abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26553360
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 16:28 schreef speknek het volgende:
Ik geloof wel dat je aardig vrij bent innovative, maar nu spiegel je jezelf ook aan een extreem. Ik ken wel een aantal gelovigen die ook de dingen doen die jij doet, maar als ongelovige kan ik ze met de beste wil van de wereld niet vrijzinnig noemen. Vrijwel niemand kijkt nog geen tv, surft niet op internet en dat soort dingen, zelfs streng gelovigen doen dit wel.
Mijn schoonvader bijvoorbeeld, houdt van het goede leven en doet rustig dat soort dingen, maar schrijft ook bijbelexegese, gelooft heilig in de op handen zijnde eindtijd en ik weet dat hij nooit helemaal zou accepteren dat z'n dochter met deze goedbedoelende heiden gaat.
De extremen waar ik mij tegen afzet waren de extremen waar Tum tum mee op de proppen kwam, haar familie dus.

Inmiddels vervagen dergelijke normen inderdaad, maar in het verhaal van tum tum kwamen dergelijke aspecten nog sterk naar voren, waardoor zij het idee had dat geloof een heel klein hokje is waar je in wordt gepropt bij geboorte, en waar je niet meer uit komt. Dát was de reden van mijn hele verhaal, dat ik weet dat dat niet klopt met de werkelijkheid.

Natuurlijk is het kader bij de één anders dan bij de ander, maar ik denk dat het hokje van de gemiddelde gelovige ongeveer net zo groot is als die van de gemiddelde atheist. Ze zullen elkaar alleen niet overlappen op alle punten.
pi_26587402
Nou weer even een update: Vanavond heb ik het er met haar over gehad. En zolang ik maar intrese in haar geloof toon zeg maar vind ze het niet dat het erg is. Maar ja dat lijkt me logisch want op zich toon je toch wel overal wat je vriendin doet intresse in lijkt me zo dus het zit helemaal toppie. Moet nog een paar kleine dingen uitvinden o.a. over sex voor het huwlijk . Ze is gereformeerd vrijgemaakt. Weten jullie misschien hoe zwaar dat is?
  vrijdag 29 april 2005 @ 07:29:26 #203
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26588626
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 01:52 schreef kultivate het volgende:
Nou weer even een update: Vanavond heb ik het er met haar over gehad. En zolang ik maar intrese in haar geloof toon zeg maar vind ze het niet dat het erg is. Maar ja dat lijkt me logisch want op zich toon je toch wel overal wat je vriendin doet intresse in lijkt me zo dus het zit helemaal toppie. Moet nog een paar kleine dingen uitvinden o.a. over sex voor het huwlijk . Ze is gereformeerd vrijgemaakt. Weten jullie misschien hoe zwaar dat is?
Het verschilt ook per persoon. Het idee achter geen sex voor het huwelijk is om je maagdelijkheid niet prijs te geven aan iemand van wie je niet zeker weet dat het de ware is. Veel mensen weten dit al lang voor het huwelijk (Buiten beschouwing gelaten dat 1 op de 3 huwelijken in no time weer stuk loopt). Het is iets wat je haar zelf moet vragen.
pi_26588639
ok dus het is niet zo dat iemand die gereformeerd vrijgemaakt is standaard geen sex voor het huwlijk wil? Dat vroeg ik me namelijk af, maar dan zal ik dat binnenkort wel even vragen hoe dat zit met sex en blijven slapen enz. tnx weer voor de info
  vrijdag 29 april 2005 @ 07:37:55 #205
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26588647
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 07:34 schreef kultivate het volgende:
ok dus het is niet zo dat iemand die gereformeerd vrijgemaakt is standaard geen sex voor het huwlijk wil?
Ik weet niet of dat gedefinieerd is. Als het gedefinieerd is, is het ook de vraag of je vriendin het er mee eens is. Veel gelovigen hebben toch hun eigen beeld van een geloof, dat iets kan afwijken van wat een kerkgemeenschap voorschrijft.
quote:
Dat vroeg ik me namelijk af, maar dan zal ik dat binnenkort wel even vragen hoe dat zit met sex en blijven slapen enz. tnx weer voor de info
De vraag is natuurlijk ook hoe de ouders er over denken hier..
pi_26590303
Ja daar heb je ook weer een punt ja, maar ik was al een keer bij haar langsgeweest en haar ouders waren wel ok dus dat is volgens mij wel goed maar ja blijven slapen is natuurlijk weer een stapje verder dus ik weet niet hoe die dat vinden maar ja dat moet ik ook maar ff vragen.

Ik merk wel dat er niet echt een standaard beeld is en dat het dus echt van de persoon afhangt. Maar ja ik moet het allemaal maar aan haar vragen dat komt allemaal wel goed
  vrijdag 29 april 2005 @ 10:07:16 #207
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26590457
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:59 schreef kultivate het volgende:
Ja daar heb je ook weer een punt ja, maar ik was al een keer bij haar langsgeweest en haar ouders waren wel ok dus dat is volgens mij wel goed maar ja blijven slapen is natuurlijk weer een stapje verder dus ik weet niet hoe die dat vinden maar ja dat moet ik ook maar ff vragen.
Ook zonder een gelovige achtergrond zijn niet alle ouders daar direct een voorstander van.
quote:
Ik merk wel dat er niet echt een standaard beeld is en dat het dus echt van de persoon afhangt. Maar ja ik moet het allemaal maar aan haar vragen dat komt allemaal wel goed
Veel praten en elkaar leren kennen, en accepteren dat jullie op sommige gebieden anders denken over bepaalde zaken.
pi_26590870
En anders mag je altijd een topic in WFL openen om iets meer over het gereformeerde geloof te weten te komen
pi_26591963
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:07 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ook zonder een gelovige achtergrond zijn niet alle ouders daar direct een voorstander van.
[..]
Ja idd dat is ook weer zo ja maar ik wacht wel af hoe dat gaat

Veel praten en elkaar leren kennen, en accepteren dat jullie op sommige gebieden anders denken over bepaalde zaken.
Ja dat gaat wel heel goed, want dat zei ze wel dat ze beter met mij kan praten dan met al haar vorige vriendjes
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:06:48 #210
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26591997
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:05 schreef kultivate het volgende:

[..]

Ja dat gaat wel heel goed, want dat zei ze wel dat ze beter met mij kan praten dan met al haar vorige vriendjes
Goed kunnen praten is sowieso erg belangrijk in een relatie.
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:15:47 #211
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_26592239
Me zus heeft ook een gelovige vriend (hele toffe gozer overigens) terwijl me zus totaal niet gelovig is, zijn ouders doen zeker niet moeilijk dus dat is over het algemeen geen probleem meer. Me zus gaat trouwens wel vaak mee naar de kerk voor hem, niet omdat ze het zelf nodig acht.

En het gaat goed dus waarom niet?
Ik zou het overigens NIET doen, maar ik ben dan ook niet zon relatieman en de sex-kwestie, tja het duurt zeker langer.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
pi_26592829
ja ik denk wel dat het goed gaat komen en dat de sex een tijd duurt of geen sex, ja dat maakt ook niet zoveel uit. Nu heb ik ook al een tijd geen sex meer dus ja je went eraan he
pi_26658775
Nou weer een update: Het gaat echt super, heerlijk koninginnendag geviert met zijn 2en dus het gaat echt top. Tnx allemaal voor jullie info
pi_26663897
Ik het van dichtbij gezien dat gelovigen toch ergens vastlopen. Ik heb het in twee gevallen (dus nee, echt wetenschappelijk is deze mening niet te noemen) meegemaakt, dat afgezien van de praktische verschillen (wel/niet neuken, zondag voor de 1 lekker luiwammessen/voor de ander dag om God te eren) op korte termijn, ging op de langere termijn (en dus echt na jaren) die relatie toch uit, omdat die meisjes (beide toevallig meisjes) toch het idee hadden niet hun hele leven met die jongen/man te kunnen delen, er was altijd een stukje waarin ze zich in die relatie alleen voelde staan en dat was blijkbaar zo belangrijk dat ze er toch voor kozen om het uit te maken. (En in beide gevallen ging het dus ook echt daarom, niet "het gaat kut, maar ik gooi het op het geloof")
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_26664607
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ik het van dichtbij gezien dat gelovigen toch ergens vastlopen. Ik heb het in twee gevallen (dus nee, echt wetenschappelijk is deze mening niet te noemen) meegemaakt, dat afgezien van de praktische verschillen (wel/niet neuken, zondag voor de 1 lekker luiwammessen/voor de ander dag om God te eren) op korte termijn, ging op de langere termijn (en dus echt na jaren) die relatie toch uit, omdat die meisjes (beide toevallig meisjes) toch het idee hadden niet hun hele leven met die jongen/man te kunnen delen, er was altijd een stukje waarin ze zich in die relatie alleen voelde staan en dat was blijkbaar zo belangrijk dat ze er toch voor kozen om het uit te maken. (En in beide gevallen ging het dus ook echt daarom, niet "het gaat kut, maar ik gooi het op het geloof")
Tja, ik heb juist als voorbeeld 3 relaties die goed gaan (en nog wel meer, maar dit staat dicht bij me). Twee van mijn tantes, 14 en 17 jaar getrouwd, beiden kids, en die van mijzelf, al ruim 2 jaar... Nu woon ik nog niet samen, maar als ik bij mijn tantes kijk, dat werkt prima. Ze hebben heel sportieve mannen, dus op zondag staat de hele familie tegelijk op. Mannen gaan fietsen of hardlopen, tantes gaan met de kids naar de kerk, vervolgens gewoon gezellig iets samen doen... Trouwen is dan wel in de kerk gebeurd, kinderen zijn gedoopt met een alternatieve doopvraag (dwz, mijn ooms hoefden niet te zeggen dat ze mee zouden werken aan een christelijke opvoeding). Ikzelf kies ervoor niet in de kerk te trouwen, omdat ik vind dat je dat beiden moet willen, en om de kids zelf de keuze te geven of ze gedoopt willen worden of niet...

moet wel zeggen dat ook mijn tantes niet heel streng zijn in het geloof, en dus niet echt overtuigend zijn, daarnaast ook nog kunnen relativeren.
pi_26695258
Ze moet binnenkort beleidenis doen en vroeg of ik dan meeging. Nu ga ik dan natuurlijk mee dus dat is al wel weer een stap in de goede richting toch? Maar wat moet je precies aan naar de kerk. Mag een spijkerbroek bijvoorbeeld? en sneakers mag dat of moet het toch netter zijn?
Ik heb echt geen idee
pi_26695299
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 13:54 schreef kultivate het volgende:
Ze moet binnenkort beleidenis doen en vroeg of ik dan meeging. Nu ga ik dan natuurlijk mee dus dat is al wel weer een stap in de goede richting toch? Maar wat moet je precies aan naar de kerk. Mag een spijkerbroek bijvoorbeeld? en sneakers mag dat of moet het toch netter zijn?
Ik heb echt geen idee
Gewoon beetje nette kleren, zwarte broek, wit overhemd/shirt oid.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 13:59:45 #218
26467 raphidae
...antichrist...
pi_26695421
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 13:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Gewoon beetje nette kleren, zwarte broek, wit overhemd/shirt oid.
T-shirt van Marilyn Manson of Dimmu Borgir is geen goeie keuze
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
  dinsdag 3 mei 2005 @ 14:01:04 #219
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26695462
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 13:54 schreef kultivate het volgende:
Ik heb echt geen idee
De meeste kerken maakt het niet zoveel uit hoor. Jezus was tenslotte ook gewoon zichzelf.

Shirts van hard-metal-bands zou ik echter wel thuis laten.
pi_26696011
haha ok die heb ik geeneens.
Maar gewoon een beetje normale spijkerbroek met tshirt en iets nettere schoenen is wel ok dus?
pi_26696083
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
Maar gewoon een beetje normale spijkerbroek met tshirt en iets nettere schoenen is wel ok dus?
Waarom vraag je dat niet gewoon aan haar?
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_26696345
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
Vanuit mijn achtergrond zeg ik, prima... Maar vraag het even aan haar. In de kerk waar ik normaal kom, mag je (letterlijk) met een t-shirt lopen met "God is a DJ" er op, geen probleem, en ook mijn zusjes gothic-look is geaccepteerd daar... Maar ik ben ook ooit, een jaar of zeven geleden, bij een doopdienst geweest in een andere kerk, waar mijn zusjes en ik dus letterlijk de enige meisjes waren die een broek aan hadden, waar de mannen nog in pak kwamen en de vrouwen nog een hoed op hadden. We werden een beetje de kerk uitgekeken daar. 't Is toch lekker jezelf dergelijke ervaringen te besparen, moet ik zeggen...
pi_26696739
ja idd dat wil ik dus juist ook niet echt meemaken. Dus ik vraag het wel ff aan haar dan weet ik het zeker.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 14:55:21 #224
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_26697123
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 14:30 schreef innovative het volgende:
Maar ik ben ook ooit, een jaar of zeven geleden, bij een doopdienst geweest in een andere kerk, waar mijn zusjes en ik dus letterlijk de enige meisjes waren die een broek aan hadden, waar de mannen nog in pak kwamen en de vrouwen nog een hoed op hadden.
Tot zover de tolerantie in Nederland, en dan zeggen 'we' wat over 'de allochtonen'...
[KNE]-Mod
pi_26709951
Klinkt en is misschien kortzichtig.. maar ik begin er liever niet aan.
Ik ga er wel vanuit dat je écht gelovig bedoelt, als in naar de kerk gaan.. bidden, bijbel naast bed etc..
quote:
een t-shirt met "God is a DJ" er op
Die heb ik ook..

[ Bericht 38% gewijzigd door gekke_sandra op 03-05-2005 22:03:37 ]
Delivered without an information leaflet
pi_26710044
quote:
een t-shirt lopen met "God is a DJ" er op
Die heb ik ook
Delivered without an information leaflet
pi_26845857
Maar weer even een update: Aankomende zondag voor het eerst mee naar de kerk zondag. Ben benieuwd dus hoe dat is. Maar het gaat super dus tot nu toe totaal geen problemen ofzo.
pi_26912443
ik dacht altijd dat het geen probleem was om een relatie te hebben met een gelovige(ik ben dus ook niet gelovig) maar je hebt eigenlijk totaal andere opvattingen over het leven.. je moet wel een beetje 'flexibel' zijn, en wel willen geloven ofzo.. hoe gaat dat met jou dan? wat vind zij ervan dat jij niet geloofd?(heb het topic verder niet gelezen, dus sorry als hier al over gepraat is)
Can you see me, floating above your head
As you lay in bed, thinking about everything
That you did not do,cause saying I love you
Has nothing to do with meaning it
pi_26912575
nou ze verwacht niet van me dat ik ineens ga geloven ofzo hoor. Maar als ik er maar voor open sta en er met haar over praat en haar steun erin enz dus gewoon intresse toon. En af en toe mee ga naar de kerk. En dat vind ik allemaal wel prima. En zo heel verschillend denken we dan niet hoor. Het is ook gewoon een beetje normaal toch als je de 10 geboden wel ok vind. Daar hoef je niet voor te geloven.
pi_26912707
quote:
Op maandag 9 mei 2005 10:12 schreef kultivate het volgende:
Maar weer even een update: Aankomende zondag voor het eerst mee naar de kerk zondag. Ben benieuwd dus hoe dat is. Maar het gaat super dus tot nu toe totaal geen problemen ofzo.
Wijn zuupen!
underground forever baby
pi_26912917
Ja, dat is nou jammer, , dat mag ie niet! Hoe dan ook is er bij de vrijgemaakten niet elke zondag avondmaal, maar alleen mensen die belijdenis hebben gedaan in de vrijgemaakte kerk mogen meedoen aan het avondmaal.
Eva
pi_26912942
ja maar de 10 geboden is niet het enige wat een geloof inhoudt dacht ik zo.. je denkt niet hetzelfde over het ontstaan van de wereld en dat soort dingen toch? haar leven draait om iets waar jij niet in gelooft, ik val je niet aan ofzo hoor, denk er de laatste tijd gewoon veel overna, vind namelijk ook een jongen best leuk die nogal gelovig is. vind het leuk dat het zo goed gaat!
Can you see me, floating above your head
As you lay in bed, thinking about everything
That you did not do,cause saying I love you
Has nothing to do with meaning it
pi_26913154
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:14 schreef kelso1 het volgende:
ja maar de 10 geboden is niet het enige wat een geloof inhoudt dacht ik zo.. je denkt niet hetzelfde over het ontstaan van de wereld en dat soort dingen toch? haar leven draait om iets waar jij niet in gelooft, ik val je niet aan ofzo hoor, denk er de laatste tijd gewoon veel overna, vind namelijk ook een jongen best leuk die nogal gelovig is. vind het leuk dat het zo goed gaat!
Ik voel me ook niet aangevallen hoor. Maar over hoe je in het leven staat enz dat zijn toch wel een beetje de 10 geboden zeg maar. Hoe je je gedraagt enz. Kijk dat we anders denken over sommige dingen dat is duidelijk maar het lijkt me niet dat je het elke dag hebt over hoe de wereld is ontstaan. De dingen waar we anders over denken zijn niet onderwerpen waar je elke dag mee te maken hebt toch?
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:23:45 #234
107521 Furia
snoopy weer
pi_26913181
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:

[..]

Denk dat ik wel voor het gros spreek als ik zeg:
gelovig -> minder snel nuecken..
gelovig -> goedkeuring van ouders nodig bij nieuwe vriend..
Ik denk dat beide tegenvalt. Dat eerste verschilt per persoon, dat tweede is volgens mij onzin..
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:27:00 #235
8369 speknek
Another day another slay
pi_26913270
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:03 schreef kultivate het volgende:
En zo heel verschillend denken we dan niet hoor. Het is ook gewoon een beetje normaal toch als je de 10 geboden wel ok vind. Daar hoef je niet voor te geloven.
Vind je

"Gij zult u geen gesneden beeld maken van enige gestalte, die boven in de hemel of onder op de aarde is of die in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen [..] want Ik, de Heer, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheden der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten"

ook een ok gebod?

Zoals al eerder is gezegd, met een moreel goede humanist zijn kom je er niet. En er zijn ook genoeg dingen waar je, juist als je probeert goed in het leven te staan, als ongelovige in botsing komt met gelovigen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:27:59 #236
107521 Furia
snoopy weer
pi_26913292
quote:
Op maandag 2 mei 2005 12:46 schreef DancingPhoebe het volgende:
Ergens kan ik het me wel voorstellen. Ik vind wel dat je erover moet kunnen praten, want geloof is voor gelovigen wel vaak een belangrijk aspect van hun leven, en inderdaad, als je daarover niet kunt praten of het gevoel hebt dat je in de maling genomen wordt, dan kun je je behoorlijk alleen voelen. Dus voor de niet-gelovigen die een relatie hebben met een gelovige: vraag eens gewoon dingen, iemand die echt overtuigt is van zijn/haar geloof kan je ook argumenten geven. Niet dat jij dan meteen ook moet gaan geloven, maar dat zou wel een aantal van die maffe vooroordelen als rokjes, hoedjes, toestemming van ouders etc uit de weg kunnen ruimen!
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:30:31 #237
107521 Furia
snoopy weer
pi_26913354
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 01:52 schreef kultivate het volgende:
Volgens mij valt het mee qua "zwaarte", maar is het wel een "actief geloof", een beetje jubelend laat maar zeggen. Dus zeker geen zwarte kousen, maar wel mensen die er echt voor gaan (en staan).
pi_26913713
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 13:59 schreef kelso1 het volgende:
ik dacht altijd dat het geen probleem was om een relatie te hebben met een gelovige(ik ben dus ook niet gelovig) maar je hebt eigenlijk totaal andere opvattingen over het leven.. je moet wel een beetje 'flexibel' zijn, en wel willen geloven ofzo.. hoe gaat dat met jou dan? wat vind zij ervan dat jij niet geloofd?(heb het topic verder niet gelezen, dus sorry als hier al over gepraat is)
Je hoeft dus niet te willen geloven om als niet gelovige iets met een gelovige te kunnen hebben. Ik ben zelf de gelovige, mijn vriend is zo atheistisch als wat, en dat gaat prima... Het ligt er wel aan hoe (vooral) de gelovige er mee om gaat: ik ben heel vrij in mijn geloof (noem mezelf uberhaupt niet direct Christen), maar er zijn ook mensen die echt heel vasthoudend zijn aan gebruiken en geloof als de enige weg zien. In dat geval wordt het inderdaad wel weer lastig om een relatie aan te gaan en is bekeren vaak de meest simpele weg.
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:14 schreef kelso1 het volgende:
Ook onzin, negen van de tien gelovigen in Nederland houden het ook gewoon op wetenschap, en zien de bijbel als een soort van sprookjesboek zeg maar, mooie verhalen die via mondelinge overlevering uiteindelijk in een boek terecht zijn gekomen. Ze zijn hier en daar wat aangepast door degenen die ze doorvertelden en door degenen die ze opschreven, dus het is geen geschiedenis. Waar het om gaat, is de diepere betekenis, de normen en waarden die uit de bijbel voorkomen en de symboliek die er achter ligt.

Om het even direct te maken, bijvoorbeeld het ontstaan van de wereld. Volgens de bijbel gebeurde dit in 6 dagen. Eerst ontstond de aarde, toen het licht, daarna het leven vanuit de zee, landdieren en uiteindelijk de mens. Iets verder in de bijbel staat dat "een dag voor God een seconde is, maar ook 1000 jaar". Samengevat: Die zes dagen zijn symbolisch. En als je het zo bekijkt, dan is heel Genesis (het scheppingsverhaal) te rijmen met de oerknal en de evolutietheorie...
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:07 schreef Laton het volgende:
Wijn zuupen!
Pech gehad, gereformeerden hebben niet elke week wijn in de kerk, dat is een katholiek gebruik. Bij protestanten (welke kerk dan ook) is er zo'n 5 keer per jaar avondmaal. Wie er deel mogen nemen verschilt per kerk. In de wat traditionelere kerken mogen alleen mensen deel nemen die belijdenis hebben gedaan, in de liberalere kerken mogen ook kinderen en niet-belijdend leden meedoen... Overigens hebben die kerken vaak, naast wijn, ook druivensap.
pi_26913884
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:27 schreef speknek het volgende:

[..]

Vind je

"Gij zult u geen gesneden beeld maken van enige gestalte, die boven in de hemel of onder op de aarde is of die in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen [..] want Ik, de Heer, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheden der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten"

ook een ok gebod?

Zoals al eerder is gezegd, met een moreel goede humanist zijn kom je er niet. En er zijn ook genoeg dingen waar je, juist als je probeert goed in het leven te staan, als ongelovige in botsing komt met gelovigen.
Nou dat gebod kende ik dus niet maar ik heb het meer over de geboden als niet moorden, echtbreken en stelen enz het lijkt me logisch dat je dat niet doet. En andere beelden aanbidden doe ik ook niet hoor.
  woensdag 11 mei 2005 @ 15:00:24 #240
8369 speknek
Another day another slay
pi_26914265
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 14:48 schreef kultivate het volgende:
Nou dat gebod kende ik dus niet maar ik heb het meer over de geboden als niet moorden, echtbreken en stelen enz het lijkt me logisch dat je dat niet doet. En andere beelden aanbidden doe ik ook niet hoor.
Yep. Maar het gaat erom dat god geen tegenspraak en geen andere meningen duldt. Iets wat niet te rijmen valt met het huidige concept van morele goedheid. En zo gaat dat voor een hele hoop dingen in de bijbel. Overigens zal dit ook wel een lastige spagaat zijn voor menig gelovige. Mijn vriendin heeft bijvoorbeeld nooit belijdenis gedaan omdat ze het niet eens was met de doctrine dat ongelovigen, hoe goed ze ook zijn, alsnog naar de hel gaan. Sowieso is de hel een heet hangijzer voor menig gelovige.

Toch merk ik ook bij m'n vriendin nog wel eens dat ze bepaalde doctrines aanhoudt, die logisch of moreel nauwelijks tot niet te rechtvaardigen zijn, omdat ze in de bijbel staan en dat ze anders de bijbel als 'onheilig' zou afdoen. Dat bedoel ik met dingen waar je waarschijnlijk tegenaan gaat lopen, ookal bedoel je het goed, puur en alleen omdat jij ongelovig bent en zij gelovig. En dan zijn die tien geboden een mooi voorbeeld. Je denkt wel dat ze mooi zijn, en je ze ook volgt, maar dan zit er toch een despotisch gebod in dat je niet kent.

Maar ik ben al de hele tijd je enthousiasme aan het temperen, terwijl het hartstikke goed gaat tussen mij en m'n vriendin, dus eigenlijk ben ik ook wel flauw.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_27020361
Straks voor het eerst mee naar de kerk. Ben benieuwd.
  zondag 15 mei 2005 @ 09:50:54 #242
52264 Sjorz
geen ondertitel
pi_27020394
quote:
Op zondag 15 mei 2005 09:42 schreef kultivate het volgende:
Straks voor het eerst mee naar de kerk. Ben benieuwd.
Ik moet opbiechten dat ik dit topic helemaal niet gelezen heb, maar alleen de eerste en laatste post (van kultivate dus) en ben erg benieuwd! Heb zelf ook zo'n situatie gehad, maar dan andersom. (ik beetje gelovig zij compleet niet) Dat heb ik om die reden af laten ketsen. Vaag maar waar. Maar let us know, ben je "bekeerd"? Ach, valt toch best mee, uurtje in kerk en je bent weer in 't zonnetje...
acht uur cup-a-soup, DAT zouden meer mensen moeten doen...
pi_27071523
Ben niet gelijk bekeerd ofzo maar het is natuurlijk ook nooit verkeerd zeg maar het kan geen kwaad om een keer naar de kerk te gaan. En het viel me zeker neit tegen al duurde het wel lang (anderhalf uur) maar dit was wel een lange dienst zei ze normaal duurt het een uurtje dus dat is wel te overzien.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 00:39:13 #244
8369 speknek
Another day another slay
pi_27071553
Ik houd niet van de kerk, maar ik heb ook een hekel aan Christelijke liedjes, dus dan kom je er sowieso bekaait vanaf.
pi_27071586
Ja meezingen ging mij ook niet goed af haha toch lastig hoe elke keer die melodie gaat. Dus ik las maar gewoon een beetje mee zonder echt geluid te produceren
  dinsdag 17 mei 2005 @ 00:46:39 #246
8369 speknek
Another day another slay
pi_27071662
Oh ik zing per definitie niet dat ik een arm kuddedier ben die graag rondgeschopt wil worden door de almachtige god, of meer van dat soort onzin. Al was het op een stuk van Bach (nouja, dan misschien wel, uit eerbied voor Bach). Maar als je niet zo principieel bent, of niet ergert aan dat soort dingen, zal het inderdaad wel een stuk minder vervelend zijn.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 17:12:38 #247
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_27088652
Ik zou ook niet gaan meezingen in de kerk ofzo. Ik bid ook nooit meer mee bij mensen aan tafel. Naast het feit dat ik dan lieg en mezelf voor de gek houd is het ook een soort respectloosheid tegenover de andere wel gelovige mensen, vind ik. Je laat dan wel heel erg blijken dat voor jou hun geloof iets is waar je een beetje voor de vorm in mee doet, ookal vind je het werkelijk onzin.
[KNE]-Mod
pi_27101515
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 17:12 schreef ThE_ED het volgende:
Ik zou ook niet gaan meezingen in de kerk ofzo. Ik bid ook nooit meer mee bij mensen aan tafel. Naast het feit dat ik dan lieg en mezelf voor de gek houd is het ook een soort respectloosheid tegenover de andere wel gelovige mensen, vind ik. Je laat dan wel heel erg blijken dat voor jou hun geloof iets is waar je een beetje voor de vorm in mee doet, ookal vind je het werkelijk onzin.
Eensch.
pi_27110347
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 17:12 schreef ThE_ED het volgende:
Het is niet zo dat ik maar schijnheilig mee zit te doen terwijl ik er dan niks van meen. Ik ben gewoon meegegaan omdat ze het vroeg en het toch ook van mijn kant een beetje intresse moet tonen lijkt me. Ik ben niet echt bekend met de kerk enz dus om het dan vooraf al af te schrijven vind ik ook weer zo wat. Dus ik ben gewoon mee gegaan uit nieuwsgierigheid en heb gewoon geluisterd en rondgekeken maar echt niet meegezongen of gebeden ofzo. Ik zit dan wel gewoon stil dus op die manier toon ik dan toch wel respect voor het feit dat zij bidden dan.
pi_27110712
Ik vind dat je er op een goede manier mee om gaat Kultivate!
Eva
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')