abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49188816
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:00 schreef phileine het volgende:
Hier gaan ze vanaf hun derde jaar van 9.00 tot 14.00 uur naar school, veel kinderen blijven dan nog voor eten en naschoolse opvang. Ik vond dat in het begin ook heel lang, maar ik heb een keer een dagje meegelopen en er worden heel veel rustmoment ingelast. Dan doen ze bijvoorbeeld de lichten uit en en gordijnen dicht, dan gaan alle kindjes aan tafel zitten en leggen hun hoofd op hun armpjes en dan is er wat muziek op de achtergrond of leest de juf wat voor. Op die manier komen ze echt wel tot rust en daarna zijn ze weer vol energie voor de volgende activiteit. De klasjes zijn ook vrij klein (15 kinderen gemiddeld), dat helpt denk ik ook wel.

libel, moeten die kinderen bij jullie dan ook al zindelijk zijn?
*uit lurkstand

Er wordt inderdaad gevraagd dat de kinderen zindelijk zijn wanneer je ze naar school brengt...
Vaak zijn kinderen dit echter niet en dan blijven ze gewoon nog wat langer thuis alvorens naar school te gaan (ze hebben nog geen schoolplicht, dat is pas vanaf 5jaar).

*terug gaat lurken
*The waves you made will always be*
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:14:16 #52
133767 Libel
Mama van Aiken, Iben en Junah
pi_49189240
Ja, ze moeten wel zindelijk zijn. Als dat niet het geval is, wordt er gevraagd om ze nog wat langer thuis te houden.
In de eerste kleuterklas gebeuren dan ook nog elke dag 'ongelukjes'.
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:15:26 #53
133767 Libel
Mama van Aiken, Iben en Junah
pi_49189282
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
  woensdag 9 mei 2007 @ 16:34:02 #54
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_49190101
Wij hebben gekozen voor een school die wat later op de dag uit was, om zo de tijd dat priscil alleen is zo kort mogelijk te maken.

Schooltijden:
8.45 - 12.30 13.30 - 15.30
woensdag 8.45 - 12.30

Toen we gingen kijken op deze school hadden we ook meteen een hele goede indruk. Alle groepen zitten "door elkaar". Daarmee bedoel ik dat de klassen door de hele school zitten verdeelt. Dus wel de groepen in 1 lokaal. Maar het lokaal van groep 3 zit bijvoorbeeld naast het lokaal van groep 8.
Verder moet ik zeggen dat onze eerste indruk ook wel de juiste was....
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_49191376
Oh ja, de meeste scholen hebben natuurlijk een uur vrij tussen de middag. Ik ben scholen met een continurooster gewend. Dat maakt we verschil in of het lang of niet is
  woensdag 9 mei 2007 @ 19:02:48 #56
167723 sanni
Acima de seu
pi_49195158
quote:
Op woensdag 15 september 2004 23:53 schreef mjdejong het volgende:
In mei 2005 wordt onze oudste alweer 4 en moet dus naar school. De jongste word in december van dit jaar 2 dus die gaat dan naar de peuterspeelzaal. We zijn de scholen in onze buurt afgegaan om een school van onze oudste uit te zoeken. De jaarboekjes gelezen met de scholen gepraat met ouders gepraat enz. Maar welke en waar kies je op?

Waar zijn we geweest:
De christelijke, de openbare maar we zijn voor de katholieke basisschool gegaan omdat die gewoon gelijk goed voelde.

Hoe hebben jullie gekozen en was je eerste indruk de juist?
Openbare school,protestants en vooraf veel inlichtingen via het internet en kenissen opgedaan alvorens contact gezocht met de school.
  woensdag 9 mei 2007 @ 19:12:06 #57
3542 Gia
User under construction
pi_49195447
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 12:55 schreef owlet het volgende:
Ik vind het erg lang, voor kleuters. De kleuters waar ik voor de klas heb gestaan waren, op een paar oudste kleuters na, echt wel toe aan huis om 13.00 uur.
Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.

Mijn oudste had wat meer slaap nodig en sliep op de vrije woensdagmiddag een paar uurtjes extra. De jongste heeft altijd minder slaap nodig gehad. Is wel makkelijk, eigenlijk, want ze zijn altijd gelijktijdig naar bed gegaan. Is nog steeds zo.
pi_49195554
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 19:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik ben met mijn kinderen niet anders gewend geweest als alle dagen 8.30 - 12.00 en 13.30 tot 15.30 en om de week vrijdag vrij. Ik heb ze ook nooit thuis gehouden onder het mom van 'ze zijn toch nog niet leerplichtig'. Vinden ze op school heel vervelend als je dat doet. Ze wennen er echt wel snel aan.

Mijn oudste had wat meer slaap nodig en sliep op de vrije woensdagmiddag een paar uurtjes extra. De jongste heeft altijd minder slaap nodig gehad. Is wel makkelijk, eigenlijk, want ze zijn altijd gelijktijdig naar bed gegaan. Is nog steeds zo.
Er zijn volgens mij genoeg leerkrachten die dat helemaal niet vervelend vinden. Het is heel normaal als een jonge kleuter niet direct hele dagen naar school gaat. Het ene kind is het andere niet dus het ene kind is zo gewend een ander heeft wat meer tijd nodig. Het is heel wat voor de meeste kinderen.
pi_49199901
En dan nog, als het voor het kind echt beter is om op de nog niet leerplichtige leeftijd echt een paar keer een kort dagje te maken dan moet de school echt wel met heel goede argumenten komen wil ik mijn kind dan maar langer naar school doen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 21:22:07 #60
37150 livelink
keek op mijn week ( Š DJ11)
pi_49201200
Katja heeft wel een continuerooster. Zij zit nog in groep 1 en heeft maandag vrij. Dinsdag, donderdag en vrijdag zit ze van 08.30 - 14.30 op school en woensdag van 08.30 - 12.30.

Eigenlijk wel apart, al die verschillende tijden en roosters. Een beetje off-topic misschien, maar Job gaat vanaf november naar school en zal dan van november t/m juli samen met Katja in de klas zitten.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met 2 kinderen in dezelfde klas?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_49203492
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Libel het volgende:
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
Sorry, verkeerd verwoord met snel willen zijn, was wel wat ik bedoelde in elk geval.
Bedankt voor het verbeteren
*The waves you made will always be*
pi_49205512
Nah... das toevallig zeg, dat topic juist nu een kick krijgt! Ben er pas volop ingedoken, met name omdat ik met spoed op zoek ben naar een psz voor Randy en de spoed wil voorkomen met de basisschool. Al pratende met andere moeders zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen om een keuze te maken:
1) niet te ver van huis (handig met brengen/ophalen maar ook als ze zelf mogen gaan)
2) De combi schooltijden met de psz moet te doen zijn i.v.m. Tinka die maar 15 maanden jonger is (overlap)
3) school moet goed 'voelen'
4) overeenkomende doelstellingen hebben (voor ons betekent dat geen iederwijs, vrije school etc.)
5) graag cultuurrijke klassen, maar niet VOORNAMELIJK kinderen uit allochtone gezinnen (i.v.m. achterstanden)
6) scholen met een 'gelovige' basis of openbaar...

Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
  woensdag 9 mei 2007 @ 23:23:25 #63
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49207640
Ik ga Dean naar een vrije school doen, het spreekt me aan dat er in de eerste jaren nog niet puur "kennis wordt gestampt' maar dat er veel ruimte is voor de eigenheid en creativiteit voor die kleintjes.

Tevens vind ik het van belang dat hij wat leert mbt diverse religieuze "visies", maar dan niet op een manier alsof 1 daarvan zaligmakend is. Ik vind het ook leuk dat er aandacht wordt besteedt aan dingen als vieren van de seizoenen, creatieve vakken en mythologie etc.

Ik vind het belangrijk dat hij van heel veel verschillende dingen kan"proeven" en gestimuleerd wordt om er zelf uit te vissen wat hem aanspreekt, zowel qua levensvisie (wat een woord voor zo'n kleine smurf als m.b.t. zijn interessen en capaciteiten.

Dit zijn even in een notedop mijn beweegredenen op dit moment
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_49209021
vivi, ik moet je toch waarschuwen dat er op de Vrije School -hoewel er aan allerlei religies en visies aandacht wordt besteed- toch heel erg wordt geduwd naar die éne visie van De Grote Rudolf zelf. Maar wel op zo'n subtiele manier dat het je bijna ontgaat dat dat maar een visie is en niet DE waarheid. Zelfs nu op mijn 33e betrap ik mezelf nog weleens op een merkwaardig dogma of standpunt dat me daar zo is ingemasseerd dat ik niet eens meer weet dat je er ook anders over zou kunnen denken.

Daarnaast kent de antroposofie haar eigen christelijke kerk (de christengemeenschap), en die speelt best een grote rol in het onderwijs, zeker in de onderbouw. Elke ochtend een spreuk zeggen, veel christelijke liederen, alle christelijke jaarfeesten vieren, veel aandacht voor het nieuwe testament en de kinderen worden vooral als ze wat jonger zijn erg gestimuleerd mee te gaan doen aan de handelingen, wijdingen, kerkdiensten etc. Mij is wel hindoeisme en boedhisme onderwezen, omdat veel onderdelen daarvan terugkomen in de Christengemeenschap en het elkaar dus niet bijt, maar over de Islam of andere religies die niet helemaal in het straatje pasten heb ik nooit een woord gehoord.

Ik zat op een van de modernere en meer wereldse Vrije Scholen, maar ook daar werd je door leerkrachten gewoon belachelijk gemaakt als je bijvoorbeeld zei dat je graag filosofie wou gaan studeren "waarom dan? alles wat de mensheid zou willen weten is nu toch wel bekend (als in: heeft Rudolf Steiner toch al opgeschreven), waarom moet jij daar dan nu nog zelf over gaan nadenken? Zonde van de tijd en energie."

Je beweegredenen vind ik mooi en zijn ook mijn ideeën over de opvoeding van mijn kind, maar juist daarom gaat die van mij zeker NIET naar een vrije school.
mooi he, alles
  donderdag 10 mei 2007 @ 00:35:02 #65
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49210173
Mwoh, dat ze de islam niet onderwijzen vind ik nu niet echt een nadeel
De rest klopt misschien wel wat je zegt, maar ik denk dat dat op het basisonderwijs nog wel meevalt?

Ik ga sowieso nog naar een open dag natuurlijk..ik heb ook zitten twijfelen tussen deze school en een Jenaplan school....maar de smurf is pas 3 mnd dus ik heb nog even

[ Bericht 2% gewijzigd door Vivi op 10-05-2007 12:56:59 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:29:55 #66
3542 Gia
User under construction
pi_49213582
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
Kan niet spreken over alle christelijke scholen, natuurlijk, sommige gaan wat verder dan anderen.

Mijn kinderen hebben op een RK-basisschool gezeten.
Sommige leraren deden wel aan bidden, anderen deden dit in de vorm van een algemeen versje, niet een gebed, dus. Zaken als communie en vormsel werden door de school doorgeschoven naar ouders. Er was vrijwel geen begeleiding van school op dat vlak. Met Kerst werd een kerstboom versierd in de klas en maakten de OR ouders een 'kerstdiner'. Soms was er een kerstmusical, Scrooge bijvoorbeeld, door groep 7. Met Pasen was er of een paasontbijt, of een paascrea. Verder werd er, volgens mij, vrij weinig aan 't geloof gedaan.

Godsdienstlessen zijn vervangen door de methode 'leefstijl'. (Heeft jongste nu nog steeds op katholiek MO). Het gaat over contact met anderen, pesten, discriminatie e.d. Geen bijbelgedoe en zo.

Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen openbaar onderwijs en katholiek onderwijs, dus. Er is een Christelijke grondslag, met veel aandacht voor de andere mens. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat op een openbare school ook wel aan bod laten komen.

Succes met zoeken.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:34:36 #67
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_49213604
Verschillende soorten basisonderwijs
De toekomst van je kind...
Iederwijs, welke ouder heeft al spijt?
Welk onderwijstype kiezen voor je kind (Vrijeschool)
Jenaplanonderwijs
Ervaringen met daltononderwijs
Jammer dat er al best wat losse topics zijn over (het kiezen van een vorm van) basisonderwijs. Nu heb je geen overzicht, terwijl er al zoveel gezegd is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sugar op 10-05-2007 07:42:37 ]
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_49214506
Phileine, ik denk dat je zeker wel een punt hebt maar dat dat zo langzamerhand voor steeds minder vrijescholen geldt. Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische. Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) en ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet de ervaringen heb die jij nu schetst. Ik heb het meer ervaren zoals Vivi het omschrijft. Gewoon leren lezen en schrijven en rekenen maar met een hoop extra bagage er naast. Dat religieuze heb ik als kind alleen maar opgevat zoals het bedoeld is: "iets" dat stuurt, maar dat hoeft geen naam te hebben en dat kan net zo goed Allah zijn.
Wil niet zeggen dat er geen mensen met negatieve ervaringen zijn natuurlijk

Als er op een school een heel directe link wordt gelegd tussen de christengemeenschap en de school dan is dat niet goed en dan is dat ook zeker niet zoals het "hoort". Natuurlijk, je kan de vrijeschool niet zien zonder zijn achtergrond en het religieuze aspect hoort daar gewoon bij. Maar het mag nooit dwingend zijn en het moet compleet los staan van de activiteiten van de christengemeenschap. Gebeurt dat wel dan is die specifieke school niet goed bezig.

Vief, ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen en een school moet kiezen die je aanspreekt qua sfeer en lesmateriaal. Rotte appels heb je altijd, ook in het basisonderwijs. (en Zeist heeft een hele leuke vrijeschool )
pi_49242445
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 09:00 schreef owlet het volgende:
[...]Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische.
Het feit dat daar zo op gehamerd moet worden in die opleiding zegt toch eigenlijk al genoeg? Ik snap wel dat het allemaal niet zo bewust gaat, maar de meeste leraren hangen nu eenmaal de antroposofische denkbeelden aan en antroposofen meestal zijn nogal overtuigd van hun visie en brengen die ook graag over als de enige waarheid (en ik kan het weten want ik ben er zelf een geweest).
quote:
Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) [...]
geinig, ik ga je even p'm-en

Maar laten we het verder niet laten verzanden in wellus-nietus. ik zal ook eerlijk zeggen dat ik vooral op de bovenbouw een geweldige tijd heb gehad op de Vrije School en dat veel van de leerkrachten enorm inspirerend waren dus ik ben eigenlijk helemaal niet zo negatief (ik heb zelfs nog geprobeerd mijn stiefzoon op een VS te krijgen), ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar. Dus als je als Vivi je kind een zo breed en neutraal mogelijke visie wil geven, je niet daar moet zijn. (maar goed, het valt met dat breed en neutraal ook wel weer mee als de islam bijvoorbeeld al niet hoeft )
mooi he, alles
pi_49244410
Bedankt voor je reactie Gia, dat soort info wilde ik weten.
pi_49247106
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:16 schreef phileine het volgende:
ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar.
Zeker! Volgens mij heeft elke klas wel een of twee leerlingen die er zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen en de vrijeschool in kwestie een te soft aannamebeleid heeft. Dat werkt toch niet echt. Niet voor de kinderen en niet voor de leerkracht. Maar goed, geen vs-discussie hier, daar is het niet de plek voor
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:40:11 #72
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49247499
Voor zover het mijn keuze is (ik heb MikeAir nog niet gepolst hierover) hebben wij voor Emma de keuze uit een montesori, een vrije en een protestant christelijke school. De eerste is mijn lagere school, de laatste die van Mike en de middelste is om de hoek.
En al is Emma pas anderhalf, zo langzamerhand moeten we toch eens bedenken wat we willen. Als ze naar een peuterspeelzaal gaat zou het leuk zijn als dat er een is die bij de school hoort waar ze naar toe gaat.
Ow en uiteraard passen ze alledrie op de een of andere manier bij onze manier van leven en opvoeden
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 09:35:07 #73
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49258052
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
De school waar Suus eerst op ingeschreven stond was een pc, en daar hadden ze ongeveer 1 uur per week gereserveerd om te praten over geloven, over de bijbelverhalen, over wat geloven betekent, welke geloven er zijn. Dus niet specifiek handjes vouwen en bidden, maar er gewoon in wegwijs gemaakt worden. Dat was iets wat wij wel erg fijn vonden. De school waar ze nu naar toe zal gaan is een openbare en daar hebben ze dat dus niet. Ik vind vooral de algehele sfeer, de bereikbaarheid en de resultaten van voorgaande jaren erg belangrijk.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_49258082
ireth, wat bedoel je met die 'resultaten van voorgaande jaren'?
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:27:15 #75
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259430
Hoe de school in voorgaande jaren heeft gepresteerd. Hoe ze scoren in begeleiding enzo. Ik heb dus van deze school een grafiekenoverzicht gekregen. Ook moet dat online na te zoeken zijn ergens...

*zoekt link*
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:28:19 #76
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259465
Hier kan je dus rapportage's vinden over scholen. http://www.owinsp.nl/
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
  donderdag 20 september 2007 @ 14:25:20 #77
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327305
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.


een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:33:35 #78
3542 Gia
User under construction
pi_53327510
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef KD-fotografie het volgende:
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.


een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
Zonder verder naar de linken op zich te kijken, zo'n website laat toch de beste kant van de school zien, zou ik kiezen voor het gemak wat je hebt met de openbare school. Je schoonouders in de buurt, kinderen die ze al kent op dezelfde school/klas. Vind dat al wel heel belangrijke zaken om tot een keuze te komen.

Verder houd ik persoonlijk niet zo van vernieuwingen. De vernieuwingen in het onderwijs van de laatste jaren zijn toch niet zo goed gebleken en veel wordt teruggedraaid. Dus alleen al de aanduiding vernieuwingsschool staat mij niet aan.
En als je al van sommige ouders hoort dat het 3 x niks is, dan doen de positieve verhalen er eigenlijk al niet meer toe. Is een school goed, dan hoor je dat niet.

Maar goed, dit is mijn mening, het blijft jouw keuze.
Succes
pi_53327593
Ik ben niet zo'n fan van openbaar onderwijs. Maar goed, ook niet echt van vernieuwende onderwijsvormen zoals iederwijs.

Je moet gewoon lekker langsgaan. Maak eens een rondje door de school. Zo'n indruk zegt vaak wel genoeg hoor. Waar jij je het prettigste bij voelt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:39:20 #80
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327640
heb ondertussen wel dit gevonden

De mening van de onderwijsinspectie over de fonkelsteen is niet echt best,
"De kwaliteit van het onderwijs is zeer zwak. De school staat onder geīntensiveerd toezicht van de inspectie."

Over de Spelwert, "De kwaliteit van het onderwijs is van voldoende niveau. Er is geen aanleiding voor een aangepaste vorm van toezicht."

Zie ook: www.onderwijsinspectie.nl


De keuze lijkt me dus snel gemaakt.
pi_53327699
Na een blik op de sites --> Ik zou in dit geval zeker voor de openbare school gaan.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:43:47 #82
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327754
Helaas is hier naast deze 2 alleen de optie voor een christelijke school en een "zwarte" school.
Aanegzien wij totaal niet gelovig zijn wordt de keuze voor ons uiteraard ook wel beperkt.
pi_53327811
KD, Priscilla zit ook op een katholieke school, wij zijn ook niet katholiek. Het onderwijs is gewoon heel goed. Verder wordt er aan het geloof zelf niets gedaan. Er wordt niet uit de bijbel gelezen, er wordt geen gedachtegoed opgelegd. Je zou misschien even kunnen kijken. Je kan vragen hoeveel er aan het geloof wordt gedaan.

Verder, is het heel erg als Demi iets van het christelijke mee zou krijgen?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:48:50 #84
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327872
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
pi_53327997
Ik snap je punt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_53328170
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:48 schreef KD-fotografie het volgende:
De christelijke scholen hier doen dus wel aan bijbellezingen, bidden endergelijke.
Zelf wil ik dat Demi van alle geloven wat meekrijgt zodat ze zelf haar keuze hierin kan maken, niet dat er een geloof in wordt gestampt om het zo maar ze zeggen.
Ik heb zelf op protestants christelijk onderwijs gezeten en zeker op de middelbare school was dat heel erg.

In de eerste werd het jodendom en de islam behandelt, in de tweede het hindoesime en het boeddisme en humanisme enzo en in het derde uiteindelijk het christendom met de verschillende stromingen

Ook op een christelijke school kan je dus van alles wat meekrijgen (en zo hoort het ook, vind ik)
pi_53328204
KD, op de site van de onderwijsinspectie komt de fonkelsteen er heel slecht uit. Ik zou het niet doen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 15:23:54 #88
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53328853
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
pi_53329236
quote:
Op donderdag 20 september 2007 15:23 schreef KD-fotografie het volgende:
had ik ook al getypt tico, maar lief dat je zo meedenkt!!

Basisschool uitzoeken

Pruk, op de middelbare school, hebben wij idd ook van alle geloven wat meegekregen, dat vond ik ook prettig, weet hoe het op deze basisischool aantoe gaat ivm dat de dochter van een vriendin er zit, en die is streng gelovig.
Een echte school met den bijbel dus Overigens zou ik daar zelf ook niet voor kiezen, ook al ben ik dan wel gelovig Een beetje leren over godsdienst is prima, maar het moet er niet te dik bovenop liggen.
pi_53375049
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
pi_53375130
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 08:52 schreef Ladybos het volgende:
Naar aanleiding van dit topic gisteravond maar eens wat scholen bekeken op internet die in aanmerking zouden komen voor Myrthe straks. Ze zit nu op de psz van de vrije school, maar ik vind het te ver weg om haar daar op te laten. We zijn een uur kwijt om haar te brengen en weer een uur om te halen (20 min. heen, 20 min. daar, 20 min. terug). Dat gaan we echt niet redden iedere dag. Blijft over de montessorischool en de Jenaplanschool, allebei redelijk dicht in de buurt. Als ik de sites lees komt de manier van onderwijs best wel overeen tussen deze twee. Maar weet iemand ook wat de verschillen zijn? Ik las ergens in een van de topics over het onderwijs dat iemand een sportles had gegeven aan een montessoriklas en een jenaplan klas, waarbij de montessoriklas erg respectloos was. Is dit een uitzondering geweest of is het wel een beetje waar? Want dan wordt het dus een Jenaplan school Sowieso gaan we bij beide scholen even kijken natuurlijk. Maar ervaringen zijn welkom!
Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
pi_53375196
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 09:16 schreef kapitein_pannekoek het volgende:

[..]

Neeeee, tuurlijk is een montessorischool niet altijd respectloos....wellicht gewoon een lastig klasje of een off day vd leerkracht of van de kinderen. Ik werk op een Montessorischool en daar wordt gewoon de deur voor je open gehouden (door een kleuter, omdat jij koffie in je hand hebt !) Das bij ons op school geen uitzondering, goddank.

Op een jenaplan school werken ze met taken, veel bezig met de seizoenen en hebben ze stamgroepen (oudere helpen de jongere), Op een montessorischool geen taken bijvoorbeeld. Tenminste bij ons niet. En wij verdienen toch echt het woord montessori op de gevel. Weinig tot geen boeken, bijvoorbeel.

Ga erg kort door de bocht, maar Pien en Floor liggen te stuiteren, dus ik moet gaan. Maar wou ff zeggen dat je een wat mindere ervaring gehoord hebt. Ga lekker kijken op beide scholen en doe wat goed voelt!
Bedankt voor je reactie KP! Goed te horen dat het een uitzondering was (dacht ik al wel hoor, maar ff checken he).
Ik had begrepen dat montessori ook werkt met meerdere leeftijden in 1 groep die elkaar helpen? Of heb ik dat verkeerd begrepen? En wat bedoel je met geen taken hebben? Wordt er niet bijgehouden wat er af moet in een week ofzo? Weinig boeken als in weinig leerboeken of ook geen leesboeken? Werkt Jenaplan meer met leerboeken?
pi_53375415
Inderdaad meerdere leeftijden in 1 groep. Bijv. groep 3/4/5 (6 tm 9). Met geen (lekker Nederlands) taken, bedoel ik dat de kinderen vrij zijn om te kiezen wat ze willen. Maarrrrrrrrrrr...vrijheid in gebondenheid, dus.....de lkr houdt de leerlijn in de gaten. Zie het als een manager. Lkr weet wie wat aan het doen is of wat die eigenlijk aan het doen zou moeten zijn De lkr geeft groepslesjes waar nodig. Dat kan alleen aan groep 3 zijn,maar ook aan 2 3e groepers en 4 4e groepers bijv.

Het is dus absoluut niet zo dat de kinderen maar wat doen. Eigenlijk is het enorm gestructureerd en georganiseerd, anders kan het nooit zo zijn dat de kinderen ook zelfstandig kunnen werken. De voorbereide omgeving (klaslokaal etc) moet op orde zijn om het allemaal te laten werken.

Er is specifiek Montessorimateriaal. Google daar maar eens op. Nienhuis is een bekend leverancier en die hebben vast een site waar je ff een kijkje kan nemen. Ook hebben diverse scholen een site. Geen boeken, geen methode. Alles gebeurt met de materialen of wordt zelfgemaakt.

Aan het eind vd basisschool hebben ze hetzelfde gehad als een kind dat naar een reguliere school gaat. De weg ernaartoe is alleen anders. Ik vind op een Montessorischool de weg meer uitgebreid en het sociale aspect (samen werken etc) erg leuk.

Een iets langere bocht, maar er blijft nog zoveel over te roepen.

En ja...ik denk dat ieder kind naar een Montessorischool kan. Het zijn de ouders die niet het volste vertrouwen hebben in de school, kind of leerkracht. Heel veel ouders hebben geen flauw idee waar de school voor staat ed.

Ik probeer geen discussie op gang te brengen over de laatste alinea, volgens mij is die al vaak geweest. Vond alleen even dat je moest weten hoe ik erover denk.
pi_53375433
Zeker wel leesboeken ! Montessori heeft zelfs een erg leuke manier van leren lezen en schrijven,maar dat is weer een ander verhaal.....
pi_53379318
Tja, als iemand die lesgegeven heeft op een Montessorischool en de cursus gevolgd heeft ben ik het niet eens met je kp, sorry. Niet ieder kind is geschikt voor een Montessorischool. In eerste instantie nog wel, maar op latere leeftijd heb je niets aan zo'n school als je kind niet kan plannen en zal het zich alleen maar gaan ergeren als het telkens weer met zijn neus op de feiten gedrukt wordt dat het niet kan plannen. Wellicht als er compleet niets gepland wordt op school wel, maar ik heb nog nooit een school gezien waar de kinderen in de latere klassen niet zelf elke week een planning moesten maken.

Veel Montessorischolen gebruiken tegenwoordig ook boeken en methodes. Er zijn specifieke Montessorimethodes, maar er zijn ook "normale" methodes die zo verknipt en geplakt worden dat ze in te zetten zijn als Montessorimethode. In plaats van een rekenmethode waar alles door elkaar staat heb je dan een aparte optellijn, aftreklijn, vermenigvuldiglijn en dergelijke. Op mijn laatste school werkten ze in een aantal bovenbouwgroepen met een methode, maar heb ik in mijn klas gewerkt aan een eigen leerlijn "Nederland door de jaren heen". Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).

Als je een goed overzicht wilt van de school waar het om gaat, zul je echt bij die school langs moeten. Maak een afspraak, ga kijken en geniet van de sfeer die er hangt. Ga ook bij de oudere klassen kijken, niet alleen bij de kleuters. Ga wel uitgebreid bij de kleuters kijken, het leukste is om daar te kijken rond kerst, als de juf of meester de extra zelfgemaakte telwerkjes en dergelijke heeft en de kids daarmee bezig zijn, dan zie je naast het materiaal ook al het extra materiaal wat gebruikt wordt en wat de leerkrachten zelf maken. Zowat al het materiaal wat gemaakt wordt voldoet aan bepaalde eisen die Montessori eraan stelt, het is dus niet zo dat er wat leuke dingen in de klas gegooid worden.

  • 1. Isolatie van de eigenschap van het materiaal
    Als je voorwerpen wilt aanbieden die leren kleuren te onderscheiden moet je ze maken van dezelfde substantie, vorm en afmeting en ze mogen alleen verschillend van kleur zijn.

  • 2. Er moet een controle van de fout in het materiaal aanwezig zijn:

    Denk aan de houten cilinders; dit zijn langwerpige houten blokken met gaten, waarin cilinders van opklimmende afmeting passen van dik naar dun, van lang naar kort of van groot naar klein. Doordat de openingen precies overeenstemmen met de grootte van de cilinders is het niet mogelijk ze allemaal een verkeerde plaats te geven omdat er tenslotte een zou overblijven zonder plaats en dit brengt de gemaakte fout aan het licht.

  • 3. De voorwerpen moeten er aantrekkelijk uit zien:

    Alles moet er netjes uit zien zodat het kind wordt aangetrokken om het netjes te gebruiken.

  • 4. Het materiaal moet voor het kind zijn:

    Het kind moet met alles mogen en kunnen werken. Alle materiaal moet afgestemd worden op kindermaat. Kleine emmers met kleine spons en zeem. Lage wasbak en op maat gebrachte bezems.


  • 5. Het materiaal moet beperkt zijn:

    Bij deze beperking denkt Maria Montessori aan het ordenen van de chaos van indrukken van de wereld. Het kind heeft behoefte aan een begrensd pad dat leidt naar een duidelijk doel. Hierin moet het materiaal beperkt in aantal en doel zijn



    Inmiddels is dit een post die eigenlijk niet meer zozeer in dit topic thuis hoort, maar meer in een "Wat is het verschil tussen de verschillende scholen-topic" ofzo thuis hoort, maar ik wilde even inhaken op hetgeen wat kp zei.
  • pi_53382028
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 13:40 schreef Pruk het volgende:
    Op basis van de 8 intelligenties van Gardner heb ik een combinatie gemaakt van de canon zoals die toen was en het boekje Nederlandse geschiedenis in een notendop. Dat is op een totaal andere manier lesgeven dan op een gewone basisschool, maar ook zoiets verschild per school (en per klas, want je klas moet het ook wel leuk vinden om zo'n groot project aan te pakken).
    O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    pi_53384319
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    pi_53388115
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 15:44 schreef sombie het volgende:

    [..]

    O, dat klinkt heeel interessant! Zou je daar wat meer over kunnen vertellen? Op welke manier maak je dan gebruik van die verschillende intelligenties? Welke activiteiten komen er aan bod?
    Ik werk zelf op een 'gewone' openbare school. Wij werken met methodes, leren kinderen heel erg zelfstandig werken en plannen en proberen zo adaptief mogelijk te werken, met veel afwisseling in werkvormen. Voor de wereldorienterende vakken zijn we nog aan het zoeken naar een manier om dit goed en aantrekkelijk aan te bieden.
    Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    pi_53388177
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 17:31 schreef Ladybos het volgende:
    Bedankt voor de uitgebreide uitleg Kapitein_Pannekoek en Pruk! Ziet er wel erg leuk uit allemaal! Ik vraag me alleen af of het kind wel voldoende leert 'gewoon' te leren, m.a.w. of de overgang naar de middelbare school met gewoon een stapel boeken en werkboeken dan niet veel te groot wordt als je altijd gewend bent zo spelend te leren.
    oew, zie het niet als spelend leren hoor! Je moet wel degelijk dingen afkrijgen Er zijn overigens ook Montessori-middelbare scholen, maar ik heb verder geen ervaring met hoe de aansluiting is met gewone scholen. Twee vriendinnen van mij hebben vervolgens Montessori-mavo gedaan en daar laat je toch een deel Montessori varen, omdat je meer klassikaal gaat werken. Ik heb begrepen dat die overgang niet al te moeilijk is, maar ook dat hangt denk ik van het kind af.
    pi_53390183
    quote:
    Op zaterdag 22 september 2007 20:07 schreef Pruk het volgende:

    [..]

    Dat ga ik niet in dit topic doen Ik ben bang dat het topic dan teveel vervuild. Als je me een pm stuurt met je emailadres wil ik van de week wel wat voor je brouwen en kan ik je als je wilt zelfs wat voorbeelden meesturen van dat project.
    Nee, dat snap ik! Ik stuur je een pm. Bedankt alvast!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')