abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26347918
Nou hier dan even mijn relatieprobleem. Nou ja het is nog geen relatie maar sinds kort vind ik een meisje wel heel erg leuk en zij mij ook. Alleen nu het probleem: zij gelooft dus en behoorlijk fanatiek ook met 2x per zondag naar de kerk enz. En ik geloof dus helemaal niet. Voor mij is het ook totaal geen probleem dat zij gelooft. Maar nu is mijn vraag dus of mensen die geloven een relatie beginnen met iemand die niet gelooft of dat ze dat toch een te groot bezwaar vinden en er niet aan beginnen??
pi_26347952
Neukt ze, of neukt ze niet?
pi_26347974
ja dat weet ik dus ook nog niet, maar ik vind haar leuk genoeg om daar een tijdje mee te moeten wachten
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:26:18 #4
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_26348114
quote:
ja dat weet ik dus ook nog niet, maar ik vind haar leuk genoeg om daar een tijdje mee te moeten wachten
tot aan het huwelijk..? zal er maar snel over beginnen..

Edit: best wel moeilijk, quoten..
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_26348128
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:21 schreef kultivate het volgende:
Je ziet wel Sjors, wordt een aardig tijdje wachten
pi_26348158
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:20 schreef DaYwALKuR het volgende:
Neukt ze, of neukt ze niet?

underground forever baby
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:28:04 #7
112316 Nagz
Wessss side!
pi_26348164
Niet aan te raden.
Vooral wegens ouders (mits zij ook gelovig zijn).
En natuurlijk dat sex voor het huwelijk gedeelte.
pi_26348197
ja zal er wel eens met haar over beginnen. Maar zijn er hier ook fokker's die echt verstand van geloof enz hebben? Of dat wel wordt gewardeerd enz een relatie met iemand die niet geloofd?
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:29:20 #9
117709 TopStyle
leeft erop los!
pi_26348205
Man als je verliefd bent maak je je daar dan even geen druk over wil je?
Ga gewoon met d'r op stap en zie wel waar het schip strand.

Een beetje rationele afwegingen gaan zitten maken over een prille romance .
Oh my Gosh! She's making my imagination run w-wild !
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:30:02 #10
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26348220
Het hoeft geen probleem te zijn zolang zij ook respecteert dat jij geen geloof hebt.
(Un)masking for the greater good.
pi_26348224
Ja dat doe ik ook niet maar ja zou toch jammer zijn als zij het afkapt als het net wat wordt toch?
pi_26348291
Ik zou nooit wat beginnen met een gelovige. Ik denk dat dat problemen op gaat leveren.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:33:20 #13
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_26348315
quote:
ja zal er wel eens met haar over beginnen. Maar zijn er hier ook fokker's die echt verstand van geloof enz hebben?
Denk dat ik wel voor het gros spreek als ik zeg:
gelovig -> minder snel nuecken..
gelovig -> goedkeuring van ouders nodig bij nieuwe vriend..
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:34:20 #14
117709 TopStyle
leeft erop los!
pi_26348352
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:32 schreef Gekkenhuis_v het volgende:
Ik zou nooit wat beginnen met een gelovige. Ik denk dat dat problemen op gaat leveren.
Ik snap dit soort reacties niet echt...

Wanneer je echt verliefd bent laat je je toch niet remmen uit een soort van raar 'principe'?
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:35:11 #15
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_26348369
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:

[..]

De helft van je vrije tijd (zondag) niets samen kunnen doen.
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_26348405
Ik geloof niet in zo'n relatie
pi_26348454
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:34 schreef TopStyle het volgende:

[..]

Wanneer je echt verliefd bent laat je je toch niet remmen uit een soort van raar 'principe'?
Waarom zou ik mijn energie in een relatie steken die gedoemd is te mislukken?
pi_26348477
quote:

[..]

Ja het eerste jaar misschien, maar dan! Mag/moet je mee naar de kerk, mag je op zondag je ding niet meer doen, zit je met haar familie te bidden in de MacDonalds!
...wat een klein burgerlijk gezeik van al die muffe normen & waarden polder mensjes...
pi_26348582
mijn vriendin is ook gelovig, zij het niet al te streng (alhoewel van haar moeders kant wat meer gelovige druk uit wordt geoefend) en dat gaat prima, beetje aanpassen van beide kanten; meedoen met bidden voor het eten is bijvoorbeeld wel iets wat je moet gaan doen, terwijl ze bij jou thuis dat misschien helemaal niet doet, dus dan is het eerlijk verdeeld.

En ja, af en toe een kerkbezoek (pasen, kerstmis, belangrijke dopingen en zo) kan ook wel eens bevordelijk werken voor je relatie.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:43:41 #20
117709 TopStyle
leeft erop los!
pi_26348607
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:38 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Waarom zou ik mijn energie in een relatie steken die gedoemd is te mislukken?
Noem me een domme romanticus met een plaat voor z'n kop maar waarom zou je het er niet op wagen? Wie weet ontstaat er iets prachtigs.
Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat niet strokende-geloofsovertuigingen ( ) een relatie meteen tot mislukken doemen.
pi_26348617
Zelfde situatie hier, ik geloofde niet en het meisje waar ik verliefd op werd wel

We hebben nu twee jaar een relatieen nu gelooft ze niet meer!

Maar serieus kerel, ik weet niet hoe lang je al verliefd op haar bent maar ik vraag me af of je er verstandig aan doet om met dat meisje een relatie aan te gaan. Als zij echt zwaar tilt aan het geloof en jij niet zul je er nooit tussen komen, jullie werelden verschillen veel te veel. En op zondag ochtend uitslapen is er natuurlijk ook niet meer bij!
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:44:45 #22
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26348646
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:33 schreef neo2000 het volgende:

[..]

De meesten zijn tegenwoordig al een stuk losser, gelukkig.
(Un)masking for the greater good.
pi_26348664
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:44 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:
Zelfde situatie hier, ik geloofde niet en het meisje waar ik verliefd op werd wel

Nu niet meer!

Maar serieus kerel, ik weet niet hoe lang je al verliefd op haar bent maar ik vraag me af of je er verstandig aan doet om met dat meisje een relatie aan te gaan. Als zij echt zwaar tilt aan het geloof en jij niet zul je er nooit tussen komen, jullie werelden verschillen veel te veel. En op zondag ochtend uitslapen is er natuurlijk ook niet meer bij!
Dat alleen al is genoeg reden om geen relatie met een gelovige te beginnen.
pi_26348667
Nou op zich zie ik er ook wel de nadelen van in. Maar ja vind haar toch te leuk om dan maar te zeggen ik stop er helemaal mee. En als je het niet probeert weet je zeker dat het niet lukt. Maar ja zal binnenkort haar mening wel eens ff vragen. Ze had al een keer gezegd dat ze het daar wel eens over wilde hebben.
pi_26348669
quote:

[..]

Ken jij zwaar gelovigen (artikel 31)? Ik kan je wel vertellen dat die 2x naar de kerk gaan erg serieus nemen en ontzettend veel waarde hechten aan hun geloof. Dat is niet zomaar een raar principe maar een levensgroot relatie-obstakel.
Let's play some tetris, motherfucker.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:48:44 #26
117709 TopStyle
leeft erop los!
pi_26348772
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:45 schreef ArcticBlue het volgende:

[..]

Ken jij zwaar gelovigen (artikel 31)? Ik kan je wel vertellen dat die 2x naar de kerk gaan erg serieus nemen en ontzettend veel waarde hechten aan hun geloof. Dat is niet zomaar een raar principe maar een levensgroot relatie-obstakel.
Ik had het over de andere kant van het verhaal; namelijk dat de TS bang is om een relatie aan te gaan met een gelovig iemand. En dat dit voor velen hier al zowat als principe geldt.

Ik snap ook best dat het moeilijk is / kan worden, maar toch... Zou jij het met de in jou ogen 'liefde van je leven' er niet op wagen?
pi_26348777
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:43 schreef TopStyle het volgende:

[..]

Noem me een domme romanticus met een plaat voor z'n kop maar waarom zou je het er niet op wagen? Wie weet ontstaat er iets prachtigs.
Ik ga er in ieder geval niet vanuit dat niet strokende-geloofsovertuigingen ( ) een relatie meteen tot mislukken doemen.
Misschien kan jij het wel opbrengen om zondagochtend vroeg je bed uit te gaan om naar de kerk te gaan en te bidden voor het eten, maar ik zou het niet op kunnen brengen. Ik zou mezelf ook heel erg schijnheilig vinden als ik met mijn ongelovige kop in een kerk zou gaan zitten, alleen om hem een plezier te doen.
pi_26348784
Gewoon proberen, niet geschoten altijd mis.

Elkaar wel proberen in waarde te laten. Van bovenstaande opmerkingen is misschien die van Scorpie nog wel het meest zinvolle....
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_26348869
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:35 schreef -erwin- het volgende:

[..]

De helft van je vrije tijd (zondag) niets samen kunnen doen.
Heeerlijk. Lekker een vrij zondag. Geen geneuzel aan je hoofd als je moet voetballen enzo.
Waarom hollen, de wereld draait toch om mij
pi_26348901
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:42 schreef Scorpie het volgende:
mijn vriendin is ook gelovig, zij het niet al te streng (alhoewel van haar moeders kant wat meer gelovige druk uit wordt geoefend) en dat gaat prima, beetje aanpassen van beide kanten; meedoen met bidden voor het eten is bijvoorbeeld wel iets wat je moet gaan doen, terwijl ze bij jou thuis dat misschien helemaal niet doet, dus dan is het eerlijk verdeeld.

En ja, af en toe een kerkbezoek (pasen, kerstmis, belangrijke dopingen en zo) kan ook wel eens bevordelijk werken voor je relatie.
nuttige tips, maar werd je niet eerst streng gekeurt door haar ouders en dan met name haar moeder??
pi_26348907
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:45 schreef ArcticBlue het volgende:

[..]

En wat dacht je van de ouders? Mijn vriendin komt uit een zwaar christelijk nest en heeft ook veel voor deze relatie moeten inleveren. We wonen nu bijna een jaar samen en je begrijpt dat ze door haar ouders (en de ouders door de gemeente want zo gaat dat) niet of amper aangekeken!
pi_26349006
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:53 schreef kultivate het volgende:

[..]

nuttige tips, maar werd je niet eerst streng gekeurt door haar ouders en dan met name haar moeder??
Nou, dat viel wel mee, die moeder op zich is niet zo heel streng gelovig, alleen de rest van die kant van haar familie wel, en ik werd an sich niet echt "gekeurt", daarbij komt dat ik zelf 8 jaar christelijke basisschool heb gehad, dus dat viel wel mee

Haar ouders vonden het wel jammer dat ik niet gelovig was, dat heb ik wel te horen gekregen, maar ze probeerde dat niet te veranderen aan mij, ik kon het al snel goed met ze vinden, dus dat zat wel goed!
Alleen haar moeders familie was dan wat meer strenger, en dat zijn ook mensen met wat ouderwetsere opvatting van het leven, zo weten ze niet dat ik bij me vriendin in bed slaap, ze denken dat ik naast haar op de grond slaap, dat andere zouden ze niet kunnen behappen. Gelukkig heb ik een goede indruk gemaakt op die mensen, dus daar ben ik ook geaccepteerd !

Wat betreft de sex; dat kan gewoon en word gewoon geaccepteerd door de minder strenge gelovigen hoor, niets mis mee, zoals ik al zei, veel dingen kunnen mits je overleg hebt en gewoon ook bereid bent concessies te doen, en niet als een halsstarrige klojo niets willen toegeven zoals sommige dat doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2005 14:59:06 ]
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:00:36 #33
117709 TopStyle
leeft erop los!
pi_26349073
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:57 schreef Scorpie het volgende:
Misschien overbodig maar wel gemeend:
pi_26349183
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:48 schreef TopStyle het volgende:

[..]

Ik had het over de andere kant van het verhaal; namelijk dat de TS bang is om een relatie aan te gaan met een gelovig iemand. En dat dit voor velen hier al zowat als principe geldt.

Ik snap ook best dat het moeilijk is / kan worden, maar toch... Zou jij het met de in jou ogen 'liefde van je leven' er niet op wagen?
Een gelovige zou nooit de 'liefde van mijn leven' kunnen zijn. Sterker nog, ik betwijfel dat ik verliefd zou kunnen worden op een gelovige. Ik ben zelf christelijk opgevoed, maar ik ben mijn geloof kwijtgeraakt en ik heb door de jaren heen zo'n aversie ontwikkeld tegen het christelijke geloof dat ik meen gelijk op een jongen af te knappen als hij duidelijk maakte christelijk te zijn.

Nu is dat allemaal hypothetisch, omdat ik al een vriend heb, die nog eens niet gelooft ook
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:10:37 #35
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_26349330
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:19 schreef kultivate het volgende:
Nou hier dan even mijn relatieprobleem. Nou ja het is nog geen relatie maar sinds kort vind ik een meisje wel heel erg leuk en zij mij ook. Alleen nu het probleem: zij gelooft dus en behoorlijk fanatiek ook met 2x per zondag naar de kerk enz. En ik geloof dus helemaal niet. Voor mij is het ook totaal geen probleem dat zij gelooft. Maar nu is mijn vraag dus of mensen die geloven een relatie beginnen met iemand die niet gelooft of dat ze dat toch een te groot bezwaar vinden en er niet aan beginnen??
Hoe streng christelijk is ze? Is ze een ChristenUnietype of een SGP-meisje, inclusief de lange zwarte rok? De eerste categorie is denk ik nog wel redelijk flexibel en wellicht kan het daarmee slagen. De tweede categorie lijkt me een buitengewoon moeilijk verhaal. Die zijn doorgaans toch ontzettend geïndoctrineerd (ontkennen van de evolutieleer, homoseksualiteit als een ziekte zien en geen seks voor het huwelijk), om nog maar te zwijgen van de hoogstwaarschijnlijke tegenwerking door haar ouders indien zo'n mesije een relatie met een "ongelovige" aangaat.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_26349431
Zolang jullie beide over grote dingen eens zijn (vooral dat sex voor het huwelijk idd) moet het wel lukken. Ook rekening houden met ouders jah, die stellen het ook niet altijd op prijs. Het is best lastig om zon relatie aan te gaan. In het begin lijkt het makkelijk maar later word het toch lastiger.
ik * mn liefje *
Nikon D50 + 18-55 + 55-200 + 70+300
pi_26349493
Ik denk dat het een vergissing is om te zeggen dat je per definitie niet kan vallen op gelovigen, ik en mijn vriendin wisten van elkaar niet hoe dat zat, en tis perfect uitgekomen. Alle rare vooroordelen ten spijt, is er nooit een "zwaar" gesprek aan te pas moeten komen om dingen hierover uit de weg te helpen.

Wat ik wel van mening ben, is het feit dat er over geloof niet te discussieren valt; mocht 1 van de partners het een belemmering vinden, dan kan je daar over praten tot je een ons weegt; een stelling over het geloof en/of belemmeringen daarin kan je gewoon niet oplossen door argumenten te geven of de ander te overtuigen, men doet dan immers iets tegen zijn/haar geloof in (van beide kanten)

Dus TS; veel succes, heb het met haar erover, geef aan dat je bang bent dat het misschien niet werkt, dan merk je vanzelf wat haar mening erover is! En laat ons weten hoe het afloopt!
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:21:03 #38
27636 bigwig
No pain, no gain
pi_26349607
Zult echt nog wel problemen tegen komen. Zelf heb ik ook een relatie met een gelovig meisje, gaat ook iedere zondag naar de kerk. Gelukkig word ik in me waarde gelaten en lig ik nog lekker uit te slapen op zondag als zij alweer op pad is....
Denk dat als ik heel eerlijk ben, ik er meer problemen mee heb dat zij gelovig is dan andersom. Aangezien ik zelf niet kan begrijpen dat je kan geloven in een schepping ipv. evolutie theorie, het nut niet inzie van die poppenkast van een kerk etc. Daarom vind ik het nogal moeilijk om te begrijpen dat een hoog opgeleid iemand dat toch doet. Tot nu toe gaat het prima allemaal, maar voorzie pas de echte problemen bij toekomstige kinderen en een huwelijk. Trouwen voor de kerk of niet?? Zij wil natuurlijk laten dopen, ik absoluut niet. Kinderen wel of niet mee laten gaan naar de kerk?? etc..... De toekomst zal het leren!!!!!!!!!!
pi_26349657
tnx zal ik zeker doen.

En ze is niet zo'n sgp meisje maar toch wel redelijk streng dacht ik maar dat weet ik dus ook niet helemaal zeker eigenlijk
pi_26349687
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:22 schreef kultivate het volgende:
tnx zal ik zeker doen.

En ze is niet zo'n sgp meisje maar toch wel redelijk streng dacht ik maar dat weet ik dus ook niet helemaal zeker eigenlijk
Lijkt me verstandig als je er eens met haar over praat.
pi_26349743
haha ja he maar ja was ff benieuwd of mensen wisten of het vooraf al onmogelijk gevonden zou kunnen worden vandaar.
pi_26349827
Je moet ook gaan geloven

Is goed voor je.
pi_26349908
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef the_legend_killer het volgende:
Je moet ook gaan geloven

Is goed voor je.
Ja dat moet ze dus vooral niet tegen me zeggen
pi_26349934
Top dat die ouders toch zo soepel zijn naar jou toe. Ik zou alleen familiebezoekjes een beetje mijden, mits je goed je mond kunt houden. Of de familie moet een leuke discussie niet uit de weg gaan.
pi_26350028
voor mij:
geloof = levensvisie
iemand moet wel mijn levensvisie delen, voordat ik daar serieus mijn leven mee wil gaan delen, natuurlijk.

of is dat zo krom gedacht?

p.s. aangezien ik niet christelijk ben, zou ik zeggen: "nee, ga niets aan met een christelijk meisje!"
And the druids turn to stone...
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:37:09 #46
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26350074
quote:

[..]

Ik zou nog nieteens verliefd kunnen worden op zo iemand!

Maar gelukkig heb ik tot nu toe alleen maar mensen ontmoet die vanuit zichzelf naar het leven kijken... en niet vanuit een boekje of een verhaal waar we toch allemaal niet bij zijn geweest...
Eigenlijk wel...maar eigenlijk ook weer niet...
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:39:58 #47
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26350146
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:29 schreef the_legend_killer het volgende:
Je moet ook gaan geloven

Is lekker gemakkelijk voor je.
pi_26350214
Nou ff voor de duidelijkheid ze is dus helemaal niet zo dat ze 24 uur per dag met geloof enz bezig is hoor. Het klikt gewoon heel goed en toevallig gelooft zij en ik niet zeg maar
pi_26350223
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:32 schreef kultivate het volgende:

[..]

Ja dat moet ze dus vooral niet tegen me zeggen
oei
  dinsdag 19 april 2005 @ 15:45:32 #50
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26350295
Doet ze ook geen sex voor het huwelijk?
En zie je jezelf al voor de kerk trouwen met alle toeters en bellen?
pi_26350345
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:42 schreef the_legend_killer het volgende:

[..]

oei
Wat nou oei, dat kan ik me goed voorstellen hoor, ieder gewoon in zijn waarde laten, niets aan de hand.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2005 15:48:30 ]
pi_26350415
Precies ik heb geen probleem met haar geloof en zij hopelijk niet met mijn niet geloven
pi_26351333
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:16 schreef Scorpie het volgende:
Ik denk dat het een vergissing is om te zeggen dat je per definitie niet kan vallen op gelovigen
Dat hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Mijn vriend hoeft niet per sé mijn levensvisie te delen, maar iemand met een christelijke levensvisie komt er bij mij niet in.
quote:
ik en mijn vriendin wisten van elkaar niet hoe dat zat
Hoe ben je erachter gekomen?
quote:
Wat ik wel van mening ben, is het feit dat er over geloof niet te discussieren valt; mocht 1 van de partners het een belemmering vinden, dan kan je daar over praten tot je een ons weegt; een stelling over het geloof en/of belemmeringen daarin kan je gewoon niet oplossen door argumenten te geven of de ander te overtuigen, men doet dan immers iets tegen zijn/haar geloof in (van beide kanten)
Mee eens. Daarom zie ik er ook geen heil in.
pi_26351342
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:50 schreef kultivate het volgende:
Precies ik heb geen probleem met haar geloof en zij hopelijk niet met mijn niet geloven
Dat is nou juist meestal het probleem met gelovigen. Ze proberen hun geloof op te dringen aan anderen. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar veel wel.
pi_26351433
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:24 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dat hangt er maar net vanaf hoe je zelf in elkaar zit. Mijn vriend hoeft niet per sé mijn levensvisie te delen, maar iemand met een christelijke levensvisie komt er bij mij niet in.
[..]

Hoe ben je erachter gekomen?
[..]

Mee eens. Daarom zie ik er ook geen heil in.
Een christelijke levensvisie.........das wel erg algemeen, vind je niet? Want ook de minder gelovigen vallen dan dus af? Waarom eigenlijk, het hoeft niet zo`n probleem te zijn als dat velen denken hoor!

Ik ben erachter gekomen door met haar te praten & met haar om te gaan, en door bij haar thuis te zijn.

En dat je er geen heil in ziet, dat kan. Dat had ik ook voordat ik de relatie begon als opvatting, dat ik nooit op "zulke" meisjes kon vallen. Blijkt dus niet waar te zijn
pi_26351437
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:25 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Dat is nou juist meestal het probleem met gelovigen. Ze proberen hun geloof op te dringen aan anderen. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar veel wel.
Ja dat weet ik dus is het nog maar ff hopen dat zij niet zo is
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:29:59 #57
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26351440
Ik ben gelovig...

Maar niet van het Christelijke soort.
* EviL_AleX is Taoist

En dan zit ik meer aan de filosofische kant dan aan de religieuze kant.

Hoe dan ook, een relatie van een gelovige met een niet gelovige KAN heel goed gaan. MITS beiden respect kunnen hebben voor elkaars levensvisie. Is dat niet zo, dan MOET of één iemand zich willen aanpassen, of het is gewoon een verspilling van je tijd.
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:30:20 #58
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26351453
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 15:37 schreef DeHeldjes het volgende:

[..]

Ik zou nog nieteens verliefd kunnen worden op zo iemand!
Me neither, iemand die echt gelooft geeft zijn/haar intellectuele integriteit op, daar kan je dus nooit een normale discussie mee voeren.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:40:19 #59
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26351653
* EviL_AleX ziet dit al snel in een discussie veranderen van gelovigen vs niet-gelovigen...

@Aaargh!:

Het heet "geloven" omdat je gewoon uitgaat van een axioma dat (nog?) niet te bewijzen is(God/Iets Hogers bestaat). In dat opzicht is "geloven" niet eens zo heel anders dan wetenschap. Het heeft dus zeker niet in alle gevallen te maken met het opgeven van je intellectuele integriteit. Dat is wel erg overdreven.

Natuurlijk zijn er zat mensen die graag hun verantwoordelijkheid afschuiven op een geloof, die geven zichzelf over, en laten zich vrij blind leiden. Maar uiteindelijk draagt ieder de verantwoordelijkheid voor zichzelf. Ik vind het WAAROM altijd erg belangrijk. Mensen die puur uit gewoonte, of angst voor de dood geloven, hebben naar mijn mening de verkeerde redenen.

Maar goed, ik geloof. Dus dan kun jij heerlijk makkelijk oordelen dat met mij geen normale discussie te voeren valt.
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:50:13 #60
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26351929
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:40 schreef EviL_AleX het volgende:
* EviL_AleX ziet dit al snel in een discussie veranderen van gelovigen vs niet-gelovigen...

@Aaargh!:

Het heet "geloven" omdat je gewoon uitgaat van een axioma dat (nog?) niet te bewijzen is(God/Iets Hogers bestaat). In dat opzicht is "geloven" niet eens zo heel anders dan wetenschap.
Right, krijgen we dat gezeik weer.

Wetenschap is falsificeerbaar, geloof niet. De wetenschap probeert een model v/d werkelijkheid te maken waarmee voorspellingen gedaan kunnen worden, die je dan kan testen. In de bijbel staat bijvoorbeeld dat de waarde van Pi 3.0 is, dat mag je best wel geloven, maar dat wil niet zeggen dat je er ook de oppervlakte van een cirkel correct mee kan uitrekenen.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  dinsdag 19 april 2005 @ 16:53:40 #61
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26352014
@evil alex

Ik heb veel filosofie gelezen..
Ik ga zowiezo niet meer in discussie met gelovigen. Omdat er inderdaad geen normale discussie te voeren is op basis van Logica/inzicht dat je van binnenuit jezelf verkrijgt.
Slechte ervaringen mee... discussieren met gelovigen.. het liefst rennen ze hard weg...
pi_26352473
Het hangt er helemaal vanaf hoe die persoon in elkaar zit. Ook streng gelovigen zijn niet per definitie allemaal totaal ongeïnteresseerd. Zelf ben ik wel gelovig, maar ik heb heel erg mijn eigen opvattingen. Voor mij is het geen probleem om een relatie aan te gaan met iemand die niet gelooft. Zolang zij maar niet neerkijkt op mijn geloof maar gewoon accepteert dat we wat dat betreft een andere houding hebben.

Zolang je een houding aanneemt die respectvol is (dus niet: "ik vind het niet erg dat je gelooft, dat mag best van mij" maar: "ik accepteer dat je gelooft, het maakt jou wie je bent") zou er van haar kant wat dat betreft misschien geen bezwaar zijn. Als je dat niet op kan brengen, dan maak je heel weinig kans. Ik zelf zou het niet accepteren als een (potentiële) vriendin een dergelijke, belangrijke eigenschap van mij niet serieus zou nemen.

Blijft natuurlijk de vraag of zij en haar ouders om kunnen gaan met het idee dat zij een serieuze relatie zou kunnen krijgen met iemand die niet gelooft. Dat zou op zichzelf dus al een probleem kunnen zijn en dat hangt er dus maar helemaal vanaf. Op zichzelf zegt het feit dat ze 's zondags 2 x naar de kerk gaat niet zo heel erg veel. Misschien werkt het en misschien niet.
pi_26352896
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:12 schreef Skeptic het volgende:
Het hangt er helemaal vanaf hoe die persoon in elkaar zit. Ook streng gelovigen zijn niet per definitie allemaal totaal ongeïnteresseerd. Zelf ben ik wel gelovig, maar ik heb heel erg mijn eigen opvattingen. Voor mij is het geen probleem om een relatie aan te gaan met iemand die niet gelooft. Zolang zij maar niet neerkijkt op mijn geloof maar gewoon accepteert dat we wat dat betreft een andere houding hebben.

Zolang je een houding aanneemt die respectvol is (dus niet: "ik vind het niet erg dat je gelooft, dat mag best van mij" maar: "ik accepteer dat je gelooft, het maakt jou wie je bent") zou er van haar kant wat dat betreft misschien geen bezwaar zijn. Als je dat niet op kan brengen, dan maak je heel weinig kans. Ik zelf zou het niet accepteren als een (potentiële) vriendin een dergelijke, belangrijke eigenschap van mij niet serieus zou nemen.

Blijft natuurlijk de vraag of zij en haar ouders om kunnen gaan met het idee dat zij een serieuze relatie zou kunnen krijgen met iemand die niet gelooft. Dat zou op zichzelf dus al een probleem kunnen zijn en dat hangt er dus maar helemaal vanaf. Op zichzelf zegt het feit dat ze 's zondags 2 x naar de kerk gaat niet zo heel erg veel. Misschien werkt het en misschien niet.
Zou jij van je vriendin verwachten dat zij met jou mee naar de kerk zou gaan, meedoet met het bidden etc. ? Zou jij het kunnen respecteren als een meisje dat niet zou willen en geloven, ook al respecteerd ze het dat jij wel gelooft, eigenlijk onzin zou vinden?
pi_26353294
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:34 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Zou jij van je vriendin verwachten dat zij met jou mee naar de kerk zou gaan, meedoet met het bidden etc. ?
Nee. Ik zou respecteren dat zij niet gelooft en niet proberen haar op andere gedachten te brengen. Mocht ze geïnteresseerd zijn, dan zouden we het er gewoon over kunnen hebben natuurlijk. Voor mij zou het veel belangrijker zijn dat zij een goed mens is. En dan bedoel ik niet, dat ze zich stiekum toch moet houden aan allemaal Bijbelse voorschriften enzo, maar gewoon, simpelweg, dat ze aardig is naar anderen toe en dat soort dingen meer. Gewone, normale, menselijke dingen, die (toevallig, toevallig) ook in de Bijbel staan. Als ze zich aan dat soort "regels" houdt, vanuit haarzelf, dan maakt het wat mij betreft niet uit of ze gelooft of niet. Ik ben niet zo'n gelovige die vindt dat alleen "zijn" geloof het juiste is en dat iedereen die niet precies op die manier gelooft naar de Hel gaat. Ik kan me juist niet voorstellen dat God, als een liefdevolle vader, zijn kinderen zo willekeurig zou behandelen. (Maar goed, ik heb dus zo mijn persoonlijke opvattingen over geloof. Maar lang niet iedere gelovige is zo star als sommige mensen hier lijken te denken. Het is jammer dat veel mensen totaal niet begrijpen wat geloven nu precies inhoudt, want het levert een hoop gezeur op...)
quote:
Zou jij het kunnen respecteren als een meisje dat niet zou willen en geloven, ook al respecteerd ze het dat jij wel gelooft, eigenlijk onzin zou vinden?
Of zij gelovig zou zijn of niet, dat zou haar zaak zijn. Respecteren en onzin vinden sluiten elkaar uit. Wanneer je iets onzin vind, dan heb je er geen respect voor. Het is toch maar onzin. Ik beschouw geloven ook als een gevoel, iets van binnenuit. Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo. Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo. Het is een onderdeel van wie ik ben. Een vriendin zou ook moeten respecteren dat ik gelovig ben. Anders zou het niet werken. Anders wordt het dus zoiets van: "Ja, hij heeft een klein gebrekje, maar dat neem ik voor lief." Of zoiets. Niet bepaald respectvol... Het gevoel niet delen, misschien ook niet helemaal begrijpen waarom ik wel gelovig ben, prima. Daar kan ik mee leven. Wanneer je fundamenteel anders denkt over zoiets als dit, dan is het heel moeilijk om elkaars standpunt echt 100% te begrijpen. Je vind allebei je eigen standpunt immers gewoon logisch, terwijl geen van beiden echt kan bewijzen dat er iets respectievelijk niets is. Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...
pi_26353623
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:54 schreef Skeptic het volgende:

[..]

Nee. Ik zou respecteren dat zij niet gelooft en niet proberen haar op andere gedachten te brengen. Mocht ze geïnteresseerd zijn, dan zouden we het er gewoon over kunnen hebben natuurlijk. Voor mij zou het veel belangrijker zijn dat zij een goed mens is. En dan bedoel ik niet, dat ze zich stiekum toch moet houden aan allemaal Bijbelse voorschriften enzo, maar gewoon, simpelweg, dat ze aardig is naar anderen toe en dat soort dingen meer. Gewone, normale, menselijke dingen, die (toevallig, toevallig) ook in de Bijbel staan. Als ze zich aan dat soort "regels" houdt, vanuit haarzelf, dan maakt het wat mij betreft niet uit of ze gelooft of niet. Ik ben niet zo'n gelovige die vindt dat alleen "zijn" geloof het juiste is en dat iedereen die niet precies op die manier gelooft naar de Hel gaat. Ik kan me juist niet voorstellen dat God, als een liefdevolle vader, zijn kinderen zo willekeurig zou behandelen. (Maar goed, ik heb dus zo mijn persoonlijke opvattingen over geloof. Maar lang niet iedere gelovige is zo star als sommige mensen hier lijken te denken. Het is jammer dat veel mensen totaal niet begrijpen wat geloven nu precies inhoudt, want het levert een hoop gezeur op...)
[..]

Of zij gelovig zou zijn of niet, dat zou haar zaak zijn. Respecteren en onzin vinden sluiten elkaar uit. Wanneer je iets onzin vind, dan heb je er geen respect voor. Het is toch maar onzin. Ik beschouw geloven ook als een gevoel, iets van binnenuit. Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo. Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo. Het is een onderdeel van wie ik ben. Een vriendin zou ook moeten respecteren dat ik gelovig ben. Anders zou het niet werken. Anders wordt het dus zoiets van: "Ja, hij heeft een klein gebrekje, maar dat neem ik voor lief." Of zoiets. Niet bepaald respectvol... Het gevoel niet delen, misschien ook niet helemaal begrijpen waarom ik wel gelovig ben, prima. Daar kan ik mee leven. Wanneer je fundamenteel anders denkt over zoiets als dit, dan is het heel moeilijk om elkaars standpunt echt 100% te begrijpen. Je vind allebei je eigen standpunt immers gewoon logisch, terwijl geen van beiden echt kan bewijzen dat er iets respectievelijk niets is. Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...
Ik respecteer jouw mening wat betreft geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het geloof zelf geen onzin kan vinden. Wat iedereen gelooft moet hij/zij voor zichzelf weten, maar ik kan me er niks bij voorstellen. Daarom zei ik ook al in een eerdere post dat ik nooit een relatie met een gelovige zou beginnen, simpelweg omdat dat, zeker in mijn geval, problemen zou opleveren.
pi_26353933
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:07 schreef Gekkenhuis_v het volgende:

[..]

Ik respecteer jouw mening wat betreft geloof, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het geloof zelf geen onzin kan vinden. Wat iedereen gelooft moet hij/zij voor zichzelf weten, maar ik kan me er niks bij voorstellen. Daarom zei ik ook al in een eerdere post dat ik nooit een relatie met een gelovige zou beginnen, simpelweg omdat dat, zeker in mijn geval, problemen zou opleveren.
Hmm. Ik kan zelf anders goed opschieten met mensen die totaal niet gelovig zijn. Maakt mij geen bal uit, het zijn hele fatsoenlijke mensen en DAT is voor mij belangrijk. Zij weten dus dat ik niet neerkijk op hen omdat zij niet geloven en zij kijken niet neer op mij omdat zij weten dat ik mij niet beter voel, hen niet lastig val met mijn geloof (al komt het topic geloof tegenwoordig verd... veel ter sprake...) en omdat ik gewoon zo'n aardige jongen ben.

Dat je je niets kan voorstellen bij geloof, tsjah... Persoonlijk heb ik in ieder geval problemen met dogma en met tradities enzo. Ik heb mijn eigen visie op geloof en daar voel ik me wel bij. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat mensen in ieder geval bepaalde aspecten van geloof onzin vinden. Maar ik snap nooit zo goed wat er nu zo kwalijk is aan het geloven in een God die als een vader van AL zijn kinderen houdt. Eentje die NIET ingrijpt in de wereld en dus ook niet verantwoordelijk is voor het leed wat hier, veelal, door mensen uit eigen beweging wordt veroorzaakt. Een God die niet blij is met al dat geweld enzo en die hoopt dat wij ooit nog eens verstandig worden. DAT is de God waar ik in geloof en dat andere mensen dat geloof niet delen boeit mij niet. Maar mensen denken al snel dat het per definitie dom en/of gevaarlijk is om te geloven en dat begrijp ik dan weer niet... Maar goed, zelf ben zelf ook niet blij met die groep gelovigen die zichzelf beter voelen dan anderen en die zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk enzo dat ze geen respect op kunnen brengen voor andersdenkenden. ik vind het alleen jammer dat ik soms op een hoop wordt gegooid met die mensen omdat niet-gelovigen soms denken dat dat de enige soort is die er rondloopt, terwijl we er echt in alle soorten en maten zijn....
pi_26355752
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 16:29 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Een christelijke levensvisie.........das wel erg algemeen, vind je niet? Want ook de minder gelovigen vallen dan dus af? Waarom eigenlijk, het hoeft niet zo`n probleem te zijn als dat velen denken hoor!
Ik ben er vrij zeker van overtuigd dat elke combi bestaande uit een gelovige (wat voor gradatie dan ook) en mij niet zal slagen. Echt veel zin om dat te testen heb ik niet, ik heb al een vriend
pi_26355884
Skeptic, uit jouw posts zie ik al dat ik heel goed respect voor jou kan opbrengen als persoon, maar ik vind dat je gelijk hebt: als je het fundamenteel oneens bent over het nut van geloof, is er geen beginnen aan.
pi_26355990
Ik vind eigenlijk dat jullie een best wel misvormd idee hebben van gelovige. Ik ben zelf ook gelovig en ook vrij fanatiek, ik ga ook 2x per zondag naar de kerk en voor mij is mijn geloof het belangrijkst in mijn leven, maar dat wilt nog niet zeggen dat ik mijn geloof wil opdringen, ik heb respect voor alle mensen (gelovige of ongelovige)!
Ik ben in iedergeval niet het type dat door mijn geloof de goedkeuring van mijn ouders nodig heeft, maar het is belangrijker dat ik zelf gelukkig ben met een jongen. Het is altijd fijner om iemand te hebben die ook gelooft omdat je elkaar dan beter kunt begrijpen op dit gebied en omdat je je geloof wel graag wilt delen met degene waar je van houdt.
Maar als ik een jongen zou tegenkomen waar ik stapel op ben en hij is niet gelovig dan maakt dat mij niet uit, zolang hij mij vrij laat in mijn doen en laten en er afentoe een luisterend oor voor heeft dan is dat in principe voldoende.
Maar ik weet natuurlijk niet hoe dit meisje in elkaar zit, maar als het aan mij zou liggen zou ik zeggen ga er gewoon voor. Wie niet waagt die niet wint en als je echt gek op haar bent dan kan die sex ook wel wachten als dat is wat zij wilt.
In iedergeval succes!!
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:39:34 #70
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26356146
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 17:54 schreef Skeptic het volgende:
Veel mensen doen net alsof het een bewuste keuze is, dat je op een dag besluit om maar eens te gaan geloven ofzo.
Het is geen bewuste keuze, en dat is nu net het probleem, het is nergens op gebaseerd, totaal uit de lucht gegrepen. Je baseert je hele wereldbeeld op een ongefundeerde aanname. Ik vraag me af of ik een relatie zou kunnen beginnen met iemand die zo iets fundamenteels gewoon 'zomaar' aanneemt.
quote:
Zo zit het niet in elkaar. Voor mij is het gewoon logisch, ook al kan ik het niet wetenschappelijk bewijzen ofzo.
Het feit dat iemand geen behoefte heeft aan een realistisch, onderbouwt wereldbeeld is genoeg voor een heleboel minpunten wat betreft respect.
quote:
(...) Geloven is ook niet echt iets logisch, het is veel meer een gevoel. Al speelt verstand ook wel een rol natuurlijk...
Gevoel en verstand zijn beide belangrijk, maar het gaat om de balans.
En dat is nu denk ik het probleem, een gelovig persoon vindt een irrationeel gevoel belangrijker dan ratio. Imho een fundamenteel andere kijk op de wereld, niet dat het ene 'beter' is, maar ik 'zoek' wel iemand die graag verder kijkt dan d'r neus lang is.
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:52:46 #71
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26356442
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:18 schreef Skeptic het volgende:
Maar ik snap nooit zo goed wat er nu zo kwalijk is aan het geloven in een God die als een vader van AL zijn kinderen houdt. Eentje die NIET ingrijpt in de wereld en dus ook niet verantwoordelijk is voor het leed wat hier, veelal, door mensen uit eigen beweging wordt veroorzaakt. Een God die niet blij is met al dat geweld enzo en die hoopt dat wij ooit nog eens verstandig worden. DAT is de God waar ik in geloof (...)
Dat is ook de god waar ik niet in geloof.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ie er was, het gaat er ook niet om waarin je gelooft, maar dat je zomaar iets gelooft.
quote:
(...) Maar mensen denken al snel dat het per definitie dom en/of gevaarlijk is om te geloven en dat begrijp ik dan weer niet...
Dom wil ik niet per se zeggen, irrationeel is 't wel.
Gevaarlijk is het ook zeker, vandaag heb je 'gewoon het gevoel' dat er een god is en geloof je dat dat waar is, zomaar, zonder bewijs. Misschien heb je morgen wel 'zomaar' het 'gevoel' dat je alle mensen met blond haar dood moet steken met een mes. Jij hebt de neiging om zomaar willekeurige dingen voor waar aan te nemen zonder dat je daar bewijs voor hoeft te zien, vandaag geloof je iets onschuldigs, maar wat komt er morgen zomaar in je hoofd ? Ook een reden om geen relatie te beginnen met een gelovige.
pi_26356570
Gereformeerden moet je in ieder geval nooit aan beginnen, wat ik je brom.
The gum you like, is coming back in style.
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:15:19 #73
83139 Alessandro
Vivere ora dare
pi_26356944
tjaaaaa
Geloof in jezus. Dan zal hij je belonen
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:27:07 #74
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_26357194
Nooit doen, gelovigen zijn eng...

Meid zei zelfs dat ik naar de hel ging omdat ik niet gelovig ben...
Wat voor aardsmongool ben je dan?!

En zowiezo het geloof gaat echt botsen in de relatie, daarom moeten ze het ook maar eens afschaffen, voegt niets toe en geeft alleen maar ellende!
Narcist
pi_26357551
* Christelijk is

Wat mij betreft is de besproken combinatie niet levensvatbaar voor de lange termijn. Begrijp me goed, het zou best goed kunnen gaan, als je elkaar in de waarde laat, maar het zou voor mij persoonlijk wel een probleem zijn als de twee belangrijkste dingen in m'n leven totaal geen raakvlakken zouden hebben. Zo is het vermijden van sex voor het huwelijk een stuk makkelijker vol te houden als je daar allebei volledig achterstaat. (Disclaimer: Ik ben me ervan bewust dat dit laatste item voor >99% van de Fok!kers onbegrijpelijk en onbespreekbaar is, dus daar heb ik geen voorspelbare reacties op nodig )
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_26357629
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:27 schreef Magistic het volgende:
Meid zei zelfs dat ik naar de hel ging omdat ik niet gelovig ben...
Wat voor aardsmongool ben je dan?!
Een stinkende grefo.
pi_26357638
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:39 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Het is geen bewuste keuze, en dat is nu net het probleem, het is nergens op gebaseerd, totaal uit de lucht gegrepen. Je baseert je hele wereldbeeld op een ongefundeerde aanname. Ik vraag me af of ik een relatie zou kunnen beginnen met iemand die zo iets fundamenteels gewoon 'zomaar' aanneemt.
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. Kun je niet hé? Want als God bestaat en Hij is almachtig is en Hij wil niet dat jij kan aantonen dat Hij bestaat dan zal dat jou niet lukken. Dus het is onzinnig om op basis van dergelijke argumenten te gaan redeneren, daar bereik je he-le-maal niets mee. Ik -erken- tenminste dat ik niet kan aantonen dat Hij bestaat. Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft, omdat iedereen met een redelijk verstand wel dezelfde conclusie moet trekken als jij namelijk dat Hij niet bestaat. Onzin en een tikje arrogant, want je claimt daarmee toch feitelijk de waarheid in pacht te hebben. Ik zeg gewoon: ik weet het niet, maar ik -denk- dat het anders is.

[..]
quote:
Het feit dat iemand geen behoefte heeft aan een realistisch, onderbouwt wereldbeeld is genoeg voor een heleboel minpunten wat betreft respect.
Mijn wereldbeeld is voldoende realistisch en onderbouwd, thankyouverymuch.

[..]
quote:
Gevoel en verstand zijn beide belangrijk, maar het gaat om de balans.
En dat is nu denk ik het probleem, een gelovig persoon vindt een irrationeel gevoel belangrijker dan ratio. Imho een fundamenteel andere kijk op de wereld, niet dat het ene 'beter' is, maar ik 'zoek' wel iemand die graag verder kijkt dan d'r neus lang is.
Ik kijk ook verder dan mijn neus lang is en ik neem ook zeker niet alles klakkeloos aan. Ik slik ook niet alles wat er in de Bijbel staat voor zoete koek, ik beperk mij niet tot het herkauwen van dogmatische uitspraken van anderen, ik heb, zou ik kunnen zeggen, mijn eigen religie gecreëerd, mijn eigen versie van het protestantisme. Maar ik ben niet van plan om te proberen om anderen daartoe te bekeren. Volgens mijn visie op geloof is dat ook niet nodig. Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn. Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...
quote:
Dat is ook de god waar ik niet in geloof.
Ik zou er ook geen problemen mee hebben als ie er was, het gaat er ook niet om waarin je gelooft, maar dat je zomaar iets gelooft.
Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen? Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer. Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.

Ik vind het prima om te zeggen dat bepaalde aspecten van met name fundamentalistische stromingen gevaarlijk kunnen zijn, maar alle geloven afdoen als lariekoek en gevaarlijk en etc. vind ik dus echt not done. Het getuigt ook van weinig respect voor je medemens, want je doet al die mensen automatisch af als dom. Ik vind mensen die niet geloven toch ook niet dom?
quote:
Gevaarlijk is het ook zeker, vandaag heb je 'gewoon het gevoel' dat er een god is en geloof je dat dat waar is, zomaar, zonder bewijs. Misschien heb je morgen wel 'zomaar' het 'gevoel' dat je alle mensen met blond haar dood moet steken met een mes. Jij hebt de neiging om zomaar willekeurige dingen voor waar aan te nemen zonder dat je daar bewijs voor hoeft te zien, vandaag geloof je iets onschuldigs, maar wat komt er morgen zomaar in je hoofd ? Ook een reden om geen relatie te beginnen met een gelovige.
Nonsens. Het is niet alsof ik stemmen in mijn hoofd hoor ofzo.

Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé? En ik snap mensen die zo denken dus ook niet... Zoals ik het zie houdt God evenveel van ons allemaal. NIEMAND is meer waard dan een ander. Dus niemand is gerechtvaardigd om een ander te kwetsen, laat staan te doden en al ZEKER NIET onder het motto: "God wilde dat ik dit zou doen." Dan heb je het, in ieder geval wanneer je Christen bent, volgens mij HEEL erg verkeerd begrepen.

Ik neem ook zeker geen willekeurige dingen voor waar aan. Ik heb een aantal uitgangspunten en op basis daarvan kan ik feitelijk altijd alle situaties beredeneren en zeggen of iets goed of fout is. Dat vind ik HEEL wat anders dan naar willekeur iets goed- of afkeuren.

Omdat jij niet gelovig bent denk je toch ook niet zomaar dat de wereld plat is ofzo? Nonsens.

Serieus. Give us some credit, we ain't that stupid.
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:49:27 #78
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26357679
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:42 schreef Harmen1984 het volgende:n. Zo is het vermijden van sex voor het huwelijk een stuk makkelijker vol te houden als je daar allebei volledig achterstaat.
Da's ook nog zo'n leuke grap ja, stel dat ik een relatie zou krijgen met een christelijke meid die niet doet aan sex voor het huwelijk, da's dan meteen einde verhaal, ik wil uit principe nooit trouwen
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:52:04 #79
28908 Magistic
pi_26357743
Ik blijf het een enge gedachte vinden dat mensen hun hele leven laten leiden door iets wat ze nog nooit, gezien, gehoord, gevoeld hebben. Mensen, je leeft maar kort, dus leef je eigen leven!

Vraagje: Wat zouden de gelovigen hier doen wanneer 'God' hen zou vragen hun beste vriend om te brengen, om zo hun eerbied te getuigen aan de Heilige Geest?
Narcist
pi_26357787
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:47 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Een stinkende grefo.
Bedankt voor het schelden. Noemt iemand hier jou een ongelovige heiden ofzo? Nee? Dan zelf ook niet beginnen met schelden alsjeblieftdankjewel.

Je hebt ook Gereformeerd en Gereformeerd hoor, daarbinnen heb je ook weer allerlei gradaties. Ikzelf ben, in ieder geval formeel gezien, ook Gereformeerd. Nou ja, ik heb nooit de moeite genomen om bij een dominee te toetsen of mijn denkbeelden nog wel binnen die stroming vallen, maar dat interesseert mij ook niet zoveel...

Magjistic, ik hou zelf ook niet van "gelovigen" die zo intolerant zijn dat ze anderen voorhouden dat zij wel in de hel terecht zullen komen. Maar niet iedere gelovige is zo, scheer alsjeblieft geen paar miljard mensen over één kam...

Wat sex voor het huwelijk betreft, wie zegt dat ze daar niet aan doet? Zelfs al zouden haar ouders en haar geloof haar vertellen dat dit niet mag, dan is het nog altijd HAAR keuze om zich aan die regel te houden en ook al zou ze daar zelf achter staan, dan nog is het nog maar de vraag of ze dat vol kan houden... Zoiets zeggen en het ook uitvoeren zijn twee HEEL verschillende dingen.
pi_26357840
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:52 schreef Magistic het volgende:
Ik blijf het een enge gedachte vinden dat mensen hun hele leven laten leiden door iets wat ze nog nooit, gezien, gehoord, gevoeld hebben. Mensen, je leeft maar kort, dus leef je eigen leven!

Vraagje: Wat zouden de gelovigen hier doen wanneer 'God' hen zou vragen hun beste vriend om te brengen, om zo hun eerbied te getuigen aan de Heilige Geest?
Dat zeg ik net, dat klopt gewoon niet.

1) God grijpt niet in deze wereld.
2) God houdt van AL zijn kinderen.
3) God zou dat DUS niet vragen. Ook niet als test.

Ergo, DAT zou het moment voor mij zijn om psychische hulp te gaan zoeken (of in ieder geval te kijken waar die verborgen luidspreker staat).
pi_26357883
God houdt van al zijn kinderen. Ook van de kinderen die volledig kansloos met Aids geboren worden.
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:58:47 #83
28908 Magistic
pi_26357907
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:47 schreef Skeptic het volgende:

[..]

Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé? En ik snap mensen die zo denken dus ook niet... Zoals ik het zie houdt God evenveel van ons allemaal. NIEMAND is meer waard dan een ander. Dus niemand is gerechtvaardigd om een ander te kwetsen, laat staan te doden en al ZEKER NIET onder het motto: "God wilde dat ik dit zou doen." Dan heb je het, in ieder geval wanneer je Christen bent, volgens mij HEEL erg verkeerd begrepen.
Als 'God' evenveel van iedereen houdt, waarom zegt een streng Christelijk meisje dan dat ik naar de hel ga, omdat ik niet geloof?
Ze wist het nog mooier te maken, want volgens haar zou een seriemodenaar/pedofiel die oprecht in 'God' gelooft wel in de Hemel komen.

Maar Magisticje die nog niet eens een propje papier op de grond gooit moet voor eeuwig branden in de hel? Naja, gelukkig houd ik van warmte
Narcist
pi_26357924
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:58 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
God houdt van al zijn kinderen. Ook van de kinderen die volledig kansloos met Aids geboren worden.
Precies. Want God grijpt niet in in deze wereld. Het leed in deze wereld wordt nog altijd veroorzaakt door de mens, die van God de vrije keuze heeft gekregen en die daar nogal slecht mee omgaan. Kinderen die sterven aan wat dan ook, gedoopt of niet, komen dus in de hemel. Ze hebben immers niets fout gedaan.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:03:09 #85
28908 Magistic
pi_26358012
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:59 schreef Skeptic het volgende:

[..]

Precies. Want God grijpt niet in in deze wereld. Het leed in deze wereld wordt nog altijd veroorzaakt door de mens, die van God de vrije keuze heeft gekregen en die daar nogal slecht mee omgaan. Kinderen die sterven aan wat dan ook, gedoopt of niet, komen dus in de hemel. Ze hebben immers niets fout gedaan.
Oke, 'God' grijpt niet in... wat is precies zijn doel dan?
En vooral, wat voor doel dient het eren van God?
Narcist
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:04:15 #86
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26358042
Of je nou gelovig bent of niet, je kunt niet ontsnappen aan je eigen verantwoordelijkheid. Geloof je, kies je ervoor de bijbel tot op de letter te volgen, dan zijn de gevolgen ook voor jezelf. In essentie leeft iedereen ALTIJD zijn/haar eigen leven.

Het enige wat er wel gezegd moet worden, is dat het bestaan inderdaad nog niet aangetoond is. Dus al dat geschreven staat kon wel eens ontzettend niet waar zijn. Maar het bestaan van iets hogers is ook nog niet compleet onmogelijk aangetoond. Een leuke anekdote die ik graag gebruik is dat mensen in 18e eeuw geloofden dat enkel wat ze konden zien, ruiken, horen en voelen echt was. Toen kwam er radiologie, en die bewees dat dat meer dan 90% van wat er allemaal was uitsluit.

Kortom, misschien kunnen we ooit de dingen met apparaten aantonen, waarin we nu nog slechts kunnen geloven.

Ik geloof. Maar uiteindelijk kan ik niets anders doen dan toegeven dat ik het niet weet...

Nu even al dat gezeik over God:

Ik ben tegen personificatie van hogere machten. Want het impliceert dingen die we eigenlijk helemaal niet weten. We gaan om met God alsof het een persoon is, en daarmee moet God als persoon zijnde gelijk dezelfde gedragingen hebben als een mens. Door de personificatie moet God ineens een doel hebben, een plan. Als je voelt dat er iets hogers is, dan weet je nooit meer dan dat. Dat er iets is. Maar dat hele gedoe van een doel, en veroordelingen in het hiernamaals zie ik vooral als kerkelijk machtssysteem. Maar dat is mijn MENING...

[ Bericht 23% gewijzigd door EviL_AleX op 19-04-2005 21:09:39 ]
pi_26358102
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:58 schreef Magistic het volgende:

[..]

Als 'God' evenveel van iedereen houdt, waarom zegt een streng Christelijk meisje dan dat ik naar de hel ga, omdat ik niet geloof?
Omdat niet iedere gelovige hetzelfde is. Ik zelf zou dat nooit zeggen, ik vind dat gelovigen die zo denken het waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben, want ik kan dat niet verenigen met het beeld wat IK heb van God. Maar ik ga niet claimen dat ik de waarheid in pacht heb...
quote:
Ze wist het nog mooier te maken, want volgens haar zou een seriemodenaar/pedofiel die oprecht in 'God' gelooft wel in de Hemel komen.
Niet mee eens. Als iemand die vreselijke dingen gedaan heeft OPRECHT berouw heeft, vanuit de grond van zijn hart, dat die persoon als hij/zij zou kunnen het allemaal ongedaan zou maken, alles zou willen geven om het gebeurde ongedaan te maken, ja dan zou hij/zij waarschijnlijk kunnen rekenen op God's genade, net zoals een vader zijn kind het vergeeft wanneer het kind iets heeft gedaan wat niet mocht, hoe erg het ook was. Want een goede vader zal zijn kinderen niet zomaar opgeven.

Kernwoord is hier dus oprecht, simpelweg ZEGGEN dat het je spijt enzo, zeker op het moment dat je WEET dat je naar de hel gaat als je dat niet zegt is niet afdoende.
quote:
Maar Magisticje die nog niet eens een propje papier op de grond gooit moet voor eeuwig branden in de hel? Naja, gelukkig houd ik van warmte
Nou, als je zo'n goed mens bent, dan zul je je waarschijnlijk geen zorgen hoeven maken. Gedrag is imho veel belangrijker dan geloven.
pi_26358144
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:03 schreef Magistic het volgende:

[..]

Niets. Stel een kritische vraag of kwestie en de voorgebakken dooddoeners vliegen je om de oren.
pi_26358226
quote:

[..]

Dat de mensen ZELF bepalen wat zij doen. Op basis daarvan wordt er een oordeel over hen geveld. Misschien zijn er meer doelen, maar dat weet ik dan niet. Ik geloof zelf gewoon simpelweg niet in een God die ingrijpt, rampen veroorzaakt danwel toestaat. De dooddoener "Zijn wegen zijn ondoorgrondelijk" vind ik persoonlijk een belediging voor Hem. Dat strookt totaal niet met mijn visie op het Christelijk geloof, ik vind dat niet te rijmen met een barmhartige God. Je moet ECHT heel stevig in je schoenen staan wil je de Eerste en Tweede Wereldoorlog, AIDS, kanker, hongersnood, baby's die sterven, etc. etc. te kunnen vereniging met een God die ingrijpt in de wereld en die TOCH het beste voorheeft met de mensheid. Ik zelf kan dat niet.
quote:
Dat weet ik niet precies, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven. Ik acht het "eren" van God echter van minder belang (in de zin van erediensten) belangrijker is dat je probeert om een zo goed mogelijk mens te zijn. Mijns inziens zou dat ook een vorm van hem eren kunnen zijn...
pi_26358254
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:08 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Niets. Stel een kritische vraag of kwestie en de voorgebakken dooddoeners vliegen je om de oren.
Een kritische vraag aan wie? Aan God? Ik denk dat God juist bewondering heeft voor mensen die kritische vragen durven stellen... Aan gelovigen? Your mileage may vary...
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:16:42 #91
28908 Magistic
pi_26358328
Skeptic, bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
Narcist
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:17:01 #92
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26358337
quote:
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. (...) Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft,
Nee, totdat bewezen is dat ie wel bestaat is er geen reden om aan te nemen dat hij bestaat. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat dus gaan we daar van uit totdat we anders zien. Anders kan je ook wel geloven dat er roze olifantjes op mars lopen, immers, niemand heeft bewezen dat ze er niet zijn. En alle dieren kunne praten, dan doen ze alleen niet als er mensen bij zijn, bewijs het tegendeel maar eens.
quote:
En net zij je nog dat het een 'gevoel' was...
quote:
(...)Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn.
Maar niet iets waar religie voor nodig is.
quote:
Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...
Heel veel atheisten hebben soortgelijke denkbeelden. Wie is er 'nobeler' , de atheist die aan naastenliefde e.d. doet omdat hijzelf vindt dat dat juist is, of de christen die het doet omdat het moet van god en hij anders zal branden in de hel...
quote:
Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen?
Zeker wel, dat heet "de wetenschappelijke methode". Ik zeg niet dat god niet bestaat, ik zeg dat er geen reden is om aan te nemen dat het wel zo is, net als dat er geen reden is om aan te nemen dat er roze olifantjes op mars lopen.
Andersom kan 't gewoon niet, elke willekeurige onzin stelling die mensen bedenken voor waar aannemen totdat iemand het tegendeel bewijst ?

Als ik zeg dat je kan vliegen als je 2 ganzeveren in je oren steekt en van de kerk afspringt, doe jij het dan ? Niemand heeft immers bewezen dat het niet waar is ...
quote:
Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer.
Ik voel helemaal niks over het wel of niet bestaan van een god. Ik ga er van uit dat hij niet bestaat tot het tegendeel bewezen is, dat niet doen is onbegonnen werk, want waarom wel god en niet de roze olifantjes, dus dan ook geloven in de roze olifantjes.
quote:
Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.

Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé?
[/quote]
Ja, dat geloof je vandaag, maar wat geloof je morgen ?
Ik kan me nog herinneren dat er een aantal jaar geleden een paar gelovige mensen met vliegtuigen twee torenflats invlogen, omdat dat van hun god moest. Hoe wisten ze dat ? 't is niet alsof ze met 'm hebben lopen SMSen.. waarschijnlijk 'voelden' ze dat gewoon...
quote:

Ik neem ook zeker geen willekeurige dingen voor waar aan.
Ok, nu gaat het ergens heen. Wat was je reden om het bestaan van god voor waar aan te nemen, volgens jou niet willekeurig, dus je hebt enige vorm van empirisch bewijs ? Zo nee, waarom is het dan niet willekeurig ?
quote:
Omdat jij niet gelovig bent denk je toch ook niet zomaar dat de wereld plat is ofzo? Nonsens.
Ik 'weet' dat de wereld rond is omdat ik dat kan zien, er zijn stapels bewijs voor.
quote:
Ik zeg niet dat je dom bent, alleen irrationeel.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:19:02 #93
8369 speknek
Another day another slay
pi_26358393
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:53 schreef Skeptic het volgende:
Bedankt voor het schelden. Noemt iemand hier jou een ongelovige heiden ofzo? Nee? Dan zelf ook niet beginnen met schelden alsjeblieftdankjewel.
Heiden, da's wel het meest gebruikte woord voor ongelovigen binnen de gereformeerde tak. En dus m'n schoonfamilie. M'n vriendin gelooft al niet eens dat het een scheldwoord is.

Goed, ik heb het dus ook. Ik ben ongelovig en heb een gelovige vriendin. Persoonlijk boeide me dat mateloos, dat ze gelovig was. Iedereen die wel eens in WFL komt weet dat ik me graag verdiep in filosofie en religies en was dan ook heel benieuwd naar haar kant en hoe ze bepaalde zaken rijmde, en tegen logische inconsistenties keek.
Maar zoals hierboven al iemand zei werkt dat niet. Gelovigen hechten zoveel waarde aan het systeem dat ze omarmt hebben, dat elke kritische noot een persoonlijke aanval wordt die tot relatieproblemen leidt. Wat dan weer lastig is, want mij blijft het boeien, hoe een rationeel persoon hele irrationele dingen toch als rationeel is gaan zien.

Afijn, wij schipperen door en het gaat nog altijd prima, maar het helpt wel als haar geloof je totaal onverschillig laat .

Overigens ga ik zelden mee naar de kerk (zij gaat zelf gelukkig ook niet zo vaak) en ik houd wel m'n mond dicht, maar bid niet aan tafel. En rest assured heeft ze een behoorlijk strenge familie. Maar als je daar gewoon eerlijk in bent zullen ze er ook niet moeilijk over doen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:22:51 #94
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_26358484
Om even OT te blijven:

Aaargh! en Skeptic zullen geen goed paar vormen.

Want beiden wensen ze hun punten op de ander over te brengen. Ik voel voor beide kanten wel wat. Maar wederom, ik weet het niet.

En valt het nou niemand op dat we allemaal met axioma's in de weer zijn? Op basis van het huidige bewijs is het bestaan van een God onwaarschijnlijk. Evenals roze olifanten op Mars. Maar weten doen we het niet. Kunnen we daar niet gewoon vrede mee hebben...?
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:23:04 #95
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26358490
quote:
Belangrijker: als ie niets doet, geen enkele invloed heeft op wat er op deze wereld gebeurt... waarom is het dan noodzakelijk dat ie bestaat?

NEways, een leuk verhaaltje: Kissing Hank's Ass
pi_26358497
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:06 schreef Skeptic het volgende:

-knip-

Nou, als je zo'n goed mens bent, dan zul je je waarschijnlijk geen zorgen hoeven maken. Gedrag is imho veel belangrijker dan geloven.
Ik ben het op de meeste punten met je eens, maar deze wil er bij mij niet in....

Het gaat trouwens allemaal wel erg offtopic nu, maar ik geloof dat TS toch al een tijdje geleden was afgehaakt....
pi_26358524
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:13 schreef Skeptic het volgende:

[..]

Een kritische vraag aan wie? Aan God? Ik denk dat God juist bewondering heeft voor mensen die kritische vragen durven stellen... Aan gelovigen? Your mileage may vary...
Aan geloofspredikers en dat het liefst binnen de Gereformeerde tak. Ik heb een keer een prachtige (cynische) column geschreven over Gereformeerden. Zal de link later posten, als ik 't topic terug kan vinden.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:31:49 #98
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_26358699
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:24 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Aan geloofspredikers en dat het liefst binnen de Gereformeerde tak. Ik heb een keer een prachtige (cynische) column geschreven over Gereformeerden. Zal de link later posten, als ik 't topic terug kan vinden.
Ik heb hem ergens tussen mijn favorieten staan.
De waarheid achter gereformeerden
pi_26358776
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:31 schreef Myster_E het volgende:

[..]

Ik heb hem bij mijn favorieten.

De waarheid achter gereformeerden
Hmmz, apart dat ik 'm over 't hoofd zag. Dacht 't met een van m'n vorige accounts gepost te hebben. Anyway, bedankt E.!
pi_26358924
@Magistic: Geen dank.
quote:
quote:
Jij neemt "zomaar" aan dat God niet bestaat. Ik daag je uit te bewijzen dat hij niet bestaat. (...) Jij doet net alsof het per definitie vaststaat dat er geen God is en dat je DUS niet goed bij je hoofd bent wanneer je gelooft,

Nee, totdat bewezen is dat ie wel bestaat is er geen reden om aan te nemen dat hij bestaat. Je kan niet bewijzen dat iets niet bestaat dus gaan we daar van uit totdat we anders zien. Anders kan je ook wel geloven dat er roze olifantjes op mars lopen, immers, niemand heeft bewezen dat ze er niet zijn. En alle dieren kunne praten, dan doen ze alleen niet als er mensen bij zijn, bewijs het tegendeel maar eens.
Het heeft dus echt geen zin om hierover te discussieren, we weten het gewoon niet.
quote:
quote:

En net zij je nog dat het een 'gevoel' was...
Mijn wereldbeeld is niet alleen mijn geloof hoor... Omdat ik geloof, geloof ik ook niet opeens dat evolutie niet bestaat of dat de Aarde plat is ofzo of wat ook. Ik ben toevallig nog altijd wel een wetenschapper. Daarom zeg ik ook ronduit dat ik geloof en dat ik het niet weet, niet wetenschappelijk kan onderbouwen. Wetenschappelijk gezien: ik heb een theorie, een hypothese die per definitie niet is te bewijzen nog te ontkrachten. Hij is voor mij bruikbaar, brengt mij niet (vaak) in de problemen, dus blijf ik hem gebruiken tot ik een betere heb.
quote:
quote:
(...)Gedrag is belangrijker dan geloof, omdat de fundamenten van het Christelijk geloof naastenliefde en dergelijke toch wel nobele zaken zijn.

Maar niet iets waar religie voor nodig is.
Precies. Maar ik geloof ook niet omdat ik dat nodig heb om het nut ervan in te zien om aardig te zijn voor anderen. Ik geloof omdat ik geloof. Cirkelredenering, geen goede wetenschappelijke onderbouwing, dat weet ik. Maar ik vind dus ook dat mensen die niet geloven, maar die wel een goed leven leiden, dat die ALS ik gelijk heb en God bestaat, niet in de problemen zullen komen na hun dood. Ik zou het HEEL vreemd vinden als het anders zou zijn.
quote:
quote:
Als meer Christenen die kenmerken van hun geloof wat serieuzer zouden nemen en als meer niet-gelovigen soortgelijke denkbeelden hadden, dan zou deze wereld er een HEEL stuk beter uitzien...

Heel veel atheisten hebben soortgelijke denkbeelden. Wie is er 'nobeler' , de atheist die aan naastenliefde e.d. doet omdat hijzelf vindt dat dat juist is, of de christen die het doet omdat het moet van god en hij anders zal branden in de hel...
In dat geval gaat denk ik de intentie / wil een rol spelen. Zou die Christen eigenlijk heel graag kindertjes willen hebben opgegeten? Maar dat ALLEEN niet gedaan hebben omdat hij WIST dat hij daar anders voor gestraft zou worden? Dan is die atheïst, die (laten we daar even vanuit gaan) een goed mens is geweest omdat hij het simpelweg niet over zijn hart had kunnen krijgen om iets kwaads te doen, de betere.
quote:
quote:
Jij gelooft toch ook "zomaar" dat God niet bestaat? Dat kun je toch ook niet 100% wetenschappelijk onderbouwen?

Zeker wel, dat heet "de wetenschappelijke methode". Ik zeg niet dat god niet bestaat, ik zeg dat er geen reden is om aan te nemen dat het wel zo is, net als dat er geen reden is om aan te nemen dat er roze olifantjes op mars lopen.
Andersom kan 't gewoon niet, elke willekeurige onzin stelling die mensen bedenken voor waar aannemen totdat iemand het tegendeel bewijst ?

Als ik zeg dat je kan vliegen als je 2 ganzeveren in je oren steekt en van de kerk afspringt, doe jij het dan ? Niemand heeft immers bewezen dat het niet waar is ...
Je mag werken met een hypothese die niet te bewijzen valt zolang deze bruikbaar is en ook niet te ontkrachten is. Einsteins relativiteitstheorie gold ook lange tijd als onbewezen...
quote:
quote:
Ergo, dan ben jij toch ook niet 100% rationeel bezig? Jij "voelt" gewoon aan dat God niet bestaat. Daar komt het op neer.

Ik voel helemaal niks over het wel of niet bestaan van een god. Ik ga er van uit dat hij niet bestaat tot het tegendeel bewezen is, dat niet doen is onbegonnen werk, want waarom wel god en niet de roze olifantjes, dus dan ook geloven in de roze olifantjes.
Nee, je WEET HET NIET. Toch ga je er DUS vanuit dat het niet zo is. Dat is OOK een aanname.
quote:
quote:
Jij vind het niet logisch. Prima. Maar voor mij klinkt het wél logisch. So be it. Mensen kunnen, op basis van dezelfde gegevens, hele andere conclusies trekken. Zolang die gegevens het niet mogelijk maken het één danwel het andere uit te sluiten doe je er goed aan je openminded op te stellen.

Ik vind het ook nogal moeilijk te rijmen, een liefdevolle God die naastenliefde voorop stelt, moord ten zeerste afkeurt en dan onder bepaalde omstandigheden opeens zegt dat iemand dood moet. Zo zit het dus niet in elkaar hé?

Ja, dat geloof je vandaag, maar wat geloof je morgen ?
Ik kan me nog herinneren dat er een aantal jaar geleden een paar gelovige mensen met vliegtuigen twee torenflats invlogen, omdat dat van hun god moest. Hoe wisten ze dat ? 't is niet alsof ze met 'm hebben lopen SMSen.. waarschijnlijk 'voelden' ze dat gewoon...
Nonsens. Echt pure nonsens. Je baseert nu een oordeel over een paar miljard mensen over de handelingen van een heel klein aantal individuen. Lekker is dat...

Hitler was een vegetariër en had een hond. Ergo, alle vegetarische hondenliefhebbers moeten maar met wantrouwen bekeken worden. Sorry?
quote:
quote:

Ik neem ook zeker geen willekeurige dingen voor waar aan.

Ok, nu gaat het ergens heen. Wat was je reden om het bestaan van god voor waar aan te nemen, volgens jou niet willekeurig, dus je hebt enige vorm van empirisch bewijs ? Zo nee, waarom is het dan niet willekeurig ?
Empirisch bewijs heb ik uiteraard niet. Toch is het niet willekeurig, omdat het voor mij binnen een stelsel van aannames past die samen een systeem vormen dat goed in elkaar zit. Helaas kan het niet bewezen danwel ontkracht worden, maar het levert een bruikbaar systeem op dat ook een samenleving als de onze zonder problemen kan bestaan.

Ook al noem jij dat willekeurig, be my guest, maar dan is dat ook wel de enige uitzondering. Verder ben ik zelf een uiterst sceptische wetenschapper. Hence my name.
quote:
quote:

Ik 'weet' dat de wereld rond is omdat ik dat kan zien, er zijn stapels bewijs voor.
Het is maar een voorbeeld. Ik begrijp best dat jij niet gelooft, dat jij het raar vindt en zelfs niet kan begrijpen dat andere mensen dat wel doen, terwijl er geen bewijs voor is. Maar jij gaat vervolgens verder redeneren en gaat net doen alsof die mensen totaal labiel zijn en willekeurige zaken voor waar aannemen en niet voor waar aannemen. Toch hebben ook gelovigen die bijvoorbeeld niet geloven in evolutie enige logica. Er IS een onderbouwing, ook al is die wetenschappelijk gezien zo onderuit te halen. Maar willekeurig is het NIET en jij doet net alsof dat wel zo is.
quote:
quote:

Ik zeg niet dat je dom bent, alleen irrationeel.
Dat ben ik dus niet. Ik zou als wetenschapper niet kunnen functioneren wanneer ik niet rationeel kon denken.

[Disclaimer: Dit alles is dus MIJN visie op geloof en zeker niet iedere gelovige zal het met mij eens zijn]
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:41:58 #101
8369 speknek
Another day another slay
pi_26358964
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:23 schreef Aaargh! het volgende:
NEways, een leuk verhaaltje: Kissing Hank's Ass
.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:47:13 #102
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26359109
Om terug ontopic te komen : Het verschilt per geloofsstroming. Misschien kun je in ieder geval met haar meegaan met kerkbezoek, dat is iets wat meestal gewaardeerd wordt, ook als je niet gelooft (Verwacht echter wel een hoop bekeringsgesprekken dan ).
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:47:52 #103
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26359132
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:40 schreef Skeptic het volgende:
@Magistic: Geen dank.
Het heeft dus echt geen zin om hierover te discussieren, we weten het gewoon niet.
En daarbij is het ook gruwelijk off topic .
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_26359258
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:22 schreef EviL_AleX het volgende:
Om even OT te blijven:

Aaargh! en Skeptic zullen geen goed paar vormen.
Inderdaad, aangezien Aaargh! man is en ik zo heterosexueel ben als de pest. Al heb ik niets tegen homosexuelen en/of mensen die bi zijn. Dat laat ik over aan fundamentalisten enzo. Zelf heb ik een vriend die homosexueel is. Levert hilarische en ranzige conversaties op.
quote:
Want beiden wensen ze hun punten op de ander over te brengen. Ik voel voor beide kanten wel wat. Maar wederom, ik weet het niet.
Hmm? Op dit forum wel ja. Binnen een relatie interesseert het me alleen of mijn partner respect kan opbrengen voor mijn standpunten. Ze hoeft het er niet mee eens te zijn, zolang ze me maar in mijn waarde laat...
quote:
En valt het nou niemand op dat we allemaal met axioma's in de weer zijn? Op basis van het huidige bewijs is het bestaan van een God onwaarschijnlijk. Evenals roze olifanten op Mars. Maar weten doen we het niet. Kunnen we daar niet gewoon vrede mee hebben...?
Mijn idee. Hear hear. Die discussie gaan we inderdaad niet beslissen...

Ik weet trouwens niet persé of dit topic nu zo off-topic is. Ik ben toch (hopelijk) wel redelijk in staat om aan te tonen dat gelovig zijn geen eenheidsworst is en dat je er DUS niet per definitie van kan uitgaan dat de combi gelovig/niet-gelovig onmogelijk is. Al doen anderen (zoals Speknek) nog veel beter hun best. Ik kan niet uit ervaring spreken...

@johnny-footballhero: heb je FP in dat topic even gelezen en laat me nog eens met nadruk zeggen: niet iedereen die een bepaald geloof aanhangt is hetzelfde. M'kay? Thx. Het spijt me dat jij en anderen nare ervaringen hebben met gelovigen, maar kom op, ik ga toch ook niet alle niet-gelovigen over één kam scheren omdat er op de frontpage een paar zijn geweest die mij en alle gelovigen ronduit voor dom hebben uitgemaakt? Zou ook nergens op slaan, sommige van mijn beste vrienden geloven niet en ik zou heb nooit zo in een hokje willen duwen.
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:56:47 #105
28908 Magistic
pi_26359392
Misschien een volkomen loze opmerking:

Maar is het niet vaak zo dat mensen zich tot een geloof richten omdat ze de stabiliteit in hun eigen leven kwijt zijn? Simpel gezien, mensen hebben behoefte aan houvast in moeilijke tijden en zouden graag willen dat er 'iets' is, wat hun kan helpen / betere tijden belooft.
Narcist
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:59:05 #106
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_26359452
Volgens mij moet het kunnen en is 't zeker het proberen waard. Het gaat er alleen om of jullie elkaar in je waarde kunt laten maar daar kom je vanzelf wel achter.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:00:15 #107
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26359486
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:56 schreef Magistic het volgende:

Maar is het niet vaak zo dat mensen zich tot een geloof richten omdat ze de stabiliteit in hun eigen leven kwijt zijn? Simpel gezien, mensen hebben behoefte aan houvast in moeilijke tijden en zouden graag willen dat er 'iets' is, wat hun kan helpen / betere tijden belooft.
Er zit een kern van waarheid in, maar het ligt imo een heel stuk complexer (Dit mede adhv persoonlijke ervaring). Mocht je interesse hebben, mag je een topic in WFL openen, of als je wilt dat ik hem open mag je dat ook aangeven.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:00:43 #108
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26359501
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:40 schreef Skeptic het volgende:
Nonsens. Echt pure nonsens. Je baseert nu een oordeel over een paar miljard mensen over de handelingen van een heel klein aantal individuen. Lekker is dat...
Ik zeg niet dat alle theisten gek zijn, een atheist kan net zo goed 'doordraaien', een theist heeft echter al laten laten zien dat hij/zij in staat is zomaar iets aan te nemen en dat zijn wereldbeeld te laten beinvloeden.
quote:
Empirisch bewijs heb ik uiteraard niet. Toch is het niet willekeurig, omdat het voor mij binnen een stelsel van aannames past die samen een systeem vormen dat goed in elkaar zit.
Helaas kan het niet bewezen danwel ontkracht worden, maar het levert een bruikbaar systeem op dat ook een samenleving als de onze zonder problemen kan bestaan.
En dat stelsel van aannames werkt alleen als er een 'god' inzit ? En zo nee, waarom werkt het niet zonder ?
quote:
Ook al noem jij dat willekeurig, be my guest, maar dan is dat ook wel de enige uitzondering. Verder ben ik zelf een uiterst sceptische wetenschapper. Hence my name.
Ach, iedereen heeft recht op een afwijking
quote:
Het is maar een voorbeeld. Ik begrijp best dat jij niet gelooft, dat jij het raar vindt en zelfs niet kan begrijpen dat andere mensen dat wel doen, terwijl er geen bewijs voor is. Maar jij gaat vervolgens verder redeneren en gaat net doen alsof die mensen totaal labiel zijn en willekeurige zaken voor waar aannemen en niet voor waar aannemen. Toch hebben ook gelovigen die bijvoorbeeld niet geloven in evolutie enige logica. Er IS een onderbouwing, ook al is die wetenschappelijk gezien zo onderuit te halen. Maar willekeurig is het NIET en jij doet net alsof dat wel zo is.
Probleem met creationisten is dat ze eerst het scheppingsverhaal voor waar aannemen en DAARNA gaan zoeken naar 'bewijs' , dat de creatie gebeurt is zoals in de bijbel beschreven staat voor hun vantevoren al vast.
Exit onderbouwing.
quote:
Dat ben ik dus niet. Ik zou als wetenschapper niet kunnen functioneren wanneer ik niet rationeel kon denken.

[Disclaimer: Dit alles is dus MIJN visie op geloof en zeker niet iedere gelovige zal het met mij eens zijn]
Da's ook nog zoiets, gelovigen die zeggen dat ze in de god van de bijbel geloven, en zich dan vervolgens alleen houden aan de regeltjes die hun bevallen. Dat zegt imho ook iets over die mensen, Als ze echt geloven dat de bijbel het woord van god is, waarom negeren ze dan zoveel dingen die er in de bijbel staan ?
Elke gelovige heeft een eigen 'versie', die meestal toevallig precies de dingen beweert die die persoon graag wil.
pi_26359522
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:56 schreef Magistic het volgende:

Geen idee. Vraag me ook af of je daar een betrouwbare statistische analyse op kan loslaten. Mensen die geloven zullen namelijk waasschijnlijk gewoon "nee" beantwoorden. Wat mezelf betreft, ik was als kind al gelovig, ben zo opgevoed, ben er later over gaan nadenken en heb mijn eigen visie op geloof opgesteld, op basis waarvan ik nog steeds gelovig ben. Ik kan niet zeggen dat ik nu zo de indruk heb dat ik gelovig ben geworden/gebleven uit een behoefte aan stabiliteit.

Maar dit is wél off-topic.

Sorry mods... Geen mogelijkheid tot pm's hier..
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:02:03 #110
28908 Magistic
pi_26359544
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:00 schreef Alicey het volgende:

[..]

Er zit een kern van waarheid in, maar het ligt imo een heel stuk complexer (Dit mede adhv persoonlijke ervaring). Mocht je interesse hebben, mag je een topic in WFL openen, of als je wilt dat ik hem open mag je dat ook aangeven.
Jij mag hem wel openen, ben erg benieuwd naar de reacties.
Helaas ben ik niet zo heel actief, en dat vind ik toch wel een pré als je een goede discussie wil voeren.
Dus vandaar dat ik het overdraag aan jou
Narcist
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:02:54 #111
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26359562
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:47 schreef Copycat het volgende:

[..]

En daarbij is het ook gruwelijk off topic .
Offtopic offschmopic, als je maar lol hebt.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:04:01 #112
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26359595
Goed plan om dat topic in WFL te openen.
Nogmaals: hier is het echt zwaar off topic.
En anders kun je met elkaar gaan mailen hierover .
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:07:33 #113
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26359702
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:47 schreef Alicey het volgende:
Om terug ontopic te komen : Het verschilt per geloofsstroming. Misschien kun je in ieder geval met haar meegaan met kerkbezoek, dat is iets wat meestal gewaardeerd wordt, ook als je niet gelooft
Bedenk ook dat het saai is, koud, je zit stil, je kunt niet lekker zitten op keiharde houten banken , de muziek is slecht en het duurt laaaang, en ze waarderen het niet als je een gameboy of discman meeneemt om de tijd te doden.

* Aaargh! is katholiek opgevoed en moest af en toe met tegenzin mee naar de kerk.
pi_26359901
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:00 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat alle theisten gek zijn, een atheist kan net zo goed 'doordraaien', een theist heeft echter al laten laten zien dat hij/zij in staat is zomaar iets aan te nemen en dat zijn wereldbeeld te laten beinvloeden.
[..]
Ga ik even niet op in, komen we niet uit. Welles-nietes.
quote:
En dat stelsel van aannames werkt alleen als er een 'god' inzit ? En zo nee, waarom werkt het niet zonder ?
Dat stelsel van aannames is beperkt tot mijn geloof. Afgezien daarvan ben ik gewoon een nuchtere, sceptische wetenschapper en aldaar ben ik volstrekt wetenschappelijk onderbouwd bezig. Hoewel, wanneer het op relaties enzo aankomt ben ik ook wel errug emotioneel hoor... Maar wat ik bedoel is, verder is mijn wereldbeeld (wereld is rond, universum waarschijnlijk oneindig enzo) keurig wetenschappelijk verantwoord.
quote:
[..]

Ach, iedereen heeft recht op een afwijking
Erg grappig, ik hou er dus niet van wanneer mensen dit soort dingen abnormaal, een afwijking, dom of wat dan ook noemen. Ik zou het fijner vinden wanneer mensen ook eens begrip konden opbrengen voor het feit dat iemand anders een ander standpunt heeft dan zij. Ik heb toch ook respect voor het feit dat jij niet gelooft? Ik vind het zelfs logisch, misschien (geef ik toe, als wetenschapper) zelfs nog logischer dan het feit dat ik geloof. Boeiend? Die smilie maakt niet veel goed, dit ligt erg gevoelig. Ik raad je aan mensen die hun geloof echt ZEER serieus nemen niet te beledigen door dergelijke uitspraken te doen.
quote:
[..]

Probleem met creationisten is dat ze eerst het scheppingsverhaal voor waar aannemen en DAARNA gaan zoeken naar 'bewijs' , dat de creatie gebeurt is zoals in de bijbel beschreven staat voor hun vantevoren al vast.
Exit onderbouwing.
Nou ja, het feit dat ze van tevoren "weten" dat hun aannames kloppen, DAT is zeker niet wetenschappelijk. Anders zou het gewoon een geaccepteerde methode zijn (theorie opstellen, dan proberen te bewijzen). Maar creationisme is idd niet wetenschappelijk. Zelf "geloof" ik ook gewoon in de evolutie. Ik vind dat het ene het andere niet uitsluit.
quote:
[..]

Da's ook nog zoiets, gelovigen die zeggen dat ze in de god van de bijbel geloven, en zich dan vervolgens alleen houden aan de regeltjes die hun bevallen. Dat zegt imho ook iets over die mensen, Als ze echt geloven dat de bijbel het woord van god is, waarom negeren ze dan zoveel dingen die er in de bijbel staan ?
Elke gelovige heeft een eigen 'versie', die meestal toevallig precies de dingen beweert die die persoon graag wil.
Mjah, ik neem zelf de Bijbel dus niet zo serieus. Ik neem de grote lijnen als uitgangspunt en kom dan uit op:"wees een zo goed mogelijk mens." Mijn definitie van "goed" omvat dan zaken als:

-respecteer elkaar
-wees aardig voor elkaar
-help elkaar
-gebruik geen geweld

etc. etc.

Misschien dat dat erg selectief is en ik weet zeker dat een breed scala aan Christenen de Bijbel veel strikter nemen dan ik, maar so be it. Ja, ik heb feitelijk mijn eigen religie uitgevonden. Sue me... Ik zie er geen kwaad in. MIJN versie van geloof biedt geen ruimte aan religieus fanatisme dat uit kan lopen op slachtoffers...

Maar goed, waar gaan we verder?
pi_26359980
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:07 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Bedenk ook dat het saai is, koud, je zit stil, je kunt niet lekker zitten op keiharde houten banken , de muziek is slecht en het duurt laaaang, en ze waarderen het niet als je een gameboy of discman meeneemt om de tijd te doden.

* Aaargh! is katholiek opgevoed en moest af en toe met tegenzin mee naar de kerk.

Helemaal mee eens. Dat van die gameboy of discman heb ik nooit geprobeerd, die waren er nog niet toen we stopten met het verplichte naar-de-kerk-gaan.

Wat mij irriteerde waren die mensen die op zondag braaf in de kerk zaten maar door de week gewoon heel rot met andere mensen omgingen. Maar goed, als je partner probeert je te bekeren of je mee te krijgen naar een eredienst, ja dan moet je zelf kiezen of jou daartoe bereid bent...
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:23:02 #116
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_26360202
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:14 schreef Skeptic het volgende:

Maar goed, waar gaan we verder?

Niet hier in ieder geval.
Dit is simpelweg niet 't onderwerp van dit topic en R&P is simpelweg niet de plaats voor deze discussie.

Volg svp het advies van Alicey op.
Dank .
pi_26360379
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:07 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

@ Aaarhg!:

Als dit echt je beeld is van de kerk (ze bestaan wel degelijk zo, maar het kan ook heel anders) zou ik je eens willen uitnodigen voor een herkansing..... Mits je daar zin in hebt natuurlijk
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:32:11 #118
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26360464
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:14 schreef Skeptic het volgende:
Erg grappig, ik hou er dus niet van wanneer mensen dit soort dingen abnormaal, een afwijking, dom of wat dan ook noemen. Ik zou het fijner vinden wanneer mensen ook eens begrip konden opbrengen voor het feit dat iemand anders een ander standpunt heeft dan zij. Ik heb toch ook respect voor het feit dat jij niet gelooft?
Dat hoef je van mij niet te hebben hoor. Dat gezeik met respect, iedereen meent dat ie respect moet hebben, nou niet dus. Respect moet je verdienen.
Ik heb respect voor iemand omdat ik 'm als mens respecteer, niet omdat ie toevallig gelooft.
Waarom heeft geloof een speciale status ? Als iemand zegt dat ie in kabouters oid gelooft wordt ie keihard uitgelachen, ook door de gelovigen, maar dan zelf wel geloven in een onzichtbare man die de hele wereld bij elkaar getovert heeft. Yomanda mag uitgelachen worden, maar oh-wee als je een christen beledigd.
Pleur op met je respect.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:34:23 #119
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_26360527
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:29 schreef Harmen1984 het volgende:

[..]

@ Aaarhg!:

Als dit echt je beeld is van de kerk (ze bestaan wel degelijk zo, maar het kan ook heel anders) zou ik je eens willen uitnodigen voor een herkansing..... Mits je daar zin in hebt natuurlijk
Dat is niet mijn beeld, dat is mijn ervaring.
Natuurlijk bestaan er ook comfortabelere kerken, maar gebrek aan comfort is natuurlijk niet de reden dat ik niet gelovig ben, het maakte het alleen extra vervelend als ik wel mee moest.

Maar goed, als je dan toch een keertje mee gaat met een gelovige vriendin, zoek dan iig een comfortabele kerk uit, want anders zit je je echt kapot te ergeren.
pi_26368546
zo het was niet mijn bedoeling een hele discussie uit te lokken over wel of niet geloven. Dat zijn gewoon 2 feiten. Zij gelooft en ik niet dus dat heeft niet zoveel zin, het gaat er meer om in hoeverre speelt haar geloof en mijn niet geloof een rol in een mogelijke relatie
  woensdag 20 april 2005 @ 10:15:27 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26368740
quote:
Op woensdag 20 april 2005 10:04 schreef kultivate het volgende:
zo het was niet mijn bedoeling een hele discussie uit te lokken over wel of niet geloven. Dat zijn gewoon 2 feiten. Zij gelooft en ik niet dus dat heeft niet zoveel zin, het gaat er meer om in hoeverre speelt haar geloof en mijn niet geloof een rol in een mogelijke relatie
Ben je al eens met haar mee geweest naar een kerkdienst en/of heb je kennis gemaakt met haar geloofsgenoten?
pi_26370339
nee dat nog niet, het is nog niet zo dat we echt een relatie hebben zeg maar. Maar ze zei al wel eens dat ze het er met me over wou hebben dus toen werd ik benieuwd en ben ik dit topic gestart.
  woensdag 20 april 2005 @ 11:33:50 #123
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26370399
quote:
Op woensdag 20 april 2005 11:31 schreef kultivate het volgende:
nee dat nog niet, het is nog niet zo dat we echt een relatie hebben zeg maar. Maar ze zei al wel eens dat ze het er met me over wou hebben dus toen werd ik benieuwd en ben ik dit topic gestart.
Er is echt heel moeilijk iets over te zeggen, het hangt af van de precieze "tak" die ze aanhangt. Ook is natuurlijk de vraag of haar ouders druk op haar uitoefenen en/of het belangrijk vinden dat haar partner hetzelfde geloof aanhangt.

Weet je al wanneer jullie er over gaan praten? Ik ben in ieder geval benieuwd hoe het afloopt, dus houd ons op de hoogte.
pi_26370690
morgen zie ik haar weer maar ze gaf wel aan dat ze het moeilijk vond om er over te beginnen dus zal ik haar wel ff op haar gemak stellen door er over te beginnen en te zeggen dat ik wel flexibel er in ben enz.

Maar ik hou je op de hoogte hoor
  woensdag 20 april 2005 @ 11:51:23 #125
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26370753
quote:
Op woensdag 20 april 2005 11:48 schreef kultivate het volgende:
morgen zie ik haar weer maar ze gaf wel aan dat ze het moeilijk vond om er over te beginnen dus zal ik haar wel ff op haar gemak stellen door er over te beginnen en te zeggen dat ik wel flexibel er in ben enz.

Maar ik hou je op de hoogte hoor
Succes alvast!
pi_26370820
tnx zal wel lukken hoor, het is niet zo dat ik er zwaar tegenop zie ofzo hoor. Kan altijd wel goed met haar praten enz dus ik denk ook wel hierover.
pi_26371626
quote:
Op woensdag 20 april 2005 11:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Er is echt heel moeilijk iets over te zeggen, het hangt af van de precieze "tak" die ze aanhangt. Ook is natuurlijk de vraag of haar ouders druk op haar uitoefenen en/of het belangrijk vinden dat haar partner hetzelfde geloof aanhangt.
Klopt... En TS, (wil je niet ontmoedigen), maar de stromingen waar twee keer op een zondag naar de kerk gegaan wordt, zijn vaak wel de meest radicale in de leer, om het zo te zeggen. Geen waardeoordeel, maar je moet je dan wel voorbereiden op een behoorlijke strijd, aangezien dit over het algemeen de stromingen zijn waar geloven nummer 1 is in het leven, en de relatie pas daarna komt. Praat daar in ieder geval goed over met haar, voordat je straks in een hoek gedreven wordt waar je je niet wilt bevinden.

Ik, opgevoed in de protestantse traditie, heb nu twee jaar een relatie met een overtuigd atheist. We wisten dit van elkaar, kenden elkaar al drie jaar, en wisten dus waar we aan begonnen. Een issue is het nooit geweest. Dat komt doordat we elkaar vrij laten.

Ik heb altijd geleerd dat geloven getuigen is, niet overtuigen. Als mensen willen geloven, dan zullen ze daar vanzelf wel toe komen, ik hoef ze daar niet actief naartoe te pushen. Als ze vragen hebben, dan zal ik antwoord geven, maar aan preken doe ik niet. Dat heeft een tegengesteld effect, je krijgt er van die jehova-stigma's door, en mensen gaan eigenlijk alleen maar minder van je begrijpen, vinden je opdringerig en lastig.

Mijn ouders zijn ook zo, en wat dat betreft is mijn vriend altijd welkom bij ons. Natuurlijk zouden ze het geweldig vinden als ik ooit in de kerk trouw, of als ik mijn kinderen als baby's laat dopen, maar ze weten ook dat die kans nihil is. Ik vind dat je dat soort dingen alleen moet doen als je er allebei achter staat, en dat is bij ons niet het geval. Dan dus niet. Ik zal onze kinderen wel vertellen over mijn geloof en ze ook zeer zeker wel meenemen naar de kerk (zij het niet wekelijks, maar met leuke diensten. Tegen je zin in een kerk zitten werkt averechts), maar dopen, tja, dat moeten ze uiteindelijk kiezen.

Bij mijn vriend thuis leven ze als atheïsten, zijn vader heeft nog wel een katholieke grondslag. Ook daar is het geen probleem, al heb ik me wel eens aangevallen gevoeld door zijn zusje, die me probeerde te overtuigen van het feit dat geloven onzin is. Voor haar wellicht, voor mij niet. (Snap niet waarom dat soort overtuigende praat vaak wel geaccepteerd wordt, maar goed).

Voor ons werkt het, omdat we elkaar niet proberen te overtuigen van ons gelijk. We zijn anders, we geloven anders, en that's it. Ik ga hem niet pushen om mee te gaan naar de kerk (behalve bij huwelijken en begrafenissen, en dat weet hij). Hij moet niet van mij vragen om mijn geloof te laten varen of gaan zitten chagerijnen als ik naar de kerk wil. Je moet elkaar daar vrij in laten, maar als er een streng tintje zit aan de levensbeschouwing van één van beiden, dan is dat er moeilijk. Dan krijg je toch vaak de situatie dat er overtuigd gaat worden. En tja, dan geldt het aloude gezegde "twee geloven op één kussen, dáár slaapt de duivel tussen". (Atheïsme ook als "geloof" gezien...)
pi_26372469
Wat me hier nou echt opvalt is dat er een aantal keer gezegd is dat gelovige hun geloof willen opdringen en geen respect hebben voor mensen die niet geloven, maar als je dit topic goed doorleest is het volgens mij net andersom.
Ik vind jullie denk patroon maar raar. Ik bedoel ik heb een broer gehad die maar een paar dagen geleefd heeft en ik heb hem nooit gezien, maar daarom mis ik hem toch. Het werkt heel raar, maar je mist hem ondanks dat je hem nog nooit gezien hebt. Het is een rare vergelijking maar toch is het zo. En zo zou je ook kunnen denken over een geloof, ik heb hem nooit gezien, maar het woord geloof zegt het al, je gelooft in iets ondanks dat je het nog niet gezien hebt, je gelooft zelf toch ook in je eigen toekomst, in je school dus waarom dan niet in een God?!
Ik vind het echt raar dat jullie 'ongelovige' het altijd maar over het geen respect hebben, het willen opdringen van gelovige naar 'ongelovige' toe terwijl de 'gelovige' totaal geen respect krijgen voor het wel geloven, het geloof word hier opgeschreven als gevaarlijk en raar enz enz... en ondertussen maar zeuren dat er geen respect van onze kant komt, maar ik noem dit geen respect naar ons toe hoor!!
Mijn beste vrienden zijn allemaal ook niet gelovig en een aantal hebben een ander geloof, maar er is wel wederzijds respect naar elkaar, wij kunnen er met elkaar over praten zonder dat er ook maar iets word afgekraakt of afgekeurd.
En ik weet ook dat er mensen bij zijn die geloven en inderdaad hun geloof willen opdringen maar daar heb ik net zoveel last van als mensen die niet geloven. Als iemand naar mij toekomt om zijn geloof op te leggen vind ik dit net zo vervelend als iemand die niet gelooft! Maar is onze generatie nou echt zo geworden dat alles over 1 kam geschoren moet worden en alleen je eigen denkbeeld mogelijk is??!!
pi_26373209
Als ik het zo lees is het allemaal erg afhankelijk van de mate waarin ze geloofd en hoe streng ze daar zelf in is. En de ouders hoe belangrijk die dat vinden?

Nou dan zal ik het er morgen maar even met haar over hebben.
  woensdag 20 april 2005 @ 13:53:54 #130
39682 Megter
Inderdation!
pi_26373988
Ik zal m'n steentje 's bijdragen:
Vroeger heb ik op een christelijke basisschool gezeten, ben daarna weer naar een christelijke school gegaan (voortgezet onderwijs dus). Daarna heb ik ervoor gekozen om naar een 'gewone' hogeschool te gaan.
Vanaf m'n 6e t/m 14e ongeveer ben ik vrijwel elke zondag naar het Leger des Heils gegaan om daar te zingen en te praten over oa de bijbel. Daarna heb ik niets aan het geloof gedaan, ik was de oudste in de groep bij het LdH en vond het niet meer leuk.
Tot aan het begin van dit jaar.......

December 2004 heb ik een collega beter leren kennen die, zo bleek, naar een Vrijgemaakte Reformeerde kerk gaat. Niet altijd een rok aan, en ik kon het er ook niet aan afzien (sorry, maar bij sommige mensen zie je gewoon dat ze gereformeerd zijn....) 2 keer per zondag naar de kerk, dus vrij fanatiek. Ik heb maar haar eens een interessante discussie gehad over het geloof, waarna ik realiseerde dat ik 'fout' bezig was....

De eerste keer naar de Christeiljk Gereformeerde kerk, samen met mijn zusje die ook nog maar een jaartje ging, beviel erg goed. Ook het bijeenkomen met de jeugd (JeugdVereniging) om de week op zondagavond beviel heel erg goed.

Dan nu de realiteit; de relatie heeft maar twee maanden standgehouden, gelukkig ging het niet uit vanwege het geloof, maar ik ga nog trouw elke zondag naar de kerk. (Niet twee keer, maar één zodat ik iig één keer 's avonds met m'n ouders kan eten.)
Ik zou het (denk ik) moeilijk vinden om een relatie te beginnen met een meisje dat niet gelooft....Het is toch iets wat je niet kan delen met de persoon waarmee ik het liefst alles wil delen...
Bij m'n ex-vriendin thuis voel ik me altijd zeer welkom. Haar ouders begonnen niet meteen over het geloof dingen te vragen, maar gaven wel aan dat ze het jammer vinden als de persoon die één van hun kinderen leuk vindt niet gelooft.

Oftewel, ik denk dat het voor mij niet zou werken, maar weten doe ik het niet, aangezien ik het nog niet heb geprobeerd.....
@ TS, hoopt je vriendin ook niet (stiekem) dat je wel gaat geloven of accepteert ze het? Tussen respecteren en accepteren zit namelijk een groot verschil!!!!!
Die van de stagiairs :')
pi_26374314
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:53 schreef Megter het volgende:
@ TS, hoopt je vriendin ook niet (stiekem) dat je wel gaat geloven of accepteert ze het? Tussen respecteren en accepteren zit namelijk een groot verschil!!!!!
Dat is wel een goede opmerking dat zal ik zeker voorleggen als ik het er met haar over heb.
pi_26376356
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:01 schreef DinaK. het volgende:
Ik vind het echt raar dat jullie 'ongelovige' het altijd maar over het geen respect hebben, het willen opdringen van gelovige naar 'ongelovige' toe terwijl de 'gelovige' totaal geen respect krijgen voor het wel geloven, het geloof word hier opgeschreven als gevaarlijk en raar enz enz... en ondertussen maar zeuren dat er geen respect van onze kant komt, maar ik noem dit geen respect naar ons toe hoor!!
Zoals ik eerder gezegd heb, ben ik best bereid gelovigen te respecteren als personen, als ik ze mag tenminste (maar ik ben best lief hoor ), maar ik heb absoluut geen respect voor christelijke geloofsovertuigingen en je moet met mij ook geen discussie over het geloof beginnen, want ik kan fel uit de hoek komen en dat kan best pijn doen. Noem het respectloos, maar mijns inziens heb ik het recht om van een bepaalde levensovertuiging te walgen.
pi_26377483
Mijn Ex is gelovig. Ik zou er nu wel 2 keer overdenken voordat ik weer een relatie begin met een gelovig iemand. Met haar waren er geen problemen maar meer met haar ouders en de rest van haar familie. Op een gegeven moment ging het gewoon niet meer daardoor. Erg jammer maar dat was voor ons de waarheid toen.
Nee ik waag me niet snel meer in dat schuitje wat hebben wij toen afgezien ondanks dat ik hun en hun geloof in hun waarde liet....alleen lukte dat andersom bij hun niet helaas.(Behalve bij mijn ex natuurlijk).
pi_26381839
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:53 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[..]

En wat dacht je van de ouders? Mijn vriendin komt uit een zwaar christelijk nest en heeft ook veel voor deze relatie moeten inleveren. We wonen nu bijna een jaar samen en je begrijpt dat ze door haar ouders (en de ouders door de gemeente want zo gaat dat) niet of amper aangekeken!
Sta je dan met je geloof. Ik dacht dat respect en liefde voor elkaar hoog in het vaandel staat bij een geloof. Praktijk wijst vaak genoeg anders uit.
  woensdag 20 april 2005 @ 18:52:55 #135
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26382021
Dit topic is zinloos zonder het gesproken woord... ben het helemaal aan het volgen.... maar volgens mij leidt dit weer nergens naar... (heeft niks te maken met de post hierboven)

Dat typen werkt niet zo...
  woensdag 20 april 2005 @ 21:45:17 #136
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_26386981
Ik ben ongelovig en ik heb een relatie met een gelovig meisje. Bij ons is het geen probleem, zij is modern genoeg om tolerant te zijn in de meeste zaken en is vrij relaxed in de ethische zaken zodoende. Ze vindt dat men voor zichzelf maar moet uitmaken hoe of wat en meent dat veel dogmatische zaken uit de bijbel zijn geschreven in een tijd waarin culturele factoren anders werden gewogen dan nu. Immers, tegenwoordig kun je niet zomaar gaan trouwen, daar zit een financiële last aan die niet te betalen is voor studenten bijvoorbeeld. Het echte probleem zijn meestal de familie, die zijn meestal verder gebrainwashed als ik dat zo boud mag stellen. Communicatie is gewoon alles. Zolang je over alles praat en respect houdt voor de religie van de ander hoeft het natuurlijk geen probleem te zijn.
  woensdag 20 april 2005 @ 21:54:39 #137
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26387283
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:02 schreef Magistic het volgende:

[..]

Jij mag hem wel openen, ben erg benieuwd naar de reacties.
Helaas ben ik niet zo heel actief, en dat vind ik toch wel een pré als je een goede discussie wil voeren.
Dus vandaar dat ik het overdraag aan jou
Een beginnetje : Geloven is een wanhoopsdaad. Ik heb geprobeerd het niet te persoonlijk te maken.
pi_26387821
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 14:42 schreef Scorpie het volgende:
gelovige druk uit wordt geoefend) en dat gaat prima, beetje aanpassen van beide kanten; meedoen met bidden voor het eten is bijvoorbeeld wel iets wat je moet gaan doen, terwijl ze bij jou thuis dat misschien helemaal niet doet, dus dan is het eerlijk verdeeld.
Dat bidden is wel beetje raar als je niet geloving bent.
Ik ben niet geloving, en als er mensen willen bidden prima, maar ik doe daar niet aan mee.
Dat is toch vrij normaal denk ik?
  woensdag 20 april 2005 @ 22:22:35 #139
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26388162
quote:
Op woensdag 20 april 2005 22:11 schreef BaraCuda het volgende:

[..]

Dat bidden is wel beetje raar als je niet geloving bent.
Ik ben niet geloving, en als er mensen willen bidden prima, maar ik doe daar niet aan mee.
Dat is toch vrij normaal denk ik?
Ik denk niet dat het abnormaal is. Het hangt ook een beetje af van de associaties die je er bij maakt. In gelovig gezelschap doe ik meestal mee met bidden, al associeer ik dat zelf niet met een godheid of geloof..
  woensdag 20 april 2005 @ 22:24:48 #140
8369 speknek
Another day another slay
pi_26388252
Nouja, gelovige mensen denken dat het heel heilzaam is om te bidden, en dat het dus goed voor je is om mee te bidden, opdat god je toch gunstig gezind wordt.
Maar de meeste Christenen die ik ken zien bidden voor het eten ook als vrij betekenisloos ritueel. En als je zegt dat je toch niet oprecht bidt, dus dat het waarschijnlijk niet zal uitmaken, maar wel hun bidden respecteert, dan denk ik dat maar weinig gelovigen daar een probleem mee hebben.

Als ze daar wel problemen mee hebben is het trouwens een gevalletje mooi jammer, het is wel mijn overtuiging.
pi_26388989
quote:
Op woensdag 20 april 2005 22:22 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ik denk niet dat het abnormaal is. Het hangt ook een beetje af van de associaties die je er bij maakt. In gelovig gezelschap doe ik meestal mee met bidden, al associeer ik dat zelf niet met een godheid of geloof..
Ja het is niet dat ik er vrolijk doorheen zit te kweppen, maar ik zit gewoon rustig te wachten tot iedereen klaar is.
  donderdag 21 april 2005 @ 14:24:33 #142
118748 prankje
een naam met een lang verhaal
pi_26403485
Ik vind dat het niet in de weg mag zitten. Neem het goeie voorbeeld en heb begrip voor elkaar. dan kom je er vast wel uit en als je elkaar aardig vind dan mag dat niet in de weg zitten. Gewoon op de ander aanpassen. Dat betekend natuurlijk niet dat je dan ook moet geloven of moet stoppen met geloven. Maar rekening houden dat iemand geloofd kan natuurlijk helemaal geen kwaad
pi_26404168
Er is ook een programma van de EO: Zij geloof, zij niet
Het trok mijn aandacht omdat de presentators hier een veel onafhankelijkere en nuancerende positie in het programma innemen dan bij de andere EO-programma's. Het gaat hier niet om bekeren, maar juist om relaties met problemen over de bekering van één van de twee te verbeteren!
Het helpt ontzettend dat de ene presentator gewoon atheïst is (en niet echt lijkt te begrijpen dat geloven ook op een vrijzinnigere dan EO-manier kan, wat mij dan weer beetje teleursteld)
pi_26404956
tnx zal eens wat afleveringen bekijken
pi_26419501
Het lijkt mij eigenlijk toch wel moeilijk. Als je gelooft dan richt je je leven daar op de een of andere manier toch op in. Ik ken een groot aantal gelovige mensen (ben zelf ook gelovig opgevoed, maar doe daar niks meer mee) en die vinden hun geloof wel echt erg belangrijk. Het lijkt mij erg moeilijk om als je gelovig bent dat belangrijke deel uit je leven niet te kunnen delen met je partner. Omgekeerd lijkt het mij ook moeilijk als je niet gelooft en je partner wel, omdat je dat gedeelte van zijn/haar leven niet echt zult begrijpen. Geloof is toch wel een ingrijpend iets, geen hobby zoals sporten of zo, maar iets waar je echt naar leeft. Als ik zoiets zou hebben, zou ik het toch wel belangrijk vinden om dat met mijn partner te kunnen delen
pi_26421365
nou heb het er vanavond niet echt met haar over gehad. Ze zei wel een beetje tussen neus en lippen door dat haar ouders liever hebben dat ze met iemand van hetzelfde geloof heeft maar ze zijn zelf dat ze daar niks van aan trok. Vanavond voor het eerst met haar gezoend dus ja verder niet over gehad
  vrijdag 22 april 2005 @ 01:40:11 #147
71780 DeHeldjes
Anti-Sociaal....
pi_26421456
Vraag me net wat af... Zouden er ook relaties bestaan zoals: Niet-gelovige>moslim?

Volgens mij niet ofzo
pi_26421599
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 01:40 schreef DeHeldjes het volgende:
Vraag me net wat af... Zouden er ook relaties bestaan zoals: Niet-gelovige>moslim?

Volgens mij niet ofzo
Ja hoor, ik ken d'r wel een paar, langdurige zelfs (30+ jaar). Dan wel niet-gelovig en gematigde moslim natuurlijk. Maar ik geloof ook niet echt in langdurige relaties tussen erg overtuigde christenen en 'heidenen'.

't Word gewoon altijd een probleem als geloof en het praktiseren van het geloof de rode lijn is in iemands dagelijks leven. Dat is bij fanatieke gelovigen altijd zo, daar veranderd geen liefde iets in. Bij de wat 'ruimdenkendere' gelovigen die weliswaar best oprecht kunnen geloven en regelmatig naar de kerk/moskee/synagoge/etc gaan maar verder niet hun leven indelen naar hun geloof, daarbij geloof ik best in dit soort relaties.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_26425896
Als ze niet neukt: Zeg dat god jou die taaie paal niet voor niets heeft gegeven. En klaar ben je.
pi_26429656
Nou uhm ik weet in iedergeval wel dat een relatie tussen een gelovige en een niet gelovige wel goed kan werken. Bij ons in de kerk zijn er meer dan genoeg mensen die 2 keer per zondag naar de kerk komen en ook echt hun leven erop richten, maar die gewoon een relatie hebben en kinderen hebben enz met iemand die niet gelooft en dus ook niet mee gaat naar de kerk.
Mijn zus heeft ook een relatie met een jongen die niet gelooft en tuurlijk hadden mijn ouders het leuker gevonden als hij ook naar de kerk ging, maar als het er niet is is het er niet en mijn ouders willen alleen maar dat zij gelukkig word en als dat is met iemand die niet gelooft dan is dat zo. En als hij hier komt met eten of wat dan ook dan bidden wij gewoon en hij wacht gewoon netjes en dat is genoeg, zolang het respect er is en je een normaal gesprek met hem erover kunt hebben is het goed. Nouja goed dat is dus mijn idee ervan.
Ik wens je heel veel succes en ik geloof niet dat het geloof tussen jullie in kan gaan staan mits jullie wederzijds respect voor elkaar hebben en elkaar steunen in de dingen en meningen om jullie heen.
  vrijdag 22 april 2005 @ 13:00:27 #151
8369 speknek
Another day another slay
pi_26429690
Mag ik vragen welke stroming jullie aanhangen, DinaK.? .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')