Nee, ik deponeer gewoon een stelling die hier m.i. prima op z'n plaats is.quote:
TS vroeg om argumenten.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:39 schreef ijsmeis het volgende:
Ik blijf ook nog lekker thuis wonen tot mijn 25e ofzo.
Het kost bijna niks.quote:
Die zullen er ongetwijfeld zijn, thuiswonende studenten die op wat voor manier dan ook zelfstandiger zijn dan studenten die op kamers zitten, maar ik denk dat een klein beetje generaliseren niet echt kwaad kan in dit geval. Op jezelf wonen maakt nu eenmaal zelfstandig, je wordt namelijk min of meer tot zelfstandigheid gedwongen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:37 schreef Thieske het volgende:
Ik kan me goed voorstellen dat als iemand op een reisbare afstand van zijn school/universiteit af woont en het prima naar z'n zin heeft bij zijn ouders niet op kamers gaat .
De argumenten die je aandraagt dat je leert om zelfstandig te worden kloppen inderdaad wel maar kan dat leren zelfstandig leven ook niet na je studie?
En volgens mij ligt die zelfstandigheid ook voor een groot deel aan je opvoeding en zullen er ongetwijfeld genoeg mensen zijn die nog thuis wonen en zelfatandiger leven dan hun op kamers zittende studiegenoten.
Wat een bemoeial ben je dan eigenlijkquote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:47 schreef nozem het volgende:
[..]
Die zullen er ongetwijfeld zijn, thuiswonende studenten die op wat voor manier dan ook zelfstandiger zijn dan studenten die op kamers zitten, maar ik denk dat een klein beetje generaliseren niet echt kwaad kan in dit geval. Op jezelf wonen maakt nu eenmaal zelfstandig, je wordt namelijk min of meer tot zelfstandigheid gedwongen.
Ik ben ook pas op mezelf gaan wonen toen ik weer begon met studeren, ik was toen de 20 reeds gepasseerd. Geen moment heb ik er spijt van gehad en ik probeer kennissen die nu 22, 23 of ouder zijn en nog thuis wonen altijd op andere gedachten te brengen.. Meest gehoorde argument: "Ja, maar ik kan niet weg, ik heb namelijk alles hier." Daarmee worden dan vrienden, bijbaantje, sportclub etc bedoeld. Mijn gedachte is dan: "Wat is er verdorie mis met ergens anders een nieuw leven opbouwen, je zult het nog vaak genoeg moeten misschien"
Maargoed, je praat soms tegen een dikke betonnen muur.
En hun gedachten is dan waarschijnlijk: "Waarom zou ik een nieuw leven opbouwen als ik nu al alles heb wat me tevreden maakt, en als ik het ooit nog moet dan doe ik het dan wel, ik zie er nu nog geen noodzaak toe"quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:47 schreef nozem het volgende:
[..]
Mijn gedachte is dan: "Wat is er verdorie mis met ergens anders een nieuw leven opbouwen, je zult het nog vaak genoeg moeten misschien"
Maargoed, je praat soms tegen een dikke betonnen muur.
Waarom zou je niet bij je ouders blijven zolang hun het goed vinden? JE kunt met je ouders afspreken dat je wat aan kostgeld betaalt of weet ik wat. Waarom zouden mensen dat niet mogen doen met deze economie?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:26 schreef nozem het volgende:
[..]
Nee, ik deponeer gewoon een stelling die hier m.i. prima op z'n plaats is.
Pff, alsof je dan gezond eet.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
Pff, alsof je moet koken als je op jezelf woont.
Ik heb het beste met ze voor. Waarschijnlijk hebben zij inderdaad een grafhekel aan mijn gezeik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:53 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Wat een bemoeial ben je dan eigenlijk.
Alsof ik gezond eet als ik wel zou koken.quote:
Ach, de meeste zieners worden niet begrepen. En je hebt gewoon gelijk.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:06 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik heb het beste met ze voor. Waarschijnlijk hebben zij inderdaad een grafhekel aan mijn gezeik.![]()
Als je niet meer schoon hoef te maken dan dat je thuis doet, is dat geen voordeel of nadeel.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Alsof ik gezond eet als ik wel zou koken.
Echt, mijn leven is ideaal, ik hoef niet meer schoon te maken dan dat ik thuis moest doen (minder zelfs), ik kan goed rondkomen, ben helemaal m'n eigen baas en ik ben nog helemaal niet uitgedijt of verwaarloosd.
Ik al ruim anderhalf jaar, en het bevalt prima. De was doen en koken vind ik geen probleem, lekker alles zelf regelen zonder bemoeienis. Sinds ik op mezelf woon kan ik ook wel wat beter met mijn ouders en mijn broertje opschieten, maar zie ik ze (vrijwel) nooit (wonen erg ver weg).quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:30 schreef I.R.Baboon het volgende:
So true, so true.
Ik woon inmiddels alweer 2 jaar op mezelf, en het blijft echt heerlijk.
Ik had het ook niet over de keuzeverschillen tussen wel op niet op kamers gaan, ik had het over het feit dat studenten door de bank genomen zelfstandiger worden als ze op kamers gaan dan wanneer ze bij hun ouders blijven wonen, en die generalisatie kan best gemaakt worden vind ik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 16:56 schreef Thieske het volgende:
Ik denk dat de keuze tussen wel en niet op kamers gaan gewoon puur per situatie en persoon verschillend is en dat generalisren dan dus wel degelijk kwaad kan.
Dat soort dingen is bij iedereen weer anders hoorquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:10 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Ik al ruim anderhalf jaar, en het bevalt prima. De was doen en koken vind ik geen probleem, lekker alles zelf regelen zonder bemoeienis. Sinds ik op mezelf woon kan ik ook wel wat beter met mijn ouders en mijn broertje opschieten, maar zie ik ze (vrijwel) nooit (wonen erg ver weg).
Als ik soms medestudenten hoor zeggen dat ze om zes uur thuis moeten zijn omdat dat het eten op tafel staat, krijg ik al rillingen over mijn rug. Maar goed, ieder zijn meug.
Het is denk ik toch die gemakzucht en afhankelijkheid die de vrijwillige bij-papa-en-mama-woners aanspreekt.
Zelfstandigheid kan je ook vanuit huis meekrijgen hoor.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:11 schreef nozem het volgende:
[..]
Ik had het ook niet over de keuzeverschillen tussen wel op niet op kamers gaan, ik had het over het feit dat studenten door de bank genomen zelfstandiger worden als ze op kamers gaan dan wanneer ze bij hun ouders blijven wonen, en die generalisatie kan best gemaakt worden vind ik.
Over dat stuk na de komma valt te twisten soms, maargoed...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Je gaat toch niet sparen tijdens je studie? Ik werk nu, en kom daarbij heerlijk rondquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Als je niet meer schoon hoef te maken dan dat je thuis doet, is dat geen voordeel of nadeel.
Ik wil niet 'goed rondkomen'. Ik wil flink kunnen sparen.
Als ik 's nachts om 4 uur in m'n kamer muziek zit te draaien en met vrienden bier zit te drinken heb ik niet het gevoel dat mijn ouders dat net zo goed op prijs zouden stellen. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met wel of niet meeeten en dat soort kleine zeikerige dingen.quote:Ik ben thuis ook mijn eigen baas. Als ik een rotzooi op mijn kamer wil hebben, dan doe ik dat.
Als ik om 10 uur s'ochtends thuis wil komen van een feestje, dan doe ik dat.
Als ik zin heb in friet, dan haal ik dat. Ik zou niet weten wat ik niet zou mogen.
Ik denk dat die muffe drap die ik produceer nauwelijks gezonder valt te noemen.quote:En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Maar je kunt die aangeleerde zelfstandigheid pas echt in de praktijk brengen als je op eigen benen staat denk ik.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:12 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Zelfstandigheid kan je ook vanuit huis meekrijgen hoor.
Het is maar een voorbeeld. Feit is dat je minder vrij bent dan wanneer je bij je ouders in huis woont. Als ik om drie uur 's nachts harde muziek wil draaien dan doe ik het, als ik een wijf mee naar huis wil nemen doe ik het, als ik drie keer in een week pizza wil vreten doe ik het ook. Niemand die zich ermee bemoeit.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:11 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Dat soort dingen is bij iedereen weer anders hoor.
En waarom dan wel niet?quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:15 schreef I.R.Baboon het volgende:
Je gaat toch niet sparen tijdens je studie? Ik werk nu, en kom daarbij heerlijk rond
Ik heb daarvoor de huiskamerquote:Als ik 's nachts om 4 uur in m'n kamer muziek zit te draaien en met vrienden bier zit te drinken heb ik niet het gevoel dat mijn ouders dat net zo goed op prijs zouden stellen. Daarnaast hoef je geen rekening te houden met wel of niet meeeten en dat soort kleine zeikerige dingen.
Daarom zeg ik dus, daarvoor heb ik mijn ouders.quote:En eten koken is gezonder, aangezien dat vers is.
Ik denk dat die muffe drap die ik produceer nauwelijks gezonder valt te noemen.
Nou.. Ik zeg niet dat ik zelfstandig ben.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:16 schreef nozem het volgende:
[..]
Maar je kunt die aangeleerde zelfstandigheid pas echt in de praktijk brengen als je op eigen benen staat denk ik.
Mijn broer woonde anders in een studentenhuis en als je dat daar flikte had je de buren aan je deur hangen hoorquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:16 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Het is maar een voorbeeld. Feit is dat je minder vrij bent dan wanneer je bij je ouders in huis woont. Als ik om drie uur 's nachts harde muziek wil draaien dan doe ik het, als ik een wijf mee naar huis wil nemen doe ik het, als ik drie keer in een week pizza wil vreten doe ik het ook. Niemand die zich ermee bemoeit.
Omdat ik er van uit ga dat ik, als ik afgestudeerd ben, toch wel flink wat meer ga verdienen.Wat ik nu met moeite spaar valt daarbij in het niet.quote:
Ach kom, we blijven hangen in praktijkvoorbeelden, kern is dat er genoeg dingen zijn die veel makkelijker zijn als je met niemand rekening hoeft te houden. En daar staat tegenover een achteruitgaande levensstandaard. En iedereen moet die afweging zelf maken. Maar ik weet wel hoe die er bij míj uitkomt.quote:Ik heb daarvoor de huiskamer![]()
En wel mee eten of niet maakt ze niet veel uit. Maar uit mezelf bel ik daarvoor wel. Maar het hoeft niet.
Dus het ligt wel degelijk uit wat voor een gezin je komt.
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:21 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Mijn broer woonde anders in een studentenhuis en als je dat daar flikte had je de buren aan je deur hangen hoor.
Maar goed. ook daar zal overal wel weer verschil in zitten.
En voor de dingen die je nu weer opnoemt kan ik ook weer dingen verzinnen die het oplossen. (koptelefoon, etc)
Toch heb ik liever wat geld in de hand, want afstuderen duurt bij mij nog lang.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:23 schreef I.R.Baboon het volgende:
Omdat ik er van uit ga dat ik, als ik afgestudeerd ben, toch wel flink wat meer ga verdienen.Wat ik nu met moeite spaar valt daarbij in het niet.
Tuurlijk, máár..quote:Ach kom, we blijven hangen in praktijkvoorbeelden, kern is dat er genoeg dingen zijn die veel makkelijker zijn als je met niemand rekening hoeft te houden. En daar staat tegenover een achteruitgaande levensstandaard. En iedereen moet die afweging zelf maken. Maar ik weet wel hoe die er bij míj uitkomt.
Een studentenhuis is een mooie tussenstap. Je leert er zelfstandig zijn.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.
Nee, oké. Maar het heet niet voor niks een studentenkamer. Vast (meer) de helft van studenten wonen op een studentenkamer, lijkt mij.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:25 schreef heiden6 het volgende:
[..]
Maar goed, je begrijpt wel dat het mij om het idee gaat. Een studentenkamer is trouwens weer een heel ander verhaal dan op jezelf wonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |