Ik ben nu op school druk bezig met dus het Jenaplanonderwijs. Als we alles een beetje op een rijtje hadden moesten we onze mening geven over dit onderwijs.
Zelf vond ik het dus niet echt denderend, maar ik hoor nu dus dat berney er laaiend enthousiast over is.
Dus mijn vraag is, waarom ben je zo enthousiast. Mis ik een stel voordelen? Het lijkt mij namelijk helemaal niet goed voor een kind als er niemand boven hem staat en dat de leraren gelijk zijn aan het kind. En dat de overgang van een basisschool naar een middelbare school moeilijk gaat omdat er niet veel Jenaplanmiddelbarescholen zijn. En dat ze op een gewone middelbare school niet kunnen aarden.
Dus, waarom zo enthousiast over Jenaplan?
Je hebt 13 klassen (ofzo) en doet aan het einde van je school staatsexamen op jouw niveau (bijv. HAVO).
quote:Misschien op de middelbare scholen, maar dit gaat in principe over de basisscholen...
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:09 schreef FF het volgende:
Werkt Jenaplan niet opdezelfde manier als de Vrije scholen?Je hebt 13 klassen (ofzo) en doet aan het einde van je school staatsexamen op jouw niveau (bijv. HAVO).
Maar ik had gehoopt dat berney zou reageren, want die is er heel lovend over. Misschien dat ik dan mijn mening bij kan stellen, want ik ken het Jenaplan verder alleen maar van de theorie...
quote:Neej, een jenaplan basisschool is gewoon 8 jaar lang en het moet niet echt problemen opleveren wanneer je naar een normale middelbare school toe gaat.
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:09 schreef FF het volgende:
Werkt Jenaplan niet opdezelfde manier als de Vrije scholen?Je hebt 13 klassen (ofzo) en doet aan het einde van je school staatsexamen op jouw niveau (bijv. HAVO).
Ik heb zelf mn hele basisschooltijd op een Jenaplan school gezeten. Heb nu alleen even geen tijd om er een lang verhaal over te schrijven dus zal het vanavond wel nog proberen te doen. Voor vragen kun je me anders gewoon mailen op lievurdathotmail.com
quote:Ik zou het heel fijn vinden als je je ervaringen ook op het forum wilt zetten. Het is nog niet lang niet aan de orde hoor hier maar wij moeten over een tijdje ook een keuze maken voor basisschool. Er zitten er een paar hier in de buurt waaronder een Jenaplanschool. Het principe spreekt me wel aan en ik zou graag ervaringen willen horen van mensen die zelf op zo'n school hebben gezeten.
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:51 schreef Lievurd het volgende:
Voor vragen kun je me anders gewoon mailen op lievurdathotmail.com
Ik zal wat dingen beschrijven, maar ik weet niet of alles jenaplan is of misschien alleen specifiek voor mijn school.
Positieve punten:
- stamgroepen.
dwz. groep 1 en 2 (kleuters) bij elkaar, 3,4 en 5 bij elkaar, 6, 7 en 8 bij elkaar. Je hebt dus eigenlijk 3 klassen in je basisschooltijd die wel steeds een beetje wisselen van samenstelling. Ik geloof dat dit tegenwoordig niet meer alleen bij jenaplan en andere 'bijzondere' scholen voorkomt, maar ik vond het wel erg leuk. Je zit 3 jaar bij dezelfde leerkracht, en je wordt langzaam van jongste naar oudste. In het begin word je geholpen door oudere kinderen en daarna kan je zelf gaan helpen. Dit is vaak ook de bedoeling: eerst vragen aan iemand aan je tafel en daarna naar de juf.
- veel dingen in de kring.
Vaak de dag beginnen met kringgesprek, een krantenartikel, feestkring, enz. Ook vaak aan het einde van de dag weer in de kring. De exacte filosofie ken ik niet, maar het was wel gezellig.
- weektaken ipv dagtaken.
In de bovenbouw (groep 6, 7, 8): Iedereen werkt in eigen niveau en tempo de stof voor rekenen en taal door. Je moet een vast aantal dingen per week doen maar je kan enigzins indelen wat op welke dag. Dit wordt trouwens wel steeds in de gaten gehouden.
(ik geloof dat op mijn oude school rekenen nu wel weer klassikaal is, in ieder geval in de middenbouw. bij ons werd het vanaf halverwege groep 3 losgelaten en ik vond dat heerlijk. Ik kon lekker doorwerken en andere kinderen konden altijd extra uitleg gaan vragen. Als je aan bijv. breuken toe was ging de juf je gewoon 5 minuten dat uitleggen en dan ging je het proberen).
Ik ken wel een jongen die naar een andere school is gegaan omdat ie de vrijheid niet aan kon. Maar dat gebeurde niet vaak. Het was een grijze school, ik geloof dat in mijn tijd 1/3 van de kinderen allochtoon was en die deden het ook prima, misschien wel door al die persoonlijke aandacht.
Stel maar vragen verder, anders wordt dit een veel te lang verhaal...
Vind je niet dat je in vergelijking met anderen minder wist op de middelbare school.
(Als in, erg fijn dat je ook cake leert bakken enzo op school, maar daar gaat het niet om, je moet de basisvaardigheden leren.)
Bij mij op school zaten de groepen 1 + 2, 3 + 4, 5 + 6 en 7 + 8 bij elkaar. Hierdoor had je inderdaad 2 jaar lang dezelfde docent. Het voordeel van die 2 groepen samen was dat je elkaar ook kon helpen.
Er lag bij mij redelijk wat nadruk op contact met/verantwoordelijkheid (voor lagere jaars). Dit werd bijvoorbeeld gedaan door de bovenbouwers 1x per 6 weken verplicht een week lang bij de kleuters te laten mee eten (iedereen bleef 's middags over). En door de bovenbouwers de middenbouwers te laten helpen met leren lezen.
Tot groep 6 (weet ik niet precies meer) was de enige klassikale les rekenen. Daarna kwam daar wereldverkenning (geschiedenis + aardrijkskunde) bij. Een aantal taken op onze planning waren topo, stellen (opstel schrijven) en taal.
Wij werden niet met een cijferrapport beoordeeld maar met bolletjes. Dit vond ik zelf wel prettig omdat je dan duidelijker kan zien op welke onderdelen je vooruit bent gegaan. Zonder dat het meteen prestatiegericht werd. De enige waar dit vervelend voor was, waren de opa's en oma's. Die konden niet per cijfer een bepaald bedrag geven
Dingen die ik als positief heb ervaren:
- De wekelijkse weeksluitingen waaraan iedereen mee mocht doen, waar eigen ideeen en inbreng erg belangrijk waren
- Het mee mogen werken aan de gehele ontwikkeling van de schoolkrant. Van tekst tot het nieten van de schoolkrant en het rond brengen
- Er waren altijd een aantal leerlingen verantwoordelijk voor het regelen van alles rondom de weeksluiting. Dit varieerde van het programma opstellen tot het doen van het geluid en licht.
- Creamiddag. Dit was 1 middag per week waar we vanallemaal verschillende dingen deden voor 4 weken. Voorbeelden hiervan zijn koken, houtbewerking en ehbo. Daarnaast hadden we zeker 1-2 uur per week muziek. Heel veel zang.
- De weekplanning. Zo leerde ik al op jonge leeftijd de zwaarte van taken inschatten en plannen.
Ik vond mijn overschakeling naar het middelbaar onderwijs niet leuk. Dit was vooral doordat ik van een hele vrije situatie waarin ik heel veel initiatief mocht tonen, naar een zeer klassiek gymnasium ging. Weinig ruimte voor eigen initiatief. Het is alleen niet zo dat ik daardoor mn jaar niet haalde ofzo. Ik heb mn middelbare school netjes in de daarvoor gestelde tijd gehaald. Over het algemeen levert het dus geen problemen op op het gebied van gemiste kennis, alleen soms van minder vrijheid/initiatief mogen tonen.
Zelf ben ik erg blij dat mijn ouders mij naar een Jenaplan school hebben gestuurd. Veel van de voor de tweede fase/hbo of wo vereiste vaardigheden op het gebied van zelfstandigheid, heb ik al op de basisschool aangeleerd. Ook van de vaardigheden van het maken van een planning heb ik al sinds de middelbare veel plezier.
Ik heb geen extra druk ondervonden door die vrijheid en verantwoordelijkheden alleen maar extra bijgeleerd.
Dit was wat ik zo snel er over kon bedenken. Meer specifieke vragen zijn altijd welkom.
Suc6 met de keuze.
[Dit bericht is gewijzigd door Lievurd op 07-10-2003 22:03]
quote:Als je dan ook even uitlegt waarom dan is het voor de ouders hier nog van toegevoegde waarde.
Op dinsdag 7 oktober 2003 22:03 schreef Spleed het volgende:
Ik heb op een Jenaplan-basisschool gezeten en het enige wat ik erover kan zeggen is dat het zuigt!
Zelf geen grote ervaring met jenaplan onderwijs. Heb de afgelopen tijd op een heleboel basisscholen honkbaltraining gegeven en zo ook op een jenaplan basischool en een montessorischool. (beide scholen alle klassen behalve de kleuters)
En merkte daar wel dat de leerlingen van de jenaplanschool en stuk meer respect toonden voor iemand die de moeite neemt om voor hun wat te komen doen, waren erg bereid om alles uit te proberen. Heb daar leuk training gegeven.
Dit in tegenstelling tot de montessori school, waar ik vond dat de kinderen erg respectloos met mij maar ook hun leerkrachten omgingen. Die klassen (3 midden en 3 bovenbouw) waren erg groot 35 leerlingen, verschrikkelijk druk en soms tot het onbeschofte af. Ook vond ik de middenbouw klas niet de meest ideale situatie. Combi klassen prima, zelf ook altijd in gezeten, dan kun je idd leren van oudere leerlingen. Maar groep 3 en groep 5 leerlingen in 1 klas dat vind ik een te groot verschil. De jenaplan school heeft hier 3+4 4+5 5+6 enz. zodat leerlingen naar hun nivo geplaatst kunnen worden, dat vond ik wel een erg goede indeling.
[beetje off-topic]
Tip richting ouders, wat ik iig zelf gezien heb de afgelopen tijd. Kinderen ontplooien zich een stuk beter wanneer ze niet een van de vele zijn. Klassen van 40 in bijvoorbeeld groep 3 dat werkt niet. Als je als lerares van groep 3 of 4 niet weet dat een bepaald kind links handig is, dan heb je naar mijn idee een te grote klas of gewoon zitten slapen.
Dus zorg in ieder geval dat je kind naar een bassischool gaat waar ze het kind ook waarderen als persoon zelf en niet als nummertje, met dus waarschijnlijk ook geen klassen van 30-40 leerlingen maar 25 als maximum ofzo. Dat lijkt me nog steeds het allerbelangrijkste en dan is jenaplan, montessori, vrij of gewoon of zwart of wit een stuk minder van belang.
[/beetje off-topic]
[Dit bericht is gewijzigd door p_iglet op 07-10-2003 22:51]
quote:Je wilt toch niet zeggen dat er werkelijk klassen van 40 leerlingen zijn??
Op dinsdag 7 oktober 2003 22:45 schreef p_iglet het volgende:[..]
[beetje off-topic]
Tip richting ouders, wat ik iig zelf gezien heb de afgelopen tijd. Kinderen ontplooien zich een stuk beter wanneer ze niet een van de vele zijn. Klassen van 40 in bijvoorbeeld groep 3 dat werkt niet. Als je als lerares van groep 3 of 4 niet weet dat een bepaald kind links handig is, dan heb je naar mijn idee een te grote klas of gewoon zitten slapen.
Dus zorg in ieder geval dat je kind naar een bassischool gaat waar ze het kind ook waarderen als persoon zelf en niet als nummertje, met dus waarschijnlijk ook geen klassen van 30-40 leerlingen maar 25 als maximum ofzo. Dat lijkt me nog steeds het allerbelangrijkste en dan is jenaplan, montessori, vrij of gewoon of zwart of wit een stuk minder van belang.
[/beetje off-topic]
Misschien een gecombineerde klas maar niet een groep drie van 30 leerlingen lijkt mij zo.
quote:Ja hoor 1 van de kids in mijn honkbalteam zit op het ogenblik in groep 3 met 38 leerlingen. Geen combinatie klas, is alleen groep 3. Die school heeft verder bijna allemaal klassen tussen de 30 en de 40.
Op woensdag 8 oktober 2003 07:56 schreef Troel het volgende:[..]
Je wilt toch niet zeggen dat er werkelijk klassen van 40 leerlingen zijn??
Misschien een gecombineerde klas maar niet een groep drie van 30 leerlingen lijkt mij zo.
quote:Zulke dingen vind ik belachelijk...
Op woensdag 8 oktober 2003 08:46 schreef p_iglet het volgende:[..]
Ja hoor 1 van de kids in mijn honkbalteam zit op het ogenblik in groep 3 met 38 leerlingen. Geen combinatie klas, is alleen groep 3. Die school heeft verder bijna allemaal klassen tussen de 30 en de 40.
De montessori school heeft hier klassen van rond de 35.
Verder hebben de overige basisscholen gelukkig wel kleinere klassen (varierend van 12 tot 30) voor hoever ik het heb kunnen zien.
Maarja, wij hadden ook een vrij klein schooltje, ik heb in een klasje van 11 personen gezeten.
quote:Een vrije school heeft geen basis/middelbare school systeem.
Op dinsdag 7 oktober 2003 13:43 schreef Troel het volgende:Misschien op de middelbare scholen, maar dit gaat in principe over de basisscholen...
Je hebt 1 school met 13 lesjaren. Lager en middelbaar onderwijs vloeien als het ware over. Vandaar dat je een staatsexamen moet afleggen.
Gemeente met zo'n 30.000 inwoners (toen) en redelijk wat scholen.
Ik zat op de oudste school die er was, eerst nog een Lagere later een Basisschool.
Kleuterklassen heb ik bij een andere school gedaan, maar er waren hier 2 lokalen met 1 klas per lokaal (groep 1 en 2 later).
Klas 1 en 2 (groep 3 en 4) zaten in 1 lokaal met 1 leraar
Klas 2 en 3 (groep 4 en 5) zaten in 1 lokaal met 1 leraar (2e klas was groot toen ik in de eerste zat )
Klas 4 (groep 6) had een eigen lokaal
Klas 5 en 6 (groep 7 en 8) zaten in 1 lokaal met 1 leraar.
Ik zat in een klas met 10 kinderen (uiteindelijk, denk met 15 ofzo begonnen).
De laatste 3 jaar kon je op vrijdagmiddag kiezen voor HVO (Humanistisch Vormings Onderwijs) of Godsdienst of niets. Bij het laatste kreeg je extra dingetjes te doen.
Huiswerk kenden we eigenlijk niet zo. Alleen topografie vooral.
De laatste 2 jaar kreeg je ook taken. Vuilnisbakken legen, handdoekjes/wcrollen/maandverbandzakjes aanvullen, melkpakjes verspreiden.
En het leukste was het cijfers-en-letters spel. Wij waren de top met hoofdrekenen
Dus als ik die verhalen hier van Jenaplan lees... mwoah
quote:lieverd,
Op woensdag 8 oktober 2003 10:15 schreef FF het volgende:[..]
Een vrije school heeft geen basis/middelbare school systeem.
Je hebt 1 school met 13 lesjaren. Lager en middelbaar onderwijs vloeien als het ware over. Vandaar dat je een staatsexamen moet afleggen.
Jenaplan !=vrije school
Over de overgang naar middelbare school: geen enkel probleem. Volgens mij had ik er juist voordeel van dat ik al had leren plannen, dat moet je namelijk met je huiswerk ook de hele tijd doen.
Cake bakken? Dat heb ik van mn ouders geleerd.
quote:!= is ongelijk aan... (Maar er was aan het begin van het topic al tegen FF gezegd dat het niet over vrije school ging...)
Op woensdag 8 oktober 2003 15:03 schreef Lemijn het volgende:
En nou voor de niet-nerds?
Ik dacht dat != betekent is gelijk aan, maar het Jenaplan is heel wat anders.Over de overgang naar middelbare school: geen enkel probleem. Volgens mij had ik er juist voordeel van dat ik al had leren plannen, dat moet je namelijk met je huiswerk ook de hele tijd doen.
Cake bakken? Dat heb ik van mn ouders geleerd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |