Maar toch ben ik van de mening doordrongen dat gelovigen snel in hun veilige haven (oftewel de bijbel, torah of wat dan ook) geborgenheid zullen zoeken als het gesprek zich wend in een richting waar ze zich niet mee kunnen verenigen. (neem de theorieën over het ontstaan van de wereld, het al dan niet bestaan van een hogere entiteit, in welke mate abortus het vermoorden is van leven, hoe om te gaan met euthanasie en dergelijke)quote:Op zondag 24 april 2005 21:22 schreef innovative het volgende:
[..]
<knip>
Kortom, wetenschap en bijbel staan elkaar niet in de weg. Zie de bijbel als een boek met verhalen waar je de diepere betekenis uit moet halen, niet als een geschiedkundig werk. Hoe anders kunnen er zo veel wetenschappelijk/universitair gelovigen zijn (zoals ik?)
Klinkt goed joh, you go for it!quote:Op maandag 25 april 2005 14:43 schreef kultivate het volgende:
ok weer even een up-date
Ze verwacht niet ineens dat ik gaat geloven. Alleen dat ik eropen voor sta en niet het geloof afkraak ofzo. En dat ik haar erin steun en geintereseerd ben enz nou dat ben ik dus ook zeker van plan. Dus het gaat helemaal goed komen. Donderdag meer haha en tnx allemaal voor de info
Uitstekend verwoordt!quote:Op zondag 24 april 2005 14:15 schreef speknek het volgende:
De meeste religies zijn het wel over een ding eens: ongelovig zijn kan nog net, dat zijn mensen die gewoon van het pad afgedwaald zijn. Maar actief een andere god aanbidden, dat kan niet erg genoeg gestraft worden. En aangezien er oneindig veel verschillende versies van een god kunnen zijn, is de kans oneindig groot dat jij een verkeerde god aanbidt en dus veel meer verloren hebt dan wij.
Das zomaar iets om even over na te denken.
Of je beseft natuurlijk dat god deze gedachtegang ook wel kan maken en hij dus niet zomaar iemand kan veroordelen voor het hangen aan zo'n gedachtegang. En als hij dat wel doet, dan is het toch al een schijtgod.
tnx, maar ik heb er goede hoop in. Volgens mij was zij net zo onzeker erover of ik wel met een meisje wilde dat gelooft als dat ik onzeker was of zij wel met iemand wil die niet gelooft.quote:
Ik denk dat het er aan ligt in welke grote massa je het zoekt.quote:Op maandag 25 april 2005 22:26 schreef Detroit het volgende:
Dan is fijn dat je in een topic als dit hoort dat zelfs het geloof en het plaatsen van kanttekeningen bij bepaalde feiten die andere gelovigen als vaststaand beschouwen, maar ik blijf me afvragen in welke mate de rationaliteit die ik bij jou hoor ooit zijn intrede zal doen bij de grote massa zeg maar.
En zo denk ik dat het bij relaties eveneens grotendeels zo zal gaan, als er grote (en over in welke mate de verschillen écht groot valt de discussiëren) verschillen blijken te zijn verwacht ik toch dat je uiteindelijk zult beseffen dat je het liever weer wat dichter zoekt in die veilige haven.
Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen respect heb voor die individuen die geloof én wetenschap kunnen delen, en de boodschap van heilige geschriften weten te relativeren..
Jehova is één van de vele strenge stromingen. Het is dus niet zo dat zij (of haar familie) "wel mee zal vallen" omdat ze geen Jehova zijn. Maar, er zijn altijd meer vrije stromingen dan strenge, voor mijn gevoel.quote:Op dinsdag 26 april 2005 11:17 schreef kultivate het volgende:
zo streng is het bij mij gelukkig niet. Over sex voor het huwlijk weet ik nog niet hoe zij erover denkt. MAar ze is zeker geen jehova ofzo. Dus dat zal ik dan maar eens met haar bespreken. De grote lijnen hebben we al besproken alleen nu nog even de details over hoe het zit met blijven slapen en dat soort dingen
Ik ben niet meer gelovig en ik ben inmiddels al het huis uit, maar de kerk waar wij naartoe gingen heette de Christengemeente. Deze had verder geen benaming, en mijn ouders zeiden altijd dat het een relatief vrije gemeente was. Mijn vader was streng gereformeerd en mijn moeder is afkomstig uit de Pinkstergemeente. Ook zeiden ze dat ze ons vrij wilden laten in onze geloofskeuze. Dat heben ze ook gedaan: ik ben niet verstoten toen ik mijn geloof kwijtraakte en langzaam tot andere overtuigingen kwam. Toch werden wij (zusje en ik) ook geleerd de bijbel letterlijk te lezen. Mijn zusje die zich heeft laten dopen (niet kinderdoop, maar volwassenendoop, nou ja, ze was 16) gelooft de bijbel nog steeds letterlijk. Toen ze poogde een beschrijving te geven van de kerk kwam ze op protestants-evangelisch.quote:Op dinsdag 26 april 2005 13:04 schreef innovative het volgende:
Zoek je bij de paus en consorten, of bij Refo's of Jehova's, dan zal je inderdaad maar weinig ratio tegenkomen en slechts mensen treffen die heel letterlijk lezen.
Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekkerquote:Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Als ik kijk naar mijn ex, die had ook gereformeerde ouders, die deed alles wat het licht niet kon verdragen toen hij eenmaal de vrijheid had.
Mijn huidige vriend, doet precies dezelfde dingen. Drank, drugs en noem maar op!
Als ik er dan aan denk dat mijn nichtjes straks op een leeftijd zijn dat ze alles willen ontdekken, dat ze ineens een heel paradijs vol vinden met dingen die hartstikke leuk en spannend zijn, maar volgens dat geloof niet mogen.
Ik ben wel erg off topic gegaan, maar zo denk ik er over...
Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...quote:Op dinsdag 26 april 2005 14:11 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik ben een metalfan en kleed me er ook naar, overigens niet om me af te zetten, maar omdat ik de muziek gaaf vind en band shirts zitten gewoon lekkerMijn ouders begrijpen het en accepteren het omdat ik hen er uitgebreid over verteld heb (wat ze er niet van weerhoudt om toch af en toe afkeurend naar de prints op mijn t-shirts te kijken
), maar ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe 'de mensen van de kerk' dat toch allemaal vinden
Ik gok op misleid/verloren inderdaadquote:Op dinsdag 26 april 2005 14:22 schreef EviL_AleX het volgende:
[..]
Waarschijnlijk ergens tussen duivelsaanbidding, en misleid/verloren zijn...
Off-topic Cool, welke bands?quote:Niet mijn mening trouwens...
* EviL_AleX luistert ook graag metal
<off-topic>quote:Op dinsdag 26 april 2005 14:25 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Ik gok op misleid/verloren inderdaad
[..]
Off-topic Cool, welke bands?
Je presenteert je MENING alsof het een feitelijke waarheid is...quote:Op dinsdag 26 april 2005 15:23 schreef LSS het volgende:
Dit prachtige meisje heb ik dus wel mooi gered van een vroom KUTleven, voor hetzelfde geld was ze met een jonge incarnatie van Andries Knevel het huwelijksbootje in gestapt!!! Jonge meisjes horen toch lekker te feesten, te lachen en achter de kerels aan te zitten, niet thuis en in de kerk in saaie religieuze boekjes te lezen hoe goed en mooi het leven als christen wel niet is?
Jij hebt een paar behoorlijk sterke voorbeelden gehad en ik denk dat dat je beeld heel sterk vertekend, want ik kan met de beste wil van de wereld niet inzien hoe je er op komt dat "bijna alle geloven" wel redelijk streng zijn.quote:Op dinsdag 26 april 2005 13:32 schreef tum_tum het volgende:
Welke geloofsovertuiging heeft je vriendin dan TS ?
Het lijkt mij namelijk dat bijna allle geloven wel redelijk streng zijn...
Ik wil niemand aanvallen, en ook zeker niet beledigen, maar ik vind eigenlijk dat mensen met een geloof best in een klein vakje worden opgevoed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |