Volgens mij is 'normen en waarden' helemaal niet aan de richting van een school gelieerd, sterker nog, op de (katholieke) school waar ik vroeger zat keken we collectief neer op de goddeloze bende van de school naast ons (en ik was zelf niet eens gelovig, kan je nagaan). En nee, ik denk ook niet dat die houding exemplarisch was voor christelijke scholen in het algemeen. Ik denk dat het verschil tussen scholen onderling gewoon groter is dan het verschil tussen katholieke en openbare scholen, mocht dat er al zijn.quote:Op donderdag 16 september 2004 12:28 schreef bastardhost het volgende:
Onze keuze viel op een school met een geloofs achtergrond. Niet om het geloof op zich, maar meer om de normen en waarden ervan [..]
Nou geloof me er zijn hier in de omgeving scholen genoeg waarbij de pas geboren broertjes en zusjes direct ingeschreven worden om maar een plekje te hebben.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Wanneer schrijf je je kind eigenlijk in?
(Ja, ja, ik snap dat 3 maanden een beetje vroeg is ja.)
Geen ideequote:Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Zelf denk ik er ongeveer eender over. Alleen wil ik mijn kinderen de kans bieden dit zelf uit te vinden. Voor heel veel mensen werkt geloven positief. Wie ben ik om mijn kinderen die kans "by design" te ontnemen?quote:Op donderdag 16 september 2004 18:20 schreef speedfreakssj het volgende:
Godsdienstzooi vind ik persoonlijk slecht. [..]
Waarom denk je dat?quote:Op woensdag 15 september 2004 23:55 schreef moussy het volgende:
Loop eens onverwachts een school binnen en ga dan naar de klas waar je oudste in zou komen te zitten. Dan krijg je vaak al een ander beeld, dan dat je op afspraak komt.
Om te kijken of ze ook zo overdreven poezelig doen als ik er niet bij benquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:16 schreef Moonah het volgende:
[..]
Waarom denk je dat?
Zouden scholen zich werkelijk beter voordoen dan ze zijn als ouders op bezoek komen?
Of zou het wellicht zo kunnen zijn dat leerkrachten altijd het beste met 'hun' kinderen voorhebben?
Hm, dat is idd niet wat je mag verwachten. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een slechte sfeer of een pedagogisch onveilige situatie kunt verbloemen op een georganiseerde dag....quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:31 schreef moussy het volgende:
Mijn ervaring met een peuterspeelzaal was dat het er dus totaal anders aan toe ging als ik onverwachts kwam. Kinderen werden aan armen gegrepen en op een stoeltje gekwakt en zo waren er nog wat dingetjes.
Da's waar!quote:en daarbij vind ik het wel prettig om te zien of een juf-meester orde kan scheppen in een dolle kleuterklas en dat zie je niet op een voorlichtingsavond.
Hier is de gewone inschrijfdag altijd ergens rond februari. Dan worden de kinderen aangemeld die voor 1 oktober van het jaar daarop 4 worden. Het kan dus zijn dat je kind net 2,5 is.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Dat ligt eraan.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:20 schreef dutchie het volgende:
Wat belachelijk!quote:Op vrijdag 17 september 2004 16:02 schreef es70 het volgende:
Hier valt er niets te kiezen qua katholiek, christelijk of openbaar. Er zijn alleen maar katholieke scholen... Nu ben ik katholiek, dus dat is niet het probleem.
Ook kan je niet kiezen op welke school je je kind zou willen hebben, dat wordt toegewezen door een (on)'wijze' commissie. De enige belofte die ze doen is dat je niet meer dan 2 verschillende scholen toegewezen krijgt.
Ik heb ontzettend moeten knokken om mijn 4 kinderen op dezelfde school te krijgen, en ik ben een van de weinigen die het voor elkaar heeft gekregen.
Als het aan het Stichting Katholiek Onderwijs Volendam had gelegen, hadden mijn kinderen om-en-om op een andere school gezeten (nr. 1 +3 op school 1, en nr. 2 + 4 op school 2). Mijn kinderen zijn nu 8, 6, 5 en 4, niet echt een haalbare siuatie dus.
In ons gevecht tegen het SKOV zijn we tot het ministerie en al aan de bel gaan trekken, maar zonder resultaten...
De situatie is niet illegaal, maar wel uitzonderlijk![]()
Jij woon toch ook in Capelle?quote:Op donderdag 16 september 2004 16:56 schreef E.T. het volgende:
[..]
Geen idee
Ik weet wel al naar welke school Saskia straks gaat.
Hier in de wijk hebben we drie scholen; een openbare, een zwaar gereformeerde en een christelijke. De zwaar gereformeerde valt af; de moeders die daar hun kinderen ophalen hebben allemaal lange rokken aan, zijn zwaar gelovig (en dan bedoel ik heel zwaar) daar voel ik me niet prettig bij (geen autorijden op zondag, 2x naar de kerk, etc) Dan de openbare.. als ik hoor wat voor taal daar op het schoolplein uitgekraamd wordt door 6 a 7 jarigen, hoe die naar hun ouders en leerkrachten toe communiceren, nee sorry...
De Christelijke is een mooie tussenweg hier. Ja, de leerkrachten worden met 'u' aangesproken, de kinderen zijn lekker vrij, er wordt wel wat aan geloof gedaan (precies genoeg, ik vind dat Saskia daar best wel wat over mee mag krijgen) maar er wordt vooral 'gewoon' gedaan. Zoals ikzelf ook ben.
Buiten de wijk wil ik Saskia niet naar school hebben. Ik vind het belangrijk dat ze vriendinnetjes/klasgenootjes in de buurt heeft. Dat ze (een paar jaar verder) zelf naar school kan gaan, dat ik haar niet met de auto weg hoef te brengen en dat ze de kinderen in de buurt niet kent, want die spelen allemaal met klasgenootjes die wel in de buurt wonen. (er woont hier een meisje van 8 dat niet in de buurt op school gaat (zij gaat naar een andere streng gelovige school).. het kind zie ik altijd alleen in de buurt rolschaatsen enzo)
Kwam er tijdens wat surfen laatst nog achter dat de school die we uitgekozen hebben ook nog eens heel goed scoort in diverse onderzoeken en dat inderdaad hun beleid (zoals ze op hun website vermelden) heel goed bij mijn ideeen aansluit.
Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)quote:Op zaterdag 18 september 2004 00:07 schreef TC03 het volgende:
[..]
Jij woon toch ook in Capelle?
Is die openbare toevallig De Pyramide? Daar heb ik op gezeten.![]()
Ohw, okéquote:Op zaterdag 18 september 2004 11:45 schreef E.T. het volgende:
[..]
Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)
Mijn zoon (8) gaat ook naar het montessori onderwijs vanwege bovenstaande redenen.quote:Op donderdag 16 september 2004 15:37 schreef TaraS het volgende:
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.
Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.
Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
*uit lurkstandquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:00 schreef phileine het volgende:
Hier gaan ze vanaf hun derde jaar van 9.00 tot 14.00 uur naar school, veel kinderen blijven dan nog voor eten en naschoolse opvang. Ik vond dat in het begin ook heel lang, maar ik heb een keer een dagje meegelopen en er worden heel veel rustmoment ingelast. Dan doen ze bijvoorbeeld de lichten uit en en gordijnen dicht, dan gaan alle kindjes aan tafel zitten en leggen hun hoofd op hun armpjes en dan is er wat muziek op de achtergrond of leest de juf wat voor. Op die manier komen ze echt wel tot rust en daarna zijn ze weer vol energie voor de volgende activiteit. De klasjes zijn ook vrij klein (15 kinderen gemiddeld), dat helpt denk ik ook wel.
libel, moeten die kinderen bij jullie dan ook al zindelijk zijn?
Openbare school,protestants en vooraf veel inlichtingen via het internet en kenissen opgedaan alvorens contact gezocht met de school.quote:Op woensdag 15 september 2004 23:53 schreef mjdejong het volgende:
In mei 2005 wordt onze oudste alweer 4 en moet dus naar school. De jongste word in december van dit jaar 2 dus die gaat dan naar de peuterspeelzaal. We zijn de scholen in onze buurt afgegaan om een school van onze oudste uit te zoeken. De jaarboekjes gelezen met de scholen gepraat met ouders gepraat enz. Maar welke en waar kies je op?
Waar zijn we geweest:
De christelijke, de openbare maar we zijn voor de katholieke basisschool gegaan omdat die gewoon gelijk goed voelde.
Hoe hebben jullie gekozen en was je eerste indruk de juist?
Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.quote:Op woensdag 9 mei 2007 12:55 schreef owlet het volgende:
Ik vind het erg lang, voor kleuters. De kleuters waar ik voor de klas heb gestaan waren, op een paar oudste kleuters na, echt wel toe aan huis om 13.00 uur.
Er zijn volgens mij genoeg leerkrachten die dat helemaal niet vervelend vinden. Het is heel normaal als een jonge kleuter niet direct hele dagen naar school gaat. Het ene kind is het andere niet dus het ene kind is zo gewend een ander heeft wat meer tijd nodig. Het is heel wat voor de meeste kinderen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 19:12 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.
Mijn oudste had wat meer slaap nodig en sliep op de vrije woensdagmiddag een paar uurtjes extra. De jongste heeft altijd minder slaap nodig gehad. Is wel makkelijk, eigenlijk, want ze zijn altijd gelijktijdig naar bed gegaan. Is nog steeds zo.
Sorry, verkeerd verwoord met snel willen zijn, was wel wat ik bedoelde in elk geval.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Libel het volgende:
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
Kan niet spreken over alle christelijke scholen, natuurlijk, sommige gaan wat verder dan anderen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas!Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?
Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?![]()
Het feit dat daar zo op gehamerd moet worden in die opleiding zegt toch eigenlijk al genoeg? Ik snap wel dat het allemaal niet zo bewust gaat, maar de meeste leraren hangen nu eenmaal de antroposofische denkbeelden aan en antroposofen meestal zijn nogal overtuigd van hun visie en brengen die ook graag over als de enige waarheid (en ik kan het weten want ik ben er zelf een geweest).quote:Op donderdag 10 mei 2007 09:00 schreef owlet het volgende:
[...]Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische.
geinig, ik ga je even p'm-enquote:Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) [...]
Zeker! Volgens mij heeft elke klas wel een of twee leerlingen die er zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen en de vrijeschool in kwestie een te soft aannamebeleid heeft. Dat werkt toch niet echt. Niet voor de kinderen en niet voor de leerkracht. Maar goed, geen vs-discussie hier, daar is het niet de plek voorquote:Op donderdag 10 mei 2007 21:16 schreef phileine het volgende:
ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar.
De school waar Suus eerst op ingeschreven stond was een pc, en daar hadden ze ongeveer 1 uur per week gereserveerd om te praten over geloven, over de bijbelverhalen, over wat geloven betekent, welke geloven er zijn. Dus niet specifiek handjes vouwen en bidden, maar er gewoon in wegwijs gemaakt worden. Dat was iets wat wij wel erg fijn vonden. De school waar ze nu naar toe zal gaan is een openbare en daar hebben ze dat dus niet. Ik vind vooral de algehele sfeer, de bereikbaarheid en de resultaten van voorgaande jaren erg belangrijk.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas!Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?
Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?![]()
Zonder verder naar de linken op zich te kijken, zo'n website laat toch de beste kant van de school zien, zou ik kiezen voor het gemak wat je hebt met de openbare school. Je schoonouders in de buurt, kinderen die ze al kent op dezelfde school/klas. Vind dat al wel heel belangrijke zaken om tot een keuze te komen.quote:Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef KD-fotografie het volgende:
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.
Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.
een vernieuwingsschool.
www.fonkelsteen.org
En een openbare school
www.spelwert.nl
De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.
Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks
Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
Ik heb zelf op protestants christelijk onderwijs gezeten en zeker op de middelbare school was dat heel erg.quote:Op donderdag 20 september 2007 14:48 schreef KD-fotografie het volgende:
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
Een echte school met den bijbel dusquote:Op donderdag 20 september 2007 15:23 schreef KD-fotografie het volgende:
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!
Basisschool uitzoeken
Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.quote:Op zaterdag 22 september 2007 08:52 schreef Ladybos het volgende:
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan schoolSowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
Bedankt voor je reactie KP! Goed te horen dat het een uitzondering was (dacht ik al wel hoor, maar ff checken he).quote:Op zaterdag 22 september 2007 09:16 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
[..]
Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.
Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.
Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).
Dat ga ik niet in dit topic doenquote:Op zaterdag 22 september 2007 15:44 schreef sombie het volgende:
[..]
O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
oew, zie het niet als spelend leren hoor! Je moet wel degelijk dingen afkrijgenquote:Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef Ladybos het volgende:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
Nee, dat snap ik! Ik stuur je een pm. Bedankt alvast!quote:Op zaterdag 22 september 2007 20:07 schreef Pruk het volgende:
[..]
Dat ga ik niet in dit topic doenIk ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !quote:Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.
Ik denk dus ook dat elk kind geschikt voor montessori zou kunnen zijn.quote:Op zondag 23 september 2007 09:29 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
[..]
Prima als je er zo over denkt. Ik heb daar uiteraard wel iets over te roepen, maar dat lijkt me hier niet de plek voor. Wie weet komt die discussie ooit nog wel eens. Voor nu fijne zondag !
quote:Pispaal omdat je geen moslim bent
Door BRAM LOGGER
UTRECHT - Weg moeten van school. Niet, omdat je pest, maar omdat je wordt gepest. Het overkwam Cyril Teissier (9) op de Zuilense basisschool De Cirkel.
,Het is frustrerend dat we deze discriminatie, want dat was het, niet hebben kunnen stoppen," zegt intern schoolbegeleidster Annet van der Ree.
Als enig blank en christelijk Nederlands jongetje van de klas, werd Cyril in groep 5 zo getreiterd en gediscrimineerd door Marokkaanse klasgenootjes, dat de schoolleiding het voor Cyril beter vond hem naar een andere school te sturen. De pesters bleven ondanks hun schoppen, slaan, bedreigen, intimideren en buitensluiten op school.
Cyrils ouders, Laurent en Laura Teissier, kozen er bewust voor hun kinderen naar de zwarte school De Cirkel te laten gaan. Ook Cyrils oudere zussen (nu 15 en 19) gingen naar de, toen nog zwartere, basisschool De Cirkel. ,,Vanwege de goede sfeer. En daarnaast goed voor hun kennis van andere culturen," zegt moeder Laura. ,,En bovendien een school waar vroeger veel extra geld naar toeging, zodat er altijd veel leuke activiteiten gehouden werden. Bij de twee oudsten waren nooit problemen."
Maar bij Cyril ging het mis. ,,Het begon in groep 5. Hij had twee vriendjes. Die begonnen hem steeds vaker te slaan en te pesten. En dan lachen, als hij pijn had," aldus Laura. ,,Toen er twee nieuwe jongens in de klas kwamen, werd het erger. Die wilden zich bewijzen en stookten anderen op om Cyril te pesten."
,,Regelmatig kreeg Cyril klappen. Dit voetbalveld is alleen voor Marokkanen, jij mag niet meedoen, zeiden ze tegen hem. En als hij met de meisjes van zijn klas wilde spelen, werd hij uitgemaakt voor mietje. Ook zijn enige vriendje, een Turkse jongen, ging onder druk van de rest van de groep meedoen. Hij was dan weliswaar geen Marokkaan, maar in elk geval nog moslim. En dus beter dan Cyril."
Na elk incident ging de school om de tafel met de dadertjes. Ze sloten vrede en deden beloftes dat het niet meer zou gebeuren. Maar niet zelden werden zulke beloftes de volgende dag alweer gebroken.
Uiteindelijk ging Cyril eraan onderdoor. Hij had geen zin meer om naar school te gaan, bleef in z'n bed liggen en stelde zelf voor om naar een andere school te gaan. Dat leek ook de schoolleiding het beste. ,,Laat Cyril nou nog drie jaar naar een leuke school gaan, dit wordt alleen maar erger," zo vreesde Van der Ree. ,,Ik heb tegen Cyrils ouders gezegd dat ze hun idealisme opzij moesten zetten voor het belang van hun zoon."
Inmiddels zit Cyril, helemaal happy, in groep 6 op de Montessorischool in Oog in Al. ,,Twintig minuten fietsen, niet echt handig," zegt Laurent Teissier. ,,We balen er nog steeds van. We hadden zo gehoopt dat alledrie onze kinderen een goede basis zouden kunnen krijgen op een zwarte school. Dat is mislukt."
Deze zomer viel er een wijkbericht op de deurmat met een artikel over het succes van de 'gemengde school De Cirkel'. ,,Een prettige, veilige plek voor alle kinderen uit de buurt," staat erin.
Dat schoot Laurent en Laura Teissier in het verkeerde keelgat. ,,De school en de politiek moeten niet doen of er geen problemen zijn. Wij hebben de indruk dat pesterijen en discriminatie door Marokkaanse jongens tegen Nederlandse alleen maar toenemen in Zuilen. Daar moet iets aan gedaan worden."
http://www.ad.nl/utrecht/stad/article1687405.ece
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |