abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21984155
In mei 2005 wordt onze oudste alweer 4 en moet dus naar school. De jongste word in december van dit jaar 2 dus die gaat dan naar de peuterspeelzaal. We zijn de scholen in onze buurt afgegaan om een school van onze oudste uit te zoeken. De jaarboekjes gelezen met de scholen gepraat met ouders gepraat enz. Maar welke en waar kies je op?

Waar zijn we geweest:
De christelijke, de openbare maar we zijn voor de katholieke basisschool gegaan omdat die gewoon gelijk goed voelde.

Hoe hebben jullie gekozen en was je eerste indruk de juist?
  † In Memoriam † woensdag 15 september 2004 @ 23:55:46 #2
7074 moussy
kuttekop
pi_21984214
Loop eens onverwachts een school binnen en ga dan naar de klas waar je oudste in zou komen te zitten. Dan krijg je vaak al een ander beeld, dan dat je op afspraak komt.

Wij hebben gekozen voor een kleine school met kleine klassen waar les op maat gegeven wordt.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_21988537
Wij zijn nu ook net bezig met een basisschool uitzoeken, het afgaan op je gevoel is inderdaad een heel belangrijke voor ons. Omdat wij zelf niet gelovig zijn vind ik de keuze voor een katholieke of christelijke school niet voor de hand liggen.
Een kleine school heeft weer minder faciliteiten dan een grote school hebben we gemerkt (grote scholen hebben een eigen gymzaal, grote speelplaats, bibliotheek enz), er is trouwens sowieso veel veranderd sind ik zelf op school zat!
Wij denken nu aan een Montessorischool, maar eerst maar eens kijken hoe de sfeer daar is en of het allemaal niet te alternatief is...
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2004 @ 12:19:12 #4
37843 lady-wrb
kortaf
pi_21990551
praat eens met de ouders om je heen. en kijk waar de kinderen uit de buurt heen gaan. en inderdaad , ga eens kijken bij scholen. kijk hoe het schoolplein eruit ziet. bezoek websites van scholen (hoewel ze zich daar altijd op hun best voordoen)
pi_21990734
Onze keuze viel op een school met een geloofs achtergrond. Niet om het geloof op zich, maar meer om de normen en waarden ervan en deels ook om de kids bekend te maken met het fenomeen geloof. Ondanks de grote van deze BASISschool (goed 1500 leerlingen) spreekt meneer de directeur alle potentiele nieuwe leerlingen en ouders persoonlijk. Leidt ze persoonlijk rond en is altijd beschikbaar voor een gesprek. Meest opmerkelijke tijdens ons eerste gesprek was dat hij op adres de kinderen in onze buurt bij naam kon noemen.

Dan pakt alles anders uit en blijkt je kind naar bijzonder onderwijs te moeten en wordt je keuze aanzienlijk beperkt, teruggebracht tot één eigenlijk....
Shaven..... not furred
pi_21992298
quote:
Op donderdag 16 september 2004 12:28 schreef bastardhost het volgende:
Onze keuze viel op een school met een geloofs achtergrond. Niet om het geloof op zich, maar meer om de normen en waarden ervan [..]
Volgens mij is 'normen en waarden' helemaal niet aan de richting van een school gelieerd, sterker nog, op de (katholieke) school waar ik vroeger zat keken we collectief neer op de goddeloze bende van de school naast ons (en ik was zelf niet eens gelovig, kan je nagaan). En nee, ik denk ook niet dat die houding exemplarisch was voor christelijke scholen in het algemeen. Ik denk dat het verschil tussen scholen onderling gewoon groter is dan het verschil tussen katholieke en openbare scholen, mocht dat er al zijn.

Wij zijn er nog niet helemaal uit. Als we niet gaan verhuizen wordt het de (in naam katholieke, maar ze doen niets met hun richting) Jenaplanschool in onze wijk. Ik vind het heel erg moeilijk om voor mijn kind te beslissen in welke onderwijsvorm hij het beste past. Ik was zelf een typisch montessorikind, en hij is volgens mij niet heel geschikt voor klassikaal onderwijs, maar veel verder dan dat kom ik eigenlijk niet.
  † In Memoriam † donderdag 16 september 2004 @ 13:50:08 #7
7074 moussy
kuttekop
pi_21992512
René gaat naar een interconfessionele school , oftewel een RK-PC school, omdat ík vind dat ze wel wat van de bijbel en alles mee mag krijgen.
pi_21995006
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.

Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.

Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:20:30 #9
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_21996122
Wanneer schrijf je je kind eigenlijk in?
(Ja, ja, ik snap dat 3 maanden een beetje vroeg is ja. )
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:51:42 #10
76642 TaraS
Zeg maar Tara
pi_21996976
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Nou geloof me er zijn hier in de omgeving scholen genoeg waarbij de pas geboren broertjes en zusjes direct ingeschreven worden om maar een plekje te hebben.
  donderdag 16 september 2004 @ 16:56:29 #11
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_21997116
quote:
Geen idee

Ik weet wel al naar welke school Saskia straks gaat.
Hier in de wijk hebben we drie scholen; een openbare, een zwaar gereformeerde en een christelijke. De zwaar gereformeerde valt af; de moeders die daar hun kinderen ophalen hebben allemaal lange rokken aan, zijn zwaar gelovig (en dan bedoel ik heel zwaar) daar voel ik me niet prettig bij (geen autorijden op zondag, 2x naar de kerk, etc) Dan de openbare.. als ik hoor wat voor taal daar op het schoolplein uitgekraamd wordt door 6 a 7 jarigen, hoe die naar hun ouders en leerkrachten toe communiceren, nee sorry...
De Christelijke is een mooie tussenweg hier. Ja, de leerkrachten worden met 'u' aangesproken, de kinderen zijn lekker vrij, er wordt wel wat aan geloof gedaan (precies genoeg, ik vind dat Saskia daar best wel wat over mee mag krijgen) maar er wordt vooral 'gewoon' gedaan. Zoals ikzelf ook ben.
Buiten de wijk wil ik Saskia niet naar school hebben. Ik vind het belangrijk dat ze vriendinnetjes/klasgenootjes in de buurt heeft. Dat ze (een paar jaar verder) zelf naar school kan gaan, dat ik haar niet met de auto weg hoef te brengen en dat ze de kinderen in de buurt niet kent, want die spelen allemaal met klasgenootjes die wel in de buurt wonen. (er woont hier een meisje van 8 dat niet in de buurt op school gaat (zij gaat naar een andere streng gelovige school).. het kind zie ik altijd alleen in de buurt rolschaatsen enzo)

Kwam er tijdens wat surfen laatst nog achter dat de school die we uitgekozen hebben ook nog eens heel goed scoort in diverse onderzoeken en dat inderdaad hun beleid (zoals ze op hun website vermelden) heel goed bij mijn ideeen aansluit.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 16 september 2004 @ 18:20:36 #12
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_21999154
Godsdienstzooi vind ik persoonlijk slecht.
Maar dat was ook omdat ik er geen fuck voor gaf om te horen over god en de engeltjes.
Had ook een HEKEL aan het jaarlijks terugkerende toneelspel met de maagd, schaapjes geitje en hond en zo.
Kheb zelf geen kinderen maar zou niet weten waar ik ze zou zetten. Misschien op de school iets verder op de hoek maar daar word binnenshuis zo'n wanbeleid gehouden. tjseeees.
  vrijdag 17 september 2004 @ 08:47:43 #13
32614 bastardhost
prettig gestoord
pi_22011065
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:20 schreef speedfreakssj het volgende:
Godsdienstzooi vind ik persoonlijk slecht. [..]
Zelf denk ik er ongeveer eender over. Alleen wil ik mijn kinderen de kans bieden dit zelf uit te vinden. Voor heel veel mensen werkt geloven positief. Wie ben ik om mijn kinderen die kans "by design" te ontnemen?

De katholieke school hier is wel practiserend, maar niet streng. Daarnaast nemen ze in hun godsdienstlessen ook de tijd om te kijken naar andere stromingen en daar het nodige over te vertellen. Persoonlijk vind ik dat heel fijn, want of je wilt of niet, godsdienst in welke vorm dan ook vormt een belangrijk deel van onze multi-culturele maatschappij. Beter dat ze van het bestaan het nodige weten. Belijdenis, dopen of iedere andere vorm van commitment naar een geloofsgemeenschap pas wanneer ze die keuze zelf kunnen maken.

hhm, was dit nu off-topic?
Shaven..... not furred
pi_22017175
quote:
Op woensdag 15 september 2004 23:55 schreef moussy het volgende:
Loop eens onverwachts een school binnen en ga dan naar de klas waar je oudste in zou komen te zitten. Dan krijg je vaak al een ander beeld, dan dat je op afspraak komt.
Waarom denk je dat?
Zouden scholen zich werkelijk beter voordoen dan ze zijn als ouders op bezoek komen?
Of zou het wellicht zo kunnen zijn dat leerkrachten altijd het beste met 'hun' kinderen voorhebben?

Bij ons op school is het enige verschil, dat er op een info-avond of op een open dag zo'n enorme tank koffie klaarstaat en dat er tafelkleedjes op de werktafels in de gang liggen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_22017335
speedfreakssj wat kun jij je mening toch altijd goed verwoorden.

ik vind het ook belangrijk dat de school in de buurt is, dus dat beperkt onze keuze in zekere mate. maar we moeten nog eens gaan informeren bij de 3 scholen in de buurt, voordat we een definitieve keuze maken. geen idee voor welke leeftijd je je kind precies moet inschrijven trouwens.
pi_22017423
Ook wel relevant aan dit onderwerp: De toekomst van je kind... ook over keuzes voor scholen enzo...
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † vrijdag 17 september 2004 @ 14:31:29 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_22017529
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:16 schreef Moonah het volgende:

[..]

Waarom denk je dat?
Zouden scholen zich werkelijk beter voordoen dan ze zijn als ouders op bezoek komen?
Of zou het wellicht zo kunnen zijn dat leerkrachten altijd het beste met 'hun' kinderen voorhebben?
Om te kijken of ze ook zo overdreven poezelig doen als ik er niet bij ben

Mijn ervaring met een peuterspeelzaal was dat het er dus totaal anders aan toe ging als ik onverwachts kwam. Kinderen werden aan armen gegrepen en op een stoeltje gekwakt en zo waren er nog wat dingetjes. en daarbij vind ik het wel prettig om te zien of een juf-meester orde kan scheppen in een dolle kleuterklas en dat zie je niet op een voorlichtingsavond.
pi_22017639
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 14:31 schreef moussy het volgende:

Mijn ervaring met een peuterspeelzaal was dat het er dus totaal anders aan toe ging als ik onverwachts kwam. Kinderen werden aan armen gegrepen en op een stoeltje gekwakt en zo waren er nog wat dingetjes.
Hm, dat is idd niet wat je mag verwachten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een slechte sfeer of een pedagogisch onveilige situatie kunt verbloemen op een georganiseerde dag....
quote:
en daarbij vind ik het wel prettig om te zien of een juf-meester orde kan scheppen in een dolle kleuterklas en dat zie je niet op een voorlichtingsavond.
Da's waar!
Hoewel ik op een info-avond dezelfde methode hanteer als de ouders doorkwebbelen als ik wil beginnen...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  vrijdag 17 september 2004 @ 15:22:45 #19
3542 Gia
User under construction
pi_22018724
quote:
Hier is de gewone inschrijfdag altijd ergens rond februari. Dan worden de kinderen aangemeld die voor 1 oktober van het jaar daarop 4 worden. Het kan dus zijn dat je kind net 2,5 is.
In februari 2005 worden dus kinderen aangemeld die vóór 1 oktober 2006 4 zijn.

Dit is vooral van belang i.v.m. de planning en zo. Overigens hebben broertjes en zusjes van kinderen die al op school zitten voorrang.

Ontopic:
Wij hebben gekozen voor de school waar ikzelf vroeger op gezeten heb. Is me altijd zeer goed bevallen. De school waar mijn man opzat is er niet meer, dus wat dat betreft geen discussie.
Het is een katholieke school en dat komt wel goed uit, want wij zijn katholiek. Veel verschil is er echter niet met andere scholen qua onderwijs, je hebt alleen wat meer begeleiding bij zaken als communie en vormsel.
Onze oudste zit nu op de middelbare school. Dit is een openbare school, waar hij zelf voor gekozen heeft. Ook ons stond deze school gevoelsmatig goed aan.
Het is niet de school waar wij zelf vroeger op gezeten hebben, omdat die nu op een industrieterrein staat en dat vond onze zoon maar saai. Dat was overigens wel een katholieke school.
pi_22018858
quote:
Dat ligt eraan.

Bij ons zijn geen wachtlijsten dus in principe kun je 2 weken voor de 4de verjaardag nog aanmelden (werd mij vorige week verteld). Volgende week donderdag hebben we een gesprek bij de basisschool van onze keuze. Damon wordt 11 maart 2005 4 jaar en ik was dus ruim op tijd.
  vrijdag 17 september 2004 @ 16:02:40 #21
92756 es70
Nee! Nu! Even! Niet!
pi_22019686
Hier valt er niets te kiezen qua katholiek, christelijk of openbaar. Er zijn alleen maar katholieke scholen... Nu ben ik katholiek, dus dat is niet het probleem.
Ook kan je niet kiezen op welke school je je kind zou willen hebben, dat wordt toegewezen door een (on)'wijze' commissie. De enige belofte die ze doen is dat je niet meer dan 2 verschillende scholen toegewezen krijgt.
Ik heb ontzettend moeten knokken om mijn 4 kinderen op dezelfde school te krijgen, en ik ben een van de weinigen die het voor elkaar heeft gekregen .
Als het aan het Stichting Katholiek Onderwijs Volendam had gelegen, hadden mijn kinderen om-en-om op een andere school gezeten (nr. 1 +3 op school 1, en nr. 2 + 4 op school 2). Mijn kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 4, niet echt een haalbare siuatie dus.
In ons gevecht tegen het SKOV zijn we tot het ministerie en al aan de bel gaan trekken, maar zonder resultaten...
De situatie is niet illegaal, maar wel uitzonderlijk
Vrijheid kun je niet eisen of afdwingen, maar op basis van vertrouwen kun je heel vrij zijn.
"The trouble with people is not that they don't know but that they know so much that ain't so."
  vrijdag 17 september 2004 @ 21:17:46 #22
3542 Gia
User under construction
pi_22025696
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 16:02 schreef es70 het volgende:
Hier valt er niets te kiezen qua katholiek, christelijk of openbaar. Er zijn alleen maar katholieke scholen... Nu ben ik katholiek, dus dat is niet het probleem.
Ook kan je niet kiezen op welke school je je kind zou willen hebben, dat wordt toegewezen door een (on)'wijze' commissie. De enige belofte die ze doen is dat je niet meer dan 2 verschillende scholen toegewezen krijgt.
Ik heb ontzettend moeten knokken om mijn 4 kinderen op dezelfde school te krijgen, en ik ben een van de weinigen die het voor elkaar heeft gekregen .
Als het aan het Stichting Katholiek Onderwijs Volendam had gelegen, hadden mijn kinderen om-en-om op een andere school gezeten (nr. 1 +3 op school 1, en nr. 2 + 4 op school 2). Mijn kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 4, niet echt een haalbare siuatie dus.
In ons gevecht tegen het SKOV zijn we tot het ministerie en al aan de bel gaan trekken, maar zonder resultaten...
De situatie is niet illegaal, maar wel uitzonderlijk
Wat belachelijk!

Terwijl ergens anders, hier bijvoorbeeld, broertjes en zusjes voorrang krijgen bij plaatsing als er al een kind uit dat gezin op school zit.

Wat goed dat jij hiervoor geknokt hebt, en terecht. Petje af.
  zaterdag 18 september 2004 @ 00:07:46 #23
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_22029684
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:56 schreef E.T. het volgende:

[..]

Geen idee

Ik weet wel al naar welke school Saskia straks gaat.
Hier in de wijk hebben we drie scholen; een openbare, een zwaar gereformeerde en een christelijke. De zwaar gereformeerde valt af; de moeders die daar hun kinderen ophalen hebben allemaal lange rokken aan, zijn zwaar gelovig (en dan bedoel ik heel zwaar) daar voel ik me niet prettig bij (geen autorijden op zondag, 2x naar de kerk, etc) Dan de openbare.. als ik hoor wat voor taal daar op het schoolplein uitgekraamd wordt door 6 a 7 jarigen, hoe die naar hun ouders en leerkrachten toe communiceren, nee sorry...
De Christelijke is een mooie tussenweg hier. Ja, de leerkrachten worden met 'u' aangesproken, de kinderen zijn lekker vrij, er wordt wel wat aan geloof gedaan (precies genoeg, ik vind dat Saskia daar best wel wat over mee mag krijgen) maar er wordt vooral 'gewoon' gedaan. Zoals ikzelf ook ben.
Buiten de wijk wil ik Saskia niet naar school hebben. Ik vind het belangrijk dat ze vriendinnetjes/klasgenootjes in de buurt heeft. Dat ze (een paar jaar verder) zelf naar school kan gaan, dat ik haar niet met de auto weg hoef te brengen en dat ze de kinderen in de buurt niet kent, want die spelen allemaal met klasgenootjes die wel in de buurt wonen. (er woont hier een meisje van 8 dat niet in de buurt op school gaat (zij gaat naar een andere streng gelovige school).. het kind zie ik altijd alleen in de buurt rolschaatsen enzo)

Kwam er tijdens wat surfen laatst nog achter dat de school die we uitgekozen hebben ook nog eens heel goed scoort in diverse onderzoeken en dat inderdaad hun beleid (zoals ze op hun website vermelden) heel goed bij mijn ideeen aansluit.
Jij woon toch ook in Capelle?

Is die openbare toevallig De Pyramide? Daar heb ik op gezeten.
Ten percent faster with a sturdier frame
  † In Memoriam † zaterdag 18 september 2004 @ 00:13:40 #24
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_22029805
Op deze site: http://194.13.31.214/zoekscholen/
kun je een school opzoeken en lezen wat de inspecteur van het onderwijs voor op- en aanmerkingen heeft

de link werkt niet dus even copy en paste
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
  zaterdag 18 september 2004 @ 11:45:25 #25
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22034087
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 00:07 schreef TC03 het volgende:

[..]

Jij woon toch ook in Capelle?

Is die openbare toevallig De Pyramide? Daar heb ik op gezeten.
Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 18 september 2004 @ 11:47:28 #26
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_22034111
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 11:45 schreef E.T. het volgende:

[..]

Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)
Ohw, oké .
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_22048175
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:37 schreef TaraS het volgende:
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.

Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.

Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
Mijn zoon (8) gaat ook naar het montessori onderwijs vanwege bovenstaande redenen.
De eerste keer dat ik er ging kijken verwachtte ik eigenlijk een drukte van belang, aangezien de kinderen in deze vorm van onderwijs ook elkaar de lesstof uitleggen.( Het tegendeel was echter waar. Er heerstte daar gewoon complete rust.)
De klassen zijn namelijk onderverdeeld in twee verschillende groepen bv 4/5.
De oudste leerlingen leren en wijzen de jongeren de dingen aan. (Ontwikkeling grote zelfstandigheid) Het jaar daarop zijn de oudsten de jongsten.
Het lesmateriaal lijkt idd net speelgoed. Het voordeel hiervan is dat hij het leren ook echt leuk vind en bovendien krijgen ze er een beter inzicht door. Ze leren bv met een duizendtal kubus die je uit elkaar kan halen en door inzicht leert hij rekenen.

Hij gaat echt elke dag met plezier naar school en tijdens de schoolvakanties telt hij halverwege alweer de dagen af wanneer hij weer terug kan.

Zelf heb ik op een katholieke school gezeten en was blij dat ik daar vanaf was.
Het geloof werd er bij mij ingestampt, op zo'n manier dat ik voor mezelf het wel gehad had met dit geloof.
In my dreams I fly around the world and visit many places.
  zondag 19 september 2004 @ 01:00:39 #28
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22049810
Ik loop stage op een Jenaplan basisschool wel iets te vergelijken met ene montesorri school.
goed enormen en waarden en inderdaad op ene "speelse" manier zelfstandigheid aanleren en leren omgan met anderen enzo.
Als ik later beebjes mag krijgen dan gaan ze later denk ik wel naar zo'n school
  maandag 17 januari 2005 @ 22:03:23 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_24615163
Ik heb eindelijk van de gemeente bericht gekregen dat we Katja in mogen schrijven voor een basisschool. Ze hebben nu alle kinderen die geboren zijn tussen oktober 2001 en september 2002 aangeschreven.

Wij vanochtend langs geweest naar de school van onze keuze (dichtste bij en openbaar) en het was echt een hele leuke school. Kregen we te horen dat er plaats was voor 15 kinderen

Er waren 25 plaatsen te vergeven en 10 werden er al ingenomen door broertjes en zusjes. Bij ons gaat de toewijzing bovendien nogal apart.

Alle inschrijvingsformulieren van alle scholen gaan naar de gemeente en de gemeente bepaalt vervolgens waar je kind geplaatst wordt. Hier komt een soort hogere wiskunde aan te pas, maar het komt er op neer dat ze uitgaan van een gemiddelde afstand dat elk kind van zijn school af moet wonen.

Het kromme is dus dat de kinderen die vlakbij een school worden niet op die school geplaatst worden, want dat heeft een te grote invloed op die gemiddelde afstand. Ja, je verzint het niet

De kinderen die bij ons op het plein wonen zitten dus geen van allen op de school van mijn keuze, want die is te dichtbij.

Onze enige kans om toch op deze school te komen is als er maar 15 kinderen zich inschrijven. En ik ben heel bang dat dat een utopie is
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_24615384
Is dat geen rechtsongelijkheid? Kun je een bezwaarschrift voor indienen en dan moet een onafhankelijke commissie erover oordelen. Tamelijk vreemde constructie inderdaad.
  maandag 17 januari 2005 @ 22:46:47 #31
37150 livelink
pi_24615861
Ja, dat zei die directeur van de basisschool ook al. Ouders waren de enige die de macht hadden om het systeem te wijzigen. Ik weet ook dat vorig jaar een paar ouders het wel van plan waren, maar hoe dat is afgelopen weet ik weer niet.

Het stomme is dat dit systeem op zich uit een goede ideologie is ontstaan. Het is gebeurd om een eind te maken aan het mechanisme dat mensen hun kinderen bij wijze van spreken al gingen inschrijven op het moment dat ze wisten dat ze zwanger waren. Dat werd ook als rechtsongelijkheid beschouwd ten opzichte van kinderen die vanwege een verhuizing pas later in de gemeente kwamen wonen.
pi_24621018
Ben ik even blij dat alle basisscholen in de burut zitten te springen om kinderen...
Wij hebben wel het probleem dat onze huisarts 20 min fietsen verderop zit terwijl er een andere huisarts om de hoek woont. "vol"...

Bij schoolplaatsing komt ook nog eens de onzinredenering van scholen dat vriendjes uit de straat beter niet bij elkaar kunnen zitten in de klas. Kunnen ze fijn nieuwe vriendjes maken. Jaja, ondertussen ben ik toen als kind wel mijn vriendje (buurjongen) kwijtgeraakt omdat hij naar een rivaliserende school ging.
Hoeveel vriendjes verwachten ze eigenljk dat een 4-jarige heeft???
pi_24621388
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_24622063
Livelink, misschien is het een idee dat ouders een top 3 van scholen doorgeven aan de gemeente, en dat die dan oa mbv geografische herkomst de scholen gaan indelen? Dus juist wel kinderen uit dezelfde buurt bij elkaar op school?
Hoe gaat dat in andere gemeentes?
  dinsdag 18 januari 2005 @ 13:05:57 #35
3542 Gia
User under construction
pi_24623898
Hier heeft de schoolkeuze van de ouders voorrang boven andere redenen.
Bij teveel aanmeldingen wordt gekeken naar nabijheid van school. Kinderen die dichterbij school wonen hebben voorrang boven kinderen die dichter bij een andere school (met zelfde grondslag) wonen.
Verder worden broertjes en zusjes van kinderen op een school met voorrang aangenomen.

Dus: Je meldt je kind aan, terwijl je er al een kind hebt zitten. (wordt geplaatst)
Je meldt je kind aan bij de dichtsbijzijnde school (wordt meestal geplaatst)
Je meldt je kind aan bij een school naar keuze, niet de dichtsbijzijnde (indien plaats, wordt hij geplaatst, anders verwezen naar andere school)
  FOK!fossiel dinsdag 18 januari 2005 @ 13:22:44 #36
2628 Karin
pi_24624095
Wat een vreselijk raar systeem Livelink. Wat jammer dat je dus zelf haast geen invloed hebt op op welke school je kind komt, heel vreemd.
Dat van Gia klinkt toch een stuk beter en vooral logischer.
pi_24624455
livelink, bij mijn lagere school vroeger werd een zelfde systeem gehanteerd. heel vreemd. toen wij er kwamen wonen vonden mijn ouders dat ook belachelijk en ze hebben het voor elkaar gekregen dat ik toch naar de dichtstbijzijnde school kon. met als gevolg dat ik niet op dezelfde school zat als de meeste kinderen uit mijn straat, en dat de kinderen uit mijn klas allemaal een wijk verderop woonden. ook weer niet ideaal, al heb zowel op school als in de straat altijd zat vriendinnetjes gehad. toch bleef ik daardoor wel altijd een klein beetje een buitenbeentje.
pi_24624544
iemand overigens zondagavond 'tegenlicht' gezien? dat ging (volgens mijn tv-gids) ook over schoolkeuze, maar dan voornamelijk over witte vs zwarte scholen. ik heb 't helaas niet gezien maar ik geloof dat 't nog wel terug te zien is op www.hollanddoc.nl.
  woensdag 16 maart 2005 @ 12:20:15 #39
37150 livelink
pi_25530262
Hoera, ik heb net bericht gehad van de gemeente en Katja is op de school van onze keuze geplaatst
Lekker dichtbij op loopafstand en geen grote wegen oversteken.
Dat is echt een pak van mijn hart.
pi_25531728
Wat fijn voor je Liveleink!
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:06:17 #41
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_25533319
he livelink dat is lekker zeg..
ik zal binnenkort toch ook eens uit moeten gaan kijken voor een school voor kyllian spannend hoor allemaal
  donderdag 17 maart 2005 @ 12:34:35 #42
3542 Gia
User under construction
pi_25540857
Goh, gelukkig maar Livelink. Hartstikke fijn voor je.

Mijn ouders hadden overigens vroeger wel een probleem vanwege het systeem hier.
Mijn zus en ik zaten namelijk op de basisschool, toen we gingen verhuizen naar een nieuwe wijk. Dat was niet op loopafstand naar de school waar wij op zaten. Mijn zus ging toen naar de vijfde en ik naar de derde klas.
Nu was recht tegenover ons nieuwe huis een gloednieuwe basisschool waar ze begonnen met vier klassen. Dus een vijfde klas was er nog niet. Mijn moeder wilde mij dus op deze school doen. Dat heeft de grootste moeite gekost, omdat men vond dat ik op dezelfde school moest blijven als mijn zus.
Nu had ik dus nog een zusje die bijna 6 jaar jonger is. Die zou dus naar de eerste klas gaan, als ik in de zesde zat! Volgens dat systeem zou zij dan, met 6 jaar oud, op de fiets over een drukke hoofdweg, naar dezelfde school hebben gemoeten als ik. Daarom heeft mijn moeder gevochten om mij op die school te krijgen. Echt letterlijk recht tegenover ons.
Dat is overigens dezelfde school als waar nu mijn jongste nog op zit.
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:33:20 #43
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49179508
*topic kickt*

De school waar we Suus waarschijnlijk op gaan doen hanteren gelijke schooltijden voor alle groepen.
Van 8.30 tot 12.00 en van 13.00 tot 15.00. (woensdag van 8.30 tot 12.00 uur)

Op die manier maken de kleutergroepen alleen meer uren dan wettelijk toegestaan en om dat te compenseren hebben ze dus een aantal keer per jaar een 'lang weekend' ingesteld. De kleutergroepen hebben dan de vrijdag voor én de maandag na het weekend vrij.

Voor ons is dit vrij nieuw dus was ik benieuwd of men hier ervaring heeft met dit soort schooltijden.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_49180356
Ik vind het erg lang, voor kleuters. De kleuters waar ik voor de klas heb gestaan waren, op een paar oudste kleuters na, echt wel toe aan huis om 13.00 uur.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:37:23 #45
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49184903
bij ons lopen we ook gelijk met de rest van de school alleen hebben de kleuters structureel de vrijdagmiddag vrij. wij hebben trouwens voor de christelijke school in het dorp gekozen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:01:52 #46
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_49185923
De schooltijden van de school waar Wilyan heen gaat..

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:
's morgens: 08.15 - 11.30
's middags: 13.00 - 15.15

Op woensdag:
's morgens: 08.15 - 12.00

Groep 1 en 2 vrijdag de hele dag vrij
Groep 3 - vrijdagmiddag vrij
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:39:21 #47
133767 Libel
Mama van Aiken, Iben en Junah
pi_49187538
Over de verschillen in schoolsysteem tussen Nederland en België, blijf ik mij toch verbazen.
Hier bij ons gaan kleuters dus naar school als ze 2,5 jaar zijn en dan zijn de schooldagen van 8.30 tot 12.00 en van 13.30 tot 15.30 (beetje wisselend hier en daar afhankelijk van de school, maar ongeveer dit). Woensdagnamiddag vrij, maar voor de rest geen extra lange weekends of iets dergelijks.
De uren voor de lagere school zijn identiek.
pi_49188112
ik verbaas me daar ook over libel, ik vind 't zooo jong, 2,5jr, om dan al zulke lange dagen naar school te gaan.
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:56:36 #49
133767 Libel
pi_49188385
Ja, is ook wel heel jong.
Kinderen van wie de ouders niet moeten werken of die door grootouders kunnen worden opgehaald, gaan vaak in het begin maar halve dagen naar school. Maar vanaf de tweede kleuterklas (3-4 jaar) gaat iedereen toch echt hele dagen.
Doet me eraan denken, Aiken wordt 2 jaar in juni. Tijd om eens een school te zoeken want na de kerstvakantie volgend jaar is het zover...
pi_49188559
Hier gaan ze vanaf hun derde jaar van 9.00 tot 14.00 uur naar school, veel kinderen blijven dan nog voor eten en naschoolse opvang. Ik vond dat in het begin ook heel lang, maar ik heb een keer een dagje meegelopen en er worden heel veel rustmoment ingelast. Dan doen ze bijvoorbeeld de lichten uit en en gordijnen dicht, dan gaan alle kindjes aan tafel zitten en leggen hun hoofd op hun armpjes en dan is er wat muziek op de achtergrond of leest de juf wat voor. Op die manier komen ze echt wel tot rust en daarna zijn ze weer vol energie voor de volgende activiteit. De klasjes zijn ook vrij klein (15 kinderen gemiddeld), dat helpt denk ik ook wel.

libel, moeten die kinderen bij jullie dan ook al zindelijk zijn?
mooi he, alles
pi_49188816
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:00 schreef phileine het volgende:
Hier gaan ze vanaf hun derde jaar van 9.00 tot 14.00 uur naar school, veel kinderen blijven dan nog voor eten en naschoolse opvang. Ik vond dat in het begin ook heel lang, maar ik heb een keer een dagje meegelopen en er worden heel veel rustmoment ingelast. Dan doen ze bijvoorbeeld de lichten uit en en gordijnen dicht, dan gaan alle kindjes aan tafel zitten en leggen hun hoofd op hun armpjes en dan is er wat muziek op de achtergrond of leest de juf wat voor. Op die manier komen ze echt wel tot rust en daarna zijn ze weer vol energie voor de volgende activiteit. De klasjes zijn ook vrij klein (15 kinderen gemiddeld), dat helpt denk ik ook wel.

libel, moeten die kinderen bij jullie dan ook al zindelijk zijn?
*uit lurkstand

Er wordt inderdaad gevraagd dat de kinderen zindelijk zijn wanneer je ze naar school brengt...
Vaak zijn kinderen dit echter niet en dan blijven ze gewoon nog wat langer thuis alvorens naar school te gaan (ze hebben nog geen schoolplicht, dat is pas vanaf 5jaar).

*terug gaat lurken
*The waves you made will always be*
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:14:16 #52
133767 Libel
pi_49189240
Ja, ze moeten wel zindelijk zijn. Als dat niet het geval is, wordt er gevraagd om ze nog wat langer thuis te houden.
In de eerste kleuterklas gebeuren dan ook nog elke dag 'ongelukjes'.
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:15:26 #53
133767 Libel
pi_49189282
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:34:02 #54
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49190101
Wij hebben gekozen voor een school die wat later op de dag uit was, om zo de tijd dat priscil alleen is zo kort mogelijk te maken.

Schooltijden:
8.45 - 12.30 13.30 - 15.30
woensdag 8.45 - 12.30

Toen we gingen kijken op deze school hadden we ook meteen een hele goede indruk. Alle groepen zitten "door elkaar". Daarmee bedoel ik dat de klassen door de hele school zitten verdeelt. Dus wel de groepen in 1 lokaal. Maar het lokaal van groep 3 zit bijvoorbeeld naast het lokaal van groep 8.
Verder moet ik zeggen dat onze eerste indruk ook wel de juiste was....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_49191376
Oh ja, de meeste scholen hebben natuurlijk een uur vrij tussen de middag. Ik ben scholen met een continurooster gewend. Dat maakt we verschil in of het lang of niet is
  woensdag 9 mei 2007 @ 19:02:48 #56
167723 sanni
Acima de seu
pi_49195158
quote:
Op woensdag 15 september 2004 23:53 schreef mjdejong het volgende:
In mei 2005 wordt onze oudste alweer 4 en moet dus naar school. De jongste word in december van dit jaar 2 dus die gaat dan naar de peuterspeelzaal. We zijn de scholen in onze buurt afgegaan om een school van onze oudste uit te zoeken. De jaarboekjes gelezen met de scholen gepraat met ouders gepraat enz. Maar welke en waar kies je op?

Waar zijn we geweest:
De christelijke, de openbare maar we zijn voor de katholieke basisschool gegaan omdat die gewoon gelijk goed voelde.

Hoe hebben jullie gekozen en was je eerste indruk de juist?
Openbare school,protestants en vooraf veel inlichtingen via het internet en kenissen opgedaan alvorens contact gezocht met de school.
  woensdag 9 mei 2007 @ 19:12:06 #57
3542 Gia
User under construction
pi_49195447
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:55 schreef owlet het volgende:
Ik vind het erg lang, voor kleuters. De kleuters waar ik voor de klas heb gestaan waren, op een paar oudste kleuters na, echt wel toe aan huis om 13.00 uur.
Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.

Mijn oudste had wat meer slaap nodig en sliep op de vrije woensdagmiddag een paar uurtjes extra. De jongste heeft altijd minder slaap nodig gehad. Is wel makkelijk, eigenlijk, want ze zijn altijd gelijktijdig naar bed gegaan. Is nog steeds zo.
pi_49195554
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 19:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.

Mijn oudste had wat meer slaap nodig en sliep op de vrije woensdagmiddag een paar uurtjes extra. De jongste heeft altijd minder slaap nodig gehad. Is wel makkelijk, eigenlijk, want ze zijn altijd gelijktijdig naar bed gegaan. Is nog steeds zo.
Er zijn volgens mij genoeg leerkrachten die dat helemaal niet vervelend vinden. Het is heel normaal als een jonge kleuter niet direct hele dagen naar school gaat. Het ene kind is het andere niet dus het ene kind is zo gewend een ander heeft wat meer tijd nodig. Het is heel wat voor de meeste kinderen.
pi_49199901
En dan nog, als het voor het kind echt beter is om op de nog niet leerplichtige leeftijd echt een paar keer een kort dagje te maken dan moet de school echt wel met heel goede argumenten komen wil ik mijn kind dan maar langer naar school doen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:22:07 #60
37150 livelink
pi_49201200
Katja heeft wel een continuerooster. Zij zit nog in groep 1 en heeft maandag vrij. Dinsdag, donderdag en vrijdag zit ze van 08.30 - 14.30 op school en woensdag van 08.30 - 12.30.

Eigenlijk wel apart, al die verschillende tijden en roosters. Een beetje off-topic misschien, maar Job gaat vanaf november naar school en zal dan van november t/m juli samen met Katja in de klas zitten.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 2 kinderen in dezelfde klas?
pi_49203492
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Libel het volgende:
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
Sorry, verkeerd verwoord met snel willen zijn, was wel wat ik bedoelde in elk geval.
Bedankt voor het verbeteren
*The waves you made will always be*
pi_49205512
Nah... das toevallig zeg, dat topic juist nu een kick krijgt! Ben er pas volop ingedoken, met name omdat ik met spoed op zoek ben naar een psz voor Randy en de spoed wil voorkomen met de basisschool. Al pratende met andere moeders zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen om een keuze te maken:
1) niet te ver van huis (handig met brengen/ophalen maar ook als ze zelf mogen gaan)
2) De combi schooltijden met de psz moet te doen zijn i.v.m. Tinka die maar 15 maanden jonger is (overlap)
3) school moet goed 'voelen'
4) overeenkomende doelstellingen hebben (voor ons betekent dat geen iederwijs, vrije school etc.)
5) graag cultuurrijke klassen, maar niet VOORNAMELIJK kinderen uit allochtone gezinnen (i.v.m. achterstanden)
6) scholen met een 'gelovige' basis of openbaar...

Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
  woensdag 9 mei 2007 @ 23:23:25 #63
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49207640
Ik ga Dean naar een vrije school doen, het spreekt me aan dat er in de eerste jaren nog niet puur "kennis wordt gestampt' maar dat er veel ruimte is voor de eigenheid en creativiteit voor die kleintjes.

Tevens vind ik het van belang dat hij wat leert mbt diverse religieuze "visies", maar dan niet op een manier alsof 1 daarvan zaligmakend is. Ik vind het ook leuk dat er aandacht wordt besteedt aan dingen als vieren van de seizoenen, creatieve vakken en mythologie etc.

Ik vind het belangrijk dat hij van heel veel verschillende dingen kan"proeven" en gestimuleerd wordt om er zelf uit te vissen wat hem aanspreekt, zowel qua levensvisie (wat een woord voor zo'n kleine smurf als m.b.t. zijn interessen en capaciteiten.

Dit zijn even in een notedop mijn beweegredenen op dit moment
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_49209021
vivi, ik moet je toch waarschuwen dat er op de Vrije School -hoewel er aan allerlei religies en visies aandacht wordt besteed- toch heel erg wordt geduwd naar die éne visie van De Grote Rudolf zelf. Maar wel op zo'n subtiele manier dat het je bijna ontgaat dat dat maar een visie is en niet DE waarheid. Zelfs nu op mijn 33e betrap ik mezelf nog weleens op een merkwaardig dogma of standpunt dat me daar zo is ingemasseerd dat ik niet eens meer weet dat je er ook anders over zou kunnen denken.

Daarnaast kent de antroposofie haar eigen christelijke kerk (de christengemeenschap), en die speelt best een grote rol in het onderwijs, zeker in de onderbouw. Elke ochtend een spreuk zeggen, veel christelijke liederen, alle christelijke jaarfeesten vieren, veel aandacht voor het nieuwe testament en de kinderen worden vooral als ze wat jonger zijn erg gestimuleerd mee te gaan doen aan de handelingen, wijdingen, kerkdiensten etc. Mij is wel hindoeisme en boedhisme onderwezen, omdat veel onderdelen daarvan terugkomen in de Christengemeenschap en het elkaar dus niet bijt, maar over de Islam of andere religies die niet helemaal in het straatje pasten heb ik nooit een woord gehoord.

Ik zat op een van de modernere en meer wereldse Vrije Scholen, maar ook daar werd je door leerkrachten gewoon belachelijk gemaakt als je bijvoorbeeld zei dat je graag filosofie wou gaan studeren "waarom dan? alles wat de mensheid zou willen weten is nu toch wel bekend (als in: heeft Rudolf Steiner toch al opgeschreven), waarom moet jij daar dan nu nog zelf over gaan nadenken? Zonde van de tijd en energie."

Je beweegredenen vind ik mooi en zijn ook mijn ideeën over de opvoeding van mijn kind, maar juist daarom gaat die van mij zeker NIET naar een vrije school.
mooi he, alles
  donderdag 10 mei 2007 @ 00:35:02 #65
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49210173
Mwoh, dat ze de islam niet onderwijzen vind ik nu niet echt een nadeel
De rest klopt misschien wel wat je zegt, maar ik denk dat dat op het basisonderwijs nog wel meevalt?

Ik ga sowieso nog naar een open dag natuurlijk..ik heb ook zitten twijfelen tussen deze school en een Jenaplan school....maar de smurf is pas 3 mnd dus ik heb nog even

[ Bericht 2% gewijzigd door Vivi op 10-05-2007 12:56:59 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:29:55 #66
3542 Gia
User under construction
pi_49213582
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
Kan niet spreken over alle christelijke scholen, natuurlijk, sommige gaan wat verder dan anderen.

Mijn kinderen hebben op een RK-basisschool gezeten.
Sommige leraren deden wel aan bidden, anderen deden dit in de vorm van een algemeen versje, niet een gebed, dus. Zaken als communie en vormsel werden door de school doorgeschoven naar ouders. Er was vrijwel geen begeleiding van school op dat vlak. Met Kerst werd een kerstboom versierd in de klas en maakten de OR ouders een 'kerstdiner'. Soms was er een kerstmusical, Scrooge bijvoorbeeld, door groep 7. Met Pasen was er of een paasontbijt, of een paascrea. Verder werd er, volgens mij, vrij weinig aan 't geloof gedaan.

Godsdienstlessen zijn vervangen door de methode 'leefstijl'. (Heeft jongste nu nog steeds op katholiek MO). Het gaat over contact met anderen, pesten, discriminatie e.d. Geen bijbelgedoe en zo.

Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen openbaar onderwijs en katholiek onderwijs, dus. Er is een Christelijke grondslag, met veel aandacht voor de andere mens. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat op een openbare school ook wel aan bod laten komen.

Succes met zoeken.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:34:36 #67
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_49213604
Verschillende soorten basisonderwijs
De toekomst van je kind...
Iederwijs, welke ouder heeft al spijt?
Welk onderwijstype kiezen voor je kind (Vrijeschool)
Jenaplanonderwijs
Ervaringen met daltononderwijs
Jammer dat er al best wat losse topics zijn over (het kiezen van een vorm van) basisonderwijs. Nu heb je geen overzicht, terwijl er al zoveel gezegd is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sugar op 10-05-2007 07:42:37 ]
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_49214506
Phileine, ik denk dat je zeker wel een punt hebt maar dat dat zo langzamerhand voor steeds minder vrijescholen geldt. Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische. Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) en ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet de ervaringen heb die jij nu schetst. Ik heb het meer ervaren zoals Vivi het omschrijft. Gewoon leren lezen en schrijven en rekenen maar met een hoop extra bagage er naast. Dat religieuze heb ik als kind alleen maar opgevat zoals het bedoeld is: "iets" dat stuurt, maar dat hoeft geen naam te hebben en dat kan net zo goed Allah zijn.
Wil niet zeggen dat er geen mensen met negatieve ervaringen zijn natuurlijk

Als er op een school een heel directe link wordt gelegd tussen de christengemeenschap en de school dan is dat niet goed en dan is dat ook zeker niet zoals het "hoort". Natuurlijk, je kan de vrijeschool niet zien zonder zijn achtergrond en het religieuze aspect hoort daar gewoon bij. Maar het mag nooit dwingend zijn en het moet compleet los staan van de activiteiten van de christengemeenschap. Gebeurt dat wel dan is die specifieke school niet goed bezig.

Vief, ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen en een school moet kiezen die je aanspreekt qua sfeer en lesmateriaal. Rotte appels heb je altijd, ook in het basisonderwijs. (en Zeist heeft een hele leuke vrijeschool )
pi_49242445
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 09:00 schreef owlet het volgende:
[...]Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische.
Het feit dat daar zo op gehamerd moet worden in die opleiding zegt toch eigenlijk al genoeg? Ik snap wel dat het allemaal niet zo bewust gaat, maar de meeste leraren hangen nu eenmaal de antroposofische denkbeelden aan en antroposofen meestal zijn nogal overtuigd van hun visie en brengen die ook graag over als de enige waarheid (en ik kan het weten want ik ben er zelf een geweest).
quote:
Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) [...]
geinig, ik ga je even p'm-en

Maar laten we het verder niet laten verzanden in wellus-nietus. ik zal ook eerlijk zeggen dat ik vooral op de bovenbouw een geweldige tijd heb gehad op de Vrije School en dat veel van de leerkrachten enorm inspirerend waren dus ik ben eigenlijk helemaal niet zo negatief (ik heb zelfs nog geprobeerd mijn stiefzoon op een VS te krijgen), ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar. Dus als je als Vivi je kind een zo breed en neutraal mogelijke visie wil geven, je niet daar moet zijn. (maar goed, het valt met dat breed en neutraal ook wel weer mee als de islam bijvoorbeeld al niet hoeft )
mooi he, alles
pi_49244410
Bedankt voor je reactie Gia, dat soort info wilde ik weten.
pi_49247106
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:16 schreef phileine het volgende:
ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar.
Zeker! Volgens mij heeft elke klas wel een of twee leerlingen die er zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen en de vrijeschool in kwestie een te soft aannamebeleid heeft. Dat werkt toch niet echt. Niet voor de kinderen en niet voor de leerkracht. Maar goed, geen vs-discussie hier, daar is het niet de plek voor
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:40:11 #72
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49247499
Voor zover het mijn keuze is (ik heb MikeAir nog niet gepolst hierover) hebben wij voor Emma de keuze uit een montesori, een vrije en een protestant christelijke school. De eerste is mijn lagere school, de laatste die van Mike en de middelste is om de hoek.
En al is Emma pas anderhalf, zo langzamerhand moeten we toch eens bedenken wat we willen. Als ze naar een peuterspeelzaal gaat zou het leuk zijn als dat er een is die bij de school hoort waar ze naar toe gaat.
Ow en uiteraard passen ze alledrie op de een of andere manier bij onze manier van leven en opvoeden
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 09:35:07 #73
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49258052
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:

De school waar Suus eerst op ingeschreven stond was een pc, en daar hadden ze ongeveer 1 uur per week gereserveerd om te praten over geloven, over de bijbelverhalen, over wat geloven betekent, welke geloven er zijn. Dus niet specifiek handjes vouwen en bidden, maar er gewoon in wegwijs gemaakt worden. Dat was iets wat wij wel erg fijn vonden. De school waar ze nu naar toe zal gaan is een openbare en daar hebben ze dat dus niet. Ik vind vooral de algehele sfeer, de bereikbaarheid en de resultaten van voorgaande jaren erg belangrijk.
pi_49258082
ireth, wat bedoel je met die 'resultaten van voorgaande jaren'?
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:27:15 #75
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259430
Hoe de school in voorgaande jaren heeft gepresteerd. Hoe ze scoren in begeleiding enzo. Ik heb dus van deze school een grafiekenoverzicht gekregen. Ook moet dat online na te zoeken zijn ergens...

*zoekt link*
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:28:19 #76
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259465
Hier kan je dus rapportage's vinden over scholen. http://www.owinsp.nl/
  donderdag 20 september 2007 @ 14:25:20 #77
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327305
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.

een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:33:35 #78
3542 Gia
User under construction
pi_53327510
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef KD-fotografie het volgende:
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.

een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
Zonder verder naar de linken op zich te kijken, zo'n website laat toch de beste kant van de school zien, zou ik kiezen voor het gemak wat je hebt met de openbare school. Je schoonouders in de buurt, kinderen die ze al kent op dezelfde school/klas. Vind dat al wel heel belangrijke zaken om tot een keuze te komen.

Verder houd ik persoonlijk niet zo van vernieuwingen. De vernieuwingen in het onderwijs van de laatste jaren zijn toch niet zo goed gebleken en veel wordt teruggedraaid. Dus alleen al de aanduiding vernieuwingsschool staat mij niet aan.
En als je al van sommige ouders hoort dat het 3 x niks is, dan doen de positieve verhalen er eigenlijk al niet meer toe. Is een school goed, dan hoor je dat niet.

Maar goed, dit is mijn mening, het blijft jouw keuze.
Succes
pi_53327593
Ik ben niet zo'n fan van openbaar onderwijs. Maar goed, ook niet echt van vernieuwende onderwijsvormen zoals iederwijs.

Je moet gewoon lekker langsgaan. Maak eens een rondje door de school. Zo'n indruk zegt vaak wel genoeg hoor. Waar jij je het prettigste bij voelt.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:39:20 #80
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327640
heb ondertussen wel dit gevonden

De mening van de onderwijsinspectie over de fonkelsteen is niet echt best,
"De kwaliteit van het onderwijs is zeer zwak. De school staat onder geïntensiveerd toezicht van de inspectie."

Over de Spelwert, "De kwaliteit van het onderwijs is van voldoende niveau. Er is geen aanleiding voor een aangepaste vorm van toezicht."

Zie ook: www.onderwijsinspectie.nl

De keuze lijkt me dus snel gemaakt.
pi_53327699
Na een blik op de sites --> Ik zou in dit geval zeker voor de openbare school gaan.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:43:47 #82
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327754
Helaas is hier naast deze 2 alleen de optie voor een christelijke school en een "zwarte" school.
Aanegzien wij totaal niet gelovig zijn wordt de keuze voor ons uiteraard ook wel beperkt.
pi_53327811
KD, Priscilla zit ook op een katholieke school, wij zijn ook niet katholiek. Het onderwijs is gewoon heel goed. Verder wordt er aan het geloof zelf niets gedaan. Er wordt niet uit de bijbel gelezen, er wordt geen gedachtegoed opgelegd. Je zou misschien even kunnen kijken. Je kan vragen hoeveel er aan het geloof wordt gedaan.

Verder, is het heel erg als Demi iets van het christelijke mee zou krijgen?
  donderdag 20 september 2007 @ 14:48:50 #84
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327872
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
pi_53327997
Ik snap je punt.
pi_53328170
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:48 schreef KD-fotografie het volgende:
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
Ik heb zelf op protestants christelijk onderwijs gezeten en zeker op de middelbare school was dat heel erg.

In de eerste werd het jodendom en de islam behandelt, in de tweede het hindoesime en het boeddisme en humanisme enzo en in het derde uiteindelijk het christendom met de verschillende stromingen

Ook op een christelijke school kan je dus van alles wat meekrijgen (en zo hoort het ook, vind ik)
pi_53328204
KD, op de site van de onderwijsinspectie komt de fonkelsteen er heel slecht uit. Ik zou het niet doen.
  donderdag 20 september 2007 @ 15:23:54 #88
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53328853
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
pi_53329236
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:23 schreef KD-fotografie het volgende:
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
Een echte school met den bijbel dus Overigens zou ik daar zelf ook niet voor kiezen, ook al ben ik dan wel gelovig Een beetje leren over godsdienst is prima, maar het moet er niet te dik bovenop liggen.
pi_53375049
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
pi_53375130
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 08:52 schreef Ladybos het volgende:
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
pi_53375196
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 09:16 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
Bedankt voor je reactie KP! Goed te horen dat het een uitzondering was (dacht ik al wel hoor, maar ff checken he).
Ik had begrepen dat montessori ook werkt met meerdere leeftijden in 1 groep die elkaar helpen? Of heb ik dat verkeerd begrepen? En wat bedoel je met geen taken hebben? Wordt er niet bijgehouden wat er af moet in een week ofzo? Weinig boeken als in weinig leerboeken of ook geen leesboeken? Werkt Jenaplan meer met leerboeken?
pi_53375415
Inderdaad meerdere leeftijden in 1 groep. Bijv. groep 3/4/5 (6 tm 9). Met geen (lekker Nederlands) taken, bedoel ik dat de kinderen vrij zijn om te kiezen wat ze willen. Maarrrrrrrrrrr...vrijheid in gebondenheid, dus.....de lkr houdt de leerlijn in de gaten. Zie het als een manager. Lkr weet wie wat aan het doen is of wat die eigenlijk aan het doen zou moeten zijn De lkr geeft groepslesjes waar nodig. Dat kan alleen aan groep 3 zijn,maar ook aan 2 3e groepers en 4 4e groepers bijv.

Het is dus absoluut niet zo dat de kinderen maar wat doen. Eigenlijk is het enorm gestructureerd en georganiseerd, anders kan het nooit zo zijn dat de kinderen ook zelfstandig kunnen werken. De voorbereide omgeving (klaslokaal etc) moet op orde zijn om het allemaal te laten werken.

Er is specifiek Montessorimateriaal. Google daar maar eens op. Nienhuis is een bekend leverancier en die hebben vast een site waar je ff een kijkje kan nemen. Ook hebben diverse scholen een site. Geen boeken, geen methode. Alles gebeurt met de materialen of wordt zelfgemaakt.

Aan het eind vd basisschool hebben ze hetzelfde gehad als een kind dat naar een reguliere school gaat. De weg ernaartoe is alleen anders. Ik vind op een Montessorischool de weg meer uitgebreid en het sociale aspect (samen werken etc) erg leuk.

Een iets langere bocht, maar er blijft nog zoveel over te roepen.

En ja...ik denk dat ieder kind naar een Montessorischool kan. Het zijn de ouders die niet het volste vertrouwen hebben in de school, kind of leerkracht. Heel veel ouders hebben geen flauw idee waar de school voor staat ed.

Ik probeer geen discussie op gang te brengen over de laatste alinea, volgens mij is die al vaak geweest. Vond alleen even dat je moest weten hoe ik erover denk.
pi_53375433
Zeker wel leesboeken ! Montessori heeft zelfs een erg leuke manier van leren lezen en schrijven,maar dat is weer een ander verhaal.....
pi_53379318
Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.

Veel Montessorischolen gebruiken tegenwoordig ook boeken en methodes. Er zijn specifieke Montessorimethodes, maar er zijn ook "normale" methodes die zo verknipt en geplakt worden dat ze in te zetten zijn als Montessorimethode. In plaats van een rekenmethode waar alles door elkaar staat heb je dan een aparte optellijn, aftreklijn, vermenigvuldiglijn en dergelijke. Op mijn laatste school werkten ze in een aantal bovenbouwgroepen met een methode, maar heb ik in mijn klas gewerkt aan een eigen leerlijn "Nederland door de jaren heen". Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).

Als je een goed overzicht wilt van de school waar het om gaat, zul je echt bij die school langs moeten. Maak een afspraak, ga kijken en geniet van de sfeer die er hangt. Ga ook bij de oudere klassen kijken, niet alleen bij de kleuters. Ga wel uitgebreid bij de kleuters kijken, het leukste is om daar te kijken rond kerst, als de juf of meester de extra zelfgemaakte telwerkjes en dergelijke heeft en de kids daarmee bezig zijn, dan zie je naast het materiaal ook al het extra materiaal wat gebruikt wordt en wat de leerkrachten zelf maken. Zowat al het materiaal wat gemaakt wordt voldoet aan bepaalde eisen die Montessori eraan stelt, het is dus niet zo dat er wat leuke dingen in de klas gegooid worden.

• 1. Isolatie van de eigenschap van het materiaal
    Als je voorwerpen wilt aanbieden die leren kleuren te onderscheiden moet je ze maken van dezelfde substantie, vorm en afmeting en ze mogen alleen verschillend van kleur zijn.

• 2. Er moet een controle van de fout in het materiaal aanwezig zijn:

Denk aan de houten cilinders; dit zijn langwerpige houten blokken met gaten, waarin cilinders van opklimmende afmeting passen van dik naar dun, van lang naar kort of van groot naar klein. Doordat de openingen precies overeenstemmen met de grootte van de cilinders is het niet mogelijk ze allemaal een verkeerde plaats te geven omdat er tenslotte een zou overblijven zonder plaats en dit brengt de gemaakte fout aan het licht.

• 3. De voorwerpen moeten er aantrekkelijk uit zien:

Alles moet er netjes uit zien zodat het kind wordt aangetrokken om het netjes te gebruiken.

• 4. Het materiaal moet voor het kind zijn:

Het kind moet met alles mogen en kunnen werken. Alle materiaal moet afgestemd worden op kindermaat. Kleine emmers met kleine spons en zeem. Lage wasbak en op maat gebrachte bezems.

• 5. Het materiaal moet beperkt zijn:

Bij deze beperking denkt Maria Montessori aan het ordenen van de chaos van indrukken van de wereld. Het kind heeft behoefte aan een begrensd pad dat leidt naar een duidelijk doel. Hierin moet het materiaal beperkt in aantal en doel zijn

Inmiddels is dit een post die eigenlijk niet meer zozeer in dit topic thuis hoort, maar meer in een "Wat is het verschil tussen de verschillende scholen-topic" ofzo thuis hoort, maar ik wilde even inhaken op hetgeen wat kp zei.
  • pi_53382028
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
    Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).
    O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    pi_53384319
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    pi_53388115
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:44 schreef sombie het volgende:

[..]

O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    pi_53388177
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef Ladybos het volgende:
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    oew, zie het niet als spelend leren hoor! Je moet wel degelijk dingen afkrijgen Er zijn overigens ook Montessori-middelbare scholen, maar ik heb verder geen ervaring met hoe de aansluiting is met gewone scholen. Twee vriendinnen van mij hebben vervolgens Montessori-mavo gedaan en daar laat je toch een deel Montessori varen, omdat je meer klassikaal gaat werken. Ik heb begrepen dat die overgang niet al te moeilijk is, maar ook dat hangt denk ik van het kind af.
    pi_53390183
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:07 schreef Pruk het volgende:

[..]

Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    Nee, dat snap ik! Ik stuur je een pm. Bedankt alvast!
    pi_53399622
    vivi: Het is een beetje een oude discussie die ik weer naar boven haal, sorry maar zag het nu pas.
    En niet omdat ik Phileine (of owlet) niet veel geloven of wat dan ook, maar wou toch ook nog iets positiefs schrijven

Alicia gaat dus naar de vrije school, die keuze had ik eigenlijk al gemaakt voor ik uberhaupt een vent en kind had, al hebben we in de tijd dat we daadwerkelijk moesten kiezen wel netjes een rijtje scholen bekeken, open dagen bezocht etc etc maar zijn we toch uitgekomen op de vrije school. Voor alicia is het echt een fijne school, ze krijgt echt kansen om op haar manier en in haar tijd dingen te ontdekken en te begrijpen, misschien wat langzamer (alicia heeft een super korte spanningsboog, vandaar wat langzamer) allemaal als anderen, maar ze maakt het zich wel eigen. Ze krijgt de mogelijkheid om wat langer met een ding bezig te zijn, de vrijheid om toch weer even terug te gaan naar haar eigen teruggetrokken wereldje. Als ik kijk naar leeftijdsgenootjes op andere scholen merk je natuurlijk wel grote verschillen, die kids zijn met hele andere dingen bezig en krijgen ook hele andere dingen (bv voorbereidende lessen) aangeboden op school. Maar bij ons op school is het niet zo dat als het kind daar behoefte aan heeft dat het niet aangeboden kan worden.

Wat ik ook nog erg leuk vind is dat de juf probeert het iedere dag anders te maken voor de kids, er is natuurlijk een vast ritme in de dag, maar alles er om heen is niet ieder jaar hetzelfde, alicia was 3 jr 9 mnd toen ze er kwam en we hebben alle feesten dus al meerdere keren meegemaakt, alle seizoenen al meerdere keren voorbij zien komen, maar op wat liedjes na is niets dubbel geweest, de knutsels zijn anders (het onderwerp ook, het ligt dus niet aan de leeftijd van de kids, juf kiest gewoon een ander onderwerp wat centraal komt te staan)

De lestijden (8.30 tot 13.00, in klas 2 (gr 4) komt er dan 1 middagje bij en pas in de 3e klas gaan ze 3 middagen, het max naar school) vind ik zelf ook een reuzenvoordeel, ze is nog lekker veel thuis dus als ouder zijnde kun je nog lekker veel zelf met je kids doen, je kan smiddags weg, je kan zelf het aangebodene uitbreiden (krijgen daar ook tips over vanuit school als er iets is wat aansluit).

Wat betreft de christelijke factor, ik vind dat reuze meevallen, de liedjes die ze zingen zijn er niet van doordrenkt, er zit er wel eens eentje tussen (bv met kerst en pasen) maar het merendeel zijn gewoon gezellige kinderliedjes, seizoens of feestgebonden. De feesten die wij vieren, tja het zijn er iets meer als op een christelijke school, of op een openbare. Wij hebben er 1 in de (+/- 40 dagen) das dan ook gelijk de 'perioden' waar op school mee gewerkt worden, maar als je de 'standaard' feesten al niet meer meerekent (immers op andere scholen wordt ook kerst, pasen, pinksteren gedaan, zijn de kids ook vrij met hemelvaartsdag, st maarten wordt ook op meerdere plaatsen gevierd (is meer regio geboden) ) blijft er maar weinig extra over, sterker nog het zijn er volgens mij maar 2 waar echt veel aandacht aanbesteed wordt) Andere religies kennen de kleuters niet dus misschien dat je het daarop gebasseerd zou kunnen zeggen dat het erg christelijk is. (als ik overigens vraag aan alicia wie god is, weet ze het niet, als ik vraag wie jezus is dan zegt ze dat het een baby'tje is die geboren is. (met pasen behandelen ze nu nog niet het sterven van jezus, maar het begin van de lente) Het overstelpen van die factor vind ik erg meevallen, als ze dat onbewust NU al zouden doen had ze na 2,5 jaar het wel geweten, ze is wat langzamer,maar ook weer niet zo langzaam van begrip) jayden weet het wel trouwens, 'das het mannetje waar opa en oma tegen praten bij het eten' maar hij eet daar dus ook veel vaker als alicia

(Alicia kent overigens maar 1 spreuk, das die van voor het eten waarin de bereiders van het eten en moeder aarde wordt bedankt )

Al met al ben ik dus tot NU toe erg blij dat we haar naar de vrije hebben gebracht, ze is nu nog maar een kleuter natuurlijk dus misschien veranderd er aan ons standpunt nog heel veel en misschien ervaart alicia allemaal wel heel anders en denkt ze later er niet eens over terug als een fijne tijd (al hoop ik dat als ze het niet fijn op school vind ze dat meld in de schooltijd zodat we haar misschien kunnen helpen dat te veranderen, desnoods door een andere school)
    pi_53399676
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
    Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.
    Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !
    pi_53417694
    Stap 1 is hier genomen. Het eerste doelgerichte gesprek over een schoolkeuze voor Emma is achter de rug. Mike gaat zich verdiepen in de scholen die hij niet kent (montessori en vrije). De keus is nu uit 4 scholen, twee montessori, een pc en een vrije. Waarvan 1 monessori en de pc de scholen zijn waar wij zelf op hebben gezeten.
    pi_53422127
    quote:
    Op zondag 23 september 2007 09:29 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !
    Ik denk dus ook dat elk kind geschikt voor montessori zou kunnen zijn.
    Dat plannen leren ze al vanaf groepje nul/instroom.
    Net als b.v netjes leren eten of beleefdheidsvormen is ook plannen aan te leren.
    Ik denk dat als ze dat vanaf vier jaar tot einde basisschool "ingestampt" krijgen, ze daarmee ook gelijk een mooie start hebben om op welk voortgezet onderwijs dan ook, met oog op huiswerk maken en plannen wanneer ze wat maken/leren, moeiteloos in te stromen.
    The waves you made will always be
    pi_53424611
    Nog even over montessori, ik heb op montessorionderwijs gezeten tot groep 7, daarna overgestapt naar jenaplan vanwege verhuizing van de school.

Bij de overstap bleek dat ik behoorlijk voorliep op de andere kinderen in groep 7 van de nieuwe school.

Ik heb het altijd prima naar mn zin gehad op de montessorischool, en het is echt niet vrijheid blijheid. De leerkrachten houden echt wel in de gaten of een kind wel goed meekomt. Verder was het bij ons altijd een beloning als je klaar was met je weekwerk, dan mocht je namelijk gaan verven in het handenarbeidlokaal.
    Wat ik heel goed vond is dat kinderen echt op eigen niveau kunnen werken. Dus de kinderen die gewoon sneller klaar zijn, kunnen gewoon verder werken. Kinderen die niet goed meekomen krijgen iets meer aandacht en worden geholpen door de kinderen die al klaar zijn.

En de groepen 3,4,5 en 6,7,8 bij elkaar. Echt super!
    pi_53486541
    Niet deze dus:
    quote:
    Pispaal omdat je geen moslim bent
    Door BRAM LOGGER

UTRECHT - Weg moeten van school. Niet, omdat je pest, maar omdat je wordt gepest. Het overkwam Cyril Teissier (9) op de Zuilense basisschool De Cirkel.

,Het is frustrerend dat we deze discriminatie, want dat was het, niet hebben kunnen stoppen," zegt intern schoolbegeleidster Annet van der Ree.

Als enig blank en christelijk Nederlands jongetje van de klas, werd Cyril in groep 5 zo getreiterd en gediscrimineerd door Marokkaanse klasgenootjes, dat de schoolleiding het voor Cyril beter vond hem naar een andere school te sturen. De pesters bleven ondanks hun schoppen, slaan, bedreigen, intimideren en buitensluiten op school.

Cyrils ouders, Laurent en Laura Teissier, kozen er bewust voor hun kinderen naar de zwarte school De Cirkel te laten gaan. Ook Cyrils oudere zussen (nu 15 en 19) gingen naar de, toen nog zwartere, basisschool De Cirkel. ,,Vanwege de goede sfeer. En daarnaast goed voor hun kennis van andere culturen," zegt moeder Laura. ,,En bovendien een school waar vroeger veel extra geld naar toeging, zodat er altijd veel leuke activiteiten gehouden werden. Bij de twee oudsten waren nooit problemen."

Maar bij Cyril ging het mis. ,,Het begon in groep 5. Hij had twee vriendjes. Die begonnen hem steeds vaker te slaan en te pesten. En dan lachen, als hij pijn had," aldus Laura. ,,Toen er twee nieuwe jongens in de klas kwamen, werd het erger. Die wilden zich bewijzen en stookten anderen op om Cyril te pesten."

,,Regelmatig kreeg Cyril klappen. Dit voetbalveld is alleen voor Marokkanen, jij mag niet meedoen, zeiden ze tegen hem. En als hij met de meisjes van zijn klas wilde spelen, werd hij uitgemaakt voor mietje. Ook zijn enige vriendje, een Turkse jongen, ging onder druk van de rest van de groep meedoen. Hij was dan weliswaar geen Marokkaan, maar in elk geval nog moslim. En dus beter dan Cyril."

Na elk incident ging de school om de tafel met de dadertjes. Ze sloten vrede en deden beloftes dat het niet meer zou gebeuren. Maar niet zelden werden zulke beloftes de volgende dag alweer gebroken.

Uiteindelijk ging Cyril eraan onderdoor. Hij had geen zin meer om naar school te gaan, bleef in z'n bed liggen en stelde zelf voor om naar een andere school te gaan. Dat leek ook de schoolleiding het beste. ,,Laat Cyril nou nog drie jaar naar een leuke school gaan, dit wordt alleen maar erger," zo vreesde Van der Ree. ,,Ik heb tegen Cyrils ouders gezegd dat ze hun idealisme opzij moesten zetten voor het belang van hun zoon."

Inmiddels zit Cyril, helemaal happy, in groep 6 op de Montessorischool in Oog in Al. ,,Twintig minuten fietsen, niet echt handig," zegt Laurent Teissier. ,,We balen er nog steeds van. We hadden zo gehoopt dat alledrie onze kinderen een goede basis zouden kunnen krijgen op een zwarte school. Dat is mislukt."

Deze zomer viel er een wijkbericht op de deurmat met een artikel over het succes van de 'gemengde school De Cirkel'. ,,Een prettige, veilige plek voor alle kinderen uit de buurt," staat erin.

Dat schoot Laurent en Laura Teissier in het verkeerde keelgat. ,,De school en de politiek moeten niet doen of er geen problemen zijn. Wij hebben de indruk dat pesterijen en discriminatie door Marokkaanse jongens tegen Nederlandse alleen maar toenemen in Zuilen. Daar moet iets aan gedaan worden."

http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1687405.ece

[ Bericht 1% gewijzigd door desiredbard op 26-09-2007 14:25:48 ]
    Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 16:33:40 #107
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_59553771
    * Nog een schop *

Eli is bijna 10 maanden, en na allerlei verhalen over lange wachtrijen vraag ik me af wanneer wij ons serieus moeten oriënteren op scholen, en wat dan wijsheid is daarin.

Aan de ene kant is het heel "makkelijk" om Eli naar de Joodse school te sturen, want dan krijgt hij het geloof met paplepel binnen geschoven ook op school, en de klasgenootjes gaan (gingen vroeger, zal wel niet anders zijn tegenwoordig) allemaal naar dezelfde voetbal-/tennisclub en op zaterdagmiddag zit je op dezelfde jeugdvereniging.
    Op zich is dat zeer beperkt, maar aan de andere kant, als je dat niet doet, dan heb je een grote kans dat de andere kinderen je niet accepteren, want je zit niet op de juiste school of sportclub.
    Hierbij is het uiteraard geen garantie om wel geaccepteerd te worden als je wel aan bovenstaande criteria voldoet, dus het is best ingewikkeld. Vind ik.

Dus twee vragen eigenlijk:
    1. Wanneer zijn jullie je gaan oriënteren?
    2. Kunnen jullie je vinden in bovenstaand relaas en wat zijn jullie ideeën erover? (de reden dat ik het zo op internet gooi, is dat ik wel het idee heb dat er oprecht wordt meegedacht, en jullie zitten niet in het zgn. cirkeltje, dus dat geeft ook vernieuwende ideeën)

(Of had het in deze gemoeten? Inschrijven op basisschool Naja, deze is al geschopt...)

[ Bericht 5% gewijzigd door DaviniaHR op 20-06-2008 16:39:43 ]
    *O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
    Insanity is heritable. You get it from your children.
    Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
    If you can't beat them, confuse them.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 17:13:51 #108
    156412 hestria
    erg gastvrij
    pi_59554742
    Bij michelle zijn wij gaan rondkijken toen ze 3 jaar was, hier(breda) zijn de wachtlijsten niet zo lang. Eigenlijk hadden we de keuze al gemaakt toen we michelle op de peuterspeelzaal inschreven.

Michelle gaat nu dus naar een protestantse peuterspeelzaal die is aangesloten bij de protestantse basischool. Hebben haar ook ingeschreven op die school om een aantal redenen,

1. Kleine school ong 200 leerlingen
    2. Strenge school, de meesters zijn gewoon nog meester en correcte omgang met elkaar staat daar heel hoog.
    3. hoog lesniveau(volgens de uitslagen van cito enz en inspectiedienst)
    4. Protestantse insteek van de school

Maar ik heb er lang over moeten denken, aangezien het een kleine school is kunnen we de meeste kinderen en ouders uit de kerk of zitten ze bij de jeugdclubs waar manlief en ik beide leiding geven.
    Op zich is dat wel fijn, ik weet met wie ze omgaat. Aan de andere kant ben ik bang voor het ons kent ons, en het kliekje waar je dan intercht komt.
    Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
    Trotse mama van Michelle en Dennis
    pi_59555179
    1. voor we naar deze stad verhuisden
    2. nadeel van zo'n beperkte sociale kring is: val je er eenmaal buiten, dan val je er meteen overál buiten. Wij hadden vroeger een gezin in de kerk wat op die manier er niet bij hoorde, heel vervelend zoiets. Je hebt geen 'reserve'-sociale kring om op terug te vallen. Wij zaten met hetzelfde punt (al zijn we niet joods) en hebben uiteindelijk voor een andere school gekozen dan die van 'ons kringetje' (rooms-katholieke jenaplanschool).
    * woon jij in Amsterdam? Als ik het goed heb is er een moeder op een ander forum (buiten fok dus ) die daar haar zoontje naar een niet-joodse school heeft gedaan waar wel veel joodse kinderen naar toe gaan. Misschien is dat nog iets?
    pi_59556095
    * steekt nog even kop in het zand

Moet dat eigenlijk ook gaan uitzoeken.
    Maar hoop heeeeeeeeeel erg te kunnen verhuizen uit deze wijk rond Pepijn's 4e verjaardag als ik dan hopelijk klaar ben met mijn studie.
    Geen scholen hier echt heel dichtbij.
    Wel een stuk of 4/5 op zo'n 10 minuten lopen. Alleen het meerendeel is behoorlijk zwarte school.
    (de dichtstbijzijnde school is de islamitische basisschool )

Alleen ver reizen voor een basisschool vind ik eigenlijk ook niet echt een optie... Zucht...
      vrijdag 20 juni 2008 @ 19:01:53 #111
    56471 pinquit
    oh my lama!
    pi_59557004
    ja ik moet snel eens bellen volgens mij moet ik rond nu gaan beginnen met inschrijven..
    erf de ogen van je kind - kijk erdoor
      vrijdag 20 juni 2008 @ 19:25:01 #112
    116890 _evenstar_
    Ba-dum-tisssschhh
    pi_59557635
    Heb toevallig gisteren een orientatie boekje gekregen van onderwijscultuurwetenschap.

Hier zijn volgens mij niet'zulke achterlijke wachtlijsten, maar goed ik weet sowieso nog niet waar ik een woning ga krijgen dus ook lastig bepalen.
    Als ik kijk naar wat mijn voorkeur blieft, dan wordt het montessori, maar goed omdat ik voorlopig nog minimum uitkering heb helaas, ( traject rond wsw/herintreding gaat lopen zodra ik een woning heb. ) Maar schijnt dat je daar dus ook veel meer voor betaalt is dat zo?

Daarbij, moet ik niet toch nu al gaan kijken, al is het maar om voor te leggen hoe het gezondsheidstechnisch is.
    Ze is van december dus sowieso een late leerling ( zo heet dat toch? ) misschien dan toch beter om eventueel eerst een jaar MKDV te doen, omdat ze iig tot 4.5 echt behoorlijk aandacht nodig heeft qua sporen/kruimels van eten etc. en vraag me dus ook af hoe is dat te realiseren binnen normaal onderwijs?
    Mogen ze arwen trouwens weigeren op een normale basisschool? ivm de best wel hoge aandachts level op dat gebied?
    Engaging Infinite Improbability Drive..
      vrijdag 20 juni 2008 @ 19:42:05 #113
    62233 Jelief
    ikke lief!
    pi_59558171
    Evenstar, volgens mij zijn dat heel mooie vragen voor het infonummer dat in dat mooie gidsje staat. Ik zou dat allemaal iig nietweten. Wel dat de ouderbijdrage per schoolheel erg verschilt. De hoogte daarvan staat wel in de schoolgids.

Hier zijn we er nog niet uit, vooral omdat we willen verhuizen en dus nietweten waar we dan wonen. Emma inschrijven op een school die nu dichtbij is kan natuurlijk ook maar ook dan weten we nog niet wat en waar.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 19:53:46 #114
    1762 YPPY
    Yppiaans
    pi_59558494
    Voor we gingen verhuizen, heb ik wel rondgekeken naar scholen. Als er maar 1 school is in een dorp, heb je niet veel keus. We zijn ook een keertje bij het schoolplein gaan kijken. Gevolg van de verhuizing is dus dat Anna straks naar een echte dorpsschool gaat. Praktisch alle kinderen gaan erheen. Uitzonderingen gaan naar een streng christelijke school een dorp verderop. Deze school is openbaar. Waren we niet verhuisd, dan was het een katholieke school geworden. Die had goede beoordelingen, ik hoorde ouders er positief over en de omgang op het schoolplein sprak me wel aan. Nu we echt verhuisd zijn hoor ik buren wel positief over de dorpsschool, dus ik ben benieuwd, we moeten haar nog wel inschrijven.

Davina, ik denk dat het wel verstandig kan zijn ook op andere scholen te gaan komen. Om te voorkomen dat Eli's wereldje erg klein wordt.
    "wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
    Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
    *OUD heilige*
      vrijdag 20 juni 2008 @ 20:15:06 #115
    170545 DaviniaHR
    Mrs. PhysicsRules
    pi_59558997
    Poemojn, ik woon in Amstelveen, dus de joodse school is te bereizen, als we dat zouden willen.
    Zou je mss weten welke school dat is?
    YPPY, op zich neig ik er steeds meer naar, mede omdat mijn wereldje idd erg klein was tot ik ging studeren. Maar het was ook wel lekker beschermd, zeg maar. En makkelijk, want school was altijd vrij met de joodse feestdagen

Maar ik ben dus overdreven om nu al te gaan rondneuzen? tis toch amsterdam e.o. ...
    *O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
    Insanity is heritable. You get it from your children.
    Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
    If you can't beat them, confuse them.
      Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 juni 2008 @ 20:58:24 #116
    147316 crew  DJMO
    #trut
    pi_59560225
    vanaf wanneer kan je eigenlijk je kindje al aanmelden voor een basisschol?? onze keus staat (nu al ja ) vast, maar voor ik, net vier maanden zwanger binnenstap bij die school, wil ik toch wel wat meer weten
    Ik heb er één en ik ben er trots op
    "Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
    - My 5 minutes of fame - Heldin
    DTS - Foto's en verslagen
    pi_59560912
    DJMO dat wisselt ontzettend per gemeente en of je een speciale school wilt.
    In de randstad is het geloof ik eerder nodig om in te schrijven, en met bijvoorbeeld een vrije school ook.
      Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 20 juni 2008 @ 21:27:19 #118
    147316 crew  DJMO
    #trut
    pi_59561085
    wij willen een normale basisschool, er zit er hier een op twee minuten afstand en dat is (dacht ik) een openbare, en die is vrij klein, dus dat is ook wel fijn.

vooral het feit dat die school zo klein is, en dat het zo dichtbij is, gaf nu al voor ons de doorslag..
    Ik heb er één en ik ben er trots op
    "Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
    - My 5 minutes of fame - Heldin
    DTS - Foto's en verslagen
    pi_59562001
    Toevallig zat ik hier laatst over na te denken. Vandaag dat orientatie boekje gekregen van onderwijscultuurwetenschap.
    Maar ik heb dus geen idee hoe het allemaal werkt. Wanneer je moet inschrijven enzo. En welke school. Ik neig naar openbaar, want daar zat ik zelf op en Djeez naar christelijk (hervormd) daar zat hij op.
    Dus nog goed over nadenken. Ik las dat er vaak open dagen zijn. Hoe kom je daar achter?
    De school bellen, website zoeken?
    Ik vind het wel een moeilijke keuze hoor. Heb zelf niet zulke beste herinneringen aan de basisschool. Dat lag niet aan de school, maar aan een aantal klasgenoten. Ben dan bang dat het Kim ook overkomt. Maar zo moet je natuurlijk niet denken.
    pi_59562833
    Ingrid, ik weet dat er hier in t dorp regelmatig open dagen zijn (onlangs nog een paar geweest) en dan hangen er posters bij de supermarkt enzo. anders eens een belletje doen of website van school bekijken. Ik hoef nu nog niet te gaan kijken, want het zit er dik in dat we toch gaan verhuizen volgend jaar... en hier hoef je je in elk geval niet zo ver van tevoren in te schrijven...
    Fake it till you make it...
    pi_59562955
    Davinia, ik dacht deze http://www.bms-school.nl/ en ik begreep dat de BSO gedeeld wordt met de Joodse school (rosj pina?). Schijnt alleen wel een hoge ouderbijdrage te vragen.

/edit
    Er zit dus ook een psz bij, dus met inschrijven ben je dan vast niet te vroeg, als je dat zou willen

[ Bericht 32% gewijzigd door poemojn op 20-06-2008 22:50:59 ]
      vrijdag 20 juni 2008 @ 22:56:09 #122
    4177 Jojogirl
    Curves in all the right places
    pi_59563824
    Inschrijfbeleid is heel wisselend per regio/stad/dorp/school.

Hier in Leiden zijn volgensmij 1/2 scholen heel populair (bij de kakkers dan) en daar moet je echt wel inschrijven als je kind nog geen jaar is. De scholen bij ons in de wijk schrijven over het algemeen pas in in het schooljaar dat ene kind 3 wordt.
    Hier was dat boekje van OC&W trouwens ook binnen. Lekker op tijd want Finn is net 2, maar wordt dus wel eind komend schooljaar 3.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 23:13:08 #123
    56471 pinquit
    oh my lama!
    pi_59564395
    Evenstar, hoe toevallig kregen wij ook gisteren dat boekje van het ministerie!!
    wel heeel maf, verzonden naar het adres van mijn vader
    erf de ogen van je kind - kijk erdoor
      vrijdag 20 juni 2008 @ 23:43:15 #124
    4177 Jojogirl
    Curves in all the right places
    pi_59566448
    Volgensmij krijgen alle ouders van een kind dat komend schooljaar 3 wordt dat boekje nu in de bus.

En wij zijn ons gaan oriënteren toen we zeker wisten dat we in deze wijk zouden blijven wonen. Omdat we erg hechten aan een school in de buurt kwamen er 3 in aanmerking. Een katholieke, een protestante en een openbare. Aangezien we niet gelovig zijn, zef allebei op ene openbare school hebben gezeten en de openbare school goede resultaten lijkt te hebben, wordt die het hoogstwaarschijnlijk of we moeten nog hele rare dingen geen horen/tegenkomen in de buurt of op een open dag.
      vrijdag 20 juni 2008 @ 23:49:40 #125
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_59566785
    Tipje , want ik hoor in mijn omgeving veel mensen die het niet doen. Neem je kind mee als je gaat kijken op een school. Wij zijn bij drie scholen geweest (Freek was een jaar of drie, in de plaats waar wij wonen hoef je niet heel erg snel te zijn), en hebben mede op basis van de manier waarop er op ons kind gereageerd hebben we de keus gemaakt.

Dat lijkt me ook het moeilijke van vroeg een schoolkeuze te moeten maken. Je weet niet hoe je kind is tegen de tijd dat ie vier is. Tenminste... ik niet .
    Losing love is like a window in your hart,
    everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
    pi_59567036
    Dat werkt niet als je kind in standje 'dwars' gaat omdat vriendinnetje naar een andere school gaat
      vrijdag 20 juni 2008 @ 23:56:33 #127
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_59567085
    Dat deed die van mij dan weer niet
      vrijdag 20 juni 2008 @ 23:57:55 #128
    5177 Leah
    I'm going to Graceland
    pi_59567135
    Maar dat je kind in standje dwars gaat weet je ook niet als je ze al heel vroeg inschrijft. Dus een deel van de tip blijft
    pi_59567831
    Verder is het ook best een goede tip idd
    Woensdag mag ze naar de doorstroomochtend, en ze heeft er nu echt zin in Ik ben zelf ook wel benieuwd hoe het zal gaan.
      zaterdag 21 juni 2008 @ 01:28:30 #130
    119411 Paradijsvogeltje
    is veilig geland!
    pi_59569976
    Ik kreeg gisteren ook zo'n brief binnen dat in het jaar 2008/2009 mijn kind drie wordt blablabla...school uitkiezen. Gelukkig weten wij wel het één en ander van basisscholen
    Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
    Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')