En wat denk je dat dat kost?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:24 schreef nietzman het volgende:
Iemand vredig in laten slapen, en dat moet ons ook nog miljoenen kosten? Nee dank je, laat zo iemand dan maar lekker wegrotten.
Denk jij dat mensen in NL niet veroordeeld worden als de rechters er zeker van zijn dat iemand schuldig is?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef devv05 het volgende:
[..]
En wat denk je dat dat kost?
Ik ben gematigd voor de doodstraf, maar alleen in hele extreme gevallen waarbij de schuld absoluut vast staat.
Kijk, jij hebt het begrepen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:27 schreef nietzman het volgende:
Overigens is de herinvoering van de doodstraf natuurlijk de eerste stap op weg naar de invoering van de Sharia.
DNA uitslagen kunnen vervalst worden, en het zal niet de eerste keer zijn dat agenten in hun enthusiasme het bewijs materiaal wat "helpen" net als een bekentenis, kwestie van genoeg druk op een (bv labiele) verdachte en je hebt een bekentenis.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:33 schreef ZeroVince het volgende:
Aan de andere kant, wat als je wél zeker weet dat je met de dader te maken hebt (combinatie van DNA-test en een bekentenis bijvoorbeeld), hoe denken we er dan over?
Dat vind ik wel een enigszins overtrokken reactie. Hoevaak moet je dan als partij dezelfde discussie gaan voeren?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:37 schreef Elgigante het volgende:
Ik ben niet per se vóór of per se tegen de doodstraf, maar dergelijke zaken dienen simpelweg bespreekbaar te zijn.
Elke partij die dit tegen wenst te gaan maakt zich volstrekt belachelijk en dient geen poitiek meer te bedrijven.
In het Amerikaanse model is de doodstraf vele malen duurder omdat het complete juridische proces doorlopen moet worden. In China is het veel goedkoper, zo ongeveer de kosten van een kogel. Maargoed, naar een dergelijk systeem zullen we wel niet willen gaan, toch?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef devv05 het volgende:
En wat denk je dat dat kost?
Ja en de rechter kan omgekocht worden, zo ken ik er nog wel een paar..quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:37 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
DNA uitslagen kunnen vervalst worden, en het zal niet de eerste keer zijn dat agenten in hun enthusiasme het bewijs materiaal wat "helpen" net als een bekentenis, kwestie van genoeg druk op een (bv labiele) verdachte en je hebt een bekentenis.
Durf ik te zeggen dat je waarschijnelijk gelijk hebt? Ja dus, vond vooral 1 van de argumenten nogal schandalig. Het is nogal absurd om een debat over de doodstraf te beginnen omdat volgens een peiling 40% van de bevolking hier niet tegen zou zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:30 schreef Verbal het volgende:
Dit lijkt me nou typisch een voorbeeld van een, (dare I say?), proefballon.
V.
"diezelfde' discussie is nog niet zo heel vaak gevoerd en zaken kunnen veranderen. Er zijn ook heel wat debatten voor nodig geweest om de hypotheekrente-aftrek bespreekbaar te stellen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:40 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een enigszins overtrokken reactie. Hoevaak moet je dan als partij dezelfde discussie gaan voeren?
V.
Het omgekocht worden van rechters? Niet in Nederland. Het vervalsen van DNA-tests? Niet in Nederland. Druk op een verdachte om te bekennen? Vast wel, maar in my book ben je een behoorlijke sukkel als je bekent een moord te hebben gepleegd als je onschuldig bent. Dat terzijde doelde ik op een verdachte die niet later in het proces weer gaat ontkennen maar bij zijn bekentenis blijft.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:45 schreef Pietverdriet het volgende:
ZeroVince denkt dat dit niet gebeurt?
Mischien zou Zerovince zich wat meer moeten verdiepen in zaken als de puttense moordzaak, die gozer in Rotterdam die net is vrijgelaten, de vuurwerkramp...
Hoe hypocriet. Vervolgens slachten ze in LOTR al het kwade. Waarom oordelen ze daar dan wel over?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mja. We gaan dus mensen vermoorden om andere mensen te leren dat ze geen mensen mogen vermoorden?
"Velen die stierven verdienden te leven. Velen die leven verdienen de dood. Wie ben jij om daar een oordeel over te vellen?"
Lord of the Rings, boek 1 (Gandalf tegen Frodo)
We sluiten ook mensen op die ander mensen opsluiten. (Wederrechterlijke vrijheidsberoving). Tevens dwingen we mensen geld af te staan (boete) die andere dwingen geld af te staan.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Mja. We gaan dus mensen vermoorden om andere mensen te leren dat ze geen mensen mogen vermoorden?
"Velen die stierven verdienden te leven. Velen die leven verdienen de dood. Wie ben jij om daar een oordeel over te vellen?"
Zit wat in en ik zou niet weten op welk delict de doodstraf zou moeten komen te staan, maar het is en blijft een kwestie van prioriteiten stellen.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat is ook het eerste en meest belangrijke wat ik in Nederland zou wilen veranderen mbt ons strafrecht.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:04 schreef Vhiper het volgende:
Als we nou eens eerst zouden beginnen met het harder aanpakken van de kleine criminaliteit...![]()
Waarom draaien die eikels in de regering er nou toch steeds omheen?? Doodstraf invoeren, Grenzen sluiten, Indentificatieplicht invoeren, maar vervolgens blijft het echte probleem, de slechte aanpak van kleine criminaliteit, buiten schot.
De gevolgen merken we tegenwoordig al overal...Amsterdam wordt door de nationale vliegtrots via haar dochteronderneming als softdrugs paradijs geprezen, de stenen vliegen je op de snelweg om de oren en als je op straat tegen wat baldadige jeugd een opmerking maakt, moet je rennen voor je leven...als je geluk hebt...
We moeten in Nederland eens ophouden voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de problemen eens echt bij de wortel aan te pakken. Te beginnen met het eruit schoppen van dit kabinet, dat wel zegt daadkrachtig op te treden, maar vervolgens met dit soort onzin komt aanzetten.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:10 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is duur Vhiper, dan moeten agenten ouderwets politiewerk gaan doen, volgens het boekje, net als hier in Duitsland. De politie in D heeft trouwens een enorm hoog oplospercentage in vergelijking met NL als ik me het goed herinner.
In NL wordt de politiemacht gebruikt om boetes te schrijven om de schatkist te vullen.
Wat heeft dit kabinet te maken met een voorstel van een wetenschappelijk bureau?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:16 schreef Vhiper het volgende:
[..]
We moeten in Nederland eens ophouden voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten en de problemen eens echt bij de wortel aan te pakken. Te beginnen met het eruit schoppen van dit kabinet, dat wel zegt daadkrachtig op te treden, maar vervolgens met dit soort onzin komt aanzetten.
Het probleem is ook niet dat er te weinig politie is maar dat deze verkeerd wordt ingezet, een gemiddelde agent is nog geen uur per dag op straat en houdt zich veels te veel bezig met administratieve zaken.quote:We betalen ons blauw aan belasting, ik wil dat blauw nou wel eens in actie zien en niet met een camera boetes uitdelen voor 5km/u te hard, maar met een wapenstok achter die stenengooiers aan.
http://www.nrc.nl/dossiers/EU/artikel/1036131539352.htmlquote:Parlement Turkije schaft doodstraf af
Het parlement van Turkije heeft gisteren vóór de afschaffing van de doodstraf in vredestijd gestemd. Daarmee ruimt Turkije een belangrijk obstakel uit de weg naar toetreding tot de Europese Unie.[...]
Uit hun eigen faq.quote:Waarom is de VVD tegen de doodstraf?
De doodstraf kent een groot aantal nadelen. De VVD is dan ook geen voorstander van de doodstraf. Een belangrijke reden om geen doodstraf in te voeren is het feit dat de doodstraf niet werkt. Straffen dienen als vergelding voor een delict. Maar vooral is het de bedoeling dat het opleggen van een straf een preventieve werking heeft. Door de afschrikwekkende werking moet de straf iemand afhouden van het begaan van een misdrijf. Hoewel het lijkt dat de doodstraf bij uitstek een afschrikwekkende werking heeft, blijkt in de praktijk dat dit geenszins het geval is. Ook Timothy McVeigh heeft zich bij zijn verschrikkelijke daad niet laten afhouden door de straf die hij zou kunnen krijgen. Dat een opgelegde doodstraf niet kan worden teruggedraaid is een andere reden om geen doodstraf in te voeren. Ook als slechts één keer achteraf moet worden vastgesteld dat de doodstraf ten onrechte is uitgevoerd op een onschuldige, dan is dit én keer teveel. Fouten zijn echter nooit uit te sluiten. Rechterswerk is en blijft mensenwerk. 'Voor de VVD zijn dit reden genoeg om geen doodstraf in te voeren.
Weinig, alhoewel ik geloof dat het een bureautje van de VVD is. Ik doelde meer op al die andere halfzachte maatregelen die de laatste tijd de revu passeerden.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:23 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat heeft dit kabinet te maken met een voorstel van een wetenschappelijk bureau?
Dat zei ik toch? Wapenstok in de hand en aanpakken!quote:Het probleem is ook niet dat er te weinig politie is maar dat deze verkeerd wordt ingezet, een gemiddelde agent is nog geen uur per dag op straat en houdt zich veels te veel bezig met administratieve zaken.
Zei ik dat iemand die een enorme sukkel is, dientengevolge schuldig is aan enig strafbaar feit? Neen. Ik zei iemand die bekent terwijl hij onschuldig is, is een behoorlijke sukkel en heeft als gevolg van zijn bekentenis een grote kans onterecht vast gezet te gaan worden. Maar dat is helaas niet anders, het alternatief is dat als iemand die bijvoorbeeld minderjarige kinderen heeft verkracht, dat in eerste instantie in geuren en kleuren bekent en vervolgens een redelijke strafadvocaat regelt *altijd* het advies zal krijgen alsnog te ontkennen (procesrechtelijk moet het gaan om ten minste twee bewijsstukken waar een bekentenis er één van kan zijn, die valt dan dus weg). Ik zou je nog wel eens willen horen als iemand in zo'n geval vrij zou komen door gebrek aan bewijs (zedenzaken zijn zeer moeilijk te bewijzen, vooral naar mate er meer tijd verstrijkt tussen daad en aangifte, iets dat bij kinderen bijna altijd het geval zal zijn omdat ze het niet durven te vertellen). Oftewel het is kiezen uit twee kwaden met betrekking tot de validiteit van een ingetrokken bekennende verklaring.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Als Zerovince zo zijn mening in zaken erin-intrepreteerd lijkt mij een goed voorbeeld hoe mensen onschuldig in de bak kunnen komen.
Ik zei dat DNA testen vervalsts kunnen worden -> Dit kan, zowel opzettelijk, door slordigheden, en door verkeerde intrepretatie van de gegevens
Agenten die bewijsmateriaal wat helpen -> Dit kan en gebeurt
Bekentenissen die onder druk gebeuren -> Dit kan, en gebeurt, en een bekentenis is niet te herroepen in NL.
Als iemand een enorme sukkel is, maakt hem dat nog niet schuldig.
En jij studeert rechten?
Oh my fucking god
Ok werd me niet duidelijk uit je vorige betoog. Ja dat het om het wetenschappelijk bureau van de VVD gaat was me wel duidelijk maar dat betekend nog niet dat het regeringsbeleid is.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:26 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Weinig, alhoewel ik geloof dat het een bureautje van de VVD is. Ik doelde meer op al die andere halfzachte maatregelen die de laatste tijd de revu passeerden.
Ja op dat punt ben ik het ook met je eens.quote:Dat zei ik toch? Wapenstok in de hand en aanpakken!
Ik heb eerder het idee dat juist relatief veel Nederlanders (30-50%) voor de doodstraf zijn.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:29 schreef Lemmeb het volgende:
Lijkt me compleet uitgekauwd, deze discussie, en een debat dus ook volkomen nutteloos. Volgens mij is 95% van de Nederlanders 'tegen' de doodstraf, ook al ziet men wel in dat sommige figuren deze in principe op grond van hun daden wel 'verdienen'. Het is iets principieels. Wat valt daar nu nog op af te dingen
De doodstraf gaat hier echt niet ingevoerd worden, daar verandert zo'n debat echt niks aan. Laten we het liever over zaken hebben die wel relevant zijn.
Lijkt mij dat jij als rechtenstudentje een semester celbiologie zou moeten volgen om eens te weten waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:29 schreef ZeroVince het volgende:
Dat DNA resultaten vervalst zouden worden is wel heel erg far fetched. Iets te veel films gekeken denk ik zo. Maar wat je nog steeds niet helemaal in lijkt te zien is dat ik de voorbeelden van de niet-ingetrokken-bekentenis en DNA gaf als voorbeelden van de situatie dat het absoluut vast staat dat een verdachte een bepaald strafbaar feit gepleegd heeft. For the sake of argument.
Ach, dat roept men af en toe, als een pedofiel uit de buurt een paar kinderen heeft koudgemaakt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:39 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik heb eerder het idee dat juist relatief veel Nederlanders (30-50%0 voor de doodstraf zijn.
Van diezelfde bron:quote:
Oftewel een beetje schreeuwen dat men de doodstraf moet invoeren, is nog heel wat anders dan er daadwerkelijk voor kiezen als puntje bij paaltje komt.quote:Bedenk daarbij wel, dat tussen mening en feitelijk gedrag, een wereld van verschil zit.
Alleen het woord 'pedofilie' al brengt in sommige gevallen (met name ouders) het ergste in mensen boven. Dan zijn we plotseling terug in de Middeleeuwen en is het hout voor de brandstapel al gekapt.quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig altijd dat kindermisbruik, geweld tegen kinderen en kindermoord altijd zo een ophef veroorzaakt en men de boze vreemde man in gedachten heeft, terwijl het in (schat ik ff) zo een 95% van de gevallen is dat de dader Papa is..
Lijkt mij dat je een inhoudelijke reactie geven op het eerste deel van mijn vorige post ontwijkt? Besides, dat het misschien op cel-niveau mogelijk is om met de resultaten te knoeien (that's what you infer), betekent nog niet dat iemand die daar een belang bij heeft, ook toegang heeft tot het te onderzoeken materiaal danwel de resultaten en deze zo kan manipuleren dat zelfs voor het oog van een getraind onderzoeker er geen vuiltje aan de lucht is. Maar als ik het goed begrijp ben je er dus zowel tegen dat bekentenissen als DNA-materiaal ter terechtzitting als bewijs worden gebruikt?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lijkt mij dat jij als rechtenstudentje een semester celbiologie zou moeten volgen om eens te weten waar je het over hebt.
Gevangenisstraf is ook onomkeerbaar, tijd heeft maar een richting. Dat is ook geen reden om mensen dan maar niet meer op te sluiten?quote:Op dinsdag 22 februari 2005 10:41 schreef andromeda1968 het volgende:
Doodstraf is iets onherstelbaars. Wat als later blijkt dat het gerecht zich vergiste ?
Misschien omdat kinderen over het algemeen worden gezien als nog zijnde onschuldig en daarmee een ultieme slachtoffer rol vervullen? Daaruit volgt ook dat de dader des te meer aan te rekenen valt. Een zogenaamd goed voorbeeld dus. Maar fijn dat je even je duim in de strijd gooit om ons aan dat cijfer van 95% te helpen..quote:Op dinsdag 22 februari 2005 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Grappig altijd dat kindermisbruik, geweld tegen kinderen en kindermoord altijd zo een ophef veroorzaakt en men de boze vreemde man in gedachten heeft, terwijl het in (schat ik ff) zo een 95% van de gevallen is dat de dader Papa is..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |