abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_49203492
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Libel het volgende:
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
Sorry, verkeerd verwoord met snel willen zijn, was wel wat ik bedoelde in elk geval.
Bedankt voor het verbeteren
*The waves you made will always be*
pi_49205512
Nah... das toevallig zeg, dat topic juist nu een kick krijgt! Ben er pas volop ingedoken, met name omdat ik met spoed op zoek ben naar een psz voor Randy en de spoed wil voorkomen met de basisschool. Al pratende met andere moeders zijn de volgende onderwerpen aan bod gekomen om een keuze te maken:
1) niet te ver van huis (handig met brengen/ophalen maar ook als ze zelf mogen gaan)
2) De combi schooltijden met de psz moet te doen zijn i.v.m. Tinka die maar 15 maanden jonger is (overlap)
3) school moet goed 'voelen'
4) overeenkomende doelstellingen hebben (voor ons betekent dat geen iederwijs, vrije school etc.)
5) graag cultuurrijke klassen, maar niet VOORNAMELIJK kinderen uit allochtone gezinnen (i.v.m. achterstanden)
6) scholen met een 'gelovige' basis of openbaar...

Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
  woensdag 9 mei 2007 @ 23:23:25 #63
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49207640
Ik ga Dean naar een vrije school doen, het spreekt me aan dat er in de eerste jaren nog niet puur "kennis wordt gestampt' maar dat er veel ruimte is voor de eigenheid en creativiteit voor die kleintjes.

Tevens vind ik het van belang dat hij wat leert mbt diverse religieuze "visies", maar dan niet op een manier alsof 1 daarvan zaligmakend is. Ik vind het ook leuk dat er aandacht wordt besteedt aan dingen als vieren van de seizoenen, creatieve vakken en mythologie etc.

Ik vind het belangrijk dat hij van heel veel verschillende dingen kan"proeven" en gestimuleerd wordt om er zelf uit te vissen wat hem aanspreekt, zowel qua levensvisie (wat een woord voor zo'n kleine smurf als m.b.t. zijn interessen en capaciteiten.

Dit zijn even in een notedop mijn beweegredenen op dit moment
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_49209021
vivi, ik moet je toch waarschuwen dat er op de Vrije School -hoewel er aan allerlei religies en visies aandacht wordt besteed- toch heel erg wordt geduwd naar die éne visie van De Grote Rudolf zelf. Maar wel op zo'n subtiele manier dat het je bijna ontgaat dat dat maar een visie is en niet DE waarheid. Zelfs nu op mijn 33e betrap ik mezelf nog weleens op een merkwaardig dogma of standpunt dat me daar zo is ingemasseerd dat ik niet eens meer weet dat je er ook anders over zou kunnen denken.

Daarnaast kent de antroposofie haar eigen christelijke kerk (de christengemeenschap), en die speelt best een grote rol in het onderwijs, zeker in de onderbouw. Elke ochtend een spreuk zeggen, veel christelijke liederen, alle christelijke jaarfeesten vieren, veel aandacht voor het nieuwe testament en de kinderen worden vooral als ze wat jonger zijn erg gestimuleerd mee te gaan doen aan de handelingen, wijdingen, kerkdiensten etc. Mij is wel hindoeisme en boedhisme onderwezen, omdat veel onderdelen daarvan terugkomen in de Christengemeenschap en het elkaar dus niet bijt, maar over de Islam of andere religies die niet helemaal in het straatje pasten heb ik nooit een woord gehoord.

Ik zat op een van de modernere en meer wereldse Vrije Scholen, maar ook daar werd je door leerkrachten gewoon belachelijk gemaakt als je bijvoorbeeld zei dat je graag filosofie wou gaan studeren "waarom dan? alles wat de mensheid zou willen weten is nu toch wel bekend (als in: heeft Rudolf Steiner toch al opgeschreven), waarom moet jij daar dan nu nog zelf over gaan nadenken? Zonde van de tijd en energie."

Je beweegredenen vind ik mooi en zijn ook mijn ideeën over de opvoeding van mijn kind, maar juist daarom gaat die van mij zeker NIET naar een vrije school.
mooi he, alles
  donderdag 10 mei 2007 @ 00:35:02 #65
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_49210173
Mwoh, dat ze de islam niet onderwijzen vind ik nu niet echt een nadeel
De rest klopt misschien wel wat je zegt, maar ik denk dat dat op het basisonderwijs nog wel meevalt?

Ik ga sowieso nog naar een open dag natuurlijk..ik heb ook zitten twijfelen tussen deze school en een Jenaplan school....maar de smurf is pas 3 mnd dus ik heb nog even

[ Bericht 2% gewijzigd door Vivi op 10-05-2007 12:56:59 ]
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:29:55 #66
3542 Gia
User under construction
pi_49213582
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas! Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?

Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?
Kan niet spreken over alle christelijke scholen, natuurlijk, sommige gaan wat verder dan anderen.

Mijn kinderen hebben op een RK-basisschool gezeten.
Sommige leraren deden wel aan bidden, anderen deden dit in de vorm van een algemeen versje, niet een gebed, dus. Zaken als communie en vormsel werden door de school doorgeschoven naar ouders. Er was vrijwel geen begeleiding van school op dat vlak. Met Kerst werd een kerstboom versierd in de klas en maakten de OR ouders een 'kerstdiner'. Soms was er een kerstmusical, Scrooge bijvoorbeeld, door groep 7. Met Pasen was er of een paasontbijt, of een paascrea. Verder werd er, volgens mij, vrij weinig aan 't geloof gedaan.

Godsdienstlessen zijn vervangen door de methode 'leefstijl'. (Heeft jongste nu nog steeds op katholiek MO). Het gaat over contact met anderen, pesten, discriminatie e.d. Geen bijbelgedoe en zo.

Ik denk niet dat er zoveel verschil is tussen openbaar onderwijs en katholiek onderwijs, dus. Er is een Christelijke grondslag, met veel aandacht voor de andere mens. Maar ik kan me zo voorstellen dat ze dat op een openbare school ook wel aan bod laten komen.

Succes met zoeken.
  donderdag 10 mei 2007 @ 07:34:36 #67
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_49213604
Verschillende soorten basisonderwijs
De toekomst van je kind...
Iederwijs, welke ouder heeft al spijt?
Welk onderwijstype kiezen voor je kind (Vrijeschool)
Jenaplanonderwijs
Ervaringen met daltononderwijs
Jammer dat er al best wat losse topics zijn over (het kiezen van een vorm van) basisonderwijs. Nu heb je geen overzicht, terwijl er al zoveel gezegd is.

[ Bericht 13% gewijzigd door Sugar op 10-05-2007 07:42:37 ]
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_49214506
Phileine, ik denk dat je zeker wel een punt hebt maar dat dat zo langzamerhand voor steeds minder vrijescholen geldt. Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische. Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) en ik moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk niet de ervaringen heb die jij nu schetst. Ik heb het meer ervaren zoals Vivi het omschrijft. Gewoon leren lezen en schrijven en rekenen maar met een hoop extra bagage er naast. Dat religieuze heb ik als kind alleen maar opgevat zoals het bedoeld is: "iets" dat stuurt, maar dat hoeft geen naam te hebben en dat kan net zo goed Allah zijn.
Wil niet zeggen dat er geen mensen met negatieve ervaringen zijn natuurlijk

Als er op een school een heel directe link wordt gelegd tussen de christengemeenschap en de school dan is dat niet goed en dan is dat ook zeker niet zoals het "hoort". Natuurlijk, je kan de vrijeschool niet zien zonder zijn achtergrond en het religieuze aspect hoort daar gewoon bij. Maar het mag nooit dwingend zijn en het moet compleet los staan van de activiteiten van de christengemeenschap. Gebeurt dat wel dan is die specifieke school niet goed bezig.

Vief, ik denk dat je gewoon je gevoel moet volgen en een school moet kiezen die je aanspreekt qua sfeer en lesmateriaal. Rotte appels heb je altijd, ook in het basisonderwijs. (en Zeist heeft een hele leuke vrijeschool )
pi_49242445
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 09:00 schreef owlet het volgende:
[...]Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische.
Het feit dat daar zo op gehamerd moet worden in die opleiding zegt toch eigenlijk al genoeg? Ik snap wel dat het allemaal niet zo bewust gaat, maar de meeste leraren hangen nu eenmaal de antroposofische denkbeelden aan en antroposofen meestal zijn nogal overtuigd van hun visie en brengen die ook graag over als de enige waarheid (en ik kan het weten want ik ben er zelf een geweest).
quote:
Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) [...]
geinig, ik ga je even p'm-en

Maar laten we het verder niet laten verzanden in wellus-nietus. ik zal ook eerlijk zeggen dat ik vooral op de bovenbouw een geweldige tijd heb gehad op de Vrije School en dat veel van de leerkrachten enorm inspirerend waren dus ik ben eigenlijk helemaal niet zo negatief (ik heb zelfs nog geprobeerd mijn stiefzoon op een VS te krijgen), ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar. Dus als je als Vivi je kind een zo breed en neutraal mogelijke visie wil geven, je niet daar moet zijn. (maar goed, het valt met dat breed en neutraal ook wel weer mee als de islam bijvoorbeeld al niet hoeft )
mooi he, alles
pi_49244410
Bedankt voor je reactie Gia, dat soort info wilde ik weten.
pi_49247106
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 21:16 schreef phileine het volgende:
ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar.
Zeker! Volgens mij heeft elke klas wel een of twee leerlingen die er zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen en de vrijeschool in kwestie een te soft aannamebeleid heeft. Dat werkt toch niet echt. Niet voor de kinderen en niet voor de leerkracht. Maar goed, geen vs-discussie hier, daar is het niet de plek voor
  donderdag 10 mei 2007 @ 22:40:11 #72
62233 Jelief
ikke lief!
pi_49247499
Voor zover het mijn keuze is (ik heb MikeAir nog niet gepolst hierover) hebben wij voor Emma de keuze uit een montesori, een vrije en een protestant christelijke school. De eerste is mijn lagere school, de laatste die van Mike en de middelste is om de hoek.
En al is Emma pas anderhalf, zo langzamerhand moeten we toch eens bedenken wat we willen. Als ze naar een peuterspeelzaal gaat zou het leuk zijn als dat er een is die bij de school hoort waar ze naar toe gaat.
Ow en uiteraard passen ze alledrie op de een of andere manier bij onze manier van leven en opvoeden
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  vrijdag 11 mei 2007 @ 09:35:07 #73
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49258052
quote:
Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:

De school waar Suus eerst op ingeschreven stond was een pc, en daar hadden ze ongeveer 1 uur per week gereserveerd om te praten over geloven, over de bijbelverhalen, over wat geloven betekent, welke geloven er zijn. Dus niet specifiek handjes vouwen en bidden, maar er gewoon in wegwijs gemaakt worden. Dat was iets wat wij wel erg fijn vonden. De school waar ze nu naar toe zal gaan is een openbare en daar hebben ze dat dus niet. Ik vind vooral de algehele sfeer, de bereikbaarheid en de resultaten van voorgaande jaren erg belangrijk.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_49258082
ireth, wat bedoel je met die 'resultaten van voorgaande jaren'?
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:27:15 #75
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259430
Hoe de school in voorgaande jaren heeft gepresteerd. Hoe ze scoren in begeleiding enzo. Ik heb dus van deze school een grafiekenoverzicht gekregen. Ook moet dat online na te zoeken zijn ergens...

*zoekt link*
  vrijdag 11 mei 2007 @ 10:28:19 #76
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49259465
Hier kan je dus rapportage's vinden over scholen. http://www.owinsp.nl/
  donderdag 20 september 2007 @ 14:25:20 #77
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327305
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.

een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:33:35 #78
3542 Gia
User under construction
pi_53327510
quote:
Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef KD-fotografie het volgende:
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.

Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.

een vernieuwingsschool.

www.fonkelsteen.org

En een openbare school

www.spelwert.nl

De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.

Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks

Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
Zonder verder naar de linken op zich te kijken, zo'n website laat toch de beste kant van de school zien, zou ik kiezen voor het gemak wat je hebt met de openbare school. Je schoonouders in de buurt, kinderen die ze al kent op dezelfde school/klas. Vind dat al wel heel belangrijke zaken om tot een keuze te komen.

Verder houd ik persoonlijk niet zo van vernieuwingen. De vernieuwingen in het onderwijs van de laatste jaren zijn toch niet zo goed gebleken en veel wordt teruggedraaid. Dus alleen al de aanduiding vernieuwingsschool staat mij niet aan.
En als je al van sommige ouders hoort dat het 3 x niks is, dan doen de positieve verhalen er eigenlijk al niet meer toe. Is een school goed, dan hoor je dat niet.

Maar goed, dit is mijn mening, het blijft jouw keuze.
Succes
pi_53327593
Ik ben niet zo'n fan van openbaar onderwijs. Maar goed, ook niet echt van vernieuwende onderwijsvormen zoals iederwijs.

Je moet gewoon lekker langsgaan. Maak eens een rondje door de school. Zo'n indruk zegt vaak wel genoeg hoor. Waar jij je het prettigste bij voelt.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 20 september 2007 @ 14:39:20 #80
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_53327640
heb ondertussen wel dit gevonden

De mening van de onderwijsinspectie over de fonkelsteen is niet echt best,
"De kwaliteit van het onderwijs is zeer zwak. De school staat onder geīntensiveerd toezicht van de inspectie."

Over de Spelwert, "De kwaliteit van het onderwijs is van voldoende niveau. Er is geen aanleiding voor een aangepaste vorm van toezicht."

Zie ook: www.onderwijsinspectie.nl

De keuze lijkt me dus snel gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')