'gratis' bestaat niet!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers
Is het nu alquote:en carpoolen financieel aantrekkelijk maken.
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als het vervoersmiddel tegen alle problemen. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
ploegendiensten maken, zodat we niet allemaal tegelijk de weg op moeten. Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers, en carpoolen financieel aantrekkelijk maken. soort airmiles.
Mee eens. En als ze die achterlijke subsidies in meer of bredere wegen gaan stoppen dan scheelt het al een heel stuk met de filesquote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als het vervoersmiddel tegen alle problemen. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.
Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:53 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mee eens. En als ze die achterlijke subsidies in meer of bredere wegen gaan stoppen dan scheelt het al een heel stuk met de files![]()
Ik heb het niet zo op 'menig onderzoek'. En natuurlijk is er nog een oplossing: maximumsnelheid verhogen! (vooral voor vrachtverkeer)quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:58 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.
Lijkt mij niet erg realistisch wat jij hier voorstelt. Ploegendiensten zie ik weinig heil in, aangezien de meeste mensen gewoon van 9 tot 5 willen werken. Of ik begrijp verkeerd wat jij onder een ploegendienst verstaat.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:38 schreef NullPointer het volgende:
ploegendiensten maken, zodat we niet allemaal tegelijk de weg op moeten. Openbaar vervoer gratis maken voor werknemers, en carpoolen financieel aantrekkelijk maken. soort airmiles.
ik zag laatst ook een fragment op tv, er was een ongeluk gebeurd, maar de weg was helemaal vrij, al dat domme kutvolk gaat spontaan langzaam rijden, en kijken naar het ongeluk... "en zo krijgen we files", zei de agent. allemaal 1000 euro boete geven wegens dom gedrag...
Daarom moet er ook wat aan gedaan worden, bijvoorbeeld door meer wegen en snelheid verhogen! Die trage rotbussen van de weg zou ook al veel schelen!quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:02 schreef NullPointer het volgende:
wat denk je wat al die files kosten,
Al zou het OV gratis worden, de meeste mensen blijven nog steeds in hun autootje rijden. Bewijs? Het OV wordt nu al dik gesubsideerd en autorijden wordt steeds duurder maar het lijkt erop dat vrijwel niemand overschakelt naar het OV. Maar nee hoor weet je wat? We verhogen de subsidie nog maar eens en maken autorijden onmogelijk duurquote:of strax als mensen toch echt last krijgen van die grote gifwolk boven nederland. en de wegen kan je laten zoals ze zijn, dat zijn ook weer kosten die je bespaard. Bedrijven betalen toch al reiskostenvergoeding, nou laten ze dat geld hiervoor gebruiken, en overheid moet ook flink investeren.
Maximumsnelheid verhogen is juist een slechte oplossing. Dan krijg je grotere snelheidsverschillen tussen verschillende weggebruikers, wat ertoe leidt dat men meer en meer op de rem gaat staan. Remmen op een drukke weg veroorzaakt een kettingreactie, waardoor het verkeer juist stilvalt. Dan kun je beter op de knelpunten iedereen verplichten 80 te gaan rijden, daarmee voorkom je bovenstaand probleem.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:01 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik heb het niet zo op 'menig onderzoek'. En natuurlijk is er nog een oplossing: maximumsnelheid verhogen! (vooral voor vrachtverkeer)
En tolheffingen of rekeningrijden is ook goed, maar schaf dan wel de wegenbelasting en de acijnzen op brandstoffen af!
Dat is nu toch al zo? Veel rijden = veel benzine = veel betalen. Wat voegt daar rekeningrijden aan toe?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:11 schreef DrMarten het volgende:
....
Ik ben verder voor rekeningrijden. Gewoon betalen per kilometer. Veel rijden betekent veel betalen. Niet meer dan logisch lijkt me.
Dat staat in de openingspost.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:30 schreef dVTB het volgende:
De misvatting dat je de hoeveelheid verkeer op de weg kunt beïnvloeden door de prijs op te drijven moet de wereld uit ! - Alleen al in de laatste 3 jaar is de prijs van een liter benzine gestegen van ongeveer 1 euro naar 1,20 euro. Dat komt neer op 20 procent. En er rijdt echt geen auto minder om.
Waarom niet? [...]
Eens..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:27 schreef hooibaal het volgende:
Het zou best wel eens de enige zinnige oplossing kunnen zijn om de files te verminderen (Uitbannen is een illusie).
Echter, één principieel bezwaar heb ik altijd tegen rekeningrijden gehad, en heb ik nu nog steeds: m.i. is het niet correct om ergens geld voor te gaan vragen terwijl er geen zinnig alternatief voor is. Fietsen is leuk in de zomer maar om als een verzopen kat op je werk aan te komen zal geen enkele baas/klant echt prettig geven, en op het OV is nog steeds niet te bouwen. Kortom: de files zullen niet verdwijnen, en in plaats van iedere ochtend in de file te gaan staan, sta je iedere ochtend betalend in de file.
In London is dat ook toegepast in het financiële district (The City) onder de naam Congestion Charging. Dat bleek een succes. Vijf pond voor autogebruik binnen de inner ring (21 m2) tussen 7:00 en 18:30. Betaling per telefoon, internet etc. De congestie is binnen die zone met 30% gedaald en daarbuiten is het niet toegenomen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:59 schreef Lithion het volgende:
In Singapore hebben ze al tijdenlang zo'n systeem genaamd Electronic Road Pricing (ERP). Met name in en om de grote steden lijkt me dit dan ook de meest haalbare oplossing. [...]
Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:08 schreef BarBaar het volgende:
Daarnaast wil ik garanties hebben als ik ergens voor betaal. Als ik een tv koop krijg ik de garantie is ie (bijv) niet binnen 2 jaar kapot gaat. Als dat wel gebeurt wordt ie (gratis) gerepareert. Als ik betaal voor de kilometers (naast de wegenbelasting enz enz) wil ik wel de garantie dat ik geen files tegenkom. En dat gaat de overheid nooit kunnen waarmaken..
Daarmee zijn de problemen nog niet opgelost. Ik heb aardig wat mensen uit Londen gesproken die zeiden dat met de invoering van die maatregel de drukte in de tube enorm is toegenomen. Als zodanig moet de invoering van een kilometerheffing of spitstoeslag o.i.d. wel onderdeel zijn van een totaal-pakket van infratsructurele maatregelen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:18 schreef sizzler het volgende:
In London is dat ook toegepast in het financiële district (The City) onder de naam Congestion Charging. Dat bleek een succes. Vijf pond voor autogebruik binnen de inner ring (21 m2) tussen 7:00 en 18:30. Betaling per telefoon, internet etc. De congestie is binnen die zone met 30% gedaald en daarbuiten is het niet toegenomen.
True, maar de acceptatie onder het electoraat, daar hoeven ze in Singapore natuurlijk geen rekening mee te houden.quote:De acceptatie onder het electoraal is een van de redenen waarom politici zo huiverig zijn: de "winst" van de heffing gaat naar de overheid en mensen die er voor kiezen de auto te laten staan doen dat tegen hun wil. Daarvoor zaten ze in de auto maar dat kunnen (/willen) ze nu niet meer betalen. Iedereen is dus slechter af, behalve de overheid. (zwart/wit gezien)
Ga jijj betalen voor een computer die misschien sneller is dan je oude computer? "Minder druk op de wegen".. misschien rijden er in totaal na die kilometerheffing 100 auto's minder tijdens de spits, merk je niets van maar je betaald er wel voor..quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Waarom per se die garantie? Waarom niet de garantie dat het sowieso minder druk wordt op de weg, dat je reistijd significant afneemt, dat de kwaliteit van de wegen wordt verbeterd enz. enz?
Zo kom je over als een klein kind.
Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:47 schreef BarBaar het volgende:
Ik zie niet wat er "klein kinderig" aan is, ik wil gewoon iets voor mijn geld terughebben..
Het gaat niet zozeer om het "geen files tegenkomen" maar meer om de garanties die gesteld worden.. Het kan ook iets dat dat je reistijd bijvoorbeeld maximaal 10% langer is dan de normale reistijd.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 15:57 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?
Het werkt in België niet onaardig. Niet alles is gratis maar wel voor steeds meer groepen. En dit terwijl de kosten voor de staat niet serieus meestijgen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 13:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
OV gratis? en hoe denk je dat zoiets betaald moet worden? Juist ja door diezelfde werknemers die er zogenaamd "gratis" gebruik van mogen maken. Dat is dus gewoon een sigaar uit eigen doos. Het OV zou de kostprijs moeten vragen aan de reizigers dan wil ik nog weleens zien hoeveel mensen het OV omarmen als Cambrium. Het is nu een bodemloze subsidie put om de werkelijke kosten te maskeren. Volgens mij heet zoiets concurrentievervalsing.
beschouwenquote:Cambrium
Wat doet de overheid om die uitstoot op te ruimen? "De vervuiler betaalt voor het opruimen" is een goed principe. Echter, de overheid ruimt niet op.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 16:46 schreef du_ke het volgende:
Oh ja als je alle kosten meerekend gooien we de benzine prijs ook naar minstens 5 euro om de uitstoot te verrekenen?
Lijkt me nogal logisch als er meer gereden wordt.quote:Behalve dat menig onderzoek al heeft aangetoond dat meer wegen niet leidt tot minder files.
Geld terug als het niet uitkomt zoals bij de NS?quote:Nee, jij wil alles meteen helemaal perfect hebben. Jij zei dat met dat rekeningrijden je ook geen enkele file meer wil zien. Maar ook rustigere wegen en daardoor een kortere reistijd is 'iets voor je geld terugkrijgen'. Waarom is dat niet goed genoeg voor je?
Klinkt leuk maar geeft volgens mij een gigantische bureaucratie.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 23:48 schreef kless het volgende:
Kilometer heffing... per locatie/traject als dat even kan.
randstad een ander tarief dan noord nederland bijvoorbeeld.
In de huidige benzineprijs zit het dan ook nog niet echt verwerkt. Volgens mij gebruikt de overheid de ecotax die ze incasseren wel deels voor herstellende of preventieve maatregelen. Mocht dat niet het geval zijn dan moet daar inderdaad verdomde rap wat aan gedaan worden.quote:Op woensdag 16 februari 2005 00:07 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Wat doet de overheid om die uitstoot op te ruimen? "De vervuiler betaalt voor het opruimen" is een goed principe. Echter, de overheid ruimt niet op.
Ik zie niet zo veel van die maatregelen. Er worden hier en daar wat verplichtingen opgelegd, maar die moet je wel zelf betalen. Catalysatoren bijvoorbeeld, en roetfilters voor diesels. Maar wat doet de overheid nou werkelijk om uitstoot op te ruimen?quote:Op woensdag 16 februari 2005 00:38 schreef du_ke het volgende:
In de huidige benzineprijs zit het dan ook nog niet echt verwerkt. Volgens mij gebruikt de overheid de ecotax die ze incasseren wel deels voor herstellende of preventieve maatregelen. Mocht dat niet het geval zijn dan moet daar inderdaad verdomde rap wat aan gedaan worden.
Nu bestaat de brandstofprijs voornamelijk uit gewone accijns en belastingen die hoeft de overheid niet perse in de vorm van de vervuiler betaald uit tegeven. (zou wel beter zijn uiteraard).
Zonder transport staat alles stilquote:Diesels zijn de grootste vervuilers. Maar ja, dat is ook niet het vervoer van de gewone man; eerder dat van de transportsector en die ga je in tijden van recessie niet het leven zuur maken.
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbijquote:Ik zie wel wat in een soort Randstad- en Brabantmetro. Dat zet meer zoden aan de dijk en is wel realistisch.
Ik geil op dat soort projecten.quote:Op woensdag 16 februari 2005 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij
Yipee
Tol op vrachtwagens lijkt me niet echt fijn. Dat betaald de consument namelijk gewoon weer terug door middel van hogere prijzen.quote:Op dinsdag 15 februari 2005 14:30 schreef dVTB het volgende:
Dat is goed voor onze economie, waarin transport een grote rol speelt. Uiteindelijk verdienen investeringen zichzelf misschien wel terug. Verder onmiddellijk tol invoeren voor vrachtwagens, die de wegen zwaar belasten. In het buitenland gebeurt dat al, dus kan Nederland dat voorbeeld volgen.
quote:Op woensdag 16 februari 2005 11:39 schreef BlaZ het volgende:
Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen.
quote:Als er meer geld vrijkomt voor wegen kunnen ook meer milieuvriendelijke wegen aangelegt worden. Bijv ondergrondse snelwegen of twee snelwegen op elkaar. Ook moet er meer geld besteed worden voor hogere geluidsmuren zodat de overlast minder wordt.
quote:Op lokale wegen kan er meer gebruik worden gemaakt van ongelijkvloerse kruisingen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |