Nee, ik deponeer gewoon een stelling die hier m.i. prima op z'n plaats is.quote:
TS vroeg om argumenten.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:39 schreef ijsmeis het volgende:
Ik blijf ook nog lekker thuis wonen tot mijn 25e ofzo.
Het kost bijna niks.quote:
Die zullen er ongetwijfeld zijn, thuiswonende studenten die op wat voor manier dan ook zelfstandiger zijn dan studenten die op kamers zitten, maar ik denk dat een klein beetje generaliseren niet echt kwaad kan in dit geval. Op jezelf wonen maakt nu eenmaal zelfstandig, je wordt namelijk min of meer tot zelfstandigheid gedwongen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:37 schreef Thieske het volgende:
Ik kan me goed voorstellen dat als iemand op een reisbare afstand van zijn school/universiteit af woont en het prima naar z'n zin heeft bij zijn ouders niet op kamers gaat .
De argumenten die je aandraagt dat je leert om zelfstandig te worden kloppen inderdaad wel maar kan dat leren zelfstandig leven ook niet na je studie?
En volgens mij ligt die zelfstandigheid ook voor een groot deel aan je opvoeding en zullen er ongetwijfeld genoeg mensen zijn die nog thuis wonen en zelfatandiger leven dan hun op kamers zittende studiegenoten.
Wat een bemoeial ben je dan eigenlijkquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:47 schreef nozem het volgende:
[..]
Die zullen er ongetwijfeld zijn, thuiswonende studenten die op wat voor manier dan ook zelfstandiger zijn dan studenten die op kamers zitten, maar ik denk dat een klein beetje generaliseren niet echt kwaad kan in dit geval. Op jezelf wonen maakt nu eenmaal zelfstandig, je wordt namelijk min of meer tot zelfstandigheid gedwongen.
Ik ben ook pas op mezelf gaan wonen toen ik weer begon met studeren, ik was toen de 20 reeds gepasseerd. Geen moment heb ik er spijt van gehad en ik probeer kennissen die nu 22, 23 of ouder zijn en nog thuis wonen altijd op andere gedachten te brengen.. Meest gehoorde argument: "Ja, maar ik kan niet weg, ik heb namelijk alles hier." Daarmee worden dan vrienden, bijbaantje, sportclub etc bedoeld. Mijn gedachte is dan: "Wat is er verdorie mis met ergens anders een nieuw leven opbouwen, je zult het nog vaak genoeg moeten misschien"
Maargoed, je praat soms tegen een dikke betonnen muur.
En hun gedachten is dan waarschijnlijk: "Waarom zou ik een nieuw leven opbouwen als ik nu al alles heb wat me tevreden maakt, en als ik het ooit nog moet dan doe ik het dan wel, ik zie er nu nog geen noodzaak toe"quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:47 schreef nozem het volgende:
[..]
Mijn gedachte is dan: "Wat is er verdorie mis met ergens anders een nieuw leven opbouwen, je zult het nog vaak genoeg moeten misschien"
Maargoed, je praat soms tegen een dikke betonnen muur.
Waarom zou je niet bij je ouders blijven zolang hun het goed vinden? JE kunt met je ouders afspreken dat je wat aan kostgeld betaalt of weet ik wat. Waarom zouden mensen dat niet mogen doen met deze economie?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:26 schreef nozem het volgende:
[..]
Nee, ik deponeer gewoon een stelling die hier m.i. prima op z'n plaats is.
Pff, alsof je dan gezond eet.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Pff, alsof je moet koken als je op jezelf woont.
Ik heb het beste met ze voor. Waarschijnlijk hebben zij inderdaad een grafhekel aan mijn gezeik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:53 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Wat een bemoeial ben je dan eigenlijk.
Alsof ik gezond eet als ik wel zou koken.quote:
Ach, de meeste zieners worden niet begrepen. En je hebt gewoon gelijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik heb het beste met ze voor. Waarschijnlijk hebben zij inderdaad een grafhekel aan mijn gezeik.![]()
Als je niet meer schoon hoef te maken dan dat je thuis doet, is dat geen voordeel of nadeel.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Alsof ik gezond eet als ik wel zou koken.
Echt, mijn leven is ideaal, ik hoef niet meer schoon te maken dan dat ik thuis moest doen (minder zelfs), ik kan goed rondkomen, ben helemaal m'n eigen baas en ik ben nog helemaal niet uitgedijt of verwaarloosd.
Ik al ruim anderhalf jaar, en het bevalt prima. De was doen en koken vind ik geen probleem, lekker alles zelf regelen zonder bemoeienis. Sinds ik op mezelf woon kan ik ook wel wat beter met mijn ouders en mijn broertje opschieten, maar zie ik ze (vrijwel) nooit (wonen erg ver weg).quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
So true, so true.
Ik woon inmiddels alweer 2 jaar op mezelf, en het blijft echt heerlijk.
Ik had het ook niet over de keuzeverschillen tussen wel op niet op kamers gaan, ik had het over het feit dat studenten door de bank genomen zelfstandiger worden als ze op kamers gaan dan wanneer ze bij hun ouders blijven wonen, en die generalisatie kan best gemaakt worden vind ik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:56 schreef Thieske het volgende:
Ik denk dat de keuze tussen wel en niet op kamers gaan gewoon puur per situatie en persoon verschillend is en dat generalisren dan dus wel degelijk kwaad kan.
Dat soort dingen is bij iedereen weer anders hoorquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik al ruim anderhalf jaar, en het bevalt prima. De was doen en koken vind ik geen probleem, lekker alles zelf regelen zonder bemoeienis. Sinds ik op mezelf woon kan ik ook wel wat beter met mijn ouders en mijn broertje opschieten, maar zie ik ze (vrijwel) nooit (wonen erg ver weg).
Als ik soms medestudenten hoor zeggen dat ze om zes uur thuis moeten zijn omdat dat het eten op tafel staat, krijg ik al rillingen over mijn rug. Maar goed, ieder zijn meug.
Het is denk ik toch die gemakzucht en afhankelijkheid die de vrijwillige bij-papa-en-mama-woners aanspreekt.
Zelfstandigheid kan je ook vanuit huis meekrijgen hoor.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:11 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over de keuzeverschillen tussen wel op niet op kamers gaan, ik had het over het feit dat studenten door de bank genomen zelfstandiger worden als ze op kamers gaan dan wanneer ze bij hun ouders blijven wonen, en die generalisatie kan best gemaakt worden vind ik.
Over dat stuk na de komma valt te twisten soms, maargoed...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Je gaat toch niet sparen tijdens je studie? Ik werk nu, en kom daarbij heerlijk rondquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Als je niet meer schoon hoef te maken dan dat je thuis doet, is dat geen voordeel of nadeel.
Ik wil niet 'goed rondkomen'. Ik wil flink kunnen sparen.
Als ik 's nachts om 4 uur in m'n kamer muziek zit te draaien en met vrienden bier zit te drinken heb ik niet het gevoel dat mijn ouders dat net zo goed op prijs zouden stellen. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met wel of niet meeeten en dat soort kleine zeikerige dingen.quote:Ik ben thuis ook mijn eigen baas. Als ik een rotzooi op mijn kamer wil hebben, dan doe ik dat.
Als ik om 10 uur s'ochtends thuis wil komen van een feestje, dan doe ik dat.
Als ik zin heb in friet, dan haal ik dat. Ik zou niet weten wat ik niet zou mogen.
Ik denk dat die muffe drap die ik produceer nauwelijks gezonder valt te noemen.quote:En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Maar je kunt die aangeleerde zelfstandigheid pas echt in de praktijk brengen als je op eigen benen staat denk ik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:12 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Zelfstandigheid kan je ook vanuit huis meekrijgen hoor.
Het is maar een voorbeeld. Feit is dat je minder vrij bent dan wanneer je bij je ouders in huis woont. Als ik om drie uur 's nachts harde muziek wil draaien dan doe ik het, als ik een wijf mee naar huis wil nemen doe ik het, als ik drie keer in een week pizza wil vreten doe ik het ook. Niemand die zich ermee bemoeit.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:11 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dat soort dingen is bij iedereen weer anders hoor.
En waarom dan wel niet?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Je gaat toch niet sparen tijdens je studie? Ik werk nu, en kom daarbij heerlijk rond
Ik heb daarvoor de huiskamerquote:Als ik 's nachts om 4 uur in m'n kamer muziek zit te draaien en met vrienden bier zit te drinken heb ik niet het gevoel dat mijn ouders dat net zo goed op prijs zouden stellen. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met wel of niet meeeten en dat soort kleine zeikerige dingen.
Daarom zeg ik dus, daarvoor heb ik mijn ouders.quote:En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Ik denk dat die muffe drap die ik produceer nauwelijks gezonder valt te noemen.
Nou.. Ik zeg niet dat ik zelfstandig ben.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:16 schreef nozem het volgende:
[..]
Maar je kunt die aangeleerde zelfstandigheid pas echt in de praktijk brengen als je op eigen benen staat denk ik.
Mijn broer woonde anders in een studentenhuis en als je dat daar flikte had je de buren aan je deur hangen hoorquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is maar een voorbeeld. Feit is dat je minder vrij bent dan wanneer je bij je ouders in huis woont. Als ik om drie uur 's nachts harde muziek wil draaien dan doe ik het, als ik een wijf mee naar huis wil nemen doe ik het, als ik drie keer in een week pizza wil vreten doe ik het ook. Niemand die zich ermee bemoeit.
Omdat ik er van uit ga dat ik, als ik afgestudeerd ben, toch wel flink wat meer ga verdienen.Wat ik nu met moeite spaar valt daarbij in het niet.quote:
Ach kom, we blijven hangen in praktijkvoorbeelden, kern is dat er genoeg dingen zijn die veel makkelijker zijn als je met niemand rekening hoeft te houden. En daar staat tegenover een achteruitgaande levensstandaard. En iedereen moet die afweging zelf maken. Maar ik weet wel hoe die er bij míj uitkomt.quote:Ik heb daarvoor de huiskamer![]()
En wel mee eten of niet maakt ze niet veel uit. Maar uit mezelf bel ik daarvoor wel. Maar het hoeft niet.
Dus het ligt wel degelijk uit wat voor een gezin je komt.
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:21 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Mijn broer woonde anders in een studentenhuis en als je dat daar flikte had je de buren aan je deur hangen hoor.
Maar goed. ook daar zal overal wel weer verschil in zitten.
En voor de dingen die je nu weer opnoemt kan ik ook weer dingen verzinnen die het oplossen. (koptelefoon, etc)
Toch heb ik liever wat geld in de hand, want afstuderen duurt bij mij nog lang.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
Omdat ik er van uit ga dat ik, als ik afgestudeerd ben, toch wel flink wat meer ga verdienen.Wat ik nu met moeite spaar valt daarbij in het niet.
Tuurlijk, máár..quote:Ach kom, we blijven hangen in praktijkvoorbeelden, kern is dat er genoeg dingen zijn die veel makkelijker zijn als je met niemand rekening hoeft te houden. En daar staat tegenover een achteruitgaande levensstandaard. En iedereen moet die afweging zelf maken. Maar ik weet wel hoe die er bij míj uitkomt.
Een studentenhuis is een mooie tussenstap. Je leert er zelfstandig zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.
Nee, oké. Maar het heet niet voor niks een studentenkamer. Vast (meer) de helft van studenten wonen op een studentenkamer, lijkt mij.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.
Nou ja, dat heb ik ook wel, het is alleen niet zo dat die hoeveelheid echt toeneemt. Maar mocht ik opeens ontslagen worden dan kan ik nog wel een tijdje doorfunctioneren.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:28 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Toch heb ik liever wat geld in de hand, want afstuderen duurt bij mij nog lang.
Nou, een beetje wel hoor.quote:Tuurlijk, máár..
Dat betekent niet dat mensen die 20 + zijn meteen suffe kutjes zijn als ze nog thuis wonen.
Vandaar dat ik er tegenin ga. Ook al ben ik nog lang geen 20. Ik hap graag.
Ik woon al dik 2 jaar met een vriend in een huis in een wat 'mindere' buurt van Nijmegen, het huis wordt eind augustus gesloopt en is ons toegewezen door de SSHN (Studentenhuisvesting Nijmegen)quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:29 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Nee, oké. Maar het heet niet voor niks een studentenkamer. Vast (meer) de helft van studenten wonen op een studentenkamer, lijkt mij.
Mindere buurt van Nijmegen?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:37 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik woon al dik 2 jaar met een vriend in een huis in een wat 'mindere' buurt van Nijmegen, het huis wordt eind augustus gesloopt en is ons toegewezen door de SSHN (Studentenhuisvesting Nijmegen)
Ik maak me nu al zorgen om de periode vanaf september, ik zou er sowieso veel moeite mee hebben om weer thuis te wonen en doe er alles aan om dat scenario te voorkomen. Ondanks de slechte naam van de buurt en de overlast die je hier soms hebt voel ik me eigenlijk enorm thuis, zo lekker op mezelf in de stad waar ik studeer..
Een studentenkamer zal trouwens sowieso wel mijn volgende woonruimte worden, kleine kans dat ik opnieuw in een zelfstandige eensgezinswoning kom te wonen.
Niet dat ik weet, maar het zou zomaar kunnen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:39 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Mindere buurt van Nijmegen?.
Toevallig een waarbij een meneer bakstenen uit zijn raam gooide?.
Waar?quote:Op donderdag 17 maart 2005 01:54 schreef ondeugend het volgende:
word
Zeg, kut je hebt weer gelijk..quote:
Scheelt misschien dat ik een 4-jarige Technische opleiding heb afgerond...quote:Op donderdag 17 maart 2005 01:58 schreef ondeugend het volgende:
achteraan
verdiend... ergens in het midden
Anders gelooft niemand dat jij je studie in 4 jaar hebt afgerond joh.
quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:03 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Scheelt misschien dat ik een 4-jarige Technische opleiding heb afgerond...
Oke, kappen nu met de MSN toestanden...quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:04 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Basis.
Ophouden nu anders worden we weer samen geband.![]()
Behalve dat ik het hele stuk echt te dom voor woorden vond (er sprak een zekere kortzichtigheid uit), zou je eens wat feiten moeten bekijken. Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan. Deze invloed kun je zelfs nazoeken op pagina's 22 en 23 van het rapport, hij is vrij behoorlijk te noemen. Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
Sommige mensen kunnen het niet waarderen als een sloeber te moeten leven op een kleine kamer gedurende de studie terwijl ze thuis de beschikking hebben over bijna gratis faciliteiten. Veel plezier in je rukbunker. Het enige voordeel qua zelfstandigheid is dat je hebt geleerd je eigen potje te koken en jezelf te verzorgen. Hoewel, je hebt veel mensen die niet eens weten wat een deodorant is. O wat zijn ze weer zelfstandig. En stinken dat ze doen. Eten maken ze klaar in een magnetron. Dat kan zelfs het kleinste kind. Nee, dan zijn er mensen die liever tot hun 25ste thuiswonen, daarna met een vette baan het huis uitgaan en vervolgens hun intrek nemen in een mooi huis. En raad eens: dat zelfstandig wonen trekt binnen een paar maanden bij.
Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben. En denk je dat je ouders het fijn vinden als ze een volwassen man in huis hebben. Word eens zelfstandig op de harde manier. En het leven lijkt me ook een stuk leuker als student dan als thuiswonende 23-jarige kneus. Over levensvreugde gesproken.quote:Op donderdag 17 maart 2005 00:31 schreef Neuralnet het volgende:
De reden voor thuis blijven wonen kan simpel zijn: het op kamers wonen betekent niet per definitie dat iemand ook zelfstandiger wordt, maar het betekent vaak wel dat de levensstandaard achteruit gaat en er een schuld wordt opgebouwd. Iedereen gaat daar anders mee om. Roepen dat dat geen argumenten zijn vind ik erg kortzichtig: levensstandaard bepaald in grote mate ook levensvreugde.
Wie is hier nou de kneus? Doe eens normaal zeg, alsof je op je 30e verplicht aan het 'huisje boompje beestje' plaatje moet voldoen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:45 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Jij zou eens moeten leren lezen. Meneer zegt niets over de effecten van het thuisblijven op het vinden van een baan, maar wat er gedacht kan worden van de zogenaamde 'zelfstandigheid' die men opdoet als je op jezelf woont.quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:11 schreef Drive-r het volgende:
Behalve dat ik het hele stuk echt te dom voor woorden vond (er sprak een zekere kortzichtigheid uit), zou je eens wat feiten moeten bekijken.
We blijven wel lief voormekaar ej? Tja, een vriend van mij heeft 5 jaar thuisgewoond, terwijl hij in Groningen studeerde. Dat betekend meer dan 4 uur reizen per dag. Toch zijn studie in 5 jaar afgemaakt, als beste van zn jaar, 9 op zn scriptie enz enz. Hij had zn dingetje bij ons in het dorp, zoals een vriendin, zn voetbal, enzo. Ik zou ook zeggen dat ie wat gemist heeft, maar hij vind dat niet. Prima toch? Dat hangt toch per persoon af? Kan ook wel vragen wat iemand bezielt om bij een studentenvereniging te gaan, das net zo persoonlijk. Ikzelf woon ook op kamers, eigenlijk al vanaf dat ik studeer, en ik zou ook niet anders willen. Aan de andere kant wordt ik bij mn ouders ook erg vrij gelaten, en goed verzorgdquote:
Hier komtie!quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:22 schreef nozem het volgende:
Thuiswonende ouderejaars, kom maar op met jullie argumenten!
En nog ter aanvulling, het effect is kennelijk alleen merkbaar bij academici. Tevens:quote:Op donderdag 17 maart 2005 02:11 schreef Drive-r het volgende:
Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan.
Hier kan ik nergens wat van terug vinden. Wijs me eens aan waar dat te vinden is, hier: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html in ieder geval niet.quote:Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Op zich klinken deze onderzoeken niet zo heel raar. De gemiddelde uitwoner is ondernemender dan de gemiddelde thuiswoner. Tenminste, als ik zo eens in Maastricht rondkijk. De enigen die thuis kunnen wonen zijn Limburgers en je ziet vaak dat die na hun studie in Limburg willen blijven wonen. Terwijl iemand die niet uit Limburg komt daarna weer net zo makkelijk verkast naar de andere kant van het land. Dus meer baankeuze heeft en eerder wat vindt. Daarbij ook betere banen kan vinden. In Limburg heb je nou eenmaal weinig topbanen.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Sovereign het volgende:
En nog ter aanvulling, het effect is kennelijk alleen merkbaar bij academici. Tevens:
Hier kan ik nergens wat van terug vinden. Wijs me eens aan waar dat te vinden is, hier: http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html in ieder geval niet.
En dat kon jij thuis *niet*? Als je een beetje normale verstandhouding hebt met je ouders is er niets wat je in de weg legt om gelijke 'ervaring' op te doen. Of zat je thuis soms in een sociaal isolement?quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit?
Eerder een baan vinden hoeft niet te verbazen, het statement waar ik op reageerde dat uitwonenden een hoger salaris bij aanvang verdienen wel. Maar misschien zijn het betere onderhandelaars dankzij hun opgedane 'ervaring'.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:56 schreef ChrisJX het volgende:
Op zich klinken deze onderzoeken niet zo heel raar. De gemiddelde uitwoner is ondernemender dan de gemiddelde thuiswoner
Vooral met het laatste ben ik het helemaal eens.quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
Overigens geldt mijns inziens hetzelfde voor mensen die gaan samenwonen zonder ooit op zichzelf te hebben gewoond....
Nou ja, misschien zijn de salaraissen in de Randstad wel hoger dan in Limburg. Loop je dat mis als je tussen de heuvels blijftquote:Op donderdag 17 maart 2005 12:10 schreef Sovereign het volgende:
Eerder een baan vinden hoeft niet te verbazen, het statement waar ik op reageerde dat uitwonenden een hoger salaris bij aanvang verdienen wel.
Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....quote:Op donderdag 17 maart 2005 14:48 schreef Jentin het volgende:
Ik kan het er best mee eens zijn dat op jezelf wonen een nodige of nuttige ervaring is. Maar waarom moet dat dan per se terwijl je studeert? Ik ga uiteindelijk toch ook op mezelf wonen, dan doe ik die ervaring toch alsnog op. Of is dat anders als je er niet bij studeert?
Leer zelf lezen. Ik reageerde op:quote:Op donderdag 17 maart 2005 09:54 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Jij zou eens moeten leren lezen. Meneer zegt niets over de effecten van het thuisblijven op het vinden van een baan, maar wat er gedacht kan worden van de zogenaamde 'zelfstandigheid' die men opdoet als je op jezelf woont.
Ik heb 5 jaar samen met mijn broer gewoond toen we samen uit huis gingen, en ik kan me volledig vinden in het stuk van Neuralnet. Op jezelf wonen levert niets bijzonders op in dat opzicht. Zeker, 't is leuk maar de hoeveelheid vrienden die er gewoon een rommel van maken geeft geen aanleiding om te geloven dat er een zekere mate van verantwoordelijkheid door ontstaat. En voor de mensen die menen dat je er door leert koken of een wasmachine bedienen, get real. Als je dat al niet kan voordat je uit huis gaat is er iets goed mis met je. Slappe was.![]()
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.quote:Op donderdag 17 maart 2005 17:49 schreef Public_NME het volgende:
Veel mensen zeggen vinden op kamers wonen ook duur, nou in mijn ogen is het dus echt hartstikke goedkoop.
Voor 350 euro heb je best een leuke kamer, en dat is toch niet veel geld. Als je een leuk bijbaantje hebt kan je zeker goed leven als student...
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebbenquote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:15 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Een kamer heb je al voor 220 euro, inclusief water en elektra. Als je op jezelf woont ga je meer de kant op van wat jij noemt.
Wat blaat je, meid?quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:27 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zou je er eerst voor omgebracht moeten hebben
Heb ik even behoefte aan ventje.quote:
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.quote:
Valt vandaag erg mee.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:29 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ja, maar leg uit enzo, met je dronken kop.
Heel fijn zo'n verband, maar helaas geen oorzakelijk verband. Laat staan dat het aantoonbaar gemaakt kan worden dat het aan de zelfstandigheid ligt; daar praten we toch over in deze topic. Iemand die thuiswoont is bv veelal niet bereid te verhuizen. Een student op kamers zal dat eerder doen. Veel van dat soort factoren zullen eerder de "moeite van het vinden" bepalen dan de zelfstandigheid.quote:Bij het laatste elsevier onderzoek (check http://www.seo.nl/nl/publicaties/rapporten/2004/748B.html ) bleek dat thuiswonenden meer moeite hadden met het vinden van een baan.
Of moet je zeggen "dankzij de snellere afronding van hun studie"? Denk eens na. Iemand die na de HAVO het HBO zonder vertraging afrondt, zal 21 zijn. Iemand op kamers die na 8 jaar zijn studie afrond is 25. Verschil in leeftijd = verschil in salaris. Verder heeft iemand in die 8 jaar meer werkervaring kunnen opdoen dan iemand die zich voltijds op een studie heeft gericht. Zo kan ik ook wel significante verschillen aantonen, maar feit is wel dat de situaties naar mijn idee te veel verschillen om te stellen dat het een gevolg is van het thuiswonen. Nog nooit kwam ik op een sollicitatie de vraag tegen van: "Woont u nog thuis?" Wel de vraag: "Bent u bereid te verhuizen?" Als iemand in Almere thuis woont en een ander in Amsterdam op kamers en ze beiden solliciteren in Utrecht, dan is het logisch dat degene die in Almere wil blijven wonen inderdaad afgewezen wordt. In onderzoek kan je alles aantonen, maar je moet altijd na kunnen gaan wat de ECHTE reden was.quote:Verder was er eerder een elsevier onderzoek waarin het startsalaris voor thuiswonenden hbo'ers en academici significant lager bleek te liggen dan van hun uitwonende collega's, ondanks de snellere afronding van hun studie....
Zo'n ervaring is natuurlijk geweldig, maar je moet niet denken dat wat jij als geweldig hebt ervaren voor anderen ook zo zou zijn. Mensen verschillen en iedereen heeft zijn eigen ideeën. Denigerend reageren op andermans beslissingen op basis van eigen ervaringen is naar mijn idee nooit juist om te doen.quote:Over mijzelf: ik ben dolblij dat ik uit huis ben gegaan. Mijn ouders zijn geweldig en ik ga graag bij ze langs. Maar hier wonen heeft mij zoveel nieuwe dingen gegeven.
Zo zelfstandig vind ik je niet als je van mening bent dat dingen gedaan moeten worden "omdat het hoort". Dat zijn geen zelfstandige gedachten, dat is kuddedier gedrag dat de meeste mensen vertonen. Is dat zelfstandig? Nee. Dat is na-apen. Iemand die zelfstandig besluiten kan nemen kan er ook zelfstandig voor kiezen dat het voor hem verstandig is om langer thuis te blijven wonen. Als dat besluit goed doordacht is, dan vind ik die persoon zelfstandiger dan iemand die vanuit een studentenkamer roept dat hij zelfstandig is maar vervolgens wel alleen het standaard huisje-boompje-beestje ideaal volgt.quote:Van zelfstandig wonen leer je ook zelfstandig besluiten nemen. Rond je 30e uit huis? Wat ben je dan voor een kneus. Dan hoor je al bijna kinderen te hebben.
Nogal kortzichtig volgens mij. Wat ik opmerk is dat veel mensen die "vroeger" zo stom als het achtereind van een varken waren, opeens als ze tussen de 20-25 uit huis gaan een grote mond krijgen en allerlei vage verhalen gaan vertellen over hun vermeende "levenservaring". Die gasten kwam ik wekelijks tegen in de kroeg. Met hun grote huis, hun rijkdommen, hun auto, hun hoge opleiding, hun knappe vriendin enz enz. Ze denken dat ze alles van het leven al doorhebben, maar hebben feitelijk geen bal meegemaakt. Ja, ze zaten in hun puberteit zowat al op kamers. Ze zopen zich elk weekend lam. En ze vinden dat iedereen die dat niet gedaan heeft veel levenservaring heeft misgelopen. Vervolgens blijkt dan vaak ook nog dat ze echt niet beter terecht zijn gekomen dan mensen die langer thuis hebben gewoond.quote:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Dat hoor je mij ook niet zeggen. De prijzen op zich zijn over het algemeen prima. Al zou het volgens mij beter zijn om een en ander volledig te liberaliseren, zodat er marktwerking ontstaat op de woningmarkt. Maar dat is een adnere discussie.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 00:32 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Valt vandaag erg mee.
Die goedkope kamers waar je het over hebt zullen er wel zijn.... maar de 300 anderen komen altijd te laat.
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren. Het enige stuk tekst dat jij produceert is een lang verhaal over blaatapen. Dat je die in de studentenwereld tegenkomt zal ik absoluut niet ontkennen, maar dat heeft tótaal niets met op jezelf wonen of zelfstandigheid te maken. Mijn argumenten gingen over persoonlijke ontwikkeling, niet over je hersens verdrinken in een fust bier (al hebben sommige mensen dat er misschien voor nodig, dat weert ik niet).quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
Nogal kortzichtig volgens mij.
Maar als jij zo'n lekker stuk bent, moet je toch júist in Delft gaan wonen? Al die nerds zijn namelijk toch geen concurrentie voor jequote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar wow. Scherpe en goed geschreven postquote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
-knip-
Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 09:37 schreef Hik het volgende:
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren.
Ik ben trouwens 19quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:18 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik woon 3 km van mijn school af (HBO 2e jaars) en woon nog bij m'n ouders.
Heb kabeltelevisie, kabelinternet, 2-persoonsbed en een koelkast op m'n kamer.
Wie ben ik dan om op mezelf te gaan wonen?
Ik kan nu mooi sparen voor bijv. m'n rijbewijs
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:21 schreef Sovereign het volgende:
[..]
Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.![]()
quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
Daarna écht op jezelf, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. En natuurlijk heb ik het dan niet over de (af)was en koken.De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit? Kortom: hoe word je je eigen persoon, zónder de sociale controle die je -uit wat voor gezin je ook komt- per definitie hebt.
quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:39 schreef Hik het volgende:
Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....
Tijdens je studententijd kun je je op veel vlakken ontwikkelen: op vaktechnisch en kennis gebied, maar ook op sociaal en persoonlijk vlak. Ik durf te beweren dat als je niet op kamers gaat, je een (groot) stuk van die sociale en persoolijke ontwikkeling mist. Natuurlijk kun je die op latere leeftijd (in een latere levensfase) deels inhalen, maar dat is toch niet hetzelfde. Iemand die pas op z'n 40ste, tussen baan en kinderen, gaat puberen zal dat ook niet hetzelfde meemaken...
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:09 schreef Hik het volgende:
Wil je nou nog even op een normale manier aangeven waar precies het debiele argument staat?
WAUW! Jullie lezen écht niet hè?!quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:27 schreef femmeChantal het volgende:
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen).quote:Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Wow, een kluis? Wat voor hobby is datquote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:46 schreef Evil_Jur het volgende:
21 en woon nog thuis. Ik hoef maar een half uur te reizen en aangezien ma 's avonds werkt heb ik het rijk alleen. Als ik langer moest reizen ga ik ook wel op kamers denk ik, maar het kutste is dat ik voor mijn hobby een flinke kluis moet verankeren en daar heb je in de meeste studentenkamers geen ruimte of toestemming voor.
Op welke inhoud kon er nog meer een reactie gegeven worden dan? Op dit: (?)quote:Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren.
Je stelt dat jij iets "wéét". Hoezo inhoud? Of dit: (?)quote:Dat mag misschien kort door de bocht zijn, maar niet zonder reden: ik heb zelf óók thuisgewoont. Ik wéét het verschil!
Alsof iemand die thuiswoont nooit heeft moeten beslissen welke mensen hij toelaat. Alsof zo iemand ook niet beschikt over een groot sociaal netwerk die onderhouden moet worden. Alsof een thuiswonende ook niet moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft. Meen je nou serieus dat al dat soort zaken bij een thuiswonende door het gezin geregeld wordt? Ja hoor, pappa en mamma blijven vertellen welke mensen toegelaten moeten worden, hoe een sociaal leven onderhouden moet worden en hoe de euro werkt. Dat is naar mijn mening net zo goed een vervreemding van de werkelijkheid.quote:De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit? Kortom: hoe word je je eigen persoon, zónder de sociale controle die je -uit wat voor gezin je ook komt- per definitie hebt.
Je durft te beweren. Knap hoor. Toon maar aan.quote:Ik durf te beweren dat als je niet op kamers gaat, je een (groot) stuk van die sociale en persoolijke ontwikkeling mist.
Alsof iemand die langer thuis heeft gewoond op later leeftijd nog een puber is en dat gedrag vertoont. Laat dat standaard hokje denken nu eens los. Mensen hoeven niet allemaal hetzelfde te doen in het leven. Mensen hoeven niet allemaal dezelfde ontwikkeling door te maken in het leven. En niet elke fase hoeft even lang te zijn.quote:Iemand die pas op z'n 40ste, tussen baan en kinderen, gaat puberen zal dat ook niet hetzelfde meemaken...
Feiten melden niet per definitie de waarheid over wat je wilt bewijzen. 1+1 is ook 2, maar daar heb je niks aan als de som 5+5 is. Dan kan er ook nog eens iemand komen die beargumenteert dat 1+1 ook 10 kan zijn. Of te wel: je kan willekeurige "feiten" noemen, maar dat betekent totaal niks. Overigens haalde je emperisch onderzoek aan en daar is per definitie nooit iets een feit; iets is hooguit aangetoond en dan moet je rekening houden dat niet alle interpretaties geldig zijn.quote:Definitief de meeste kortzichtige persoon die ik op dit forum ben tegengekomen. Ik probeerde in mijn posten wat feiten te geven
Ik zie jou hier ook vaak. Mag ik dan concluderen dat je nog thuiswoont?quote:In het vorige topic over dit onderwerp was het trouwens ook al zo dat de meerderheid van de postings werd gedaan door thuiswonende studenten die meenden zichzelf te moeten verdedigen. Die hangen volgens mij ook gewoon meer dan gemiddeld rond op dit soort fora.
Die ene zin had ik idd niet gezien.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:44 schreef Hik het volgende:
WAUW! Jullie lezen écht niet hè?!![]()
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen).
Ben ik verder grotendeels met je eens.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:44 schreef Hik het volgende:
Maar mijn argument blijft overeind: je loopt -hoe dan ook- een stuk persoonlijke ontwikkeling mis op een zeer cruciaal moment in je leven. Wellicht heb je daar iets anders voor in de plaats of is er op
dat moment iets belangrijker (zoals steun bieden aan je familie bijvoorbeeld).
Mijn opmerkingen over beslissingen serieus nemen was grotendeels bedoeld voor het eerste voorbeeld (ook al blijkt dat idd niet uit de tekst). Ik ben het ook verder met je eens dat je relatie geen 'dwangbuis' moet zijn; je 'behoort' vrijheid te geven en te krijgen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:44 schreef Hik het volgende:
Overigens is het grappig dat je juist dat thuisblijven voor een vriendje/vriendinnetje aandraagt. Je ziet hier op FOK vaak van die posts van mensen die zich afvragen of ze wel op kamers/stage in het buitenland/lange reis moeten gaan "omdat ze dan weg zijn van hun vriendinnetje". Hóe belangrijk en goed je relatie ook is, ik vind het zó fout om dat (zéker als je zo jong bent) je persoonlijke ontwikkeling in de weg te laten staan. Als die relatie inderdaad zo goed is blijf-ie dat toch wel en hoe goed is je relatie werkelijk als-ie je belemmert dat ándere stukje van jezelf te ontdekken?
Je concludeert maar wat je wiltquote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:56 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie jou hier ook vaak. Mag ik dan concluderen dat je nog thuiswoont?
Een dure hobby denk ik.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:55 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Wow, een kluis? Wat voor hobby is dat
In de OP werd dan ook gevraagd om argumenten om wel thuis te blijven. Ik schiet zelf ook in de verdediging merk ik. Ik snap een aantal argumenten wel, en zoals gezegd: ik geloof ook best dat op jezelf wonen (tijdens je studie) veel voor je kan betekenen. Helaas zijn er niet al te veel mensen die werkelijk beargumenteren wat de voordelen zijn voor op jezelf gaan, en een stuk meer die je hun keuze door de strot willen persen. Van die kreten dat je te slap, te bang of te lui ofzo bent als je niet op jezelf gaat tijdens je studie, die dwingen me wel een beetje in die verdedigingspositiequote:Op vrijdag 18 maart 2005 10:14 schreef thaleia het volgende:
In het vorige topic over dit onderwerp was het trouwens ook al zo dat de meerderheid van de postings werd gedaan door thuiswonende studenten die meenden zichzelf te moeten verdedigen.
Dat weet ik niet, ik DENK dat de meerderheid van de studenten wel degelijk de mening van Hik (en mij, en enkele anderen in dit topic) deelt, en ook de meerderheid van de oud-studenten en blijkbaar (gezien het door iemand aangehaalde onderzoek) misschien ook werkgevers. En het viel me op dat hier in dit topic juist de reacties van mensen met een andere mening overheersen. Vandaar dat ik gok dat de thuiswonende studenten hier misschien gewoon zijn oververtegenwoordigd. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar dit is voor nu even mijn theoriequote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:43 schreef Jentin het volgende:
Waarom zouden thuiswonende studenten trouwens meer rondhangen hier![]()
Een algemene bewering doen om een trend duidelijk te maken mag. De generalisatie wordt dan gebruikt omdat een grote mate van detail niet gewenst is. Je mag echter geen algemene trend aanhalen en zondermeer stellen dat hij van toepassing is op een paar individuen. Of te wel: compressie waarbij je informatie verliest mag, maar informatie die je niet hebt erbij verzinnen door terug te generaliseren mag niet. Een lerares (welk vak geef je?) hoort dat toch te weten.quote:In jouw manier van redeneren lijkt het niet mogelijk dat, ook al bestaan er uitzonderingen op een bepaalde trend (die Hik ook echt wel erkent), die trend er nog steeds wel gewoon is, en dat je dus best algemene beweringen mag doen ook al zijn er altijd een paar gevallen waarin het anders is.
Gebrek aan argumenten en uitgeluld dus. Prima.quote:(Op de discussie zelf reageer ik maar gewoon helemaal niet meer )
Het enige dat ik probeerde aan te geven dat ik ervaringsdeskundige ben in beide omstandigheden: ik heb thuis gewoond en op mezelf. En hoewel ieder gezin anders is (dat schreef ik ook al eerder) kan ik het verschil dus behoorlijk invoelen. Dit in tegenstelling tot de mensen die (nog) thuis wonen en dus mijns inziens moeilijk kunnen oordelen over wat er precies verandert als je eenmaal het huis uit gaat.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je stelt dat jij iets "wéét". Hoezo inhoud? Of dit: (?)
Het ging mij om het stukje sociale controle wat er in de meeste gevallen inzit als je nog bij je ouders woont. Natuurlijk héb je al een (groot) sociaal netwerk als je nog thuis woont. Mijn punt was dat je iets geheel nieuws moet gaan opbouwen als je op jezelf gaat wonen, zonder dat je kunt "terugvallen" op familie en bestaande vrienden (die jou al jaren kennen). Om een voorbeeld te geven: ik heb een poos in het buitenland gewoond. Als ik daar een week in mijn bed was gaan liggen kraaide er geen haan naar. Als ik met mijn dronken hoofd op tafel was gaan dansen had wellicht niemand mij eraf getrokken. De mensen daar kénden mij voor die tijd niet, dus wellicht was dat wel de normake gang van zaken?! Weten zij veel...quote:Alsof iemand die thuiswoont nooit heeft moeten beslissen welke mensen hij toelaat. etc...
Dat beweerde ik niet. Ik trok een vergelijking. Er zijn mensen die (door omstandigheden) nooit "pubergedrag" hebben vertoond op hun 13-17e. Maar iedereen móet een keer puberen, dus bij die mensen gebeurt dat pas wanneer ze (bijvoorbeeld) 40 zijn, in een hele lastige fase van hun leven (gaan ineens puberen tegen hun baas, of tegen hun partnerquote:Alsof iemand die langer thuis heeft gewoond op later leeftijd nog een puber is en dat gedrag vertoont.
Schietsportquote:Op vrijdag 18 maart 2005 11:55 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Wow, een kluis? Wat voor hobby is dat
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:52 schreef Neuralnet het volgende:
Gebrek aan argumenten en uitgeluld dus. Prima.Speel je ook zo op de man tegen je leerlingen? Ik vermoed dat ze regelmatig de tent bij je afbreken.
quote:Op vrijdag 18 maart 2005 14:47 schreef thaleia het volgende:
[..]
En het viel me op dat hier in dit topic juist de reacties van mensen met een andere mening overheersen. Vandaar dat ik gok dat de thuiswonende studenten hier misschien gewoon zijn oververtegenwoordigd. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar dit is voor nu even mijn theorie
Dat je het verschil kent: akkoord. Mijn punt was juist dat je dan NOG niet kunt oordelen voor een ander. Stel je eens voor zeg dat iedereen die iets als goeds ervaren heeft voor zichzelf dat aan anderen gaat lopen opdringen onder het mom van "het is goed voor je". Dat bepalen die mensen zelf wel. DAT is eerder een kenmerk van zelfstandigheid. Mensen beweren iets en zij durven dat stellig in twijfel te trekken.quote:Het enige dat ik probeerde aan te geven dat ik ervaringsdeskundige ben in beide omstandigheden
Want iedereen die uit huis gaat gaat opeens zover wonen dat familie en vrienden uit hun leven vallen...quote:Mijn punt was dat je iets geheel nieuws moet gaan opbouwen als je op jezelf gaat wonen, zonder dat je kunt "terugvallen" op familie en bestaande vrienden (die jou al jaren kennen).
Natuurlijk zijn die er, maar ik zie niet in wat dit nu weer met de kwestie thuiswonen te maken heeft. Bijna alle jongeren van 13-17 wonen op die leeftijd nog thuis. Of te wel: je probeert hier een verband te trekken tussen thuiswonen en omstandigheden waardoor men niet heeft kunnen puberen. Die omstandigheden komen zowel onder uitwonenden als thuiswonenden voor. Denk aan jongeren die vliegensvlug op kamers gaan omdat hun ouders ze niet liggen en door allerlei problemen geen "kind" konden zijn. En denk andersom aan thuiswonenden die een prima jeugd hebben gehad vol met vrienden en vriendinnen. Zoiets relateren aan het thuiswonen lijkt me niet aan de orde.quote:Er zijn mensen die (door omstandigheden) nooit "pubergedrag" hebben vertoond op hun 13-17e.
Gelukkig is het leven niet zo lineair als jij het hier voorstelt en gelukkig zijn er in het leven veel meer mogelijkheden om bepaalde dingen te ontwikkelen. Natuurlijk moet je je persoonlijkheid ontwikkelen, maar dat betekent niet dat de manier die jij hebt gekozen (zelfstandig wonen) de enige manier is om dat doel te bereiken. Je denkt volgens mij echt dat de manier van leven en doen die jij hebt gekozen voor iedereen hetzelfde moet zijn. Mensen maken zelfstandig hun eigen keuzen. Wie ben jij dan om te stellen dat zij niet zelfstandig zijn? We hoeven ons niet allemaal af te zonderen van onze familie om toch goed te kunnen leven.quote:Net als dat iedereen moet puberen, moet ook iedereen op een bepaald punt zijn persoonlijkheid ontwikkelen ("zelfstandig worden") onafhankelijk van familie en het overige thuisfront.
Ik begrijp hieruit dat uithuis wonen je zelfspot goed doetquote:Op vrijdag 18 maart 2005 18:12 schreef nozem het volgende:
Lieve mensen, wat een fijne discussie heb ik toch weer opgestart, ik ben trots op jullie!
Zoals verwacht zijn de mensen die hier reageren in twee kampen op te splitsen: Zij die nog thuis wonen, zich enigzins aangevallen voelen en zichzelf trachten te verdedigen en daarnaast de kosmopolieten, de mensen van de wereld, de lieden waar we nog wat van gaan horen in de toekomst! Ik doel hier op, zoals gij allen reeds kon bevroeden, de uithuizigen.
Of misschien is het niet zo zwart-wit en zitten er ook mensen die niet (meer) thuiswonen en toch de standpunten van de thuiswonenden kunnen beargumenteren omdat zij zich wel kunnen inleven. Ik blijf van mening dat mensen nooit hun idee-en moeten opdringen andere mensen onder het mom van "omdat het zo hoort".quote:Zoals verwacht zijn de mensen die hier reageren in twee kampen op te splitsen: Zij die nog thuis wonen, zich enigzins aangevallen voelen en zichzelf trachten te verdedigen en daarnaast de kosmopolieten, de mensen van de wereld, de lieden waar we nog wat van gaan horen in de toekomst!
Daklozen hebben gewoon een heel erg groot huis.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 23:23 schreef heiden6 het volgende:
'Thuiswonen' vind ik trouwens een erg foute uidrukking voor dit fenomeen. Als je niet dakloos ben woon je toch altijd thuis?
Ik woon ook thuis.
Met een dak boven hun hoofd wat "ozonlaag" heetquote:Op vrijdag 18 maart 2005 23:24 schreef Steijn het volgende:
[..]
Daklozen hebben gewoon een heel erg groot huis.
Foute uitdrukking of niet, iedereen weet wat er mee wordt bedoeld. Dat is altijd handig, bij uitdrukkingen.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 23:23 schreef heiden6 het volgende:
'Thuiswonen' vind ik trouwens een erg foute uidrukking voor dit fenomeen. Als je niet dakloos ben woon je toch altijd thuis?
Ik woon ook thuis.
Het probleem is niet concurrentie.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 09:42 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar als jij zo'n lekker stuk bent, moet je toch júist in Delft gaan wonen? Al die nerds zijn namelijk toch geen concurrentie voor je
Zit je nou écht te wachten tot ik ga happen?quote:Op zaterdag 19 maart 2005 08:38 schreef SeLang het volgende:
Het probleem is niet concurrentie.
Er zijn gewoon GEEN vrouwen.
quote:Op zaterdag 19 maart 2005 12:33 schreef Hik het volgende:
[..]
Zit je nou écht te wachten tot ik ga happen?
quote:Op donderdag 17 maart 2005 12:22 schreef blieblie het volgende:
om te socializen
Je ziet het niet alleen bij studenten, maar ook bij werkende jongeren Er is zelfs een officiële term voor: Hotel Mama. Volgens mij heeft het minder te maken met woningnood (zeker bij de tweede categorie), maar meer met gemakzucht en moeite hebben met het inleveren van een bepaalde levensstandaard. Ik ga er gewoon vanuit dan mijn grut het ouderlijk huis verlaat wanneer ze het middelbare schooldiploma op zak hebben (en dat weten zequote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:22 schreef nozem het volgende:
Je komt ze steeds meer tegen op de universiteit, studenten die reeds in hun zoveelste studiejaar zitten, dik boven de 20 zijn en toch nog lekker bij pappie en mammie wonen ondanks de soms meewarige blikken van studiegenoten. Uiteraard kan het zijn dat je niet lang van huis kunt vertoeven door bepaalde omstandigheden maar in de meeste gevallen is het koudwatervrees, gemakzucht en luxedrang.
Dat viel te verwachten met zo'n ondertitel.quote:
Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 13:24 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het trouwens een wat zinloze discussie. Doet me denken aan een studiegenoot van me. Stond in de kroeg, praat een half uur met een leuk meisje. Totdat ze verteld wat ze studeert. Psychologie ofzo. Waarop hij in lachen uitbarst, en nog zoiets probeert te zeggen als "nee joh, hartstikke leuk voor je".
Iedereen moet toch zelf weten wat ie doet? Als mensen hier stellen dat op je zelf wonen zo'n gigantische persoonlijke ontwikkeling is, vind ik erg overtrokken. Dan hebben ze kennelijk thuis niet genoeg mee gekregen. Woon zelf nu 2 jaar op kamers, en om nou te zeggen dat ik zo veel ben veranderd...
Blijkbaar mist er dan wat in de opvoeding.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 14:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.
Nog wel, ja.quote:Op vrijdag 18 maart 2005 23:25 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Met een dak boven hun hoofd wat "ozonlaag" heet
Dat zal vast. Ik heb ze iig nog niet meegemaakt. En zelfs ik heb leren koken, dus ik denk dat de gehele mensheid dan wel in staat is om het te leren.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 14:23 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.
Psst, koken is het probleem niet. Niks hebben om te koken is wel het probleem. Dat is een geldkwestie. Als je gewoon niet genoeg financiële middelen kan opbrengen met werk dat naast een drukbezette studie gedaan moet worden, dan kan je heel stoer elke avond op een houtje bijten en met een glaasje water naar bed gaan, maar dat houd je niet te lang vol.quote:Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.
Nergens voor nodig, maar goed, ieder mag van mij doen wat ie kennelijk niet laten kan. En zo is het ook mijn goed recht om me daarvan te distantieren.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:45 schreef Neuralnet het volgende:
Liever arrogant dan helemaal geen zelfvertrouwen.Nee ok, het klopt wel, maar ik hoor bepaalde mensen wel vaker bepaalde dingen zeggen in andere topics. Je leert elkaar wel kennen op een gegeven moment en dan haal je eens wat harder uit.
Waar, maar twee dingen:quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:45 schreef Neuralnet het volgende:
Liever arrogant dan helemaal geen zelfvertrouwen.Nee ok, het klopt wel, maar ik hoor bepaalde mensen wel vaker bepaalde dingen zeggen in andere topics. Je leert elkaar wel kennen op een gegeven moment en dan haal je eens wat harder uit.
Eigenlijk zou de conclusie moeten zijn dat zowel onder de bij hun ouders wonende als uitwonende studenten luie studenten zitten en dat het heel erg aan de persoon ligt of vroegtijdig het ouderlijk huis verlaten (extra) bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling. Zonder meer uitspraken doen over mensen die nog thuiswonen vind ik kortzichtig.
Haha, dat alles word voor me gedaan en ik woon op kamersquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:55 schreef Karina het volgende:
Volgens mij is de voornaamste reden dat het lekker makkelijk is: je hoeft niet te koken, niet schoon te maken, de was wordt voor je gedaan, wat wil je nog meer? En je kunt je geld lekker uitgeven aan uitgaan etc.
Auto's zijn voor verwende kutkinderen.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 23:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
Pff, een beetje student hoort uberhaupt geen benzine te gebruiken. Daar heb je een fiets voor!
Da's wel heel voorzichtig uitgedruktquote:Op zaterdag 19 maart 2005 13:19 schreef -DailaLama- het volgende:
Wat een drammerig topic dit btw.
Lul niet, een beetje student heeft er ook een auto bij...quote:Op zaterdag 19 maart 2005 23:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
Pff, een beetje student hoort uberhaupt geen benzine te gebruiken. Daar heb je een fiets voor!
Kijk, dat noem ik nou nog eens een suggestieve uitspraak! Heerlijk.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:56 schreef trith het volgende:
TS wil graag horen hoe goed hij is dat hij wel een kamer heeft en hij wel zelfstandig is en geen koudwatervrees hebt. Stakker. Laat iedereen lekker in zijn waarde.
quote:Op zondag 20 maart 2005 02:17 schreef nozem het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik nou nog eens een suggestieve uitspraak! Heerlijk.
Merde! Ik zeg ook nergens dat mensen die bij hun ouders wonen 'minder' zijn. Wat een bullocks. Ik zeg alleen dat ik denk dat op jezelf wonen als je studeert zelfstandiger en wijzer maakt en het mij derhalve beter lijkt om zulks te ondernemen.quote:Op zondag 20 maart 2005 00:13 schreef MSXUser het volgende:
[..]
Da's wel heel voorzichtig uitgedrukt
Als iemand het thuis prima naar z'n zin heeft en ook nog eens de broodnodige vrijheid krijgt, zie ik het probleem niet. Iemand die liever z'n eigen stekkie heeft... so be it... geen probleem toch? Alsof de één minder is dan de ander (dacht het niet).
Zie ik hier een verkapte doodverwensing?quote:Op zondag 20 maart 2005 02:23 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik val verder niemand aan, ik deponeer alleen een stelling en hee, als we geen enkele kritische noot mochten plaatsen bij een ander zijn gedrag dan hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"
Ah, volgens mij raak ik een gevoelig punt.quote:Op zondag 20 maart 2005 02:23 schreef nozem het volgende:
Merde! Ik zeg ook nergens dat mensen die bij hun ouders wonen 'minder' zijn. Wat een bullocks. Ik zeg alleen dat ik denk dat op jezelf wonen als je studeert zelfstandiger en wijzer maakt en het mij derhalve beter lijkt om zulks te ondernemen.
Ik val verder niemand aan, ik deponeer alleen een stelling en hee, als we geen enkele kritische noot mochten plaatsen bij een ander zijn gedrag dan hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"
Niet met geld of tijd om kunnen gaan is precies wat ik bedoel. Verantwoordelijkheid.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 18:28 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Psst, koken is het probleem niet. Niks hebben om te koken is wel het probleem. Dat is een geldkwestie. Als je gewoon niet genoeg financiële middelen kan opbrengen met werk dat naast een drukbezette studie gedaan moet worden, dan kan je heel stoer elke avond op een houtje bijten en met een glaasje water naar bed gaan, maar dat houd je niet te lang vol.
Voor wurgsex moet je in het Keldertje wezen.quote:Op zondag 20 maart 2005 02:23 schreef nozem het volgende:
[..]
hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"
Maar dat stond er niet. Het geld niet kunnen opbrengen cq verdienen is totaal iets anders dan er niet mee om kunnen gaan. Sterker nog: als je het niet kan verdienen dan heb je niks om uit te geven.quote:Niet met geld of tijd om kunnen gaan is precies wat ik bedoel. Verantwoordelijkheid.
Ja, en dan ben je dus niet goed bezig. Is het nu zo ingewikkeld?quote:Op zondag 20 maart 2005 14:50 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Maar dat stond er niet. Het geld niet kunnen opbrengen cq verdienen is totaal iets anders dan er niet mee om kunnen gaan. Sterker nog: als je het niet kan verdienen dan heb je niks om uit te geven.
Nee op mezelf.quote:Op zondag 20 maart 2005 02:17 schreef nozem het volgende:
[..]
Kijk, dat noem ik nou nog eens een suggestieve uitspraak! Heerlijk.
Je woont bij je ouders he?
Ingewikkeld niet, maar wel een reden waarom iemand genoodzaakt is weer thuis te gaan wonen. Niet omdat hij niet zelfstandig of verantwoordelijk genoeg is zoals jij suggereert, maar puur om het feit dat niet iedereen (tijdens een studie) dik kan verdienen.quote:Ja, en dan ben je dus niet goed bezig. Is het nu zo ingewikkeld?
quote:Op zondag 20 maart 2005 15:56 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ingewikkeld niet, maar wel een reden waarom iemand genoodzaakt is weer thuis te gaan wonen. Niet omdat hij niet zelfstandig of verantwoordelijk genoeg is zoals jij suggereert, maar puur om het feit dat niet iedereen (tijdens een studie) dik kan verdienen.
Zucht, niet genoeg kunnen verdienen heeft niks met zelfstandigheid te maken. Maar goed, jij je zin.quote:Als je jezelf niet kunt onderhouden ben je blijkbaar niet zelfstandig genoeg om jezelf te kunnen onderhouden. Dat vind ik een beetje sneu, als je achttien bent, of zelfs nog ouder
Jawel.quote:Op zondag 20 maart 2005 17:41 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Zucht, niet genoeg kunnen verdienen heeft niks met zelfstandigheid te maken. Maar goed, jij je zin.
Man, wat maakt dat nou uit ....quote:Op zondag 20 maart 2005 17:21 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Als je jezelf niet kunt onderhouden ben je blijkbaar niet zelfstandig genoeg om jezelf te kunnen onderhouden. Dat vind ik een beetje sneu, als je achttien bent, of zelfs nog ouder.
Ja sorry hoor, maar die studiegenoot van je heeft helemaal gelijk. Als je aan iemand vraagt wat diegene doet dan wil je een leuk antwoord horen. En dan maakt het me geen donder uit of het nu iets exacts is of niet, zolang het maar leuk is. Bijvoorbeeld Keltische talen, filosofie of culturele antropologie zijn leuke antwoorden. Suffe antwoorden zoals psychologie, rechten en geneeskunde doen bij mij een persoon sterk in aanzien dalen.quote:Op zaterdag 19 maart 2005 13:24 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het trouwens een wat zinloze discussie. Doet me denken aan een studiegenoot van me. Stond in de kroeg, praat een half uur met een leuk meisje. Totdat ze verteld wat ze studeert. Psychologie ofzo. Waarop hij in lachen uitbarst, en nog zoiets probeert te zeggen als "nee joh, hartstikke leuk voor je".
Iedereen moet toch zelf weten wat ie doet? Als mensen hier stellen dat op je zelf wonen zo'n gigantische persoonlijke ontwikkeling is, vind ik erg overtrokken. Dan hebben ze kennelijk thuis niet genoeg mee gekregen. Woon zelf nu 2 jaar op kamers, en om nou te zeggen dat ik zo veel ben veranderd...
quote:Uit een onderzoek van de UvA is gebleken dat thuis blijven wonen een positief effect heeft op de studieresultaten. Ook decaan Jansen vindt de bemoeienis van de ouders niet altijd vervelend. ‘‘Ouders stimuleren hun kinderen om hard te studeren.’’ Maar hoogleraar Meeus vindt deze ontwikkeling niet onverdeeld goed. ‘‘Kinderen worden in Nederland heel luxe opgevoed, daardoor krijgen ze het idee dat alles wel voor ze wordt geregeld.
Ze komen er steeds later achter dat dit idee niet klopt. Dat is een groot probleem, want als deze jongeren dan geconfronteerd worden met de werkelijke wereld, kan dat rauw op hun dak vallen. Ze krijgen meer aansluitproblemen op de arbeidsmarkt en in hun latere zelfstandige leven.’’
Maar dan ga je ze toch niet uitlachen ...quote:Op zondag 20 maart 2005 20:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja sorry hoor, maar die studiegenoot van je heeft helemaal gelijk. Als je aan iemand vraagt wat diegene doet dan wil je een leuk antwoord horen. En dan maakt het me geen donder uit of het nu iets exacts is of niet, zolang het maar leuk is. Bijvoorbeeld Keltische talen, filosofie of culturele antropologie zijn leuke antwoorden. Suffe antwoorden zoals psychologie, rechten en geneeskunde doen bij mij een persoon sterk in aanzien dalen.
Ik vind dat gedrag dieptriest. Je laat je dan enkel leiden door wat jij leuk vindt en de rest is zogenaamd "bagger". Kortzichtig en het getuigt niet van inlevensvermogen in wat de ander leuk en nuttig vindt. Smaken verschillen. Dat is nu eenmaal zo. Stel dat iemand van jouw studie loopt te roepen dat het allemaal klote is en niks voorstelt. Dan vind je dat ook niet echt prettig om te horen aangezien jij er wel jaren van je leven aan hebt gespendeerd en het ook heel interessant vindt.quote:Als je aan iemand vraagt wat diegene doet dan wil je een leuk antwoord horen. En dan maakt het me geen donder uit of het nu iets exacts is of niet, zolang het maar leuk is. Bijvoorbeeld Keltische talen, filosofie of culturele antropologie zijn leuke antwoorden. Suffe antwoorden zoals psychologie, rechten en geneeskunde doen bij mij een persoon sterk in aanzien dalen.
Je hebt het dan ook over Thabit hé,...quote:Op zondag 20 maart 2005 23:02 schreef Neuralnet het volgende:
[..]
Ik vind dat gedrag dieptriest. Je laat je dan enkel leiden door wat jij leuk vindt en de rest is zogenaamd "bagger". Kortzichtig en het getuigt niet van inlevensvermogen in wat de ander leuk en nuttig vindt. Smaken verschillen. Dat is nu eenmaal zo. Stel dat iemand van jouw studie loopt te roepen dat het allemaal klote is en niks voorstelt. Dan vind je dat ook niet echt prettig om te horen aangezien jij er wel jaren van je leven aan hebt gespendeerd en het ook heel interessant vindt.
Dat merk ik bij veel mensen hier. Hun opvattingen en hun manier van leven wordt als "het beste" gezien en iedereen die dat niet onderschrijft mist bepaalde vaardigheden en dergelijke. Hoe simpelminded kan iemand denken vraag ik me wel eens af.
Nu denk ik dat jij één ding in grote lijnen over het hoofd ziet. Alles hangt natuurlijk samen met de persoon die het betreft. Een paar maanden rondreizen in een wildvreemd land maakt sommige mensen óók veel wijzer en zelfstandiger.quote:Op zondag 20 maart 2005 02:23 schreef nozem het volgende:
[..]
Merde! Ik zeg ook nergens dat mensen die bij hun ouders wonen 'minder' zijn. Wat een bullocks. Ik zeg alleen dat ik denk dat op jezelf wonen als je studeert zelfstandiger en wijzer maakt en het mij derhalve beter lijkt om zulks te ondernemen.
Het is idd ook een beetje sociale vaardigheden dat je ontwikkeld.. Tuurlijk thuis kun je ook stappen, maar volgens mij is dat niets vergeleken met de studentensfeerquote:Op zondag 20 maart 2005 23:41 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Als je psychologie meisje uitlacht is dat natuurlijk nooit goed voor jezelf, want het percentage mooie meisjes op de psychologie faculteit is bij ons ver boven gemiddeld en daar heb ik altijd respect voor
Ontopic:
Bovendien denk ik dat het alleen al voor je netwerk goed is om op kamers te gaanEn dat is vaak veel belangrijker dan of je 3 vakken beter hebt afgesloten (omdat thuiswoners over het algemeen beter presteren doel ik dan op).
Zodat je leert zelf koken, zelf te wassen. Kortom voor jezelf te zorgen zoals een normaal volwassen persoon.quote:Op maandag 21 maart 2005 01:36 schreef Killer_Mom het volgende:
of je kunt t zo zien, als mijn 22 jarige zoon, student, richting NERD. ING.
" ik woon " op mijn eigen stekkie"
mja, mijn ouders wonen beneden, ergens.
er ....sluipt een vrouw \ mens rond in huis die de was doet, en om half 6 t eten klaar heeft.
en dat alles gratis!
hoezo op kamers wonen?
Dat is anders, als je thuis woont, maar zelf gewoon moet koken en wassen. Dan dat je thuis woont en je moeder alles voor je doet. Het gaat namelijk niet alleen om het kunnen, maar ook om het doen.quote:Op maandag 21 maart 2005 12:35 schreef Dezz het volgende:
Ik ben 3e jaars student en ik heb totaal geen behoefte om op kamers te gaan. Ik heb het wel goed thuis.
Die argumenten van 'je leert voor jezelf koken en wassen' enzo, die vind ik nergens op slaan. Ik kook regelmatig thuis en wassen en strijken kan ik ook al
Dat is ook onzin, ken niemand die als die echt zoekt geen kamer kan vinden (heb et hier over Amsterdam)... Kwestie van moeite doen en je dus niet alleen op die websitejes inschrijven ... Ga ook es bij de lokale antikraak enzo kijken, daar kan je altijd wat moois voor weinig geld krijgen! (hoewel het vaak wel tijdelijk is, maar ach tegen de tijd dat je eruit moet heb je wel iets permanenters gevondenquote:Op dinsdag 22 maart 2005 02:18 schreef Shreyas het volgende:
Het is heel moeilijk om een betaalbare kamer te vinden. Dat is denk ik het grootste probleem. Het is meer dat ik geen zin heb om zoveel moeite te doen als ik thuis nog goed zit. Maar het idee om op mezelf te wonen lijkt me echt fantastisch.
Ik snap niet waarom psychologie minder leuk is dan culturele antropologie....quote:Op zondag 20 maart 2005 20:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Ja sorry hoor, maar die studiegenoot van je heeft helemaal gelijk. Als je aan iemand vraagt wat diegene doet dan wil je een leuk antwoord horen. En dan maakt het me geen donder uit of het nu iets exacts is of niet, zolang het maar leuk is. Bijvoorbeeld Keltische talen, filosofie of culturele antropologie zijn leuke antwoorden. Suffe antwoorden zoals psychologie, rechten en geneeskunde doen bij mij een persoon sterk in aanzien dalen.
Sorry hoor, maar dat is echt een kul-argument. Je moet ook een beetje moeite doen, wil je een kamer vinden. Het is heus niet zo dat huurbazen bij jouw aanbellen of je ook een kamer wilt hebben. Daar zul je echt wat tijd in moeten steken. En dan kun je prima een kamer vinden.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 02:18 schreef Shreyas het volgende:
Het is heel moeilijk om een betaalbare kamer te vinden. Dat is denk ik het grootste probleem. Het is meer dat ik geen zin heb om zoveel moeite te doen als ik thuis nog goed zit. Maar het idee om op mezelf te wonen lijkt me echt fantastisch.
Inderdaad, die nemen we dan ook niet al te serieus.quote:Op zondag 20 maart 2005 23:07 schreef mechatronics het volgende:
\Je hebt het dan ook over Thabit hé,...
quote:Volgens mij is de voornaamste reden dat het lekker makkelijk is: je hoeft niet te koken, niet schoon te maken, de was wordt voor je gedaan, wat wil je nog meer? En je kunt je geld lekker uitgeven aan uitgaan etc.
quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:17 schreef _Arual_ het volgende:
vijfdejaars en nog steeds thuiswonende student meldt zich!
Bij mij is het nu eenmaal zo gegroeid. Vlak voordat ik in Amsterdam zou gaan studeren, is mijn moeder overleden. Zij heeft me gevraagd om thuis e blijven wonen. Dat heb ik gedaan. Ik heb mijn hele toekomst overhoop gegooid, en ben in Nijmegen gaan studeren. Dat was slechts 3 kwartier reizen.
Later had ik weg kunnen gaan, maar door omstandigheden heb ik dat maar niet gedaan. Ik had ontzettend weinig contacturen, had meer te doen in mijn èigen´ woonplaats dan in Nijmegen. Ik denk zelfs dat mijn leven een stuk zorgelozer was geweest wanneer ik op kamers was gegaan. Ik heb nu sinds ruim een half jaar samenwoonplannen. inmiddels heb ik een nieuwbouwhuis gekocht. Dat wordt volgend jar opgeleverd. Tot die tijd houd ik het hier nog wel uit.
Zoiets. Alleen de volgorde was anders. Ze was op het moment dat ze die vraag stelde op sterven na dood ja. En als iemand je op zijn of haar sterfbed iets vraagt, dan ben je geneigd daar aan toe te geven. Ze wilde niet dat mijn vader in 2 maanden tijd heel zijn gezin zou ´verliezen´.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:31 schreef Adriaantje het volgende:
[..]
Je moeder is overleden en vroeg je toen om thuis te blijven wonen.![]()
Sorry maar ik kan natuurlijk niet geheel oordelen over jullie situatie zo, En je bent vast een hele lieve moeder etct. Maar ik ben blij dat je mijn moeder niet ben. Je vindt echt niet dat eenn kind van 22 op zijn eigen benen moet leren staan?quote:Op dinsdag 22 maart 2005 01:22 schreef Killer_Mom het volgende:
koken, wassen en strijken kunnen die van ons ook. wij zijn regelmatig weken weg.
komen ze ooit op " hun eigen" te wonen , dan leren ze t ook wel.
dat hebben wij ook geleerd..lekker laten prutsen, komt allemaak goed.....
maar als er geen noodzaak is om op je zelf te gaan wonen , is er ook niks mis mee als je thuiswoont.
3 -4 keer per week , 80 km rijden voor een paar uurtjes school.,
dan is t zeker goedkoper, voor beiden, dat je nog thuis woont.
om heel eerlijk te zijn, ik ben heel blij dat ze nog hier wonen, 20, 22....
ik zou de gezelligheid en al dat gedoe heel zeker missen.
ooit komt t ervan, maar nu nog even niet.
Dan woon je ook niet uit. Dan woon je in een hotel moet hele goede roomservice.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:54 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat leer je echt niet uitsluitend door op je eigen te gaan woen (en altijd je was af te geven en altijd thuis te eten)
Als je mijn post goed gelezen hebt zeg ik ook dat ik geen zin heb om er moeite voor te doen. Vooralsnog zit ik thuis goed. Bovendien studeer ik in Amsterdam en daar zijn de kamers extra moeilijk te vinden, zeker als je er niet te veel voor wilt betalen. De wachtlijsten zijn idd enorm.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 14:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar dat is echt een kul-argument. Je moet ook een beetje moeite doen, wil je een kamer vinden. Het is heus niet zo dat huurbazen bij jouw aanbellen of je ook een kamer wilt hebben. Daar zul je echt wat tijd in moeten steken. En dan kun je prima een kamer vinden.
mwah,. hier zijn het aantal volledig zelfstande kamers en het aantal plekken in studentenhuizen (gedeelde badkamer / keuken) wel ongeveer gelijkquote:Op woensdag 23 maart 2005 11:30 schreef big_al het volgende:
ik zit in het derde jaar op het hbo en woon ook nog gewoon thuis.
Me reistijd heen en terug zijn maar2 kleine uurjtes.
Thuis wordt lekker alles voor je gedaan.
Bespaart geld.
De dingen die ik dan zelf zou moeten doen, zou meer tijd in beslag nemen als me reistijd nu.
Natuurlijk lijkt me een eigen plekje vet relaxt. Maar dan wil ik ook echt een eigen plek en geen studentenhuis(kamer).
Ik ben het helemaal niet met jouw eens. Je hebt erg makkelijk praten en misschien heb jij zoveel geluk gehad dat je binnen no-time een kamer vind, maar dat heeft echt niet iedereen. Ik ken genoeg studenten die al 3 jaar echt op zoek zijn (veel harder dan ik) en nogsteeds niets betaalbaars hebben gevonden. Met betaalbaar bedoel ik een kamer onder de 325 euro (eigenlijk 300) per maand.quote:Op dinsdag 22 maart 2005 11:44 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
[..]
Dat is ook onzin, ken niemand die als die echt zoekt geen kamer kan vinden (heb et hier over Amsterdam)... Kwestie van moeite doen en je dus niet alleen op die websitejes inschrijven ... Ga ook es bij de lokale antikraak enzo kijken, daar kan je altijd wat moois voor weinig geld krijgen! (hoewel het vaak wel tijdelijk is, maar ach tegen de tijd dat je eruit moet heb je wel iets permanenters gevonden)
dus een vrouw moet hetzelfde voor je doen als je moeder nu doet?quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Warom zou ik op een ander gaan wonen?
* Mijn moeder betaalt mijn kleren en haalt ze zelf zodat ik ze kan uitzoeken
* Mijn moeder betaalt mijn verzekering en abbonementen
* Mijn moeder kookt gemiddeld 3/4 keer in de week, de rest regel ik zelf iets
* Mijn moeder doet de was en het huishouden(en de poets)
* Mijn moeder doet de boodschappen
* Mijn moeder regelt de dingen waar ik zelf geen zin in heb
Ik doe:
* Regelmatig haar auto wassen of tanken
* De boodschappen uit de auto halen
* Voor gezeligheid zorgen
* Wat lampen en zo vervangen
Zolang ik geen vrouw gevonden die naast knap en leuk is ook niet aan die eisen voldoet zit ik prima thuis
Eerlijke deal toch
quote:Op woensdag 23 maart 2005 20:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
* De boodschappen uit de auto halen
Eerlijke deal toch
Echte mannen en vrouwen komen met de auto naar school. NS is voor de paupers waar jij naar refereertquote:Ik woon al geruime tijd op kamers en ik kots op die paupers die nog steeds thuis wonen bij "pappie en mammie". Liefkozend noem ik ze altijd "onder-het-spoor-studenten" als ze weer met hordes uit die trein komen kakken. Ik word al misselijk bij de gedachte, van de door moeders vet gemeste koppen met hun bankrekeningetjes dik in de plus, vol vertrouwen in de miserabele prestaties van de NS.
Waar ik zo mogelijk een nog grotere hekel aan heb, zijn de lui die arriveren met een auto. Je bent verdomme student, als je dan een auto kan betalen zuip je veels te weinig bier. Studenten die met de auto komen zijn verraders, untermenschen, verwerpelijk uitschot. Die redden het noooooit van z'n leven. Slecht voor je persoonlijke ontwikkeling ook zo'n auto. Studenten in een auto lopen alleen maar te bumperkleven. Verdomme. Studenten rijden geen auto, ze zitten verdomme op een fiets. Dat is goed voor de beweging en de persoonlijke ontwikkeling. Verdomme.quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:25 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Echte mannen en vrouwen komen met de auto naar school. NS is voor de paupers waar jij naar refereert
Ha, jij hoort dus graag mensen praten over een studie waarin geen baan is te vinden.quote:Op zondag 20 maart 2005 20:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Als ik dit lees krijg ik wel ontzettend zin om op kamers te gaan volgend jaarquote:Op donderdag 24 maart 2005 00:22 schreef Silencio het volgende:
Ik woon al geruime tijd op kamers en ik kots op die paupers die nog steeds thuis wonen bij "pappie en mammie". Liefkozend noem ik ze altijd "onder-het-spoor-studenten" als ze weer met hordes uit die trein komen kakken. Ik word al misselijk bij de gedachte, van de door moeders vet gemeste koppen met hun bankrekeningetjes dik in de plus, vol vertrouwen in de miserabele prestaties van de NS.![]()
Laat me hier even wel het volgende zeggen. Je studententijd is een ge-wel-dig-e ervaring die NIEMAND mag missen. Op kamers gaan is een VEREISTE voor een geslaagde studententijd. Voor de echte thuiswonende uberzeikerds onder ons: voorafgaande bewering is nondeju wetenschappelijk meerdere malen bewezen (Lappzwanz 2000, Lammetajk 1993)
Wie niet op kamers gaat mist verdomme dus de tijd van z'n leven, dus thuiswonertjes begin maar te beven! Het zou eigenlijk een soort van dienstplicht moeten worden. Zo van, 21? Hoppakee, het huis uit kerel/vent/meid! Of je nou wilt of niet, gaaan met die banaan! En besef je wel.... niet alleen jijzelf, ook dé natie profiteert mee (jawel). We hebben immers sterke mensen nodig die hun eigen boontjes kunnen doppen!
Twijfel is voor PAUPERS! Man, je heult toch niet met de VIJAND, de thuiswonende student!quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:40 schreef Sport_Life het volgende:
* Sport_Life twijfelt nog een beetje...
ze staan echt wel op hun eigen benen, maar waarom zouden ze ergens in een duur hok moeten gaan wonen als ze dicht bij naar school kunnen, wat ik al aangaf, voor een paar uurtjes perdag.. dat zie ik niet zitten,quote:Op dinsdag 22 maart 2005 23:41 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Sorry maar ik kan natuurlijk niet geheel oordelen over jullie situatie zo, En je bent vast een hele lieve moeder etct. Maar ik ben blij dat je mijn moeder niet ben. Je vindt echt niet dat eenn kind van 22 op zijn eigen benen moet leren staan?
ik denk dat je dan een weggegooid kind bent,quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:45 schreef Silencio het volgende:
Ik had zojuist een geniale ingeving. Eigenlijk ben ik er vóór, om studenten die ouder zijn dan 21 EN thuis wonen preventief te ruimen. Puik plan? Misschien leuk actiepuntje voor de politieke agenda van de VVD...
Ah, schitterend!quote:Op donderdag 24 maart 2005 01:17 schreef Killer_Mom het volgende:
ik denk dat je dan een weggegooid kind bent,
en dat niemand van je houd, onzin, en zielig
true true truequote:Op donderdag 24 maart 2005 00:30 schreef Silencio het volgende:
[..]
Waar ik zo mogelijk een nog grotere hekel aan heb, zijn de lui die arriveren met een auto. Je bent verdomme student, als je dan een auto kan betalen zuip je veels te weinig bier. Studenten die met de auto komen zijn verraders, untermenschen, verwerpelijk uitschot. Die redden het noooooit van z'n leven. Slecht voor je persoonlijke ontwikkeling ook zo'n auto. Studenten in een auto lopen alleen maar te bumperkleven. Verdomme. Studenten rijden geen auto, ze zitten verdomme op een fiets. Dat is goed voor de beweging en de persoonlijke ontwikkeling. Verdomme.
quote:Op donderdag 24 maart 2005 12:08 schreef Mr._T-Rex het volgende:
Zo, heb net even het hele topic doorgelezen en een hoop goeie en ook een hoop minder goeie argumenten voorbij horen komen, voor beide kampen.
Ik zal ff mijn eigen situatie schetsen:
Ik, 21 woon sinds 2 jaar op kamers, neem elke week mijn was mee naar huis en wordt nog flink gesponserd door mij ouders waardoor ik aan een beetje werken genoeg heb om rond te komen. Ik val dus qua zelfstandigheid tussen de 2 kampen in hier, maar zoals iedereen hier heb ik daar een reden voor. Ik heb ervoor gekozen om naast mijn nieuwe leven in Nijmegen ook mijn oude (sociale) leven grotendeels in stand te houden (of iig te proberen). Dit doe ik vooral omdat ik thuis een aantal goede banden heb opgebouwd die ik graag wil behouden (oa een paar heel goede vrienden en een heel close zijnde familie). Dat is voor mij DE reden om in het weekend naar huis te blijven gaan.
Het komt er dus op neer dat ik qua praktische zaken helemaal niet zo zelfstandig ben als de uitwonenden hier roepen, dus wat dat betreft hebben de thuiswonenden gelijk. Maar toch ben ik het 100% met de uitwonenden eens dat het voor een groot aantal mensen (ik heb hier zeker ook een paar goede argumenten gehoord om thuis te blijven) heel goed is om op kamers te gaan. Niet om 'praktisch' zelfstandiger te worden, maar gewoon voor de ervaring op zich. Persoonlijk weet ik dat ik in de afelopen 2 jaar heel erg 'gegroeid' ben in persoonlijk opzicht en heb ook vooral veel lol gehad hier.
Wat ik wil bereiken als ik mensen ervan probeer te overtuigen op kamers te gaan (sowieso per situate anders) is ze net zo'n geweldige ervaring te laten hebben als ik hier heb. Wat niet weet wat niet deert kun je daar tegenin brengen, maar ik denk dat je elke kans op een positieve ervaring moet aangrijpen.
Ten slotte denk ik dat de 2 kampen hier nogal langs elkaar door discussiëren: De thuiswonenden die hier met een goeie argumentatie komen om dat te doen (en dan bedoel ik niet, makkelijk/goedkoop/ik mag hier ook alles) zijn helemaal niet de mensen die de TS probeert te overtuigen.
Mijn mening is iig dat op kamers gaan voor een hele hoop mensen die nu nog thuis wonen een hele goeie ervaring zou zijn en tegen iedereen die twijfelt zeg ik: doen doen doen. Maar er zijn zeker uitzonderingen die eerder in dit topic zo passioneel worden verdedigd. Zo lang iedereen een afgewogen beslissing maakt voor zichzelf en niemand anders is het toch goed, of niet soms?
Je bent gewoon jaloers, kneus.quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:30 schreef Silencio het volgende:
[..]
Waar ik zo mogelijk een nog grotere hekel aan heb, zijn de lui die arriveren met een auto. Je bent verdomme student, als je dan een auto kan betalen zuip je veels te weinig bier. Studenten die met de auto komen zijn verraders, untermenschen, verwerpelijk uitschot. Die redden het noooooit van z'n leven. Slecht voor je persoonlijke ontwikkeling ook zo'n auto. Studenten in een auto lopen alleen maar te bumperkleven. Verdomme. Studenten rijden geen auto, ze zitten verdomme op een fiets. Dat is goed voor de beweging en de persoonlijke ontwikkeling. Verdomme.
Dat geldt net zo goed, of misschien nog wel meer, voor rechten en psychologiequote:Op donderdag 24 maart 2005 00:33 schreef MarkzMan_X het volgende:
Ha, jij hoort dus graag mensen praten over een studie waarin geen baan is te vinden..
Ja, maar daar kan ik niet over oordelen. Dus ik houd me heel wetenschappelijk alleen bezig met waar ik een uitspraak over kan doen.quote:Op donderdag 24 maart 2005 20:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Nederland bestaat uit meer dan Mokum
Jaloers waarop? Al dat gebumperkleef is je zeker naar je hoofd gestegen potjandorie! Autorijden is verdoemlijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Je woont niet in een auto. Hoe bouw jij nou een netwerk van sociale kameraden op met je asociale bagger-bak?! Nee, ik met m'n stalen ros ben mega sociaal en leer mensen kennen op pad! Verdomme! Flikker je auto weg en omhels het echte leven! Weg met dat ding en werp de status van NEP-student van je schouders! Kom me tegen op de fiets en we maken gezellig een praatje... of kies voor mijn ver-boven-jouw-niveau uitstijgende middelvinger als ik je zie rijden in je roestbak!quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je bent gewoon jaloers, kneus.
Misschien omdat ik hier ook nog een (sociaal) leven heb, gek he?quote:Op donderdag 24 maart 2005 00:42 schreef Silencio het volgende:
[..]
Twijfel is voor PAUPERS! Man, je heult toch niet met de VIJAND, de thuiswonende student!
ook al zoiets,quote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:10 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Misschien omdat ik hier ook nog een (sociaal) leven heb, gek he?.
tiranniserende moeders met een ernstig chronisch PC probleem.quote:Op donderdag 24 maart 2005 09:42 schreef Silencio het volgende:
[..]
Ah, schitterend!
We hebben nu eindelijk de kern van dit topic te pakken!
Zie hierboven de oorzaak dat ouderejaars massaal thuis blijven:
de oorzaken moeten worden gezocht bij de tiranniserende moeders met een ernstig chronisch PC probleem.
Ik stel een wijziging voor van de topic titel. "Ouders met PC problemen, die thuis een dictatoriaal regime handhaven, wat bezielt ze eigenlijk?"
Dat is dan weer een probleem bij mij.. alles wat ik verdien gaat er ook weer uit. En aangezien ik geen vaste lasten heb (behavle abo op sportschool) geef ik dus ook zo'n ~500 euro per maand uit aan mn vrije tijd.. Niet elke maand zoveel, maar gemiddeld in een jaar tijd. Als ik iets leuks zie dan koop ik het gewoon gelijk met als gevolg een hele stapel DVDs die 1x bekeken zijn, en een hoop andere zooi waar ik nauwelijks naar omkijk (gamecube, spelletjes, dvdspeler etc). Plus dure vakanties maar dat is ook een stukje hobbyquote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:23 schreef Killer_Mom het volgende:
[..]
ook al zoiets,
en.....door bijverdiensten in de omgeving, kan hij dik rondkomen,
Als ik andere hoor die geen geld hebben om te stappen omdat ze school zelf moeten dokkenquote:Op vrijdag 25 maart 2005 00:53 schreef Killer_Mom het volgende:
en nu kun je dat wel, wat is daar mis mee?
quote:Maar hoogleraar Meeus vindt deze ontwikkeling niet onverdeeld goed. ‘‘Kinderen worden in Nederland heel luxe opgevoed, daardoor krijgen ze het idee dat alles wel voor ze wordt geregeld.
Ze komen er steeds later achter dat dit idee niet klopt. Dat is een groot probleem, want als deze jongeren dan geconfronteerd worden met de werkelijke wereld, kan dat rauw op hun dak vallen. Ze krijgen meer aansluitproblemen op de arbeidsmarkt en in hun latere zelfstandige leven.’’
Gatver, een slotjesroeper..quote:Op vrijdag 25 maart 2005 12:05 schreef No-Li-Ta het volgende:
Dit topic gaat werkelijk nergens over. Slotje!
In Nijmegen net zo goed. Wat moet je als student met een auto als je alles op de fiets of met het OV kunt doen?quote:Op donderdag 24 maart 2005 19:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ach kom, een student in a'dam met een auto is gewoon een debiele mongool.
Wat nou fiets of OV? Als student heb je tijd zat om alles lopend te doen.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:21 schreef nozem het volgende:
[..]
In Nijmegen net zo goed. Wat moet je als student met een auto als je alles op de fiets of met het OV kunt doen?
Als je vaker fiets wil kiezen dan hoef je geen OV te accepteren. OV studentenkaart is eigenlijk een lening. Deze lening wordt pas in gift omgezet als je diploma heb behaald.quote:Op vrijdag 25 maart 2005 16:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Wat nou fiets of OV? Als student heb je tijd zat om alles lopend te doen.
Het is echt geen roestbak. Met een auto ben je niet afhankelijk van die paupertrein.quote:Op donderdag 24 maart 2005 23:14 schreef Silencio het volgende:
[..]
Jaloers waarop? Al dat gebumperkleef is je zeker naar je hoofd gestegen potjandorie! Autorijden is verdoemlijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Je woont niet in een auto. Hoe bouw jij nou een netwerk van sociale kameraden op met je asociale bagger-bak?! Nee, ik met m'n stalen ros ben mega sociaal en leer mensen kennen op pad! Verdomme! Flikker je auto weg en omhels het echte leven! Weg met dat ding en werp de status van NEP-student van je schouders! Kom me tegen op de fiets en we maken gezellig een praatje... of kies voor mijn ver-boven-jouw-niveau uitstijgende middelvinger als ik je zie rijden in je roestbak!
Als je geen OV nodig hebt scheelt je dat direct al iets van 60 euro per maandquote:Op vrijdag 25 maart 2005 18:13 schreef Dovenwereld het volgende:
[..]
Als je vaker fiets wil kiezen dan hoef je geen OV te accepteren. OV studentenkaart is eigenlijk een lening. Deze lening wordt pas in gift omgezet als je diploma heb behaald.
Maar het gaat juist om de ervaringen NAAST de colleges. Die dingen merk je pas als jequote:Op donderdag 24 maart 2005 01:10 schreef Killer_Mom het volgende:
ze staan echt wel op hun eigen benen, maar waarom zouden ze ergens in een duur hok moeten gaan wonen als ze dicht bij naar school kunnen, wat ik al aangaf, voor een paar uurtjes perdag.. dat zie ik niet zitten,
Ik studeer ook in Nijmegen en heb geen auto. Vrienden van me wel.. en die auto komt wel vanquote:Op vrijdag 25 maart 2005 15:21 schreef nozem het volgende:
In Nijmegen net zo goed. Wat moet je als student met een auto als je alles op de fiets of met het OV kunt doen?
Als je langer doet over je studie dan de tijd die er voor staat, heb je sowieso al een lening, of je nou binnen tien jaar klaar bent of niet. In dat geval kan het nog best lucratief zijn om je OV niet af te halen, zodat je minder lening hebt als je klaar bent.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 10:57 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Onzin, want die 60 euro krijg je niet extra uitbetaald ofzo. Het komt in mindering op je prestatiebeurs, dus dat zou dan schelen als je zo'n knuppel bent die niet binnen tien jaar z'n diploma haalt, maar daar moet je niet vanuit gaan, je gaat immers niet voor niets studeren.
Vrij vreemd, toen ik naar het buitenland ging voor stage leverde ik em ook in, en ik kreeg direct iets van 60 euro. Dat was MTS ja... enfin, ontopicquote:Op zaterdag 26 maart 2005 10:57 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Onzin, want die 60 euro krijg je niet extra uitbetaald ofzo. Het komt in mindering op je prestatiebeurs, dus dat zou dan schelen als je zo'n knuppel bent die niet binnen tien jaar z'n diploma haalt, maar daar moet je niet vanuit gaan, je gaat immers niet voor niets studeren.
Merk je die dingen dan niet als je nog twee jaartjes langer thuis blijft en dan op jezelf gaat wonen? Ja, dan heb je een diploma ja, maar doet dat iets af aan het hele leerproces?quote:Op vrijdag 25 maart 2005 19:02 schreef yozd het volgende:
[..]
Maar het gaat juist om de ervaringen NAAST de colleges. Die dingen merk je pas als je
op kamers zit.
Maar goed, iedereen moet de keuze natuurlijk voor zichzelf maken...
Als in het buitenland studeert of in het buitenland woont, mag je inderdaad een vergoeding vragen voor je OV-kaart.quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:30 schreef mechatronics het volgende:
[..]
Vrij vreemd, toen ik naar het buitenland ging voor stage leverde ik em ook in, en ik kreeg direct iets van 60 euro. Dat was MTS ja... enfin, ontopic
Die 60 euro krijg je toch gewoon als vergoeding elke maand?quote:Op zaterdag 26 maart 2005 10:57 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ik heb op mijn 18e al aan de andere kant van de wereld gezeten, in een land waar ik de taal niet van sprak... Alles zelf geregeld, eigen verzekeringen, creditcard, ter plekke aangifte gedaan van diefstal, dingen geregeld toen het fout ging met mijn ticket... Daar had ik geen studentenhuis voor nodig, ik was koud van het VWO af...quote:Op zaterdag 26 maart 2005 13:38 schreef Libris het volgende:
Ik respecteer de meningen van thuiswoners (en moeders) in dit topic, maar persoonlijk ben ik erg blij dat ik op kamers heb gewoond (eerst 1.5 samen met mijn vriendin, toen ben ik eruitgekicked en in een groot studentenhuis (50 man/vrouw) terechtgekomen. Ik heb daar zoveel geleerd, en heb zoveel mensen zien leren om zich te handhaven in hun eentje. Het leren om sociaal te zijn, om op te treden tegen mensen die niet sociaal zijn, je eigen zaken te regelen, met zijn allen tegen een huisbaas optreden. Als ik toen thuis was blijven wonen in plaats van op kamers was gegaan, dan had ik nu echt niet in mijn eentje aan de andere kant van de wereld gewoond, nooit zoveel vrienden gemaakt en nooit geleerd om echt zelfstandig te zijn.
Ik denk dat je een kans mist als je tijdens je studie niet op kamers in een studentenhuis gaat.
Nou, ik ken mensen die nog hun kleding door hun moeder elke ochtend klaar laat leggen..quote:Op zaterdag 26 maart 2005 19:44 schreef da_rippah het volgende:
Ik denk dat je die dingen al veel eerder hebt geleerd zonder dat je er erg in hebt. Als ik nu aan de andere kant van de wereld gedropt wordt (in de bewoonde wereld, that is) kom ik er ook wel uit. Iedereen boven de 16 moet dat wel lukken denk ik
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |