 
		 
			 
			
			
			De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.quote:Op woensdag 16 februari 2005 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij
Yipee
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:59 schreef pberends het volgende:
Haha, rekeningrijden wordt een supermislukking, net zoals die fucking hoge snelheidslijnen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te wordenquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:45 schreef BlaZ het volgende:
Ook is het niet echt handig met de haven van Rotterdam.
 
			 
			
			
			Vaak ben je te bang inderdaadquote:Op woensdag 16 februari 2005 14:48 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.
 
			 
			
			
			Of ze wijken gewoon uit naar de haven van Antwerpen en de kosten worden in Nederland doorberekent aan de consument. Lekker nuttig weer.quote:Op woensdag 16 februari 2005 18:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te worden.
En eigenlijk nog belangrijker, in Duitsland betalen de vrachtwagens ook al tol. Dat heeft meer effect dan dat stukje hier in NL.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			In Spanje zijn ze er inmiddels achter dat je een werkdag niet van 8 tot 8 kan uitsmeren omdat dat niet werkt in een verenigd Europa. Werkspreiding lijkt me dus moeilijk om te managen.quote:Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarom rekeningrijden kan mislukken:quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:34 schreef Avani het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.
 
			 
			
			
			Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.quote:- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.quote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.quote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen.
 
			 
			
			
			brr het min of meer met Kaalhei eens zijnquote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
[..]
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
[..]
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.
[..]
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.
[..]
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Of die gewoon iets meer verstand van zaken hebbenquote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
De praktijk geeft toch andere resultatenquote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen. De hoge kosten neemt men voor lief, en zijn inmiddels gewoon onderdeel van loononderhandelingen geworden, sinds de werkgever reiskosten nog maar beperkt mag vergoeden. Naar mijn idee weet de overheid deze dingen ook echt wel, en zijn al die maatregelen er inderdaad op gericht om toch weer meer geld binnen te graaien.
 
			 
			
			
			Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland.quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:26 schreef du_ke het volgende:
Na een reactie van de rechtse kapitalist Kaalhei krijg je er ook nog een van een boomknuffelaar cadeau.
[..]
Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).
Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit.quote:Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).
Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten.quote:Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.
 
			 
			
			
			Wat mij opvalt is dat men zo verlekkerd naar dat rekeningrijden kijkt als zijnde het ei van Columbus. Als mensen puur afhankelijk zijn van de auto, om wat voor reden dan ook, dan laten ze die niet staan voor rekening rijden. Er wordt gewoon tegen de werkgever gezegd van sorry, ik moet maandelijks zoveel betalen, daar wil ik voor gecompenseerd worden, en als zodanig werkt rekeningrijden slechts kostprijsverhogend.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
Marktwerking suggereert concurrentie. Ik zie momenteel werkelijk niets dat concurrerend is.quote:Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
Er zijn plekken waar het is geslaagd, er zijn ook plekken waar het grandioos is mislukt. Het kan slagen als de mogelijkheden om de auto te laten staan reëel zijn, het mislukt grandioos als de mensen geen reëel alternatief hebben. Zelf ben ik overigens van die ellende verlost sinds ik gewoon boven mijn bedrijf woon.quote:Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En dat combineren met mijn planquote:Op donderdag 24 februari 2005 07:36 schreef Bert-Spies het volgende:
geef werkgevers en werknemers een premie als men van baan ruilt: waarom rijden er 10.000 mensen van den haag om in rotterdam te werken en andersom ook....???
iedereen werken binnen een acceptabele afstand van de woning, files opgelost.
bs
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?quote:Op donderdag 24 februari 2005 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens het ANP nieuws vanochtend, ziet Peys voorlopig af van kilometerheffing, omdat de bestaande systemen te duur en niet betrouwbaar genoeg zijn
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |