Sorry, verkeerd verwoord met snel willen zijn, was wel wat ik bedoelde in elk geval.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:15 schreef Libel het volgende:
Moi.com:
in België is er geen schoolplicht, wel leerplicht en dit vanaf 6 jaar.
Kan niet spreken over alle christelijke scholen, natuurlijk, sommige gaan wat verder dan anderen.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas!Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?
Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?![]()
Het feit dat daar zo op gehamerd moet worden in die opleiding zegt toch eigenlijk al genoeg? Ik snap wel dat het allemaal niet zo bewust gaat, maar de meeste leraren hangen nu eenmaal de antroposofische denkbeelden aan en antroposofen meestal zijn nogal overtuigd van hun visie en brengen die ook graag over als de enige waarheid (en ik kan het weten want ik ben er zelf een geweest).quote:Op donderdag 10 mei 2007 09:00 schreef owlet het volgende:
[...]Ik vind dat er bij ons op de opleiding (helicon in zeist, opleiding tot leerkracht vrijeschool) best behoorlijk wordt gehamerd op het loslaten van dat dogmatische.
geinig, ik ga je even p'm-enquote:Ik zat volgens mij op dezelfde vrijeschool als jij (was het niet Den Haag?) [...]
Zeker! Volgens mij heeft elke klas wel een of twee leerlingen die er zitten omdat ze nergens anders terecht kunnen en de vrijeschool in kwestie een te soft aannamebeleid heeft. Dat werkt toch niet echt. Niet voor de kinderen en niet voor de leerkracht. Maar goed, geen vs-discussie hier, daar is het niet de plek voorquote:Op donderdag 10 mei 2007 21:16 schreef phileine het volgende:
ik vind alleen dat je je ervan bewust moet zijn dat de antroposofie gewoon een hele grote rol speelt in alle aspecten van het onderwijs daar.
De school waar Suus eerst op ingeschreven stond was een pc, en daar hadden ze ongeveer 1 uur per week gereserveerd om te praten over geloven, over de bijbelverhalen, over wat geloven betekent, welke geloven er zijn. Dus niet specifiek handjes vouwen en bidden, maar er gewoon in wegwijs gemaakt worden. Dat was iets wat wij wel erg fijn vonden. De school waar ze nu naar toe zal gaan is een openbare en daar hebben ze dat dus niet. Ik vind vooral de algehele sfeer, de bereikbaarheid en de resultaten van voorgaande jaren erg belangrijk.quote:Op woensdag 9 mei 2007 22:39 schreef Mammietje het volgende:
Met name dit laatste punt zet me nogal voor vraagtekens. Ik ben zelf niet gelovig en hoewel mijn man wel katholiek is opgevoed, doet hij daar niets meer mee. Mijn voorkeur gaat uit naar een openbare school maar vraag me wel af in hoeverre een 'christelijke' school het geloof naar voren komt. Stel me zo voor dat ze met Pasen het Jezusverhaal vertellen en niet die van de paashaas!Maar verder? Wordt er gebeden in de klas?
Wie kan mij iets vertellen over het verschil tussen een openbare en een christelijke school?
Wat zijn de punten waar jullie naar kijken voordat je een keuze (hebt ge-) maakt?![]()
Zonder verder naar de linken op zich te kijken, zo'n website laat toch de beste kant van de school zien, zou ik kiezen voor het gemak wat je hebt met de openbare school. Je schoonouders in de buurt, kinderen die ze al kent op dezelfde school/klas. Vind dat al wel heel belangrijke zaken om tot een keuze te komen.quote:Op donderdag 20 september 2007 14:25 schreef KD-fotografie het volgende:
We zijn aan het kijken voor een basisschool voor Demi.
Nu zitten hier verschillende scholen, 2 vallen er voor ons al af en we twijfelen nu tussen deze 2 scholen.
een vernieuwingsschool.
www.fonkelsteen.org
En een openbare school
www.spelwert.nl
De spelwert is praktischer, Het is een combinatie met de PSZ waar ze nu op zit, er zullen dus ook veel kindjes die nu bij haar in de groep zitten dadelijk bij haar op school en zelfs in de klas zitten.
Ook wonen mijn schoonouders erachter, mocht het nodig zijn kan Demi makkelijk tussen de middag daar eten.
En ik heb zelf op een openbare gezeten en daar veel plezier gehad.
Over de vernieuwingsschool weet ik eigenlijk te weinig, ken geen ervaringsdeskundige zeg maar, de een is er een en al lof over en de ander vind het 3x niks
Waar zou jullie keuze op vallen?
Uiteraard gaan we ook bij beide scholen zelf kijken maar ben toch benieuwd naar jullie mening.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |