 
		 
			 
			
			
			De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.quote:Op woensdag 16 februari 2005 02:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Na de HSL en Betuwelijn weer een veel te duur mega project erbij
Yipee
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.quote:Op woensdag 16 februari 2005 14:59 schreef pberends het volgende:
Haha, rekeningrijden wordt een supermislukking, net zoals die fucking hoge snelheidslijnen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te wordenquote:Op woensdag 16 februari 2005 11:45 schreef BlaZ het volgende:
Ook is het niet echt handig met de haven van Rotterdam.
 
			 
			
			
			Vaak ben je te bang inderdaadquote:Op woensdag 16 februari 2005 14:48 schreef PJORourke het volgende:
[..]
De metro's in Parijs, Londen, Barcelona en Buenos Aires waren ook megaprojecten, en zijn een groot succes.
 
			 
			
			
			Of ze wijken gewoon uit naar de haven van Antwerpen en de kosten worden in Nederland doorberekent aan de consument. Lekker nuttig weer.quote:Op woensdag 16 februari 2005 18:57 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n probleem. Het helpt de betuwelijn rendabel te worden.
En eigenlijk nog belangrijker, in Duitsland betalen de vrachtwagens ook al tol. Dat heeft meer effect dan dat stukje hier in NL.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			In Spanje zijn ze er inmiddels achter dat je een werkdag niet van 8 tot 8 kan uitsmeren omdat dat niet werkt in een verenigd Europa. Werkspreiding lijkt me dus moeilijk om te managen.quote:Thuiswerk en werkspreiding lijken me betere oplossingen samen met het verbreden/verbeteren van wegen.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarom rekeningrijden kan mislukken:quote:Op woensdag 16 februari 2005 15:34 schreef Avani het volgende:
[..]
Dan vraag ik mij toch af wat jij voor geweldige plannen voorstelt. Enige argumentatie waarom het een mislukking wordt, zou ook niet verkeerd zijn.
 
			 
			
			
			Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.quote:- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.quote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.quote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen.
 
			 
			
			
			brr het min of meer met Kaalhei eens zijnquote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
[..]
Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
[..]
Nee, maar het zal zich ontwikkelen zoals ik eerder zei.
[..]
Nou, dergelijk beleid bestudeer ik uitgebreid op een wetenschappelijke wijze, dus ik denk niet dat ik er 'simplistisch' tegen aankijk.
[..]
Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:31 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Waarom rekeningrijden kan mislukken:
- Het inelastische karakter van het product automobiliteit, hoewel de kosten van autorijden almaar worden verhoogd wordt er geen millimeter minder gereden, er wordt eerder meer gereden.
Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).quote:- Het ontbreken van zinnige alternatieven. Men kan niet kiezen voor secundaire wegen, want die worden onaantrekkelijk gemakt onder het mom sluipverkeer. Het OV heeft de capaciteit niet. De snelheid waarmee men zich per auto naar het werk begeeft is nog altijd hoger dan het OV, en dan kijk ik vooral naar de reistijd.
Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.quote:- Het feit dat het comfort en de privacy van de eigen auto niet valt te kloppen.
- De eigen auto gaat van deur tot deur, het OV zal dat slechts in een beperkt aantal gevallen doen.
Of die gewoon iets meer verstand van zaken hebbenquote:Zo maar een paar puntjes, die ongetwijfeld op de korrel genomen gaan worden door mensen die wat simplistisch tegen de zaken aankijken.
De praktijk geeft toch andere resultatenquote:Het is een utopie dat rekeningrijden het aantal en de lengte van files zal verminderen. De hoge kosten neemt men voor lief, en zijn inmiddels gewoon onderdeel van loononderhandelingen geworden, sinds de werkgever reiskosten nog maar beperkt mag vergoeden. Naar mijn idee weet de overheid deze dingen ook echt wel, en zijn al die maatregelen er inderdaad op gericht om toch weer meer geld binnen te graaien.
 
			 
			
			
			Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland.quote:Op donderdag 24 februari 2005 00:26 schreef du_ke het volgende:
Na een reactie van de rechtse kapitalist Kaalhei krijg je er ook nog een van een boomknuffelaar cadeau.
[..]
Daarom zou de heffing ook voldoende hoog moeten zijn. Hiermee wordt het gebruik maximaal belast zodat de belasting op het bezit veel lager kan worden. (En om enkele externe effecten als vervuiling te disconteren zullen de kosten ook nog zeker 50% moeten stijgen).
Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit.quote:Dat is ook vaak een keuze. Verder kan het openbaar vervoer nog een stuk efficienter en frequenter. (zie belgie waar het beleid is dat elke brievenbus, bedrijf of woning dus, binnen 750 meter toegang moet hebben tot OV en dat gaat nog lukken ook!).
Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten.quote:Dat is een keuze lang niet iedereen geeft de voorkeur aan een uur in de file staan boven in een 3 kwartier in de trein rustig wakker worden met een krantje en een bak koffie, voorafgegaan door een verfrissende fietstocht en besloten met een korte wandeling.
 
			 
			
			
			Wat mij opvalt is dat men zo verlekkerd naar dat rekeningrijden kijkt als zijnde het ei van Columbus. Als mensen puur afhankelijk zijn van de auto, om wat voor reden dan ook, dan laten ze die niet staan voor rekening rijden. Er wordt gewoon tegen de werkgever gezegd van sorry, ik moet maandelijks zoveel betalen, daar wil ik voor gecompenseerd worden, en als zodanig werkt rekeningrijden slechts kostprijsverhogend.quote:Op woensdag 23 februari 2005 22:51 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Een kweste van marktdefinitie. Gezien het substitutie-aspect, en dat lijkt mij het relevante criterium, lijkt me de markt voor 'personenvervoer' de beste marktdefinitie.
[..]
Indien rekeningrijden op de goede manier wordt geimplementeerd dan zal de drukte op de wegen vanzelf afnemen. Bovendien zullen marktkrachten er zelf voor zorgen dat alternatieven zich zelf ontwikkelen. Er is in NL ook bv. geen markt voor het verstrekken van bijstand-uitkeringen aangezien dit al bijna allemaal door de markt wordt gedaan.
Marktwerking suggereert concurrentie. Ik zie momenteel werkelijk niets dat concurrerend is.quote:Je hoeft het ook niet op te zeggen, het wordt gewoon een kwestie van marktwerking.
Er zijn plekken waar het is geslaagd, er zijn ook plekken waar het grandioos is mislukt. Het kan slagen als de mogelijkheden om de auto te laten staan reëel zijn, het mislukt grandioos als de mensen geen reëel alternatief hebben. Zelf ben ik overigens van die ellende verlost sinds ik gewoon boven mijn bedrijf woon.quote:Empirisch bewijs is landen waar het is ingevoerd, en marktwerking in andere markten, spreekt sterk in het voordeel van rekeningrijden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En dat combineren met mijn planquote:Op donderdag 24 februari 2005 07:36 schreef Bert-Spies het volgende:
geef werkgevers en werknemers een premie als men van baan ruilt: waarom rijden er 10.000 mensen van den haag om in rotterdam te werken en andersom ook....???
iedereen werken binnen een acceptabele afstand van de woning, files opgelost.
bs
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?quote:Op donderdag 24 februari 2005 07:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volgens het ANP nieuws vanochtend, ziet Peys voorlopig af van kilometerheffing, omdat de bestaande systemen te duur en niet betrouwbaar genoeg zijn
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waar hebben ze dan kilometerheffing? De voorbeelden die ik binnen dit topic zie handelen alleen maar over tolpoortjes.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?
 
			 
			
			
			Het probleem van de wegverbreding als een middel tegen files is dat files tijd en plaats afhankelijk zijn. Je kan de wegen in de randstad verbreden, maar dat is duur en lost relatief weinig op.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:28 schreef Gixxer_Dude het volgende:
Rekening rijden, weer een manier om automobilsten geld uit de zak te kloppen.
Waar slaat dit op? Als ik veel rij betaal ik veel accijns, met de huidgie accijns prijzen zou er geen eens meer wegenbelasting moeten bestaan -> zie duitsland. Daarbij komt ook nog eens dat dergelijke apparatuur om rekening mogelijk te maken niet nodig is.
BIG NO NO dus. Laat ze de infrastructuur eens grondig aanpakken, ons wegennet is een puinhoop. Jarenlang is er geen fuck aan gedaan "nee we gaan de wegen niet verbreden, dan stappen er meer mensen in de auto
achterlijke boomknuffelaars" en nu zitten we met de problemen. Als ze al het geld van benzine accijns / Boets / Wegenbelasting eens in het wegennet steken, moet je kijken wat voor snelwegen we hebben liggen
![]()
Tegenwoordig iets van één miljard euro per jaar.quote:Ik wil wel eens zien wat file's op jaar basis kosten.
 
			 
			
			
			In Singapore en London. Overigens kan tolheffing ook een vorm van kilometerheffing zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:29 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Waar hebben ze dan kilometerheffing? De voorbeelden die ik binnen dit topic zie handelen alleen maar over tolpoortjes.
 
			 
			
			
			Vanwege de sterke lobby van transport en logistiek Nederlandquote:Op donderdag 24 februari 2005 10:07 schreef sizzler het volgende:
[..]
Vreemd. In andere landen kan het wel, waarom hier dan niet?
 
			 
			
			
			Engeland kent geen wegenbelasting, BPM, BTW over BPM. Daar is gewoon de brandstof duurder. Ik zou ook geen moeite hebben met duurdere brandstof als de wegenbelasting en BPM zouden verdwijnen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 11:00 schreef sizzler het volgende:
[..]
In Singapore en London. Overigens kan tolheffing ook een vorm van kilometerheffing zijn.
 
			 
			
			
			Dat komt omdat de accijnzen gelijdelijk verhoogd zijn. Benzine is nu stukken duurder dan 10 jaar geleden maar inderdaad zonder effect. Was de prijs nou 10 jaar geleden in 1 keer met 50/100% gestegen dan was het effect veel groter geweest.quote:Op donderdag 24 februari 2005 03:28 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Het helpt geen zak, en dat blijkt nu al tientallen jaren in Nederland.
Nonsens het stads en streekvervoer kan veel frequenter en zit nu in een vicieuze cirkel naar beneden, minder geld --> minder reizigers --> minder geld.quote:Leuk bedacht, typisch dat men komt met voorbeelden uit het buitenland. Een trein in de Randstad zit tijdens het spitsuur bomvol, er kan geen geit meer bij. Conclusie, er rijden er niet genoeg. Hoe dat komt, er zijn er niet genoeg, verder is de infrastructuur verwaarloosd en niet berekend op meer. De rek is er op dat punt gewoon uit.
[..]
Och meestal lukt het prima, er is een enkele keer vertraging en soms moet je staan. Maar al met al valt het meestal reuze mee.quote:Een uur file is sterk overdreven, wachten duurt altijd lang, in de praktijk is het hoogop 10 minuten. Rustig in de trein zitten met een krantje en een bak koffie? Buiten de spits ongetwijfeld, in de spits uitgesloten.
[..]
 
			 
			
			
			Uit ander leuk onderzoek is ook gebleken dat de gemiddelde reistijd op termijn ook elke keer weer gelijk trekt (1-1,5 uur per dag). Zijn de files weg dan gaat men eindelijk verderop wonen wat meer op het platteland b.v. Of men zoekt werk verder weg. Schijnt zich min of meer wereldwijd voor te doen, de gemiddelde reistijd in Mali scheelt niet zoveel van die in Frankrijk.quote:Op donderdag 24 februari 2005 10:57 schreef sizzler het volgende:
[..]Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het effect maar tijdelijk is doordat mensen hun gedrag aanpassen - "return to the peak". Mensen die eerst al om 6 uur 's ochtends weggingen om de file te mijden, gaan met een extra capaciteit later van huis omdat ze merken dat er minder files zijn. Na vijf jaar is 50% van de nieuwe snelweg alweer opgevuld met nieuwe auto's. Op de lange termijn is dat 80%.
 
			 
			
			
			Dat is niet relevant omdat dat niets met files te maken heeft. Het gaat om de belasting in de spitsuren, niet om het aantal kilometers dat in het algemeen gemaakt wordt. Daar is prijsdiscriminatie voor nodig. Met het verhogen van alle reiskosten discrimineer je niet.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:11 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Engeland kent geen wegenbelasting, BPM, BTW over BPM. Daar is gewoon de brandstof duurder. Ik zou ook geen moeite hebben met duurdere brandstof als de wegenbelasting en BPM zouden verdwijnen.
 
			 
			
			
			Klopt. Men past het gedrag aan en creëert zelf weer een piek.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:18 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uit ander leuk onderzoek is ook gebleken dat de gemiddelde reistijd op termijn ook elke keer weer gelijk trekt (1-1,5 uur per dag). Zijn de files weg dan gaat men eindelijk verderop wonen wat meer op het platteland b.v. Of men zoekt werk verder weg. Schijnt zich min of meer wereldwijd voor te doen, de gemiddelde reistijd in Mali scheelt niet zoveel van die in Frankrijk.
Exact!quote:[...] iedere deskundige met een beetje verstand van verkeer en vervoer is voor de invoering van de kilomterheffing. Bezit goedkoper en gebruik duurder, een heel eenvoudige toepassing van de vervuiler betaald.
 
			 
			
			
			Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:20 schreef sizzler het volgende:
[..]
Dat is niet relevant omdat dat niets met files te maken heeft. Het gaat om de belasting in de spitsuren, niet om het aantal kilometers dat in het algemeen gemaakt wordt. Daar is prijsdiscriminatie voor nodig. Met het verhogen van alle reiskosten discrimineer je niet.
 
			 
			
			
			smartassquote:Op donderdag 24 februari 2005 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.
 
			 
			
			
			"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.quote:Invoering kilometerheffing duurt nog jaren
ANP
DEN HAAG - Het duurt nog jaren voordat Nederlandse automobilisten te maken krijgen met de kilometerheffing. Minister Peijs van Verkeer stelt dat het systeem in 2014 technisch gezien betrouwbaar genoeg is.
Met de kilometerheffing betalen autobezitters voor het gebruik van de wagen. Wie veel kilometers maakt, betaalt meer. Peijs noemt de heffing het 'meest eerlijke systeem'. De huidige vaste lasten als de BPM bovenop de aankoopprijs van een nieuwe auto en de motorrijtuigenbelasting kunnen dan (deels) verdwijnen.
De Tweede Kamer steunde eind vorig jaar het voorstel van Kamerleden Hofstra (VVD) en Dijkstra (PvdA) om voor het eind van deze kabinetsperiode (voor 2007) een begin te maken met de invoering van de kilometerheffing.
Volgens Peijs is de techniek echter nog niet zover dat de Nederlanders snel per gereden kilometer gaan betalen. Daarbij staan ook praktische problemen een snelle invoering in de weg.
'Kijk naar Duitsland. Daar hebben ze er twee jaar over gedaan om een half miljoen vrachtwagens aan te sluiten op tolcollect', aldus een woordvoerder van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Volgens de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) telt Nederland alleen al 6,9 miljoen personenauto's. In totaal rijden 9,3 miljoen motorvoertuigen - van tractoren tot vrachtwagens - rond.
Kabinet en Kamer moeten nog beslissen of Nederland kilometerheffing krijgt. Er zijn ook andere manieren als tolwegen of een spitstarief om het gebruik van de auto te beprijzen. Een werkgroep onder voorzitterschap van oud-ANWB-directeur Nouwen onderzoekt het rekeningrijden. Dit voorjaar zal deze adviseren over het betalen voor autogebruik in samenhang met bestrijding van het fileprobleem.
De Kamerfractie van GroenLinks is zeer verbaasd over de uitspraken van Peijs. Eerder deze maand maande de minister de werkgroep-Nouwen nog tot eensgezindheid en spoed. De fractie wil de bewindsvrouw in een interpellatiedebat om opheldering te vragen, meldde een woordvoerder van GroenLinks.
Bron: De Volkskrant
 
			 
			
			
			Maar niet voor je positie als logistiek knooppunt van Europa, hoor.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
 
			 
			
			
			Waarmee het brandstoftoerisme toeneemt naar onze buurlanden.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
 
			 
			
			
			Let erop dat rekeningrijden iets anders is dan een kilometerheffing. Een kilometerheffing, is mijn pleidooi in dit topic, is géén efficiente manier om files tegen te gaan.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:48 schreef Sidekick het volgende:
[..]
"Wie veel kilometers maakt, betaalt meer". Als je dan een snel, praktisch systeem zoekt, dan is een hogere brandstofaccijns veel beter idee lijkt me.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat is het wél.quote:Op donderdag 24 februari 2005 14:16 schreef bankrupcy het volgende:
Wat je eigenlijk aantoont, is de optimale prijsbepaling voor de overheid. Optimaal als in: hoe kunnen we de mensen het meest laten betalen.
Het is geen oplossing voor het economische probleem van files.[...]
http://staff.feweb.vu.nl/(...)beleid_op_de_weg.pdfquote:Uit ervaring in andere landen en uit voorspellingen voor Nederland blijkt dat prijsmaatregelen de congestie vaak effectief bestrijden. [...] Dynamische prijzen kunnen [...] tot een aanzienlijke verkorting van files leiden. [...] Mede daardoor kan prijsbeleid leiden tot een aanzienlijke verhoging van de Nederlandse welvaart.
 
			 
			
			
			Lulkoek, er zijn genoeg vormen van prijsdiscriminatie aan te wijzen die gewoon toegestaan zijn. Bejaarden krijgen bijvoorbeeld gewoon korting in de bus. Hierdoor wordt het consumentensurplus vergroot op een eenvoudige wijze.quote:Op donderdag 24 februari 2005 12:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Discriminatie, op welke grond dan ook, is verboden volgens artikel 1 van de Grondwet. Dus ook prijsdiscriminatie.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het onderwerp is "filebestrijding met gebruik van een variabele heffing". Het gaat er niet om alle mensen uit het verkeer te houden, maar een efficiëntere spreiding van het weggebruik tijdens de spits zodat de totale welvaart stijgt.quote:Op donderdag 24 februari 2005 17:08 schreef bankrupcy het volgende:
[...]Het onderwerp is dus niet files, maar: het vinden van de meest effectieve manier om met prijsbeleid mensen uit het autoverkeer te houden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			quote:Advies aan Peijs: Tol rond grote steden
Adviseurs van minister Karla Peijs van Verkeer zullen de minister aanraden te kiezen voor rekeningrijden in de vorm van een cordonheffing. Dat betekent dat automobilisten moeten betalen om de grote steden in te mogen. Dat staat volgens de Telegraaf in een nog geheim advies.
Het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit moet deze maand met een advies aan de minister komen hoe een kilomterheffing in te voeren. Dat zal nog niet gemakkelijk worden, zo meldt de krant, want de organisaties in het platform hebben flink onenigheid. Verenigd in het platform zijn zeer uiteenlopende organisaties, van de ANWB tot de milieubeweging.
Ook over de cordonheffing is het Platform niet unaniem. Gemeenten, provincies en de ANWB lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan. De belangenbehartiger voor de automobilisten zou tegen de tol om de grote steden zijn.
Voorzitter van het platform, Paul Nouwen, voormalig voorzitter van de ANWB, is nog steeds optimistisch en denkt dat men er nog uit zal komen.
 
			 
			
			
			Het lost wel de verkeersproblemen op als dit conservatief kabinet wakker wordt. Zij stellen eigen belang boven ander belang, waaronder het milieubelang. Ik ben daarom ook tegen de directe snelwegverbinding tussen Almere en Schiphol, dan kun je net zo goed de Flevolijn vernietigen.quote:Op donderdag 24 februari 2005 18:39 schreef maartena het volgende:
Er wordt ook in Nederland gedacht aan tolstroken. Bij mij in de buurt ligt een snelweg met 6 rijstroken aan beide zijden, waarvan 2 tolstroken aan de linkerzijde, en 4 normale rijstroken.
Dit is de situatie op deze weg zo rond spitstijd:
[afbeelding]
Hier zijn nog 5 normale rijstroken trouwens, maar dat is voor slechts enkele kilometers en 1 strook splitst af bij een belangrijke, veelgebruikte afslag.
Bij de aanleg van de nieuwe A2 tussen Amsterdam en Utrecht welke aan beide kanten 4 rijstroken moet worden, wordt in de middenberm ruimte vrijgehouden voor nog 2 rijstroken, en hier wordt ook gedacht aan tolstroken. Je krijgt dan een vergelijkbare situatie als in het plaatje bij mij in de buurt. Dit zijn alleen nog maar gedachten trouwens, wanneer in 2008 ofzo de nieuwe A2 wordt opengesteld liggen er geen tolstroken, dat staat voor (veel) later op de agenda en kan worden aangepast.
Hiermee kun je de forensen een keuze geven: Betalen en sneller op je werk, of niet betalen en eerder uit je nest. Hier in California is het een succes in ieder geval, en er zijn nu plannen om de ong. 20 kilometer lange tolstroken te verlengen.
We hebben trouwens ook tolwegen in California, apart van de normale snelwegen. Deze zijn meestal zo aangelegd dat ze een directere, kortere route nemen tussen werkgever-rijke gebieden (Los Angeles) en werknemer-rijke gebieden (Orange County, Riverside) en er is hier ook sprake van uitbreiding in de toekomst.
Ik denk persoonlijk dat een bepaalde weg simpelweg omdopen tot tolweg geen effect heeft, de mensen moeten toch allemaal over de zelfde stroken van A naar B. Een Tolweg kan wel een gewenst effect hebben, omdat er dan gekozen kan worden.
Het beste voorbeeld in Nederland is bijvoorbeeld de verlenging van de A4 tussen Delft en Rotterdam. Maak de A4 betaald, laat de A13 onbetaald, en er kan een keuze gemaakt worden tussen tol betalen of niet.
Hetzelfde kan worden gedaan met een eventueel verlengingsstuk tussen de A9 en de A6, onder Weesp door. Een betaald alternatief dus.
Simpelweg een tol gaan heffen op een bestaande weg leverd wel leuk geld op, maar lost geen verkeersproblemen op.
|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |