vivi: Het is een beetje een oude discussie die ik weer naar boven haal, sorry maar zag het nu pas.
En niet omdat ik Phileine (of owlet) niet veel geloven of wat dan ook, maar wou toch ook nog iets positiefs schrijven
![]()
Alicia gaat dus naar de vrije school, die keuze had ik eigenlijk al gemaakt voor ik uberhaupt een vent en kind had, al hebben we in de tijd dat we daadwerkelijk moesten kiezen wel netjes een rijtje scholen bekeken, open dagen bezocht etc etc maar zijn we toch uitgekomen op de vrije school. Voor alicia is het echt een fijne school, ze krijgt echt kansen om op haar manier en in haar tijd dingen te ontdekken en te begrijpen, misschien wat langzamer (alicia heeft een super korte spanningsboog, vandaar wat langzamer) allemaal als anderen, maar ze maakt het zich wel eigen. Ze krijgt de mogelijkheid om wat langer met een ding bezig te zijn, de vrijheid om toch weer even terug te gaan naar haar eigen teruggetrokken wereldje. Als ik kijk naar leeftijdsgenootjes op andere scholen merk je natuurlijk wel grote verschillen, die kids zijn met hele andere dingen bezig en krijgen ook hele andere dingen (bv voorbereidende lessen) aangeboden op school. Maar bij ons op school is het niet zo dat als het kind daar behoefte aan heeft dat het niet aangeboden kan worden.
Wat ik ook nog erg leuk vind is dat de juf probeert het iedere dag anders te maken voor de kids, er is natuurlijk een vast ritme in de dag, maar alles er om heen is niet ieder jaar hetzelfde, alicia was 3 jr 9 mnd toen ze er kwam en we hebben alle feesten dus al meerdere keren meegemaakt, alle seizoenen al meerdere keren voorbij zien komen, maar op wat liedjes na is niets dubbel geweest, de knutsels zijn anders (het onderwerp ook, het ligt dus niet aan de leeftijd van de kids, juf kiest gewoon een ander onderwerp wat centraal komt te staan)
De lestijden (8.30 tot 13.00, in klas 2 (gr 4) komt er dan 1 middagje bij en pas in de 3e klas gaan ze 3 middagen, het max naar school) vind ik zelf ook een reuzenvoordeel, ze is nog lekker veel thuis dus als ouder zijnde kun je nog lekker veel zelf met je kids doen, je kan smiddags weg, je kan zelf het aangebodene uitbreiden (krijgen daar ook tips over vanuit school als er iets is wat aansluit).
Wat betreft de christelijke factor, ik vind dat reuze meevallen, de liedjes die ze zingen zijn er niet van doordrenkt, er zit er wel eens eentje tussen (bv met kerst en pasen) maar het merendeel zijn gewoon gezellige kinderliedjes, seizoens of feestgebonden. De feesten die wij vieren, tja het zijn er iets meer als op een christelijke school, of op een openbare. Wij hebben er 1 in de (+/- 40 dagen) das dan ook gelijk de 'perioden' waar op school mee gewerkt worden, maar als je de 'standaard' feesten al niet meer meerekent (immers op andere scholen wordt ook kerst, pasen, pinksteren gedaan, zijn de kids ook vrij met hemelvaartsdag, st maarten wordt ook op meerdere plaatsen gevierd (is meer regio geboden) ) blijft er maar weinig extra over, sterker nog het zijn er volgens mij maar 2 waar echt veel aandacht aanbesteed wordt) Andere religies kennen de kleuters niet dus misschien dat je het daarop gebasseerd zou kunnen zeggen dat het erg christelijk is. (als ik overigens vraag aan alicia wie god is, weet ze het niet, als ik vraag wie jezus is dan zegt ze dat het een baby'tje is die geboren is. (met pasen behandelen ze nu nog niet het sterven van jezus, maar het begin van de lente) Het overstelpen van die factor vind ik erg meevallen, als ze dat onbewust NU al zouden doen had ze na 2,5 jaar het wel geweten, ze is wat langzamer,maar ook weer niet zo langzaam van begrip)
jayden weet het wel trouwens, 'das het mannetje waar opa en oma tegen praten bij het eten' maar hij eet daar dus ook veel vaker als alicia (Alicia kent overigens maar 1 spreuk, das die van voor het eten waarin de bereiders van het eten en moeder aarde wordt bedankt )
Al met al ben ik dus tot NU toe erg blij dat we haar naar de vrije hebben gebracht, ze is nu nog maar een kleuter natuurlijk dus misschien veranderd er aan ons standpunt nog heel veel en misschien ervaart alicia allemaal wel heel anders en denkt ze later er niet eens over terug als een fijne tijd (al hoop ik dat als ze het niet fijn op school vind ze dat meld in de schooltijd zodat we haar misschien kunnen helpen dat te veranderen, desnoods door een andere school)