abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46297060
Ik weet niet of er al een soortgelijk topic is, dan deze maar sluiten....

Vandaag ging ik met mijn meiden naar mijn beste vriendin toe. Vriendin zit al jaren in het basisonderwijs en heeft diverse studies gevolgd en onderzoeken gedaan. Benthe is al vrij vroeg een ontzettende puzzelaar. Puzzels van 35 stukjes doet ze zonder moeite. Inmiddels is de doos met bambino loco al tevoorschijn getoverd. Verbanden leggen is ook geen probleem. Of te wel logisch denken is ze erg goed in. Mijn vriendin zei dat ik echt moet gaan opletten naar welke school/onderwijs haar laten gaan.

Op de creche had ik al een keer gevraagd hoe Benthe het doet t.o.v de andere kindjes en daar werd het van tafel geveegd, "laat haar gewoon kind zijn". Tuurlijk helemaal mee eens en wij stimuleren helemaal niet dat ze dit MOET doen, ze wil het zelf. De loco had ik onderin de kast gestopt en daar kwam ze zelf mee. De poppen zijn ook enorm favoriet.

Mijn vriendin vindt het zonde als er niks mee gedaan wordt en ja eigenlijk wil ik ook wel dat er wat mee gedaan wordt. Zelf kwam ze met Jenaplan en Montessori. Ik weet er helemaal niks van. En hoeveel soorten onderwijs heb je wel niet. Wat zijn de verschillen. Zelf ben ik niet zo van het "vrije", maar dat komt misschien wel omdat ik zelf helemaal geen discipline heb.

Naar welk soort onderwijs sturen jullie je kind en wat vind je er van? En waarom is die keuze daarop gevallen?
pi_46297366
Nog niet besloten. Maar waarom zou volgens je vriendin Jenaplan/Montessori beter zijn?
(Myrthe puzzelt nu ook tot 50 stukjes, loco hebben we niet, maar ik heb dat nog niet als link naar een alternatieve onderwijsvorm gezien eigenlijk. Dus ik ben wel geďnteresseerd.)
J/M zijn niet per definitie vrij trouwens. Als je leren plannen belangrijk vindt is Dalton misschien nog wat. Maar veel 'gewone' scholen gebruiken ook elementen uit die soorten onderwijs.
pi_46297405
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen

Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_46297529
EnderOnline, ik heb nergens geschreven dat we haar pushen en nergens geschreven dat we haar hoog begaafd vinden.

Poemojn, ik zou niet weten wat Dalton onderwijs is. Vraag me gewoon af waarom sommige ouders voor een bepaald onderwijs hebben gekozen. Ik vind wel belangrijk om het talent van je kind te stimuleren.
pi_46297539
Voordat je je kind naar een basischool stuurt waarin ze wat vrijer onderwijs krijgen zoals het Montessori, bedenk dan wel wat voor gevolgen dit op de psychologische ontwikkeling van je kind kan hebben. Kinderen hebben hoe dan ook veel structuur nodig in die levensfase. Het is dan ook bewezen ( heb zo vlug even geen idee waar ik dat ookalweer had gelezen ) dat kinderen die veel vrij onderwijs zouden genieten later in hun leven een makkelijker beinvloedbare persoonlijkheid ontwikkelen. Zoiets kan natuurlijk een goed iets zijn als dat zou betekenen dat ze dan dus erg open minded zijn. Helaas betekend het in deze context dat eerder de neiging hebben om beinvloed te worden door extreme dingen. Om maar even een heel radicaal voorbeeld te noemen, het is dan makkelijker om door personen als Adolf Hitler beinvloed te worden.

Maar alsjeblieft geloof mij niet op mijn woord. Doe er zelf onderzoek naar!

Gewijzigd: Typfout.

[ Bericht 2% gewijzigd door mvingerhoets op 14-02-2007 15:18:14 ]
pi_46297592
Oh enne, er zijn ook psychologen die niet geloven in talent. Wel in een biologische aanleg en veel veel veel veel oefening. ( Biologische aanleg kan ook een biologische aanleg in de hersenen betekenen, persoonlijk beschouw ik dat dan als "talent" ).
pi_46297743
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen

Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
Wat een zielige reactie.
Kind moet op een plaats terecht komen waar ze voldoende gestimuleerd wordt.
Kortom om even wat stereotypes uit de kast te trekken;
Opeen zwarte school die vooral de overheidsfinanciering voor moeilijk lerende najaagt en het gemiddelde kind dus net 10 puzzelstukjes voor elkaar krijgt zit ze niet op haar plaats

Ben zelf ook niet montesori of dalton achtig maar er zijn genoeg doorstroom gegevens bekend van een school
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
pi_46297764
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:

Vriendelijke reactie.
TS vraagt hier een advies en niet om afgefikt te worden...
Inhoudelijk heb je wellicht wel gelijk maar de manier waarop ..?!

Ik ben persoonlijk niet voor het "al te vrije" onderwijs maar ben van mening dat je het kind in de basisvorming idd niet al te veel vooruit moet plaatsen. Er moet een zekere balans blijven tussen spelen en leren...
Dulce de leche!
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:31:28 #9
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46298183
Ik begrijp ook niet zo goed waarom het puzzelen iets zou zeggen over welke vorm van onderwijs het beste is. Of in elk geval niet wat Jenaplan of Montessori daarmee voor raakvlakken heeft.

Hebben jullie weleens gehoord van de 'unieke basisschool' de Wittering? Mijn nichtjes gaan er volgend jaar naartoe en ik heb nog niet mijn vinger op het 'soort' onderwijs kunnen leggen. Misschien echt uniek, maar het lijkt me dat er (net als op heel veel 'gewone basisscholen') allerlei aspecten van allerlei onderwijsvormen terugkomen. Wie heeft er verstand van en weet me wat wijzer te maken? Bedankt.

Wij gaan 6 maart naar een open dag van een gewone basisschool. Ben benieuwd. Zelf plannen doen ze daar in elk geval wel, dus dat komt idd ook wel soms terug op gewone basisscholen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:35:16 #10
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46298316
Stiekemurd soms moet je gewoon wat selectiever lezen.

Ik kan me goed voorstellen dat je Benthe op de goede plek wil hebben. Waar ze genoeg uitdaging vindt. Waar ikzelf naar gekeken heb is een stukje zelfstandigheid en hoe er op een creatieve manier geleerd wordt. En ook belangrijk; de grootte van de klassen. Je kunt je voorstellen dat in een klas van 30 kinderen de 'gewone' leerling heel goed gedijt, maar een kind die net even wat anders is (dyslectie, hoogbegaafd of juist een kind wat moeilijk leert) sneeuwt daar onder. Ik ga echt niet beweren dat mijn man hoogbegaafd is (dom is hij iig niet), maar hij heeft zich op de lagere school enorm verveeld. Had sommen binnen no time af, boeken in een ruk uitgelezen, noem maar op. Hij wilde meer en kon meer, maar dat was in zijn klas niet mogelijk. Hij had de top van het klasseniveau bereikt en dat uitte zich in verveling.
Dus let daar op, dat men op school daar mee om kan gaan en dat daar ook ruimte voor is.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_46298339
Leuk topic. Ik geef zelf les op een montessori school. Ik geef les aan gr 3,4 en 5.
En voor de vrijheid geldt : vrijheid in gebondenheid.
Ik heb 100 % vertrouwen in de ontwikkeling van het kind zelf, het zijn vaak de ouders die niet volledig achter de visie van montessori staan. Of daar niet op durven te vertrouwen. Ouders zijn toch geneigd om resultaten te vergelijken met die van de buurjongen die klassikaal onderwijs volgt. Eind groep 8 moeten montessori kinderen dezelfde leerstof hebben gehad als klassikale kinderen, de weg ernaartoe is anders en veel breder.
pi_46298432
Jenaplan heb ik negatieve verhalen over gehoord.De kinderen komen met een taal- en rekenachterstand op t vo terrecht.En je moet wel heel veel zelf doen,je word er niet echt achter je vodden gezeten.Ook lopen de niveau's in de klas door elkaar heen,zodat niet iedereen hetzelfde werk doet.Laat je goed voorlichten,want het is best een belangrijke keuze.Succes!

Groetjes,Minoes
pi_46298451
Juist Dutchie op zo een reactie wachtte ik dus
  woensdag 14 februari 2007 @ 15:40:24 #14
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46298482
Maar dan dekt de topictitel de lading niet echt, denk ik. Toch?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_46298501
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
pi_46299089
Het is gewoon heel, heel lastig om verschillende soorten onderwijs te vergelijken omdat het valt en staat met het individuele plan van de school, de leerkracht, de samenstelling van de klas en last but certainly not least de ontwikkeling van het individuele kind en de manier waarop de ouders daar mee om gaan.

Soms lijkt het alsof er over anders-dan-anders-scholen veel meer negative dingen te vinden zijn maardat komt in mijn ogen eerder doordat dat soort dingen sneller blijven hangen wanneer het om niet-regulier onderwijs gaat dan wanneer het de school-op-de-hoek gaat. Iedereen heeft wel een buurvrouw die een dochter heeft wiens vriendin een zoontje heeft dat niet kon aarden op een montessori-, jenaplan-, vrije- of daltonschool. Kop en maaiveld, dat idee.

Daarnaast zijn landelijke testen niet altijd even accuraat omdat die uitgaan van het reguliere onderwijs. Zoals Kapitein Pannenkoek al schreef, het eindpunt is gelijk, de weg naar dat eindpunt anders. Meten halverwege de schoolcarriere kan dus een scheef beeld geven omdat de ontwikkeling op dat moment scheef loopt ten opzichte van het reguliere onderwijs.
pi_46299199
Nu trap ik vast een open deur in, maar de sfeer van een school, ongeacht welke onderwijsvorm ze hanteren, lijkt me heel belangrijk. Is er open contact met de onderwijzers? Dan kun je als er leervoorsprongen of achterstanden ontstaan direct in overleg gaan. Hoe zien de materialen eruit? Welke normen en waarden gelden op de school? Past dat bij jou en je kind?

Edit: Owlet zegt het iets uitgebreider zie ik.
pi_46299240
quote:
Op woensdag 14 februari 2007 15:40 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
IDD ik denk dat de doorstroomcijfers naar het VO belangrijker zijn
Muslims are the only people who make a lesbian feminist look moderate.
  woensdag 14 februari 2007 @ 16:02:53 #19
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_46299266
Heb je helemaal gelijk in, owlet. Ik denk ook dat negatieve kritiek zo werkt.

En Cloarie, ik vind jouw punten allemaal heel zinnig. Ik denk ook dat ik daarop het meest zal afgaan bij het kiezen van een school.
  woensdag 14 februari 2007 @ 16:24:51 #20
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_46299987
Idd, het type onderwijs is natuurlijk wel een belangrijk punt, maar het is nog belangrijker om op de school zelf te kijken en te zien hoe het eraan toegaat. Of dat aansluit bij jouw idee van hoe onderwijs moet zijn voor je kinderen.
(ben dan ook superblij met onze keuze)
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_46300460
Ja maar hoe wordt er geinspecteerd? Op papier kan er natuurlijk een prachtig beleidsplan staan, maar het gaat uiteindelijk om de leerkracht die moet signaleren of een kind achter loopt of voor loopt.
Op een grote scholengemeenschap is er op iedere functie een persoon gezet en is er zat tijd voor een mooi plan, terwijl op het platteland een onderwijzer ook nog nevenfuncties heeft en geen tijd heeft voor een mooi geschreven plan. Wil toch niet zeggen dat daar minder goed op een kind gelet/onderwezen wordt?
pi_46300683
Een langere reactie volgt nog maar Stiekemurd om jouw vraag te beantwoorden...
Een inspecteur kijkt niet alleen naar wat er op papier staat. Hij/zij komt in de klassen kijken hoor. Er wordt gekeken naar hoe er les gegeven wordt maar ook naar de toets uitslagen. Het ligt geheel aan een inspecteur zelf waar de nadruk op komt te liggen. Sommigen kunnen erg doorzeveren over het gemiddelde van de toetsuitslagen. Bedenk ook dat heus niet elke inspecteur zelf voor de klas heeft gestaan en soms dus dingen van een school verwacht die in de praktijk niet haalbaar/realistisch zijn.
Kortom ook zo'n inspectierapport op internet moet je met een korreltje zout nemen.
Syllables govern the world
pi_46300765
Stiekemurd, de inspectie bekijkt eigenlijk je hele school. Het zorgsysteem wordt bijv, besproken met de intern begeleidster, ze bekijkt de leerlingdossiers, administratie van de leerkrachten etc etc. Er worden gesprekken gevoerd met directie, leerkrachten, leerlingen, remedial teachers, intern begeleiders en ga zo maar door.
Op alle scholen hebben leekrachten te maken met neven activiteiten. Dat zijn de jaarlijkse dingen zoals sinterklaas, kerst en eindfeest organiseren. Maar ook het onderwijsinhoudelijke komt aan bod. Dit geld ook op de grote scholengemeenschappen en de kleinere basisscholen op het platteland.

Uiteraard is er een enorm verschil in de mogelijkheden van een school. Als je de gemeente het bestuur van school vormt, heb je meer te maken met bezuinigingen etc. Scholen met een bestuur dat uit ouders bestaat en de schoolbijdrag afhankelijk is van het inkomen vd ouders, ja...die hebben natuurlijk meer financiele middelen om aan de eisen te voldoen.

De leerkracht heeft een observerende en signalerende rol en moet absoluut ouders e.d inlichten over de voortgang van je kind. Dat lijkt mij voor alle soorten basisonderwijs een belangrijk uitgangspunt.
pi_46300910
Het wordt helemaal gezellig met de inspectie als het woord CITO valt, want die hebben we niet.....
Maar dat is behoorlijk off-topic., volgens mij.
pi_46301046
Maar waarom kom je dan bij een Jenaplan of Montessori school uit? Het is ook daar maar de vraag of ze het oppikken of een kind meer (of minder!) kan en dus meer begeleiding nodig heeft en of ze er wat mee kunnen. Dat is hetzelfde als op een 'normale' basisschool, hoor.

Ga gewoon eens wat basisscholen af en kijk daar eens rond. Maak een afspraak en dan word je door een directeur rondgeleid. Let inderdaad op sfeer, hoe ze lesgeven, kijk wat er aan materiaal in de klas is, vraag of je de schoolgids mee kan nemen, vraag hoe ze omgaan met pesten, kijk hoe de kinderen in de klas zitten en vraag dan ook hoe ze omgaan met kinderen die extra aandacht nodig hebben. Is daar de tijd voor, zijn daar mogelijkheden voor in de klas of moeten ze dan apart genomen worden door een speciale juf, is er überhaupt wel zo'n speciale begeleider of krijgen ze dan alleen extra aandacht als de juf tijd over heeft etc etc...
Ga ook eens langs als er pauze is en kijk hoe het op het schoolplein is, kijk op de website, zoek op internet de verslagen van de inspectie over de scholen en vergelijk alles.

Jenaplan, Montessori, of gewoon openbaar onderwijs, dat maakt niet uit, het verschilt altijd van school tot school en ook op het Montessori of een Jenaplan school kunnen dingen scheef lopen als de mogelijkheden er niet zijn.
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')