abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25559917
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
Maar als jij zo'n lekker stuk bent, moet je toch júist in Delft gaan wonen? Al die nerds zijn namelijk toch geen concurrentie voor je
pi_25560144
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:03 schreef Neuralnet het volgende:
-knip-
Ik ben het niet helemaal met je eens, maar wow. Scherpe en goed geschreven post

Dat wilde ik even zeggen
pi_25560323
Lol, altijd hetzelfde.
De zelfgenoegzame zogenaamde rasstudent die denkt thuiswonende studenten van gedachten te moeten veranderen.
Veel van mijn vrienden wonen op zichzelf en ik zie zeker voordelen maar ook nadelen. MIjn thuissituatie is prima, ik blijf voorlopig thuis. En nu niet meer zeiken
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_25560371
Neuralnet

Definitief de meeste kortzichtige persoon die ik op dit forum ben tegengekomen. Ik probeerde in mijn posten wat feiten te geven, jammer dat je dat ook al niet goed vindt. Ik gaf verder mijn eigen ervaring (niet mening!) en dat mocht ook al niet. Ik vermeldde in mijn post zelfs dat ik niks tegen thuiswonen heb of wat dan ook. Je hoort mij niet schreeuwen dat het verkeerd zou zijn...

Maar goed, als je het wilt hebben over mensen die denken dat ze het gemaakt hebben... lees je eigen postjes eens na
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_25560402
Neuralnet

Ik herken het. Van die zeikers die je niet hoorde toen ze 6 maanden geleden nog bij hun ouders woonde, maar die nu opeens een grote muil hebben.
pi_25560464
In het vorige topic over dit onderwerp was het trouwens ook al zo dat de meerderheid van de postings werd gedaan door thuiswonende studenten die meenden zichzelf te moeten verdedigen. Die hangen volgens mij ook gewoon meer dan gemiddeld rond op dit soort fora. Want ik denk dat de meerderheid van de (ex-)studenten er toch echt zo over denkt als Hik. Discussies op een forum als dit geven volgens mij een vertekend beeld. Maar dat is natuurlijk niet alleen voor dit onderwerp zo
pi_25560529
Ik woon 3 km van mijn school af (HBO 2e jaars) en woon nog bij m'n ouders.
Heb kabeltelevisie, kabelinternet, 2-persoonsbed en een koelkast op m'n kamer.
Wie ben ik dan om op mezelf te gaan wonen?
Ik kan nu mooi sparen voor bijv. m'n rijbewijs
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 10:21:29 #109
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25560592
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 09:37 schreef Hik het volgende:
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren.
Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.
pi_25560599
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:18 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik woon 3 km van mijn school af (HBO 2e jaars) en woon nog bij m'n ouders.
Heb kabeltelevisie, kabelinternet, 2-persoonsbed en een koelkast op m'n kamer.
Wie ben ik dan om op mezelf te gaan wonen?
Ik kan nu mooi sparen voor bijv. m'n rijbewijs
Ik ben trouwens 19
Als ik mijn studie afgerond heb (ben dan 21) en een baan en alle (financiele) zaakjes in orde heb dan ga ik op mezelf wonen.
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_25560760
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 01:22 schreef SeLang het volgende:
Bijvoorbeeld als je in een Nerd stad zoals Delft studeert met alleen maar puisterige techniek studenten terwijl er thuis bij jou in de straat een paar lekkere wijven wonen die stuk voor stuk op je geilen.
Dat is dan wel weer waar. Ik woon gelukkig naast een groot huis vol dames, maar moet toegeven, het blijft schaars.... Gelukkig heb je genoeg te doen in andere steden... Voor mij was het echter wel een makkelijke keuze wat vrouwen betreft. Waar mijn ouders wonen is al helemaal geen drol te vinden, misschien drie koeien en een schaap, hehe...
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:09:15 #112
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25561476
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:21 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Daar valt ook niet echt inhoudelijk op te reageren daar het een debiel argument is. Het is eerder een reden waarom men jou niet serieus zou moeten nemen.

Wil je nou nog even op een normale manier aangeven waar precies het debiele argument staat?
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:
Daarna écht op jezelf, met alle verantwoordelijkheden die daarbij horen. En natuurlijk heb ik het dan niet over de (af)was en koken. De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit? Kortom: hoe word je je eigen persoon, zónder de sociale controle die je -uit wat voor gezin je ook komt- per definitie hebt.
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 15:39 schreef Hik het volgende:
Omdat het een bepaalde levensfase is waar je inzit. Die levensfase heeft niet alleen met leeftijd te maken, maar ook met de dingen waarmee je bezig bent: studie, baan, vaste relatie, ouderschap....

Tijdens je studententijd kun je je op veel vlakken ontwikkelen: op vaktechnisch en kennis gebied, maar ook op sociaal en persoonlijk vlak. Ik durf te beweren dat als je niet op kamers gaat, je een (groot) stuk van die sociale en persoolijke ontwikkeling mist. Natuurlijk kun je die op latere leeftijd (in een latere levensfase) deels inhalen, maar dat is toch niet hetzelfde. Iemand die pas op z'n 40ste, tussen baan en kinderen, gaat puberen zal dat ook niet hetzelfde meemaken...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_25561710
Waarom zou iemand die thuis woont zich niet zo kunnen ontwikkelen Hik? Omdat die zijn eigen huur niet betaald? In argumenten zoals dit ben ik het met de thuiswoners eens... Uit huis gaan is geen voorwaarde om jezelf te ontwikkelen...
pi_25561757
Nou sinds mn zus uit huis is, is ze echt niet zelfstandiger geworden hoor . Lange leve de lol en lekker doen waar je zin in hebt is haar instelling geloof ik.
Maar dat zal dan wel een uitzondering zijn als ik de berichten uit dit topic mag geloven
pi_25561881
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:09 schreef Hik het volgende:
Wil je nou nog even op een normale manier aangeven waar precies het debiele argument staat?
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.

* Disclaimer: ben vanaf begin studie uit huis gaan wonen, zeg dit dus niet om mezelf goed te praten.

[ Bericht 3% gewijzigd door femmeChantal op 18-03-2005 11:41:50 ]
pi_25562112

Kan alleen nog maar meelezen & glimlachen, reageren laat ik maar achterwege.
pi_25562175
Kutargumenten:

"ja het is zo makkelijk"

"tja, ik kan prima met m'n ouders overweg".

Wat een gelul. Je bent gewoon lui en je zult het nooit maken. Discussie gesloten.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 11:44:17 #118
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25562259
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:27 schreef femmeChantal het volgende:
Sorry Hik, ben niet sovereign, maar begrijp wel een beetje wat hij bedoelt. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom een ouderejaars thuis blijft wonen. Ik ken iemand wiens vader is overleden en die thuis is blijven wonen zodat zijn moeder niet alleen zat. Of misschien woont iemands' vriendje/vriendinnetje wel thuis en vindt hij/zij die relatie belangrijk. Het is dan denk ik te kort door de bocht om iemand niet serieus te nemen, iemand die dergelijke beslissingen neemt zou juist wel serieus genomen moeten worden.
WAUW! Jullie lezen écht niet hè?!
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 11:53 schreef Hik het volgende:Mensen die 25 zijn en nog thuiswonen neem ik niet helemaal serieus (enkele uitzonderingen daargelaten).
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen).

Maar mijn argument blijft overeind: je loopt -hoe dan ook- een stuk persoonlijke ontwikkeling mis op een zeer cruciaal moment in je leven. Wellicht heb je daar iets anders voor in de plaats of is er op dat moment iets belangrijker (zoals steun bieden aan je familie bijvoorbeeld).

Overigens is het grappig dat je juist dat thuisblijven voor een vriendje/vriendinnetje aandraagt. Je ziet hier op FOK vaak van die posts van mensen die zich afvragen of ze wel op kamers/stage in het buitenland/lange reis moeten gaan "omdat ze dan weg zijn van hun vriendinnetje". Hóe belangrijk en goed je relatie ook is, ik vind het zó fout om dat (zéker als je zo jong bent) je persoonlijke ontwikkeling in de weg te laten staan. Als die relatie inderdaad zo goed is blijf-ie dat toch wel en hoe goed is je relatie werkelijk als-ie je belemmert dat ándere stukje van jezelf te ontdekken?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_25562267
Oh trouwens ik ben van plan om volgend jaar ook op kamers te gaan. (gelijk met start van HBO studie). De reden is dat ik uit dit boeren kut dorp wil waar geen flikker te doen is en de hogeschool van Utrecht en die van Amsterdam (Hes, HVA, INholland) vind ik niks (wat als enige op reisafstand te doen is).
Ben er alleen niet over uit of het Nijmegen of Groningen wordt .
pi_25562296
21 en woon nog thuis. Ik hoef maar een half uur te reizen en aangezien ma 's avonds werkt heb ik het rijk alleen. Als ik langer moest reizen ga ik ook wel op kamers denk ik, maar het kutste is dat ik voor mijn hobby een flinke kluis moet verankeren en daar heb je in de meeste studentenkamers geen ruimte of toestemming voor.
pi_25562515
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:46 schreef Evil_Jur het volgende:
21 en woon nog thuis. Ik hoef maar een half uur te reizen en aangezien ma 's avonds werkt heb ik het rijk alleen. Als ik langer moest reizen ga ik ook wel op kamers denk ik, maar het kutste is dat ik voor mijn hobby een flinke kluis moet verankeren en daar heb je in de meeste studentenkamers geen ruimte of toestemming voor.
Wow, een kluis? Wat voor hobby is dat
pi_25562529
quote:
Ik geloof dat ik vrij duidelijk aangeef (ook in mijn post ná diegene die jij hier quote) waaróm ik die mensen dan niet serieus neem. Daar zie ik je niet inhoudelijk op reageren.
Op welke inhoud kon er nog meer een reactie gegeven worden dan? Op dit: (?)
quote:
Dat mag misschien kort door de bocht zijn, maar niet zonder reden: ik heb zelf óók thuisgewoont. Ik wéét het verschil!
Je stelt dat jij iets "wéét". Hoezo inhoud? Of dit: (?)
quote:
De belangrijkste verantwoordelijkheid die je hebt is aan jezelf: welke mensen laat je toe in je leven en hoe vaak? Hoe onderhoudt je je sociaal leven? Waar geef je je geld (niet) aan uit? Kortom: hoe word je je eigen persoon, zónder de sociale controle die je -uit wat voor gezin je ook komt- per definitie hebt.
Alsof iemand die thuiswoont nooit heeft moeten beslissen welke mensen hij toelaat. Alsof zo iemand ook niet beschikt over een groot sociaal netwerk die onderhouden moet worden. Alsof een thuiswonende ook niet moet bepalen waar hij zijn geld aan uitgeeft. Meen je nou serieus dat al dat soort zaken bij een thuiswonende door het gezin geregeld wordt? Ja hoor, pappa en mamma blijven vertellen welke mensen toegelaten moeten worden, hoe een sociaal leven onderhouden moet worden en hoe de euro werkt. Dat is naar mijn mening net zo goed een vervreemding van de werkelijkheid.

Of bedoelde je dit: (?)
quote:
Ik durf te beweren dat als je niet op kamers gaat, je een (groot) stuk van die sociale en persoolijke ontwikkeling mist.
Je durft te beweren. Knap hoor. Toon maar aan.

O nee, dan deze bewering:
quote:
Iemand die pas op z'n 40ste, tussen baan en kinderen, gaat puberen zal dat ook niet hetzelfde meemaken...
Alsof iemand die langer thuis heeft gewoond op later leeftijd nog een puber is en dat gedrag vertoont. Laat dat standaard hokje denken nu eens los. Mensen hoeven niet allemaal hetzelfde te doen in het leven. Mensen hoeven niet allemaal dezelfde ontwikkeling door te maken in het leven. En niet elke fase hoeft even lang te zijn.
quote:
Definitief de meeste kortzichtige persoon die ik op dit forum ben tegengekomen. Ik probeerde in mijn posten wat feiten te geven
Feiten melden niet per definitie de waarheid over wat je wilt bewijzen. 1+1 is ook 2, maar daar heb je niks aan als de som 5+5 is. Dan kan er ook nog eens iemand komen die beargumenteert dat 1+1 ook 10 kan zijn. Of te wel: je kan willekeurige "feiten" noemen, maar dat betekent totaal niks. Overigens haalde je emperisch onderzoek aan en daar is per definitie nooit iets een feit; iets is hooguit aangetoond en dan moet je rekening houden dat niet alle interpretaties geldig zijn.
quote:
In het vorige topic over dit onderwerp was het trouwens ook al zo dat de meerderheid van de postings werd gedaan door thuiswonende studenten die meenden zichzelf te moeten verdedigen. Die hangen volgens mij ook gewoon meer dan gemiddeld rond op dit soort fora.
Ik zie jou hier ook vaak. Mag ik dan concluderen dat je nog thuiswoont?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_25562587
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:44 schreef Hik het volgende:
WAUW! Jullie lezen écht niet hè?!
Natuurlijk zijn er uitzonderingen (die de regel bevestigen).
Die ene zin had ik idd niet gezien.
quote:
Maar mijn argument blijft overeind: je loopt -hoe dan ook- een stuk persoonlijke ontwikkeling mis op een zeer cruciaal moment in je leven. Wellicht heb je daar iets anders voor in de plaats of is er op
dat moment iets belangrijker (zoals steun bieden aan je familie bijvoorbeeld).
Ben ik verder grotendeels met je eens.
quote:
Overigens is het grappig dat je juist dat thuisblijven voor een vriendje/vriendinnetje aandraagt. Je ziet hier op FOK vaak van die posts van mensen die zich afvragen of ze wel op kamers/stage in het buitenland/lange reis moeten gaan "omdat ze dan weg zijn van hun vriendinnetje". Hóe belangrijk en goed je relatie ook is, ik vind het zó fout om dat (zéker als je zo jong bent) je persoonlijke ontwikkeling in de weg te laten staan. Als die relatie inderdaad zo goed is blijf-ie dat toch wel en hoe goed is je relatie werkelijk als-ie je belemmert dat ándere stukje van jezelf te ontdekken?
Mijn opmerkingen over beslissingen serieus nemen was grotendeels bedoeld voor het eerste voorbeeld (ook al blijkt dat idd niet uit de tekst). Ik ben het ook verder met je eens dat je relatie geen 'dwangbuis' moet zijn; je 'behoort' vrijheid te geven en te krijgen.
Er zit echter denk ik een verschil tussen iets uit vrije wil doen (omdat je dat graag zo wil, niet omdat die ander je dat oplegt of omdat je zelf denkt niet zonder die ander te kunnen) en iets doen omdat dat min-of-meer van je 'geeist' wordt. Mijn keuze is trouwens ook om blijmoedig dag te roepen tegen vriendje (en vriendje zou dat ook zo bij mij doen), maar ik denk dat die balans kan bij andere mensen anders uitvallen, terwijl hun relatie dan nog steeds gelijkwaardig etc kan zijn.
pi_25562696
Er zijn ook mensen waarvan de ouders in een woning wonen waar gemakkelijk meerdere personen kunnen wonen.
Dubbele badkamer, keuken, etc...

je moet dus nie te vlug zeggen dat het vreemd is...
pi_25562701
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:56 schreef Neuralnet het volgende:
Ik zie jou hier ook vaak. Mag ik dan concluderen dat je nog thuiswoont?
Je concludeert maar wat je wilt In jouw manier van redeneren lijkt het niet mogelijk dat, ook al bestaan er uitzonderingen op een bepaalde trend (die Hik ook echt wel erkent), die trend er nog steeds wel gewoon is, en dat je dus best algemene beweringen mag doen ook al zijn er altijd een paar gevallen waarin het anders is. Dus ja, in jouw denktrant is de enig mogelijke conclusie inderdaad dat ik nog thuiswoon.

(Op de discussie zelf reageer ik maar gewoon helemaal niet meer )
pi_25563845
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:55 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Een dure hobby denk ik.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 14:37:18 #127
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_25566354
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 12:48 schreef Steijn het volgende:

[..]

Een dure hobby denk ik.
Postzegels verzamelen.
pi_25566440
Ik had toen ik ging studeren een auto waar ik niet meer zonder kon. Om verschillende redenen. Ik kan niet een auto EN een kamer betalen, dus tot het eind van mijn studie (dan ben ik 23) woon ik thuis. Waar ik overigens alles mag, doe en kan.

Geld dus. En luxe, in zekere zin.
pi_25566482
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 10:14 schreef thaleia het volgende:
In het vorige topic over dit onderwerp was het trouwens ook al zo dat de meerderheid van de postings werd gedaan door thuiswonende studenten die meenden zichzelf te moeten verdedigen.
In de OP werd dan ook gevraagd om argumenten om wel thuis te blijven. Ik schiet zelf ook in de verdediging merk ik. Ik snap een aantal argumenten wel, en zoals gezegd: ik geloof ook best dat op jezelf wonen (tijdens je studie) veel voor je kan betekenen. Helaas zijn er niet al te veel mensen die werkelijk beargumenteren wat de voordelen zijn voor op jezelf gaan, en een stuk meer die je hun keuze door de strot willen persen. Van die kreten dat je te slap, te bang of te lui ofzo bent als je niet op jezelf gaat tijdens je studie, die dwingen me wel een beetje in die verdedigingspositie

Waarom zouden thuiswonende studenten trouwens meer rondhangen hier
pi_25566565
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:43 schreef Jentin het volgende:
Waarom zouden thuiswonende studenten trouwens meer rondhangen hier
Dat weet ik niet, ik DENK dat de meerderheid van de studenten wel degelijk de mening van Hik (en mij, en enkele anderen in dit topic) deelt, en ook de meerderheid van de oud-studenten en blijkbaar (gezien het door iemand aangehaalde onderzoek) misschien ook werkgevers. En het viel me op dat hier in dit topic juist de reacties van mensen met een andere mening overheersen. Vandaar dat ik gok dat de thuiswonende studenten hier misschien gewoon zijn oververtegenwoordigd. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar dit is voor nu even mijn theorie
pi_25566659
quote:
In jouw manier van redeneren lijkt het niet mogelijk dat, ook al bestaan er uitzonderingen op een bepaalde trend (die Hik ook echt wel erkent), die trend er nog steeds wel gewoon is, en dat je dus best algemene beweringen mag doen ook al zijn er altijd een paar gevallen waarin het anders is.
Een algemene bewering doen om een trend duidelijk te maken mag. De generalisatie wordt dan gebruikt omdat een grote mate van detail niet gewenst is. Je mag echter geen algemene trend aanhalen en zondermeer stellen dat hij van toepassing is op een paar individuen. Of te wel: compressie waarbij je informatie verliest mag, maar informatie die je niet hebt erbij verzinnen door terug te generaliseren mag niet. Een lerares (welk vak geef je?) hoort dat toch te weten.
quote:
(Op de discussie zelf reageer ik maar gewoon helemaal niet meer )
Gebrek aan argumenten en uitgeluld dus. Prima. Speel je ook zo op de man tegen je leerlingen? Ik vermoed dat ze regelmatig de tent bij je afbreken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  vrijdag 18 maart 2005 @ 15:58:25 #132
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25567261
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:56 schreef Neuralnet het volgende:
Je stelt dat jij iets "wéét". Hoezo inhoud? Of dit: (?)
Het enige dat ik probeerde aan te geven dat ik ervaringsdeskundige ben in beide omstandigheden: ik heb thuis gewoond en op mezelf. En hoewel ieder gezin anders is (dat schreef ik ook al eerder) kan ik het verschil dus behoorlijk invoelen. Dit in tegenstelling tot de mensen die (nog) thuis wonen en dus mijns inziens moeilijk kunnen oordelen over wat er precies verandert als je eenmaal het huis uit gaat.
quote:
Alsof iemand die thuiswoont nooit heeft moeten beslissen welke mensen hij toelaat. etc...
Het ging mij om het stukje sociale controle wat er in de meeste gevallen inzit als je nog bij je ouders woont. Natuurlijk héb je al een (groot) sociaal netwerk als je nog thuis woont. Mijn punt was dat je iets geheel nieuws moet gaan opbouwen als je op jezelf gaat wonen, zonder dat je kunt "terugvallen" op familie en bestaande vrienden (die jou al jaren kennen). Om een voorbeeld te geven: ik heb een poos in het buitenland gewoond. Als ik daar een week in mijn bed was gaan liggen kraaide er geen haan naar. Als ik met mijn dronken hoofd op tafel was gaan dansen had wellicht niemand mij eraf getrokken. De mensen daar kénden mij voor die tijd niet, dus wellicht was dat wel de normake gang van zaken?! Weten zij veel... Vrienden die je al jaren kent, en in nog grotere mate (voor veel mensen) je familie kénnen jou, ze weten hoe je in elkaar zit. Dat is heel veilig en fijn, maar kan je ook verhinderen je verder te ontwikkelen, bepaalde zaken te doen, mensen te leren kennen, hobby's op te pakken die op het eerste gezicht "niet bij jou horen". (En daar bedoel ik dus niet dat dansen op die tafel mee ). Je studententijd is daar dé tijd voor, omdat het (iemand schreef dat hierboven geloof ik) een soort snelkookpan is van mogelijkheden, ervaringen en mensen (die ook allemaal in dat proces zitten). Daar maak je optimaal gebruik van als je je onttrekt aan die sociale controle van het thuisfront (hoe minimaal je die wellicht ook ervaart) door op kamers te gaan.
quote:
Alsof iemand die langer thuis heeft gewoond op later leeftijd nog een puber is en dat gedrag vertoont.
Dat beweerde ik niet. Ik trok een vergelijking. Er zijn mensen die (door omstandigheden) nooit "pubergedrag" hebben vertoond op hun 13-17e. Maar iedereen móet een keer puberen, dus bij die mensen gebeurt dat pas wanneer ze (bijvoorbeeld) 40 zijn, in een hele lastige fase van hun leven (gaan ineens puberen tegen hun baas, of tegen hun partner ).
Net als dat iedereen moet puberen, moet ook iedereen op een bepaald punt zijn persoonlijkheid ontwikkelen ("zelfstandig worden") onafhankelijk van familie en het overige thuisfront. Als je dat niet tijdens je studie doet kan dat je op latere leeftijd aardig in de weg zitten....
pi_25567362
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 11:55 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Schietsport
pi_25567472
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:52 schreef Neuralnet het volgende:
Gebrek aan argumenten en uitgeluld dus. Prima. Speel je ook zo op de man tegen je leerlingen? Ik vermoed dat ze regelmatig de tent bij je afbreken.
Wat doe jij hier zelf Neuralnet? IK heb in dit topic niemand persoonlijk aangevallen.

Trek over argumenten, uitgeluld zijn, mijn woonsituatie, mijn werk en alle andere zaken op deze wereld gerust elke conclusie die je wilt, mijn zegen heb je.
pi_25567637
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 14:47 schreef thaleia het volgende:

[..]

En het viel me op dat hier in dit topic juist de reacties van mensen met een andere mening overheersen. Vandaar dat ik gok dat de thuiswonende studenten hier misschien gewoon zijn oververtegenwoordigd. Hoeft helemaal niet zo te zijn, maar dit is voor nu even mijn theorie
Al of niet waar, dat klinkt heel logisch. Ik denk dat mijn verdedigingsmodus even op tilt sloeg
pi_25567869
ik denk dat iedereen toch probeert zijn nut te maximaliseren en sommige mensen doen dat blijkbaar thuis en anderen op kamers dat ligt toch aan een hele sloot variabelen en de combinatie daarvan bepaalt of iemand op kamers gaat of niet, ljikt mij dan...
"Winning is a funny thing, it's one of those rare commodities on earth that money cannot buy, until you called me!"
pi_25570004
quote:
Het enige dat ik probeerde aan te geven dat ik ervaringsdeskundige ben in beide omstandigheden
Dat je het verschil kent: akkoord. Mijn punt was juist dat je dan NOG niet kunt oordelen voor een ander. Stel je eens voor zeg dat iedereen die iets als goeds ervaren heeft voor zichzelf dat aan anderen gaat lopen opdringen onder het mom van "het is goed voor je". Dat bepalen die mensen zelf wel. DAT is eerder een kenmerk van zelfstandigheid. Mensen beweren iets en zij durven dat stellig in twijfel te trekken.
quote:
Mijn punt was dat je iets geheel nieuws moet gaan opbouwen als je op jezelf gaat wonen, zonder dat je kunt "terugvallen" op familie en bestaande vrienden (die jou al jaren kennen).
Want iedereen die uit huis gaat gaat opeens zover wonen dat familie en vrienden uit hun leven vallen... Je gaat teveel uit van je eigen situatie en je gaat er teveel van uit dat mensen net als jij in het buitenland gaan wonen. Dat is de grootste fout die mensen hier maken: vanuit hun eigen situatie en ervaring redeneren en denken dat iedereen dat pad moet volgen. Dat werkt zo echt niet.

Overal waar je komt kom je mensen tegen en overal zal je met mensen moeten interacteren, selecteren en evalueren. Het maakt daarbij echt niet uit waar je fysiek woont.
quote:
Er zijn mensen die (door omstandigheden) nooit "pubergedrag" hebben vertoond op hun 13-17e.
Natuurlijk zijn die er, maar ik zie niet in wat dit nu weer met de kwestie thuiswonen te maken heeft. Bijna alle jongeren van 13-17 wonen op die leeftijd nog thuis. Of te wel: je probeert hier een verband te trekken tussen thuiswonen en omstandigheden waardoor men niet heeft kunnen puberen. Die omstandigheden komen zowel onder uitwonenden als thuiswonenden voor. Denk aan jongeren die vliegensvlug op kamers gaan omdat hun ouders ze niet liggen en door allerlei problemen geen "kind" konden zijn. En denk andersom aan thuiswonenden die een prima jeugd hebben gehad vol met vrienden en vriendinnen. Zoiets relateren aan het thuiswonen lijkt me niet aan de orde.
quote:
Net als dat iedereen moet puberen, moet ook iedereen op een bepaald punt zijn persoonlijkheid ontwikkelen ("zelfstandig worden") onafhankelijk van familie en het overige thuisfront.
Gelukkig is het leven niet zo lineair als jij het hier voorstelt en gelukkig zijn er in het leven veel meer mogelijkheden om bepaalde dingen te ontwikkelen. Natuurlijk moet je je persoonlijkheid ontwikkelen, maar dat betekent niet dat de manier die jij hebt gekozen (zelfstandig wonen) de enige manier is om dat doel te bereiken. Je denkt volgens mij echt dat de manier van leven en doen die jij hebt gekozen voor iedereen hetzelfde moet zijn. Mensen maken zelfstandig hun eigen keuzen. Wie ben jij dan om te stellen dat zij niet zelfstandig zijn? We hoeven ons niet allemaal af te zonderen van onze familie om toch goed te kunnen leven.
pi_25570121
Lieve mensen, wat een fijne discussie heb ik toch weer opgestart, ik ben trots op jullie!

Zoals verwacht zijn de mensen die hier reageren in twee kampen op te splitsen: Zij die nog thuis wonen, zich enigzins aangevallen voelen en zichzelf trachten te verdedigen en daarnaast de kosmopolieten, de mensen van de wereld, de lieden waar we nog wat van gaan horen in de toekomst! Ik doel hier op, zoals gij allen reeds kon bevroeden, de uithuizigen.

Ik kan overigens best begrip opbrengen voor bepaalde motieven die de thuiswoners aandragen. Mijn idee is alleen dat je zelfstandiger en sneller volwassen wordt als je op eigen benen leert staan tijdens je studie, en ( dat wordt door vele thuiswoners met afschuw benaderd) af en toe armoe moet lijden.

Maar hee, het is eigenlijk maar goed ook dat er zoveel thuiswoners zijn, de kamernood zou anders namelijk écht niet meer te overzien zijn..
I'm celebrating my love for you, with a pint of beer and a new tattoo
  vrijdag 18 maart 2005 @ 20:06:33 #139
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_25572443
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 18:12 schreef nozem het volgende:
Lieve mensen, wat een fijne discussie heb ik toch weer opgestart, ik ben trots op jullie!

Zoals verwacht zijn de mensen die hier reageren in twee kampen op te splitsen: Zij die nog thuis wonen, zich enigzins aangevallen voelen en zichzelf trachten te verdedigen en daarnaast de kosmopolieten, de mensen van de wereld, de lieden waar we nog wat van gaan horen in de toekomst! Ik doel hier op, zoals gij allen reeds kon bevroeden, de uithuizigen.
Ik begrijp hieruit dat uithuis wonen je zelfspot goed doet
pi_25574391
quote:
Zoals verwacht zijn de mensen die hier reageren in twee kampen op te splitsen: Zij die nog thuis wonen, zich enigzins aangevallen voelen en zichzelf trachten te verdedigen en daarnaast de kosmopolieten, de mensen van de wereld, de lieden waar we nog wat van gaan horen in de toekomst!
Of misschien is het niet zo zwart-wit en zitten er ook mensen die niet (meer) thuiswonen en toch de standpunten van de thuiswonenden kunnen beargumenteren omdat zij zich wel kunnen inleven. Ik blijf van mening dat mensen nooit hun idee-en moeten opdringen andere mensen onder het mom van "omdat het zo hoort".
pi_25576810
'Thuiswonen' vind ik trouwens een erg foute uidrukking voor dit fenomeen. Als je niet dakloos ben woon je toch altijd thuis?

Ik woon ook thuis.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_25576832
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 23:23 schreef heiden6 het volgende:
'Thuiswonen' vind ik trouwens een erg foute uidrukking voor dit fenomeen. Als je niet dakloos ben woon je toch altijd thuis?

Ik woon ook thuis.
Daklozen hebben gewoon een heel erg groot huis.
  Redactie Games vrijdag 18 maart 2005 @ 23:25:22 #143
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25576858
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 23:24 schreef Steijn het volgende:

[..]

Daklozen hebben gewoon een heel erg groot huis.
Met een dak boven hun hoofd wat "ozonlaag" heet
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_25576963
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 23:23 schreef heiden6 het volgende:

Ik woon ook thuis.
Foute uitdrukking of niet, iedereen weet wat er mee wordt bedoeld. Dat is altijd handig, bij uitdrukkingen.
  Moderator vrijdag 18 maart 2005 @ 23:33:04 #145
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_25577065
* Bosbeetle heeft tot zn 22ste thuis gewoont en dat was idd omdat ik geen kamer kon vinden en in die tijd in 3 steden gelocaliseerd was .. maarja nu heb ik wel mijn eigen maagden 'pad'
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zaterdag 19 maart 2005 @ 08:38:24 #146
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25581667
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 09:42 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Maar als jij zo'n lekker stuk bent, moet je toch júist in Delft gaan wonen? Al die nerds zijn namelijk toch geen concurrentie voor je
Het probleem is niet concurrentie.
Er zijn gewoon GEEN vrouwen.

p.s toen de buit binnen was ben ik natuurlijk wel meteen op mezelf gaan wonen. Eindelijk rustig nuecken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2005 @ 12:33:49 #147
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25584447
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 08:38 schreef SeLang het volgende:
Het probleem is niet concurrentie.
Er zijn gewoon GEEN vrouwen.
Zit je nou écht te wachten tot ik ga happen?
  zaterdag 19 maart 2005 @ 12:55:23 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25584833
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 12:33 schreef Hik het volgende:

[..]

Zit je nou écht te wachten tot ik ga happen?
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2005 @ 13:07:00 #149
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_25585009
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 12:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

*hap
  zaterdag 19 maart 2005 @ 13:17:06 #150
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_25585167
quote:
Op donderdag 17 maart 2005 12:22 schreef blieblie het volgende:
om te socializen

Neem me niet kwalijk hoor.
Dat is mijn reflex op het woord "socializen".
  zaterdag 19 maart 2005 @ 13:19:39 #151
95998 -DailaLama-
pi_25585215
Wat een drammerig topic dit btw.
pi_25585234
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:22 schreef nozem het volgende:
Je komt ze steeds meer tegen op de universiteit, studenten die reeds in hun zoveelste studiejaar zitten, dik boven de 20 zijn en toch nog lekker bij pappie en mammie wonen ondanks de soms meewarige blikken van studiegenoten. Uiteraard kan het zijn dat je niet lang van huis kunt vertoeven door bepaalde omstandigheden maar in de meeste gevallen is het koudwatervrees, gemakzucht en luxedrang.
Je ziet het niet alleen bij studenten, maar ook bij werkende jongeren Er is zelfs een officiële term voor: Hotel Mama. Volgens mij heeft het minder te maken met woningnood (zeker bij de tweede categorie), maar meer met gemakzucht en moeite hebben met het inleveren van een bepaalde levensstandaard. Ik ga er gewoon vanuit dan mijn grut het ouderlijk huis verlaat wanneer ze het middelbare schooldiploma op zak hebben (en dat weten ze ) . Ik heb ze dan volgens mij niet zoveel meer te bieden, in de dagelijkse sfeer, en denk dat ze er meer aan hebben wanneer ze echt op eigen benen gaan staan. Bovendien.....willen de ouders óók wel een keer hun privacy terug, kwa nuecken
Kortom, the usual.
pi_25585235
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 16:03 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Schietsport
Dat viel te verwachten met zo'n ondertitel.
pi_25585321
Ik vind het trouwens een wat zinloze discussie. Doet me denken aan een studiegenoot van me. Stond in de kroeg, praat een half uur met een leuk meisje. Totdat ze verteld wat ze studeert. Psychologie ofzo. Waarop hij in lachen uitbarst, en nog zoiets probeert te zeggen als "nee joh, hartstikke leuk voor je".
Iedereen moet toch zelf weten wat ie doet? Als mensen hier stellen dat op je zelf wonen zo'n gigantische persoonlijke ontwikkeling is, vind ik erg overtrokken. Dan hebben ze kennelijk thuis niet genoeg mee gekregen. Woon zelf nu 2 jaar op kamers, en om nou te zeggen dat ik zo veel ben veranderd...
pi_25586381
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 13:24 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het trouwens een wat zinloze discussie. Doet me denken aan een studiegenoot van me. Stond in de kroeg, praat een half uur met een leuk meisje. Totdat ze verteld wat ze studeert. Psychologie ofzo. Waarop hij in lachen uitbarst, en nog zoiets probeert te zeggen als "nee joh, hartstikke leuk voor je".
Iedereen moet toch zelf weten wat ie doet? Als mensen hier stellen dat op je zelf wonen zo'n gigantische persoonlijke ontwikkeling is, vind ik erg overtrokken. Dan hebben ze kennelijk thuis niet genoeg mee gekregen. Woon zelf nu 2 jaar op kamers, en om nou te zeggen dat ik zo veel ben veranderd...
Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 14:26:24 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_25586445
Boer zoekt vrouw
Mijn reisverslagen
  zaterdag 19 maart 2005 @ 14:29:08 #157
95998 -DailaLama-
pi_25586503
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 14:23 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je hoort soms dat sommigen het niet aan kunnen en binnen de kortste keren weer bij hun ouders zijn. Dat vind ik echt onbegrijpelijk; alsof het zó lastig is om je eigen eten te koken, en dergelijke.
Blijkbaar mist er dan wat in de opvoeding.

Maar zo'n drama is dat toch niet?

Dan leer je gewoon koken. Alleen dan wat later dan andere mensen.
pi_25586579
quote:
Op vrijdag 18 maart 2005 23:25 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Met een dak boven hun hoofd wat "ozonlaag" heet
Nog wel, ja.
pi_25587801
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 14:23 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat zal vast. Ik heb ze iig nog niet meegemaakt. En zelfs ik heb leren koken, dus ik denk dat de gehele mensheid dan wel in staat is om het te leren.
pi_25590277
Ik woon nog thuis omdat ik op dit moment het prima naar mijn zin heb daar. Het is echter niet zo dat ik alles in mijn schoot geworpen krijg en dat mams mijn boterhammetjes smeert. Ook ik heb gewoon een kamer schoon te houden (die groter is dan een gemiddelde studentenkamer), ook ik doe boodschappen, ook ik doe de afwas, ook ik was kleding, ook ik strijk en ook ik kook. Ik werk, om zo ook nog een beetje meer vrijheid te hebben buiten alleen maar thuis zitten omdat ik blut ben. Ik doe mijn eigen bankzaken en verzekeringen en heb heftiger dingen gedaan dan de meeste mensen die op kamers zitten, waar ook ik zelfstandig van geworden ben (met 18 jaar alleen rondreizen in een derde wereldland is niet zo heel standaard en vormt je ook zeer zeker wel).

Waarom ik dan nog thuis zit? Omdat het er gezellig is. Ik heb drie jongere zusjes, en ik vind het leuk om nog even met ze in huis te wonen. Daarnaast is het zo dat mijn vriend nu vlakbij woont. Als ik op mezelf ga wonen, is er een kans dat ik naar een andere stad ga, en daar heb ik nu nog geen zin in. Ook wil ik graag direct "echt" starten, dus met leuke spulletjes en een leuk startkapitaal, wat ik nu allemaal bij elkaar kan sparen...

Nogmaals, of je zelfstandig en verantwoordelijk bent, ligt niet aan al dan niet op jezelf wonen, maar aan je opvoeding. Ik ken ook studenten die dan wel op kamers zitten, maar bij wie mams de was doet, die boodschappen doen in de koelkast van paps en mams en niet hoeven te werken, omdat al hun geld van paps en mams komt. Is dat zelfstandig? Is dat verantwoordelijk gedrag?

Ik denk dat ik dan een hoop meer verantwoordelijkheidsgevoel in mijn lijf heb. Voorbeeldje? Van de week werd ik gebeld door mijn jongste zusje, terwijl ik in de bus naar school zat. Zusje had een ongeluk gehad op school en moest naar de huisarts, ouders waren ver uit de buurt (buitenland en werk aan de andere kant van het land). Dus ik naar huis gegaan, tussendoor een auto geleend van mijn opa voor het geval ik naar het ziekenhuis moest met haar, verzekeringspapieren gezocht, ponsplaatje van het ziekenhuis gezocht, huisarts gebeld, gezorgd dat we langs konden komen... Dat noem ik net zo goed volwassen gedrag, en díé ervaring had ik nou net weer niet meegekregen als ik niet meer thuis had gewoond...

Alles heeft voor en nadelen, het één is niet beter dan het andere. Er zijn natuurlijk grenzen, met je dertigste nog steeds je door mama besmeerde boterhammetjes meenemen gaat wat ver, maar zeker ten tijde van je studie is het absoluut niet vreemd om nog thuis te wonen. Zelfstandigheid is daar niet aan af te meten.

edit, overigens nog niet zo heel oud, pas 20 en tweedejaars, maar ik blijf nog minstens 1,5 jaar thuis, wil iig mijn bachelor nog halen terwijl ik thuis woon, daarna ga ik verder zoeken.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 18:04:15 #161
77188 Quickbeam
Legends only evolve
pi_25591468
staat ook een boeiend artikel in de bijlage van het nrc.
Widening the bell curve.. one step at a time
pi_25591991
quote:
Psst, koken is het probleem niet. Niks hebben om te koken is wel het probleem. Dat is een geldkwestie. Als je gewoon niet genoeg financiële middelen kan opbrengen met werk dat naast een drukbezette studie gedaan moet worden, dan kan je heel stoer elke avond op een houtje bijten en met een glaasje water naar bed gaan, maar dat houd je niet te lang vol.
pi_25592155
Da's waar. Maar een hoop mensen kunnen ook echt niet met geld omgaan. Ik ben zelf wellicht soms wat teveel aan het werk, maar studie gaat nog steeds prima en geld is nooit een probleem, kan zelfs een prima auto rijden. Aan de ene kant heb je gewoon mensen die echt niet rondkomen (als je ouders echt nul bijleggen wordt het al lastig), maar aan de andere kant mensen die er eigenlijk geen moeite in willen steken. Dat is geen luiheid, die wonen liever relaxed studerend bij hun ouders dan hard werkend op kamers.... Geef ze eens ongelijk, als je bij je ouders woont en ook nog een baantje hebt, hou je ook nog eens geld over!
Het is een afweging die iedereen voor zichzelf maakt, wat dat betreft geef ik Neuralnet al voor de 2e keer gelijk... hoewel je wel een beetje moet leren om andere mensen niet zo arrogant de grond in te trappen...
pi_25592337
Liever arrogant dan helemaal geen zelfvertrouwen. Nee ok, het klopt wel, maar ik hoor bepaalde mensen wel vaker bepaalde dingen zeggen in andere topics. Je leert elkaar wel kennen op een gegeven moment en dan haal je eens wat harder uit.

Eigenlijk zou de conclusie moeten zijn dat zowel onder de bij hun ouders wonende als uitwonende studenten luie studenten zitten en dat het heel erg aan de persoon ligt of vroegtijdig het ouderlijk huis verlaten (extra) bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling. Zonder meer uitspraken doen over mensen die nog thuiswonen vind ik kortzichtig.
pi_25592517
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 18:45 schreef Neuralnet het volgende:
Liever arrogant dan helemaal geen zelfvertrouwen. Nee ok, het klopt wel, maar ik hoor bepaalde mensen wel vaker bepaalde dingen zeggen in andere topics. Je leert elkaar wel kennen op een gegeven moment en dan haal je eens wat harder uit.
Nergens voor nodig, maar goed, ieder mag van mij doen wat ie kennelijk niet laten kan. En zo is het ook mijn goed recht om me daarvan te distantieren.
pi_25592553
TS wil graag horen hoe goed hij is dat hij wel een kamer heeft en hij wel zelfstandig is en geen koudwatervrees hebt. Stakker. Laat iedereen lekker in zijn waarde.
pi_25592714
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 18:45 schreef Neuralnet het volgende:

Eigenlijk zou de conclusie moeten zijn dat zowel onder de bij hun ouders wonende als uitwonende studenten luie studenten zitten en dat het heel erg aan de persoon ligt of vroegtijdig het ouderlijk huis verlaten (extra) bijdraagt aan de persoonlijke ontwikkeling. Zonder meer uitspraken doen over mensen die nog thuiswonen vind ik kortzichtig.
Waar, maar twee dingen:

1: Je kent mij niet... (dus dat leren kennen enzo gaat niet op ), dus ook geen reden om mij als puberaal weet-ik-wat te bestempelen
2: Zonder meer uitspraken doen over mensen die uitwonend zijn is net zo kortzichting
pi_25592781
Volgens mij heb ik nergens iets in die trand gedaan.
pi_25592852
Lees maar terug, kijk wat je er dan van vindt. Je hebt uitwonende mensen nogal voor wat uitgemaakt.... maar goed, vind jij misschien niet zo... maakt niet uit voor de discussie en is verder dus offtopic
pi_25599260
quote:
Op dinsdag 15 maart 2005 16:55 schreef Karina het volgende:
Volgens mij is de voornaamste reden dat het lekker makkelijk is: je hoeft niet te koken, niet schoon te maken, de was wordt voor je gedaan, wat wil je nog meer? En je kunt je geld lekker uitgeven aan uitgaan etc.
Haha, dat alles word voor me gedaan en ik woon op kamers
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:32:59 #171
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25600012
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 96% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:26:37 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:37:31 #172
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25600139

[ Bericht 91% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:26:38 ]
Zerg schreef:
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:38:31 #173
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_25600167
Pff, een beetje student hoort uberhaupt geen benzine te gebruiken. Daar heb je een fiets voor!
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:41:45 #174
6467 QyRoZ
Just Q it!
pi_25600252
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
Pff, een beetje student hoort uberhaupt geen benzine te gebruiken. Daar heb je een fiets voor!
Auto's zijn voor verwende kutkinderen.
For great justice!
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:43:40 #175
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25600301

[ Bericht 93% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:26:38 ]
Zerg schreef:
  zaterdag 19 maart 2005 @ 23:44:59 #176
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25600336

[ Bericht 90% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:26:38 ]
Zerg schreef:
  zondag 20 maart 2005 @ 00:13:56 #177
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25600992
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 13:19 schreef -DailaLama- het volgende:
Wat een drammerig topic dit btw.
Da's wel heel voorzichtig uitgedrukt

Als iemand het thuis prima naar z'n zin heeft en ook nog eens de broodnodige vrijheid krijgt, zie ik het probleem niet. Iemand die liever z'n eigen stekkie heeft... so be it... geen probleem toch? Alsof de één minder is dan de ander (dacht het niet).
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_25603183
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 23:38 schreef I.R.Baboon het volgende:
Lul niet, een beetje student heeft er ook een auto bij... of twee....
pi_25603319
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 18:56 schreef trith het volgende:
TS wil graag horen hoe goed hij is dat hij wel een kamer heeft en hij wel zelfstandig is en geen koudwatervrees hebt. Stakker. Laat iedereen lekker in zijn waarde.
Kijk, dat noem ik nou nog eens een suggestieve uitspraak! Heerlijk.

Je woont bij je ouders he?
  Moderator zondag 20 maart 2005 @ 02:19:47 #180
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_25603334
quote:
Op zondag 20 maart 2005 02:17 schreef nozem het volgende:

[..]

dat doe je zelf ook
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_25603374
quote:
Op zondag 20 maart 2005 00:13 schreef MSXUser het volgende:

[..]

Da's wel heel voorzichtig uitgedrukt

Als iemand het thuis prima naar z'n zin heeft en ook nog eens de broodnodige vrijheid krijgt, zie ik het probleem niet. Iemand die liever z'n eigen stekkie heeft... so be it... geen probleem toch? Alsof de één minder is dan de ander (dacht het niet).
Merde! Ik zeg ook nergens dat mensen die bij hun ouders wonen 'minder' zijn. Wat een bullocks. Ik zeg alleen dat ik denk dat op jezelf wonen als je studeert zelfstandiger en wijzer maakt en het mij derhalve beter lijkt om zulks te ondernemen.

Ik val verder niemand aan, ik deponeer alleen een stelling en hee, als we geen enkele kritische noot mochten plaatsen bij een ander zijn gedrag dan hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"

pi_25603385
quote:
Op zondag 20 maart 2005 02:19 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

dat doe je zelf ook
Sssst..
  zondag 20 maart 2005 @ 02:26:14 #183
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_25603406
Heb zelf ook vrij lang thuis gewoont, simpel omdat mijn ouders erg relaxed zijn. Ik kan doen en laten wat ik wil, thuiskomen hoe laat ik wil, en ik kook meestal (mijn ouders werken tot laat dus als je wil eten moet je dat zelf regelen). Sinds een half jaar woon ik op mezelf, in het buitenland, waardoor ik extra zelfstandig ben. Kan niet in de weekenden naar huis om mijn moeder de was te laten doen maar doe alles zelf, en dat bevalt me prima. Zo goed dat als ik over een maand terugkom ik in Amsterdam op kamers ga wonen. Ben trouwens 22, dus dat valt toch nog wel mee qua leeftijd?
NSJ & Lowlands still on my mind
  Redactie Games zondag 20 maart 2005 @ 02:27:37 #184
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_25603417
quote:
Op zondag 20 maart 2005 02:23 schreef nozem het volgende:

[..]

Ik val verder niemand aan, ik deponeer alleen een stelling en hee, als we geen enkele kritische noot mochten plaatsen bij een ander zijn gedrag dan hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"
Zie ik hier een verkapte doodverwensing?
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  zondag 20 maart 2005 @ 03:33:30 #185
13211 MSXUser
Irritant figuur...
pi_25603829
quote:
Merde! Ik zeg ook nergens dat mensen die bij hun ouders wonen 'minder' zijn. Wat een bullocks. Ik zeg alleen dat ik denk dat op jezelf wonen als je studeert zelfstandiger en wijzer maakt en het mij derhalve beter lijkt om zulks te ondernemen.

Ah, volgens mij raak ik een gevoelig punt.
Maargoed, toch even reageren:
Op jezelf wonen tijdens je studie kan je zelfstandiger maken ja... het hoeft helemaal niet het geval te zijn. Een goed gesprek met de ouders over vrijheden en dergelijke kan veel goed doen. Natuurlijk heb je van die ouders die ondanks alles de kinderen beschermend op blijven voeden (ook al zijn ze inmiddels al ergens in de 20). Van die ouders die ineens de klas binnenkomen omdat zoon-/dochterlief geen lunch van huis heeft meegenomen (horrorscenario, wat ik gelukkig nooit heb meegemaakt).

Zowel uit- als thuiswonen hebben hun voor- en nadelen. Bij uitwonend heb je je vrijheid, ondanks dat dat ook maar relatief is. Immers, je moet een volledig huishouden draaien (hoewel het bij sommigen echt een teringbende is in alle opzichten). Daarnaast is een studiebeurs is geen vetpot dus moet je wel op zoek naar een goedbetaald (en meestal tijdrovend) bijbaantje om je veel te dure kamer te kunnen betalen waardoor je minder tijd overhoudt om serieus aan je studie te besteden. Sommigen kunnen het wat rustiger aan doen vanwege ouders die af en toe bijspringen. Voor een deel van die groep is dat laatste ook de enige manier waarop ze het kunnen volhouden. Iemand die bij z'n ouders blijft wonen kan in principe meer tijd aan de studie besteden, een minder tijdrovend bijbaantje zoeken en ook nog eens sparen.
Aan het einde van de studie zitten veel studenten met een behoorlijk hoge schuld. Tenzij pappie en mammie kunnen bijspringen, zal de thuiswonende het een stuk makkelijker hebben om alvast een buffer op te bouwen voor de terugbetaling. Daarna kan hij/zij zich volledig storten op de eigen ontwikkeling en dat gaat bij de meesten erg snel. Zeker op dat vlak worden ze dus 'beloond' voor hun (in jouw ogen) luiheid. Dat sommigen dan nog geen ei kunnen bakken of weten wat voor verzekeringen ze moeten afsluiten... dat valt eveneens heel erg snel te leren.

En over dat 'geknuffel' en dergelijke... da's echt gelul.
If electricity comes from electrons, does morality come from morons?
pi_25605570
quote:
Op zaterdag 19 maart 2005 18:28 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Psst, koken is het probleem niet. Niks hebben om te koken is wel het probleem. Dat is een geldkwestie. Als je gewoon niet genoeg financiële middelen kan opbrengen met werk dat naast een drukbezette studie gedaan moet worden, dan kan je heel stoer elke avond op een houtje bijten en met een glaasje water naar bed gaan, maar dat houd je niet te lang vol.
Niet met geld of tijd om kunnen gaan is precies wat ik bedoel. Verantwoordelijkheid.

Dat toontje van je mag wel wat minder trouwens; staat me niet zo aan.
  zondag 20 maart 2005 @ 14:19:30 #187
95998 -DailaLama-
pi_25610124
quote:

[..]
hadden we op FOK! maar 1 subforum nodig: "Het geef elkaar hier gelijk en knuffel elkaar maar lekker dood-forum"

Voor wurgsex moet je in het Keldertje wezen.
pi_25610912
quote:
Niet met geld of tijd om kunnen gaan is precies wat ik bedoel. Verantwoordelijkheid.
Maar dat stond er niet. Het geld niet kunnen opbrengen cq verdienen is totaal iets anders dan er niet mee om kunnen gaan. Sterker nog: als je het niet kan verdienen dan heb je niks om uit te geven.
pi_25610928
quote:
Op zondag 20 maart 2005 14:50 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Maar dat stond er niet. Het geld niet kunnen opbrengen cq verdienen is totaal iets anders dan er niet mee om kunnen gaan. Sterker nog: als je het niet kan verdienen dan heb je niks om uit te geven.
Ja, en dan ben je dus niet goed bezig. Is het nu zo ingewikkeld?
  zondag 20 maart 2005 @ 15:28:19 #190
80697 trith
"Powah!"
pi_25611666
quote:
Op zondag 20 maart 2005 02:17 schreef nozem het volgende:

[..]

Je woont bij je ouders he?
Nee op mezelf.
pi_25612224
quote:
Ja, en dan ben je dus niet goed bezig. Is het nu zo ingewikkeld?
Ingewikkeld niet, maar wel een reden waarom iemand genoodzaakt is weer thuis te gaan wonen. Niet omdat hij niet zelfstandig of verantwoordelijk genoeg is zoals jij suggereert, maar puur om het feit dat niet iedereen (tijdens een studie) dik kan verdienen.
pi_25613248
Ik vind toch dat in dit topic het aller belangrijkste van op jezelf wonen niet genoeg naar voren komt: Het is gewoon veel chiller !!! Je leert veel leuke nieuwe mensen kennen, je doet veel meer leuke dingen, je maakt meer gebruik van je vrijheid. En je hebt geen auto nodig, want met de fiets kan je toch alles fietsen als je op kamers zit...

Dat zelfstandig, verantwoordelijk en op jezelf leren wonen dat geloof ik allemaal wel, maar dat je gewoon lekker op je fiets naar een vriend kan, volgieten, uitgaan, weer 5minuutjes na et uitgaan in bed liggen en de volgende morgen weer in de ochtenddouw opstaan voor een prachtig college (laatste stukje is echter alleen van toepassing op de echte bikkels ) is immers prachtig Dat als je wakker wordt je een vriend opbelt, emt goh waar ben jij oppet moment, zin om dit ennof dat te doen, ok chill en je hebt weer een gezellig middag. Kan natuurlijk ook bij vrienden die in de buurt van paps en mams wonen, maar als je op kamers gaat leer je veel meer mensen kennen en kan je dit ritueel met wat meer verschillende mensen uitvoeren, wat alleen maar leuker is En et is ook een stuk makkelijker leuke meisjes ontmoeten enzo

Kortom, et is veel gezellig en leuker!!!
ik ben sowieso da bomb
pi_25613355
ik woon wel op kamers, maar als ik in het weekend thuis ben is dat toch wel een beetje relaxter

- gratis eten
- groter
- goed eten
- bijna alles wordt voor je gedaan
- beetje relaxtere omgeving (bomen etc.) is weer eens wat anders als die stinkstad
pi_25614189
quote:
Op zondag 20 maart 2005 15:56 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Ingewikkeld niet, maar wel een reden waarom iemand genoodzaakt is weer thuis te gaan wonen. Niet omdat hij niet zelfstandig of verantwoordelijk genoeg is zoals jij suggereert, maar puur om het feit dat niet iedereen (tijdens een studie) dik kan verdienen.

Als je jezelf niet kunt onderhouden ben je blijkbaar niet zelfstandig genoeg om jezelf te kunnen onderhouden. Dat vind ik een beetje sneu, als je achttien bent, of zelfs nog ouder.
pi_25614327
Pff, wat een gedram. Laat die kinderen toch lekker bij pappa en mamma wonen. Als zij ook collectief een kamer gaan zoeken stijgt de huur van kamers nog meer.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_25614755
quote:
Als je jezelf niet kunt onderhouden ben je blijkbaar niet zelfstandig genoeg om jezelf te kunnen onderhouden. Dat vind ik een beetje sneu, als je achttien bent, of zelfs nog ouder
Zucht, niet genoeg kunnen verdienen heeft niks met zelfstandigheid te maken. Maar goed, jij je zin.
pi_25614780
quote:
Op zondag 20 maart 2005 17:41 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Zucht, niet genoeg kunnen verdienen heeft niks met zelfstandigheid te maken. Maar goed, jij je zin.
Jawel.
  zondag 20 maart 2005 @ 18:44:59 #198
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_25616298

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 11:26:38 ]
Zerg schreef:
  zondag 20 maart 2005 @ 18:49:23 #199
95998 -DailaLama-
pi_25616373
quote:
Op zondag 20 maart 2005 17:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Als je jezelf niet kunt onderhouden ben je blijkbaar niet zelfstandig genoeg om jezelf te kunnen onderhouden. Dat vind ik een beetje sneu, als je achttien bent, of zelfs nog ouder.
Man, wat maakt dat nou uit ....

De halve wereld woont thuis op z'n achtiende.
  zondag 20 maart 2005 @ 19:03:52 #200
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_25616666
Toch geef ik de TS voor het grootste gedeelte gelijk. In het algemeen genomen ontwikkelen studenten die opzich zelf wonen zich zelfstandiger. Kijk maar eens naar het verschil tussen in de ontwikkeling van eerstejaars, die thuis en uit wonen, in dat jaar. Meestal zijn uitwonende veel socialer, relaxer en volwassener.
Natuurlijk is dit een generalisatie en zijn er ook thuiswonende die zich zelfstandig goed ontwikkelen en vice versa.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')