'gratis' bestaat niet!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers
Is het nu alquote:en carpoolen financieel aantrekkelijk maken.
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als het vervoersmiddel tegen alle problemen. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
ploegendiensten maken, zodat we niet allemaal tegelijk de weg op moeten. Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers, en carpoolen financieel aantrekkelijk maken. soort airmiles.
Mee eens. En als ze die achterlijke subsidies in meer of bredere wegen gaan stoppen dan scheelt het al een heel stuk met de filesquote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als het vervoersmiddel tegen alle problemen. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.
Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mee eens. En als ze die achterlijke subsidies in meer of bredere wegen gaan stoppen dan scheelt het al een heel stuk met de files![]()
Ik heb het niet zo op 'menig onderzoek'. En natuurlijk is er nog een oplossing: maximumsnelheid verhogen! (vooral voor vrachtverkeer)quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:58 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.
Lijkt mij niet erg realistisch wat jij hier voorstelt. Ploegendiensten zie ik weinig heil in, aangezien de meeste mensen gewoon van 9 tot 5 willen werken. Of ik begrijp verkeerd wat jij onder een ploegendienst verstaat.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
ploegendiensten maken, zodat we niet allemaal tegelijk de weg op moeten. Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers, en carpoolen financieel aantrekkelijk maken. soort airmiles.
ik zag laatst ook een fragment op tv, er was een ongeluk gebeurd, maar de weg was helemaal vrij, al dat domme kutvolk gaat spontaan langzaam rijden, en kijken naar het ongeluk... "en zo krijgen we files", zei de agent. allemaal 1000 euro boete geven wegens dom gedrag...
Daarom moet er ook wat aan gedaan worden, bijvoorbeeld door meer wegen en snelheid verhogen! Die trage rotbussen van de weg zou ook al veel schelen!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:02 schreef NullPointer het volgende:
wat denk je wat al die files kosten,
Al zou het OV gratis worden, de meeste mensen blijven nog steeds in hun autootje rijden. Bewijs? Het OV wordt nu al dik gesubsideerd en autorijden wordt steeds duurder maar het lijkt erop dat vrijwel niemand overschakelt naar het OV. Maar nee hoor weet je wat? We verhogen de subsidie nog maar eens en maken autorijden onmogelijk duurquote:of strax als mensen toch echt last krijgen van die grote gifwolk boven nederland. en de wegen kan je laten zoals ze zijn, dat zijn ook weer kosten die je bespaard. Bedrijven betalen toch al reiskostenvergoeding, nou laten ze dat geld hiervoor gebruiken, en overheid moet ook flink investeren.
Maximumsnelheid verhogen is juist een slechte oplossing. Dan krijg je grotere snelheidsverschillen tussen verschillende weggebruikers, wat ertoe leidt dat men meer en meer op de rem gaat staan. Remmen op een drukke weg veroorzaakt een kettingreactie, waardoor het verkeer juist stilvalt. Dan kun je beter op de knelpunten iedereen verplichten 80 te gaan rijden, daarmee voorkom je bovenstaand probleem.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik heb het niet zo op 'menig onderzoek'. En natuurlijk is er nog een oplossing: maximumsnelheid verhogen! (vooral voor vrachtverkeer)
En tolheffingen of rekeningrijden is ook goed, maar schaf dan wel de wegenbelasting en de acijnzen op brandstoffen af!
Dat is nu toch al zo? Veel rijden = veel benzine = veel betalen. Wat voegt daar rekeningrijden aan toe?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:11 schreef DrMarten het volgende:
....
Ik ben verder voor rekeningrijden. Gewoon betalen per kilometer. Veel rijden betekent veel betalen. Niet meer dan logisch lijkt me.
Dat staat in de openingspost.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:30 schreef dVTB het volgende:
De misvatting dat je de hoeveelheid verkeer op de weg kunt beïnvloeden door de prijs op te drijven moet de wereld uit ! - Alleen al in de laatste 3 jaar is de prijs van een liter benzine gestegen van ongeveer 1 euro naar 1,20 euro. Dat komt neer op 20 procent. En er rijdt echt geen auto minder om.
Waarom niet? [...]
Eens..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:27 schreef hooibaal het volgende:
Het zou best wel eens de enige zinnige oplossing kunnen zijn om de files te verminderen (Uitbannen is een illusie).
Echter, één principieel bezwaar heb ik altijd tegen rekeningrijden gehad, en heb ik nu nog steeds: m.i. is het niet correct om ergens geld voor te gaan vragen terwijl er geen zinnig alternatief voor is. Fietsen is leuk in de zomer maar om als een verzopen kat op je werk aan te komen zal geen enkele baas/klant echt prettig geven, en op het OV is nog steeds niet te bouwen. Kortom: de files zullen niet verdwijnen, en in plaats van iedere ochtend in de file te gaan staan, sta je iedere ochtend betalend in de file.
In London is dat ook toegepast in het financiële district (The City) onder de naam Congestion Charging. Dat bleek een succes. Vijf pond voor autogebruik binnen de inner ring (21 m2) tussen 7:00 en 18:30. Betaling per telefoon, internet etc. De congestie is binnen die zone met 30% gedaald en daarbuiten is het niet toegenomen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:59 schreef Lithion het volgende:
In Singapore hebben ze al tijdenlang zo'n systeem genaamd Electronic Road Pricing (ERP). Met name in en om de grote steden lijkt me dit dan ook de meest haalbare oplossing. [...]
Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:08 schreef BarBaar het volgende:
Daarnaast wil ik garanties hebben als ik ergens voor betaal. Als ik een tv koop krijg ik de garantie is ie (bijv) niet binnen 2 jaar kapot gaat. Als dat wel gebeurt wordt ie (gratis) gerepareert. Als ik betaal voor de kilometers (naast de wegenbelasting enz enz) wil ik wel de garantie dat ik geen files tegenkom. En dat gaat de overheid nooit kunnen waarmaken..
Daarmee zijn de problemen nog niet opgelost. Ik heb aardig wat mensen uit Londen gesproken die zeiden dat met de invoering van die maatregel de drukte in de tube enorm is toegenomen. Als zodanig moet de invoering van een kilometerheffing of spitstoeslag o.i.d. wel onderdeel zijn van een totaal-pakket van infratsructurele maatregelen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:18 schreef sizzler het volgende:
In London is dat ook toegepast in het financiële district (The City) onder de naam Congestion Charging. Dat bleek een succes. Vijf pond voor autogebruik binnen de inner ring (21 m2) tussen 7:00 en 18:30. Betaling per telefoon, internet etc. De congestie is binnen die zone met 30% gedaald en daarbuiten is het niet toegenomen.
True, maar de acceptatie onder het electoraat, daar hoeven ze in Singapore natuurlijk geen rekening mee te houden.quote:De acceptatie onder het electoraal is een van de redenen waarom politici zo huiverig zijn: de "winst" van de heffing gaat naar de overheid en mensen die er voor kiezen de auto te laten staan doen dat tegen hun wil. Daarvoor zaten ze in de auto maar dat kunnen (/willen) ze nu niet meer betalen. Iedereen is dus slechter af, behalve de overheid. (zwart/wit gezien)
Ga jijj betalen voor een computer die misschien sneller is dan je oude computer? "Minder druk op de wegen".. misschien rijden er in totaal na die kilometerheffing 100 auto's minder tijdens de spits, merk je niets van maar je betaald er wel voor..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz?
Zo kom je over als een klein kind.
Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:47 schreef BarBaar het volgende:
Ik zie niet wat er "klein kinderig" aan is, ik wil gewoon iets voor mijn geld terughebben..
Het gaat niet zozeer om het "geen files tegenkomen" maar meer om de garanties die gesteld worden.. Het kan ook iets dat dat je reistijd bijvoorbeeld maximaal 10% langer is dan de normale reistijd.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:57 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?
Het werkt in België niet onaardig. Niet alles is gratis maar wel voor steeds meer groepen. En dit terwijl de kosten voor de staat niet serieus meestijgen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als Cambrium. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.
beschouwenquote:Cambrium
Wat doet de overheid om die uitstoot op te ruimen? "De vervuiler betaalt voor het opruimen" is een goed principe. Echter, de overheid ruimt niet op.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 16:46 schreef du_ke het volgende:
Oh ja als je alle kosten meerekend gooien we de benzine prijs ook naar minstens 5 euro om de uitstoot te verrekenen?
Lijkt me nogal logisch als er meer gereden wordt.quote:Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.
Geld terug als het niet uitkomt zoals bij de NS?quote:Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?
Klinkt leuk maar geeft volgens mij een gigantische bureaucratie.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 23:48 schreef kless het volgende:
Kilometer heffing... per locatie/traject als dat even kan.
randstad een ander tarief dan noord nederland bijvoorbeeld.
In de huidige benzineprijs zit het dan ook nog niet echt verwerkt. Volgens mij gebruikt de overheid de ecotax die ze incasseren wel deels voor herstellende of preventieve maatregelen. Mocht dat niet het geval zijn dan moet daar inderdaad verdomde rap wat aan gedaan worden.quote:Op woensdag 16 februari 2005 00:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat doet de overheid om die uitstoot op te ruimen? "De vervuiler betaalt voor het opruimen" is een goed principe. Echter, de overheid ruimt niet op.
Ik zie niet zo veel van die maatregelen. Er worden hier en daar wat verplichtingen opgelegd, maar die moet je wel zelf betalen. Catalysatoren bijvoorbeeld, en roetfilters voor diesels. Maar wat doet de overheid nou werkelijk om uitstoot op te ruimen?quote:Op woensdag 16 februari 2005 00:38 schreef du_ke het volgende:
In de huidige benzineprijs zit het dan ook nog niet echt verwerkt. Volgens mij gebruikt de overheid de ecotax die ze incasseren wel deels voor herstellende of preventieve maatregelen. Mocht dat niet het geval zijn dan moet daar inderdaad verdomde rap wat aan gedaan worden.
Nu bestaat de brandstofprijs voornamelijk uit gewone accijns en belastingen die hoeft de overheid niet perse in de vorm van de vervuiler betaald uit tegeven. (zou wel beter zijn uiteraard).
Zonder transport staat alles stilquote:Diesels zijn de grootste vervuilers. Maar ja, dat is ook niet het vervoer van de gewone man; eerder dat van de transportsector en die ga je in tijden van recessie niet het leven zuur maken.
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbijquote:Ik zie wel wat in een soort Randstad- en Brabantmetro. Dat zet meer zoden aan de dijk en is wel realistisch.
Ik geil op dat soort projecten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij
Yipee
Tol op vrachtwagens lijkt me niet echt fijn. Dat betaald de consument namelijk gewoon weer terug door middel van hogere prijzen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:30 schreef dVTB het volgende:
Dat is goed voor onze economie, waarin transport een grote rol speelt. Uiteindelijk verdienen investeringen zichzelf misschien wel terug. Verder onmiddellijk tol invoeren voor vrachtwagens, die de wegen zwaar belasten. In het buitenland gebeurt dat al, dus kan Nederland dat voorbeeld volgen.
quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:39 schreef BlaZ het volgende:
Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen.
quote:Als er meer geld vrijkomt voor wegen kunnen ook meer milieuvriendelijke wegen aangelegt worden. Bijv ondergrondse snelwegen of twee snelwegen op elkaar. Ook moet er meer geld besteed worden voor hogere geluidsmuren zodat de overlast minder wordt.
quote:Op lokale wegen kan er meer gebruik worden gemaakt van ongelijkvloerse kruisingen
De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.quote:Op woensdag 16 februari 2005 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij
Yipee
Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:59 schreef pberends het volgende:
Haha, rekeningrijden wordt een supermislukking, net zoals die fucking hoge snelheidslijnen.
Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te wordenquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:45 schreef BlaZ het volgende:
Ook is het niet echt handig met de haven van Rotterdam.
Vaak ben je te bang inderdaadquote:Op woensdag 16 februari 2005 14:48 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.
Of ze wijken gewoon uit naar de haven van Antwerpen en de kosten worden in Nederland doorberekent aan de consument. Lekker nuttig weer.quote:Op woensdag 16 februari 2005 18:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te worden.
En eigenlijk nog belangrijker, in Duitsland betalen de vrachtwagens ook al tol. Dat heeft meer effect dan dat stukje hier in NL.
In Spanje zijn ze er inmiddels achter dat je een werkdag niet van 8 tot 8 kan uitsmeren omdat dat niet werkt in een verenigd Europa. Werkspreiding lijkt me dus moeilijk om te managen.quote:Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen.
Waarom rekeningrijden kan mislukken:quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:34 schreef Avani het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.quote:- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.quote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.quote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen.
brr het min of meer met Kaalhei eens zijnquote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
[..]
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
[..]
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.
[..]
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.
[..]
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Of die gewoon iets meer verstand van zaken hebbenquote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
De praktijk geeft toch andere resultatenquote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen. De hoge kosten neemt men voor lief, en zijn inmiddels gewoon onderdeel van loononderhandelingen geworden, sinds de werkgever reiskosten nog maar beperkt mag vergoeden. Naar mijn idee weet de overheid deze dingen ook echt wel, en zijn al die maatregelen er inderdaad op gericht om toch weer meer geld binnen te graaien.
Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland.quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:26 schreef du_ke het volgende:
Na een reactie van de rechtse kapitalist Kaalhei krijg je er ook nog een van een boomknuffelaar cadeau.
[..]
Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).
Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit.quote:Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).
Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten.quote:Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.
Wat mij opvalt is dat men zo verlekkerd naar dat rekeningrijden kijkt als zijnde het ei van Columbus. Als mensen puur afhankelijk zijn van de auto, om wat voor reden dan ook, dan laten ze die niet staan voor rekening rijden. Er wordt gewoon tegen de werkgever gezegd van sorry, ik moet maandelijks zoveel betalen, daar wil ik voor gecompenseerd worden, en als zodanig werkt rekeningrijden slechts kostprijsverhogend.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
Marktwerking suggereert concurrentie. Ik zie momenteel werkelijk niets dat concurrerend is.quote:Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
Er zijn plekken waar het is geslaagd, er zijn ook plekken waar het grandioos is mislukt. Het kan slagen als de mogelijkheden om de auto te laten staan reëel zijn, het mislukt grandioos als de mensen geen reëel alternatief hebben. Zelf ben ik overigens van die ellende verlost sinds ik gewoon boven mijn bedrijf woon.quote:Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
En dat combineren met mijn planquote:Op donderdag 24 februari 2005 07:36 schreef Bert-Spies het volgende:
geef werkgevers en werknemers een premie als men van baan ruilt: waarom rijden er 10.000 mensen van den haag om in rotterdam te werken en andersom ook....???
iedereen werken binnen een acceptabele afstand van de woning, files opgelost.
bs
Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?quote:Op donderdag 24 februari 2005 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens het ANP nieuws vanochtend, ziet Peys voorlopig af van kilometerheffing, omdat de bestaande systemen te duur en niet betrouwbaar genoeg zijn
Waar hebben ze dan kilometerheffing? De voorbeelden die ik binnen dit topic zie handelen alleen maar over tolpoortjes.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?
Het probleem van de wegverbreding als een middel tegen files is dat files tijd en plaats afhankelijk zijn. Je kan de wegen in de randstad verbreden, maar dat is duur en lost relatief weinig op.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:28 schreef Gixxer_Dude het volgende:
Rekening rijden, weer een manier om automobilsten geld uit de zak te kloppen.
Waar slaat dit op? Als ik veel rij betaal ik veel accijns, met de huidgie accijns prijzen zou er geen eens meer wegenbelasting moeten bestaan -> zie duitsland. Daarbij komt ook nog eens dat dergelijke apparatuur om rekening mogelijk te maken niet nodig is.
BIG NO NO dus. Laat ze de infrastructuur eens grondig aanpakken, ons wegennet is een puinhoop. Jarenlang is er geen fuck aan gedaan "nee we gaan de wegen niet verbreden, dan stappen er meer mensen in de auto
achterlijke boomknuffelaars" en nu zitten we met de problemen. Als ze al het geld van benzine accijns / Boets / Wegenbelasting eens in het wegennet steken, moet je kijken wat voor snelwegen we hebben liggen
![]()
Tegenwoordig iets van één miljard euro per jaar.quote:Ik wil wel eens zien wat file's op jaar basis kosten.
In Singapore en London. Overigens kan tolheffing ook een vorm van kilometerheffing zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:29 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Waar hebben ze dan kilometerheffing? De voorbeelden die ik binnen dit topic zie handelen alleen maar over tolpoortjes.
Vanwege de sterke lobby van transport en logistiek Nederlandquote:Op donderdag 24 februari 2005 10:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?
Engeland kent geen wegenbelasting, BPM, BTW over BPM. Daar is gewoon de brandstof duurder. Ik zou ook geen moeite hebben met duurdere brandstof als de wegenbelasting en BPM zouden verdwijnen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:00 schreef sizzler het volgende:
[..]
In Singapore en London. Overigens kan tolheffing ook een vorm van kilometerheffing zijn.
Dat komt omdat de accijnzen gelijdelijk verhoogd zijn. Benzine is nu stukken duurder dan 10 jaar geleden maar inderdaad zonder effect. Was de prijs nou 10 jaar geleden in 1 keer met 50/100% gestegen dan was het effect veel groter geweest.quote:Op donderdag 24 februari 2005 03:28 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland.
Nonsens het stads en streekvervoer kan veel frequenter en zit nu in een vicieuze cirkel naar beneden, minder geld --> minder reizigers --> minder geld.quote:Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit.
[..]
Och meestal lukt het prima, er is een enkele keer vertraging en soms moet je staan. Maar al met al valt het meestal reuze mee.quote:Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten.
[..]
Uit ander leuk onderzoek is ook gebleken dat de gemiddelde reistijd op termijn ook elke keer weer gelijk trekt (1-1,5 uur per dag). Zijn de files weg dan gaat men eindelijk verderop wonen wat meer op het platteland b.v. Of men zoekt werk verder weg. Schijnt zich min of meer wereldwijd voor te doen, de gemiddelde reistijd in Mali scheelt niet zoveel van die in Frankrijk.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:57 schreef sizzler het volgende:
[..]Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het effect maar tijdelijk is doordat mensen hun gedrag aanpassen - "return to the peak". Mensen die eerst al om 6 uur 's ochtends weggingen om de file te mijden, gaan met een extra capaciteit later van huis omdat ze merken dat er minder files zijn. Na vijf jaar is 50% van de nieuwe snelweg alweer opgevuld met nieuwe auto's. Op de lange termijn is dat 80%.
Dat is niet relevant omdat dat niets met files te maken heeft. Het gaat om de belasting in de spitsuren, niet om het aantal kilometers dat in het algemeen gemaakt wordt. Daar is prijsdiscriminatie voor nodig. Met het verhogen van alle reiskosten discrimineer je niet.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Engeland kent geen wegenbelasting, BPM, BTW over BPM. Daar is gewoon de brandstof duurder. Ik zou ook geen moeite hebben met duurdere brandstof als de wegenbelasting en BPM zouden verdwijnen.
Klopt. Men past het gedrag aan en creëert zelf weer een piek.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uit ander leuk onderzoek is ook gebleken dat de gemiddelde reistijd op termijn ook elke keer weer gelijk trekt (1-1,5 uur per dag). Zijn de files weg dan gaat men eindelijk verderop wonen wat meer op het platteland b.v. Of men zoekt werk verder weg. Schijnt zich min of meer wereldwijd voor te doen, de gemiddelde reistijd in Mali scheelt niet zoveel van die in Frankrijk.
Exact!quote:[...] iedere deskundige met een beetje verstand van verkeer en vervoer is voor de invoering van de kilomterheffing. Bezit goedkoper en gebruik duurder, een heel eenvoudige toepassing van de vervuiler betaald.
Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:20 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is niet relevant omdat dat niets met files te maken heeft. Het gaat om de belasting in de spitsuren, niet om het aantal kilometers dat in het algemeen gemaakt wordt. Daar is prijsdiscriminatie voor nodig. Met het verhogen van alle reiskosten discrimineer je niet.
smartassquote:Op donderdag 24 februari 2005 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.quote:Invoering kilometerheffing duurt nog jaren
ANP
DEN HAAG - Het duurt nog jaren voordat Nederlandse automobilisten te maken krijgen met de kilometerheffing. Minister Peijs van Verkeer stelt dat het systeem in 2014 technisch gezien betrouwbaar genoeg is.
Met de kilometerheffing betalen autobezitters voor het gebruik van de wagen. Wie veel kilometers maakt, betaalt meer. Peijs noemt de heffing het 'meest eerlijke systeem'. De huidige vaste lasten als de BPM bovenop de aankoopprijs van een nieuwe auto en de motorrijtuigenbelasting kunnen dan (deels) verdwijnen.
De Tweede Kamer steunde eind vorig jaar het voorstel van Kamerleden Hofstra (VVD) en Dijkstra (PvdA) om voor het eind van deze kabinetsperiode (voor 2007) een begin te maken met de invoering van de kilometerheffing.
Volgens Peijs is de techniek echter nog niet zover dat de Nederlanders snel per gereden kilometer gaan betalen. Daarbij staan ook praktische problemen een snelle invoering in de weg.
'Kijk naar Duitsland. Daar hebben ze er twee jaar over gedaan om een half miljoen vrachtwagens aan te sluiten op tolcollect', aldus een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt Nederland alleen al 6,9 miljoen personenauto's. In totaal rijden 9,3 miljoen motorvoertuigen - van tractoren tot vrachtwagens - rond.
Kabinet en Kamer moeten nog beslissen of Nederland kilometerheffing krijgt. Er zijn ook andere manieren als tolwegen of een spitstarief om het gebruik van de auto te beprijzen. Een werkgroep onder voorzitterschap van oud-ANWB-directeur Nouwen onderzoekt het rekeningrijden. Dit voorjaar zal deze adviseren over het betalen voor autogebruik in samenhang met bestrijding van het fileprobleem.
De Kamerfractie van GroenLinks is zeer verbaasd over de uitspraken van Peijs. Eerder deze maand maande de minister de werkgroep-Nouwen nog tot eensgezindheid en spoed. De fractie wil de bewindsvrouw in een interpellatiedebat om opheldering te vragen, meldde een woordvoerder van GroenLinks.
Bron: De Volkskrant
Maar niet voor je positie als logistiek knooppunt van Europa, hoor.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
Waarmee het brandstoftoerisme toeneemt naar onze buurlanden.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
Let erop dat rekeningrijden iets anders is dan een kilometerheffing. Een kilometerheffing, is mijn pleidooi in dit topic, is géén efficiente manier om files tegen te gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
Dat is het wél.quote:Op donderdag 24 februari 2005 14:16 schreef bankrupcy het volgende:
Wat je eigenlijk aantoont, is de optimale prijsbepaling voor de overheid. Optimaal als in: hoe kunnen we de mensen het meest laten betalen.
Het is geen oplossing voor het economische probleem van files.[...]
http://staff.feweb.vu.nl/(...)beleid_op_de_weg.pdfquote:Uit ervaring in andere landen en uit voorspellingen voor Nederland blijkt dat prijsmaatregelen de congestie vaak effectief bestrijden. [...] Dynamische prijzen kunnen [...] tot een aanzienlijke verkorting van files leiden. [...] Mede daardoor kan prijsbeleid leiden tot een aanzienlijke verhoging van de Nederlandse welvaart.
Lulkoek, er zijn genoeg vormen van prijsdiscriminatie aan te wijzen die gewoon toegestaan zijn. Bejaarden krijgen bijvoorbeeld gewoon korting in de bus. Hierdoor wordt het consumentensurplus vergroot op een eenvoudige wijze.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.
Het onderwerp is "filebestrijding met gebruik van een variabele heffing". Het gaat er niet om alle mensen uit het verkeer te houden, maar een efficiëntere spreiding van het weggebruik tijdens de spits zodat de totale welvaart stijgt.quote:Op donderdag 24 februari 2005 17:08 schreef bankrupcy het volgende:
[...]Het onderwerp is dus niet files, maar: het vinden van de meest effectieve manier om met prijsbeleid mensen uit het autoverkeer te houden.
quote:Advies aan Peijs: Tol rond grote steden
Adviseurs van minister Karla Peijs van Verkeer zullen de minister aanraden te kiezen voor rekeningrijden in de vorm van een cordonheffing. Dat betekent dat automobilisten moeten betalen om de grote steden in te mogen. Dat staat volgens de Telegraaf in een nog geheim advies.
Het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit moet deze maand met een advies aan de minister komen hoe een kilomterheffing in te voeren. Dat zal nog niet gemakkelijk worden, zo meldt de krant, want de organisaties in het platform hebben flink onenigheid. Verenigd in het platform zijn zeer uiteenlopende organisaties, van de ANWB tot de milieubeweging.
Ook over de cordonheffing is het Platform niet unaniem. Gemeenten, provincies en de ANWB lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. De belangenbehartiger voor de automobilisten zou tegen de tol om de grote steden zijn.
Voorzitter van het platform, Paul Nouwen, voormalig voorzitter van de ANWB, is nog steeds optimistisch en denkt dat men er nog uit zal komen.
Het lost wel de verkeersproblemen op als dit conservatief kabinet wakker wordt. Zij stellen eigen belang boven ander belang, waaronder het milieubelang. Ik ben daarom ook tegen de directe snelwegverbinding tussen Almere en Schiphol, dan kun je net zo goed de Flevolijn vernietigen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 18:39 schreef maartena het volgende:
Er wordt ook in Nederland gedacht aan tolstroken. Bij mij in de buurt ligt een snelweg met 6 rijstroken aan beide zijden, waarvan 2 tolstroken aan de linkerzijde, en 4 normale rijstroken.
Dit is de situatie op deze weg zo rond spitstijd:
[afbeelding]
Hier zijn nog 5 normale rijstroken trouwens, maar dat is voor slechts enkele kilometers en 1 strook splitst af bij een belangrijke, veelgebruikte afslag.
Bij de aanleg van de nieuwe A2 tussen Amsterdam en Utrecht welke aan beide kanten 4 rijstroken moet worden, wordt in de middenberm ruimte vrijgehouden voor nog 2 rijstroken, en hier wordt ook gedacht aan tolstroken. Je krijgt dan een vergelijkbare situatie als in het plaatje bij mij in de buurt. Dit zijn alleen nog maar gedachten trouwens, wanneer in 2008 ofzo de nieuwe A2 wordt opengesteld liggen er geen tolstroken, dat staat voor (veel) later op de agenda en kan worden aangepast.
Hiermee kun je de forensen een keuze geven: Betalen en sneller op je werk, of niet betalen en eerder uit je nest. Hier in California is het een succes in ieder geval, en er zijn nu plannen om de ong. 20 kilometer lange tolstroken te verlengen.
We hebben trouwens ook tolwegen in California, apart van de normale snelwegen. Deze zijn meestal zo aangelegd dat ze een directere, kortere route nemen tussen werkgever-rijke gebieden (Los Angeles) en werknemer-rijke gebieden (Orange County, Riverside) en er is hier ook sprake van uitbreiding in de toekomst.
Ik denk persoonlijk dat een bepaalde weg simpelweg omdopen tot tolweg geen effect heeft, de mensen moeten toch allemaal over de zelfde stroken van A naar B. Een Tolweg kan wel een gewenst effect hebben, omdat er dan gekozen kan worden.
Het beste voorbeeld in Nederland is bijvoorbeeld de verlenging van de A4 tussen Delft en Rotterdam. Maak de A4 betaald, laat de A13 onbetaald, en er kan een keuze gemaakt worden tussen tol betalen of niet.
Hetzelfde kan worden gedaan met een eventueel verlengingsstuk tussen de A9 en de A6, onder Weesp door. Een betaald alternatief dus.
Simpelweg een tol gaan heffen op een bestaande weg leverd wel leuk geld op, maar lost geen verkeersproblemen op.
toch wel knap dat er altijd files ontstaan op wegen waar je op een gegeven moment LANGZAMER moet rijden. en ook knap dat het gelijk volstroomt als er 1 tuthola op de middelste baan langzaam rijdt of als er een vrachtwagen inhaalt.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:11 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Maximumsnelheid verhogen is juist een slechte oplossing. Dan krijg je grotere snelheidsverschillen tussen verschillende weggebruikers, wat ertoe leidt dat men meer en meer op de rem gaat staan. Remmen op een drukke weg veroorzaakt een kettingreactie, waardoor het verkeer juist stilvalt. Dan kun je beter op de knelpunten iedereen verplichten 80 te gaan rijden, daarmee voorkom je bovenstaand probleem.
Ik ben verder voor rekeningrijden. Gewoon betalen per kilometer. Veel rijden betekent veel betalen. Niet meer dan logisch lijkt me.
zelfs dat kan de overheid niet waarmakenquote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz?
Zo kom je over als een klein kind.
Op zich waar maar dan moet je ook een vrij uitgebreid en goed secundair wegennet hebben en dat is hier in NL niet het geval. In b.v. België is dat wat beter geregeld.quote:Op zondag 3 april 2005 21:01 schreef Landmass het volgende:
ik weet niet of het al gezegd is maar minder op en afritten schijnt ook te helpen
We kunnen misschien ook wel het systeem dat de Duitsers nu voor vrachtauto's geimplementeerd hebben, en nu aan het optimaliseren zijn, kopieeren. Dan is het ook mogelijk om de belasting per tijdseenheid te laten varieeren. Als dit namelijk doet, dan hebben mensen een prikkel om meer gebruik te maken van de wegen op de tijdstippen dat het het beste is.quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:25 schreef Gia het volgende:
Afschaffen van de wegenbelasting en tolheffing op de grote wegen.
Eventueel een kilometerheffing, die elk jaar berekend kan worden aan de hand van de kilometerstand bij de APK-keuring.
Inhaalverbod voor vrachtverkeer.
net zoals nu met hjet lichtnet aan de gang isquote:Op dinsdag 5 april 2005 18:30 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
We kunnen misschien ook wel het systeem dat de Duitsers nu voor vrachtauto's geimplementeerd hebben, en nu aan het optimaliseren zijn, kopieeren. Dan is het ook mogelijk om de belasting per tijdseenheid te laten varieeren. Als dit namelijk doet, dan hebben mensen een prikkel om meer gebruik te maken van de wegen op de tijdstippen dat het het beste is.
http://uk.news.yahoo.com/050605/325/fkgc4.htmlquote:Government mulls "pay-as-you-drive" charge
LONDON (Reuters) - The government is considering scrapping fuel tax and replacing it with a new road charge based on the distance and time motorists travel.
Transport Secretary Alistair Darling said the scheme, which would use new satellite technology to monitor vehicles to create a "pay-as-you-drive" charge, was necessary to avoid gridlock on some of the country's busiest roads.
"You could dance around this for years but every year the problem is getting worse," he told the Independent on Sunday.
Such a move, recommended last year in a government-funded study, would sharply cut fuel bills -- duty currently accounts for around half the price of petrol.
But it would land motorists with charges of as much as 1.34 pounds per mile.
"The idea is that instead of paying the present form of taxation, you'd be charged on the distance you go," he told the Sunday Times.
"This would be a completely different way of doing things," he added.
Darling said he was confident the necessary technology would be in place within the next 10 to 15 years for a national scheme.
He said he planed to present a bill in the current parliament to set up a pilot project in a large conurbation such as the West Midlands or Greater Manchester within five or six years.
Environmentalists welcomed the plans but said more was needed to tackle congestion.
"What we've got to do is persuade the British public to get out of the car a bit, use public transport, cycle and walk more often," campaigner Tony Bosworth told Sky News.
"Road charging can have a part in that but we've got to have better alternatives as well."
Dit is een veelvuldig gebezigde misvatting. Er zijn een heleboel bedrijfstakken die nu eenmaal hun werknemers m.n. nodig hebben tussen 8.00 's ochtends en 17.00 uur.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:53 schreef Bart218 het volgende:
Bovendien zullen bedrijven met auto's voor werknemers de schade voelen: zij moeten betalen om hun werknemers om 8:00 op kantoor te laten verschijnen. Bedrijven hebben dus een HEEL groot belang bij een doorstromend wegennet, dus is het niet onredelijk om daar een bijdrage voor te vragen. Een extra bijkomstigheid is dat door deze maatregel bedrijven hun afspraken later kunnen plannen, of hun werknemers een dagje per week thuis laten werken. Hierdoor wordt de spits meer gespreid, zodat de files afnemen.
Je gaat met kilometerheffing dubbel betalen voor gebruik: 1x via de heffing en 1x via de accijns op de brandstof (die op 70% van de literprijs ligt). Ik heb, op zich niks tegen heffing per kilometer, als dat op een eerlijke manier gebeurt. En dubbel betalen voor in de file staan vind ik geen eerlijke manier.quote:Op zondag 5 juni 2005 19:53 schreef Bart218 het volgende:
De voordelen:
je betaalt niet voor bezit EN voor gebruik, maar alleen voor gebruik.
Dit is een eerlijker systeem voor de mensen die minder rijden. Hoewel zij nu ook al minder brandstof kopen, moeten zij nog steeds maandelijks een bedrag aan belasting betalen, terwijl de auto in de eigen garage staat...
quote:bron : Nu.Nl
Duitse tol maakt goederenvervoer 6 procent duurder
Uitgegeven: 6 juni 2005 10:23
VOORBURG - De tolheffing op de Duitse snelwegen kost Nederlandse vervoerders veel geld. Een rit met een zware vrachtwagen over een Duitse snelweg is in het eerste kwartaal van 2004 6 procent duurder geworden vergeleken met de voorafgaande drie maanden. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag bekendgemaakt.
Duitsland heeft per 1 januari een tolheffing voor vrachtwagens ingesteld. De heffing, die geldt voor vrachtwagens zwaarder dan 12 ton, bedraagt gemiddeld 12,4 eurocent per kilometer.
Door de heffing is het internationaal vervoer vanuit Nederland de eerste drie maanden van dit jaar 3,5 procent duurder geworden. Het transport binnen Nederland is slechts 0,5 procent in prijs gestegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |