 
			 
			
			
			
																								
												
							kilometerheffing is onvermijdelijk en bovendien eerlijker. Dit vraagt - uiteraard - om een toelichting en die komt nu dus ook...:
Kilometerheffing is onvermijdelijk:
de BPM (belasting op nieuwe auto's) moet er vanwege EU-regelgeving af, tussen nu en een jaar of tien (termijn weet ik zo niet zeker).
Doordat de BPM eraf moet, loopt de overheid jaarlijks miljarden euro's mis... Zo'n beetje de helft van de waarde van het wagenpark is in feite betaalde belasting. Omdat de overheid dit geld misloopt en dus toch ergens anders vandaan moet halen bij autorijdend Nederland, is er dus eigenlijk geen ander alternatief dan OF de brandstofprijzen te verhogen, OF een heffing per kilometer in te voeren. 
De BPM zal er in stappen vanaf gaan, omdat de afschaffing van de BPM ineens zou leiden tot een halvering van de waarde van het huidige wagenpark (met alle financiële gevolgen voor autobeztiiters, die hun onderpand voor leningen ineens niets meer waard zien zijn).  Het wordt namelijk STUKKEN goedkoper om een nieuwe auto te kopen (+/- 55 / 60 % van de huidige prijs), waardoor het minder aantrekkelijk wordt om een gebruikte auto te rijden.
kun je de automobilist wel belasten per kilometer?
Ik zou niet weten waarom niet. De aanschafbelasting voor een nieuwe auto kennen we ook al heel lang, net zoals een belasting voor de tenaamstelling (de wegenbelasting, ook wel houderschap genoemd). Deze gaan eraf en worden vervangen door een nieuwe vorm van belasting: een heffing per kilometer.
De voordelen:
 je betaalt niet voor bezit EN voor gebruik, maar alleen voor gebruik. 
Dit is een eerlijker systeem voor de mensen die minder rijden. Hoewel zij nu ook al minder brandstof kopen, moeten zij nog steeds maandelijks een bedrag aan belasting betalen, terwijl de auto in de eigen garage staat...
de mobiliteitsvraag kan gestuurd worden
Dit is een heel belangrijk voordeel. De aanbod van mobiliteit kan moeilijk omhoog (dit betekent namelijk nieuwe rijstroken etc.), vanwege regelgeving en natuurlijk tijd en geld. Om de files dus aan te pakken is een aanpak gericht op de mobiliteitsVRAAG beter geschikt. Je kunt de ochtendspits zwaarder gaan belasten dan de zondagnacht. Is dat oneerlijk: NEE. Mensen die het vaakst in de spits staan, hebben het grootste belang bij een oplossing. Dat zij dan meer betalen is niet onredelijk... 
Bovendien zullen bedrijven met auto's voor werknemers de schade voelen: zij moeten betalen om hun werknemers om 8:00 op kantoor te laten verschijnen. Bedrijven hebben dus een HEEL groot belang bij een doorstromend wegennet, dus is het niet onredelijk om daar een bijdrage voor te vragen. Een extra bijkomstigheid is dat door deze maatregel bedrijven hun afspraken later kunnen plannen, of hun werknemers een dagje per week thuis laten werken. Hierdoor wordt de spits meer gespreid, zodat de files afnemen.
het wagenpark kan worden gestuurd
Een argrument dat de treehuggers binnen boord heeft gehouden bij de onderhandelingen. Een zwaardere heffing voor zwaardere auto's (is nu ook zo). Maar ook: een hogere heffing voor vervuilende auto's. Dat is ook niet onredelijk, want een diesel van 20 jaar oud vervuilt vele malen meer dan een moderne diesel (roetfilters nog niet eens meegerkend).
Hierdoor zullen roetfilters nog sneller op auto's worden gezet (levert korting op bij de km-heffing) en het wagenpark vernieuwt sneller. De vervuilende auto's zullen dus eerder van de weg af worden gehaald (evt. met hulp van een slooppremie die in voorbereiding is), waardoor de druk op het milieu afneemt. Dit samen met de gespreidere spits (met minder files) leidt ertoe dat de milieubelasting van autorijdend Nederland nog verder omlaag gaat. 
(N.B.)In werkelijkheid is autoverkeer voor nog geen derde deel van de totale hoeveelheid fijnstof die binnen Nederland wordt geproduceerd... En laat de binnenlands geproduceerde fijnstof nu ongeveer een derde van de totale hoeveelheid fijnstof zijn... Autoverkeer is dus in feite verantwoordelijk voor 11% van de fijnstof in Nederland...)