abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18907697
Weer een nieuw deel..

Fok! Dieetclub deel XXXVII

Aanvulling op dit topic:
"dieet' recepten
Fok! Dieetclub Meeting za 29/11 het was erg gezellig!
Fok! Dieetclub meeting 20 maart '04

Heb je je aangemeld, maar sta je hier niet bij? Er is een nieuw topic voor degenen die al een gezond BMI (Body Mass Index) hebben. Dit is het geval als het getalletje achter je lengte lager is dan 25. Heb jij dat? Dan sta je in dit topic: SLANK de ZOMER in! (Deel XIII) Je BMI kunt je uitrekenen op www.overgewicht.nl

De dieeters die meedoen in dit topic:

Update week 18:

appelsap (1m55) (30,3) was 75,6 kg, is nu 72,9 kg en wil graag 60 kg wegen -2,7
BlondsHaveMoreFun (1m74) (25,4), is nu ongeveer 77 kg en wil graag .. kg wegen
Brighteyes (1m72) (27,6) was 84,1 kg, is nu 81,6 kg en wil graag 78 kg wegen -2,5
coolbabe [/b[ (1m61) (29,9) was 82 kg, is nu 77,5 kg en wil graag 65 wegen -4,5
[b]easy-going
(1m81) (29,9) was 98,6 kg, is nu 98,0 kg en wil graag 90 wegen -0,6
EblijsiE (1m87) (28,6) was 108,6 kg, is nu 100,7 kg en wil graag 75-80 wegen -7,9
Elvi (1m83) wil graag 85 kg wegen, tussentijds streefgewicht 100 kg -5,0
emmy (1m64) (27.2) was 74,6 kg, is nu 72,8 kg en wil graag 68 kg wegen -1,8
Fannetje (1m75) (26,5) was 100,8 kg, is nu 81,2 en wil graag 75 wegen -19,6
_Flea_ (1m86) (26.4) is 91.4 kg en wil graag 85 kg wegen
Funnie (1m70) (32,6) was 130 kg, is nu 94,1 kg en wil graag 80 wegen -35,9
Glimworm (1m75) (31,7) was 98 kg, is nu 97,0 kg en wil graag 70 kg wegen -1,0
HorrorGirl (1m65) (27,9) was 80 kg, is nu 75,9 kg en wil graag 65 kg wegen -4,1
Isabeau (1m67) (32,7) was 94,8 kg, is nu 91,2 kg en wil graag 'onder de 70' kg wegen -3,6
Jojogirl (1m72) (25,9) was 92 kg, is nu 76,5 kg en wil graag 70 kg wegen -15,5
Jolene (1.58) (31.4) woog 86 kilo weegt nu 78.5 kilo en wil graag 56 kilo wegen - 7.5
Knuppelhout (1.88) (31.7) woog 112 kilo weegt nu 112 kilo wil graag wegen <100 kilo
Magic666 (1m82) (27,6) was 103 kg, is nu 91,5 kg en wil graag 88 kg wegen -11,5
miss_dynastie (1m70) (32,7) was 103,4 kg, is nu 94,5 en wil graag 75 kg wegen -8,9
Miss_S (1m68) (30,8) was 98 kg, is nu 87 kg en wil graag 75 kg wegen -11
Mkleinman64 (1m90) (25,2) was 103,5 kg, is nu 90,8 kg en wil graag 88 kg wegen – 12,7
octopussy (1m76) (31,1) was 107,8 kg, is nu 96,3 kg en wil graag 70 kg wegen -11,5
Pandorah (1m68) (27,5) was 89,5 kg, is nu 77,6 kg en wil graag 65 kg wegen -11,9
Riann (1m72) (27,9) was 102 kg, is nu 82.5 kg en wil graag 70 kg wegen -19.5 kg en 85 cm
Riannuh (1m68) (26,6) was 75 kg, is nu 75 en wil graag 65 wegen
Rosean 1.70 (29,0) was 145 kg, weegt nu 84 wil graag 79 wegen -61
stoopkind (1m76) (27,9) was 91 kg, is nu 86,5 kg en wil graag onder de 75 kg wegen -4,5
Stout (1m70) (30,1) was 94 kg, is nu 87 kg en wil graag 75 wegen -7
Teigan (1m60) (34,2) was 88 kg, is nu 87,5 en wil graag 80 wegen -0,5
The-BoezelaaR (1m90) (26,3), was 95 kilo, is nu 95 kg en wil graag 80-82,5 kg wegen
Vriendinnie (1m80) (36,7) was 129,3 kg, is nu 119 kg en wil graag 75 kg wegen -10,3
Weopj (1m67) (26,4) was 81,9, is nu 73,6 kg en wil graag 60 wegen -8,3
Xanthe (1m69) (43) was 122,5 kg, is nu 122.9 kg en wil graag 80 kg wegen +0,4
Zuiker (1m65) (28,7) was 87,5, is nu 74.5 en wil graag 65 wegen -13
Zwahiel (1m84) (27,8) was 97 kg, is nu 94 kg en wil graag 80 wegen -3

Het roulatielijstje!
Week 19: Teigan
Week 20: jolene
Week 21: Pandorah
Week 22: Fannetje
Week 23: miss_dynastie
Week 24: Funnie
Week 25: Riann
Week 26: Teigan
Week 26: jolene
Week 27: Pandorah
Week 28: YPPY
Week 29: Fannetje
Week 30: miss_dynastie

Overzichtje topics over lijnen en andere tips op Fok!:
Met succes gewicht verliezen
Mijn hongerdieet dagboek
TE DIK! Lijnen, maar hoe?
Bloedgroepen en verwante karaktertrekken/ dieten?
Afvallen
(On)gezonde levensstijl (qua eten), vòel jij dat?
Hoe de laatste kilotjes snel kwijt raken?
Hoe raak ik zo snel mogelijk mijn buikje kwijt!
Superhongerdieet! :)
Herbalife
Het grote dieet-topic!
Hoe lang ben je en hoeveel weeg je?
Vetvrij vet
ervaring met Appelslank?

De oefeningen van Lurky: Slank de zomer in!

Genoeg tips dus!

Links:

www.overgewicht.nl - bereken of je te zwaar bent en je kan er je voeding online voor elke dag invoeren!
Voedingsmiddelentabel van het voedingscentrum - wat heb je nou per dag eigenlijk nodig?
www.jojoclub-afslanken.com - erg leuke en volledige site!
www.opdieet.nl - zeer nuttige link over alles wat maar met lijnen te maken heeft
www.opdieet.nl/beweging.htm - alles over beweging/sport en lijnen
www.opdieet.nl/erfelijkheid.htm - gewicht en erfelijkheid
www.opdieet.nl/obesitas.htm - bereken hier of je te zwaar bent
www.sportjefit.nl/ - prima sporttips/sportplan voor wie wil afvallen en sporten
De voedingssite van gezondheidsplein.nl - uitgebreide site over alles wat met voeding te maken heeft
Diëtistensite - medisch advies van/over diëtisten
digitale-dietist - met online caloriëntabel, hoeveel verbruik je met sporten knop en voedingswijzer!
gezondgewicht redelijk informatieve site
smulweb - leuke site met veel recepten en dagmenu's voor 10 weken
Nederlandse Obesitas Vereniging - site van de Nederlandse Obesitas Vereniging
http://onlijnclub.com/ - online dieetclub, lijkt me gratis, maar zie het zo snel niet
Yahoo group over lijnen/ - uitwisselingsmogelijkheid voor info en recepten (net als dit, maar dan anders)
Recepten!! - heel veel slanke recepten! (kijk bij de subgroep slank)
Dieten informatie - uitstekende printbare uitleg (en hoe je het moet volgen) over veel verschillende bekende en onbekende diëten
Vochtafdrijvend voedsel - Site over voedingsmiddelen die vochtafdrijvend werken
Calorieëntabel
Uitgebreide site met calorieteller

Engelse sites:
fitday - houd hier je eigen dieetdagboek bij (gratis)
.weight-loss-diet-i - heeeel erg veel dieet advies!
how-can-i-lose-weight - ook veel info en met allemaal online calorie rekenapparaatjes e.d.
realage - test hier hoe gezond je eigenlijk bezig bent en hoe je dat kan verbeteren!
ivillage.com - zeeeer overzichtelijke en volledige site
Recipefinder - heel veel recepten die je op een overzichtelijke manier kunt zoeken
3fatchicks - geweldig leuke site met een enorme hoeveelheid links naar (slanke) receptensites (en een enorm groot dieet-forum)
Dieetrecepten!!! - site met de meeste dieetrecepten wat ik tot nu toe heb gezien
caloriefreak - veel produkten met voedingswaarde

Commercieel:
www.herbalife.com - over Herbalife
slank-klup - de site van Slankklub Nederland
weightwatchers - weight watchers
afslanken - afslankclub online (duur!) en ik zag niets wat wij je ook niet kunnen bieden (gratis!)
weightcare - site van weightcare, met wat tips om af te vallen
eganederland site van E.G.A (afslankclubs die een stuk goedkoper zijn dan bijv. weight watchers)
slimfast - met veel light recepten
bodysolution - enkele Fok!kers doen aan bodysolution. Wat is dat nou precies?

Heb je ook nog een link die je regelmatig gebruikt? Laat het even weten!

Mensen die tegen afvallen zijn, of van dik houden of gewoon flauw, denigrerend of vervelend zijn mogen wegblijven. Je berichten kunnen worden verwijderd en bij herhaling volgt een waarschuwing.

Succes allemaal!

Als er iets veranderd moet worden, zeg dat dan even duidelijk in het topic. Eens in de zoveel tijd wordt de openingspost aangepast.

.

[ Bericht 57% gewijzigd door Mylene op 05-05-2004 21:14:21 ]
pi_18907842
Oke een poging gedaan het is niet helemaal gelukt...
Ga het nog ff aanpassen
pi_18908123
Joepie Volgens mij is het lijstje redelijk .

Zoniet zou dan een mod. hem aan kunnen passen.
pi_18908586
Goed hoor Jolene dat je een nieuw deeltje hebt geopend ...
.. alleen doen de links het niet... Ik heb wel een lijstje met links die Schatje heeft aangepast... maar dat ligt natuurlijk weer thuis . Dussuh: ik kan het lijstje met links wel verderop posten (als ik eenmaal thuis ben en de heren hebben mijn computer niet gesloopt...) zodat je de openingspost kan aanpassen want dat kan ik weer niet
pi_18908638
Anders kan ik het wel

Ik heb het lijnen trouwens even aan de wilgen gehangen, het lukt me toch niet.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 5 mei 2004 @ 19:52:57 #6
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_18911802
Waarom sta ik er nu alweer niet tussen? Omdat ik nu heerlijk dun ben misschien?
Inmiddels 87kg Nog eventjes en dan is mijn streefgetal 86kg bereikt

Not-your-man (1m85) was 97 kg, is nu 87 kg en wil graag 85 wegen
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_18913380
quote:
Op woensdag 5 mei 2004 19:52 schreef NoT-YouR-MaN het volgende:
Waarom sta ik er nu alweer niet tussen? Omdat ik nu heerlijk dun ben misschien?
Inmiddels 87kg Nog eventjes en dan is mijn streefgetal 86kg bereikt

Not-your-man (1m85) was 97 kg, is nu 87 kg en wil graag 85 wegen
Wie weet
Maar uh knap hoor hoelang heb je daar over gedaan? owja en wat is je BMI?

Hier gaat het wel lekker Fitness gaat goed, steeds ietsje langer enzo
Morgen weer weegdag, ik ben benieuwd
  woensdag 5 mei 2004 @ 21:14:58 #8
16715 Mylene
*schatje*
pi_18913887
Ik heb de O.P. aangepast .
pi_18915097
Dank je Schatje. Je was me voor met de juiste links te plaatsen .

NYM: Ik weet niet waarom je niet bent opgenomen in de lijst. Kan zijn dat je je niet eerder hebt gemeld. Wie weet word je in de volgende update meegenomen en word je hopelijk snel naar het andere topic (slank de zomer in) geschopt .

HorrorGirl: goed hoor dat je lekker hebt kunnen fitnessen . Ik wilde gaan badmintonnen maar omdat het bevrijdingsdag is was de zaal niet open . Maar nu heb ik even 15 km weer eens gefietst en het ging best goed !

Isabeau: Je kan het best dat lijnen! Het is proberen je eetpatroon aan te passen. Je moet niet ineens alles aanpassen, maar in kleine stapjes... Dat moet toch best lukken .

miss_d: genoten van bevrijdingspop? Ik ben hooguit hier even langsgefietst omdat het toch op de weg was naar huis. Maar als ik mijn raam open zet, kan ik het wel horen . Verstandig om broodjes mee te nemen hoor. Beter dat dan daar een beetje vet lopen eten!
  † In Memoriam † woensdag 5 mei 2004 @ 22:03:22 #10
43556 miss_dynastie
pi_18915395
We zijn om half acht thuis gekomen!! We hebben het echt gezellig gehad, maar het was als ik eerlijk ben wel te vermoeiend. We hebben gezellig in een parkje onze broodjes met cola ligt opgesmikkeld Excuses dat ik geen nieuw topic heb geopend, ik had het niet gezien
  woensdag 5 mei 2004 @ 22:53:55 #11
57098 NoT-YouR-MaN
Drugs are bad mkay?
pi_18916914
Hoe ik het heb gedaan is erg sim-pel

Korte info:

Ik ben in februari begonnen met fitnessen. Ik ben iemand met weinig geduld en het woordje discipline ken ik alleen uit een woordenboek Dus heb ik me meteen ingeschreven om twee keer per week aan het fenomeen 'bodypump' te doen. Ik heb dus een schema gemaakt:

maandag: bodypump
dinsdag: fitness
woensdag: rennen
donderdag: bodypump
vrijdag: rennen

Zaterdag moet ik werken dus heb ik helaas geen tijd om te sporten en zondag is een rustdag
Nu is dit niet het enige wat ik doe. Ik heb sinds februari een nieuwe hobby erbij: kJ en kC bijhouden van wat je eet. Ik probeer nu kC arme voedsel te vinden. Ik was een verwend ontbijter bv met veel hagelslag / pindakaas etc. Nu heb ik op mijn ontbijt bv alleen bruinbrood en een plakje kaas en een tomaat of komkommer erbij. Ik eet 's middags zo'n droge (dieet)koek (toast) en tegen de avond aan (het liefst zo rond 5 uur) een warme maaltijd. Tegen een uur of 9 ga ik sporten.

Dit heb ik tot op heden kunnen doen en dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik bijna 10kg ben afgevallen 3 maanden.

Exacte reden waarom ik ben aangekomen was heel simpel. Een kapotgelopen relatie en een niet zo prettige stageplaats. De hele dag voor een pc zitten en tussen de middag snacken met je dikke collega's heeft ervoor gezorgd dat ik flink aankwam. Zo woog ik bv in 2002 80kg. Het was voor iedereen schrikken toen ik mijn piek had bereikt van 97kg. Nu ben ik gelukkig goed bezig en dat motiveert mij enorm. Mij spijkerbroeken vallen nu allemaal van mijn kont

Ik hoop dat dit jullie ook allemaal motiveert! Ik heb ook zo nu en dan mijn 'off momenten'. Ik heb bijvoorbeeld in een week toen 5 magnums gegeten (jammy) of een paar chipszakken tijdens het kijken van films. Maar zo nu en dan moet dat ook kunnen.

Nu maar hopen dat ik voor mijn zomervakantie nog 2 kg afval en dat ik weer heerlijk kan zonnen in Turkije
.:: The difference between GENIUS and STUPIDITY is that genius has its limits! ::.
pi_18922444
Volgens mij was ik vanmorgen wel afgevallen ondanks dat ik dacht dat het misschien wel niet zo zou zijn. Ik kon alleen niet goed zien hoeveel door die stomme streepjes Maar het moet er maar even mee door want ik heb even geen geld voor een digitale weegschaal (ons nieuwe servies wordt vandaag geleverd ).
Volgens mij was er toch zeker een kilo af, maar ik ga morgen even voor de zekerheid extra goed kijken en dan plaats ik een update.

Gisteren ging het niet snoepen wel weer aardig. We raken ook echt door de lekkere dingen heen en ik heb een paashaas die nog in de koelkast stond gewoon weggedaan. Goed he? (Het was toch geen lekkere chocolade )
Ik zie wel een klein beetje tegen vanavond op want dan ben ik alleen thuis en dat zijn echt mijn moeilijke momenten. Maar er moet gestreken worden dus misschien helpt dat om van de lekkere dingen af te blijven.
pi_18922581
Ik heb dus alles gekopieerd uit de OP van het vorige deel.
Dat werkt dus niet.
Hoe moet het dan wel.

OT: Ik ben beroerd en hartstikke misselijk.
En ik wou dat ik in bed kon liggen.
Heb vanochtend foto's gemaakt. Dus misschien wanneer ze ooit ontwikkeld zijn dat ik ze hier post.
En dan zijn er vast meer foto's omdat we dan weer wat kilo's kwijt zijn.
pi_18922597
Rosean, wat goed van je?
Heel netjes.
Hoe is je avond verlopen.

Not_your_man. Ik heb niet gekeken of ik iemand moest toevoegen ik heb gewoon gekopieerd en geplakt.

Isabeau, je kan het wel.
Wat zijn je moeilijkste momenten dan?

Miss_D, gaaf dat het zo leuk was.
Geeft toch niks dat jij hem niet geopend hebt.
Met behulp van de rest is het weer een topic geworden?
pi_18922620
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:10 schreef jolene het volgende:
Isabeau, je kan het wel.
Wat zijn je moeilijkste momenten dan?
De momenten waarop ik denk: ik kan het toch niet. Ik val 2 kilo af, ik kom er 1,5 weer aan door bijv. een feestje. Ik word er zo moedeloos van. Weinig zelfdiscipline. Zit de hele dag tussen lekkere dingen in (slanke mensen die gezellig gebak en chocolade meebrengen en dan zeggen dat ik helemaal niet dik ben...).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_18922734
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:14 schreef Isabeau het volgende:

[..]

De momenten waarop ik denk: ik kan het toch niet. Ik val 2 kilo af, ik kom er 1,5 weer aan door bijv. een feestje. Ik word er zo moedeloos van. Weinig zelfdiscipline. Zit de hele dag tussen lekkere dingen in (slanke mensen die gezellig gebak en chocolade meebrengen en dan zeggen dat ik helemaal niet dik ben...).
Maar je kan misschien je er nog een beetje aan houden.
Door de rest goed gezond te houden.
mmm, ook ik heb zulke mensen gekend.
Maar als we dan kleren gingen kopen moesten ze toch wel erkennen dat ik dan toch niet zo slank was...

Maar je moet doen waar je zelf achterstaat.
En ook ik ben iemand met weinig zelfdiscipline..maar het is nu zo dat ik er achter sta.
Oke ik heb een bruiloft in augustus ben getuige en ik weiger om met mijn dikke kop en kont op die foto te gaan. Dat is mijn stok achter de deur. ik weet het heel erg...
Maar nu ik er aan geroken heb en ik de eerste 7,5 kilo eraf heb. Heb ik er ook weer schrik van.
Behalve toen ik een bepaalde broek wou passen... ik ben nog lang niet waar ik wezen moet.
pi_18922798
De momenten dat ik besef dat ik toch echt te dik ben is ook tijdens het kleren kopen. Broeken die niet of slecht passen. Truitjes (alle maten) die domweg veel en veel te strak zitten.

Of dat je niet meer op het bankje van de schommel past. En ik vind schommelen leuk. (nieuw lijndoel: ik wil schommelen)

Ik probeer gezond te eten. Maar drink rustig het hele pak sinaasappelsap leeg als ik even niet oplet. Etc.

Ik zit gewoon even in een lijndipje.
pi_18922952
Een dip is te begrijpen vooral als je al een tijdje bezig bent.
Ik moet nu bijvoorbeeld al de cross trainer opgeschopt worden door vriendjelief.
Want ik wil niet en heb geen zin.
Maar door de stapjes die ik neem blijft het overzichtelijk...
En blijft tot nu toe de dip uit.
Maar ik heb ook meteen de afspraak gemaakt van:
Heb ik zin in patat dan eet ik patat als ik denk ik mag het niet dan gaat het fout.
pi_18922964
Begon m'n vriendin gisteren Sensations van Lays te eten (en die zijn lekker). Nou, dan zit je er een beetje bij te kijken hoe ze dat weg zit te werken.

Vanavond weer lekker hardlopen en ik denk morgen weer skeeleren. Dan blijven we goed bezig.
pi_18923059
jolene waarom ga je dan niet gewoon naar huis om op bed te gaan liggen? Als je je zo beroerd voelt.
Ik ben wel benieuwd naar jouw foto's. Ik zal ook eens kijken of ik misschien een oude foto kan scannen en een recente. Ik vind oude foto's van mezelf echt heel erg om naar te kijken, maar misschien is het wel eens grappig om ze naast elkaar te zetten.
Het is helemaal niet erg om een stok achter de deur te hebbben. Als je dalijk een andere maat kleding past en die in de kast hebt liggen, dan is het volgens mij wel makkelijker om je aan je eetpatroon te houden (dat is mijn ervaring). Zeker als je je oude kleren hebt weggedaan. Ik heb echt alles weggedaan van toen ik maat 54 had, en alles wat daarna kwam ook. Mijn maat 46 kon ik aan mijn moeder kwijt, want op zich vond het wel zonde dat ik al die kleren die ik 2 maanden gedragen had weer weg moest doen. Ik hoop maar dat het Leger des Heils ze kon gebruiken.

Isabeau als je 2 kilo afvalt en er weer 1,5 bij komt, dan is er toch nog steeds een pond af? Het is helemaal niet zo erg om op feestjes wat te nemen, als je de rest van de week dan maar aan je eetpatroon houdt. En niet denken na een lekkere snack: de dag is toch al verziekt er kan ook nog wel een reep chocola bij.
Het is wel jammer dat je ongemerkt een pak sinaasappelsap leeg drinkt. Want ondanks dat het wel gezond is zitten er in een heel pak redelijk veel calorieen (overigens nog steeds beter dan een zak chips). Misschien moet je eens gaan opschrijven wat je eet en drinkt? En dan wel eerlijk zijn natuurlijk, niemand ander hoeft of mag het zelfs lezen dus je hoeft je voor niemand te schamen. Bij mij heeft dit in het begin heel erg goed gewerkt.
pi_18923076
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:54 schreef _Flea_ het volgende:
Begon m'n vriendin gisteren Sensations van Lays te eten (en die zijn lekker). Nou, dan zit je er een beetje bij te kijken hoe ze dat weg zit te werken.

Vanavond weer lekker hardlopen en ik denk morgen weer skeeleren. Dan blijven we goed bezig.
Maar ben je dan niet extra trots dat je het niet genomen hebt?
pi_18923092
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 08:53 schreef jolene het volgende:
Maar ik heb ook meteen de afspraak gemaakt van:
Heb ik zin in patat dan eet ik patat als ik denk ik mag het niet dan gaat het fout.
Dat vind ik echt een goeie afspraak, je zult merken dat je dan minder snel dat patatje gaat eten dan wanneer je het niet mag van jezelf. Je mag het wel, maar je hoeft het gewoon niet.
pi_18923273
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 09:02 schreef Rosean het volgende:

[..]

Maar ben je dan niet extra trots dat je het niet genomen hebt?
Tuurlijk wel. Dat maakt me ook sterker om iets te weerstaan. Maar ik heb nog wel een lange weg te gaan (met wat ik als doel voor ogen heb).
pi_18923278
Klopt dat is een afspraak die werkt voor mij.

Ik zou wel willen maar er loopt ook nog 12 man op de bouwen die ik begeleid, en er moet wat teken werk gewijzigd worden en doorgefaxt worden.
En anders komen ze stil te staan
pi_18924544
quote:
Op donderdag 6 mei 2004 09:01 schreef Rosean het volgende:

Isabeau . En niet denken na een lekkere snack: de dag is toch al verziekt er kan ook nog wel een reep chocola bij.
Dat is eigenlijk wel de essentie van het probleem. En hoe ik ook probeer te beredeneren dat het onzin is, mijn hersens spelen wat dat betreft een spelletje.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')