abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2005 @ 22:26:45 #176
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26506982
quote:
Op zondag 24 april 2005 21:22 schreef innovative het volgende:
[..]
<knip>

Kortom, wetenschap en bijbel staan elkaar niet in de weg. Zie de bijbel als een boek met verhalen waar je de diepere betekenis uit moet halen, niet als een geschiedkundig werk. Hoe anders kunnen er zo veel wetenschappelijk/universitair gelovigen zijn (zoals ik?)
Maar toch ben ik van de mening doordrongen dat gelovigen snel in hun veilige haven (oftewel de bijbel, torah of wat dan ook) geborgenheid zullen zoeken als het gesprek zich wend in een richting waar ze zich niet mee kunnen verenigen. (neem de theorieën over het ontstaan van de wereld, het al dan niet bestaan van een hogere entiteit, in welke mate abortus het vermoorden is van leven, hoe om te gaan met euthanasie en dergelijke)
Dan is fijn dat je in een topic als dit hoort dat zelfs het geloof en het plaatsen van kanttekeningen bij bepaalde feiten die andere gelovigen als vaststaand beschouwen, maar ik blijf me afvragen in welke mate de rationaliteit die ik bij jou hoor ooit zijn intrede zal doen bij de grote massa zeg maar.

En zo denk ik dat het bij relaties eveneens grotendeels zo zal gaan, als er grote (en over in welke mate de verschillen écht groot valt de discussiëren) verschillen blijken te zijn verwacht ik toch dat je uiteindelijk zult beseffen dat je het liever weer wat dichter zoekt in die veilige haven.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor die individuen die geloof én wetenschap kunnen delen, en de boodschap van heilige geschriften weten te relativeren. .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  maandag 25 april 2005 @ 22:27:56 #177
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_26507007
quote:
Op maandag 25 april 2005 14:43 schreef kultivate het volgende:
ok weer even een up-date

Ze verwacht niet ineens dat ik gaat geloven. Alleen dat ik eropen voor sta en niet het geloof afkraak ofzo. En dat ik haar erin steun en geintereseerd ben enz nou dat ben ik dus ook zeker van plan. Dus het gaat helemaal goed komen. Donderdag meer haha en tnx allemaal voor de info
Klinkt goed joh, you go for it! .
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  dinsdag 26 april 2005 @ 04:46:03 #178
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_26511918
quote:
Op zondag 24 april 2005 14:15 schreef speknek het volgende:

De meeste religies zijn het wel over een ding eens: ongelovig zijn kan nog net, dat zijn mensen die gewoon van het pad afgedwaald zijn. Maar actief een andere god aanbidden, dat kan niet erg genoeg gestraft worden. En aangezien er oneindig veel verschillende versies van een god kunnen zijn, is de kans oneindig groot dat jij een verkeerde god aanbidt en dus veel meer verloren hebt dan wij.
Das zomaar iets om even over na te denken.

Of je beseft natuurlijk dat god deze gedachtegang ook wel kan maken en hij dus niet zomaar iemand kan veroordelen voor het hangen aan zo'n gedachtegang. En als hij dat wel doet, dan is het toch al een schijtgod.
Uitstekend verwoordt!

Speknek heeft het briljant uitgelegd en de logica is helemaal sluitend. Als iemand nou eens inhoudelijk reactie geeft in plaats van te zeiken over zijn eigenlijk correcte woordgebruik.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_26513987
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:27 schreef Detroit het volgende:

[..]

Klinkt goed joh, you go for it! .
tnx, maar ik heb er goede hoop in. Volgens mij was zij net zo onzeker erover of ik wel met een meisje wilde dat gelooft als dat ik onzeker was of zij wel met iemand wil die niet gelooft.
pi_26515370
Ik heb zelf ook een vriend met een gelovig gezin...Dit is het Jehova geloof..

Mijn vriend is ongeveer op zijn 18e uit dit geloof gestapt. Of hoe je dat ook wilt omschrijven. (hij is nu 27 en we wonen samen) Hij wilde ook plezier maken en op de zondagen met zijn vrienden weggaan...Ook was een reden dat hij sommige dingen gewoon niet geloofde uit dat geloof.

Ik ben niet gelovig opgevoed. Ik moet zeggen dat er soms wel wat moeilijkheden tussen mij en mijn schoonfamilie is. Ze accepteren mij, en de keus van mij en mijn vriend dat we samenwonen. Maar ze accepteren niet dat we sex hebben. Ze keurde het ook af toen mijn vriend nog thuis woonde en dat hij bij mij bleef slapen.

Toen we zijn ouders hadden verteld dat we een huisje hadden gezien kregen we gelijk de opmerking: O dan ga je toch zeker wel eerst trouwen? Want je weet hoe wij over hokkers denken... Ik vond dat een rot opmerking...

Nu merk ik aan mijn vriend niet veel. Hij is immers uit het geloof gestapt. Het enige dat hij nog wil is op de avond voor Goede vrijdag, die donderdagavond, weet niet precies hoe het heet, daar wil hij nog naar toe. Dan ga ik ook met hem mee..Want ik weet dat hij het fijn vind als ik bij hem ben met dat soort dingen...

Ik weet wel dat zijn zussen er wel zwaar aan trekken. Aan dat geloof. Zijn ene zus heeft pas een vriend en ik weet van mijn vriend dat die zus ook absoluut geen sex voor het huwelijk wil. Deze nieuwe vriend is ook ongelovig. Lijkt een beetje op het verhaal van TS.
Ook wil ze goed nadenken wat het voor die vriend inhoudt. Want Jehova's getuigen vieren geen verjaardagen, geen kerst en noem maar op.

Zo heb ik soms moeite met het feit dat als mijn familie met kerst allemaal gezellig bij elkaar is, dat mijn schoonfamilie niet komt. Ook op verjaardagen van mij en mijn vriend. Dan hebben we alleen familie van mijn kant. In het begin is dat best wennen..

Ik denk dat TS er echt met zijn vriendin zelf over moet praten. Als zijn vriendin echt geen sex voor het huwelijk wil, is dat haalbaar voor TS ? want stel voor dat ze pas over 5 jaar wil trouwen...

MIjn schoonmoeder heeft mij wel een paar keer proberen over te halen om een keer Jehova's getuigen uit te nodigen thuis. Zodat ik rustig over het geloof kan praten met mijn vriend en misschien eventueel ook Jehova's Getuigen wil worden. Wat ik dus absoluut niet wil en daar ook helemaal niet over na wil denken.

Ik ben al heel blij dat mijn vriend gewoon uit dat geloof is gestapt.
pi_26515441
zo streng is het bij mij gelukkig niet. Over sex voor het huwlijk weet ik nog niet hoe zij erover denkt. MAar ze is zeker geen jehova ofzo. Dus dat zal ik dan maar eens met haar bespreken. De grote lijnen hebben we al besproken alleen nu nog even de details over hoe het zit met blijven slapen en dat soort dingen
pi_26515532
Een vriendin van mij had dezelfde vragen. Haar viend is degene die trouw elke zondag naar de Kerk wil en als ze gaan samenwonen een kruisje aan de muur wil hangen. Zij is totaal niet zo en gelooft ook niet. Zij heeft echter zo geredeneerd: als er een belangijke religieuze dag is gaat ze met hem mee, maar niet elke zondag. En als er iets is wat zij liever doet dan hij, dan gaat hij een keer mee. Voor hen werkt het heel goed op die manier.
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:42:05 #183
26467 raphidae
...antichrist...
pi_26517198
Ik heb 6 jaar een relatie gehad met een meisje die zowat fundamentalistisch was opgevoed. Dus creatieleer, 3x per week kerk, geen sex voor het huwelijk, etc. Zelf ben ik agnostisch, dus ik sta wel open voor een discussie erover.

Wat mij betreft was geen sex voor het huwelijk een non-issue. Ik vond haar leuk, en alhoewel sex leuk is en belangrijk kan zijn in een relatie is het voor mij zeker geen vereiste.

Aangezien ik vrijwel niks wist over het christendom etc. toen ik haar leerde kennen maar het door gesprekken met haar wel mega interessant vond ben ik theologie gaan studeren. We hebben het er vaak over gehad, op een wederzijds respectvolle manier, en zij vond die studie ook wel interessant. Over tijd heeft zij haar opvattingen drastisch aangepast en flink wat van de dogma's overboord gezet, maar dat was zeker niet onder druk ofzo.

Na een jaar of drie was ze ook wel in voor sex (en de meest terughoudende meisjes zijn meestal zo kinky als het maar kan als ze eenmaal loskomen ) en was ze eigenlijk een beetje klaar met het geloof.

Maar er zitten zeker nadelen aan de hele situatie, je hoeft bijvoorbeeld niet te rekenen op een goede relatie met haar familie. Die zagen mij als een instrument van de satan die haar van de goede weg af wou leiden etc. En ze heeft ooit eens aan haar ouders laten vallen dat we sex hadden gehad en toen ontplofte er werkelijk een bom, alsof ik de satan was en haar gedwongen had, terwijl ik het gewoon van haar heb af laten hangen. Ik heb die pa van dr uren aan de telefoon gehad terwijl ie bijbelversen aan het citeren was enzo.

Ze heeft ook twee zussen waar ze een goede relatie mee heeft, en ze kreeg natuurlijk iedere keer door hen en andere vrienden en kennisen ingewreven dat ik slecht voor haar was enzo, en dat gaat op den duur druk zetten op je relatie. Bijvoorbeeld terwijl ik al 5 jaar met haar had me expliciet niet uitnodigen voor een verjaardag en dat soort shit ("Het lijkt me niet verstandig als je Terrence meeneemt"). Die aanhoudende druk is mede een reden geweest waarom het stuk gelopen is denk ik.

Ik heb veel moeite moeten doen en veel moeten opgeven voor haar, maar ik vind het nog steeds alles waard, ook al is het stuk gelopen op een gegeven moment.

Natuurlijk hangt het aantal en de grootte van de problemen af van op welke manier en hoe fanatiek iemand (en de familie, vrienden en kennisen) gelooft en de ander niet gelooft, maar er zitten altijd haken en ogen aan denk ik. Het hangt er gewoon vanaf wat je voor elkaar over hebt of je daar overheen komt.

Op het moment heb ik een vriendin die katholiek opgevoed is (ja ik zoek ze wel uit ) en dat gaat een stuk makkelijker omdat ze zich er niet echt in verdiept heeft. Sex voor het huwelijk is dan ook geen probleem bijvoorbeeld. Ondertussen heb ik wel een duidelijke mening over religie (is niet goed voor je) en dat leid wel eens tot verhitte discussies, maar niks waar we niet overheen komen. Maar een goede relatie met vooral haar moeder zit er niet in helaas, en ook de druk/tegenstand is helaas present.

Maar ook zij is het waard! En dat is iets wat je vantevoren toch een beetje moet inschatten voor je eraan begint.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_26517725
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:26 schreef Detroit het volgende:
Dan is fijn dat je in een topic als dit hoort dat zelfs het geloof en het plaatsen van kanttekeningen bij bepaalde feiten die andere gelovigen als vaststaand beschouwen, maar ik blijf me afvragen in welke mate de rationaliteit die ik bij jou hoor ooit zijn intrede zal doen bij de grote massa zeg maar.

En zo denk ik dat het bij relaties eveneens grotendeels zo zal gaan, als er grote (en over in welke mate de verschillen écht groot valt de discussiëren) verschillen blijken te zijn verwacht ik toch dat je uiteindelijk zult beseffen dat je het liever weer wat dichter zoekt in die veilige haven.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor die individuen die geloof én wetenschap kunnen delen, en de boodschap van heilige geschriften weten te relativeren. .
Ik denk dat het er aan ligt in welke grote massa je het zoekt.

Zoek je bij de paus en consorten, of bij Refo's of Jehova's, dan zal je inderdaad maar weinig ratio tegenkomen en slechts mensen treffen die heel letterlijk lezen.

Zoek je bij de PKN kerken, de samen op weg gemeentes oid dan zal je een hóóp mensen tegenkomen die de bijbel als leidraad gebruiken, maar niet op de letter leven en ook wel snappen dat de verhalen jarenlang mondeling zijn overgeleverd, of juist een bepaalde symboliek hebben gekregen waardoor je ze in ieder geval niet letterlijk moet nemen.
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef kultivate het volgende:
zo streng is het bij mij gelukkig niet. Over sex voor het huwlijk weet ik nog niet hoe zij erover denkt. MAar ze is zeker geen jehova ofzo. Dus dat zal ik dan maar eens met haar bespreken. De grote lijnen hebben we al besproken alleen nu nog even de details over hoe het zit met blijven slapen en dat soort dingen
Jehova is één van de vele strenge stromingen. Het is dus niet zo dat zij (of haar familie) "wel mee zal vallen" omdat ze geen Jehova zijn. Maar, er zijn altijd meer vrije stromingen dan strenge, voor mijn gevoel.
pi_26518393
Welke geloofsovertuiging heeft je vriendin dan TS ?
Het lijkt mij namelijk dat bijna allle geloven wel redelijk streng zijn...

Zo denk ik ook ineens aan mijn oom en tante. Mijn tante is aangetrouwd, maar die is zwaar gereformeerd. Sinds mijn oom en tante getrouwd zijn, is mijn oom dus ook zwaar gereformeerd en de 6 kinderen natuurlijk ook. Mijn oom had eerst geen geloof...

Denk maar aan: meisjes dragen rokken, geen voorbehoedsmiddelen, geen tv, zondag 2 keer naar de kerk (of misschien wel meer)

Mijn nichtje kwam ooit is naar mij toe en zei: Jij bent een jongen want jij draagt een broek! En nagellak? Mag jij dat? Dat mag niet van mijn ouders en juffrouw, dat is verboden.
En aan welke hand van God sta jij? Sta jij links of rechts? En omdat ik niet naar de kerk ging stond ik voor haar dus aan de verkeerde kant van God. Toen ze het aan mij vroeg wist ik niet eens wat ze bedoelde, dus ik thuis op internet opgezocht wat ze nu bedoelde.

Ik wil niemand aanvallen, en ook zeker niet beledigen, maar ik vind eigenlijk dat mensen met een geloof best in een klein vakje worden opgevoed.

Ik laat mensen die dagelijks in rokken willen lopen in hun waarde, waarom laten zij mij dan niet in mijn waarde?
Als ik nagellak op wil, laat mij dan lekker nagellak op doen!

Ik heb ook zo een idee dat mensen die te streng opgevoed worden helemaal los gaan als ze gaan puberen.

Als ik kijk naar mijn ex, die had ook gereformeerde ouders, die deed alles wat het licht niet kon verdragen toen hij eenmaal de vrijheid had.
Mijn huidige vriend, doet precies dezelfde dingen. Drank, drugs en noem maar op!

Als ik er dan aan denk dat mijn nichtjes straks op een leeftijd zijn dat ze alles willen ontdekken, dat ze ineens een heel paradijs vol vinden met dingen die hartstikke leuk en spannend zijn, maar volgens dat geloof niet mogen.

Ik ben wel erg off topic gegaan, maar zo denk ik er over...
pi_26518928
hoe het precies heet weet ik eigenlijk niet, zal ik eens vragen. Maar ze loopt niet in rokken enz hoor en kijkt gewoon tv op zondag. Dus het is niet zo extreem streng volgens mij
pi_26519239
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:04 schreef innovative het volgende:
Zoek je bij de paus en consorten, of bij Refo's of Jehova's, dan zal je inderdaad maar weinig ratio tegenkomen en slechts mensen treffen die heel letterlijk lezen.
Ik ben niet meer gelovig en ik ben inmiddels al het huis uit, maar de kerk waar wij naartoe gingen heette de Christengemeente. Deze had verder geen benaming, en mijn ouders zeiden altijd dat het een relatief vrije gemeente was. Mijn vader was streng gereformeerd en mijn moeder is afkomstig uit de Pinkstergemeente. Ook zeiden ze dat ze ons vrij wilden laten in onze geloofskeuze. Dat heben ze ook gedaan: ik ben niet verstoten toen ik mijn geloof kwijtraakte en langzaam tot andere overtuigingen kwam. Toch werden wij (zusje en ik) ook geleerd de bijbel letterlijk te lezen. Mijn zusje die zich heeft laten dopen (niet kinderdoop, maar volwassenendoop, nou ja, ze was 16) gelooft de bijbel nog steeds letterlijk. Toen ze poogde een beschrijving te geven van de kerk kwam ze op protestants-evangelisch.
pi_26519324
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Als ik kijk naar mijn ex, die had ook gereformeerde ouders, die deed alles wat het licht niet kon verdragen toen hij eenmaal de vrijheid had.
Mijn huidige vriend, doet precies dezelfde dingen. Drank, drugs en noem maar op!

Als ik er dan aan denk dat mijn nichtjes straks op een leeftijd zijn dat ze alles willen ontdekken, dat ze ineens een heel paradijs vol vinden met dingen die hartstikke leuk en spannend zijn, maar volgens dat geloof niet mogen.

Ik ben wel erg off topic gegaan, maar zo denk ik er over...
Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekker Mijn ouders begrijpen het en accepteren het omdat ik hen er uitgebreid over verteld heb (wat ze er niet van weerhoudt om toch af en toe afkeurend naar de prints op mijn t-shirts te kijken ), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 'de mensen van de kerk' dat toch allemaal vinden
  dinsdag 26 april 2005 @ 14:20:06 #189
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26519534
Respect en elkaars vrijheid respecteren. Niemand weet wat uiteindelijk goed of slecht is. Dat bepaald de massa, maar dat zijn ook maar menselijke afspraken. Allemaal axioma's...

Het is allemaal een kwestie van perspectief. Zeer leuk om te discussiëren, maar waarom moeten we elkaars invividuele geloof aan elkaar opdringen...? Zijn mensen zo arrogant om te geloven dat ze "de enige juiste weg" hebben...? Blijkbaar wel. Maar uiteindelijk weet je maar één ding echt zeker inzake dit alles: NIETS...

Dat kan eng zijn, die onzekerheid. Maar geen enkel geloof lost het op. De ratio niet, de theologie niet, niks. Allen zijn slechts interpretaties en voorspellingen en "regels" gebasseerd op axioma's, om te proberen de realiteit kloppen te krijgen in ons hoofd. Welke methode je kiest, is aan iedereen individueel.

Laten we wel even onderscheid maken tussen een instelling en een gedragssoort. DWANG acht ik slecht, evenals opdringen. Maar omdat veel gelovigen dit graag doen, maakt voor mij een geloof niet slecht. De individuele interpretatie staat me dan niet aan. Daarbij kunnen niet-gelovigen net zo hardnekkig zijn.

Uiteindelijk zijn wel gewoon allemaal mensen die zin proberen te vinden in deze wereld, ieder op zijn eigen manier.
  dinsdag 26 april 2005 @ 14:22:42 #190
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26519607
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:11 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekker Mijn ouders begrijpen het en accepteren het omdat ik hen er uitgebreid over verteld heb (wat ze er niet van weerhoudt om toch af en toe afkeurend naar de prints op mijn t-shirts te kijken ), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 'de mensen van de kerk' dat toch allemaal vinden
Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...

Niet mijn mening trouwens...

* EviL_AleX luistert ook graag metal
pi_26519692
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:22 schreef EviL_AleX het volgende:

[..]

Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...
Ik gok op misleid/verloren inderdaad
quote:
Niet mijn mening trouwens...

* EviL_AleX luistert ook graag metal
Off-topic Cool, welke bands?
  dinsdag 26 april 2005 @ 15:02:06 #192
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26520564
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 14:25 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Ik gok op misleid/verloren inderdaad
[..]

Off-topic Cool, welke bands?
<off-topic>
Ehm... Ik luister van alles, en sta open voor allerlei suggesties. Maarre ik luister op dit moment veel:

Soilwork
Dimension Zero
Children of Bodom
Transiberian Orchestra
Dimmu Borgir
Dark Tranquility
In Flames
Fear Factory
Bad Religion

Ehm, dat is dan wel het korte lijstje...
</off-topic>

Laten we elkaars vrijheid respecteren. Voor de bekeerders onder ons: Misschien wil ik wel helemaal niet gered worden...?
pi_26521030
Ik heb mijn vriendin juist bekeerd tot het niet-geloven, althans vrijwel. Vroeger (toen ik haar nog niet kende) hadden ze bij haar thuis niet eens televisie, moest ze zondags 2 keer naar de kerk en altijd bidden voor elke maaltijd en voor het slapen gaan. Nu ze bij mij woont gaat ze af en toe nog eens naar de kerk, maar verder doet ze (gelukkig) wel dingen wat eigelijk helemaal niet mag van God. Haar pappa en mamma zijn nog wel heel eng religieus enzo, dus ik kom ook niet graag bij mijn schoonouders op bezoek.
Dit prachtige meisje heb ik dus wel mooi gered van een vroom KUTleven, voor hetzelfde geld was ze met een jonge incarnatie van Andries Knevel het huwelijksbootje in gestapt!!! Jonge meisjes horen toch lekker te feesten, te lachen en achter de kerels aan te zitten, niet thuis en in de kerk in saaie religieuze boekjes te lezen hoe goed en mooi het leven als christen wel niet is?

Haar 2 zussen zijn beide al getrouwd met van die christelijke jerkweeds met een leven dat net zo interessant is als dat van een tuinhekje. Nou zeg ik niet dat christenen per definitie een stelletje saaie zakken vla zijn, maar toch vind ik het opvallend dat het vaak erg burgerlijke, nette mensen zijn.
  dinsdag 26 april 2005 @ 15:44:56 #194
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26521479
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 15:23 schreef LSS het volgende:
Dit prachtige meisje heb ik dus wel mooi gered van een vroom KUTleven, voor hetzelfde geld was ze met een jonge incarnatie van Andries Knevel het huwelijksbootje in gestapt!!! Jonge meisjes horen toch lekker te feesten, te lachen en achter de kerels aan te zitten, niet thuis en in de kerk in saaie religieuze boekjes te lezen hoe goed en mooi het leven als christen wel niet is?
Je presenteert je MENING alsof het een feitelijke waarheid is...

Dit is dus jouw opvatting, daar heb ik respect voor. Maar ik ben gelovig, denk je ook dat je mij moet redden...? Dat is dus iets waar ik niet goed tegen kan. Een mening/levenstijl schijnbaar opdringen. Qua opvattingen kunnen mensen alleen ZICHZELF 'redden'. Mijn mening is dat je enkel de opties kan presenteren, en dan de vrijheid van keuze geeft.

En ik heb zeker geen KUTleven, alstublieft dankuwel
(Mijn Taoïsme is nogal anders dan het Christendom)
pi_26521576
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Welke geloofsovertuiging heeft je vriendin dan TS ?
Het lijkt mij namelijk dat bijna allle geloven wel redelijk streng zijn...

Ik wil niemand aanvallen, en ook zeker niet beledigen, maar ik vind eigenlijk dat mensen met een geloof best in een klein vakje worden opgevoed.
Jij hebt een paar behoorlijk sterke voorbeelden gehad en ik denk dat dat je beeld heel sterk vertekend, want ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien hoe je er op komt dat "bijna alle geloven" wel redelijk streng zijn.

Om te beginnen, kijk eens naar Nederland. Zo'n 30 procent van de Nederlanders zegt Christelijk te zijn, gelovig dus. Zie jij 30% van de Nederlanders in lange rokken lopen (goed, 15%, alleen de vrouwen natuurlijk), zie jij 30% van de Nederlanders zonder televisie, zie jij 30% van de Nederlanders maagd blijven tot in het huwelijk? Ik niet, namelijk. Ik zie dat maar in een heel klein gedeelte van de samenleving terug (goed, als je op de Veluwe zit, zie je het waarschijnlijk bij 50% van je omgeving, maar over heel Nederland genomen).

Het ligt wel degelijk aan de stroming waar je toe behoord. Zoals jij in jouw voorbeeld al zei, zwaar gereformeerd. Een stroming, dus.

Ik kom uit een heel liberale stroming. Goed, ik moest tot mijn 18e elke zondag 1 keer mee naar de kerk, en bijbel lezen gebeurde ook na het eten, maar verder wijkt mijn leven in niets af van dat van anderen. Ook ik doe aan seks voor het huwelijk, en in het Christelijke deel van mijn omgeving is dat geaccepteerd, en doen veel meer mensen dat. Ook wij hebben tv, sterker nog, we hebben er drie. Ook wij hebben internet, "bron van alle kwaad". Ook wij gaan uit tot laat, of zondag ochtend vroeg, om het zo te zeggen. Ook wij gaan gewoon om met homo's, sterker nog, ze kunnen hun relatie laten inzegenen. Ook wij vinden "zwarte kousen" enigszins storend. Niks beperkts, niks klein vakje, ik heb kennis gemaakt met religie en atheisme, in die zin heb ik zelfs een wijder wereldbeeld. Ik heb gekozen voor religie, maar met mijn eigen invulling.

En als ik in mijn omgeving mensen spreek, waarvan ik in eerste instantie niet eens weet dat ze gelovig zijn, blijkt altijd maar weer dat ze soortgelijke denkbeelden als de mijne kennen...

Het is echt maar waar je het zoekt...
  dinsdag 26 april 2005 @ 16:28:47 #196
8369 speknek
Another day another slay
pi_26522243
Ik geloof wel dat je aardig vrij bent innovative, maar nu spiegel je jezelf ook aan een extreem. Ik ken wel een aantal gelovigen die ook de dingen doen die jij doet, maar als ongelovige kan ik ze met de beste wil van de wereld niet vrijzinnig noemen. Vrijwel niemand kijkt nog geen tv, surft niet op internet en dat soort dingen, zelfs streng gelovigen doen dit wel.
Mijn schoonvader bijvoorbeeld, houdt van het goede leven en doet rustig dat soort dingen, maar schrijft ook bijbelexegese, gelooft heilig in de op handen zijnde eindtijd en ik weet dat hij nooit helemaal zou accepteren dat z'n dochter met deze goedbedoelende heiden gaat.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 26 april 2005 @ 17:09:24 #197
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_26523083
Ik zou er niet aan beginnen, gelovigen hebben nogal vaak de neiging om loze principes aan te houden.
Vergeet niet dat ze waarschijnlijk een gelovige familie heeft die haar vanaf haar geboorte "geïndoctrineerd" hebben met geloof.
Die gaan ook kijken of jij wel iedere zondag netjes naar de kerk gaat en of je hun principes wel aanhoudt. Doe je dat niet, dan zien ze jou niet graag met hun dochter/zoon. En vergeet niet dat familie op de eerste plaats staat bij gelovigen.
Je moet ook oppassen dat gelovigen de mentaliteit hebben "Alles wat anders is is fout".

Het kan ook goed gaan, net als een moslim en een christen, maar blijf jezelf, laat je niet meesleuren.
pi_26523187
[quote]Op dinsdag 26 april 2005 15:02 schreef EviL_AleX het volgende:
We vergallen het topic met onze metalpraat en ik wilde nog reageren, dus ik heb je aan mijn MSN-lijst toegevoegd, als je niet erg vindt
pi_26524602
Religie is voor mij een absolute no-go.
Bah!
pi_26524804
Ik heb een tijd een relatie gehad met een moslim - ik zelf heb geen geloof... Moest na een tijd toch toegeven ... Twee geloven (geen geloof is ook een geloof) op een kussen, rust de duivel tussen. Deze relatie was dan ook van korte duur. Op een gegeven moment struikje je toch op fundamentele verschillen. Die lijken mij er ook te zijn tussen een christelijke gelovige en een niet gelovige!
Groet Cavaliervriend
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')