15 schreef speknek het volgende:
De meeste religies zijn het wel over een ding eens: ongelovig zijn kan nog net, dat zijn mensen die gewoon van het pad afgedwaald zijn. Maar actief een andere god aanbidden, dat kan niet erg genoeg gestraft worden. En aangezien er oneindig veel verschillende versies van een god kunnen zijn, is de kans oneindig groot dat jij een verkeerde god aanbidt en dus veel meer verloren hebt dan wij.
Das zomaar iets om even over na te denken.
Of je beseft natuurlijk dat god deze gedachtegang ook wel kan maken en hij dus niet zomaar iemand kan veroordelen voor het hangen aan zo'n gedachtegang. En als hij dat wel doet, dan is het toch al een schijtgod.
tnx, maar ik heb er goede hoop in. Volgens mij was zij net zo onzeker erover of ik wel met een meisje wilde dat gelooft als dat ik onzeker was of zij wel met iemand wil die niet gelooft.quote:
Ik denk dat het er aan ligt in welke grote massa je het zoekt.quote:Op maandag 25 april 2005 22:26 schreef Detroit het volgende:
Dan is fijn dat je in een topic als dit hoort dat zelfs het geloof en het plaatsen van kanttekeningen bij bepaalde feiten die andere gelovigen als vaststaand beschouwen, maar ik blijf me afvragen in welke mate de rationaliteit die ik bij jou hoor ooit zijn intrede zal doen bij de grote massa zeg maar.
En zo denk ik dat het bij relaties eveneens grotendeels zo zal gaan, als er grote (en over in welke mate de verschillen écht groot valt de discussiëren) verschillen blijken te zijn verwacht ik toch dat je uiteindelijk zult beseffen dat je het liever weer wat dichter zoekt in die veilige haven.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor die individuen die geloof én wetenschap kunnen delen, en de boodschap van heilige geschriften weten te relativeren..
Jehova is één van de vele strenge stromingen. Het is dus niet zo dat zij (of haar familie) "wel mee zal vallen" omdat ze geen Jehova zijn. Maar, er zijn altijd meer vrije stromingen dan strenge, voor mijn gevoel.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef kultivate het volgende:
zo streng is het bij mij gelukkig niet. Over sex voor het huwlijk weet ik nog niet hoe zij erover denkt. MAar ze is zeker geen jehova ofzo. Dus dat zal ik dan maar eens met haar bespreken. De grote lijnen hebben we al besproken alleen nu nog even de details over hoe het zit met blijven slapen en dat soort dingen
Ik ben niet meer gelovig en ik ben inmiddels al het huis uit, maar de kerk waar wij naartoe gingen heette de Christengemeente. Deze had verder geen benaming, en mijn ouders zeiden altijd dat het een relatief vrije gemeente was. Mijn vader was streng gereformeerd en mijn moeder is afkomstig uit de Pinkstergemeente. Ook zeiden ze dat ze ons vrij wilden laten in onze geloofskeuze. Dat heben ze ook gedaan: ik ben niet verstoten toen ik mijn geloof kwijtraakte en langzaam tot andere overtuigingen kwam. Toch werden wij (zusje en ik) ook geleerd de bijbel letterlijk te lezen. Mijn zusje die zich heeft laten dopen (niet kinderdoop, maar volwassenendoop, nou ja, ze was 16) gelooft de bijbel nog steeds letterlijk. Toen ze poogde een beschrijving te geven van de kerk kwam ze op protestants-evangelisch.quote:Op dinsdag 26 april 2005 13:04 schreef innovative het volgende:
Zoek je bij de paus en consorten, of bij Refo's of Jehova's, dan zal je inderdaad maar weinig ratio tegenkomen en slechts mensen treffen die heel letterlijk lezen.
Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekkerquote:Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Als ik kijk naar mijn ex, die had ook gereformeerde ouders, die deed alles wat het licht niet kon verdragen toen hij eenmaal de vrijheid had.
Mijn huidige vriend, doet precies dezelfde dingen. Drank, drugs en noem maar op!
Als ik er dan aan denk dat mijn nichtjes straks op een leeftijd zijn dat ze alles willen ontdekken, dat ze ineens een heel paradijs vol vinden met dingen die hartstikke leuk en spannend zijn, maar volgens dat geloof niet mogen.
Ik ben wel erg off topic gegaan, maar zo denk ik er over...
Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...quote:Op dinsdag 26 april 2005 14:11 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekkerMijn ouders begrijpen het en accepteren het omdat ik hen er uitgebreid over verteld heb (wat ze er niet van weerhoudt om toch af en toe afkeurend naar de prints op mijn t-shirts te kijken
), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 'de mensen van de kerk' dat toch allemaal vinden
Ik gok op misleid/verloren inderdaadquote:Op dinsdag 26 april 2005 14:22 schreef EviL_AleX het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...
Off-topic Cool, welke bands?quote:Niet mijn mening trouwens...
* EviL_AleX luistert ook graag metal
<off-topic>quote:Op dinsdag 26 april 2005 14:25 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik gok op misleid/verloren inderdaad
[..]
Off-topic Cool, welke bands?
Je presenteert je MENING alsof het een feitelijke waarheid is...quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:23 schreef LSS het volgende:
Dit prachtige meisje heb ik dus wel mooi gered van een vroom KUTleven, voor hetzelfde geld was ze met een jonge incarnatie van Andries Knevel het huwelijksbootje in gestapt!!! Jonge meisjes horen toch lekker te feesten, te lachen en achter de kerels aan te zitten, niet thuis en in de kerk in saaie religieuze boekjes te lezen hoe goed en mooi het leven als christen wel niet is?
Jij hebt een paar behoorlijk sterke voorbeelden gehad en ik denk dat dat je beeld heel sterk vertekend, want ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien hoe je er op komt dat "bijna alle geloven" wel redelijk streng zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Welke geloofsovertuiging heeft je vriendin dan TS ?
Het lijkt mij namelijk dat bijna allle geloven wel redelijk streng zijn...
Ik wil niemand aanvallen, en ook zeker niet beledigen, maar ik vind eigenlijk dat mensen met een geloof best in een klein vakje worden opgevoed.
De extremen waar ik mij tegen afzet waren de extremen waar Tum tum mee op de proppen kwam, haar familie dus.quote:Op dinsdag 26 april 2005 16:28 schreef speknek het volgende:
Ik geloof wel dat je aardig vrij bent innovative, maar nu spiegel je jezelf ook aan een extreem. Ik ken wel een aantal gelovigen die ook de dingen doen die jij doet, maar als ongelovige kan ik ze met de beste wil van de wereld niet vrijzinnig noemen. Vrijwel niemand kijkt nog geen tv, surft niet op internet en dat soort dingen, zelfs streng gelovigen doen dit wel.
Mijn schoonvader bijvoorbeeld, houdt van het goede leven en doet rustig dat soort dingen, maar schrijft ook bijbelexegese, gelooft heilig in de op handen zijnde eindtijd en ik weet dat hij nooit helemaal zou accepteren dat z'n dochter met deze goedbedoelende heiden gaat.
Het verschilt ook per persoon. Het idee achter geen sex voor het huwelijk is om je maagdelijkheid niet prijs te geven aan iemand van wie je niet zeker weet dat het de ware is. Veel mensen weten dit al lang voor het huwelijk (Buiten beschouwing gelaten dat 1 op de 3 huwelijken in no time weer stuk loopt). Het is iets wat je haar zelf moet vragen.quote:Op vrijdag 29 april 2005 01:52 schreef kultivate het volgende:
Nou weer even een update: Vanavond heb ik het er met haar over gehad. En zolang ik maar intrese in haar geloof toon zeg maar vind ze het niet dat het erg is. Maar ja dat lijkt me logisch want op zich toon je toch wel overal wat je vriendin doet intresse in lijkt me zo dus het zit helemaal toppie. Moet nog een paar kleine dingen uitvinden o.a. over sex voor het huwlijk. Ze is gereformeerd vrijgemaakt. Weten jullie misschien hoe zwaar dat is?
Ik weet niet of dat gedefinieerd is. Als het gedefinieerd is, is het ook de vraag of je vriendin het er mee eens is. Veel gelovigen hebben toch hun eigen beeld van een geloof, dat iets kan afwijken van wat een kerkgemeenschap voorschrijft.quote:Op vrijdag 29 april 2005 07:34 schreef kultivate het volgende:
ok dus het is niet zo dat iemand die gereformeerd vrijgemaakt is standaard geen sex voor het huwlijk wil?
De vraag is natuurlijk ook hoe de ouders er over denken hier..quote:Dat vroeg ik me namelijk af, maar dan zal ik dat binnenkort wel even vragen hoe dat zit met sex en blijven slapen enz. tnx weer voor de info![]()
Ook zonder een gelovige achtergrond zijn niet alle ouders daar direct een voorstander van.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:59 schreef kultivate het volgende:
Ja daar heb je ook weer een punt ja, maar ik was al een keer bij haar langsgeweest en haar ouders waren wel ok dus dat is volgens mij wel goed maar ja blijven slapen is natuurlijk weer een stapje verder dus ik weet niet hoe die dat vinden maar ja dat moet ik ook maar ff vragen.
Veel praten en elkaar leren kennen, en accepteren dat jullie op sommige gebieden anders denken over bepaalde zaken.quote:Ik merk wel dat er niet echt een standaard beeld is en dat het dus echt van de persoon afhangt. Maar ja ik moet het allemaal maar aan haar vragen dat komt allemaal wel goed
Ja dat gaat wel heel goed, want dat zei ze wel dat ze beter met mij kan praten dan met al haar vorige vriendjesquote:Op vrijdag 29 april 2005 10:07 schreef Alicey het volgende:
[..]
Ook zonder een gelovige achtergrond zijn niet alle ouders daar direct een voorstander van.
[..]
Ja idd dat is ook weer zo ja maar ik wacht wel af hoe dat gaat
Veel praten en elkaar leren kennen, en accepteren dat jullie op sommige gebieden anders denken over bepaalde zaken.
Goed kunnen praten is sowieso erg belangrijk in een relatie.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:05 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ja dat gaat wel heel goed, want dat zei ze wel dat ze beter met mij kan praten dan met al haar vorige vriendjes![]()
Tja, ik heb juist als voorbeeld 3 relaties die goed gaan (en nog wel meer, maar dit staat dicht bij me). Twee van mijn tantes, 14 en 17 jaar getrouwd, beiden kids, en die van mijzelf, al ruim 2 jaar... Nu woon ik nog niet samen, maar als ik bij mijn tantes kijk, dat werkt prima. Ze hebben heel sportieve mannen, dus op zondag staat de hele familie tegelijk op. Mannen gaan fietsen of hardlopen, tantes gaan met de kids naar de kerk, vervolgens gewoon gezellig iets samen doen... Trouwen is dan wel in de kerk gebeurd, kinderen zijn gedoopt met een alternatieve doopvraag (dwz, mijn ooms hoefden niet te zeggen dat ze mee zouden werken aan een christelijke opvoeding). Ikzelf kies ervoor niet in de kerk te trouwen, omdat ik vind dat je dat beiden moet willen, en om de kids zelf de keuze te geven of ze gedoopt willen worden of niet...quote:Op maandag 2 mei 2005 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik het van dichtbij gezien dat gelovigen toch ergens vastlopen. Ik heb het in twee gevallen (dus nee, echt wetenschappelijk is deze mening niet te noemen) meegemaakt, dat afgezien van de praktische verschillen (wel/niet neuken, zondag voor de 1 lekker luiwammessen/voor de ander dag om God te eren) op korte termijn, ging op de langere termijn (en dus echt na jaren) die relatie toch uit, omdat die meisjes (beide toevallig meisjes) toch het idee hadden niet hun hele leven met die jongen/man te kunnen delen, er was altijd een stukje waarin ze zich in die relatie alleen voelde staan en dat was blijkbaar zo belangrijk dat ze er toch voor kozen om het uit te maken. (En in beide gevallen ging het dus ook echt daarom, niet "het gaat kut, maar ik gooi het op het geloof")
Gewoon beetje nette kleren, zwarte broek, wit overhemd/shirt oid.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:54 schreef kultivate het volgende:
Ze moet binnenkort beleidenis doen en vroeg of ik dan meeging. Nu ga ik dan natuurlijk mee dus dat is al wel weer een stap in de goede richting toch? Maar wat moet je precies aan naar de kerk. Mag een spijkerbroek bijvoorbeeld? en sneakers mag dat of moet het toch netter zijn?
Ik heb echt geen idee![]()
T-shirt van Marilyn Manson of Dimmu Borgir is geen goeie keuzequote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Gewoon beetje nette kleren, zwarte broek, wit overhemd/shirt oid.
De meeste kerken maakt het niet zoveel uit hoor. Jezus was tenslotte ook gewoon zichzelf.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 13:54 schreef kultivate het volgende:
Ze moet binnenkort beleidenis doen en vroeg of ik dan meeging. Nu ga ik dan natuurlijk mee dus dat is al wel weer een stap in de goede richting toch? Maar wat moet je precies aan naar de kerk. Mag een spijkerbroek bijvoorbeeld? en sneakers mag dat of moet het toch netter zijn?
Ik heb echt geen idee![]()
Waarom vraag je dat niet gewoon aan haar?quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
haha ok die heb ik geeneens.
Maar gewoon een beetje normale spijkerbroek met tshirt en iets nettere schoenen is wel ok dus?
Vanuit mijn achtergrond zeg ik, prima... Maar vraag het even aan haar. In de kerk waar ik normaal kom, mag je (letterlijk) met een t-shirt lopen met "God is a DJ" er op, geen probleem, en ook mijn zusjes gothic-look is geaccepteerd daar... Maar ik ben ook ooit, een jaar of zeven geleden, bij een doopdienst geweest in een andere kerk, waar mijn zusjes en ik dus letterlijk de enige meisjes waren die een broek aan hadden, waar de mannen nog in pak kwamen en de vrouwen nog een hoed op hadden. We werden een beetje de kerk uitgekeken daar. 't Is toch lekker jezelf dergelijke ervaringen te besparen, moet ik zeggen...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
haha ok die heb ik geeneens.
Maar gewoon een beetje normale spijkerbroek met tshirt en iets nettere schoenen is wel ok dus?
Tot zover de tolerantie in Nederland, en dan zeggen 'we' wat over 'de allochtonen'...quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:30 schreef innovative het volgende:
Maar ik ben ook ooit, een jaar of zeven geleden, bij een doopdienst geweest in een andere kerk, waar mijn zusjes en ik dus letterlijk de enige meisjes waren die een broek aan hadden, waar de mannen nog in pak kwamen en de vrouwen nog een hoed op hadden.
Die heb ik ook..quote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:30 schreef innovative het volgende:
een t-shirt met "God is a DJ" er op
Die heb ik ookquote:Op dinsdag 3 mei 2005 14:30 schreef innovative het volgende:
een t-shirt lopen met "God is a DJ" er op
Wijn zuupen!quote:Op maandag 9 mei 2005 10:12 schreef kultivate het volgende:
Maar weer even een update: Aankomende zondag voor het eerst mee naar de kerk zondag. Ben benieuwd dus hoe dat is. Maar het gaat super dus tot nu toe totaal geen problemen ofzo.![]()
Ik voel me ook niet aangevallen hoor. Maar over hoe je in het leven staat enz dat zijn toch wel een beetje de 10 geboden zeg maar. Hoe je je gedraagt enz. Kijk dat we anders denken over sommige dingen dat is duidelijk maar het lijkt me niet dat je het elke dag hebt over hoe de wereld is ontstaan. De dingen waar we anders over denken zijn niet onderwerpen waar je elke dag mee te maken hebt toch?quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:14 schreef kelso1 het volgende:
ja maar de 10 geboden is niet het enige wat een geloof inhoudt dacht ik zo.. je denkt niet hetzelfde over het ontstaan van de wereld en dat soort dingen toch? haar leven draait om iets waar jij niet in gelooft, ik val je niet aan ofzo hoor, denk er de laatste tijd gewoon veel overna, vind namelijk ook een jongen best leuk die nogal gelovig is. vind het leuk dat het zo goed gaat!
Ik denk dat beide tegenvalt. Dat eerste verschilt per persoon, dat tweede is volgens mij onzin..quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:
[..]
Vind jequote:Op woensdag 11 mei 2005 14:03 schreef kultivate het volgende:
En zo heel verschillend denken we dan niet hoor. Het is ook gewoon een beetje normaal toch als je de 10 geboden wel ok vind. Daar hoef je niet voor te geloven.
Ergens kan ik het me wel voorstellen. Ik vind wel dat je erover moet kunnen praten, want geloof is voor gelovigen wel vaak een belangrijk aspect van hun leven, en inderdaad, als je daarover niet kunt praten of het gevoel hebt dat je in de maling genomen wordt, dan kun je je behoorlijk alleen voelen. Dus voor de niet-gelovigen die een relatie hebben met een gelovige: vraag eens gewoon dingen, iemand die echt overtuigt is van zijn/haar geloof kan je ook argumenten geven. Niet dat jij dan meteen ook moet gaan geloven, maar dat zou wel een aantal van die maffe vooroordelen als rokjes, hoedjes, toestemming van ouders etc uit de weg kunnen ruimen!quote:Op maandag 2 mei 2005 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik het van dichtbij gezien dat gelovigen toch ergens vastlopen. Ik heb het in twee gevallen (dus nee, echt wetenschappelijk is deze mening niet te noemen) meegemaakt, dat afgezien van de praktische verschillen (wel/niet neuken, zondag voor de 1 lekker luiwammessen/voor de ander dag om God te eren) op korte termijn, ging op de langere termijn (en dus echt na jaren) die relatie toch uit, omdat die meisjes (beide toevallig meisjes) toch het idee hadden niet hun hele leven met die jongen/man te kunnen delen, er was altijd een stukje waarin ze zich in die relatie alleen voelde staan en dat was blijkbaar zo belangrijk dat ze er toch voor kozen om het uit te maken. (En in beide gevallen ging het dus ook echt daarom, niet "het gaat kut, maar ik gooi het op het geloof")
Volgens mij valt het mee qua "zwaarte", maar is het wel een "actief geloof", een beetje jubelend laat maar zeggen. Dus zeker geen zwarte kousen, maar wel mensen die er echt voor gaan (en staan).quote:Op vrijdag 29 april 2005 01:52 schreef kultivate het volgende:
Nou weer even een update: Vanavond heb ik het er met haar over gehad. En zolang ik maar intrese in haar geloof toon zeg maar vind ze het niet dat het erg is. Maar ja dat lijkt me logisch want op zich toon je toch wel overal wat je vriendin doet intresse in lijkt me zo dus het zit helemaal toppie. Moet nog een paar kleine dingen uitvinden o.a. over sex voor het huwlijk. Ze is gereformeerd vrijgemaakt. Weten jullie misschien hoe zwaar dat is?
Je hoeft dus niet te willen geloven om als niet gelovige iets met een gelovige te kunnen hebben. Ik ben zelf de gelovige, mijn vriend is zo atheistisch als wat, en dat gaat prima... Het ligt er wel aan hoe (vooral) de gelovige er mee om gaat: ik ben heel vrij in mijn geloof (noem mezelf uberhaupt niet direct Christen), maar er zijn ook mensen die echt heel vasthoudend zijn aan gebruiken en geloof als de enige weg zien. In dat geval wordt het inderdaad wel weer lastig om een relatie aan te gaan en is bekeren vaak de meest simpele weg.quote:Op woensdag 11 mei 2005 13:59 schreef kelso1 het volgende:
ik dacht altijd dat het geen probleem was om een relatie te hebben met een gelovige(ik ben dus ook niet gelovig) maar je hebt eigenlijk totaal andere opvattingen over het leven.. je moet wel een beetje 'flexibel' zijn, en wel willen geloven ofzo.. hoe gaat dat met jou dan? wat vind zij ervan dat jij niet geloofd?(heb het topic verder niet gelezen, dus sorry als hier al over gepraat is)![]()
Ook onzin, negen van de tien gelovigen in Nederland houden het ook gewoon op wetenschap, en zien de bijbel als een soort van sprookjesboek zeg maar, mooie verhalen die via mondelinge overlevering uiteindelijk in een boek terecht zijn gekomen. Ze zijn hier en daar wat aangepast door degenen die ze doorvertelden en door degenen die ze opschreven, dus het is geen geschiedenis. Waar het om gaat, is de diepere betekenis, de normen en waarden die uit de bijbel voorkomen en de symboliek die er achter ligt.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:14 schreef kelso1 het volgende:
ja maar de 10 geboden is niet het enige wat een geloof inhoudt dacht ik zo.. je denkt niet hetzelfde over het ontstaan van de wereld en dat soort dingen toch? haar leven draait om iets waar jij niet in gelooft, ik val je niet aan ofzo hoor, denk er de laatste tijd gewoon veel overna, vind namelijk ook een jongen best leuk die nogal gelovig is. vind het leuk dat het zo goed gaat!
Pech gehad, gereformeerden hebben niet elke week wijn in de kerk, dat is een katholiek gebruik. Bij protestanten (welke kerk dan ook) is er zo'n 5 keer per jaar avondmaal. Wie er deel mogen nemen verschilt per kerk. In de wat traditionelere kerken mogen alleen mensen deel nemen die belijdenis hebben gedaan, in de liberalere kerken mogen ook kinderen en niet-belijdend leden meedoen... Overigens hebben die kerken vaak, naast wijn, ook druivensap.quote:
Nou dat gebod kende ik dus niet maar ik heb het meer over de geboden als niet moorden, echtbreken en stelen enz het lijkt me logisch dat je dat niet doet. En andere beelden aanbidden doe ik ook niet hoor.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:27 schreef speknek het volgende:
[..]
Vind je
"Gij zult u geen gesneden beeld maken van enige gestalte, die boven in de hemel of onder op de aarde is of die in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen [..] want Ik, de Heer, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheden der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten"
ook een ok gebod?
Zoals al eerder is gezegd, met een moreel goede humanist zijn kom je er niet. En er zijn ook genoeg dingen waar je, juist als je probeert goed in het leven te staan, als ongelovige in botsing komt met gelovigen.
Yep. Maar het gaat erom dat god geen tegenspraak en geen andere meningen duldt. Iets wat niet te rijmen valt met het huidige concept van morele goedheid. En zo gaat dat voor een hele hoop dingen in de bijbel. Overigens zal dit ook wel een lastige spagaat zijn voor menig gelovige. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld nooit belijdenis gedaan omdat ze het niet eens was met de doctrine dat ongelovigen, hoe goed ze ook zijn, alsnog naar de hel gaan. Sowieso is de hel een heet hangijzer voor menig gelovige.quote:Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef kultivate het volgende:
Nou dat gebod kende ik dus niet maar ik heb het meer over de geboden als niet moorden, echtbreken en stelen enz het lijkt me logisch dat je dat niet doet. En andere beelden aanbidden doe ik ook niet hoor.
Ik moet opbiechten dat ik dit topic helemaal niet gelezen heb, maar alleen de eerste en laatste post (van kultivate dus) en ben erg benieuwd! Heb zelf ook zo'n situatie gehad, maar dan andersom. (ik beetje gelovig zij compleet niet) Dat heb ik om die reden af laten ketsen. Vaag maar waar.quote:Op zondag 15 mei 2005 09:42 schreef kultivate het volgende:
Straks voor het eerst mee naar de kerk. Ben benieuwd.
Eensch.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:12 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zou ook niet gaan meezingen in de kerk ofzo. Ik bid ook nooit meer mee bij mensen aan tafel. Naast het feit dat ik dan lieg en mezelf voor de gek houd is het ook een soort respectloosheid tegenover de andere wel gelovige mensen, vind ik. Je laat dan wel heel erg blijken dat voor jou hun geloof iets is waar je een beetje voor de vorm in mee doet, ookal vind je het werkelijk onzin.
Het is niet zo dat ik maar schijnheilig mee zit te doen terwijl ik er dan niks van meen. Ik ben gewoon meegegaan omdat ze het vroeg en het toch ook van mijn kant een beetje intresse moet tonen lijkt me. Ik ben niet echt bekend met de kerk enz dus om het dan vooraf al af te schrijven vind ik ook weer zo wat. Dus ik ben gewoon mee gegaan uit nieuwsgierigheid en heb gewoon geluisterd en rondgekeken maar echt niet meegezongen of gebeden ofzo. Ik zit dan wel gewoon stil dus op die manier toon ik dan toch wel respect voor het feit dat zij bidden dan.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 17:12 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zou ook niet gaan meezingen in de kerk ofzo. Ik bid ook nooit meer mee bij mensen aan tafel. Naast het feit dat ik dan lieg en mezelf voor de gek houd is het ook een soort respectloosheid tegenover de andere wel gelovige mensen, vind ik. Je laat dan wel heel erg blijken dat voor jou hun geloof iets is waar je een beetje voor de vorm in mee doet, ookal vind je het werkelijk onzin.
Over trouwen denk ik nog geeneens na, we hebben net een maandje. Maar ik denk idd ook dat haar oma dat bedoelde.quote:Op dinsdag 31 mei 2005 12:59 schreef linda856763 het volgende:
Om te trouwen in de kerk hoef je niet perse belijdenis gedaan te hebben, maar wordt er wel van je verwacht dat je wel gelooft wat je daar belooft. Oma zal wel bedoeld hebben dat ze hoopte dat jij ook zou gaan geloven.
want?quote:Op maandag 13 juni 2005 14:59 schreef kultivate het volgende:
niet dat ik gelijk geloof nu maar ja het is ook nooit slecht om naar de kerk te gaan.
Baat het niet? Kijk je nooit nieuws ofzo? Dan zie je wat religie veroorzaakt.quote:Op maandag 13 juni 2005 15:27 schreef kultivate het volgende:
[..]
baat het niet dan schaadt het niet toch??
Ja dat wel maar voor mij persoonlijk is dat niet van toepassing. Wat kan het nou voor kwaad als ik daar ff een uurtje zit wakker te worden.quote:Op maandag 13 juni 2005 16:53 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Baat het niet? Kijk je nooit nieuws ofzo? Dan zie je wat religie veroorzaakt.
En als je naar de kerk gaat ga je dat zelf ook veroorzaken.quote:Op maandag 13 juni 2005 16:53 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Baat het niet? Kijk je nooit nieuws ofzo? Dan zie je wat religie veroorzaakt.
Precies. Ik zit daar niet om fundamentalist te worden ofzo en aanslagen te gaan plegen. Gewoon omdat mijn vriendin dat fijn vind dat ik met haar mee ga en ik zelf er niet op tegen ben.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 09:27 schreef Alicey het volgende:
[..]
En als je naar de kerk gaat ga je dat zelf ook veroorzaken.
Ik denk wel dat het belangrijk is om eens na te denken over je eigen grenzen, betreft het geloof en je participatie daarin. Je gaat nu mee naar de kerk, maar waar eindigt het? Hoever wil jij het laten komen?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 10:20 schreef kultivate het volgende:
[..]
Precies. Ik zit daar niet om fundamentalist te worden ofzo en aanslagen te gaan plegen. Gewoon omdat mijn vriendin dat fijn vind dat ik met haar mee ga en ik zelf er niet op tegen ben.
Beetje zoals het nu gaat. Dat vind ik wel prima. Ik zou niet weten hoeveel verder het moet komen zeg maar.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:04 schreef kriele het volgende:
[..]
Ik denk wel dat het belangrijk is om eens na te denken over je eigen grenzen, betreft het geloof en je participatie daarin. Je gaat nu mee naar de kerk, maar waar eindigt het? Hoever wil jij het laten komen?
Je moet gewoon oppassen dat je op een dag wakker wordt, belijdenis hebt gedaan en helemaal tot aan je nek toe in het gereformeerde geloof zit en denkt: Hoe heeft dit ooit zover kunnen komen? Dit wilde ik niet!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:08 schreef kultivate het volgende:
[..]
Beetje zoals het nu gaat. Dat vind ik wel prima. Ik zou niet weten hoeveel verder het moet komen zeg maar.
Dat is zeker zoquote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:14 schreef kriele het volgende:
[..]
Je moet gewoon oppassen dat je op een dag wakker wordt, belijdenis hebt gedaan en helemaal tot aan je nek toe in het gereformeerde geloof zit en denkt: Hoe heeft dit ooit zover kunnen komen? Dit wilde ik niet!
Ik krijg een beetje de indruk dat jij alles wel best vind nu je een leuk vriendinnetje met een leuk koppie hebt.
Ok, dan denk je er wel over na.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
[..]
Dat is zeker zo![]()
Maar ik weet heel goed wat ik zelf wil hoor en ga echt geen dingen doen die ik niet wil. Naar de kerk meegaan vind ik weer wat anders dan belijdenis doen en dat soort dingen. Ik vind dat alles gewoon in goed overleg moet gaan. Het eventueel trouwen in de kerk opvoeding kinderen enz moet allemaal in overleg gaan. En als dat in de kerk gebeurt het trouwen dan en de kinderen een christelijke opvoeding krijgen vind ik dat niet erg. Als het maar niet doorslaat allemaal. In staphorst achtige praktijken enz.
Nee, zelf geen ervaring mee. Maar links en rechts weleens wat dingen gezien.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:26 schreef kultivate het volgende:
Nee hoor daar kijk ik wel voor uit maar tot nu toe gaat het prima. Ik werk bijvoorbeeld nog op zondag. Ze heeft wel eens gezegd dat ze dat niet zo leuk vindt maar ja zolang ik nog studeer is het het ideale bijbaantje dus blijf ik dat gewoon doen.
Maar toch bedankt voor je adviezen. Ik zal het in mijn achterhoofd houden dat ik mezelf niet teveel moet wegcijferen.
Heb je daar zelf wel ervaring mee dan met jezelf teveel wegcijferen en dat je ineens belijdenis enz had gedaan?
Precies dat is een goed voorbeeld met die school. In dat soort gevallen is het helemaal niet verkeerd. Maar alles gaat in goed overleg bij ons hoor dus het komt helemaal goedquote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:35 schreef kriele het volgende:
[..]
Nee, zelf geen ervaring mee. Maar links en rechts weleens wat dingen gezien.
Mijn zus en man zijn overigens niet gelovig, maar haar kinderen gaan wel naar een christelijke school. Puur omdat ze bij de christelijke school een beter gevoel hadden dan de openbare school. Ik zou in haar geval denk ik hetzelfde hebben gedaan.
Nou het ideale van dat bijbaantje is juist dat het op zondag is. En dat ik dus op zaterdag mooi de tijd heb om te basketballen enz. Maar ja als ik straks klaar ben met mijn studie dan stop ik natuurlijk wel met werken op zondag maar ja dat hoeft dan ook niet meer.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:36 schreef speknek het volgende:
Maar als het niet het ideale bijbaantje was, zou je dan voor haar stoppen met op zondag werken?
Okee, dan heb ik niks gezegdquote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:38 schreef kultivate het volgende:
Nou het ideale van dat bijbaantje is juist dat het op zondag is.
Idd tot een zekere grens schuif ik wel naar haar op, maar voor haar is het geloven belangrijker dan het niet geloven voor mij zeg maar. Maar wees gerust ik doe niets waar ik geen zin in heb of wat ik niet wil hoor.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:39 schreef speknek het volgende:
Nou, waar het een beetje op lijkt, schuif jij in goed overleg naar haar toe op, en niet andersom. Vandaar denk ik ook kriele's vraag of je je niet teveel wegcijfert.
Ik denk dat hij deze vraag al heeft beantwoord, door te stellen dat hij het wel geloven van zijn vriendin belangrijker vind dan zijn niet geloven.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:42 schreef Laton het volgende:
maar zou je je kinderen christelijk laten opvoeden dan? terwijl je zelf niet geloofd? dat lijkt me erg vreemd.
Ik ben dus geen atheist pur sang. Zolang het allemaal maar met mate is sta ik overal wel voor open. En ik ben tot nu toe heel erg blij dat ik er aan begonnen ben.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zou er niet aan beginnen, ik zou er waarschijnlijk binnen de kortste keren schijtziek van worden, aangezien ikzelf een atheist pur sang ben.
Zolang jij er blij mee bent... Zorg alleen dat je niet van de gehersenspoelde kinderen krijgt aub...quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:48 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ik ben dus geen atheist pur sang. Zolang het allemaal maar met mate is sta ik overal wel voor open. En ik ben tot nu toe heel erg blij dat ik er aan begonnen ben.
ja ho even, een christelijke basisschool is iets heel anders dan het feit dat jouw vriendin jouw kinderen compleet duidelijk gaat maken dat god bestaat. En zij gaan naar de kerk; die beleidenis en communie en al die meuk gaat ook komen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:44 schreef kultivate het volgende:
Niet fanatiek christelijk maar zoals kriele al zij een christelijke basisschool is niet verkeerd om op te zitten toch? Zolang het allemaal maar met mate is en niet heel fanatiek
Dat is mooiquote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:48 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ik ben dus geen atheist pur sang. Zolang het allemaal maar met mate is sta ik overal wel voor open. En ik ben tot nu toe heel erg blij dat ik er aan begonnen ben.
Inderdaad. Dat gaat een probleem worden. Als jullie zo ver zijn dat jullie kinderen willen krijgen, moet je duidelijke afspraken gaan maken.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:51 schreef Laton het volgende:
[..]
ja ho even, een christelijke basisschool is iets heel anders dan het feit dat jouw vriendin jouw kinderen compleet duidelijk gaat maken dat god bestaat. En zij gaan naar de kerk; die beleidenis en communie en al die meuk gaat ook komen.
Maar papa gelooft niet in god? waarom niet mama.. zoiets?
Ik ben dus meer voor een christelijke basisschool omdat ze er dan wel kennis mee maken. Maar ik vind niet dat je je kinderen dan moet hersenspoelen dat dat het enige juiste is ofzo. Ze mogen dan zelf kiezen wat ze willen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:51 schreef Laton het volgende:
[..]
ja ho even, een christelijke basisschool is iets heel anders dan het feit dat jouw vriendin jouw kinderen compleet duidelijk gaat maken dat god bestaat. En zij gaan naar de kerk; die beleidenis en communie en al die meuk gaat ook komen.
Maar papa gelooft niet in god? waarom niet mama.. zoiets?
Ach, maar gaat dit niet veel te ver? Ze zijn beide nog erg jong, studerend en net verliefd! Laat ze eerst maar eens even genieten en eens kijken hoe het allemaal blijft gaan.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 14:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Inderdaad. Dat gaat een probleem worden. Als jullie zo ver zijn dat jullie kinderen willen krijgen, moet je duidelijke afspraken gaan maken.
Hier ben ik het wel mee eens. MITS het ook op zo'n manier gebracht wordt naar de kids toe.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:00 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ik ben dus meer voor een christelijke basisschool omdat ze er dan wel kennis mee maken. Maar ik vind niet dat je je kinderen dan moet hersenspoelen dat dat het enige juiste is ofzo. Ze mogen dan zelf kiezen wat ze willen.
Het gaat inderdaad eigenlijk te ver om daarover na te denken, maar juist als je zo verliefd bent en geen vuiltje aan de lucht ziet is het moeilijk om je ervan te weerhoudenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:02 schreef kriele het volgende:
[..]
Ach, maar gaat dit niet veel te ver? Ze zijn beide nog erg jong, studerend en net verliefd! Laat ze eerst maar eens even genieten en eens kijken hoe het allemaal blijft gaan.
Vandaar mijn verhaal over grenzen aangeven en jezelf niet wegcijferen. Verliefdheid is een heerlijk gevoel, maar het kan ook een valkuil zijn voor mensen die de moedwillig willen manipuleren.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:05 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Het gaat inderdaad eigenlijk te ver om daarover na te denken, maar juist als je zo verliefd bent en geen vuiltje aan de lucht ziet is het moeilijk om je ervan te weerhoudenZolang je beseft dat het wellicht niet gaat gebeuren, kan het geen kwaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |