En wat denk je dat dat kost?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:24 schreef nietzman het volgende:
Iemand vredig in laten slapen, en dat moet ons ook nog miljoenen kosten? Nee dank je, laat zo iemand dan maar lekker wegrotten.
Denk jij dat mensen in NL niet veroordeeld worden als de rechters er zeker van zijn dat iemand schuldig is?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef devv05 het volgende:
[..]
En wat denk je dat dat kost?
Ik ben gematigd voor de doodstraf, maar alleen in hele extreme gevallen waarbij de schuld absoluut vast staat.
Kijk, jij hebt het begrepen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:27 schreef nietzman het volgende:
Overigens is de herinvoering van de doodstraf natuurlijk de eerste stap op weg naar de invoering van de Sharia.
DNA uitslagen kunnen vervalst worden, en het zal niet de eerste keer zijn dat agenten in hun enthusiasme het bewijs materiaal wat "helpen" net als een bekentenis, kwestie van genoeg druk op een (bv labiele) verdachte en je hebt een bekentenis.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:33 schreef ZeroVince het volgende:
Aan de andere kant, wat als je wél zeker weet dat je met de dader te maken hebt (combinatie van DNA-test en een bekentenis bijvoorbeeld), hoe denken we er dan over?
Dat vind ik wel een enigszins overtrokken reactie. Hoevaak moet je dan als partij dezelfde discussie gaan voeren?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:37 schreef Elgigante het volgende:
Ik ben niet per se vóór of per se tegen de doodstraf, maar dergelijke zaken dienen simpelweg bespreekbaar te zijn.
Elke partij die dit tegen wenst te gaan maakt zich volstrekt belachelijk en dient geen poitiek meer te bedrijven.
In het Amerikaanse model is de doodstraf vele malen duurder omdat het complete juridische proces doorlopen moet worden. In China is het veel goedkoper, zo ongeveer de kosten van een kogel. Maargoed, naar een dergelijk systeem zullen we wel niet willen gaan, toch?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef devv05 het volgende:
Ja en de rechter kan omgekocht worden, zo ken ik er nog wel een paar..quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
DNA uitslagen kunnen vervalst worden, en het zal niet de eerste keer zijn dat agenten in hun enthusiasme het bewijs materiaal wat "helpen" net als een bekentenis, kwestie van genoeg druk op een (bv labiele) verdachte en je hebt een bekentenis.
Durf ik te zeggen dat je waarschijnelijk gelijk hebt? Ja dus, vond vooral 1 van de argumenten nogal schandalig. Het is nogal absurd om een debat over de doodstraf te beginnen omdat volgens een peiling 40% van de bevolking hier niet tegen zou zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef Verbal het volgende:
Dit lijkt me nou typisch een voorbeeld van een, (dare I say?), proefballon.
V.
"diezelfde' discussie is nog niet zo heel vaak gevoerd en zaken kunnen veranderen. Er zijn ook heel wat debatten voor nodig geweest om de hypotheekrente-aftrek bespreekbaar te stellen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:40 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een enigszins overtrokken reactie. Hoevaak moet je dan als partij dezelfde discussie gaan voeren?
V.
Het omgekocht worden van rechters? Niet in Nederland. Het vervalsen van DNA-tests? Niet in Nederland. Druk op een verdachte om te bekennen? Vast wel, maar in my book ben je een behoorlijke sukkel als je bekent een moord te hebben gepleegd als je onschuldig bent. Dat terzijde doelde ik op een verdachte die niet later in het proces weer gaat ontkennen maar bij zijn bekentenis blijft.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:
ZeroVince denkt dat dit niet gebeurt?
Mischien zou Zerovince zich wat meer moeten verdiepen in zaken als de puttense moordzaak, die gozer in Rotterdam die net is vrijgelaten, de vuurwerkramp...
Hoe hypocriet. Vervolgens slachten ze in LOTR al het kwade. Waarom oordelen ze daar dan wel over?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mja. We gaan dus mensen vermoorden om andere mensen te leren dat ze geen mensen mogen vermoorden?
"Velen die stierven verdienden te leven. Velen die leven verdienen de dood. Wie ben jij om daar een oordeel over te vellen?"
Lord of the Rings, boek 1 (Gandalf tegen Frodo)
We sluiten ook mensen op die ander mensen opsluiten. (Wederrechterlijke vrijheidsberoving). Tevens dwingen we mensen geld af te staan (boete) die andere dwingen geld af te staan.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mja. We gaan dus mensen vermoorden om andere mensen te leren dat ze geen mensen mogen vermoorden?
"Velen die stierven verdienden te leven. Velen die leven verdienen de dood. Wie ben jij om daar een oordeel over te vellen?"
Zit wat in en ik zou niet weten op welk delict de doodstraf zou moeten komen te staan, maar het is en blijft een kwestie van prioriteiten stellen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat is ook het eerste en meest belangrijke wat ik in Nederland zou wilen veranderen mbt ons strafrecht.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:04 schreef Vhiper het volgende:
Als we nou eens eerst zouden beginnen met het harder aanpakken van de kleine criminaliteit...![]()
Waarom draaien die eikels in de regering er nou toch steeds omheen?? Doodstraf invoeren, Grenzen sluiten, Indentificatieplicht invoeren, maar vervolgens blijft het echte probleem, de slechte aanpak van kleine criminaliteit, buiten schot.
De gevolgen merken we tegenwoordig al overal...Amsterdam wordt door de nationale vliegtrots via haar dochteronderneming als softdrugs paradijs geprezen, de stenen vliegen je op de snelweg om de oren en als je op straat tegen wat baldadige jeugd een opmerking maakt, moet je rennen voor je leven...als je geluk hebt...
We moeten in Nederland eens ophouden voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de problemen eens echt bij de wortel aan te pakken. Te beginnen met het eruit schoppen van dit kabinet, dat wel zegt daadkrachtig op te treden, maar vervolgens met dit soort onzin komt aanzetten.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is duur Vhiper, dan moeten agenten ouderwets politiewerk gaan doen, volgens het boekje, net als hier in Duitsland. De politie in D heeft trouwens een enorm hoog oplospercentage in vergelijking met NL als ik me het goed herinner.
In NL wordt de politiemacht gebruikt om boetes te schrijven om de schatkist te vullen.
Wat heeft dit kabinet te maken met een voorstel van een wetenschappelijk bureau?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:16 schreef Vhiper het volgende:
[..]
We moeten in Nederland eens ophouden voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de problemen eens echt bij de wortel aan te pakken. Te beginnen met het eruit schoppen van dit kabinet, dat wel zegt daadkrachtig op te treden, maar vervolgens met dit soort onzin komt aanzetten.
Het probleem is ook niet dat er te weinig politie is maar dat deze verkeerd wordt ingezet, een gemiddelde agent is nog geen uur per dag op straat en houdt zich veels te veel bezig met administratieve zaken.quote:We betalen ons blauw aan belasting, ik wil dat blauw nou wel eens in actie zien en niet met een camera boetes uitdelen voor 5km/u te hard, maar met een wapenstok achter die stenengooiers aan.
http://www.nrc.nl/dossiers/EU/artikel/1036131539352.htmlquote:Parlement Turkije schaft doodstraf af
Het parlement van Turkije heeft gisteren vóór de afschaffing van de doodstraf in vredestijd gestemd. Daarmee ruimt Turkije een belangrijk obstakel uit de weg naar toetreding tot de Europese Unie.[...]
Uit hun eigen faq.quote:Waarom is de VVD tegen de doodstraf?
De doodstraf kent een groot aantal nadelen. De VVD is dan ook geen voorstander van de doodstraf. Een belangrijke reden om geen doodstraf in te voeren is het feit dat de doodstraf niet werkt. Straffen dienen als vergelding voor een delict. Maar vooral is het de bedoeling dat het opleggen van een straf een preventieve werking heeft. Door de afschrikwekkende werking moet de straf iemand afhouden van het begaan van een misdrijf. Hoewel het lijkt dat de doodstraf bij uitstek een afschrikwekkende werking heeft, blijkt in de praktijk dat dit geenszins het geval is. Ook Timothy McVeigh heeft zich bij zijn verschrikkelijke daad niet laten afhouden door de straf die hij zou kunnen krijgen. Dat een opgelegde doodstraf niet kan worden teruggedraaid is een andere reden om geen doodstraf in te voeren. Ook als slechts één keer achteraf moet worden vastgesteld dat de doodstraf ten onrechte is uitgevoerd op een onschuldige, dan is dit én keer teveel. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Rechterswerk is en blijft mensenwerk. 'Voor de VVD zijn dit reden genoeg om geen doodstraf in te voeren.
Weinig, alhoewel ik geloof dat het een bureautje van de VVD is. Ik doelde meer op al die andere halfzachte maatregelen die de laatste tijd de revu passeerden.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat heeft dit kabinet te maken met een voorstel van een wetenschappelijk bureau?
Dat zei ik toch? Wapenstok in de hand en aanpakken!quote:Het probleem is ook niet dat er te weinig politie is maar dat deze verkeerd wordt ingezet, een gemiddelde agent is nog geen uur per dag op straat en houdt zich veels te veel bezig met administratieve zaken.
Zei ik dat iemand die een enorme sukkel is, dientengevolge schuldig is aan enig strafbaar feit? Neen. Ik zei iemand die bekent terwijl hij onschuldig is, is een behoorlijke sukkel en heeft als gevolg van zijn bekentenis een grote kans onterecht vast gezet te gaan worden. Maar dat is helaas niet anders, het alternatief is dat als iemand die bijvoorbeeld minderjarige kinderen heeft verkracht, dat in eerste instantie in geuren en kleuren bekent en vervolgens een redelijke strafadvocaat regelt *altijd* het advies zal krijgen alsnog te ontkennen (procesrechtelijk moet het gaan om ten minste twee bewijsstukken waar een bekentenis er één van kan zijn, die valt dan dus weg). Ik zou je nog wel eens willen horen als iemand in zo'n geval vrij zou komen door gebrek aan bewijs (zedenzaken zijn zeer moeilijk te bewijzen, vooral naar mate er meer tijd verstrijkt tussen daad en aangifte, iets dat bij kinderen bijna altijd het geval zal zijn omdat ze het niet durven te vertellen). Oftewel het is kiezen uit twee kwaden met betrekking tot de validiteit van een ingetrokken bekennende verklaring.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Als Zerovince zo zijn mening in zaken erin-intrepreteerd lijkt mij een goed voorbeeld hoe mensen onschuldig in de bak kunnen komen.
Ik zei dat DNA testen vervalsts kunnen worden -> Dit kan, zowel opzettelijk, door slordigheden, en door verkeerde intrepretatie van de gegevens
Agenten die bewijsmateriaal wat helpen -> Dit kan en gebeurt
Bekentenissen die onder druk gebeuren -> Dit kan, en gebeurt, en een bekentenis is niet te herroepen in NL.
Als iemand een enorme sukkel is, maakt hem dat nog niet schuldig.
En jij studeert rechten?
Oh my fucking god
Ok werd me niet duidelijk uit je vorige betoog. Ja dat het om het wetenschappelijk bureau van de VVD gaat was me wel duidelijk maar dat betekend nog niet dat het regeringsbeleid is.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Weinig, alhoewel ik geloof dat het een bureautje van de VVD is. Ik doelde meer op al die andere halfzachte maatregelen die de laatste tijd de revu passeerden.
Ja op dat punt ben ik het ook met je eens.quote:Dat zei ik toch? Wapenstok in de hand en aanpakken!
Ik heb eerder het idee dat juist relatief veel Nederlanders (30-50%) voor de doodstraf zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Lijkt me compleet uitgekauwd, deze discussie, en een debat dus ook volkomen nutteloos. Volgens mij is 95% van de Nederlanders 'tegen' de doodstraf, ook al ziet men wel in dat sommige figuren deze in principe op grond van hun daden wel 'verdienen'. Het is iets principieels. Wat valt daar nu nog op af te dingen
De doodstraf gaat hier echt niet ingevoerd worden, daar verandert zo'n debat echt niks aan. Laten we het liever over zaken hebben die wel relevant zijn.
Lijkt mij dat jij als rechtenstudentje een semester celbiologie zou moeten volgen om eens te weten waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:29 schreef ZeroVince het volgende:
Dat DNA resultaten vervalst zouden worden is wel heel erg far fetched. Iets te veel films gekeken denk ik zo. Maar wat je nog steeds niet helemaal in lijkt te zien is dat ik de voorbeelden van de niet-ingetrokken-bekentenis en DNA gaf als voorbeelden van de situatie dat het absoluut vast staat dat een verdachte een bepaald strafbaar feit gepleegd heeft. For the sake of argument.
Ach, dat roept men af en toe, als een pedofiel uit de buurt een paar kinderen heeft koudgemaakt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik heb eerder het idee dat juist relatief veel Nederlanders (30-50%0 voor de doodstraf zijn.
Van diezelfde bron:quote:
Oftewel een beetje schreeuwen dat men de doodstraf moet invoeren, is nog heel wat anders dan er daadwerkelijk voor kiezen als puntje bij paaltje komt.quote:Bedenk daarbij wel, dat tussen mening en feitelijk gedrag, een wereld van verschil zit.
Alleen het woord 'pedofilie' al brengt in sommige gevallen (met name ouders) het ergste in mensen boven. Dan zijn we plotseling terug in de Middeleeuwen en is het hout voor de brandstapel al gekapt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig altijd dat kindermisbruik, geweld tegen kinderen en kindermoord altijd zo een ophef veroorzaakt en men de boze vreemde man in gedachten heeft, terwijl het in (schat ik ff) zo een 95% van de gevallen is dat de dader Papa is..
Lijkt mij dat je een inhoudelijke reactie geven op het eerste deel van mijn vorige post ontwijkt? Besides, dat het misschien op cel-niveau mogelijk is om met de resultaten te knoeien (that's what you infer), betekent nog niet dat iemand die daar een belang bij heeft, ook toegang heeft tot het te onderzoeken materiaal danwel de resultaten en deze zo kan manipuleren dat zelfs voor het oog van een getraind onderzoeker er geen vuiltje aan de lucht is. Maar als ik het goed begrijp ben je er dus zowel tegen dat bekentenissen als DNA-materiaal ter terechtzitting als bewijs worden gebruikt?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij dat jij als rechtenstudentje een semester celbiologie zou moeten volgen om eens te weten waar je het over hebt.
Gevangenisstraf is ook onomkeerbaar, tijd heeft maar een richting. Dat is ook geen reden om mensen dan maar niet meer op te sluiten?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:41 schreef andromeda1968 het volgende:
Doodstraf is iets onherstelbaars. Wat als later blijkt dat het gerecht zich vergiste ?
Misschien omdat kinderen over het algemeen worden gezien als nog zijnde onschuldig en daarmee een ultieme slachtoffer rol vervullen? Daaruit volgt ook dat de dader des te meer aan te rekenen valt. Een zogenaamd goed voorbeeld dus. Maar fijn dat je even je duim in de strijd gooit om ons aan dat cijfer van 95% te helpen..quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig altijd dat kindermisbruik, geweld tegen kinderen en kindermoord altijd zo een ophef veroorzaakt en men de boze vreemde man in gedachten heeft, terwijl het in (schat ik ff) zo een 95% van de gevallen is dat de dader Papa is..
Ik heb geen bezwaar tegen een openlijk debat. Maar mensen ongeschikt verklaren voor de politiek omdat het voor hen geen punt van discussie is -bijvoorbeeld intern in een partij- zie ik als enigszins overtrokken, ja.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:52 schreef Elgigante het volgende:
Als het voor de tegenstanders zo'n makkelijk item is om af te schieten kunnen ze dat best openlijk doen.
Als je meewerkt aan het creeren en behouden van politieke taboes ben je ongeschikt als volksvertegenwoordiger, quite simpel, ongeacht of het een interne zaak is of niet.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:17 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik heb geen bezwaar tegen een openlijk debat. Maar mensen ongeschikt verklaren voor de politiek omdat het voor hen geen punt van discussie is -bijvoorbeeld intern in een partij- zie ik als enigszins overtrokken, ja.
Dat je het er wellicht niet mee eens bent, prima.
Voor mijzelf is het geen enkele discussie, namelijk. Ik ben principieel tegen de doodstraf.
V.
Ik heb het niet over het in stand houden of creëren van taboes. Ik heb het over een discussie voeren over iets waar je principieel tegen bent. Stel jij bent voor. En ik ben dus tegen. Principieel. Hoe wil je daar over discussiëren dan? Geen argument dat jij aandraagt zal mij van mijn principe af brengen. Dus een zinloze discussie, in mijn optiek.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:23 schreef Elgigante het volgende:
Als je meewerkt aan het creeren en behouden van politieke taboes ben je ongeschikt als volksvertegenwoordiger, quite simpel, ongeacht of het een interne zaak is of niet.
Hoezo? Al is de kans 0,0 dat een onschuldige de doodstraf krijgt; ik blijf tegen. Dat heeft niets met mijn vertrouwen in de rechters te maken.quote:Indirect hebben de tegenstanders van de doodstraf geen vertrouwen in de eigen rechters dus.
Als jij betere cijfers hebt dan hou ik me aanbevolen, maar ik zet er een krat bier op dat ik er niet ver naast zit.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:14 schreef ZeroVince het volgende:
[..]
Misschien omdat kinderen over het algemeen worden gezien als nog zijnde onschuldig en daarmee een ultieme slachtoffer rol vervullen? Daaruit volgt ook dat de dader des te meer aan te rekenen valt. Een zogenaamd goed voorbeeld dus. Maar fijn dat je even je duim in de strijd gooit om ons aan dat cijfer van 95% te helpen..![]()
Wat een drogredenering trouwens: er is één gek die het risico genomen heeft een terroristische daad uit te voeren, met de kans dat hij gepakt en ter dood zou worden veroordeeld. En daarom werkt het niet? Hoeveel mensen hebben juist níet hun daad uitgevoerd omdat ze vreesde voor de doodstraf?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:25 schreef sizzler het volgende:
[Hoewel het lijkt dat de doodstraf bij uitstek een afschrikwekkende werking heeft, blijkt in de praktijk dat dit geenszins het geval is. Ook Timothy McVeigh heeft zich bij zijn verschrikkelijke daad niet laten afhouden door de straf die hij zou kunnen krijgen.]
Uit hun eigen faq.
Uit jouw werkwoordsvervoeging meen ik te kunnen destilleren eentje. En nog een vrouw ook.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:40 schreef sizzler het volgende:
Hoeveel mensen hebben juist níet hun daad uitgevoerd omdat ze vreesde voor de doodstraf?
quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als jij betere cijfers hebt dan hou ik me aanbevolen, maar ik zet er een krat bier op dat ik er niet ver naast zit.
Oftewel, in 37.5% gaat het bij kindermisbruik om een familielid. Dat 95% door de vader zou gebeuren zit er dus ver naast.quote:Bijna 40% van de vrouwen heeft vóór hun zestiende levensjaar een of meer negatieve ervaringen met seksueel misbruik;
Bijna 15% van de vrouwen heeft vóór hun zestiende levensjaar een of meer negatieve seksuele ervaringen met een familielid;
Bron: http://www.politie.nl/Overige//PolitieABC/Criminaliteit/zedenzaken/cijfers_kindermisbruik.asp?ComponentID=59576&SourcePageID=59593#1
In 37,5% van de gevallen gaat het om een familielid. In 95% van DIE gevallen kan nog steeds de vader de dader zijn. Je conclusie is dus te kort door de bocht.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:55 schreef ZeroVince het volgende:
[..]
[..]
Oftewel, in 37.5% gaat het om familielid. Dat 95% door de vader zou gebeuren zit er dus ver naast.
Lalalala. Bier. Afleveren in Utrecht aub.
In de praktijk zal het waarschijnlijk weining opleveren omdat het inderdaad een principe-kwestie is.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:29 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik heb het niet over het in stand houden of creëren van taboes. Ik heb het over een discussie voeren over iets waar je principieel tegen bent. Stel jij bent voor. En ik ben dus tegen. Principieel. Hoe wil je daar over discussiëren dan? Geen argument dat jij aandraagt zal mij van mijn principe af brengen. Dus een zinloze discussie, in mijn optiek.
[..]
Hoezo? Al is de kans 0,0 dat een onschuldige de doodstraf krijgt; ik blijf tegen. Dat heeft niets met mijn vertrouwen in de rechters te maken.
V.
Begrijpend lezen is ook een kunst:quote:Op dinsdag 22 februari 2005 13:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
In 37,5% van de gevallen gaat het om een familielid. In 95% van DIE gevallen kan nog steeds de vader de dader zijn. Je conclusie is dus te kort door de bocht.
Oftewel, Pietverdriet stelde dat valle alle gevallen van kindermisbruik het om grofweg een percentage van 95% zou gaan dat door de vader zou worden gepleegd. Ik kan er zelfs met de grootst mogelijk creativiteit niet in lezen dat hij bedoelde dat het percentage van 95% binnen familieverband gezien zou moeten worden.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Jij vindt dat, Volkert van der G vond dat niet en zo zijn er naar het schijnt meer die de beslissing tussen leven en dood niet aan het lot (of God) willen overlaten.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 13:49 schreef SCH het volgende:
Mensen hebben niet het recht om te beschikken over het leven van anderen, vind ik. Dat is een principieel punt en daarmee ben je er eigenlijk over uit gepraat. Natuurlijk zijn er mensen waarvan je zou kunnen zeggen dat ze het recht op leven verspeeld hebben maar wij zijn er niet om daar de uiteindelijke onomkeerbare beslissing over te nemen.
We kennen de levenslange gevangenisstraf al. Daardoor kunnen we garanderen dat sommige mensen niet terugkomen in de maatschappij.
Het is wel aardig dat deze discussie af en toe weer van stal wordt gehaald maar ik denk niet dat het realistisch is dat het in Nederland echt een voet aan de grond krijgt. De politieke en publieke opinie, al zegt dat niet zo veel, wijst niet in die richting.
Maar doen we niet al hetzelfde bij gevangenisstraf? Je beslist dat iemand bijvoorbeeld nooit meer in de samenleving mag zijn, dat vind ik eigenlijk net zo'n harde straf als de doodstraf, wellicht wel harder.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 13:49 schreef SCH het volgende:
Mensen hebben niet het recht om te beschikken over het leven van anderen, vind ik.
Volkert kreeg 18 jaar. Met een-derde strafvermindering is hij in mei 2014 al weer vrij.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:09 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Nu zitten er natuurlijk ook nadelen aan een levenslange opsluiting, bijv het cellentekort wat we hebben en de kosten waarmee een levenslange opsluiting gepaard gaat.
Ik ben bijv wel benieuwd wat Volkert de maatschappij kost als hij 70 zou worden en in jail overlijdt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstrafquote:In Nederland werd sinds 1945 aan 21 personen een levenslange gevangenisstraf opgelegd.
Absoluut - er is ook niks mee om hard te straffen en dat levenslang wordt vooral opgelegd aan psychisch gestoorden (dan heet het TBS) of mensen die een meervoudige moord hebben gepleegd. Ik bedoelde niet zozeer de hardheid van de straf maar de onomkeerbaarheid. Dat is het grote verschil met levenslang.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:13 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Maar doen we niet al hetzelfde bij gevangenisstraf? Je beslist dat iemand bijvoorbeeld nooit meer in de samenleving mag zijn, dat vind ik eigenlijk net zo'n harde straf als de doodstraf, wellicht wel harder.
Als je de mogelijkheid biedt, dan is er dus een precedent en is er de kans dat de grenzen vervagen en dat onomstotelijke bewijs blijft een riskant iets.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:41 schreef dVTB het volgende:
Ik ben voorstander van de mogelijkheid om een doodstraf op te leggen, waarbij wel als voorwaarde geldt dat er onomstotelijk bewijs is geleverd. Het is op zich prima dat het wetenschappelijk bureau van de VVD deze discussie weer eens aanwakkert, je ziet alleen dezelfde krampachtige reacties: het schrikt niet af, je kunt je vergissen, enzovoort. Een doodstraf hoeft wat mij betreft niet per se af te schrikken, maar moet RECHT doen aan hetgeen het slachtoffer (en/of diens nabestaanden) is aangedaan.
In die zin voldoet in principe iedere straf, zolang deze maatschappelijk gezien wordt geaccepteerd en volgens het geldende recht is opgelegd. Je kunt je dus afvragen of de doodstraf werkelijk iets toevoegt aan het strafrecht.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:41 schreef dVTB het volgende:
Een doodstraf hoeft wat mij betreft niet per se af te schrikken, maar moet RECHT doen aan hetgeen het slachtoffer (en/of diens nabestaanden) is aangedaan.
Dat klopt, maar hier een ander argument: Na 40 jaar onterecht vastzitten kan je wel weer je vrijheid terugkrijgen. Na een onterechte boete kan je wel weer je geld terugkrijgen; na de doodstraf kan je niet meer je leven terug krijgen. Dat is de onomkeerbaarheid van de doodstraf als argument dat blijft staan, en voor mij al genoeg argumentatie om tegen de doodstraf te zijn. Dit houdt verband met mijn principes over de proportionaliteit van een straf. Een levenslange gevangenisstraf is al genoeg om mensen voor altijd uit de samenleving te halen, dus de doodstraf heeft geen meerwaarde op dat vlak.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:00 schreef Kaalhei het volgende:
Is er ooit al eens een rechter geweest die een man die 40 jaar onterecht vast heeft gezeten, 40 jaar van zijn leven heeft teruggegeven? Net als de dood kan je de tijd ook niet omdraaien, dus het veelgebruikte argument kan grotendeels van tafel.
Soit, met boetes heb je een punt. Maar ik vind met gevangenisstraf niet. Je kan iemand wel vrijlaten na 40 jaar. Maar je kan hem niet 40 jaar leven (vrouw, kinderen, baan, kleinkinderen, hobbies, etc.) teruggeven. Tijd is simpelweg niet omkeerbaar. Goed hij kan op zijn 58+ wel weer vrij gaan leven, maar wat heb je dan? Je hebt vrijheid maar geen leven en misschien wil je wel terug naar de bajes.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 18:05 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Dat klopt, maar hier een ander argument: Na 40 jaar onterecht vastzitten kan je wel weer je vrijheid terugkrijgen. Na een onterechte boete kan je wel weer je geld terugkrijgen; na de doodstraf kan je niet meer je leven terug krijgen. Dat is de onomkeerbaarheid van de doodstraf als argument dat blijft staan, en voor mij al genoeg argumentatie om tegen de doodstraf te zijn. Dit houdt verband met mijn principes over de proportionaliteit van een straf. Een levenslange gevangenisstraf is al genoeg om mensen voor altijd uit de samenleving te halen, dus de doodstraf heeft geen meerwaarde op dat vlak.
Daarnaast twijfel ik over de effectiviteit (is een potentiele moordenaar wel zo rationeel om de doodstraf wel als afschrikmiddel te zien?), en de kostenbesparing (jarenlange dodencel met extra juridische wegen voor het *100% zeker*).
Ik zeg nee tegen de doodstraf. Maar van mij mag er een discussie binnen partijen komen. Ik verwacht er niets van.
Die absolute cijfers zijn natuurlijk nooit te vinden. Echter een malloot die z'n leven wil offeren voor het goede doel is vaak wel te vinden (en daar hebben we het toch over bij terroristen).quote:Op dinsdag 22 februari 2005 12:40 schreef sizzler het volgende:
[..]
Wat een drogredenering trouwens: er is één gek die het risico genomen heeft een terroristische daad uit te voeren, met de kans dat hij gepakt en ter dood zou worden veroordeeld. En daarom werkt het niet? Hoeveel mensen hebben juist níet hun daad uitgevoerd omdat ze vreesde voor de doodstraf?
Die garantie heb je helemaal niet met een levenslange gevangenisstraf. Slechts bij de doodstraf heb je 100% zekerheid dat de desbetreffende persoon nooit meer in de maatschappij terugkeert (tenzij je in reïncarnatie gelooft natuurlijk).quote:Op dinsdag 22 februari 2005 13:49 schreef SCH het volgende:
We kennen de levenslange gevangenisstraf al. Daardoor kunnen we garanderen dat sommige mensen niet terugkomen in de maatschappij.
En in Singapore wel. Onzinargument dus.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 23:41 schreef du_ke het volgende:
En een andere indicatie voor de beperkte werking is dat de misdaad statistieken in de US niet lager liggen dan in de EU.
Er wordt vaak gedacht dat de levenslange gevangenisstraf niet bestaat in Nederland en dat is dus wel zo. Natuurlijk kan iemand ontsnappen of gratie krijgen maar de kans is grootst dat iemand die een levenslange gevangenisstraf krijgt, levenslang in de gevangenis zit.quote:Op woensdag 23 februari 2005 08:54 schreef Lithion het volgende:
[..]
Die garantie heb je helemaal niet met een levenslange gevangenisstraf. Slechts bij de doodstraf heb je 100% zekerheid dat de desbetreffende persoon nooit meer in de maatschappij terugkeert (tenzij je in reïncarnatie gelooft natuurlijk).
Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat dat niet kan. De beslissing voor leven of dood van iemand hoort wat mij betreft niet in de handen van iemand anders te liggen. Punt. Dat Volkert, Mohammed of wie dan ook anders besluiten, helpt mij niet van dat standpunt af, die bevestigen mij alleen in dat standpunt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 14:09 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Jij vindt dat, Volkert van der G vond dat niet en zo zijn er naar het schijnt meer die de beslissing tussen leven en dood niet aan het lot (of God) willen overlaten.
Nog afgezien van het feit dat Volkert geen levenslang heeft gekregen (waar ik overigens wel een voorstander van zou zijn geweest), vind ik de kostendiscussie sowieso geen argument. "O, laten we die maar doodmaken, want dat is goedkoper.". Walgelijk argument.quote:Ik ben bijv wel benieuwd wat Volkert de maatschappij kost als hij 70 zou worden en in jail overlijd
Deze man had nooit vrij mogen komen maar dat vind ik nog steeds geen argument voor de doodstraf.quote:Op woensdag 23 februari 2005 09:19 schreef CANARIS het volgende:
Ik ben sinds een aantal jaren een voorstander en ben net weer in mijn gelijk bewezen worden
En Jongeman vermoord in Duitsland een kind nadat hij hem eerst 8 uur lang heeft verkracht.
De jongeman wordt na 10 jaar vrijgelaten en nog geen 2 maanden nadat hij vrij is, vermoord hij weer en jongetje.
Als deze man 10 jaar gelden een kogel door zijn harses had gekregen , hadden we nu het leven van tenminste 1 kind gered.
Ik ben ervan overtuigd dat de Doodstraf het in Nederland niet zal halen ( het zij er gebeurt iets ontzettelijks) maar een open discussie vrij van huichelarij , zou het hele thema goed doen
Het blijft wel lastige materie uiteraard, omdat velen principieel tegen de doodstraf zijn, voor mij is dat géén reden om derhalve een debat zinloos te verklaren.quote:Op woensdag 23 februari 2005 10:28 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat klopt. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat dat niet kan. De beslissing voor leven of dood van iemand hoort wat mij betreft niet in de handen van iemand anders te liggen. Punt. Dat Volkert, Mohammed of wie dan ook anders besluiten, helpt mij niet van dat standpunt af, die bevestigen mij alleen in dat standpunt.
[..]
Nog afgezien van het feit dat Volkert geen levenslang heeft gekregen (waar ik overigens wel een voorstander van zou zijn geweest), vind ik de kostendiscussie sowieso geen argument. "O, laten we die maar doodmaken, want dat is goedkoper.". Walgelijk argument.
V.
Ach, wat is wel of niet moreel voor een modern land? In Nederland menen we dat euthanasie moreel te verantwoorden is, in andere 'moderne landen' huiveren ze alleen al bij de gedachte.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 23:38 schreef du_ke het volgende:
Het is niet moreel te verantwoorden voor een modern land om de doodstraf op te leggen en uit te voeren. En dan heb ik het nog niet eens over het aanzienlijke risico dat er mensen per ongelijk toch ter dood worden veroordeeld terwijl ze onschulidig zijn.
Wat heeft het kiesrecht voor vrouwen te maken met de doodstraf?quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:19 schreef SCH het volgende:
Het debat is ook niet bij voorbaat zinloos maar we beginnen toch ook niet weer een discussie over kiesrecht voor vrouwen omdat er een paar mensen zijn die daar tegen zijn?
Waarom zou je er niet over discussiëren?quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat heeft het kiesrecht voor vrouwen te maken met de doodstraf?
Waarom niet discussieren om het verbod op diefstal op te heffen?quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:28 schreef Verbal het volgende:
[..]
Waarom zou je er niet over discussiëren?
Het is een voorbeeld. Je kunt overal wel over discussieren, als er geen directe aanleiding voor is, kan ik me voorstellen dat je niet telkens het debat wil overdoen. Er zijn wel andere dingen aan de hand. En het is een wat goedkoop trucje van zo'n Van Schie om dat als argument te gebruiken.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:21 schreef nikk het volgende:
[..]
Wat heeft het kiesrecht voor vrouwen te maken met de doodstraf?
Jij wil het debat misschien niet, maar er zijn genoeg mensen die het debat wel willen. (Let wel, ik ben zelf een zware tegenstander van de doodstraf.) En er zijn altijd wel andere dingen aan de hand. Dat lijken me geen redenen om het debat dan maar niet te voeren.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:41 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is een voorbeeld. Je kunt overal wel over discussieren, als er geen directe aanleiding voor is, kan ik me voorstellen dat je niet telkens het debat wil overdoen. Er zijn wel andere dingen aan de hand. En het is een wat goedkoop trucje van zo'n Van Schie om dat als argument te gebruiken.
Dat lijkt me een andere zaak eerlijk gezegd, maar als 40% van de bevolking(want daar schijnt dus sprake van te zijn) daar anders over denkt, wat staat een debat dan in de weg?quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:19 schreef SCH het volgende:
Het debat is ook niet bij voorbaat zinloos maar we beginnen toch ook niet weer een discussie over kiesrecht voor vrouwen omdat er een paar mensen zijn die daar tegen zijn?
Van mij mag het best hoor maar Van Schie zegt dat er geen debat mogelijk is - dat zie ik niet zo. Ik denk alleen dat er wel wat andere prioriteiten zijn en dat veel partijen hun standpunt er wel over klaar hebben en daar niet snel op terug komen. Het is nogal een principieel punt natuurlijk.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:52 schreef Elgigante het volgende:
[..]
Dat lijkt me een andere zaak eerlijk gezegd, maar als 40% van de bevolking(want daar schijnt dus sprake van te zijn) daar anders over denkt, wat staat een debat dan in de weg?
Dan kan nog eens haarfijn uitgelegd worden waarom vrouwen , net als mannen kiesrecht hebben, net zoals er best een debatje (er zijn wel meer debatten waarvan de uitkomst al vasts staat)mag zijn over waarom wij de doodstraf niet hanteren en waarom we dat nooit zullen gaan doen.
Nou ja, zo vast is die uitkomst dus niet. Of liever gezegd, zo vast zou die uitkomst niet mogen zijn. Als morgen persoon A door middel van een geplande aanslag eigenhandig 5.000 mensen om het leven laat komen, wat gebeurt er dan? Als morgen iemand word opgepakt die een tiental kleuters en peuters op gruwelijke wijze heeft verkracht en naderhand vermoord, wat gebeurt er dan?quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:52 schreef Elgigante het volgende:
Dan kan nog eens haarfijn uitgelegd worden waarom vrouwen , net als mannen kiesrecht hebben, net zoals er best een debatje (er zijn wel meer debatten waarvan de uitkomst al vasts staat)mag zijn over waarom wij de doodstraf niet hanteren en waarom we dat nooit zullen gaan doen.
Hè ja, laat zo'n belangrijk onderwerp even besloten worden naar aanleiding van de emoties van het moment.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:03 schreef nikk het volgende:
Als morgen persoon A door middel van een geplande aanslag eigenhandig 5.000 mensen om het leven laat komen, wat gebeurt er dan? Als morgen iemand word opgepakt die een tiental kleuters en peuters op gruwelijke wijze heeft verkracht en naderhand vermoord, wat gebeurt er dan?
Er zijn genoeg politici die bij voorbaat geen tegenstander zijn van de doodstraf. Het probleem is alleen dat je in Den Haag je niet als voorstander van de doodstraf (op de SGP na dan) kunt opwerpen. Het is vreemd genoeg een politiek taboe.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij mag het best hoor maar Van Schie zegt dat er geen debat mogelijk is - dat zie ik niet zo. Ik denk alleen dat er wel wat andere prioriteiten zijn en dat veel partijen hun standpunt er wel over klaar hebben en daar niet snel op terug komen. Het is nogal een principieel punt natuurlijk.
'De' manier bestaat niet. Hoe je het wend of keert, alle wetten en straffen zijn uiteindelijk gemaakte wetten en straffen. Er is tot op zekere hoogte wel sprake van een natuurwet, d.w.z. sterk verbonden met het rechtsgevoel van een mens. In 1952 besloot de Nederlandse staat, door gebruik te maken van een besluit uit 1943, een veertigtal burgers te executeren. Heeft de staat toen fout gehandeld? Werd er naar aanleiding van emotie gehandeld? Ik weet het niet. Punt is wel dat het toen als rechtvaardig werd gezien. En geen haan die er naar kraaide.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:07 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hè ja, laat zo'n belangrijk onderwerp even besloten worden naar aanleiding van de emoties van het moment.
Dát is de manier
Van Schie praat onzin, in theorie is overal een debat aan te wijden, zelfs een voorstel tot het legaliseren van kinderporno bjiv.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:55 schreef SCH het volgende:
[..]
Van mij mag het best hoor maar Van Schie zegt dat er geen debat mogelijk is - dat zie ik niet zo. Ik denk alleen dat er wel wat andere prioriteiten zijn en dat veel partijen hun standpunt er wel over klaar hebben en daar niet snel op terug komen. Het is nogal een principieel punt natuurlijk.
Nou, er wordt toch best over gepraat? Alleen wil men de opinie niet bijstellen, net als de SGP dat niet wil. Dus een debat kan wel maar niet echt met open vizier, dat heet geen taboe volgens mij, maar principialiteit.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:10 schreef nikk het volgende:
[..]
Er zijn genoeg politici die bij voorbaat geen tegenstander zijn van de doodstraf. Het probleem is alleen dat je in Den Haag je niet als voorstander van de doodstraf (op de SGP na dan) kunt opwerpen. Het is vreemd genoeg een politiek taboe.
en die kogels van 1 euro p st. wil ik nog wel betalen..quote:Op woensdag 23 februari 2005 09:19 schreef CANARIS het volgende:
een uistekende proefballon.
Het gedachteverbod op dit thema, welke in Europa (met uitzondering van the UK) heerst is uit den boze.
De moralische arrogantie ten opzichte van Landen met de Doodstraf vond ik altijd al overteerbaar. Nog bespottelijker de Kopenhagener katalogus ,waarin staat dat de EU alleen voor leden toegankelijk is , welke de doodstraf hebben afgeschaft.
Een dogma ,zonder dat er eigenlijk ooit een publieke discussie over dit thema heeft plaats gevonden. Raar omdat men ook weet dat slechts een kleine meerderheid ook daadwerkelijk tegen de doodstraf is. In Engeland is zelfs al jaren een kleine meerderheid VOOR de doodstraf.
Ik ben sinds een aantal jaren een voorstander en ben net weer in mijn gelijk bewezen worden
En Jongeman vermoord in Duitsland een kind nadat hij hem eerst 8 uur lang heeft verkracht.
De jongeman wordt na 10 jaar vrijgelaten en nog geen 2 maanden nadat hij vrij is, vermoord hij weer en jongetje.
Als deze man 10 jaar gelden een kogel door zijn harses had gekregen , hadden we nu het leven van tenminste 1 kind gered.
Ik ben ervan overtuigd dat de Doodstraf het in Nederland niet zal halen ( het zij er gebeurt iets ontzettelijks) maar een open discussie vrij van huichelarij , zou het hele thema goed doen
Wat ben je toch een filantroop!quote:Op woensdag 23 februari 2005 17:39 schreef Koos Voos het volgende:
[..]
en die kogels van 1 euro p st. wil ik nog wel betalen..
Hoe zoiets in Nederland geregeld kan/zou kunnen/zal worden kan men natuurlijk alleen maar naar gissen, maar in de Verenigde Staten is een executie vele malen duurder dan een levenslang opsluiting.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef devv05 het volgende:
Dus 1 persoon kan door het plegen van een ernstig misdrijf de uitkomst van het debat beïnvloeden? Ik kan me voorstellen dat de publieke opinie verandert door gebeurtenissen in de maatschappij, maar in een (politiek) debat vertroebelen de principes meestal niet zo snel. En aangezien vrijwel alle partijen aangeven dat ze tegen de doodstraf zijn is een debat hierover niet meer dan tijdverspilling.quote:Op woensdag 23 februari 2005 15:03 schreef nikk het volgende:
Nou ja, zo vast is die uitkomst dus niet. Of liever gezegd, zo vast zou die uitkomst niet mogen zijn. Als morgen persoon A door middel van een geplande aanslag eigenhandig 5.000 mensen om het leven laat komen, wat gebeurt er dan? Als morgen iemand word opgepakt die een tiental kleuters en peuters op gruwelijke wijze heeft verkracht en naderhand vermoord, wat gebeurt er dan?
Natuurlijk kan een gebeurtenis de publieke opinie veranderen. Ik zou niet weten waarom niet. En politieke partijen veranderen vaak genoeg van politieke standpunten, zo dogmatisch en inert is de politiek nou ook weer niet.quote:Op woensdag 23 februari 2005 20:04 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dus 1 persoon kan door het plegen van een ernstig misdrijf de uitkomst van het debat beïnvloeden? Ik kan me voorstellen dat de publieke opinie verandert door gebeurtenissen in de maatschappij, maar in een (politiek) debat vertroebelen de principes meestal niet zo snel. En aangezien vrijwel alle partijen aangeven dat ze tegen de doodstraf zijn is een debat hierover niet meer dan tijdverspilling.
Op de doodstraf rust wel degelijk een groot taboe in de politiek. Nawijn merkte dat bijvoorbeeld toen hij een paar jaar terug zei in sommige gevallen wel wat te voelen voor de doodstraf.quote:Op woensdag 23 februari 2005 17:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Nou, er wordt toch best over gepraat? Alleen wil men de opinie niet bijstellen, net als de SGP dat niet wil. Dus een debat kan wel maar niet echt met open vizier, dat heet geen taboe volgens mij, maar principialiteit.
quote:Het taboe op de doodstraf staat ter discussie
Bijna de helft van de bevolking is volgens peiling vóór, maar politici noemen de doodstraf een 'stap terug in de beschaving'. Wat bedoelen zij daarmee?
ROTTERDAM, 19 NOV. De vele politici die Nawijns pleidooi voor de doodstraf afwezen, deden dat gisteren en vandaag in termen van beschaving. CDA-fractieleider Verhagen noemde de doodstraf ,,niet beschaafd. Het past niet in de Nederlandse normen en waarden.'' PvdA-lijsttrekker Bos spreekt over ,,een stap terug in de beschaving.'' GroenLinks-bijna-lijsttrekker Halsema vond de uitspraken ,,verschrikkelijk'' en ,,onbeschaafd''. ,,Als een staat onderdanen gaat vermoorden, verliest die staat zijn democratische grondslag'', aldus Halsema.
Het beschavingsargument, dat het hedendaags taboe op de doodstraf verklaart, kent een lange voorgeschiedenis maar heeft een wisselende achtergrond, zo blijkt uit het boekje dat de criminoloog Herman Franke over de doodstraf schreef. Hij beschrijft hoe, na de voltrekking van de laatste 'reguliere' doodstraf in Maastricht in 1860, deze straf in 1870 werd geschrapt. Men vond de openbare ophangingen (van mannen) of wurgingen (van vrouwen) geen gezicht. Afschaffing kwam eerder voort uit emoties dan uit argumenten, stelt Franke. De openbare bestraffing trok als een kermisattractie grote aantallen schreeuwende mensen, wat voor de woonhuizen van de verlichte burgerij onaangename situaties opleverde. De verlichte burgerij stelde dat de staat de doodstraf niet meer nodig had om toch veiligheid voor haar onderdanen te bieden.
Dat, bijna een eeuw later, na de Tweede Wereldoorlog toch nog tientallen terechtstellingen plaatsvonden was niet meer dan een tijdelijke uitzonderingstoestand, aldus de criminoloog, in het kader van de Bijzondere rechtspleging. Het expliciet verbod op de doodstraf, in de grondwet begin jaren tachtig, was het sluitstuk van het streven om Nederland aansluiting te laten vinden bij de westerse waarden. In het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie, aangenomen tijdens de Europese top in Nice, luidt artikel 2 van het eerste hoofdstuk: '1. eenieder heeft recht op leven. 2. Niemand wordt tot de doodstraf veroordeeld of terechtgesteld.'
Overigens werd ook in de jaren tachtig nog, in onder meer katholieke kring, de doodstraf door prominente strafrechtbeoefenaars verdedigd als uitvloeisel van een natuurrechtelijk gefundeerde vergeldingsgedachte. Zij grepen daarbij terug op Duitse filosofen als Hegel en Kant die de doodstraf als ultiem vergeldingsinstrument beschouwden. Van Kant is de uitspraak dat, als men zou weten dat morgen de wereld zou vergaan, vandaag toch de laatste misdadiger zou moeten worden opgehangen. ,,Een interessant voorbeeld, omdat we hier met een bij uitstek beschaafd filosoof van doen hebben met hoogst zuivere morele inzichten'', schreef de hoogleraar filosofie Paul Cliteur in 1999.
Cliteurs pleidooi dat op z'n minst het taboe op de doodstraf ter discussie gesteld moet worden, vertegenwoordigt een minderheidstandpunt in (rechts-)filosofische, juridische en politieke kring. De gedachte dat ,,een staat in moreel opzicht een hoger stadium van ontwikkeling [bereikt] en dus beschaafder [wordt] als hij orde en veiligheid verzekeren kan zonder zijn toevlucht te moeten nemen tot het ultieme middel van de doodstraf'' (aldus staatsrechtgeleerde Couwenberg, 1994), is getuige de genoemde politieke reacties nog steeds de heersende. Daarbij wordt ook wel gewezen naar de Verenigde Staten waar recentelijk de publieke steun voor de doodstraf enigszins is teruggelopen, sinds bleek dat ook onschuldig veroordeelden ter dood zijn gebracht.
In Nederland bestaat volgens het NIPO al lange tijd een stabiele publieke stemming rond de doodstraf. In juni, na de moord op Pim Fortuyn, bleek twee op de vijf Nederlanders voor herinvoering van de doodstraf. Die zou moeten gelden voor mensen die ernstige misdaden hebben begaan. Uit het onderzoek bleek dat ongeveer eenzelfde aantal, 42 procent, tegen de doodstraf is. Vooral de aanhang van de Lijst Pim Fortuyn (70 procent) bepleitte herinvoering van de doodstraf.
Deze verhoudingen wijken dus sterk af van de politieke, waar een grote en algemene weerstand tegen de doodstraf blijft bestaan. Aanhang valt alleen in orthodox-christelijke kring te vinden, met name bij de SGP. Politici van deze partij verwijzen naar bijbelteksten zoals in Genesis 9:6. God schiep de mens naar Zijn beeld en om die reden gebiedt God de dood van een moordenaar, zo luidt de redenering.
In wetenschappelijke kring vallen verschuivingen waar te nemen in het denken over de doodstraf. Regelrechte voorstanders zijn schaars. Scribenten als de staatsrechtgeleerde Couwenberg, de filosoof Cliteur en de Rotterdamse ethicus Alexander Von Schmid stellen wel steeds meer vraagtekens bij het tot dusverre gehanteerde beschavingsargument. Zij wijzen op groeiende criminaliteit en verschillende vormen van zinloos geweld. Die wijzen op ,,morele regressie'' (Couwenberg) die steeds minder past bij het hooggestemde ideaal van de verlichte burgerij omtrent de overheid.
Von Schmid bepleitte na de moord op Fortuyn wel degelijk de doodstraf als mogelijkheid. ,,Een rechtssysteem dat uitgaat van de rechtsgelijkheid van alle burgers, moet noodzakelijkerwijze de doodstraf als mogelijkheid erkennen'', schreef hij in september in de Volkskrant. ,,Wie ziet nog de rechtvaardigheid van een kortstondige gevangenisstraf na ernstige mishandeling waarbij het slachtoffer verlamd is geraakt? De mishandelaar trekt na enige tijd de gevangenisdeur achter zich dicht en kan verder met zijn leven, terwijl de mishandelde levenslang heeft gekregen.''
Illustratief voor het verstoorde rechtsgevoel in Nederland achtte Von Schmid het gedrag van Volkert van der G, verdacht van de moord op Fortuyn. ,,Hij schoot Pim Fortuyn op een onverwacht moment neer, gunde deze geen enkel recht, niet het recht op een laatste woord, niet het recht om afscheid te nemen van familie en vrienden, noch het recht om nog een laatste blik in de ogen van een dierbare geliefde te werpen. Niets. Dezelfde Volkert van der G. gaat in hongerstaking om te protesteren tegen de camerabewaking in zijn cel. Hij ziet dat als een aantasting van zijn fundamentele rechten!''
Nou:quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:26 schreef Sidekick het volgende:
Ach, taboe. Het is merkwaardig dat onder vrijwel alle politici de doodstraf niet wenselijk is, terwijl een behoorlijk deel van de bevolking wel wat in de doodstraf ziet. Dat maakt het geen taboe. Ik denk dat het vooral een zaak van (politieke) veantwoordelijkheid gaat. Verantwoordelijk van de politici om te beslissen over een leven met in het achterhoofd een niet perfect functionerend rechtssysteem. De man in de straat is niet verantwoordelijk, het is "de (naamloze) ander" die het onterecht kan overkomen en het is "de ander" die verantwoordelijk is voor het beleid. De grote verschillen tussen 'het volk' en de politiek toont imho de onverschilligheid en het gebrek aan betrokkenheid aan de kant van 'het volk' die persoonlijk niet met de eventuele nadelige consequenties in aanraking komen.
quote:GroenLinks-woordvoerster F. Halsema wijst er op dat in de Grondwet staat dat de doodstraf niet mag worden opgelegd. ,,Dat artikel is in 1983 expliciet in de grondwet opgenomen, juist om dit soort oprispingen te voorkomen.'' Volgens Halsema is Nawijn over een grens heengegaan. ,,Ook populisme kent zijn fatsoensgrenzen.'' Ook de SGP, als enige fractie in de Tweede Kamer voorstander van herinvoering van de doodstraf, distantieert zich van Nawijn omdat het onderwerp ,,zich niet leent voor dergelijke goedkope verkiezingsretoriek'', aldus een woordvoerder.
En zo zijn er nog wel meer uitspraken van politici over de doodstraf. Er rust wel degelijk een politiek taboe op de doodstraf.quote:VVD-fractieleider Zalm noemt de uitlatingen ,,echt een stap te ver''. Ook hij vindt ,,het risico te groot dat iemand ten onrechte van het leven wordt beroofd''. CDA-fractieleider Verhagen noemt de doodstraf ,,niet beschaafd''. Ook PvdA-lijsttrekker Bos spreekt over ,,een stap terug in de beschaving. De doodstraf maakt ons land niet veiliger."
Er zijn inderdaad veel meer uitspraken van poltiici over de doodstraf. Dat maakt het nu juist geen taboe.quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:39 schreef nikk het volgende:
[..]
Nou:
[..]
[..]
En zo zijn er nog wel meer uitspraken van politici over de doodstraf. Er rust wel degelijk een politiek taboe op de doodstraf.
quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er zijn inderdaad veel meer uitspraken van poltiici over de doodstraf. Dat maakt het nu juist geen taboe.
quote:Een taboe is iets waarover men niet behoort te spreken of wat men niet behoort te doen. De term is afkomstig uit Polynesië (tapu of tabu), waar het een religieus verbod voor bepaalde plaatsen, voorwerpen, personen of acties was.
Wat een taboe is, wordt bepaald door de culturele, religieuze of politieke context.
Voorbeelden van taboes zijn:de doodstraf in de Nederlandse politiek subjectieve teksten in de Wikipedia incest pedofilie
Taboes zijn taboe
"Een taboe moet je kunnen bespreken."
Met deze uitspraak gaf LPF-lijsttrekker Mat Herben een eigen betekenis aan het begrip taboe. Hij deed deze uitspraak in januari 2003 naar aanleiding van de commotie die ontstond over uitspraken van demissionair minister Hilbrand Nawijn (LPF) over herinvoering van de doodstraf. Het geeft aan dat taboes subjectief zijn en dat soms bepleit wordt een bepaald taboe bespreekbaar te maken.
Hoewel bespreekbaarheid in een democratische samenleving in het algemeen als een wenselijke zaak gezien wordt, wil bespreekbaarheid niet automatisch zeggen dat taboes ook allemaal afgeschaft moeten worden. Soms is een taboe namelijk wat een beschaafd land van een barbaars onderscheidt. Zo zullen weinigen het taboe op het brengen van mensenoffers willen afschaffen.
Oh? Dan ben je niet echt op de hoogte van de standpunten en gevoelens van bijvoorbeeld de Cu en de SGP over het vrouwenkiesrecht.quote:Op woensdag 23 februari 2005 14:37 schreef nikk het volgende:
De discussie rond de doodstraf is i.t.t. kiesrecht voor vrouwen (of het verbod op diefstal) nog redelijk controversieel.
Alleen de SGP, de ChristenUnie heeft niets tegen het vrouwenkiesrecht. Het vrouwenkiesrecht is in Nederland niet controversieel.quote:Op donderdag 24 februari 2005 08:05 schreef Julius_Vanderdecker het volgende:
[..]
Oh? Dan ben je niet echt op de hoogte van de standpunten en gevoelens van bijvoorbeeld de Cu en de SGP over het vrouwenkiesrecht.
Ook de DNA test kent een foutenmarge. Die is geloof ik ongeveer net zo groot als het risico op zwangerschap bij het volgen van het voorgeschreven pil gebruik. Niet erg groot dus, maar zeker niet zonder meer verwaarloosbaar.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:50 schreef MrX1982 het volgende:
Eindelijk weer eens een goed idee van de VVD. Jammer dat de partij er niets meedoet
Ik ben persoonlijk een voorstander van de doodstraf. Vanwege het simpele feit dat sommige mensen het leven niet meer verdienen. Elke dag dat zo'n dader leeft is een overwinning van de dader op zijn slachtoffer(s). Dat vind ik dus schandalig, zoiets is onverkoopbaar richting de nabestaanden
Wat zoals al gezegd wel een nadeel is, is dat mensen onterecht de doodstraf kunnen krijgen. Daar zou wel zorgvuldig mee moeten worden omgegaan. Ik ben dus voorstander van de doodstraf als de schuld van de dader onomstotelijk vaststaat. Dat is tegenwoordig erg goed nodig met oa DNA
En hoeveel % van die 36% is vóór op basis van foutieve aannames omtrent de doodstraf? Vooral het argument dat het 'goedkoper' zou zijn hoor je keer op keer, terwijl 100% vaststaat dat de doodstraf veel meer kost.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik heb eerder het idee dat juist relatief veel Nederlanders (30-50%) voor de doodstraf zijn.
Edit: 36% volgens deze bron
Dat is dus niet goedkoper.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:56 schreef WeirdMicky het volgende:
Zolang de doodstraf goedkoper is dan het levenslang opsluiten van criminelen, dan ben ik in sommige gevallen wel voor. Overtrokken reacties als DNA vervalsingen en dergelijke kan ik mij niet in vinden, dan is het huidige rechtsysteem al niet goed en ligt daar het probleem, niet bij de doodstraf.
Halsema kan in haar eentje niet een taboe creeren, ondanks een niet inhoudelijke reactie van haar kant. Voor sommige zal het idd onbespreekbaar zijn, vooral binnen de VVD wordt de taboe-kaart vaak gespeeld (zoals ook de hypotheekrenteaftrek).quote:Op donderdag 24 februari 2005 01:01 schreef nikk het volgende:
[..]
Wanneer iemand zich opwerpt als voorstander van de doodstraf worden zaken geroepen als: "Volgens Halsema is Nawijn over een grens heengegaan. ,,Ook populisme kent zijn fatsoensgrenzen."
En dan is er geen taboe over het onderwerp?
Wikipedia kan zoveel zeggen. Onbespreekbaar is het niet in de politiek; dat zag je tijdens Nawijn en dat zie je nu ook wel weer aan de diverse reacties van politici. Dat politici principieel tegen zijn maakt het geen taboe.quote:Voor zever ik weet betekent ''taboe" onbespreekbaar. En de doodstraf is in de politiek volkstrekt onbespreekbaar. Zelfs op wikipedia (okay, de inhoud is niet altijd even professioneel, maar toch) staat bij het woord taboe:
[..]
quote:Op donderdag 24 februari 2005 07:32 schreef Bert-Spies het volgende:
de oplossing is zeer simpel: stel typische vvd misdaden zoals fraude, topcultuurgraaien en benoemen van vriendjes die niet voldoen als minister op andere leuke posities ook ter discussie als mogelijke misdaden waarover de doodstraf kan uitgesproken worden. Dan is de hele kwestie binnen een week weer tafel.
BS
Niet alleen Halsema laat zich er op deze manier over uit. En de hypotheekrente-aftrek was tot voor kort ook een taboe ja (minder groot dan het taboe op de doodstraf, maar is/was er wel een).quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:13 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Halsema kan in haar eentje niet een taboe creeren, ondanks een niet inhoudelijke reactie van haar kant. Voor sommige zal het idd onbespreekbaar zijn, vooral binnen de VVD wordt de taboe-kaart vaak gespeeld (zoals ook de hypotheekrenteaftrek).
Niet alleen wikipedia, zo'n beetje alle kranten en rechtsgeleerden spreken over een taboe. Ik vraag me alleen wel af. Wat versta jij onder een taboe?quote:Wikipedia kan zoveel zeggen. Onbespreekbaar is het niet in de politiek; dat zag je tijdens Nawijn en dat zie je nu ook wel weer aan de diverse reacties van politici. Dat politici principieel tegen zijn maakt het geen taboe.
Een onbespreekbaar onderwerp.quote:
Dat klopt.quote:Is homofilie binnen de Islamitische gemeenschap een taboe? Ik bedoel, ze hebben het er vaak genoeg over. Okay, niet altijd even positief (ze moeten van het dak af worden gegooid, het is een gruwel, ze moeten worden gestenigd, etc). Volgens jouw redenatie is er geen sprake van een taboe omdat er genoeg Moslims zijn die zich erover uitlaten...
Precies. En de doodstraf is onbespreekbaar in de politiek.quote:
Tja, op welk onderwerp rust dan wel een taboe in jouw ogen? Volgens jouw redenatie kunnen er volgens mij geen taboes meer bestaan.quote:Dat klopt.
Het woord taboe wordt te vaak uit de kast gehaald als het gaat om een groep mensen die dezelfde principiele/starre mening hebben. Het voorbeeld over homofilie binnen de Islamitische gemeenschap is een vaak met dogma's omgeven discussie, maar ik noem dat geen taboe.
Er zijn voldoende politici die wel inhoudelijk een discussie willen aangaan over de doodstraf. Het is simpelweg niet onbespreekbaar in de politiek. Er bestaan wel taboes, maar niet op zo'n grote schaal als "de politiek" of "de Islamitische gemeenschap", dat is de fout die hier in het topic wordt gemaakt.quote:Op donderdag 24 februari 2005 13:03 schreef nikk het volgende:
[..]
Precies. En de doodstraf is onbespreekbaar in de politiek.
[..]
Tja, op welk onderwerp rust dan wel een taboe in jouw ogen? Volgens jouw redenatie kunnen er volgens mij geen taboes meer bestaan.
Hoe groot de groep is maakt in weze niets uit. Een taboe houd niet in dat er niemand is die het met je eens is. En nogmaals, volgens deze redenatie bestaan er helemaal geen taboes. Er zijn altijd wel mensen te vinden (in welke gemeenschap dan ook) die het met je eens zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2005 13:17 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Er zijn voldoende politici die wel inhoudelijk een discussie willen aangaan over de doodstraf. Het is simpelweg niet onbespreekbaar in de politiek. Er bestaan wel taboes, maar niet op zo'n grote schaal als "de politiek" of "de Islamitische gemeenschap", dat is de fout die hier in het topic wordt gemaakt.
Je spreekt jezelf tegen of je leest mijn woorden verkeerd. Ik snap niet precies wat je hier probeert te zeggen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 13:49 schreef nikk het volgende:
[..]
Hoe groot de groep is maakt in weze niets uit. Een taboe houd niet in dat er niemand is die het met je eens is. En nogmaals, volgens deze redenatie bestaan er helemaal geen taboes. Er zijn altijd wel mensen te vinden (in welke gemeenschap dan ook) die het met je eens zijn.
Je kan blijven wijzen naar anderen die maar het hebben over taboes of je kan zelf nadenken. Ik doe het laatste en zie voldoende inhoudelijke reacties op de doodstraf. Dat zij vrijwel allemaal tegen de doodstraf zijn doet niet ter zake of iets wel of niet een taboe is, dat zei je hierboven net ook al. Je zit dus volledig mis met je stelling dat alleen de SGP een inhoudelijke discussie voert.quote:En nogmaals, vrijwel alle kranten (Volkskrant, NRC, AD, Juridisch dagblad, etc) en een behoorlijk aantal rechtsgeleerden spreken over een taboe. Vooral na de kwestie Nawijn is pijnlijk duidelijk geworden dat je als politicus je liever niet uit kunt spreken voor de doodstraf en een inhoudelijke discussie wenst ter invoering daarvan. Op de SGP na, die sowieso een uitzonderingspositie inneemt in de politiek. Nawijn moest destijds zelfs praktisch zijn excuses aanbieden!
kijk eens in de landen waar Socialistische Partijen aan de macht waren/zijnquote:Op donderdag 24 februari 2005 13:22 schreef cultheld het volgende:
Ik vraag me af of "Jan" ook niet stiekem voor de doodstraf is.... Dat zijn namelijk bijna alle communisten
Ach, binnen streng Islamitische kringen word er ook inhoudelijk ingegaan op homofilie (mag mag niet want het is onnatuurlijk, het is een gruwel in de ogen van god, er staat een doodstraf op, etc). Dat maakt de taboe er echt niet minder om.quote:Op donderdag 24 februari 2005 14:25 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Je spreekt jezelf tegen of je leest mijn woorden verkeerd. Ik snap niet precies wat je hier probeert te zeggen.
"Een taboe houd niet in dat er niemand is die het met je eens is" -> dat klopt, en dat beaam ik ook als je mijn posts goed zou lezen. Dat er altijd wel mensen zijn te vinden die het met je eens zijn is dus helemaal niet relevant om iets als taboe te verklaren.
De grootte van de groep maakt idd niets uit, maar in de door jouw gekozen voorbeelden wel. Er is geen taboe op de doodstraf in de politiek; hooguit bij enkele politici zoals Halsema. De door jouw gequote reacties van andere politici laten blijken dat ze wel inhoudelijk in willen gaan op deze kwestie.
Je mag van mij best zelf nadenken hoor. Maar ik noem het een taboe (zoals dat algemeen aanvaard is). Dat van Nawijn ging om meer dan alleen wel of niet minister zijn. Hij had iets gezegd dat destijds gezien werd als bijna gruwelijk. Hij ging 'fatsoensgrenzen over', hij ging 'een stap te ver'.quote:Je kan blijven wijzen naar anderen die maar het hebben over taboes of je kan zelf nadenken. Ik doe het laatste en zie voldoende inhoudelijke reacties op de doodstraf. Dat zij vrijwel allemaal tegen de doodstraf zijn doet niet ter zake of iets wel of niet een taboe is, dat zei je hierboven net ook al. Je zit dus volledig mis met je stelling dat alleen de SGP een inhoudelijke discussie voert.
De excuses van Nawijn kwam vanwege zijn positie als minister. het kabinet spreekt met 1 mond, alleen had Nawijn dat niet door en waren excuses dus op zijn plaats. Wel de juiste context laten zien Nikk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |