abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 juni 2006 @ 10:47:25 #1
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38876689
Hoi

In de wijk waar wij naartoe verhuizen, staat een Dalton basisschool. Omdat het natuurlijk ideaal is om je kind naar een basisschool te doen die op 3 minuten lopen van je huis is, overwegen wij onze dochter op deze school te doen.

Op zich sta ik niet afwijzend tegenover Daltononderwijs, na wat ik er tot nu toe over gelezen heb. Maar ik ken eigenlijk niemand die zelf op een Daltonschool heeft gezeten of wiens kind op een Daltonschool zit / zat.

Vandaar mijn vraag: wie heeft er ervaring met het Daltononderwijs? Wat zijn nu echt de verschillen met het regulier onderwijs?

Overigens is onze dochter net 2, dus we hebben nog wel even de tijd om erover na te denken
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_38877053
www.dalton.nu staat veel info

zelf geen ervaringen
Zoals ma kamper piet zegt:
~~ * * eeN DaG NieT LEVEN ~~ IS DaG NieT LacHT TOCHT ? * * ~~
  donderdag 15 juni 2006 @ 11:07:28 #3
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38877245
Die link kende ik al, maar toch bedankt voor je reactie .
www.dalton.nl heb ik ook al bekeken.

Ik ben dus vooral op zoek naar ervaringen met het Daltononderwijs. Mooie theorieën kan iedereen op een site zetten, maar ik ben benieuwd naar de praktijk .
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_38878536
Ik heb zelf op Dalton onderwijs gezeten.. Ik ben zelf heel erg postitief over het Daltonsysteem. Er zit wel een grote maar aan, het is echt verschillend per kind of het onderwijssysteem wel of niet past, net als montessori, jenaplan, enz. Op Dalton onderwijs wordt erg snel begonnen met zelfstandig zijn, dat moet dus maar net passen. Ik heb zelf ook het Dalton gekent als erg vrij, in de zin van opdrachten maken in speciale uren, die je ook kan doorbrengen in het winkelcentrum...(middelbare school)

Wij zijn op dit moment ook opzoek naar een school voor onze dochter (over 2 jaar middelbaar onderwijs) en wij gaan waarschijnlijk wel voor het Dalton onderwijs.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_38878986
Zoek anders ook eens in het archief van het forum van Ouders Online, daar staat ook wel veel.
En op www.onderwijsinspectie.nl kun je het rapport van jullie school bekijken.
  donderdag 15 juni 2006 @ 12:45:07 #6
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38880180
Ticootje, bedankt voor je reactie. Jij hebt dusbehalve op een Dalton basisschool ook op een Dalton- middelbare school gezeten?
Waren er op de basisschool veel kinderen voor wie het niet geschikt was?

Poemojn, jij bedankt voor de info . Ik heb de site van de onderwijsinspectie bekeken en de rapporten van de Daltonschool en een andere naburige basisschool gelezen. Daar komt de Daltonschool beter uit, wordt behoorlijk positief over geschreven.
pi_38881216
nee sorry, ik heb alleen middelbaar onderwijs gevolgd... Basis onderwijs heb ik montessori en jenaplan gedaan.

Op de middelbare school zag je best vaak dat kinderen er niet geschikt voor waren, teveel vrijheid en zelf geen motivatie om te leren..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_38881359
Ik heb enkel op een Dalton middelbare school gezeten, dus hoe het er op een basisschool aan toe gaat weet ik niet.

Het hele systeem draait erom dat je eigenlijk zelfstandig plant wanneer je wat gaat doen. Elk derde les uur was bij ons op school een dalton uur en in dat uur kon je bij een docent naar keuze gaan zitten (als daar plek was) om daar dat uur door te brengen. Vlak voor een belangrijke toets ga je bijvoorbeeld naar een goede vakdocent (hoeft niet je eigen leraar te zijn) en heb je geen toets ofzo dan ga je naar een gezellige leraar waar je zonder gezeur een uurtje even fijn kan bijpraten met vrienden. Klassikale lessen, met zo'n meester die voor de klas dingen staat te vertellen, zijn er eigenlijk niet en je krijg je huiswerk voor een periode (8 of 9 weken) aan het begin van die periode op voor elk vak waarbij je zelf moet kijken wat je wel of niet doet. In het begin is er redelijk wat controle vanuit de mentor om te kijken of je je huiswerk ook daadwerkelijk doet, maar dat wordt steeds minder. Huiswerk is ook niet verplicht (wordt behalve die eerste periode ook niet gecontroleerd) en doe je alleen als je extra oefening van de stof nodig hebt.

Ik denk dat je heel goed moet kijken naar of je kind deze mate van zelfstandigheid aan kan. Bij kinderen die naar het voortgezet onderwijs gaan is dit veel gemakkelijker te zien, maar ik denk dat dat voor de bassisschool leeftijd een stuk moeilijker is. Ik denk wel dat ze heel geleidelijk steeds meer zelfstandigheid in zullen voeren zodat je kind niet direct in het diepe gegooid wordt (behalve misschien als deze pas in groep 5 ofzo instroomt, maar dat is hier niet het geval). Als je kind zichzelf goed bezig kan houden dan is zo'n school prima te doen en daar zal je kind in de toekomst (denk aan 2e fase en hbo/wo) zeker veel voordeel aan hebben. Ik zou zelf ook nog een keertje bij de school gaan kijken, want een school kan nog zo'n goed systeem hebben maar ook dan nog kan het een verkeerde school voor jouw kind zijn. Kijk vooral naar hoe de leraren met de kinderen omgaan op het schoolplein bijvoorbeeld.
RitseB: Dat leer je nog wel, koei heeft altijd gelijk
  donderdag 15 juni 2006 @ 14:17:11 #9
140262 Rixie
28 juli 2006 was onze dag!
pi_38883087
Ik heb wel op dalton basisonderwijs gezeten. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad omdat je alles in je eigen tempo kon doen. Ik was een snelle leerling dus had de weektaken in maximaal 2 dagen af. Ze hadden wel altijd genoeg werk achter de hand om mij aan het werk te houden en ik mocht ook vaak andere kinderen helpen die niet zo snel konden.

Ik heb eigenlijk niet meegemaakt dat het voor kinderen niet geschikt was. Ik heb wel 2 keer gezien dat iemand naar speciaal onderwijs ging maar dat was dan op kleuterleeftijd en op welke school de kinderen ook gezeten hadden ze moesten gewoon overgeplaatst worden naar speciaal onderwijs.

Het is natuurlijk niet zo dat de kinderen alles zelfstandig doen er is natuurlijk altijd een leraar bij om te helpen en er zijn ook nog de gewone klasikale lessen. Ik zou geen reden zien waarom je het niet zou doen.
Als lelijk zijn pijn deed, zou jij de hele dag huilen!
  donderdag 15 juni 2006 @ 20:30:40 #10
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_38896196
Mijn twee oudste kinderen hebben een paar jaar op een Daltonschool gezeten. Het was een heel fijne en goede school. Helaas moesten we door verhuizing van school veranderen. Ik kan het je dus alleen maar aanraden om je kind daar naartoe te laten gaan, vooral als de school ook nog eens bekend staat als goede school (want er zijn natuurlijk altijd goed en minder goede Daltonscholen).
  donderdag 15 juni 2006 @ 20:37:46 #11
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_38896461
Iedereen bedankt voor de info .

We gaan uiteraard een keer kijken op een open dag en als we in de nieuwe wijk wonen, spreek ik ongetwijfeld moeders wiens kinderen op die school zitten.
We hebben nog bijna twee jaar de tijd voordat onze dochter naar de basisschool gaat, maar het kan nooit kwaad om je vast te oriënteren toch .

Meer verhalen, positief of negatief, blijven welkom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')