600 rijscholen waar ik geen ervaring of niets van kan vinden, been there, done thatquote:
www.vraaggeslaagdevriendenoffamilie.nlquote:Op woensdag 22 december 2004 15:56 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
600 rijscholen waar ik geen ervaring of niets van kan vinden, been there, done that
Grapjasquote:Op woensdag 22 december 2004 16:00 schreef slashme het volgende:
[..]
www.vraaggeslaagdevriendenoffamilie.nl
Succesquote:Op woensdag 22 december 2004 16:14 schreef Fwnk het volgende:
Maak effe een goede OP Tjabbo op TS
Ik moet morgen op![]()
![]()
Ik ken je probleemquote:Op woensdag 22 december 2004 15:35 schreef Skull-splitter het volgende:
Zielig verhaal: doordat mijn voormalige rij-instructeur zijn eigen agenda niet volgde kwam hij eens doodleuk niet opdagen (eerder heeft hij al eens 5 weken lang niets van zich laten horen), terwijl hij me wel ingeplant had voor een tussentijdse toets (dat mocht ook wel, met 30+ lessen). De les ervoor was hij ziek, soit, kan gebeuren.
Echter belt meneer gefrustreerd op 2 dagen voor die tussentijdse toets, dat ik de volgende morgen of de morgen van de tussentijdse toets leuk 2 uren mocht doen, omdat het anders geen zin had. Waarop ik zeg dat heel die tussentijdse toets zo natuurlijk niet doorging. Ik had die vrijdag ervoor 3 uur gefrustreerd zitten wachten, en ik VERTIK het om te bellen als het niet mijn verantwoordelijkheid is. “En dat kan niet, en ik kan daar niet onderuit komen en dit, en dat!” Mjah, sorry Gerrit, maar dat is dus echt NIET mijn probleem. “Dan lijkt het me beter dat je maar een andere rijschool gaat zoeken, Nol…” Ok, makkelijk gezegd, ik had het toch even gehad kwa rijden op dat moment natuurlijk. Daarnaast had ie in mijn laatste les foutief ingegrepen (hij had een drievoudige aankondiging van voorrang niet gezien, en dus ook de 3e weg had ik voorrang, maar hij vond het nodig om op de rem te trappen en te sissen “verkeer van rechts heeft voorrang, Nol”)
Afijn, deels door frustratie, deels door drempelvrees, duurt het nu al een paar maanden voor ik daadwerkelijk op zoek ben gegaan naar een rijschool, maar kan door de bomen het bos niet meer zien onderhand.
Ik zoek dus een rijschool waar ik voor een krappe 5 lessen (gok ik) nog naar binnen kan, welke een redelijke prijs/kwaliteit verhouding voert, waar de omgang bij voorkeur prettig doch professioneel verloopt, en waar ik met enige spoed binnen een korte tijd terecht kan.
Zinloos isset het niet, maar evenmin constructief. En als je wel actief gekeken hebt op de goede punten, en je nog dat soort opmerkingen krijgt (zoals ik, 10 lessen lang, keek dan ook zoveel mogelijk vanuit ooghoeken zodat ik zonder veel inspanning toch een zo groot mogelijk gebied kon bekijken) dan doe je er goed aan om eens met je hoofd te draaienquote:Op woensdag 22 december 2004 16:19 schreef forever_blue het volgende:
ik heb nu bijna 30 lessen gehad en mag op oudjaarsdag mijn kansen gaan wagen om 9.50Is het bij jullie ook vaak zo dat je instructeur zegt van goed in de straatjes kijken blablabla terwijl je dat al gedaan hebt? Vaak wordt er zo zinloos commentaar gegeven vind ik, jullie ook ervaringen mee?
![]()
Oefen ff wat meer met je instructeur dan in t praten + rijden, hoe meer je praat tijdens je examen hoe meer vertrouwen de examinator in je krijgt dat je alles onder controle hebt.quote:Op woensdag 22 december 2004 16:54 schreef Dipstaart het volgende:
Gezakt![]()
Toen ik bij het CBR kwam vroeg ik mezelf al af of ik wel op het juiste adres was beland en niet toevallig in een bejaardehuis. Allemaal chagrijnige bejaarde examinatoren daar. Niet al te best voor je zelfvertrouwen, maar ik liet me er niet door ontmoedigen.
Tijdens het rijden:
Zenuwen, examinator kon z'n mond maar niet houden over z'n kerstboompje en hij bleef maar vragen stellen, ik ging dus ongeconcentreerder rijden.
Bij mij zat toch wel de grootste fout in het aarzelen en met zenuwen ga je word dat alleen maar erger![]()
Volgende keer maar van tevoren zeggen dat ik niet te veel wil praten. Zeker weten dat ik dan ga slagen17 januari mag ik weer
![]()
One step at the timequote:Op woensdag 22 december 2004 17:55 schreef mrbombastic het volgende:
Wat ik irritant vind, is als je in de stad rijd op een voorrangsweg en dan zegt je instructeur rechtsaf.
Moet je eerst gaan zoeken waar je rechtsaf moet, kan over 100 meter zijn, kan over 500 meter zijn.
Weet inmiddels dat je goed naar vluchtheuvels moet kijken.
Dan afremmen, voor naar het fietspad kijken, achterom kijken naar fietspad, dan straat inkijken en zorgen dat je op je eigen weghelft blijft.
En soms moet je dan in zn 2 rijden en soms in zn 1.
Iemand tips bij deze situatie?
quote:Op woensdag 22 december 2004 19:35 schreef Vassili_Z het volgende:
Zoals ik het geleerrd heb van me instructeur: haaientanden, krappe en middelmatige bochten van ongeveer 90 graden in z'n 2, en alle uitritten in zijn 1 + alle onoverzichtelijke kruispunten ook in zijn 1.
Over het geheel gezien staat de auto veel meer (ruwweg 80%) in zijn 2 dan in zijn 1.
Als ik je verder toe mag lichten: B7 staat voor stopbord = verplicht om te stoppen, en als je niet zeker weet of ie in zn 1 of 2 moet >>>> in z'n vrij zetten met de pook tegen het midden-links aanhouden zodat je snel naar de 1 of de 2 toe kunt.quote:Op woensdag 22 december 2004 19:25 schreef Fwnk het volgende:
Ik doe altijd
Kijken op wat voor weg je rijdt (moet je al weten offcourse)
Binnen Buiten schouder
remmen + Terug (5-2 4-2 3-2, In principe nooit de 1, tenzij er een B7 staat of je moet voorrang verlenen, OF er is slecht zicht))
Kruispunt overkijken (krijg ik voorrang, moet ik voorrang verlenen
Nacontrole
"waar moet ik heen"
+ evt fietspad of ander conflictpunt overkijken
Zo ongeveer, tis beetje lastig uit te leggen
Je moet toch stoppen, hoe dan ook, dus aanrijden, stoppen, kijken +naar 1, wachten of gelijk doorquote:Op woensdag 22 december 2004 19:42 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Als ik je verder toe mag lichten: B7 staat voor stopbord = verplicht om te stoppen, en als je niet zeker weet of ie in zn 1 of 2 moet >>>> in z'n vrij zetten met de pook tegen het midden-links aanhouden zodat je snel naar de 1 of de 2 toe kunt.
Althans, das mij aangeleerdquote:Op woensdag 22 december 2004 19:25 schreef Fwnk het volgende:
Ik doe altijd
Kijken op wat voor weg je rijdt (moet je al weten offcourse)
Binnen Buiten schouder Auto voorsorteren zodat er geen fietser/scooter meer tussen kan schieten
remmen + Terug (5-2 4-2 3-2, In principe nooit de 1, tenzij er een B7 staat of je moet voorrang verlenen, OF er is slecht zicht))
Kruispunt overkijken (krijg ik voorrang, moet ik voorrang verlenen
Nacontrole
"waar moet ik heen"
+ evt fietspad of ander conflictpunt overkijken
Zo ongeveer, tis beetje lastig uit te leggen
Je kunt niet lezenquote:Op woensdag 22 december 2004 19:45 schreef Fwnk het volgende:
[..]
Je moet toch stoppen, hoe dan ook, dus aanrijden, stoppen, kijken +naar 1, wachten of gelijk door
feli dude.quote:Op woensdag 22 december 2004 17:17 schreef UATC het volgende:
WAYO
Ben geslaagd
in 1x. Rijbewijs heb ik reeds al op zak
Kunnen we niet van jouw zeggen met je 5 keerquote:
oefening baart kunstquote:Op woensdag 22 december 2004 20:08 schreef SpeedyRich het volgende:
[..]
Kunnen we niet van jouw zeggen met je 5 keer![]()
Ik lees het heel goed, maar als je stopt schakel je niet naar 2quote:Op woensdag 22 december 2004 20:06 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Je kunt niet lezen. Je ziet de letters, maar je mist de samenhang. Ik hoop dat je beter rijdt
Is bij mij ook zo.. Van die zinloze dingen..quote:ik heb nu bijna 30 lessen gehad en mag op oudjaarsdag mijn kansen gaan wagen om 9.50 Is het bij jullie ook vaak zo dat je instructeur zegt van goed in de straatjes kijken blablabla terwijl je dat al gedaan hebt? Vaak wordt er zo zinloos commentaar gegeven vind ik, jullie ook ervaringen mee?
Ik woon vlakbij de grens en ik merk het tegenovergestelde. De meeste Belgen kunnen niet rijden.quote:Op woensdag 22 december 2004 21:22 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
oefening baart kunst
Eigenlijk moet men afrijden in Belgie, echt veel beter daar.,...zag eens een TV programma ervan op Canvas, familie, instructeur mag gewoon op de achterbank zitten, je oefent eerst even op een terreintje om er in te komen, etcetcetc
Ik ben juist expres langer gaan doen over het leren kennen van de auto, en kwa schakelen vertrouw ik dus puur op mezelf. Ik rijd feilloos als de instructeur zijn nek maar dichthoudtquote:Op woensdag 22 december 2004 22:21 schreef M_M het volgende:
Daarnet m'n 21e les alweer gehad.. Heb maar betaald voor mn examen, want als 't aan mn instructeur ligt komt het er nooit van volgens mij.. :s de ass
Hij had het eerst over eind december afrijden, toen over begin januari, vervolgens eind, en nu kwam ie met begin februari.. Ik ben zo blij als ik dalijk van die lessen af ben.. Elke keer die rondjes rijden..
"Goed uitkijken", "Let op, zijstraatjes" "gaan we hier rechts" "Gas los, voetgangersoversteekplaats" "En door naar de 5"
Ik kan die dingen echt niet meer horen
[..]
Is bij mij ook zo.. Van die zinloze dingen..
Of opmerkingen dat ik naar zn 4 moet schakelen terwijl ik nog geen 40 rijd, en vervolgens een "oja, je hebt gelijk" te horen krijgen.. Gekke vent hoor..
Daar noem je ook iets, Antwerpen is zelfs voor doorgewinterde rijders gekkenhuis, maar het houdt je scherp en alertquote:Op woensdag 22 december 2004 22:36 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ik woon vlakbij de grens en ik merk het tegenovergestelde. De meeste Belgen kunnen niet rijden.
Wel eens op de ring van Antwerpen geweest?
Één woord: chaos.
Niet vanwege de werkzaamheden, maar gewoon door het onvoorspelbare gedrag van de meeste automobilisten daar.
Gelukkig heb ik dat niet, mijn instructeur zegt zo min mogelijk, alleen als je fouten maakt zegmaarquote:Op woensdag 22 december 2004 22:21 schreef M_M het volgende:
Daarnet m'n 21e les alweer gehad.. Heb maar betaald voor mn examen, want als 't aan mn instructeur ligt komt het er nooit van volgens mij.. :s de ass
Hij had het eerst over eind december afrijden, toen over begin januari, vervolgens eind, en nu kwam ie met begin februari.. Ik ben zo blij als ik dalijk van die lessen af ben.. Elke keer die rondjes rijden..
"Goed uitkijken", "Let op, zijstraatjes" "gaan we hier rechts" "Gas los, voetgangersoversteekplaats" "En door naar de 5"
Ik kan die dingen echt niet meer horen
[..]
Is bij mij ook zo.. Van die zinloze dingen..
Of opmerkingen dat ik naar zn 4 moet schakelen terwijl ik nog geen 40 rijd, en vervolgens een "oja, je hebt gelijk" te horen krijgen.. Gekke vent hoor..
Ja precies, het is ook irritant, maar het zal gewoon bij iedereen wel anders zijn I guess.....quote:Op woensdag 22 december 2004 23:03 schreef Fwnk het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik dat niet, mijn instructeur zegt zo min mogelijk, alleen als je fouten maakt zegmaar
Ingrijpen
uitleggen en evt stoppen
wel veel van geleerd, beter als steeds horen van let hoer op, en hier etc
Yessss....in 1 keer neem ik aan ? (heb kort geheugen sorry)quote:
quote:
Heb ook vandaag weer een les achter de rug.quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[les op andere motor, met wind]
Tips, tsjaquote:Op vrijdag 24 december 2004 09:19 schreef AnnekeM het volgende:
[..]Gefeliciteerd
Je had wel geluk wat de examinator betreftEn hoe kun je nou zonder zenuwen rijden, tips?
Voor mij nog 3 weekjes te gaan![]()
Dat noem ik een nerveuze leerling, een onzekere factor op de weg.quote:
Dat noem ik je ex ff afzeiken op fokquote:Op vrijdag 24 december 2004 18:18 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Dat noem ik een nerveuze leerling, een onzekere factor op de weg.
Inderdaad. En je moet ALTIJD met het verkeer meestromen!quote:Op vrijdag 24 december 2004 21:20 schreef Skull-splitter het volgende:
110 op de snelweg IS hard zat. Maximumsnelheid aanhouden is leuk en aardig, maar het moet wel relaxt blijven mensen...
Mjah, ik had daar dus een hekel aan, zo'n jagende instructeur, terwijl ik het prima vind om met 110 op rechts te blijven rijden en alleen in te halen wanneer nodig. Ik snap dat ze dat inhalen proberen aan te leren, maar soms is het echt op het stomzinnige af. Ooit had ik een reeks moeten inhalen, maar het snelheidsverschil was zo laag dat tegen de tijd dat ik de hele reeks ingehaald had ik ineens scherp naar rechts moest om de afslag te halen, dus ik bleef expres rechts rijdenquote:Op vrijdag 24 december 2004 21:36 schreef AMD64 het volgende:
[..]
Inderdaad. En je moet ALTIJD met het verkeer meestromen!
Christus wat een speed-cursusquote:Op vrijdag 24 december 2004 23:10 schreef Ra-z het volgende:
Terugschakelen voor scherpe bochten, 130 op de snelweg is te hard, 100 op de ring, inritten en uitritten in zijn 1, meer gas bij het optrekken/niet teveel gas bij het optrekken, uitkijken voor fietsers ( jah ffs rijden ze daar zonder licht zwarte fiets zwarte jas enz enz in het donker dan zie ik er wel eens 1 of 2 over het hoofd ), stoppen als er mensen bij het zebrapad staan (ik heb zoiets als ze niet doorlopen dan ga ik wel :/ ), goed kijken bij straatjes/bochten enz enz pfff
6e les inmiddels verder gaat het wel redelijkhoop er iets van 12 ofzo nodig te hebben en dan eens examen mogen doen. bleh theorie moek ook nog gaan leren
Tuurlijk, daar moet je uiteraard ook rekening mee houden!quote:Op vrijdag 24 december 2004 23:15 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Mjah, ik had daar dus een hekel aan, zo'n jagende instructeur, terwijl ik het prima vind om met 110 op rechts te blijven rijden en alleen in te halen wanneer nodig. Ik snap dat ze dat inhalen proberen aan te leren, maar soms is het echt op het stomzinnige af. Ooit had ik een reeks moeten inhalen, maar het snelheidsverschil was zo laag dat tegen de tijd dat ik de hele reeks ingehaald had ik ineens scherp naar rechts moest om de afslag te halen, dus ik bleef expres rechts rijden
naja als men instructeur niet zoveel tegen me kop aanzeurt rij ik best netjes als ie veel loopt te zeuren ga ik fouten maken en let ik niet meer op me snelheidsmeter enzowquote:Op zaterdag 25 december 2004 00:01 schreef Amun-Ra het volgende:
tering.... en ik dacht dat mijn ex een gevaar op de weg was
quote:Op zaterdag 25 december 2004 00:45 schreef Skull-splitter het volgende:
na 6 lessen kon ik pas soepel rechttoe, recht aan rijden joh
Dan kom je zegmaar op het grote mensen wegdek zegmaarquote:Op zaterdag 25 december 2004 14:30 schreef Fwnk het volgende:
Wat heeft iedereen met "Ik mocht in die en die les op de snelweg"
Ik ben in een van de laatste lessen pas de snelweg op gegaan en eng of moeilijk vond ik het niet?
Omdat de snelweg/autoweg een ander stuk infrastruktuur is. Op alle andere wegen heb je gewoon kruispunten, verkeerslichten ed. Op de snelweg is allemaal net iets anders. Het begint het al bij het invoegen. Zelfde snelheid, invoeg/uitvoegstrook. Dan heb je nog meerdere rijbanen. hogere snelheid, geen mogelijkheid om zomaar ergens te stoppen, tenzij je een pompstation of parkeerplaats tegenkomt.quote:Op zaterdag 25 december 2004 14:30 schreef Fwnk het volgende:
Wat heeft iedereen met "Ik mocht in die en die les op de snelweg"
Ik ben in een van de laatste lessen pas de snelweg op gegaan en eng of moeilijk vond ik het niet?
Snelweg is zeker wel eng omdat er altijd apen zijn die niet kunnen rijden. Heb een paar keer bijna me onderbroek volgescheten door een aap die zomaar NAAST mij naar links schiet, of een vrachtwagen die me in de vangrailing wil drukkenquote:Op zaterdag 25 december 2004 14:30 schreef Fwnk het volgende:
Wat heeft iedereen met "Ik mocht in die en die les op de snelweg"
Ik ben in een van de laatste lessen pas de snelweg op gegaan en eng of moeilijk vond ik het niet?
ben 2 keer op de snelweg geweest, en ik was hier en daar toch angstig omdat er zoveel zijwind stond , daarbij komt ook dat 1 foutje fataal kan zijn met 120 km/h. (iets over t hoofd gezien e.d.)quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:10 schreef Fwnk het volgende:
Ik heb het niet zo ervaren, ik ben 2 keer op snelweg geweest in me rijlessen, en beide keren was ik niet bang ofzo
Nu gister een vrij lang stuk snelweg en waar ik kon ~140 gereden en ik vond het echt niet veel anders of moeilijker....
Ik op dezelfde datumquote:Op zaterdag 25 december 2004 19:27 schreef Honda_Crx_V-tec het volgende:
Ik heb 25 november mijn rijbewijs gehaald en ben er zeer blij mee.
Ik heb zelf geen moeite mee als ik achter de vraxhtwagen rij het is kwestie van timen je kan het altijd rustig inhalen indien je de tijd voor neemt en goed kijkt in je spiegels dat is de enige manier om je rijvaardigheid opbouwen zodat je straks geen angst hebt om achter de vrachtwagen te rijdenquote:Op zaterdag 25 december 2004 22:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
ben 2 keer op de snelweg geweest, en ik was hier en daar toch angstig omdat er zoveel zijwind stond , daarbij komt ook dat 1 foutje fataal kan zijn met 120 km/h. (iets over t hoofd gezien e.d.)
Vooral vrachtwagens, daar wil je echt niet achter rijden op de snelweg
zal er proberen aan te denkenquote:Op zaterdag 25 december 2004 22:41 schreef markie70 het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen moeite mee als ik achter de vraxhtwagen rij het is kwestie van timen je kan het altijd rustig inhalen indien je de tijd voor neemt en goed kijkt in je spiegels dat is de enige manier om je rijvaardigheid opbouwen zodat je straks geen angst hebt om achter de vrachtwagen te rijden
jah daar ben ik dus ook bang voor straks tijdens me examen he!quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Maar waar ik op mijn examen het meest bang voor ben is het invoegen als het druk is op de weg, want wat als er nou geen ruimte is of er geen ruimte voor je gemaakt wordt ? best zenuwachtig wordt je dan
Was ik ook toen 15 jaar geleden maar neem de tijd ervoor en overhaast niks want dan wek je alleen maar agressie op in het verkeer en de examinator moet zich ook immers aan tijd houden ik zelf heb ook op het snelweg toen gereden ipv 120 reed ik 105 á 110 om zo te zorgen dat je relaxt uitziet.quote:Op zaterdag 25 december 2004 23:19 schreef 2609 het volgende:
[..]
jah daar ben ik dus ook bang voor straks tijdens me examen he!
De rotonde bedoel je? Ik vind 'm sinds dat de rijbanen heringericht zijn een stuk duidelijker. Als je direct bij de verkeerslichten goed voorsorteert moet dat geen probleem zijn.quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:44 schreef Vassili_Z het volgende:
Kent iemand hier het beruchte KOOIMEER in Alkmaar ???
Wat een rotpunt is dat.....
Je plaats opeisen door vroegtijdig richting aan te geven. Dan kijken hoe men er op reageert.quote:Op zaterdag 25 december 2004 22:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Maar waar ik op mijn examen het meest bang voor ben is het invoegen als het druk is op de weg, want wat als er nou geen ruimte is of er geen ruimte voor je gemaakt wordt ? best zenuwachtig wordt je dan
quote:Op vrijdag 24 december 2004 13:20 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Vandaag voor 't eerst op een andere motorfiets les: een Suzuki Bandit i.p.v. een GS. Dat was even schrikken de eerste serieuze bocht: het zwaartepunt ligt veel hoger, daarom ging ik wel erg voortvarend de hoek om... En de combinatie van meer vermogen en een niet helemaal strak staande ketting is ook leuk bij schakelen in een bocht... (maar het waaide zo hard dat het niet helemaal duidelijk was wat het meeste gezwabber veroorzaakte!). Een leerzaam dagje weer!
Kom op. Je kan het!quote:Op zondag 26 december 2004 14:13 schreef MillFreak het volgende:
Succes ElYefe!
Veel geluk !quote:Op zondag 26 december 2004 14:09 schreef ElYefe het volgende:
Morgen is voor mij de grote dag... na 39 lessenkan ik eindelijk voor de eerste keer op. Het zal mij benieuwen zo na de kerst! Dat word vanavond in ieder geval niet stappen!
ja, de rotonde, als je idd weet waar je heen moet en gaat dan is het niet moeilijk, maar het is wel lastig als je naar links of rechts hoort van je instructeur. Hij kaquote:Op zondag 26 december 2004 02:07 schreef Timmy het volgende:
[..]
De rotonde bedoel je? Ik vind 'm sinds dat de rijbanen heringericht zijn een stuk duidelijker. Als je direct bij de verkeerslichten goed voorsorteert moet dat geen probleem zijn.
In Alkmaar is de Friesebrug dan een stuk lastiger
Ik had het gevoel dat ik bij het loslaten van de koppeling ineens een ruk aan het achterwiel kreeg. Kan natuurlijk ook even wennen zijn aan de motor/ander aangrijppunt.quote:Op zondag 26 december 2004 11:09 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Wat je zegt over die ketting snap ik niet helemaal....
[..]
Dat van dat hoge zwaartepunt heb ik van de leraar. Voor mijn gevoel moet ik veel minder leunen voor ik een reactie krijg, maar dat kan ook aan het hogere gewicht liggen??quote:[..]
Ik heb ervaring op zowel een GS als een Bandit en kan je zeggen dat een Bandit zeker wel strakker stuurt, is wel wat kilotjes zwaarder, dat is zo, maar het zwaartepunt ligt niet hoger hoor..
[..]
Over het algemeen rijd ik vrij laagtoerig (doe ik in mijn auto ook). Zal de volgende les (komende vrijdag) eens proberen wat meer toeren te draaien!quote:[..]
Het zou kunnen dat je in een te hoge versnelling zit in een bocht en dus te weinig vermogen op het achterwiel zet, dan valt ie idd naar binnen. Een 2 cilinder (GS500) heeft onderin meer kracht, dus die kan je wat laagtoeriger rijden, valt dus ook niet zo snel naar binnen.
[..]
Omdat ik nogal onregelmatig les (druk met werk, vrouw en kind) weet ik dat nog niet. Streven is eind januari/begin februari met iets meer dan 20 lessen. (Dan is het moôi weest, zoals ze hier zeggen)quote:[..]
Succes verder ! Wanneer moet je afrijden?
Ik denk dat je het ook niet echt goed doet als je met 3000 rpm gaat opschakelenquote:Op zondag 26 december 2004 22:23 schreef Rietvaerder het volgende:
Kee, je moet dus niet zo rijden als in een auto op een motor(Ik denk nu, O JEE, een verstokte koekblikker die gaat motorrijden
)
Trouwens.... Bandit is ook gevoelig voor de juiste bandenspanning, iets waar de meeste rijscholen niet gevoelig voor zijn
Net als de Mitsubishi hier dus, alleen die stopt met sleuren bij 6000 rpmquote:Op zondag 26 december 2004 22:42 schreef Rietvaerder het volgende:
Kan prima met een Bandit... vanaf de 4000rpm gaat ie er al aan sleuren, dus met 3000 schakelen kan opzich wel, maar er gebeurt niet echt veel spectaculairs...
En? hoe is het afgelopen ?quote:Op zondag 26 december 2004 14:09 schreef ElYefe het volgende:
Morgen is voor mij de grote dag... na 39 lessenkan ik eindelijk voor de eerste keer op. Het zal mij benieuwen zo na de kerst! Dat word vanavond in ieder geval niet stappen!
en die drukte is altijd een nadeel ?quote:Op maandag 27 december 2004 01:29 schreef yup het volgende:
Naja dat is dus op een maandag en rond die tijd is het meestal erg druk... Iedereen gaat naar zijn werk namelijk...
Dat hoeft niet natuurlijk. Als het erg druk is moet je langer wachten overal en met stilstaan voor het verkeerslicht kun je weinig fout doen. Aan de andere kant kunnen er meer auto's van rechts komen waar je op moet letten. Al met al moet je onder alle omstandigheden kunnen rijden, je zult vast ook wel op die tijd rijles hebben gehad.quote:Op maandag 27 december 2004 10:43 schreef HTSpower het volgende:
[..]
en die drukte is altijd een nadeel ?
Hmmm... dat klinkt niet als een compliment...quote:Op zondag 26 december 2004 22:23 schreef Rietvaerder het volgende:
Kee, je moet dus niet zo rijden als in een auto op een motor(Ik denk nu, O JEE, een verstokte koekblikker die gaat motorrijden
)
Waar moet je afrijden ?quote:Op maandag 27 december 2004 13:48 schreef MillFreak het volgende:
22 februari om 13.05 uur ben ik aan de bak.. Hoop dat het gaat lukken, maar heb nog ff de tijd om een paar lesjes te nemen
Jammer dat je alleen motor gaat rijden uit praktische overwegingen en niet uit passiequote:Op maandag 27 december 2004 13:12 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Hmmm... dat klinkt niet als een compliment...
Ik zou net zo lief op de fiets naar mijn werk gaan, maar met 60 km enkele reis kost dat gewoon te veel tijd. Het OV is geen serieuze optie (van de week weer eens geprobeerd: De Sneltrein. Gedurende de reis is wel 10x omgeroepen dat ik in de sneltrein zat, en steeds als ze dat mededeelden dan stonden we ergens op te wachten...)
Maar goed: de auto is (was...) dus voor mij het enige reeele alternatief. Helaas is het verkeer zo *^*$ druk geworden (of rijden wij, de koekblikkers, tegenwoordig zo #*(#&$#(* slecht) dat ik zeer regelmatig in de file sta. Daarom heb ik besloten dat ik het op de motor ga proberen, scheelt me waarschijnlijk zo'n 20 minuten per reis.
Ik besef dat ik met de volgende mededeling waarschijnlijk nog veel verder in je achting ga dalen, maar ik overweeg serieus om een motorscooter aan te schaffen, een Burgman ofzo. Lekker uit de wind, droge voeten enzo).
Overigens heb ik wel vrij lang op een 49cc ZR gereden, (49cc? ooit...) ding ging 100 in de stad. Nu ik wat meer weet van remmen en sturen en verkeersregels loopt het me posthuum dun door de broek...
Ik rijd ook auto uit praktische overwegingen. Als ik met passie zou moeten reizen, dan zou ik mijn bergschoenen aantrekken en gaan lopen.quote:Op maandag 27 december 2004 23:21 schreef Rietvaerder het volgende:
[..]
Jammer dat je alleen motor gaat rijden uit praktische overwegingen en niet uit passie
Geen echte motorrijder
Kijk, dát ben ik nou niet met je eens. Ik (als 'koekblikker') ben op de motor toch eerder geneigd om lekker door te rijden dan in de auto. Vergeet niet dat een motor een stuk minder weegt (sneller accelereren en meestal ook sneller remmen) en een stuk wendbaarder is dan een auto!quote:Op maandag 27 december 2004 23:55 schreef Dagblad_De_Limburger het volgende:
een motor sucks men
auto je zit lekker binnen en warm en je kunt lekker hard zonder problemen
motor koud en gevaarlijk
[...].
ik bedoelde eigenlijk meer te zeggen lange afstanden lekker 140/150 te cruisen, dat is met een motor minder fijn LIJKT MIJquote:Op dinsdag 28 december 2004 00:15 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Kijk, dát ben ik nou niet met je eens. Ik (als 'koekblikker') ben op de motor toch eerder geneigd om lekker door te rijden dan in de auto. Vergeet niet dat een motor een stuk minder weegt (sneller accelereren en meestal ook sneller remmen) en een stuk wendbaarder is dan een auto!
Op koud kan je je kleden en je hoeft in elk geval niet de ruiten te krabben. En gevaarlijk? Mensen die na 29 uur autorijles denken dat ze zonder problemen lekker hard kunnen rijden, díe zijn gevaarlijk! Het geldt ook voor in de auto, maar zeker op een motor: anticiperen3. Zorg dat je niet in de problemen komt, dan hoef je ook niet te zorgen dat je er weer uitkomt!
quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:21 schreef Dagblad_De_Limburger het volgende:
[..]
wel een voordeel is dat je niet hoeft te remmen voor drempels
toen ik lang geleden een crossbrommer had kon ik gewoon met 50 over een drempel (behalve msschien bij de extreme)quote:Op dinsdag 28 december 2004 12:41 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Ik ben geen motorcrosser?? Heb weinig zin om mezelf te lanceren en een tiental meters later weer te landen??
ik had 29 lessen in 2 maandenquote:Op dinsdag 28 december 2004 13:55 schreef WebForce het volgende:
ZO, vandaaf theorie gehaald in één keer, morgen lesje van een uur en maandag de TTT om dan 25 januari af te rijden. Dan heb ik 30 lessen in 3 maandag gehad
32 hele lessen????!??quote:
hoeveel uur was 1 les bij jou?quote:Op dinsdag 28 december 2004 23:41 schreef Steve-O het volgende:
boeiend in hoeveel uur je het heb gedaan ik heb er 32 lessen over gedaan en ben in 1 keer geslaagd veel belangrijker lijkt me
als de instructeur op de rem trapt dan nog ben je (nog) niet gezakt.quote:Op dinsdag 28 december 2004 22:28 schreef forever_blue het volgende:
weet iemand trouwens hoe de examinator beoordeelt? Heeft hij een soort van lijstje met dingen die je moet kunnen en geeft hij er vervolgens cijfers voor of hoe gaat het?
Bedankt!quote:
Klopt, ben ook geslaagd met een ingreep.quote:Op woensdag 29 december 2004 11:36 schreef Vassili_Z het volgende:
als de instructeur op de rem trapt dan nog ben je (nog) niet gezakt.
Laat t m gewoon voelen door hem telkens af te bellen net BUITEN de tijd dat je de les MOET betalen door een annulering.quote:Op donderdag 30 december 2004 09:04 schreef M_M het volgende:
Nooouuu..
Ik heb vorige week woensdag mn examen betaald en hij zou het gaan aanvragen.
Had ik gister rijles, ik: "Heb je mn examen aangevraagd??"
Hij mompelt iets over mn niveau (laat me dan nog niet betalen!) en zegt dan dat alles veel sneller was gegaan als ik een TTT had gedaan en dat het nog wel komt..
Ik begin over mn bijzonderen verrichtingen "Ik moet ook AL mn bijzondere verrichtingen nog doen, wanneer doen we dat dan?" hij:"Ja, die moet je indd nog allemaal doen"
Ik ben slecht in een grote mond geven, dus dat heb ik nog niet gedaan maar ik wilde 'm eigenlijk slaan!
Klootzak
Niet ditquote:Op woensdag 29 december 2004 21:52 schreef shoomba het volgende:
Ik mag vrijdag om 9.40u op voor het staatsexamen![]()
Haha.. Ja dat zou kunnen.. Maar het jammere is toch dat ik 'm nog een keer onder ogen moet komen omdat ik al 200 euro heb betaald.. en een andere rijschool zoeken, dat zou kunnen maar dan ben ik nog verder van huis. Dan heb ik helemaaaal niet voor februari mn rijbewijs denk ik.quote:Op donderdag 30 december 2004 12:15 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Laat t m gewoon voelen door hem telkens af te bellen net BUITEN de tijd dat je de les MOET betalen door een annulering.
En zoek in die tijd gewoon een andere rijschool...
(ik heb het bij me vorige rijschool gedaan en die gast werd bij de 3e keer behoorlijk pissig...)
Waar les je ? mayb kan ik je wel op een goeie (betere) rijschool helpen.
Nog wat tips van me tante..:
- Afstand houden, afstand houden, afstand houden
- Twijfel niet, als je ziet dat je kan niet aarzelen maar gewoon gaan. Zelfverzekerd rijden, daar geilen die examinatoren op.
En die 200 euro heb je vooruitbetaald of achterafbetaald ? (dus dat je er al lessen voor hebt terug gekregen? )quote:Op donderdag 30 december 2004 12:39 schreef M_M het volgende:
[..]
Haha.. Ja dat zou kunnen.. Maar het jammere is toch dat ik 'm nog een keer onder ogen moet komen omdat ik al 200 euro heb betaald.. en een andere rijschool zoeken, dat zou kunnen maar dan ben ik nog verder van huis. Dan heb ik helemaaaal niet voor februari mn rijbewijs denk ik.
Ik woon in Rotterdam zevenkamp.
Thanks voor de tips!!!
Nee, die heb ik vooruit betaaldquote:Op donderdag 30 december 2004 13:40 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
En die 200 euro heb je vooruitbetaald of achterafbetaald ? (dus dat je er al lessen voor hebt terug gekregen? )
Idd!!quote:Op donderdag 30 december 2004 12:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Niet ditdoen he
Werkt alleen maar op je zenuwen. Doe liever dit:yesyesyes, eindelijk ben JIJ uitverkoren om examen te mogen doen en je skills te laten tonen voor DE maffia voor rijvaardigheden: het CBR.
Je kunt het wel, waarom nu niet en alle andere keren wel ? Alleen de instructeur is wat anders.
hehe, ben er nu eerlijk gezegd behoorlijk zeker van, ik moet en zal gewoon slagen.quote:Op donderdag 30 december 2004 12:29 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Niet ditdoen he
Werkt alleen maar op je zenuwen. Doe liever dit:yesyesyes, eindelijk ben JIJ uitverkoren om examen te mogen doen en je skills te laten tonen voor DE maffia voor rijvaardigheden: het CBR.
Je kunt het wel, waarom nu niet en alle andere keren wel ? Alleen de instructeur is wat anders.
Examen van afgelopen dinsdag is uitgesteld vanwege de sneeuw en gladheidquote:Op vrijdag 24 december 2004 16:55 schreef ilona-scuderia het volgende:
Over 4 dagen is het zover, dan mag ik het voor de 2e keer proberen
Ik kan gewoon goed rijden, nu maar hopen dat de examinator dat ook ziet en me niet te streng gaat beoordelen
Kom op, je kan het!
staats examen is geloof ik vooral langer zodat je meer tijd hebt voor je verrichtingenquote:Op donderdag 30 december 2004 15:38 schreef shoomba het volgende:
[..]
hehe, ben er nu eerlijk gezegd behoorlijk zeker van, ik moet en zal gewoon slagen.
Zeker nadat ik 3 van de 4x om vage en onduidelijke redenen ben gezakt..
Maar wat is nou precies het verschil tussen "gewoon" examen en staatsexamen?
ik heb al 4 gratis kopjes koffie gehad van m'm rijschoolquote:Op donderdag 30 december 2004 15:39 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Examen van afgelopen dinsdag is uitgesteld vanwege de sneeuw en gladheid![]()
4 januari mag ik het weer proberen
En je raad nooit wat het CBR voor een kopje thee durft te vragen: 1,50 euro
Meer waar voor je geld dus?quote:Op donderdag 30 december 2004 15:39 schreef Ra-z het volgende:
[..]
staats examen is geloof ik vooral langer zodat je meer tijd hebt voor je verrichtingen
quote:Op donderdag 30 december 2004 15:39 schreef ilona-scuderia het volgende:
Examen van afgelopen dinsdag is uitgesteld vanwege de sneeuw en gladheid![]()
4 januari mag ik het weer proberen
En je raad nooit wat het CBR voor een kopje thee durft te vragen: 1,50 euro
Met die gladheid werd het risico op een aanrijding te groot, een andere examinator was de omgeving aan het verkennen en die nam het besluit om alle examens te annuleren, ook in Den Helderquote:Op donderdag 30 december 2004 16:10 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
met sneeuw en gladheid moet je toch ook kunnen rijden? Waarom dan examen uitstellen. Slaat nergens op. Ik moet in januari ook afrijden. Kan me nix schelen wat voor weer het is, je moet in alle weersomstandigheden kunnen rijden. Natuurlijk vindt iedereen het prettiger als het droog weer is.
iig succes volgende week![]()
Aan de hand van de rijprocedure: http://www.rijprocedure.opserver.nl/tiki-index.php?page=rpquote:Op dinsdag 28 december 2004 22:28 schreef forever_blue het volgende:
weet iemand trouwens hoe de examinator beoordeelt? Heeft hij een soort van lijstje met dingen die je moet kunnen en geeft hij er vervolgens cijfers voor of hoe gaat het?
wauw, die site voor lessen online is echt goed !quote:Op donderdag 30 december 2004 17:07 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
Aan de hand van de rijprocedure: http://www.rijprocedure.opserver.nl/tiki-index.php?page=rp
Ook handig, lessen online: http://www.rijprocedure.o(...)e=lessenonline-index
Succes allemaal!
iddquote:Op donderdag 30 december 2004 19:39 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
wauw, die site voor lessen online is echt goed !
De mijne zei niets tegen mij. Hij heeft niets gevraagd onderweg, alleen richtingaanwijzingen gegeven. Hij praatte wat over auto's met mijn instructeur (die reed mee) maar voor de rest keek hij norsquote:Op donderdag 30 december 2004 23:55 schreef forever_blue het volgende:
wordt het echt zo gewaardeerd als je een praatje maakt? Of hangt dit af van je examinator?
Gelul, je hoeft de route niet te kennen, kan ook iedere keer anders zijn.quote:Op donderdag 30 december 2004 19:39 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
wauw, die site voor lessen online is echt goed !
Stoer!!quote:Op vrijdag 31 december 2004 11:41 schreef shoomba het volgende:
jaaaaaaaaaaaaik heb em.. eindelijk
:D
Ging echt super goed, ook die examinator ook zwaar relaxed.. ik ben blij
Zeeeeer klote gevoel, te meer omdat het maar om 2 kruispunten ging. 1x had ik geen voorrang verleend, nou da is natuurlijk fout. 1x had ik voorrang maar nam ik het niet; nouja geen grove fout lijkt me, het blijft immers veilig. Maar goed, de 18e maar weer opnieuw proberen !quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:06 schreef Karliene het volgende:
Gefeliciteerd shoomba!!
Forever_blue: ik ben dus ook een paar weken geleden op de kruispunten gezakt, klote gevoel he..
ja nog vlak voor het gemeentehuis dicht ging :quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:06 schreef M_M het volgende:
[..]
Stoer!!
Gefeliciteerd!!
Heb je je rijbewijs ook meteen opgehaald? ;-)
niet DAT gedeelte....quote:Op vrijdag 31 december 2004 02:04 schreef vannelle het volgende:
[..]
Gelul, je hoeft de route niet te kennen, kan ook iedere keer anders zijn.
De route krijg je onderweg wel te horen, let maar gewoon op de borden voor info en rijd inderdaad alsof het je eigen auto is. Je laat zien hoe jij het doet, ongeacht wie er bij zit.
begin niet over hoe zn vakantie was ofzoquote:Op donderdag 30 december 2004 23:55 schreef forever_blue het volgende:
wordt het echt zo gewaardeerd als je een praatje maakt? Of hangt dit af van je examinator?
ja dat had ik ook, zag zo'n leipe motor op de weg en toen zei ik dat zo tegen hem, en toen hebben we het hele weg over motoren gehad, het bleek ook dat mijn examinator een motormuis was bij de plietsiequote:Op zondag 2 januari 2005 11:13 schreef keijz het volgende:
[..]
begin niet over hoe zn vakantie was ofzomaar je kan bijvoorbeeld wel over iets praten dat je onderweg ziet. Het moet niet zo'n verplicht praatje worden zegmaar, dat hoortie al vaak zat
oh, ik zie inmiddels dat je gezakt bent, dus misschien voor de volgende keer
Mijn instructeur zegt dat het niet hoeft als er geen andere mogelijkheid is voor ander verkeer. Als er dus een fietspad is, of er is een onderbord dan moet het wel.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:36 schreef Vassili_Z het volgende:
Zeg, als je aan komt rijden op een kruispunt af waar dit bord staat:
[afbeelding]
Dan moet je dus die richting volgen, maar MOET je dan je knipperlicht die kant dan ook opzetten of HOEFT dat niet ??
Zelfde vraag, maar dan ook met dit bord:
[afbeelding]
\\\\\Succes ermee!quote:Op vrijdag 31 december 2004 16:59 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Vandaag TTT gehad, en de bijzondere verrichtingen hoef ik niet meer te doen op men examen![]()
Alles ging goed behalve de kruispunten...die nam ik opeens heel raar![]()
Ik liet de auto veel te lang doorrollen ipv te stoppen, maar dat doe ik tijdens de lessen nooit![]()
Ach ja, aanstaande dinsdag examen, dan weet ik in ieder geval waar ik op moet letten![]()
In principe is het verplicht om bij iedere zijdelingse verplaatsing richting aan te geven, dus ook met deze borden.quote:Op zondag 2 januari 2005 20:36 schreef Vassili_Z het volgende:
Zeg, als je aan komt rijden op een kruispunt af waar dit bord staat:
[afbeelding]
Dan moet je dus die richting volgen, maar MOET je dan je knipperlicht die kant dan ook opzetten of HOEFT dat niet ??
Zelfde vraag, maar dan ook met dit bord:
[afbeelding]
Ik zal het even duidelijk zeggen: MOET WEL!quote:Op zondag 2 januari 2005 20:36 schreef Vassili_Z het volgende:
Zeg, als je aan komt rijden op een kruispunt af waar dit bord staat:
[afbeelding]
Dan moet je dus die richting volgen, maar MOET je dan je knipperlicht die kant dan ook opzetten of HOEFT dat niet ??
Zelfde vraag, maar dan ook met dit bord:
[afbeelding]
Ja, bij mij moet het ook.... Lijkt me ook wel zo verstandig, je went er alleen maar aan en zult het dan altijd automatisch doen en nie 1x over 't hoofd zien.quote:Op maandag 3 januari 2005 10:56 schreef buysman het volgende:
Ik zal het even duidelijk zeggen: MOET WEL!
bij mij dan teminste..
mooi papiertje hequote:Op maandag 3 januari 2005 16:29 schreef renz0r het volgende:
renz0r is de eerste WOEI!!!
in 3x mn theorie en in 3x mn rijbewijs
[afbeelding]
6 september ofzo begonnen
vriend van me heeft er meer dan een jaar over gedaanquote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:45 schreef Fwnk het volgende:
tering wat doen sommige er lang over (niet qua lessen maar gewoon de totale tijd)
Ik ben in september begonnen aan rijbewijs A. Omdat ik tussendoor nog op vakantie geweest ben en niet elke week tijd heb voor rijles en óók nog eens een rijbewijs B én een auto heb maak ik me niet druk over het feit dat het allemaal even duurt.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:45 schreef Fwnk het volgende:
tering wat doen sommige er lang over (niet qua lessen maar gewoon de totale tijd)
Ik heb er 9 werkdagen over gedaan..dat valt wel mee tochquote:Op dinsdag 4 januari 2005 00:45 schreef Fwnk het volgende:
tering wat doen sommige er lang over (niet qua lessen maar gewoon de totale tijd)
ANWB neemt alleen mensen aan waarvan ze denken dat ze het snel door hebben. Anders niet.quote:Op dinsdag 4 januari 2005 12:09 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En ook ik heb mijn rijbewijs, vandaag gehaald![]()
Alles ging gewoon goed het enige was dat ik soms te dicht langs geparkeerde autos reed...
[..]
Ik heb er 9 werkdagen over gedaan..dat valt wel mee toch![]()
Ik kan iedereen zo'n ANWB-snelcursus aanbevelen..het is wel flink aanpoten maar je leert het heel snel..ANWB rules
Eén keer is toch genoegquote:Op woensdag 5 januari 2005 10:59 schreef Karliene het volgende:
Vroem vroem, watch out want ik heb vandaag mijn rijbewijs gehaald![]()
![]()
- Karliene, 5 januari 2005, 2e keer geslaagd![]()
Ja, maar ik bedoelde dat je eigenlijk zei dat je voor de tweede keer was geslaagd. Daarom zei ik dat één keer slagen genoeg isquote:Op woensdag 5 januari 2005 11:05 schreef Karliene het volgende:
Ja jeetje, de 1e keer reed ik te hard over kruispunten pff...
40% slaagt de 1e keer
Thanks
ik snapte um welquote:Op woensdag 5 januari 2005 11:09 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Ja, maar ik bedoelde dat je eigenlijk zei dat je voor de tweede keer was geslaagd. Daarom zei ik dat ik één keer slagen genoeg is.
Zo doe ik t:quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:18 schreef sannuh het volgende:
Ik heb een vraagje... als je een rotonde nadert dan rem je dus af voordat je gaat schakelen naar z'n 2. Remmen jullie af, schakelen en nog een stukje remmen? of gewoon uit laten rijden. Ik ben dan namelijk bang dat ik te hard ga en amper kan stoppen bij die rotonde om te kijken of er nog iets aan komt..
eej veel succes dermeequote:Op dinsdag 4 januari 2005 11:25 schreef NT-T.BartMan het volgende:
[..]
Ik ben in september begonnen aan rijbewijs A. Omdat ik tussendoor nog op vakantie geweest ben en niet elke week tijd heb voor rijles en óók nog eens een rijbewijs B én een auto heb maak ik me niet druk over het feit dat het allemaal even duurt.
(Overigens hoop ik in februari AVD te doen, theorie en AVB zijn al binnen, beide in één keer)
(Wat ik niet begrijp is het feit dat sommige mensen drie keer theorie moeten doen...)
Hmm oke! ik ga t dinsdag zo eens proberen.. ik werd namelijk gister helemaal gek van die rotondes. Het was en druk op de weg en ik moest zoveel dingen tegelijk doen! pfff maar goed.. ik moet nog veel leren (ben bij mn 6e les namelijkquote:Op woensdag 5 januari 2005 14:33 schreef Carport het volgende:
[..]
Zo doe ik t:
Als je naar de rotonde toe rijdt, rustig afremmen, terugschakelen, kijken wat auto op rotonde doet -> 1) remmen 2) doorrijden. Dus erna niet meer remmen (tenzij dat moet natuurlijk).
quote:Op donderdag 30 december 2004 15:39 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]
4 januari mag ik het weer proberen
Ikke moet ook de 13equote:Op woensdag 5 januari 2005 11:51 schreef marcom2 het volgende:
* 8 november theorie gehaald in 1 keer.
* 15 november begonnen met rijles zelf.
* 13 januari examen
* 15 lessen van 2 uur gehad
* Nu hoeft de instructeur niet meer in te grijpen, in totaal stuk of 5 keer ingegrepen.
* was al in bezit van scooter-certificaat
En volgende week donderdag na 2 maanden afrijden
Haha, dat had ik ook in de nacht voor mijn examen.quote:Op woensdag 5 januari 2005 19:29 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ik voel de zenuwen nu al lichtjes opkomen, vannacht vreselijk gedroomd![]()
Jammer dat je geen computer hebt....quote:Op woensdag 5 januari 2005 14:58 schreef ilona-scuderia het volgende:
[..]Yes! Geslaagd!
[afbeelding]
Ik had maar een paar uurtjes geslapen, en dacht dat ik het daardoor niet zou redden maar na 3 bananen en een aantal paracetamolletjes (daar schijn je alerter van te worden) kreeg ik na een redelijk ritje van mijn lieve examinatrice te horen dat ik geslaagd was, "fantastisch" zei ik
Daarna meteen pasfoto's laten maken en m'n rijbewijs opgehaald bij het gemeentehuis (37,55 euro)
Maar het echte besef moet nog komen denk ik, het is nog zo onwerkelijk, nu kan ik pas écht gaan leren rijden en een beter verkeersinzicht ontwikkelen, ook al duurt dat nog jaren
Ik reed nog wel een verkeerde weg in (busbaan) omdat ik door de zenuwen niet naar de borden keek, ik had gewoon rechtdoor het parkeerterrein van De Mare op moeten rijden maar ik dacht dat ik de weg moest volgen die naar rechts afboog, gelukkig heb ik de rest van de rit zelfverzekerd gereden en overdreven gekeken bij zijstraatjes en kruispunten, ook in de binnenspiegel als ik stilstond bij het stoplicht
Toch is het vaak zo dat je een beetje geluk moet hebben met je examinator en wat al eerder werd gezegd, blijf rustig en kijk overdreven om je heen tijdens het examen
Iedereen die nog examen moet doen heel veel succes, jullie kunnen het!
Theorie: 15 juni 2004 (in 1 keer)
Praktijk: 4 januari 2005 (in 2 keer)
(Ik heb even geen computer dus het kan even duren voordat ik hier weer reageer, maar dat gaat ook een beetje moeilijk als je achter het stuur van een Ferrari zit)![]()
Voor theorie zeker, want met 6 fouten op je praktijk slaag je niet..quote:Op donderdag 6 januari 2005 15:45 schreef ChatGirl het volgende:
* ChatGirl is vanmorgen geslaagd.
had 6 fouten, maar gelukkig gehaald
succes!quote:Op vrijdag 7 januari 2005 07:49 schreef Just-Little-Me het volgende:
Ohw bibbers.. ik moet over 1 uur en 7 minuten op.. Ben bestwel zenuwachtig..
Scherpe bochten altijd in zijn 2. In de 3 ga je veel te hard, zeker voor een 90 graden bocht.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:10 schreef Vassili_Z het volgende:
Stel: je zit op de ringweg van een stad, dan wil je ergens rechtaf, de ringweg af, het stoplicht naar rechts is nog groen, en je moet een nauwe 90 graden bocht maken. Je komt aanrijden met een snelheid van 80. Hoe ga je hier mee om ???
Afremmen, naar zn 3, koppeling erbij en de bocht inrijden, of remmen naar zn 2, met de koppeling verder remmen en dan sturen ? wat is de meest ideale manier?
je doet het met slakkegangetje of .............................. je doet het a lá Jos Verstappenquote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:21 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Mmm..een 90 graden bocht moet je in principe toch in zen 2 nemen?
Het lijkt mij dat je in de 3 hem er wel erg hard doorheen jaagt...dus ik zelf zou dan maar het risico nemen dat je toch moet stoppen voor het verkeerslicht.
Maar ja, ik heb net 3 dagen mijn rijbewijs, dus ik ben nou niet echt een ervaren rijder![]()
* AnnekeM doet het wel met AnnekeM styloquote:Op zaterdag 8 januari 2005 18:52 schreef Vassili_Z het volgende:
Ik doe het wel Michael Schumacher stylo
Remmen PAS ONDER 50 terugschakelen naar 2, koppeling langzaam oplaten komen (dit alles voor het stoplicht), en dan rij je ongeveer 40 ofzo bij de stoplicht wanneer je moet afslaan, sla je dan af klaar is kees.quote:Op vrijdag 7 januari 2005 23:10 schreef Vassili_Z het volgende:
Stel: je zit op de ringweg van een stad, dan wil je ergens rechtaf, de ringweg af, het stoplicht naar rechts is nog groen, en je moet een nauwe 90 graden bocht maken. Je komt aanrijden met een snelheid van 80. Hoe ga je hier mee om ???
Afremmen, naar zn 3, koppeling erbij en de bocht inrijden, of remmen naar zn 2, met de koppeling verder remmen en dan sturen ? wat is de meest ideale manier?
idd, is ook heel normaal hoorquote:Op woensdag 12 januari 2005 10:24 schreef AnnekeM het volgende:
Morgen is het zoverKreeg maandag nog een telefoontje van mijn rij-instructeur dat de rijles vanmiddag niet door kan gaan en hij mij morgen om 12.10u ophaalt. Eerst nog 1,5 uur lessen en dan om 14u afrijden. Kep 's morgens nog een zwaar tentamen.. Wat een dag
tis eigenlijk niet anders.
Hoe laat moet jij op, marcom2?
@tco99: hoe ging je 1e rijles?? Ik ben ook later begonnen. Wilde op mijn 18e ook beginnen, maar kon niet door gezondheidsomstandigheden. Over 2 maanden word ik 21 en het schijnt heel normaal te zijn om op je 20e (of later) pas met rijlessen te beginnen (studenten, money e.d). Mijn broer heeft op zijn 22e zijn rijbewijs gehaald.
Ik ben 19 augustus begonnen. Na 35 lessen (vaak 2u achterelkaar) wordt het dan ook wel tijd om af te gaan rijdenquote:Op woensdag 12 januari 2005 12:18 schreef Vassili_Z het volgende:
idd, is ook heel normaal hoor![]()
Ben best wel jaloers op je dat je morgen al gaat.... ik moet helemaal wachten tot half maart![]()
Als je maar zelfvertrouwen toont en laat zien dat je het kunt komt het gerust wel goed. En als je zakt, is het nog niet zo erg, de meerderheid zakt voor de 1e keer.
Niet om je bang te maken, maar mijn rij-instructeur zegt dat rijscholen het nu erg moeilijk hebben en sommigen zijn al zelfs over de kop gegaan. Het CBR krijgt dus ookzo minder inkomsten, dus hij vermoed sterk dat het CBR strenger gaat worden voor meer inkomsten.
Maar daar zal jij nog weinig mee te maken krijgen![]()
Zet hem op !!!
Gefeliciteerdquote:Op woensdag 12 januari 2005 12:24 schreef Mr.Mills het volgende:
WOEHOW vanmorgen praktijk gehaald!
Jeujj![]()
Ik ben -schrik niet- in 2003 begonnen, maar na 15 lessen haakte ik af, het wou helemaal niet boteren tussen mij en mijn ex-instructeur. Toen heb ik anderhalf jaar gewacht, in die tijd me theorie gehaald en daarna maar weer begonnen bij de instructeur waar een maat van me ook had gereden. Ik tref t nu wel gelukkig met mijn instructeurquote:Op woensdag 12 januari 2005 13:52 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Ik ben 19 augustus begonnen. Na 35 lessen (vaak 2u achterelkaar) wordt het dan ook wel tijd om af te gaan rijdenWanneer ben jij begonnen?
Over het verhaal van het CBR heb ik ook gehoord van mijn instructeur. Vind het echt erg lullig. Hij zelf ook en om die reden rijdt hij vaak mee met zijn leerlingen. Mede ook om na afloop goed mee te kunnen praten. Bovendien schijnt het zo te zijn dat de examinator niet zo even met een smoes (zwak puntje) de leerling kan laten zakken. Ze willen immers wel hun inkomsten.
Verder wil de examinator ook geen slechte naam hebben![]()
Ik dacht dat de examens al moeilijk waren. Nu theorie met multiple gok, ja/nee,en getallen indrukken. Wordt de praktijk straks ook moeilijker gemaakt.quote:Op woensdag 12 januari 2005 16:12 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
Ik ben -schrik niet- in 2003 begonnen, maar na 15 lessen haakte ik af, het wou helemaal niet boteren tussen mij en mijn ex-instructeur. Toen heb ik anderhalf jaar gewacht, in die tijd me theorie gehaald en daarna maar weer begonnen bij de instructeur waar een maat van me ook had gereden. Ik tref t nu wel gelukkig met mijn instructeuralleen pas in maart examen... 8 weken,, t was bekend.
Maar dat is inderdaad een goeie tip, je examinator mee op t examen. Voor 192 euro mag dat er ook wel bij.![]()
Maar niet voor niets schreef Maarten T Hart (Trouw) over het CBR dat het een maffia is
Schrijf jij na afloop van een les ook altijd alles op papier wat je moet onthouden en hebt geleerd zodat je voor de volgende keer dat een beetje in je hoofd kunt stampen ?![]()
Ging best goed! Geen fietsers geraakt. (Ook geen voetgangers of auto's)quote:Op woensdag 12 januari 2005 10:24 schreef AnnekeM het volgende:
@tco99: hoe ging je 1e rijles?? Ik ben ook later begonnen. Wilde op mijn 18e ook beginnen, maar kon niet door gezondheidsomstandigheden. Over 2 maanden word ik 21 en het schijnt heel normaal te zijn om op je 20e (of later) pas met rijlessen te beginnen (studenten, money e.d). Mijn broer heeft op zijn 22e zijn rijbewijs gehaald.
Haaaiquote:Op woensdag 12 januari 2005 19:35 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Hallo!
Ik heb een vraagje.. ik word in april 18 en nu ben ik me een beetje aan het orienteren op rijlessen
Heb wat informatie aangevraagd her en der.. en nu hoor ik steeds wat van een snelcursus!
Nu is mijn vraag!
Is dat wat? Wat zijn jullie ervaringen? Of zijn jullie van mening dat gewoon bijvoorbeeld 2 keer in de week lessen veel beter is dan in 1 of 2 we(e)k(en) je rijbewijs te halen?
Alvast bedankt
En dat kan ik vast op de site van de ANWB wel vinden toch?quote:Op woensdag 12 januari 2005 20:09 schreef Timmai het volgende:
[..]
Haaai
Je kunt het beste gewoon kijken of je aan zo'n snelcursus bij de ANWB mag beginnen, en anders kun je nog gewoon gaan lessen.
quote:Op donderdag 13 januari 2005 07:58 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Dat is best wel een dure opleiding van de ANWB.. ik kan hetzelfde krijgen voor 1000,- alleen dan met maar 1 herexamen!
Ik ben begonnen met een snel cursus van een maand maar dat werd uiteindelijk 3 maandenquote:Op woensdag 12 januari 2005 19:35 schreef KiwiTjuHh het volgende:
Hallo!
Ik heb een vraagje.. ik word in april 18 en nu ben ik me een beetje aan het orienteren op rijlessen
Heb wat informatie aangevraagd her en der.. en nu hoor ik steeds wat van een snelcursus!
Nu is mijn vraag!
Is dat wat? Wat zijn jullie ervaringen? Of zijn jullie van mening dat gewoon bijvoorbeeld 2 keer in de week lessen veel beter is dan in 1 of 2 we(e)k(en) je rijbewijs te halen?
Alvast bedankt
Je moet hem alleen niet afzeggen dat vinden ze niet zo leukquote:Op donderdag 13 januari 2005 09:50 schreef Mr.Mills het volgende:
Rijscholen kunnen examens al van te voren inkopen hè, vandaar
Er is dus wel wat verbeterd sinds ik af moest rijden...quote:Op donderdag 13 januari 2005 09:50 schreef Mr.Mills het volgende:
Rijscholen kunnen examens al van te voren inkopen hè, vandaar
quote:Op donderdag 13 januari 2005 17:22 schreef AnnekeM het volgende:
YEAHHHHHHHH!!!Ik heb ook me rijbewijs
1e keer
Sjonge, ging allemaal héél relax.. Later doe ik mijn verhaal. Ga eerst genieten
Roze papiertje kan ik morgen pas ophalenGemeentehuis hier in de buurt is alleen `s morgens open.
cooooool hey, gefeliciteerd !!!!quote:Op donderdag 13 januari 2005 17:22 schreef AnnekeM het volgende:
YEAHHHHHHHH!!!Ik heb ook me rijbewijs
1e keer
Sjonge, ging allemaal héél relax.. Later doe ik mijn verhaal. Ga eerst genieten
Roze papiertje kan ik morgen pas ophalenGemeentehuis hier in de buurt is alleen `s morgens open.
Whoei! concrats!quote:Op donderdag 13 januari 2005 17:22 schreef AnnekeM het volgende:
YEAHHHHHHHH!!!Ik heb ook me rijbewijs
1e keer
Proficiat !!!!!!!quote:Op donderdag 13 januari 2005 17:22 schreef AnnekeM het volgende:
YEAHHHHHHHH!!!Ik heb ook me rijbewijs
1e keer
Sjonge, ging allemaal héél relax.. Later doe ik mijn verhaal. Ga eerst genieten
Roze papiertje kan ik morgen pas ophalenGemeentehuis hier in de buurt is alleen `s morgens open.
Jaja.. Wat is trouwens een helling?quote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:03 schreef Skull-splitter het volgende:
Leuk!
WTF is trouwens die hellingproef?
Gefeliciteerd.quote:Op vrijdag 14 januari 2005 21:48 schreef AnnekeM het volgende:
Mijn instructeur stond voor de auto en de examinator achter de auto. Ik wist ff nie meer of de sleutel in de 1 of 2 moest. Ik gebaren naar de instructeur en zie 2 vingers omhoog.
Sleutel in sleutelgat zo draaien dat de lichtjes op het dashbord gaan branden (op accu). Dus net voor het starten. Ik wist ff niet meer of het nou 1 of 2 klikjes moesten zijn. 2 dusquote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:32 schreef Svyatagor het volgende:
Gefeliciteerd.![]()
Maar dit stuk snap ik niet helemaal...
Inderdaad omhoogquote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:27 schreef Skull-splitter het volgende:
Feitelijk hetzelfde als gewoon wegrijden dus, maar dan tegen een helling, bij voorkeur omhoog? Piece of space
Ik heb ook een snelcursus gedaan, 10 dgn, en de dag na mijn laatste les examen gedaan en geslaagd.quote:Op donderdag 13 januari 2005 08:40 schreef Tazzie het volgende:
Zo'n snelcursus is toch ook niet helemaal waar? Het aanvragen van je examen duurt al 3 maanden (althans in mijn tijd), dus je rijbewijs halen in 10 dagen is onzin. Je begint alleen 2,5 maand na het aanvragen met je rijlessen.
hehe, inderdaad omhoogquote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:49 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Inderdaad omhoog![]()
Wacht maarIk zou het eerst maar ff goed aanvoelen of je wel doorhebt dat de koppeling de versnelling pakt.
Tijdens mijn 5e les ofzow moest ik opeens op een licht stijgende weggedeelte remmen. De auto voor mij reed stukje vooruit en ik wilde netjes aansluiten. WTF krijgen we nu, ik ging achteruit en druk hard op de rem. "ik doe het wel ff" zei mn instructeur. Kwartiertje later toen de hellingproef gedaan![]()
Ik liet de rem te vroeg los tijdens het ophalen van de koppeling, vandaar dat de auto achteruit ging. Nu weet je in ieder geval wat een hellingproef is
BTW: ik heb alvast ff de openingspost voor deel 13 gemaakt met daarbij alle geslaagden van dit topicDit topic is bijna aan een slotje toe
quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:31 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
hehe, inderdaad omhoog![]()
Had jij ook niet dat je bang was dat je dingen vergat als je het geleerde van je rijlessen voor je hoofd haalde ?
Ik moet telkens denken van: hoe moet ik ook al weer invoegen ? en dan die hele handeling in me hoofd nadoen. En het dan niet meer zeker weten![]()
Maar als je dan in de auto zit weet je bijna alles weer, is het bijna een automatisme geworden. Had/heb jij dat ook ?
We hebben hier in de buurt een stoplicht wat op de aanloop naar een viaduct staat op de ringweg, daar moet je in feite ook elke keer hellingproevenquote:Op vrijdag 14 januari 2005 22:49 schreef AnnekeM het volgende:
[..]
Inderdaad omhoog![]()
Wacht maarIk zou het eerst maar ff goed aanvoelen of je wel doorhebt dat de koppeling de versnelling pakt.
Tijdens mijn 5e les ofzow moest ik opeens op een licht stijgende weggedeelte remmen. De auto voor mij reed stukje vooruit en ik wilde netjes aansluiten. WTF krijgen we nu, ik ging achteruit en druk hard op de rem. "ik doe het wel ff" zei mn instructeur. Kwartiertje later toen de hellingproef gedaan![]()
Ik liet de rem te vroeg los tijdens het ophalen van de koppeling, vandaar dat de auto achteruit ging. Nu weet je in ieder geval wat een hellingproef is
BTW: ik heb alvast ff de openingspost voor deel 13 gemaakt met daarbij alle geslaagden van dit topicDit topic is bijna aan een slotje toe
Het is ook mogelijk om gewoon je voet op de rem te houden, als de helling niet te steil is danquote:Op zaterdag 15 januari 2005 09:05 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
We hebben hier in de buurt een stoplicht wat op de aanloop naar een viaduct staat op de ringweg, daar moet je in feite ook elke keer hellingproeven
Jahaaah, deel 13quote:Op vrijdag 14 januari 2005 23:26 schreef Vassili_Z het volgende:
Een nieuw deel al weer....jullie weten wel wat voor deel dat wordt he ? deel 13.......
Kan je niet sjoemelen zodat het deel 14 wordt ?
btw, bedankt voor je verhaal AnekkeM, ik wist dat niet eens van dat lichten en banden controleren!!!!
Ik smul van die examen verhalen![]()
Meteen met mezelf vergelijken hoever jij bent met skills... denk dat iedereen dat hiet wel doet.
Ik heb bijna alles onder de knie, behalve:
- Invoegen van de korte invoegstrook ( ik weet hoe het moet, maar het blijft eng) en het wisselen van baan op die grote drukke verkeersrotondes die meestal naar snelwegen leiden.
- parkeren ben ik nog niet zeker over, vooral vooruit inparkeren
En verder weet ik dat ik t kan, alleen vlotter rijden en altijd zelfvertrouwen blijven tonen.
btw, Skullsplitter aangezien je weer gaat beginnen heb ik een wijze tip van mijn rij-instructeur: zodra je de tijd hebt, blijf informatie verzamelen, blijf in je spiegels kijken, etc. Dan weet je op tijd wanneer je wel/niet op een bepaalde afstand moet stoppen voor een stoplicht, of je wel mag acceleren (of je dus niet wordt ingehaald)... een goede voorbereiding, oftewel het kunnen visualiseren van de verkeerssituatie is het halve werk.
Net zoals goed kunnen lezen op een proefwerk al het halve werk is.
Als je even terug leest vertelde ik dat ook al.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 10:15 schreef Timmai het volgende:
Het is ook mogelijk om gewoon je voet op de rem te houden, als de helling niet te steil is dan
Inderdaad afzetterij, maar elke gemeente is weer anders met alle zaken.quote:Op zaterdag 15 januari 2005 08:45 schreef 1-1-1-1-1 het volgende:
Trouwens AnnekeM moest jij maar 26 euro betalen...ik 37![]()
Stelletje afzetters hier bij de gemeente
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |