Wat een zielige reactie.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen
Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
Vriendelijke reactie.quote:Op woensdag 14 februari 2007 15:07 schreef EnderOnline het volgende:
Ja een puzzel van 35 stukjes oplossen, ik zou haar zeker naar een school voor hoogbegaafden sturen
Komop als ze echt slim zou zijn dan komt dat als ze 10 of zo is toch wel boven, haar nu al pushen helpt alleen je ego, niet je kind. Koop een dure auto als je wilt opscheppen op verjaardagsfeestjes in plaats van je kind zo te verneuken.
IDD ik denk dat de doorstroomcijfers naar het VO belangrijker zijnquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:40 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Ja, daar moet ik me toch even mee bemoeien. De ene school is de ander niet. Ik ken ook onzettend goede Jenaplan scholen. Je kunt ook de beoordelingen van de scholen bekijken bij de schoolinspectie.
Mwoah, waarom off-topic? Het gaat toch om het kiezen van een basisschool en ook dat kan je meenemen in je beslissing. Er zijn een hoop ouders die tegen al die toetsen zijn en dan kan het heel fijn zijn als je hoort dat ze er op die school niet aan doen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:00 schreef kapitein_pannekoek het volgende:
Het wordt helemaal gezellig met de inspectie als het woord CITO valt, want die hebben we niet.....
Maar dat is behoorlijk off-topic., volgens mij.
Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:14 schreef Stiekemurd het volgende:
Ja goeie Muus, nogmaals ik heb er geen verstand van en helemaal niet mee bezig gehouden. Vraag me ook af wanneer je je kind aanmeldt voor een school...
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:18 schreef MUUS het volgende:
[..]
Oh, je kan haar nu al aanmelden, hoor. Die van mij was twee toen ik haar inschreef..
Vraag daarom ook meteen of de school een wachtlijst heeft en of je dus snel moet inschrijven. Die school had geen wachtlijst (en ze keken ook erg raar toen ik zei dat ze pas twee was), maar sommige scholen hebben die wel.
Zo'n wachtlijst zegt inderdaad helemaal niets, kleine school en veel gezinnen die dichtbij wonen = snel een 'volle' school.quote:Op woensdag 14 februari 2007 17:20 schreef reese.com het volgende:
[..]
Maar laat je dan weer niet verleiden tot het kiezen van een school door die wachtlijst.
Mensen denken dat een wachtlijst ook aangeeft dat zo'n school goed is want iedereen wil zijn kind daarop hebben.
Een openbare school mag geen kinderen weigeren en mag dus niet eens zeggen dat ze een wachtlijst hebben.
Mja, mijn dochter krijgt het van mij ook niet mee, maar ik wilde haar daarom ook niet op een christelijke school doen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 19:02 schreef Martineke het volgende:
wat een goeie zeg, topic volgt met veel interesse.
als wij Maxim naar de school willen doen die hier 5 min lopen vandaan is, moet ik hem dit jaar inschrijven. daar heb ik over gebeld.
die school is protestants-christelijk, en gericht op dat adaptief wat ik eerder las in dit topic.
ene kant krijg ik de kriebels als ik lees op de website... " Alle activiteiten op de huppeldepupschool worden ondernomen vanuit de Protestants Christelijke levensvisie, waarbij de Bijbel het richtsnoer voor ons handelen is".
maar andere kant, een beetje kennis van het geloof is ook niet verkeerd. want van mij zal hij t niet mee krijgen in ieder geval.
Klopt, veel scholen hebben het al wel, maar niet alle. De andere school die hier in de buurt ligt, is juist slecht beoordeeld op het onderdeel zelfstandig werken. De school waar Femke nu naartoe zal gaan, staat juist bekend om het feit dat het werken met taken en het zelfstandig werken heel goed geregeld is. En dat vind ik wel belangrijkquote:Op woensdag 14 februari 2007 20:02 schreef reese.com het volgende:
Volgens mij doen tegenwoordig veel scholen aan weektaken en dan met name in de bovenbouw. Ook zelfstandig werken is een hot item. Met het oog op het studiehuis in het voortgezet onderwijs geen slechte ontwikkeling lijkt me.
Jij bent al bezig met indrinken voor carnavalquote:Op woensdag 14 februari 2007 15:11 schreef mvingerhoets het volgende:
Voordat je je kind naar een basischool stuurt waarin ze wat vrijer onderwijs krijgen zoals het Montessori, bedenk dan wel wat voor gevolgen dit op de psychologische ontwikkeling van je kind kan hebben. Kinderen hebben hoe dan ook veel structuur nodig in die levensfase. Het is dan ook bewezen ( heb zo vlug even geen idee waar ik dat ookalweer had gelezen ) dat kinderen die veel vrij onderwijs zouden genieten later in hun leven een makkelijker beinvloedbare persoonlijkheid ontwikkelen. Zoiets kan natuurlijk een goed iets zijn als dat zou betekenen dat ze dan dus erg open minded zijn. Helaas betekend het in deze context dat eerder de neiging hebben om beinvloed te worden door extreme dingen. Om maar even een heel radicaal voorbeeld te noemen, het is dan makkelijker om door personen als Adolf Hitler beinvloed te worden.
Maar alsjeblieft geloof mij niet op mijn woord. Doe er zelf onderzoek naar!
Gewijzigd: Typfout.
Dat vind ik inderdaad ook belangrijk. Bij ons zijn twee scholen in de wijk. Naar deze scholen zou onze dochter op een gegeven moment zelfstandig kunnen lopen / fietsen. En het is zeker leuk dat ze met schoolvriendjes kunnen spelen, zonder dat ze naar het andere eind van de stad moetenquote:Op woensdag 14 februari 2007 20:37 schreef sjak het volgende:
Ik heb hier nog niet zo heel erg veel over nagedacht, dat laat ik straks voor een deel aan mijn man over. Maar wat ik nu bijvoorbeeld wel een belangrijk punt vind is dat de school een beetje in de buurt zit waar je woont zodat je kind ook na schootijd makkelijk met zijn/haar vriendjes kan spelen. Maar goed, nu hebben wij geloof ik het voordeel dat alle scholen hier goed aangeschreven staan.
Dit vind ik niet anders klinken dan een gemiddelde kleuterklas op een 'gewone' basisschool.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:28 schreef jessie het volgende:
Ze doen veel projecten.
Pas is de post aan de beurt geweest. De poppenhoek word dan een klein postkantoortje. De groepjes waarin ze zitten worden straten met postcodes. Ze gaan echte brieven, kaarten maken, opsturen, maar de brievenbus enz enz.
Zo gaan ze ook naar musea, hebben ze het over vormen, de jaargetijde, kleuren mengen enz enz.
Bo zit nu bv in haar gevoelige periode voor taal (ik zelf vind het superzweverig klinken, zo ben ik helemaal niet, maar het klopt wel. Ze is steeds met letters bezig, tertwijl ze ook mag tekeken, in de poppenhoek of wat dan ook) en ze krijgt dan ook de mogelijkheid daar wat mee te doen. Inmiddels kan ze nu wat woordjes lezen. De cijfers hebben midner haar aandacht. Als die gvoelige periode overgens niet komt, word dat wel gewoon aangeboden hoor. De juf of meester houd echt wel overzicht op het totale plaatje.
De klassen zijn klein wat ik een voordeel vind. Ook de verschillende leeftijden zijn prettig. Bo vind het heerlijk bv om te helpen bij de wat jongeren kinderen. Zo doet ze bv voor hoe je veters moet strikken.
In de klas word dus niet vaak klassikaal les gegeven. Bijna nooit. Maar door de rust en structuur is het altijd rustig. Iedereen weet wat hij doen moet en mag en doet dat dus ook.
verder gaan ze elke dag naar buiten (mits het stortregent, dan gymen ze binnen ) vind ik ook belangrijk. Dat ze elke dag lekker kunnen uitrazen.
Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.quote:Op woensdag 14 februari 2007 20:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Verder is het een stuk eenvoudiger om "vóór" te lopen, omdat de verschillende groepen door elkaar heen lopen. Het zorgt er bij onze oudste in elk geval bijvoorbeeld voor dat 'ie gewoon door kan gaan met lezen (AVI 9) in plaats van hem enigszins te temperen. (waarvan ik weet dat het gebeurt, gewoon omdat het niet kan worden aangeboden)
Het gebeurt alleen zo weinig. Je zegt zelf al: "kan".quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:09 schreef reese.com het volgende:
Dit is niet specifiek voor een montessori school hoor. In groep 3 van mijn moeder op een openbare school zijn er die direct instappen in AVI 4 omdat ze bij de kleuters 1 t/m 3 al gedaan hebben en lopen dus 4 kernen voor op de rest. Er zijn er ook die de stapjes variant doen en juist 3 kernen achter lopen.
Het kan dus best aangeboden worden. Adaptief onderwijs.
Ik nuanceerde dat ook, door te zeggen dat dat meer te maken heeft met het omgaan van de school met dat soort "gevallen" en dat dat dus overal kan voorkomen en dat dat dus een goed gevoel bij de school zelf geeft, niet zozeer bij het onderwijstype.quote:Op woensdag 14 februari 2007 21:14 schreef poemojn het volgende:
Five vertelde over zijn zoontje dat versnelde op een Montessorischool, maar er zijn ook scholen die dat niet willen vanwege de ontwikkelingsfases die Maria Montessori beschreven heeft.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |