Haha
![]()
zijn jullie zo nieuwsgierig naar mijn verhaal? Hier issie dan.
Om 12u werd ik opgehaald van school. Wilde ik nooit, maar mn les kon woensdagmiddag opeens nie doorgaan en kon dan evt. voor het examen nog lessen. Ik had 't me voorgenomen om tegen bijna niemand te zeggen dat ik de 13e af zou moeten rijden. Als je hele familie en vriendenkring het weet en je zakt, ja dan heb je veel werk om dat aan iedereen te vertellen en is het nog zwaarder. Dit advies kreeg ik ook van mijn instructeur.
Ik wilde er zelf ook niet al te veel mee bezig zijn. Mn 1e theorie heb ik door de vele zenuwen niet gehaald terwijl ik nu achteraf precies de fouten aan kan wijzen, dus ik moest nu wel een manier vinden om niet teveel zenuwen te krijgen.
Tijdens het lessen was ik het 1e half uur erg zenuwachtig, nog 2 kleine ingrepen gehad van mn instructeur. Hij zei: "kom op zeg, beetje relax". Toen werd ik zo langzamerhand een stuk rustiger. Bijzondere verrichtingen geoefend: fileparkeren.. *zucht.. Na de 3e keer had ik hem er pas netjes in. Met bochtje achteruit zaten we nog te prutsen, want ik kon gewoon de stoeprand niet zien in het kleine achterruit (zegt ie dat ik te klein ben met mijn 1.69
![]()
-> joh, jij hebt de rechterbuitenspiegel, dat zal veel schelen als ik daarin de stoeprand zou zien). Dus 't bochtje achteruit ging dan puur op de gok. Hij wist anders ook nie hoe ie het beter uit moest leggen.
Nog wat lastige stukjes door de binnenstad gereden, hellingproef stap voor stap nog een keer in mn kop gestampt en toen bij benzinestation ff gestopt. Eerst in de auto nog veel dingen besproken waar ik zéker op moet letten. Was erg prettig, alles ff goed voor geest halen. Dan maar ff koffie halen (en ik naar de plee van de zenuwen
![]()
). Vertelt me instructeur nog dat de examinator ook dingen over de banden en motorkap kan vragen.. Ik: WTF
![]()
motorkap, banden
![]()
.. Hij
![]()
hebben we dat nog niet gedaan?.. Ik: Nee.... Hij: hoe laat is het.. Ik: 13.30 (had om 14u examen).. Snel koffie halen en toen alles nog ff snel besproken.. Wow. Hij heeft alles opgenoemd en ik netjes nagezegd :p Ik vond het wel lache hoor, maar ook wel dom van hem. Maar goed.. Daarna naar het CBR gereden. Bij het CBR kreeg ik nog een hele preek van dingen waar ik op moest letten: niet te snel rotondes oprijden, altijd beetje bijremmen bij gelijkwaardige kruispunten zodat je netjes kunt stoppen als je een bestuurder van rechts voorrang moet verlenen. bla bla.. Ook vertelde hij hoe alles een beetje zou gaan. Ook moest ik erop letten dat ik bij terugkomst op het CBR niet het CBR inrij tijdens het parkeren
![]()
(parkeerplaats is nogal dicht tegen het gebouw aan)... Ik: ach, das niet zo erg. Schijnt niet zo´n heel leuk gebouw te zijn
Precies om 2u stapten we het gebouw binnen en 2 min. later stonden we alweer buiten met de examinator. De examinator die ik zou krijgen was ziek, kreeg dus een vervanger (achteraf blijkt dat die zieke examinator een kennis is van een vriendin van mij, lol).
Goed.. Leestest.. Ik moest mijn ogen wel ff bijstellen.. Twijfelde tussen H en N.. Toen liepen we naar de auto, lampentest. Mijn instructeur stond voor de auto en de examinator achter de auto. Ik wist ff nie meer of de sleutel in de 1 of 2 moest. Ik gebaren naar de instructeur en zie 2 vingers omhoog. Daarna komt de examinator dus naast me zitten en mn instructeur achter hem (ik had een hele goede band met mijn instructeur en wilde graag dat hij meereed tijdens het examen).
We rijden het terrein af.. Kort daarna rijden we de ringweg op, meteen al invoegen
![]()
ging uitstekend. Ik voelde me meteen trots omdat ik wist dat er veel leerlingen zakken bij ´t onderdeel invoegen. Ik kon heerlijk relax rijden. De volgende afslag gingen we er alweer af en reden we een wijk in waar ik heel veel gelest heb. Meteen al ff fille parkeren. Tot mijn geluk ging dit allemaal in 1x goed. Hij zat er heel netjes in. Wow!
![]()
Wegrijden.. paar weggetjes met scherpe bochten en allemaal stukjes waar je maar 30 mag. Hellingproef nog gehad
![]()
Stukje over snelweg met 100 en 2 km later op ventweg van 80 terug. Weer stukje 50 en nog een paar stukjes 30. Wijk in, wijk uit, wijk in.. 40 min. later waren we weer op het CBR. Jammer genoeg nie tegen het gebouw aan gereden
![]()
Netjes in `t laatste vak geparkeerd
![]()
.. Lopen we het CBR weer binnen "je bent geslaagd hoor".. WOW
![]()
Een hele spanning van mij af
![]()
Ook mijn instructeur was heel tevreden. Op de terugweg naar huis heb ik wel 50x "Super" aan moeten horen. Hij zei dat ie best wel trots is omdat er weinig leerlingen zijn die de 1e keer slagen en zelfs hij moest 2x afrijden
Ik kan jullie zeker aanraden om 1,5 of 2 uur voor het examen nog te gaan lessen. Ik vond dit echt prettig. Eerste half uur de zenuwen eraf rijden en daarna lekker relax rijden.
Vanochtend mijn rijbewijs opgehaald
![]()
¤ 26,85, dat valt reuze mee. Ik hoor wel over bedragen van 35 - 40 euro. Alleen wel jammer dat er geen plastic hoesje ofzo bij zit. Morgen ff in de stad kijken bij leerwinkels ofzow? Weet iemand toevallig waar ik zo'n rijbewijsboekje kan krijgen?
Ik heb nog niet gereden. Mijn ouders zijn helaas niet zo soepel. Misschien mn pa morgen ff lief aankijken om stukje te gaan toeren.
Maaruh, ik besef het eigenlijk nog steeds niet
Iedereen die in de komende tijd moet afrijden, SUCCES