jaja, zal best wel een topic over geweest zijn, tis voor mn kind jah, eindstuk opgave
quote:dat zeg ik, stuk beter
Op woensdag 5 maart 2003 16:10 schreef extreme het volgende:
we zouden allemaal kuilen graven op het strand, en worst eten bij het bier.
geen zwarten, geen marrokanen etc, geen joden ehmm, geen zigeuners etc etc
quote:krijgen we tenminste eens echt nieuws op tv en in bladen dan dat constante gerommel daar
Op woensdag 5 maart 2003 16:12 schreef extreme het volgende:
owja, en we zouden geen Israel problematiek hebben bij gebrek aan Joden..
maar dat terzijde...
quote:het poldermodel had het niet gehaald nee..
Op woensdag 5 maart 2003 16:13 schreef Fliepke het volgende:
oh en ik denk dat we ook geen multiculti samenleving hadden
quote:mijn antwoord was serieus
Op woensdag 5 maart 2003 16:13 schreef yvonne het volgende:
Kan het serieus jah, kind heeft het nodig voor z'n eindstuk
denk toch wel dat er alleen maar blanken zouden zijn hoor als hitler aan de macht had gestaan
Dat is niet vast te stellen. Een samenleving wordt opgebouwd door opeenvolgende gebeurtenissen. Er zijn wel websites die 'alternative history' bekijken. Zelf vrees ik, dat er ergens in de jaren 50 een kernoorlog ontstaan en uitgevochten zou zijn..
quote:nou, de wereld zou die nooit kunnen veroveren hoor
Op woensdag 5 maart 2003 16:15 schreef Fliepke het volgende:
oh enne wat is trouwens de overwinning voor duitsland dat ze de gehele wereld hebben veroverd of alleen europa en noord afrika en een deel van rusland etc...
het was een sterk leger, maar ZO sterk..
Ik zeg: precies hetzelfde.
quote:mwhja, kan ik niet om treuren eigenlijk
Op woensdag 5 maart 2003 16:16 schreef extreme het volgende:
geen Ajax...
wel allemaal leuke blonde kinderen, met blauwe ogen...
http://us.imdb.com/Title?0109779
(Boek lezen is ook mogelijk, maar wat moeilijk denk ik)
[Dit bericht is gewijzigd door StrayDog op 05-03-2003 16:20]
En vanwege de kinderfarms ook een heleboel kindjes die niet helemaal goed zijn.
Kan 't kind zelf geen topic openen?
quote:Kijk, dat denk ik nl ook, het IS niet te beredeneren als dat en dat gebeurd zou zijn, het is een opeenschakeling van gebeurtenissen.
Op woensdag 5 maart 2003 16:14 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Om toch even serieus te blijven:Dat is niet vast te stellen. Een samenleving wordt opgebouwd door opeenvolgende gebeurtenissen. Er zijn wel websites die 'alternative history' bekijken. Zelf vrees ik, dat er ergens in de jaren 50 een kernoorlog ontstaan en uitgevochten zou zijn..
Geschiedenis is nu eenmaal een bewegend iets, voorspellingen zijn zo moeilijk te maken
Idiote opgave trouwens
quote:laten we uitgaan van het hoogtepunt van het 3e rijk, dus met een stukkie Rusland, en een stukkie Noord Afrika...
Op woensdag 5 maart 2003 16:18 schreef detulp050 het volgende:
Ik denk dat we al een soort revolutie hadden gehad. Het is ook moeilijk te beantwoorden, want vanaf welk moment pakken we de geschiedenis op ? Als we in 1939 beginnen en vanaf daar gaan wijzigen, dan zaten we denk ik nu in een soort totale destructie, met continu vechten tussen de V.S. Rusland en Duitsland. Want in hoeverre hebben ze gewonnen ? Hebben ze de wereld veroverd, of alleen Europa ?
dan doen we Japan de rest van de wereld.
quote:Je was me net voor.
Op woensdag 5 maart 2003 16:17 schreef StrayDog het volgende:
Bekijk de film Fatherland met Rutger Hauer:http://us.imdb.com/Title?0109779
Maar de nadelen zijn ernaar, geen volledige vrijheid van meningsuiting, ben je anders dan ben je dood (in mijn geval zou ik waarschijnlijk nog leven als ik ondanks de veranderingen ter wereld was gekomen).
En a.u.b. geen geflame op mijn reactie, het is gewoon zo.
Tja, de vraag is alleen of het de mensenlevens waard is, de meerderheid dacht schijnbaar van niet. (De waarde van een mensenleven is trouwens persoonlijk, en niet vanzelfsprekend voor iedereen heel veel waard, denk maar aan zelfmoordenaars en terroristen)
quote:
Op woensdag 5 maart 2003 16:21 schreef Markster het volgende:
laat dat kind der eigen huiswerk maken
quote:Een idiote opgave is het niet. Er zijn legio boeken over. The Trial of Adolf Hitler bijvoorbeeld. Hitler overleeft en wordt ergens in de jaren 70 voor het gerecht gesleept.
Op woensdag 5 maart 2003 16:19 schreef yvonne het volgende:[..]
Kijk, dat denk ik nl ook, het IS niet te beredeneren als dat en dat gebeurd zou zijn, het is een opeenschakeling van gebeurtenissen.
Ik zou zeggen dat diverse ondergronds verzet in de afgelopen 50 jaar allang al een einde aan het 1000 jarig rijk had gemaakt.
Geschiedenis is nu eenmaal een bewegend iets, voorspellingen zijn zo moeilijk te maken
Idiote opgave trouwens
Het is een prachtig uitgangspunt voor een roman (Fatherland van Thomas Harris bijvoorbeeld), maar om het zo even door een kind te laten bepalen is erg dom gedacht van de school. Het betekent namelijk thuis zijn in economie, militaire zaken, sociologie, demografie, politicologie en al die elementen moet je gaan combineren en dan kom je nog niet tot een definitief verhaal. Geschiedenis wordt bepaald door zeer kleine dingen. Voorbeeld:
Als tijdens de mislukte Putsch van 1923 de kogel die Scheubner - Richter doodde, 30 cm naar rechts was gegaan, was Hitler gedood. En zonder Hitler, geen Nazipartij (kijk maar wat er gebeurde tijdens zijn gevangenschap in 1924). Weimar had overleefd...
het zou centraal worden bestuurd vanuit berlijn en de vormgeving zou neo-klasiek zijn (beetje als witte huis)
verder zouden alle "minderwaardige" mensen eerst worden gezuiverd, maar dat is bekend, dus er zouden alleen ariers wonen
de uiteindelijke bedoeling was ook dat iedereen duits zou spreken (zover ik weet)
ook leuk om te melden, hitler wou alle joden in eerste instantie helemaal niet doden maar alleen deporteren naar madagascar, maar toen engeland aangaf dat te willen dwarsbomen ging hitler op zoek naar andere 'oplossingen', ik geloof dat eichman of himmler toen met het idee van zyklon b aan kwam zetten
quote:Er even vanuitgaande dat er daadwerkelijk een kernoorlog zou zijn ontstaan:
Op woensdag 5 maart 2003 16:14 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Om toch even serieus te blijven:Dat is niet vast te stellen. Een samenleving wordt opgebouwd door opeenvolgende gebeurtenissen. Er zijn wel websites die 'alternative history' bekijken. Zelf vrees ik, dat er ergens in de jaren 50 een kernoorlog ontstaan en uitgevochten zou zijn..
Ik neem aan dat die kernoorlog al in de jaren 40 gestart zou zijn, en vooral als een unilaterale aangelegenheid. De VS had immers eind jaren 40 als enige natie de beschikking over de atoombom. De vraag is natuurlijk of dat voldoende zou zijn geweest. De kracht van de vroege atoombommen was natuurlijk nog niet van een dusdanige grootte dat dat de oorlog beslist zou hebben.
Begin jaren '50 met de ontwikkeling van de waterstofbom was dat wel mogelijk. Dus die oorlog zou 'gewonnen' zijn door de macht die als eerste de waterstofbom wist te ontwikkelen.
Het zou in ieder geval niet best voor Europa geweest zijn.
quote:ik denk het niet, ik denk dat er eerst een terreur bewind gevoerd zou zijn, met 'angst' onder je bevolking kan je lang aan de macht blijven (mooi voorbeeld: Irak) zeker als je de mensen dom houd met staats gecontroleerde propaganda,
Op woensdag 5 maart 2003 16:20 schreef dutchie het volgende:[..]
Je was me net voor.
Ik denk idd dat het volk uiteindelijk massaal in verzet zijn gekomen en dat er op een moment een coup zou zijn gepleegd.
en dan krijg je het 2e punt, een sterke rassenzuivering, en bijbehorend sterk nationalisme van alles wat overblijft...
dus als Hitler gewonnen had, was de kans ook groot dat het een groot rijk was gebleven.
Dit topic moet naar SES vanwege huiswerk dochter, daarna een slotje erop en een ban voor de opener waarna het topic cyberspace ingeschoten dient te worden.
quote:Houd je eens rustig.
Op woensdag 5 maart 2003 16:26 schreef Furby het volgende:
UTFS, LEES DE FAQ (die policy is), EN OPEN GEEN ONNODIGE TOPICS IN HET VERKEERDE FORUM LAMME TAK.Dit topic moet naar SES vanwege huiswerk dochter, daarna een slotje erop en een ban voor de opener waarna het topic cyberspace ingeschoten dient te worden.
Wat als Duitsland en Japan W.O.2 hadden gewonnen?
quote:Ow zeur ergens anders. of jij zo vaak in C&H komt.
Op woensdag 5 maart 2003 16:26 schreef Furby het volgende:
UTFS, LEES DE FAQ (die policy is), EN OPEN GEEN ONNODIGE TOPICS IN HET VERKEERDE FORUM LAMME TAK.Dit topic moet naar SES vanwege huiswerk dochter, daarna een slotje erop en een ban voor de opener waarna het topic cyberspace ingeschoten dient te worden.
Wat als Duitsland en Japan W.O.2 hadden gewonnen?
quote:Duitsland was een heel eind. De zwaar water centrales in Noorwegen waren al actief. Hitler's koppigheid en het tij dat keerde richtte de Duitse aandacht op de V wapens. Als Duitsland er beter voor had gestaan (en je moet in dit kader in het oog houden, dat het hele verloop van de oorlog anders geweest moet zijn om Dld te laten winnen) was de ontwikkeling in Dld waarschijnlijk net zo snel gegaan.
Op woensdag 5 maart 2003 16:26 schreef Indochine het volgende:[..]
Er even vanuitgaande dat er daadwerkelijk een kernoorlog zou zijn ontstaan:
Ik neem aan dat die kernoorlog al in de jaren 40 gestart zou zijn, en vooral als een unilaterale aangelegenheid. De VS had immers eind jaren 40 als enige natie de beschikking over de atoombom.
Ook denk ik dat Amerika zich er dan niet mee bemoeid had. Amerika kwam nu in de oorlog in Europa omdat Rusland deze kant op kwam en de Amerikanen als de dood waren voor een communistisch Europa. Als Dld een betere oorlog had gehad, waren de Russen verslagen en zou Amerika gezocht hebben naar een vreedzame oplossing, teneinde een handelsafzetgebied te houden.
Mijn kernoorlog zou er een tussen Dld en de USSR geweest zijn.
quote:Zo'n scenario had ik ook voor ogen, ik denk niet dat de VS al die tijd had staan toekijken.
Op woensdag 5 maart 2003 16:29 schreef Duin het volgende:
Eerste vraag moet dan natuurlijk zijn, hoe had Duitsland gewonnen? Ze hadden niet de hele wereld veroverd, maar waarschijnlijk een wapenstilstand gesloten met Engeland en de VS en Rusland zou of verslagen zijn geweest, of ook een wapenstilstand hebben getekend.
Het zou er hoe dan ook uiteindelijk op zijn uitgedraaid, dat economische tegenslagen en sociale misstanden zijn weerslag zou hebben gehad op het Derde Rijk. Uiteindelijk zou de etnische verscheidenheid in het grote Rijk zorgen voor bloeiende verzetsgroepen (gesteund door UK en VS) en dat alles zou weer resulteren in burgeroorlogen.
Stel duitsland wint in 41-42 flink van engeland en veroverdheel west europa en een deel van oost- en zuid-europa.
Europa en dus ook nederland zouden nog sterker geindustrialiseerd zijn denk ik. Na een jaar of 10 (zo rond 50-55) zou west-europa gezuiverd zijn van 'ongewenste elementen' Dan zou het zeer repressieve beleid dat gebruikelijk was een stuk versoepelen. Ik kan me voorstellen dat er daarna een soort 'verenigd europa' zou ontstaan. De europese integratie krijgt een zeer flinke duw in de rug. Er zal al snel een gezamelijke munt, buitenlandbeleid, defensie , landbouw en ook milieubeleid ontstaan. Op den duur zal er ook hier ruimte onstaan voor volksvreemde invloeden als mollukers en noord-afrikaande gastarbeiders.
Als je het puur voor de west-europese niet jood of homo bekijkt. Zou er na een jaar of 50 misschien best een 'aangenaam' leefklimaat ontstaan.
Ik moet er zelf niet aan denken maar dit zou best gebeurd kunnen zijn.
en laat ons nog even weten wat voor beroerd cijfer er uit gekomen is...
quote:Kortom, hij zou Europa naar de kl*te helpen.
Op woensdag 5 maart 2003 16:33 schreef Furby het volgende:
Jullie zitten er trouwens naast. Hitler had namelijk plannen om na de oorlog een belasting paradijs te beginnen met weekeinden van 4 dagen en werkdagen van 5 uur (met 3 uur pauze) en gratis vakantie voor iedereen. De dienstplicht wou hij afschaffen en daarvoor in de plaats een langere schoolopleiding waar 2 jaar stage aanvast zat op een ziekenhuis of gemeentevoorziening. Tevens was hij van plan een verbod op stoplichten in te voeren.
quote:Dat is idd. het hele probleem met dit soort vragen. Als je aanneemt dat Duitsland de oorlog gewonnen zou hebben, moet je op zoveel andere punten bijstellingen gaan maken dat er van enige link met de realiteit haast geen sprake meer is.
Op woensdag 5 maart 2003 16:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Als Duitsland er beter voor had gestaan (en je moet in dit kader in het oog houden, dat het hele verloop van de oorlog anders geweest moet zijn om Dld te laten winnen) was de ontwikkeling in Dld waarschijnlijk net zo snel gegaan.
Ik neem dan ook aan dat je zo'n schoolopdracht niet al te serieus moet nemen, en dat het gewoon een methode is om de kinderen er eens een beetje over na te laten denken.
quote:neuh dat was 1e wereldoorlog he? in de 2e wereldoorlog hadden ze helmen die je inderdaad best op de brommer had kunnen gebruiken
Op woensdag 5 maart 2003 16:36 schreef Furby het volgende:
Iedereen had dan een helm met spitse punt op de brommer moeten dragen nu.
quote:Die hadden ze in de 1e al hoor. Die punthelmen waren vooral de cavalerie regimenten, volgens mij. En de gala-uniformen. De bekende pothelmen droegen de Freikorpsen al toen ze na de oorlog de revolutie hielpen
Op woensdag 5 maart 2003 16:39 schreef du_ke het volgende:[..]
neuh dat was 1e wereldoorlog he? in de 2e wereldoorlog hadden ze helmen die je inderdaad best op de brommer had kunnen gebruiken
quote:Zwaar dom gelul. Weet je zelf ook wel.
Op woensdag 5 maart 2003 16:13 schreef Markster het volgende:
1 ding is natuurlijk cker:geen zwarten, geen marrokanen etc, geen joden ehmm, geen zigeuners etc etc
quote:Ik probeer het:
Op woensdag 5 maart 2003 16:09 schreef yvonne het volgende:
Stel, WWII was helemaal anders verlopen, hoe zou Europa er dan uitgezien hebben??jaja, zal best wel een topic over geweest zijn, tis voor mn kind jah, eindstuk opgave
Stel de aanslag op Hitler was gelukt in november 1939.
Dan ging de WO-2 niet door. Polen werd weer vrij, Stalin werd afgezet en Mussolini ging in 1950 met pensioen.
Men besluit tot 1 Europa en men voerde de Euro in in 1975.
Al met al weinig verschil denk ik.
quote:Die vind ik leuk.. Vertel, welke aanslag? En door wie? In november 39 walste Dld zwaar over alles heen. Niemand was ontevreden met Hitler, en er waren helemaal geen complotten op dat moment (geen serieuze, in ieder geval)..
Op woensdag 5 maart 2003 19:58 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Ik probeer het:
Stel de aanslag op Hitler was gelukt in november 1939.
Het gebied zou Germania heten, een soort van Sovjet-Unie.
Het Derde Rijk zou dan bestaan uit Duitsland (dat meer dan twee keer zou groot als nu is) en vazalstaten zoals Nederland, Frankrijk etc. De Ost-gebieten zoals de Oekraine en Wit-Rusland zouden 'verduitst' zijn.
Al met al denk ik dat de scherpe kantjes er na een halve eeuw wel af zouden zijn en dat na de dood van Hitler een langzaam democratiserings proces zou zijn ontstaan.
Technologisch zouden we echt veeel en veeeeel verder zijn, de Nazis liepen enorm voor en dat zouden ze alleen maar verder doorgevoerd hebben.
Verder zou de jodenvervolging nooit bekend zijn geworden en als een fabel afgedaan zijn.
Verder zou het de allersterkste militaire macht ter wereld zijn.
quote:Pfft, de VS heeft de kernbommenknowhow van een Duitser gekregen!
Op woensdag 5 maart 2003 16:26 schreef Indochine het volgende:[..]
Er even vanuitgaande dat er daadwerkelijk een kernoorlog zou zijn ontstaan:
Ik neem aan dat die kernoorlog al in de jaren 40 gestart zou zijn, en vooral als een unilaterale aangelegenheid. De VS had immers eind jaren 40 als enige natie de beschikking over de atoombom. De vraag is natuurlijk of dat voldoende zou zijn geweest. De kracht van de vroege atoombommen was natuurlijk nog niet van een dusdanige grootte dat dat de oorlog beslist zou hebben.
Begin jaren '50 met de ontwikkeling van de waterstofbom was dat wel mogelijk. Dus die oorlog zou 'gewonnen' zijn door de macht die als eerste de waterstofbom wist te ontwikkelen.
Het zou in ieder geval niet best voor Europa geweest zijn.
quote:De britten hadden dacht ik ook al straaljagers samen met de amerikanen, maar ze waren nog in testfase en de piloten vertrouwden het niet zo omdat dit een geheel nieuwe techniek was. En ik heb nog nooit gehoord dat er straaljagers werden gebruikt in een veldslag door de duitsers, waarschijnlijk dat zij ook nog maar prototypes hadden.
Op woensdag 5 maart 2003 20:04 schreef X-Ray het volgende:[..]
Pfft, de VS heeft de kernbommenknowhow van een Duitser gekregen!
En ALLE rakettechnologie hebben ze ook van de Duitsers gepikt (Von Braun). De nazis hadden in WOII al straaljagers en balistische rakketen! Zonder de Duisters en de kennis van Werner von Braun had de VS nooit de ruimtevaarttechnologie, straaljagertechnologie en rakettechnologie gehad! Ze waren technisch echt veel minder ver dan de Moffen.
En om te zeggen dat de Amerikanen nou gigantisch achterliepen op de duitsers is ook niet waar. Anders was WO2 echt wel anders afgelopen.
quote:Er zijn Me-262's operationeel geweest, maar ze duvelden steeds uit de lucht door de slechte kwaliteit brandstof aan het einde van de oorlog..
Op woensdag 5 maart 2003 20:14 schreef Lt_BaseLine het volgende:[..]
De britten hadden dacht ik ook al straaljagers samen met de amerikanen, maar ze waren nog in testfase en de piloten vertrouwden het niet zo omdat dit een geheel nieuwe techniek was. En ik heb nog nooit gehoord dat er straaljagers werden gebruikt in een veldslag door de duitsers, waarschijnlijk dat zij ook nog maar prototypes hadden.
En om te zeggen dat de Amerikanen nou gigantisch achterliepen op de duitsers is ook niet waar. Anders was WO2 echt wel anders afgelopen.
Zie hier
quote:Da's een hele goede vraag, omdat juist deze aanslag relatief onderbelicht is geweest.
Op woensdag 5 maart 2003 19:59 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Die vind ik leuk.. Vertel, welke aanslag? En door wie? In november 39 walste Dld zwaar over alles heen. Niemand was ontevreden met Hitler, en er waren helemaal geen complotten op dat moment (geen serieuze, in ieder geval)..
Het gevolg van deze aanslag was een Duitse commando overval op Nederlands grondgebied.
zie bijv. http://www.joric.com/Conspiracy/Venlo.html
Dit gedoe is voor zover ik weet nog nooit opgelost.
Nou ja, die hele foute, weet je wel.
quote:Dat was a) Geen conspiracy; b) Zeer waarschijnlijk door Hitler c.s. zelf gepland, gelet op zijn veel vroegere vertrek uit de zaal dan normaal. Bovendien is de dader niet direct vermoord, maar pas aan het eind van de oorlog in een concentratiekamp het zwijgen opgelegd om te voorkomen dat ie zou verraden dat het een nazi-plannetje was geweest.
Op woensdag 5 maart 2003 20:20 schreef M.ALTA het volgende:[..]
Da's een hele goede vraag, omdat juist deze aanslag relatief onderbelicht is geweest.
Het is de aanslag van 9/11 (9 november 1939) door een zekere George Elser.Het gevolg van deze aanslag was een Duitse commando overval op Nederlands grondgebied.
zie bijv. http://www.joric.com/Conspiracy/Venlo.html
Dit gedoe is voor zover ik weet nog nooit opgelost.
Payne Best en Stevens werden, samen met hun Nederlandse chauffeur Klop, in een hinderlaag gelokt bij Venlo, ja. Dit had een casus belli moeten zijn, want de overval gebeurde op Nederlands grondgebied.
quote:Interessante link
Op woensdag 5 maart 2003 20:16 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Er zijn Me-262's operationeel geweest, maar ze duvelden steeds uit de lucht door de slechte kwaliteit brandstof aan het einde van de oorlog..
Zie hier
quote:Link was de eerste bij Google op "me 262" hoor
Op woensdag 5 maart 2003 20:25 schreef Lt_BaseLine het volgende:[..]
Interessante link
. De eerste jet airplane was de Heinkel He 178 die ontwikkeld was door Hans von Ohain. De britse piloot Frank Whittle had de eerste turbojet engine ontwikkeld in 1930. Beiden werkten onafhankelijk van elkaar. Hans von Ohain was eerder met z'n Heinkel die vloog in 1939. Frank Whittle's jet vloog in 1941.
quote:Het algemene verhaal.
Op woensdag 5 maart 2003 20:22 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Dat was a) Geen conspiracy; b) Zeer waarschijnlijk door Hitler c.s. zelf gepland, gelet op zijn veel vroegere vertrek uit de zaal dan normaal. Bovendien is de dader niet direct vermoord, maar pas aan het eind van de oorlog in een concentratiekamp het zwijgen opgelegd om te voorkomen dat ie zou verraden dat het een nazi-plannetje was geweest.
Payne Best en Stevens werden, samen met hun Nederlandse chauffeur Klop, in een hinderlaag gelokt bij Venlo, ja. Dit had een casus belli moeten zijn, want de overval gebeurde op Nederlands grondgebied.
De aanslag in Munchen en het gedoe bij Venlo.
Er zijn nog 4 andere versies:
- Een set-up van de Gestapo in samenwerking met MI-6.
2 takken: tak 1: SD in Venlo/Dusseldorf tak 2: Gestapo in Munchen.
- Een onafhankelijke aktie van Elsner in opdracht van ..
- Een setup van een deel binnen de Abwehr geinfiltreerd binnen de SD met Britse en Nederlandse steun.
- Een mislukte aanslag van Goering in samenwerking met Himmler en Heydrich in opdracht van de Duitse zakenwereld en het Duitse leger.
Dit laatste is niet onwaarschijnlijk, omdat dit dezelfde club is die de Nacht der Lange Messen organiseerde in 1934.
De aanslag van 1944 gebeurde eveneens met medeweten van de Gestapo en de OSS in Zwitserland, de voorloper van de CIA.
Allen Dulles van de OSS deed dit in samenspraak met Hans Bernd Gesivius en Carl Goerdeler. Schellenberg van de SD wist er alles van.
Dulles is de man die met SS-generaal Wolf de capitulatie in Italie regelde met medeweten van Hitler.
Allen Dulles is ook de man die als latere ex-hoofd van de CIA de aanslag op Kennedy organiseerde en in de Warren-commissie zat.
Allen Dulles heeft ook als advocaat namens Standard Oil de Amerikaanse tak van IG Farben onder zijn hoede gehad.
Dulles nam zelfs deel aan de Amerikaanse besprekingen in Versailles bij de opdeling van Duitsland na WO-1 in 1919.
Des te meer ben ik er van overtuigd dat zowel WO-I als WO-II opgezette conflicten zijn in opdracht van het Amerikaanse zakenleven.
quote:Ze gebruikten ze als bommenwerpers. Dat is de fout geweest.
Op woensdag 5 maart 2003 20:14 schreef Lt_BaseLine het volgende:[..]
De britten hadden dacht ik ook al straaljagers samen met de amerikanen, maar ze waren nog in testfase en de piloten vertrouwden het niet zo omdat dit een geheel nieuwe techniek was. En ik heb nog nooit gehoord dat er straaljagers werden gebruikt in een veldslag door de duitsers, waarschijnlijk dat zij ook nog maar prototypes hadden.
Maar ze waren al geheel operationeel terwijl de Yanks en Britten nog niet eens testtypes hadden.
quote:Onzin, de Duisters hebben verloren door de Russische overmacht, niet omdat de Amerikanen beter spul hadden. Ze hadden veel slechter spul. Een Tiger tegen Amerikaanse en Britse tanks was een slachtpartijtje voor de Duitser. Die hadden veel en veel beter materieel, en ze hadden zelfs al Ballistische rakketen (V2). De Yanks hebben na WOII al die technologie gejat door Von Braun en 200 van zijn medewerkers mee te nemen naar de VS. Von Braun is daar persoonlijk verantwoordelijk geweest voor de Saturnus raketten en dus de maanlanding.
quote:Het is een (voor ons) wat minder bekent stuk van de geschiedenis maar de jappen zijn flink bezig geweest in China hoor. Dus dat had dan ook bij Japan gehoord waarschijnlijk. (grotendeels)
Op woensdag 5 maart 2003 16:29 schreef Lucille het volgende:
Dan zou er heel wat mis zijn op het gebied van de mensenrechten. Zowel hier als bijvoorbeeld in Azie, waar dan Japan de heerser zou zijn. Onder het keizerlijk regime. Lekkere spanning tussen Japan en China.
quote:En vergeet niet de beperkte toegang die ze hadden tot olie + andere grondstoffen.
Op woensdag 5 maart 2003 23:26 schreef X-Ray het volgende:[..]
Onzin, de Duisters hebben verloren door de Russische overmacht, niet omdat de Amerikanen beter spul hadden.
Hadden de Duitsers de Kaukasus een beetje stevig in handen gehad dan had het nog wel wat langer kunnen duren.
quote:Als ze (zoals de generaals adviseerden) gelijk doorgestoten waren naar Moskou en oa het nutteloze Stalinggrad niet tegen elke prijs vast hadden gehouden dan hadden ze gewonnen...
Op woensdag 5 maart 2003 23:58 schreef PLAE@ het volgende:[..]
En vergeet niet de beperkte toegang die ze hadden tot olie + andere grondstoffen.
Hadden de Duitsers de Kaukasus een beetje stevig in handen gehad dan had het nog wel wat langer kunnen duren.
Hitler heeft het verpest met zijn waardeloze militaire inzicht.
quote:Die generaals waren ook een zootje ongeregeld die elkaar het licht in de ogen niet gunden en allemaal degene wilden zijn die Moskou innamen. Zo werden hele pantserkorpsen heen en weer gestuurd van front naar front door politieke spelletjes binnen het OKW. Men was zo druk bezig de beste positie in de rangorde in te nemen dat het verslaan van de Sovjet-Unie helemaal vergeten werd.
Op donderdag 6 maart 2003 00:04 schreef X-Ray het volgende:[..]
Als ze (zoals de generaals adviseerden) gelijk doorgestoten waren naar Moskou en oa het nutteloze Stalinggrad niet tegen elke prijs vast hadden gehouden dan hadden ze gewonnen...
We hadden dan ipv de Europese Unie het Derde Rijk gehad en ipv de Euro de Reichsmark. (alsof er nu geen adelaars op je kleingeld staan )
Amerika had uiteindelijk wel tot een vrede in moeten stemmen om niet in een vernietigingsoorlog terecht te komen. Japan zou de Aziatische grootmacht worden en na de het installeren van een puppetregering in Moskou zouden er een hoop volle treinen richting het Derde Rijk gaan rijden. Daarna zou Afrika en het Midden-Oosten aan de beurt zijn. Kolonisatie en het zeker stellen van grondstoffen.
Technologie zoals TV en telefoon zouden sneller geintroduceerd zijn en voor iedereen beschikbaar gemaakt worden. VolksFernsehen of zoiets.
Nog voor de 1950 zou het Derde Rijk een atoommacht zijn geworden en waarschijnlijk niet veel later ook de H-bom in haar bezit zou hebben gehad. Jappan zou duitse basis krijgen met duitse nukes.
Tja en daarna? Verzet van binnenuit zou ik me niet teveel van voorstellen. Zodra duidelijk werd wie de oorlog gewonnen had zouden veel mensen alsnog overlopen, en binnen 1 generatie zou het verzet weg zijn, vooral onder jongeren die niet beter zouden weten.
Een bedreiging van buitenaf zou ook niet zo snel kunnen ontstaan. Amerika zou imo vervallen en tot een soort derde wereldland zijn geworden. Zonder de afzetmarkten die het na de 2e WO "veroverde", met Europa als belangrijkste, zou ze nooit economisch van de grond zijn gekomen.
Enige echte bedreiging voor het voortbestaan zou van het rigime zelf komen. Als Hitler het voor elkaar zou hebben gekregen om tot zijn dood aan de macht te blijven zou in tussentijd een heel goed lopend systeem moeten zijn opgebouwd, anders zou het Derde Rijk in machtstrijd, coups en wellicht burgeroorlog ten onder kunnen gaan. Misschien zou het zijn gesplitst en in verschillende delen uiteen zijn gevallen, zoals het rijk van Alexander de Grote.
Belangrijkste verschil zou imo zijn dat onze waarden en normen, onze moraal en onze kijk op de geschiedenis er radicaal anders zou hebben uitgezien. Je zou je op een andere planeet wanen denk ik.
quote:A living hell !!! Bah moet er niet aan denken da ik nu duits praten en da ik naar die mafkezen moest luistern
Stel, WWII was helemaal anders verlopen, hoe zou Europa er dan uitgezien hebben??jaja, zal best wel een topic over geweest zijn, tis voor mn kind jah, eindstuk opgave
quote:Ja hoor. Voor jou wel. Zoet maar, er komt zo wel iemand met je pilletje
Op woensdag 5 maart 2003 20:47 schreef M.ALTA het volgende:[..]
- Wereldvreemd geblaat -
quote:waarom moskou? was t zuiden niet (minstens) net zo belangrijk met de olie enzv
Op donderdag 6 maart 2003 00:04 schreef X-Ray het volgende:[..]
Als ze (zoals de generaals adviseerden) gelijk doorgestoten waren naar Moskou en oa het nutteloze Stalinggrad niet tegen elke prijs vast hadden gehouden dan hadden ze gewonnen...
quote:Psychologisch. De val van de hoofdstad zou de Russen demoraliseren en het oosten van het westen afsnijden
Op donderdag 6 maart 2003 14:22 schreef PLAE@ het volgende:[..]
waarom moskou? was t zuiden niet (minstens) net zo belangrijk met de olie enzv
Vervolgens verwerp de VN het Amerikaanse plan om Europa te bevrijden uit angst voor burger slachtoffers, ze beschuldige de VS van hypocratie en dat het alleen om de gasvelden in Europa gaat, terwijl natuurlijk de echte reden van hun protest tegen het plan van de VS hun eigen handels contracten met Hitler zijn.
ik zoek ff wat info
edit: voila
quote:History: The Gloster Meteor entered the history books as the only turbojet powered aircraft flown in combat by the Allies during World War Two. It fought V-1 and V-2 rockets, and also served on the other side of the channel looking for Me 262s and Me 163s.
Eight prototypes of the Meteor were built during development, each with differing engines of various speeds and powers. The first prototype to fly was the fifth one built. It got airborne on 5 March 1943 powered by two dH Halford H.I engines, with about 1,500 pounds of thrust each. The first production batch consisted of 20 Gloster G.41A Meteor F.Mk Is. These had Welland engines and a clear-view canopy. The first Meteor was traded to the United States for a Bell YP-59A Airacomet, the USA's first jet fighter. One was used in an experimental design for the world's first turboprop-driven plane. This aircraft, the Trent-Meteor, used reduction gears on the engine to drive a propeller shaft with a five bladed propeller. It was equipped with longer stroke landing gear to give clearance for the propeller tips.
The first operational jet fighter squadron was No. 616. It was given a detached flight of seven Meteor F.Mk Is when it moved to Manston, Kent in July of 1944. RAF Flying Officer Dean claimed the first V-1 to be destroyed by a jet fighter. After all four of his guns jammed, he used his wing tip to push the V-1 nose-first towards the ground. The same day another Meteor claimed a second V-1. By the end of August, the squadron was completely converted to Meteors. The first Meteor F.Mk IIIs were delivered on December 18, 1944, and these began to replace the Mk. Is. The Mk IIs had the much better Derwent turbojets, which improved performance considerably. In January of 1945, one flight from No. 616 Squadron was moved across the channel to begin operations in Belgium. After the war, production continued. The most prolific version built was the Meteor F.Mk 8, with gyro-gunsights, bubble canopy, ejection seats and bigger Derwent engines, with a top speed of 600 mph (966 km/h). A two-seat, dual control trainer was built for the RAF under the designation Meteor T.Mk 7, and a two-seat night fighter, the Meteor NF Mk 13, entered service in 1952.
When production of the Meteor ended in 1954, 3,947 had been built. Today, approximately five Meteors are still flying. They can all be found in the UK. [History by David MacGillivray]
Nicknames: Meatbox; Meaty Whore; Phantom Diver (T7 version); Reaper (Meteor GAF version)
Specifications (F.Mk I):
Engines: Two 1,700-pound thrust Rolls-Royce W.2B/23C Welland turbojets
Weight: Empty 8,140 lbs., Max Takeoff 13,795 lbs.
Wing Span: 43ft. 0in.
Length: 41ft. 3in.
Height: 13ft. 0in.
Performance:
Maximum Speed at 10,000 ft: 415 mph
Ceiling: 40,000 ft.
Range: 550 miles
Armament: Four 20-mm cannonNumber Built: 3,947
Number Still Airworthy: Approximately 5
Lockheed p80 shooting star (13 exemplaren)
Bell p59 airocomet (matig ding 66 exemplaren)
Blond, blauwe ogen en een hoogstaand technologisch niveau...dat was immers toen het streven.
Hitler was niet dom ...goed hij is doorgedraaid en wat ie deed en hoe is niet goed te praten. Maar een hoop van ideeen kwam voor uit oude geschriften en de mythe atlantis.
quote:En Jahjah leider der Islamitische SS-divisies
Op donderdag 6 maart 2003 20:25 schreef PLAE@ het volgende:
Pim Fortuyn had dan nu voorman van de NSB geweest
quote:Nou had ik nog hoop dat iig X-Ray een serieuze bijdrage zou hebben
Op donderdag 6 maart 2003 20:34 schreef X-Ray het volgende:[..]
En Jahjah leider der Islamitische SS-divisies
Als m'n kind zakt is het jullie schuld
quote:of jou schuld.........je moet t kind zelf z'n huiswerk laten maken. Kan een kind uiteindelijk beter dan z'n ouders
Op donderdag 6 maart 2003 20:34 schreef yvonne het volgende:[..]
Nou had ik nog hoop dat iig X-Ray een serieuze bijdrage zou hebben
quote:Ik had m'n hoop op jullie gezet
Op donderdag 6 maart 2003 20:36 schreef PLAE@ het volgende:[..]
of jou schuld.........je moet t kind zelf z'n huiswerk laten maken. Kan een kind uiteindelijk beter dan z'n ouders
quote:Stel, Duitsland had gewonnen?
Op donderdag 6 maart 2003 20:34 schreef yvonne het volgende:[..]
Nou had ik nog hoop dat iig X-Ray een serieuze bijdrage zou hebben
.
quote:Ja hallo, is dat alles?
Op donderdag 6 maart 2003 20:37 schreef X-Ray het volgende:[..]
.
quote:Hitlers plannen met Berlijn... kijk en vergelijk.
Op donderdag 6 maart 2003 20:40 schreef yvonne het volgende:[..]
Ja hallo, is dat alles?
quote:Je bent geweldig!!!!
Op donderdag 6 maart 2003 20:43 schreef X-Ray het volgende:[..]
Hitlers plannen met Berlijn... kijk en vergelijk.
Je krijgt zaterdag een biertje van me
quote:Amerika werd in de oorlog betrokken door de actie van de Japanners in Pearl Harbor (die gevolgd werd door een oorlogsverkaring).
Op woensdag 5 maart 2003 16:31 schreef Wile_E_Coyote het volgende:Ook denk ik dat Amerika zich er dan niet mee bemoeid had. Amerika kwam nu in de oorlog in Europa omdat Rusland deze kant op kwam en de Amerikanen als de dood waren voor een communistisch Europa. Als Dld een betere oorlog had gehad, waren de Russen verslagen en zou Amerika gezocht hebben naar een vreedzame oplossing, teneinde een handelsafzetgebied te houden.
Mijn kernoorlog zou er een tussen Dld en de USSR geweest zijn.
En 'k denk dat de samenleving er minder goed had uitgezien. Amerikaanse support voor de wederopbouw zou er dan niet komen, en dat merk je dan echt wel.
quote:Er zou geen wederopbouw nodig zijn. Je moet niet vergeten, dat de hele oorlog anders gelopen was. Europa zou geen slagveld geworden zijn en Amerika had, als Dld gewonnen had, daar handelsbetrekkingen mee moeten aanknopen. WO2 zou niet meer zijn geweest dan een korte, snelle oorlog. Engeland zou verslagen zijn en Dld zou zijn positie zonder moeite hebben kunnen consolideren.
Op donderdag 6 maart 2003 20:46 schreef Light het volgende:[..]
Amerika werd in de oorlog betrokken door de actie van de Japanners in Pearl Harbor (die gevolgd werd door een oorlogsverkaring).
En 'k denk dat de samenleving er minder goed had uitgezien. Amerikaanse support voor de wederopbouw zou er dan niet komen, en dat merk je dan echt wel.
quote:ik denk dat de duitsers nooit hadden gewonnen
quote:smart move
Op donderdag 6 maart 2003 20:36 schreef yvonne het volgende:[..]
Ik had m'n hoop op jullie gezet
quote:Heus wel. Kijk naar de voor-oorlogse politiek. daaruit kun je opmaken, dat als Dld de overhand had gekregen, de overblijvende grote landen haastig op zoek waren gegaan naar vrede
Op vrijdag 7 maart 2003 00:42 schreef Jan-jaap het volgende:[..]
ik denk dat de duitsers nooit hadden gewonnen
de oorlog zou gewoon doorgegaan zijn tot het echt fout
was gegaan en er niemand overgebleven was
quote:meschien voor even maar geen 1 land laat het toe om 1 land over de hele wereld te laten heersen
Op vrijdag 7 maart 2003 11:13 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Heus wel. Kijk naar de voor-oorlogse politiek. daaruit kun je opmaken, dat als Dld de overhand had gekregen, de overblijvende grote landen haastig op zoek waren gegaan naar vrede
quote:China bestaat volgens mij ook nog steeds, net zoals de VS.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:42 schreef Jan-jaap het volgende:[..]
meschien voor even maar geen 1 land laat het toe om 1 land over de hele wereld te laten heersen
ze zullen altijd verzet blijven bieden
quote:ja wat wil je daarmee zeggen
Op vrijdag 7 maart 2003 15:03 schreef X-Ray het volgende:[..]
China bestaat volgens mij ook nog steeds, net zoals de VS.
quote:Dat het rijk dat Germania moest gaan heten vergelijkbaar was met het China van nu (wat ook in de tweede wereldoorlog bij elkaar is gevochten en bezet door Mao) en dat het dus helemaal geen issue was van heel de wereld veroveren en dat landen als de VS en China dan gewoon diplomatieke betrekkingen hadden aangeknoopt. De VS heerst ook zo'n beetje in zijn eentje nu over de wereld.
Op vrijdag 7 maart 2003 15:07 schreef Jan-jaap het volgende:[..]
ja wat wil je daarmee zeggen
quote:ja daar heb je gelijk in
Op vrijdag 7 maart 2003 15:11 schreef X-Ray het volgende:[..]
Dat het rijk dat Germania moest gaan heten vergelijkbaar was met het China van nu (wat ook in de tweede wereldoorlog bij elkaar is gevochten en bezet door Mao) en dat het dus helemaal geen issue was van heel de wereld veroveren en dat landen als de VS en China dan gewoon diplomatieke betrekkingen hadden aangeknoopt. De VS heerst ook zo'n beetje in zijn eentje nu over de wereld.
maar hitler wou meer en meer
en dan zou hij wel een keer in de problemen geraakt zijn met de vs en andere landen
maar gelukkig heeft hij niet gewonnen
[Dit bericht is gewijzigd door Jan-jaap op 07-03-2003 15:24]
quote:Die film Fatherland, is dat iets? Of is het zomaar een pulp verhaaltje met als decor Europa onder Duitse heerschappij?
Op woensdag 5 maart 2003 16:17 schreef StrayDog het volgende:
Bekijk de film Fatherland met Rutger Hauer:http://us.imdb.com/Title?0109779
quote:Het concept is wel grappig maar ze hebben het veels te summier uitgewerkt vind ik.
Op vrijdag 7 maart 2003 17:12 schreef BrauN het volgende:[..]
Die film Fatherland, is dat iets? Of is het zomaar een pulp verhaaltje met als decor Europa onder Duitse heerschappij?
quote:Zonder de amerikanen hadden de geallieerden normandie ook wel open gebroken.
Op vrijdag 7 maart 2003 13:34 schreef _asterix_ het volgende:
idd.....want hadden de jappen Pearl Harbour niet aangevallen, dan waren die yanks blijven zitten waar ze zaten en had Duitsland maar een front gehad......
of ze waren op een tactisch meer geschikte plek geland zoals scheveningen en zeeland (met luchtlandingen op antwerpen en den helder).
quote:Welke geallieerden?? Als de oorlog anders was gelopen was Engeland ook veroverd. Rusland kwam van de andere kant. En zelfs als Engeland niet veroverd was, waarmee hadden ze dan een invasie moeten plegen? En waarom? Engeland zat volledig omhoog wat betreft bewapening (zie de lend-lease constructie). En ik heb niet het idee, dat Engeland in zijn eentje een invasie van Europa had uitgevoerd. En zelfs al hadden ze dat wel willen doen, dan hadden ze veel langer moeten wachten om hun sterkte op te bouwen en in die tijd had Dld zijn kracht ook verhoogd..
Op zaterdag 8 maart 2003 11:21 schreef sp3c het volgende:[..]
Zonder de amerikanen hadden de geallieerden normandie ook wel open gebroken.
of ze waren op een tactisch meer geschikte plek geland zoals scheveningen en zeeland (met luchtlandingen op antwerpen en den helder).
Nee, zonder de Amerikanen was er geen D-Day geweest hoor..
dit had groot brittannië ook best alleen afgekunt, probleem is dat er zonder de amerikanen niet genoeg troepen waren om door heel frankrijk heen te stoten.
daarom zeg ik, dan was er een tactischere positie gekozen om te landen zoals bijvoorbeeld nederland en antwerpen of noorwegen en denemarken ofzo en het had niet in 1944 geweest maar de Duitsers hadden hun rijk echt niet uit kunnen bouwen.
Daarvoor waren er te weinig duitsers die een te groot gebied onder controle moesten houden.
Bovendien waren er dan hoogstwaarschijnlijk troepen uit het westen naar het oosten gedirigeerd waardoor de landing op zich al een stuk makkelijker word
quote:Het gaat niet om de troepen. Het gaat simpelweg om bewapening en logistiek. Engeland had nooit een invasie op touw kunnen zetten.
Op zaterdag 8 maart 2003 12:33 schreef sp3c het volgende:
pffffff er zijn geen 50 miljoen amerikanen ingezet op normandië hoor.dit had groot brittannië ook best alleen afgekunt, probleem is dat er zonder de amerikanen niet genoeg troepen waren om door heel frankrijk heen te stoten.
daarom zeg ik, dan was er een tactischere positie gekozen om te landen zoals bijvoorbeeld nederland en antwerpen of noorwegen en denemarken ofzo en het had niet in 1944 geweest maar de Duitsers hadden hun rijk echt niet uit kunnen bouwen.
Daarvoor waren er te weinig duitsers die een te groot gebied onder controle moesten houden.
Bovendien waren er dan hoogstwaarschijnlijk troepen uit het westen naar het oosten gedirigeerd waardoor de landing op zich al een stuk makkelijker word
quote:Klopt. Ze hadden simpelweg niet genoeg wapens, voedsel, munitie en transportmiddelen.
Op zaterdag 8 maart 2003 12:35 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Het gaat niet om de troepen. Het gaat simpelweg om bewapening en logistiek. Engeland had nooit een invasie op touw kunnen zetten.
de koloniale gebieden waar veel, heel veel grondstoffen vandaan kwamen waren in handen van de japanners.
maar als de US niet in de oorlog is betrokken zou dat betekenen dat de jappaners ook niet in de oorlog zijn betrokken.
Dan waren die wapens en shit in het oosten geproduceert en had duitsland daar slaag mee gekregen.
Vergeet ook niet dat 60% van het amerikaanse alluminium (vliegtuigen) uit de bauxiet mijnen in Suriname kwam, dit had in dat gevaal naar de Britten gegaan.
quote:Kletsika. De japanners waren zowiezo al aan het oorlogen. De VS heeft zich ermee bemoeid omdat de Japanners hen aanvielen. Was dat niet gebeurd, haddne de VS zich er niet mee bemoeid en had Engeland nooit en te nimmer zijn kolonieën meer teruggekregen.
Op zaterdag 8 maart 2003 12:44 schreef sp3c het volgende:
mwah dat durf ik te betwijfelen.de koloniale gebieden waar veel, heel veel grondstoffen vandaan kwamen waren in handen van de japanners.
maar als de US niet in de oorlog is betrokken zou dat betekenen dat de jappaners ook niet in de oorlog zijn betrokken.
Dan waren die wapens en shit in het oosten geproduceert en had duitsland daar slaag mee gekregen.
quote:nee japan zat wat te bakkeleien over olie en shit, ze hadden nog geen kolonien van engeland veroverd voor zover ik weet voor pearl harbor.
Op zaterdag 8 maart 2003 12:46 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Kletsika. De japanners waren zowiezo al aan het oorlogen. De VS heeft zich ermee bemoeid omdat de Japanners hen aanvielen. Was dat niet gebeurd, haddne de VS zich er niet mee bemoeid en had Engeland nooit en te nimmer zijn kolonieën meer teruggekregen.
Elke japanse aspiratie in die regio moest eerst langs de Amerikanen
en vergeet ook niet dat 60% van het amerikaanse alluminium (vliegtuigen) uit de bauxiet mijnen in Suriname kwam, dit had in dat gevaal naar de Britten gegaan.
quote:Singapore, wel eens van gehoord?
Op zaterdag 8 maart 2003 12:48 schreef sp3c het volgende:[..]
nee japan zat wat te bakkeleien over olie en shit, ze hadden nog geen kolonien van engeland veroverd voor zover ik weet voor pearl harbor.
quote:Wederom klets. Zolang de Jap. de toevoer van olie en wat dies meer zij uit de regio niet hadden gestopt, had Amerika alles best gevonden. De Jap. fout was, dat ze tegen Amerika begonnen. Als ze stukje bij beetje dingen veroverd hadden en gewoon handel met de VS waren blijven drijven, had Amerika zich er nooit mee bemoeid
Elke japanse aspiratie in die regio moest eerst langs de Amerikanen
quote:He?
en vergeet ook niet dat 60% van het amerikaanse alluminium (vliegtuigen) uit de bauxiet mijnen in Suriname kwam, dit had in dat gevaal naar de Britten gegaan.
quote:ja, als je nu ook erbij verteld wanneer dit is veroverd door japan dan voeg je ook daadwerkelijk iets toe, ik zou het niet weten iig
Op zaterdag 8 maart 2003 12:51 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Singapore, wel eens van gehoord?
quote:ja maar die olie uit de regio hadden ze nodig om de dingen stukje bij beetje te veroveren want te voet kom je nergens in die regio (tenzij je over goede zwemmers beschikt).
[..]Wederom klets. Zolang de Jap. de toevoer van olie en wat dies meer zij uit de regio niet hadden gestopt, had Amerika alles best gevonden. De Jap. fout was, dat ze tegen Amerika begonnen. Als ze stukje bij beetje dingen veroverd hadden en gewoon handel met de VS waren blijven drijven, had Amerika zich er nooit mee bemoeid
quote:suriname hoort bij Nederland
[..]He?
Wat heeft Suriname er nou mee te maken?
quote:Nederland = bezet
Op zaterdag 8 maart 2003 12:55 schreef sp3c het volgende:
suriname hoort bij Nederland
Nederland = bondgenoot
quote:Bauxiet is nog geen vliegtuig hoor. De Britten zouden dat spul niet eens vanuit Suriname naar GB krijgen, ze hadden geen fabrieken om het om te smelten, ze hadden geen fabrieken om de vliegtuigen te bouwen en ze hadden geen piloten om erin te vliegen.
60% van de amerikaanse vliegtuigen naar de britten = evenzogoed
quote:Nou nee
![]()
luftwaffe
![]()
Duitse industriegebieden
![]()
Berlijn en andere grote steden
![]()
volledig luchtoverwicht bij landing
= einde wo2
quote:Sterker nog: Nederland is Duits (in dit scenario. Dld en VS niet in oorlog. Dld kan dus de minerale rijkdommen van de NL kolonieën gebruiken. Dus: Dld krijgt meer bauxiet als grondstof, dus meer vliegtuigen dus
Op zaterdag 8 maart 2003 12:58 schreef X-Ray het volgende:[..]
Nederland = bezet
-Er geen russen meer zijn, dus we hadden geen joude oorlog gehad met Rusland.
-Er zou in heel europa geen jood, zigeuner etc meer leven.
-Het middenoosten zou grotendeels duits zijn (wantRommel zou dan ook hebben gewonnen)
-Engeland zou veroverd zijn.
-amerika twijfel ik over.
Maar op zich doet er dat weining toe. Om te weten hoe het er werkelijk nu uit zou zien, moet je imo kijken hoe het andere wereldrijken en dictators is vergaan. Op grond daarvan denk ik dat zolang Hitler nog had geleefd op dezelfde voet was verder gegaan als tijdens 40-45 voor de bezette/overheerste landen. oftewel mond houden en ja-knikken of op naar de gaskamer. Na de dood van Hitler had het daarna qua ontwikkelingen waarschijnlijk op het oude Rusland gaan lijken. Eeerst komt de dictator(lenin), zn opvolger is nog extremer (stalin), daarna wordt nog een tijdlang "in de geest van" doorgeregeerd( chroestjov en co) en uiteindelijk, langzaam maar zeker, hetzij door een nieuw leider die gaat hervormen(gorbatsjov), hetzij doordat de bevolkingen het zo zat zijn dat ze liever doodgaan dan nog 1 dag langer onder de laars de dictator te leven(fuck hoe heet die zuipschuit ook alweer...) en in opstand komen. Uiteindelijk was het 3e rijk een stille of gewelddadige dood gestorven imo. Maar 1000 jaar zouden ze nooit gehaald hebben.
Overigens het is speculeren hoe het er dan nu precies zou uitzien, want niet in elk wereldrijk gaan de ontwikkelingen even snel, de ussr heeft het niet eens een eeuw volgehouden bijvoorbeeld, maar het romeinse rijk heeft het weer wel een paar honderd jaar volgehouden. Je kunt dus nooit met zekerheid speculeren in welke fase we dan nu zouden zitten.
De moraal van het verhaal is: uiteindelijk zou het op termijn weer "goed"komen, en de wereld had echt niet opgehouden als Adolf uiteindelijk had gewonnen. Wereldrijken komen en gaan, en dat zal zo blijven.
quote:dat doet er niet toe, de regering is niet gevangen genomen en er was in de wijde omtrek van de kolonie geen vijand te bekennen.
Op zaterdag 8 maart 2003 12:58 schreef X-Ray het volgende:[..]
Nederland = bezet
quote:het is zo'n beetje de main ingredient fabrieken hadden ze, ter plaatse op kunnen zetten er waren daar grondstoffen zat.
[..]Bauxiet is nog geen vliegtuig hoor. De Britten zouden dat spul niet eens vanuit Suriname naar GB krijgen, ze hadden geen fabrieken om het om te smelten, ze hadden geen fabrieken om de vliegtuigen te bouwen en ze hadden geen piloten om erin te vliegen.
De amerikanen hielpen de britten toch al kleine moeite om wat fabrieken op te zetten daar in de regio (frans & brits guyana ook gelijk), is nog goed voor hun economie ook.
quote:volgens mij wel hoor
[..]Nou nee
.
quote:niet dus, want de Nederlandse regering heeft zich nooit overgegeven.
Op zaterdag 8 maart 2003 13:01 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Sterker nog: Nederland is Duits (in dit scenario. Dld en VS niet in oorlog. Dld kan dus de minerale rijkdommen van de NL kolonieën gebruiken. Dus: Dld krijgt meer bauxiet als grondstof, dus meer vliegtuigen dus
![]()
![]()
invasie
quote:We hebben het niet over wat er gebeurd is maar hoe het had kunnen gebeuren. En in dat scenario was ook Engeland overlopen.. Dus de Nederlandse regering ook. En zelfs in het bestaande scenario: So what? Wie houdt de duitsers tegen als ze bauxiet uit suriname gaan halen? Tot 1941 was Amerika niet in oorlog met Dld, dus hadden de Duitsers zonder problemen Suriname binnen kunnen wandelen.
Op zondag 9 maart 2003 20:58 schreef sp3c het volgende:[..]
niet dus, want de Nederlandse regering heeft zich nooit overgegeven.
Dit is precies dat de regering naar Engeland is vertrokken tijdens de meidagen.
Niet omdat ze bang waren voor de Duitsers maar omdat het Nederlandse koninkrijk verder rijkt(e) dan het moederland alleen.
quote:Omdat we de hele aanname moeten omgooien. Engelanmd won omdat Hitler op het omslagpunt ineens besloot de boel af te blazen. had Dld een week langer doorgebeukt, dan was de Slag om Engeland verloren. In dit alternatieve scenario gaan we daar even van uit. Dat moet wel, want daar ligt de basis voor de Duitse overwinning..
Op zondag 9 maart 2003 21:03 schreef sp3c het volgende:
ik ga er niet vanuit dat Engeland zou zijn veroverd door de Duitsers.
De engelsen hebben de slag om engeland zonder de amerikanen gewonnen dus ik zie niet in waarom Engeland het wel zou verliezen als de amerikanen niet 3 jaar later in de oorlog waren betrokken.
quote:Mede door de briljante Göring die besloot het zwaartepunt van de aanvallen en bombardementen te verleggen naar de Britse industrie en burgerdoelen, terwijl hij de RAF bijna kapot had. Kwam mede doordat de invasie van Engeland nooit echt op het programma heeft gestaan. Tenminste men wilde vrede met Engeland en alleen omdat de Britten dat weigerden "moest" er dan maar een invasie komen.
Op zondag 9 maart 2003 21:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Omdat we de hele aanname moeten omgooien. Engelanmd won omdat Hitler op het omslagpunt ineens besloot de boel af te blazen. had Dld een week langer doorgebeukt, dan was de Slag om Engeland verloren. In dit alternatieve scenario gaan we daar even van uit. Dat moet wel, want daar ligt de basis voor de Duitse overwinning..
Zonder overheersing van het luchtruim door de geallieerden was D-Day een mislukking geworden en zonder een vrij Engeland was het niet eens mogelijk geweest.
quote:Het was een foutje van een Duits eskader om Londen te bombarderen. Als vergelding werd Berlijn gebombardeerd en daar werd Hitler zo kwaad om dat hij Londen weer bombardeerde etc etc etc Hierdoor werd het aanvallen van de RAF op een laag pitje gezet en daarmee kreeg de RAF de ademtijd die ze nodig hadden.
Op zondag 9 maart 2003 22:06 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Mede door de briljante Göring die besloot het zwaartepunt van de aanvallen en bombardementen te verleggen naar de Britse industrie en burgerdoelen, terwijl hij de RAF bijna kapot had. Kwam mede doordat de invasie van Engeland nooit echt op het programma heeft gestaan. Tenminste men wilde vrede met Engeland en alleen omdat de Britten dat weigerden "moest" er dan maar een invasie komen.
Hadden ze de RAF blijven aanvallen dan was ze gevallen en hadden de Duitsers complete air superiority gehad en kunnen doen wat ze wilden.Zonder overheersing van het luchtruim door de geallieerden was D-Day een mislukking geworden en zonder een vrij Engeland was het niet eens mogelijk geweest.
Operatie Seehund stond trouwens wel degelijk gepland...
[Dit bericht is gewijzigd door X-Ray op 09-03-2003 22:13]
quote:de duitsers hebben de RAF niet afgemaakt toen ze daar de kans voor hadden.
Op zondag 9 maart 2003 21:05 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Omdat we de hele aanname moeten omgooien. Engelanmd won omdat Hitler op het omslagpunt ineens besloot de boel af te blazen. had Dld een week langer doorgebeukt, dan was de Slag om Engeland verloren. In dit alternatieve scenario gaan we daar even van uit. Dat moet wel, want daar ligt de basis voor de Duitse overwinning..
zullen ze de volgende keer weer doen
quote:Ze waren dus echt WEL bang voor de Duisters. En de Britten en NLe regering was niet eens in staat een normaal konvooi te laten varen, LAAT staan een complete oorlogsindustrie op te zetten in Zuid-Amerika of het bauxiet naar GB te laten varen, aangezien alles door de Duitse U-boten naar de haaien werd gestuurd. Engeland had amper vreten meer in '43
Op zondag 9 maart 2003 20:58 schreef sp3c het volgende:[..]
niet dus, want de Nederlandse regering heeft zich nooit overgegeven.
Dit is precies dat de regering naar Engeland is vertrokken tijdens de meidagen.
Niet omdat ze bang waren voor de Duitsers maar omdat het Nederlandse koninkrijk verder rijkt(e) dan het moederland alleen.
quote:Ook alweer zo'n lullig iets waardoor Duitsers uiteindelijk de hele oorlog verloren. Foutje bij een bombardement en een paar jaar later staan de geallieerden op de Franse kust.
Op zondag 9 maart 2003 22:12 schreef X-Ray het volgende:[..]
Het was een foutje van een Duits eskader om Londen te bombarderen. Als vergelding werd Berlijn gebombardeerd en daar werd Hitler zo kwaad om dat hij Londen weer bombardeerde etc etc etc Hierdoor werd het aanvallen van de RAF op een laag pitje gezet en daarmee kreeg de RAF de ademtijd die ze nodig hadden.
Ja Seehund was wel het plan, maar pas nadat er echt geen vrede met de Britten inzat. Konden de Engelsen natuurlijk ook niet accepteren en ze geloofden er ook niets van, hoewel Hitler het serieus meende.
quote:Seelöwe..
Op zondag 9 maart 2003 22:12 schreef X-Ray het volgende:[..]
quote:Ik denk dat de Engelsen het heel lastig hadden gekregen zonder Amerikanen en Canadezen. En ik denk niet dat Canada mee had gedaan als de VS lekker thuisbleef.
Op zaterdag 8 maart 2003 11:21 schreef sp3c het volgende:[..]
Zonder de amerikanen hadden de geallieerden normandie ook wel open gebroken.
quote:En toch was Normandie best tactisch. Dichtbij, dus snel bereikbaar. En oke, de kustlijn is niet zo heel handig, maar dat had weer als voordeel dat de Duitsers de aanval ook niet daar verwachtten.
De Duitsers wisten trouwens wel dat er een aanval van de Geallieerden zou komen, ze wisten alleen niet waar en wanneer precies. Maar aan de andere kant was de aanval op Pearl Harbor ook bekend voordat'ie zou plaatsvinden.
quote:nee hoor het stond voor juni/julie 1940 gepland en het stond al vast voor de oorlog in het westen van start ging.
Op zondag 9 maart 2003 22:24 schreef NorthernStar het volgende:[..]
Ook alweer zo'n lullig iets waardoor Duitsers uiteindelijk de hele oorlog verloren. Foutje bij een bombardement en een paar jaar later staan de geallieerden op de Franse kust.
Ja Seehund was wel het plan, maar pas nadat er echt geen vrede met de Britten inzat. Konden de Engelsen natuurlijk ook niet accepteren en ze geloofden er ook niets van, hoewel Hitler het serieus meende.
Eerst als een soort generale repetitie in Nederland landen met (veel) luchtlandingstroepen en de regering/koningin gijzelen en vervolgens de hele bende oprollen, als de operaties boven nederland niet zo dramatisch waren verlopen dan was het gebeurt ook (dan had zelfs amerika de oorlog niet meer kunnen redden imo)
quote:Hitler heeft Seelöwe nooit echt serieus genomen. De voorbereidingen zijn wel gestart, maar hij zag het plan meer als een manier om druk uit te oefenen op Engeland. Zijn hoop was o.a. dat hierdoor Churchill's kabinet zou vallen en er een kabinet met o.a. Halifax zou aantreden, wat zou gaan aandringen op vrede met Duitsland.
Op maandag 10 maart 2003 09:46 schreef sp3c het volgende:[..]
nee hoor het stond voor juni/julie 1940 gepland en het stond al vast voor de oorlog in het westen van start ging.
Eerst als een soort generale repetitie in Nederland landen met (veel) luchtlandingstroepen en de regering/koningin gijzelen en vervolgens de hele bende oprollen, als de operaties boven nederland niet zo dramatisch waren verlopen dan was het gebeurt ook (dan had zelfs amerika de oorlog niet meer kunnen redden imo)
Waarschijnlijk zaten we dan allemaal niet op de scouting, maar bij de Hitlerjugend, moesten we op school verplichte pro-nazi lectuur lezen, had het Nuerenberg-proces nooit plaatsgehad, maar wel diverse andere 'processen' tegen geaillieerde strijders en moesten de vrouwen maar vooral zorgen voor veel kindjes.
En Engels was vast afgeschaft als verplicht schoolvak.
Als de moffen hier nog steeds waren geweest was de kans dat wij hier waren erg klein: waren onze voorouders allang vergast. Dus kappen met deze domme discussie
By the way: Lees eens Schlinder's List van Thomas Keneally dan wordt je wel stiller of ga eens naar Yad Vashem. Dan houdt je je mond wel
[Dit bericht is gewijzigd door The_Duce op 13-03-2003 18:14]
quote:Onjuist! Wij behoorde ook tot het Arisch volk dus ze vergasten ons echt niet mits je geen jood,zigeuner etc was
Op donderdag 13 maart 2003 18:09 schreef The_Duce het volgende:
Als de moffen hier nog steeds waren geweest. Hadden ze jou vast en zeker allang vergast!
quote:Deze regering is dan ook top
Op donderdag 13 maart 2003 18:11 schreef dutchmilan het volgende:
en 1 man die jou de wet voorschrijft.als je dat wilt, ga je toch lekker naar Noord-Korea, China of Irak ofzo.. nee doe mij maar democratie
quote:Wat is er mis met het asielbeleid? We hebben nu een van de strengste asielbeleiden van Europa, er komen nauwelijks meer buitenlanders naar Nederland, en van die mensen wordt echt nauwelijks iemand toegelaten.
Op donderdag 13 maart 2003 18:16 schreef Thorage het volgende:[..]
Deze regering is dan ook top
^, ze doen geen hol aan het asielbeleid, en dan nog niet te spreken over het koningshuis wat een grote zooi is.
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 18:31 schreef ChillyWilly het volgende:
Als de geallieerden Duitsland niet hadden verslagen, dan hadden we nu allemaal Russisch gesproken...
Eerste slimme opmerking sinds vele posts.
quote:Nou nee, want de Russen hoorden bij de Geallieerden...
Op donderdag 13 maart 2003 18:34 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:[..]
Eerste slimme opmerking sinds vele posts.
quote:Hoezo onzin?
Op donderdag 13 maart 2003 18:31 schreef ChillyWilly het volgende:
Als de geallieerden Duitsland niet hadden verslagen, dan hadden we nu allemaal Russisch gesproken...
De Russen zaten erop dat de Geallieerden in Normandie aanvielen aangezien ze het niet op 1 front klaar kregen (oostfront) Als de geallieerden geen invasie hadden gedaan dan waren de Russen ook compleet kansloos geweest, lees de geschiedenisboekjes nog maar eens.
quote:Niet waar, de Russen waren al aan het optrekken richting Berlijn, het was slechts een kwestie van tijd voordat de Russen Duitsland hadden verslagen.
Op donderdag 13 maart 2003 18:36 schreef Thorage het volgende:[..]
Hoezo onzin?
De Russen zaten erop dat de Geallieerden in Normandie aanvielen aangezien ze het niet op 1 front klaar kregen (oostfront) Als de geallieerden geen invasie hadden gedaan dan waren de Russen ook compleet kansloos geweest, lees de geschiedenisboekjes nog maar eens.
quote:Als je geen onderscheid weet te maken tussen de Westerse Geallieerden en de Russen, dan ben je wel erg kortzichtig.
Op donderdag 13 maart 2003 18:35 schreef X-Ray het volgende:[..]
Nou nee, want de Russen hoorden bij de Geallieerden...
Duitsland was al dusdanig verzwakt van de lange oorlog dat als het ze was gelukt om West Europa in te pikken, het voor Rusland een kleine moeite was geweest om de boel te bezetten.
Waarom denk je dat de Amerikanen kwamen helpen? Ze waren alleen maar bang voor het communisme. Frankrijk interesseerde ze geen fluit.
quote:Klopt.
Op donderdag 13 maart 2003 18:44 schreef ChillyWilly het volgende:
Met de geallieerden bedoel ik uiteraard de Fransen, Engelsen, Amerikanen etc... het front vanuit het Westen.Duitsland was al dusdanig verzwakt van de lange oorlog dat als het ze was gelukt om West Europa in te pikken, het voor Rusland een kleine moeite was geweest om de boel te bezetten.
Waarom denk je dat de Amerikanen kwamen helpen? Ze waren alleen maar bang voor het communisme. Frankrijk interesseerde ze geen fluit.
Maar de Sovjets hoorden natuurlijk wel bij de geallieerden .
quote:Als jij geen geschiedenis kent en niet weet dat de Alliantie bestond uit de Sovjets, Britten en Amerikanen, dan weet je er wel erg weinig vanaf.
Op donderdag 13 maart 2003 18:42 schreef BigWillyDerSuperSpender het volgende:[..]
Als je geen onderscheid weet te maken tussen de Westerse Geallieerden en de Russen, dan ben je wel erg kortzichtig.
quote:
Op donderdag 13 maart 2003 18:54 schreef X-Ray het volgende:[..]
Als jij geen geschiedenis kent en niet weet dat de Alliantie bestond uit de Sovjets, Britten en Amerikanen, dan weet je er wel erg weinig vanaf.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat je onderscheid moet kunnen maken tussen de Westerse landen van de Geallieerden en de Sovjet kant van de Geallieerden... de scheiding van de koude oorlog was toen al duidelijk aanwezig.
quote:Hehe ook weer niet helemaaaal waar; ze hadden natuurlijk gewoon Europa nodig als afzetmarkt en handelspartner, dat gaat een beetje moeilijk als er een nazi bezetter aan de macht is
Op donderdag 13 maart 2003 18:44 schreef ChillyWilly het volgende:
Met de geallieerden bedoel ik uiteraard de Fransen, Engelsen, Amerikanen etc... het front vanuit het Westen.Duitsland was al dusdanig verzwakt van de lange oorlog dat als het ze was gelukt om West Europa in te pikken, het voor Rusland een kleine moeite was geweest om de boel te bezetten.
als er niet was geland op Normandië dan waren er meer troepen/vliegtuigen/pantsers naar het oostfront gestuurd, waardoor de verdediging in het westen verzwakt zodat de Engelsen aangevuld met toch redelijk wat engelandvaarders (polen, fransen, nederlanders, belgen) en koloniale troepen zonder veel moeite konden landen.
Rusland leid dan door de toegevoegde waarde zoveel verliezen dat ze gewoonweg niet ook nog eens door de westerse troepen heen kunnen breken.
gevolg: geen atoombom (althans misschien 1 of 2 op moskou en london) en geen marshall gelden.
Europa en Rusland waren dan een soort Afrika geworden.
quote:Dat kunnen we beter tegen jou zeggen. De Russen waren hard bezig de Duitsers lichtelijk in de pan te hakken, vooral dankzij hun enorme potentieel aan soldaten en hun gigantische wapenindustrie. Duitsland kon zijn mannen en wapens niet vervangen, Rusland wel.
Op donderdag 13 maart 2003 18:36 schreef Thorage het volgende:[..]
Hoezo onzin?
In juni 44 was het allang meer dan duidelijk dat de Russen gingen winnen. Dat was mede een van de redenen voor de invasie. Amerika was als de dood voor een oprukkende Russische macht naar het westen. De relaties tussen Rusland en de westerse geallieerden is nooit optimaal geweest. men had een gezamenlijke vijand en dat was het dan ook wel. Zodra Dld weg was, viel de alliantie als los zand uit elkaar.
De Russen hadden het helemaal niet erg gevonden als er geen invasie was geweest en dus geen westerse opmars door Europa. West Europa had wat langer op bevrijding moeten wachten, maar uiteindelijk hadden de Russen heus in hun eentje Dld wel op de knieën gekregen.
quote:Helaas hebben de Amerikanen ons niet bevrijd. Dat waren de Canadezen, de Britten en de Polen.
Op vrijdag 14 maart 2003 11:39 schreef Crossbow het volgende:
Ik heb een hekel aan de Duitse taal (niet aan Duitsers zelf) dus ben ik erug blij dat de Amerikanen ons hebben bevrijd. Ik eet liever hamburgers dan bratwursten!
quote:En wie heeft de weg voor ze vrijgemaakt...Amerikanen hebben wel degelijk mee gevochten in Nederland, slag om Arnhem bijvoorbeeld.
Op vrijdag 14 maart 2003 11:40 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Helaas hebben de Amerikanen ons niet bevrijd. Dat waren de Canadezen, de Britten en de Polen.
quote:Dat doet er niet toe. Bovendien was de slag om Arnhem een origineel fiasco, dus die heeft weinig bijgedragen aan de bevrijding hoor. De Canadezen hebben zich vanuit het Zuiden door nederland heen geworsteld. De Amerikanen zijn via Belgie naar Dld getrokken.
Op vrijdag 14 maart 2003 11:43 schreef Crossbow het volgende:[..]
En wie heeft de weg voor ze vrijgemaakt...Amerikanen hebben wel degelijk mee gevochten in Nederland, slag om Arnhem bijvoorbeeld.
quote:en nederlanders, Belgen en fransen en ook amerikanen
Op vrijdag 14 maart 2003 11:40 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Helaas hebben de Amerikanen ons niet bevrijd. Dat waren de Canadezen, de Britten en de Polen.
het was een allied effort.
bovendien is Nederland niet bevrijd maar opgegeven na de Duitse capitulatie omdat de geallieerden geen zin hadden om Nederland te bevrijden (met de hongerwinter voor de deur).
quote:Niet om vervelend te doen, maar Nederland beneden de rivieren is wel degelijk bevrijd.
Op vrijdag 14 maart 2003 12:23 schreef sp3c het volgende:[..]
en nederlanders, Belgen en fransen en ook amerikanen
het was een allied effort.
bovendien is Nederland niet bevrijd maar opgegeven na de Duitse capitulatie omdat de geallieerden geen zin hadden om Nederland te bevrijden (met de hongerwinter voor de deur).
(En alsof ze van te voren wisten dat de winter dusdanig streng zou worden... )
[Dit bericht is gewijzigd door Wile_E_Coyote op 14-03-2003 22:42]
quote:Sinds wanneer doet dat stukje er toe?
Op vrijdag 14 maart 2003 12:55 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Niet om vervelend te doen, maar Nederland beneden de rivieren is wel degelijk bevrijd.
quote:en waar woont al sinds jaar en dag het overgrote gedeelte van de Nederlanders?
Op vrijdag 14 maart 2003 12:55 schreef Wile_E_Coyote het volgende:[..]
Niet om vervelend te doen, maar Nederland beneden de rivieren is wel degelijk bevrijd.
quote:Ik denk dat Duitsland zowiezo niet had gewonnen. De grootste fout van Hitler was het aanvallen van Rusland. Als de Engelsen en de Amerikanen zich hadden teruggetrokken uit de oorlog in 1940 of 1941, dan was er alleen Rusland nog over.
Stel, WWII was helemaal anders verlopen, hoe zou Europa er dan uitgezien hebben??
De Russen hadden echter hun fabrieken VER achter de linies staan en hadden een virtueel onuitputbare bron aan olie, en vooral MANSCHAPPEN. Alhoewel Duitsland "slechts" 3 miljoen soldaten verloor, en Rusland ruim 15 miljoen had Rusland aan het eind van de oorlog een compleet en volledig leger klaar staan. Ze hadden in theorie zelfs het (flink verzwakte) Engelse, Franse en Amerikaanse leger kunnen platwalsen als ze hadden doorgevochten.
Als het westerse front nooit had plaats gevonden hadden we al die tijd onder het communisme geleefd waarschijnlijk. Er zou dan geen Berlijnse muur zijn geweest, en dus ook geen herreniging van Duitsland.
Wat voor gevolgen zo'n situatie gehad zou hebben voor de koude oorlog kan men alleen maar naar gissen natuurlijk, maar een atoomoorlog zou in dat scenario een stuk denkbaarder zijn......
Stel Engeland was veroverd, en Amerika was niet in de oorlog betrokken.
Dan waren alle overgebleven engelse troepen naar de pacific verplaatst.
Dit maakt de japanners kansloos volgens mij.
De grootste verliezen (Repulse, Prince of Wales) zijn geleden omdat de Amerikanen beschermd moesten worden tot ze weer op krachten waren, ook Nederlands Indië had heel wat beter verdedigd kunnen worden als niet alle vliegtuigen ter bescherming van de amerikanen en engelsen elders ingezet (en vernietigd) waren geweest ook de slag in de Java zee is enkel gevochten om tijd te rekken.
Hitler had de japanners niet kunnen helpen omdat die met rusland bezig was (had hij niet aangevallen dan had stalin het wel gedaan) en zo superieur waren de japanners nou ik weer niet (kwam niet in de buurt van de duitsers iig), ik denk dat het tweede front dan over de Balkan werd geopend oid met hetzelfde resultaat.
alleen was dan Rusland nu de enige overgebleven supermacht.
En waar baseer je dat op? Als het Stauffenberg c.s. gelukt was had dat regime zich juist moeten afzetten tegen het Hitler regime en had die groep er dus baat bij gehad zoveel mogelijk misdaden van de nazi's openbaar te maken. Bovendien vraag ik me af of de opmars van met name de Russen door het verdwijnen van Hitler wel gestopt zou zijn. Grote kans dat men geen risico had willen nemen en gewoon was doorgealst om het Duitse leger alsnog helemaal uit te schakelen. Het had waarschijnlijk wel een heleboel burgerdoden gescheeld, want ik vermoed dat de westelijke geallieerden hun bombardementen op burgerdoelen minimaal opgeschort zouden hebben.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:54 schreef _The_General_ het volgende:
Als het stauffenberg gelukt was dan was er nooit zoveel boven gekomen over de holocaust. Het was noodzakelijk voor het Duitse volk om eerst helemaal verslagen te worden. Dit om de jaren van indoctrinatie eruit te krijgen.
Neuh, denk ik niet. Ik denk zelfs dat het gevaarlijker had kunnen zijn. Immers, er was de afspraak gemaakt om alleen de onvoorwaardelijke totale overgave van Duitsland te accepteren. Als de westerse geallieerden een aparte vrede hadden geaccepteerd had dat wellich geleid tot het voortzetten van de oorlog, maar nu tegen de Sovjet Unie. En ik vrees dat de oorlog dan een paar jaar langer had geduurd of dat er enige atoombommen gegooid waren. Hoe dan ook, Europa had de tol betaald.quote:Op zondag 31 oktober 2004 19:09 schreef Bluesdude het volgende:
Had van Stauffenberg niet als de wiederweerga het land met een eervolle vrede overhandigt aan de Amerikanen en de Britten ?
Dat had de positie van de Amerikanen en Britten beinvloed op de conferenties van Potsdam(juli 1944 en Yalta(febr 1945)..
Mogelijk was er geen verdeling van Duitsland geweest en hadden de russen gestopt kon worden bij de oude poolse westgrens.?
Een 8, had er veel aan gehad, dank julliequote:Op zondag 31 oktober 2004 11:49 schreef cyber_rebel het volgende:
En wat heeft je kind gehaald voor de opgave? Nog iets gehad aan de posts hier?
Bron?quote:Op maandag 1 november 2004 08:30 schreef gr8w8 het volgende:
Hitler wist zelf al bij het begin van de oorlog dat hij zou verliezen, maar dat terzijde.
En het hambugervlees zoals wij dat kennen is ontwikkeld door Duitsche U-boot bemanning tijdens WO1!quote:Op vrijdag 14 maart 2003 11:39 schreef Crossbow het volgende:
stalin wist wel dat duitsland de ussr ging aanvallen hij sloot dat pact om tijd te winnen om een leger op te bouwen want hij had net zijn leger gedecimeerdquote:Op woensdag 19 maart 2003 10:34 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
quote:Op zondag 7 november 2004 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
stalin wist wel dat duitsland de ussr ging aanvallen hij sloot dat pact om tijd te winnen om een leger op te bouwen want hij had net zijn leger gedecimeerd
Wiequote:Op zondag 31 oktober 2004 10:43 schreef yvonne het volgende:
Mooi schopje, verder speculeren,
en wat als het Von Stauffenberg gelukt was?
Hoe zou het er dan uitgezien hebben?
Graaf Claus Schenk von der Stauffenberg, de hoofdactieve van het complot van 20 juli 1944.quote:Op zondag 7 november 2004 15:43 schreef Bastard het volgende:
[..]
Wie
quote:Op zondag 7 november 2004 15:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Graaf Claus Schenk von der Stauffenberg, de hoofdactieve van het complot van 20 juli 1944.
hij wist toch niet wanneer hij ging aanvallen bovendien in 2 jaar kun je geen goede officieren kweken.quote:Op zondag 7 november 2004 15:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Stalin wist dat dus niet. Elke biografie van Stalin geeft duidelijk aan, dat Stalin een bijna kinderlijk geloof hechtte aan het pact met Duitsland. Mede een reden dat de eerste week van de oorlog zo slecht ging. Stalin, als opperbevelhebber, was in een shock en zijn generaals durfden nauwelijks actie te ondernemen zonder zijn toestemming. Ook Churchill geeft in zijn memoires aan, dat Stalin, in 40 en begin 41 de berichten van Engeland en de VS dat Hitler bezig was met voorbereidingen voor een invasie, naast zich neerlegde als 'propaganda om het pact met Duitsland te breken'. Stalin heeft later, in Jalta en in Casablanca, dit bovendien nog aan Churchill toegegeven.
Bovendien is dat onzin. Het pact werd gesloten in 1939, barbarossa begon pas in 41. Als Stalin het pact zou hebben gebruikt als vertraging zou dat hem wel erg naïef hebben gemaakt. Immers, het was allang bekend dat Hitler ladingen lak had aan elk pact. Daarnaast: In 2 jaar tijd kan de SU een enorm potentieel aan officieren opbouwen. Als Stalin dit als vertraging had gebruikt, heeft ie zijn tijd wel erg slecht besteed als er dan in juni 41 nog steeds geen betrouwbaar kader is.
Zie bijvoorbeeld Edward Radzinsky, Stalin en Alan Bullock, Hitler en Stalin - Parallele levens, Churchill's memoires over de Tweede Wereldoorlog
Dan hebben ze je het verkeerd geleerd. Stalin was er heilig van overtuigd, dat hij met het pact uit 1939 de dreiging van Duitsland had bezworden. Vergeet ook niet, dat alleen de top-brass van het leger was uitgemoord. Er was voldoende lager kader overgebleven om snel weer een top-brass samen te stellen.quote:Op zondag 7 november 2004 16:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hij wist toch niet wanneer hij ging aanvallen bovendien in 2 jaar kun je geen goede officieren kweken.
en het is mij zo geleerd.
er was nog iets stalin had het niet zo snel verwacht en dacht dat frankrijk het wel langer uit zou houden en hij had geen verdedigingswerken gemaakt want hij was zelf eigenlijk van plan om aan te vallen.
voor zoveer ik weet heeft hij tot alle rangen het leger gezuiverd wat er over bleef was bijlange na niet genoeg om de duitsers te weerstaan.quote:Op maandag 8 november 2004 08:44 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan hebben ze je het verkeerd geleerd. Stalin was er heilig van overtuigd, dat hij met het pact uit 1939 de dreiging van Duitsland had bezworden. Vergeet ook niet, dat alleen de top-brass van het leger was uitgemoord. Er was voldoende lager kader overgebleven om snel weer een top-brass samen te stellen.
En nee, Stalin had (nog) geen plannen om het westen aan te vallen. In de vroege jaren 50 begonnen die plannen pas vorm aan te nemen. We zijn eigenlijk alleen door de dood van Stalin ontsnapt aan WO3.
Jij kende hem persoonlijk?quote:Op maandag 1 november 2004 08:30 schreef gr8w8 het volgende:
Hitler wist zelf al bij het begin van de oorlog dat hij zou verliezen
In antwoord op jouw vraag verwijs ik naar Elzas-Lotharingen, een gebied dat afwisselend onder Franse en Duitse regimes heeft gestaan. Elk regime heeft zijn architectonische sporen achtergelaten. Met name in Metz (het bestuurlijke centrum van dit gebied) herken je de chronologie van de stadsuitbreidingen.quote:Op zaterdag 22 januari 2005 15:31 schreef Darth-Vader het volgende:
Wanneer Duitsland de oorlog daadwerkelijk gewonnen had, en wij inmiddels al >60 jaar lang deel uitmaken van het Derde Rijk.
Hoe zou onze deelstaat er dan uit hebben gezien qua architectuur? Dienden onze grotere steden plaats te maken voor grootse neo-klassieke bouwwerken?
Je hebt een opmerkelijke kijk op de geschiedenis. Volgens mij heeft de Sovjet-Unie namelijk meer dan afdoende bewezen dat wat overbleef wel genoeg was om de Duitsers te weerstaan.quote:Op maandag 8 november 2004 20:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
voor zoveer ik weet heeft hij tot alle rangen het leger gezuiverd wat er over bleef was bijlange na niet genoeg om de duitsers te weerstaan.
daar hadden ze ten eerste dat nietaanvals verdrag voor nodig dat 2 jaar rekte om een leger op te bouwen en ten 2de geluk dat de duitser bleven klojoen om het onbenullige stalinradquote:Op maandag 24 januari 2005 00:05 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
[..]
Je hebt een opmerkelijke kijk op de geschiedenis. Volgens mij heeft de Sovjet-Unie namelijk meer dan afdoende bewezen dat wat overbleef wel genoeg was om de Duitsers te weerstaan.
waar het mee omging is dat het leger niet groot genoeg was als hitler na polen meteen was door gestotenquote:Op dinsdag 25 januari 2005 22:46 schreef Harro_Schulze_Boysen het volgende:
Als het puntje bij het paaltje komt is je bewering dat wat over bleef bijlange na niet genoeg was om de Duitsers te verslaan niet waar. Per saldo is namelijk maar één conclusie mogelijk: het Rode Leger heeft de Duitsers verslagen. Wat overbleef was dus wel genoeg.
je hoort mij niet zeggen dat ik het niet besef. dit is precies wat ik de hele tijd al bedoel.quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:38 schreef poudaman het volgende:
iedereen moemt in deze topic rusland als doorvechtend land. Beseffen jullie dat het duitse leger op zo een 50 km van Moskau stond en Russland bijna niet meer was geweest!?
Alleen omdat de nog sterke troepen uit het oosten (tegen Japan gepositioneert) bij tijds in Moskau waren viel Rusland niet!!! Was Moskau gevallen was de oorlog denk ik gewonnen geweest. De duitse troepen in het oosten hadden verplaatst kunnen worden naar het westen en een succesvolle invasie van Engeleand had niets in de weg gestaan.
Engelenad weg = Amerika weg! Dan hadden de westerese geallieerden geen thuisbasis meer gehad en met toenmalig voertuig was alleen nog maar verzet vanuit Afrika mogelijk geweest. Houd in dat de europese grenzen met maar weinig moeite verdedigd hadden kunnen worden.
Om verder te denken wat betreft de kans op een nucleaire oorlog. Zo ver ik weet was amerika in die tijd de enige macht die de techniek in huis had. Echter Moesten ze wel dicht genoeg komen om een bom te droppen. Dus vaste land europa was geen optie meer geweest .....houden we Japan over. Wie weet had japan met de hulp van de duitse marine en oosttroepen de aanslagen op Hiroshima en Nagasaki kunnen verhinderen en was Amerika niet in de buurt gekomen.
Wat ik allemaal opschrijf is niet uit de neus getrokken en had makkelijk kunnen gebeuren. Kleine dingen en toevallen hebben de oorlog uiteindelijk in de goede richting gestuurd. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd met ome Adolf aan de macht. Echter hadden we dan wat minder gezeik met randgroeperingen van buitenlanders die onze samenleving misbruiken!
ja en hoe kwam dat hun resaerch platform was gebombardeert in zweden en ze moesten steeds geld omleiden naar tanks voor de korte termijnquote:Op woensdag 26 januari 2005 00:10 schreef poudaman het volgende:
ja maar de duitsers hadden op gegevn moment niet de middelen nog de rust om de kleine aanwezige voorsprong uit te breiden. Niet voor niets lieten de us de wereld schrikken met de eerste bom. Was het aan de duitsers geweest was london van de kaart verdwenen.
Oftewel in die tijd was er gelukkig geen sprake van een nucliaire duitse macht!
quote:Op woensdag 26 januari 2005 03:28 schreef Fonkmeistah het volgende:
als duitsland had gewonnen leerden onze kinderen hun manieren bij de hitler jugend ipv zoals nu van MTV, tmf, rtl4 sbs6 en soortgelijks. van homofilie promotende kleuterprogramma's, gewelddadige tekenfilms, cokesnuivende veejay's , verheerlijking van pooierschap , hoererij , gangsterisme en bling-bling tot de neuk iedereen die je kent soaps en met deze deodorant scoor je neukbaar vlees reclames..
dan lag de nadruk van industrie en goederen bij kwaliteit ipv van het huidige hebzuchtigheid.
dan was de educatie bedoeld om het beste uit mensen te halen ipv van ze stom te houden..
dan was er een betaalbare auto voor iedereen en degelijke kinderbijslag ipv. bezuinigingen, prijsstijgingen, en afknijp maatregelen..
dan werd technologische vooruitgang geroemd en gestimuleerd ten bate van de bevolking ipv van uitgemolken ten bate van de aandeelhouders
quote:Op woensdag 26 januari 2005 03:28 schreef Fonkmeistah het volgende:
van homofilie promotende kleuterprogramma's,
Mja. Ooit wel eens een boek gelezen over nazi-Duitsland en dan met name over de rol van de Industrie hierin? Om nog maar te zwijgen van zaken als de Hermann Goering Werke?quote:dan lag de nadruk van industrie en goederen bij kwaliteit ipv van het huidige hebzuchtigheid.
quote:dan was de educatie bedoeld om het beste uit mensen te halen ipv van ze stom te houden..
Zoals de Volkswagen? Weet je, hoeveel van de betaalde Volkswagens er voor 1939 aan Volksgenossen uitgeleverd zijn? 0. Geen één. Maar de mensen hadden er wel voor betaald met 5 of 10 Mark per maand.quote:dan was er een betaalbare auto voor iedereen
O ja? Wel eens van het Vierjarenplan gehoord? Kanone bevor Butter?quote:en degelijke kinderbijslag ipv. bezuinigingen, prijsstijgingen, en afknijp maatregelen..
Oh ja? Enig idee hoeveel wetenschappers Duitsland ontvluchtten na 1933? Typerend he, dat er voor de nazi's regelmatig Duitse Nobelprijswinnaars waren en gedurende de nazi-tijd niet één? En ten bate van de bevolking? Haha. Ja, de straalmotor en de Tijgertank waren ook echt bestemd voor de bevolking. Net als het onderzoek naar syntetische brandstoffen.quote:dan werd technologische vooruitgang geroemd en gestimuleerd ten bate van de bevolking ipv van uitgemolken ten bate van de aandeelhouders
ik denk (hoop) dat hij het cynische bedoeldequote:Op donderdag 27 januari 2005 08:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Ja, dat Gaysamstraat toch, he?
[..]
Mja. Ooit wel eens een boek gelezen over nazi-Duitsland en dan met name over de rol van de Industrie hierin? Om nog maar te zwijgen van zaken als de Hermann Goering Werke?
[..]Ja natuurlijk, nazi-educatie was ook zo kwalitatief
Ik zou toch eens een boekje openslaan als ik jou was. Zoek eens op 'Gelijkschakeling', met name van het onderwijs in Duitsland na 1933...
[..]
Zoals de Volkswagen? Weet je, hoeveel van de betaalde Volkswagens er voor 1939 aan Volksgenossen uitgeleverd zijn? 0. Geen één. Maar de mensen hadden er wel voor betaald met 5 of 10 Mark per maand.
[..]
O ja? Wel eens van het Vierjarenplan gehoord? Kanone bevor Butter?
[..]
Oh ja? Enig idee hoeveel wetenschappers Duitsland ontvluchtten na 1933? Typerend he, dat er voor de nazi's regelmatig Duitse Nobelprijswinnaars waren en gedurende de nazi-tijd niet één? En ten bate van de bevolking? Haha. Ja, de straalmotor en de Tijgertank waren ook echt bestemd voor de bevolking. Net als het onderzoek naar syntetische brandstoffen.
Hoop doet leven, maar ik geef je weinig kans...quote:Op donderdag 27 januari 2005 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk (hoop) dat hij het cynische bedoelde
Af en toe duikt er weer zo'n gefrustreerde "nazi?"-trol op die een beetje indruk wil maken.quote:Op donderdag 27 januari 2005 19:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoop doet leven, maar ik geef je weinig kans...
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHHAHAAAAAAAAquote:Op woensdag 5 maart 2003 16:36 schreef Furby het volgende:
hetzelfde geld voor stalingradquote:Op donderdag 6 maart 2003 14:24 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
zeeland een taktische plek.quote:Op zaterdag 8 maart 2003 11:21 schreef sp3c het volgende:
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:38 schreef poudaman het volgende:
iedereen moemt in deze topic rusland als doorvechtend land. Beseffen jullie dat het duitse leger op zo een 50 km van Moskau stond en Russland bijna niet meer was geweest!?
Alleen omdat de nog sterke troepen uit het oosten (tegen Japan gepositioneert) bij tijds in Moskau waren viel Rusland niet!!!
Hitler heeft de desbetreffende armee expres halt voor moskou laten houden, er waren allang plannen gesteld om moskou tot het uiterste te verdedigen, en moskou is geweldig groot, en perfect te verdedigen, dit had de duitsers geweldig veel slachtoffers gekost
Was Moskau gevallen was de oorlog denk ik gewonnen geweest.
Dan was de legertop simpelweg net als de sowjets met hun complete industrie naar het oosten verplaatst, wederom buiten het bereik van de luftwaffe laat staan van de grond troepen. De duitse troepen in het oosten hadden verplaatst kunnen worden naar het westen en een succesvolle invasie van Engeleand had niets in de weg gestaan. je redeneerd wel ernstig makkelijk, je hebt het over een gigantisch front wat je even verplaatst, bij een val van moskou breek je echt niet eht verzet
Engelenad weg = Amerika weg! Dan hadden de westerese geallieerden geen thuisbasis meer gehad en met toenmalig voertuig was alleen nog maar verzet vanuit Afrika mogelijk geweest. Houd in dat de europese grenzen met maar weinig moeite verdedigd hadden kunnen worden.
Hitler wilde nooit en te nimmer engeland veroveren. Hij had gigantisch respect en ontzag voor de engelse cultuur en het britse rijk, een invasie wilde hij nooit van zijn leven, hij wilde een vrede met het britse rijk "na de "oorlog"
Om verder te denken wat betreft de kans op een nucleaire oorlog. Zo ver ik weet was amerika in die tijd de enige macht die de techniek in huis had. Nee duitsland zat er net zeer dichtbij Echter Moesten ze wel dicht genoeg komen om een bom te droppen. Dus vaste land europa was geen optie meer geweest .....houden we Japan over. Wie weet had japan met de hulp van de duitse marine en oosttroepen de aanslagen op Hiroshima en Nagasaki kunnen verhinderen en was Amerika niet in de buurt gekomen. jij hebt geen idee hoeveel eilanden in de buurt liggen van japan
verder Rusland had praktisch onuitputtelijke reserves in man en materieel, waren zeer mobiel gebleken in het verplaatsen van fabrieken Ik denk dat Rusland het zonder geallieerden utieindelijk had gered, maar dan had de oorlog decennia lang aangehouden, met passieve en actieve tijden. Dit werd beeindigt zodra er een atoombom voorhanden werd gebruikt. ( mits amerika had stopgezegt, Engeland vrede met duitsland had gesloten, frankrijk verslagen net zoals de low countries etc.
Wat ik allemaal opschrijf is niet uit de neus getrokken en had makkelijk kunnen gebeuren. Kleine dingen en toevallen hebben de oorlog uiteindelijk in de goede richting gestuurd. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd met ome Adolf aan de macht. Echter hadden we dan wat minder gezeik met randgroeperingen van buitenlanders die onze samenleving misbruiken!
Reactie op dat je zegt dat Hitler de betreffende Armee met opzet voor Moskou stil heef tlaten houden.quote:
Pas in 1942 werd geswitcht naar de olievelden. In 1941 was in eerste instantie het doel het vernietigen van het rode leger door een aanval met drie legergroepen: Noord richting Leningrad, \Midden richting Moskou en Zuid richting Oekraïne. Leningrad en Moskou waren daarbij het hoofddoel. In juli/augustus werd de aanval richting Moskou gestop, zowel noodgedwongen (logistieke problemen) als vanwege een andere strategie: de russische legers rondom Kiev vormden teveel een bedreiging voor de achterhoede van legergroep Midden en moesten eerst genuetraliseerd worden (dit leidde overigens tot de grootste militaire overwinning ooit: de uitschakeling van 600.000 russische soldaten, maar wordt vaak gezien als de reden voor de duitse nederlaag).quote:Op zondag 30 januari 2005 12:30 schreef Pumatje het volgende:
ja het is een heel erg intressant topic yvonne.
wombcat, ik weet wat de problemen waren van de duitse tanks met inval van de winter, ivm de rupsbanden. En dat elke meter behouden moest worden maar ik weet er vrijwel zeker van te zijn dat er expres door het" taktische genie " hitler een halt was toegeroepen en de orders niet door te stoten naar moskou. Olievelden hadden een grotere prioriteit, misschien is de reden inderdaad wel je verhaal met reserve onderdelen e.d maar wat ik weet is dat ze gestopt werden. ik zal er eens wat over opzoeken.
Legergroep Midden moest daarvoor hun primaire doel (Moskou) even terzijde laten, hergroeperen, en richting Kiev aanvallen. Vervolgens konden ze pas in oktober weer richting Moskou trekken. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat als ze direct richting Moskou waren getrokken, ze dat hadden kunnen veroveren en de oorlog beëindigen. Wat je in dat geval moet doen met een dikke half miljoen vijandelijke soldaten die wel eens je aanvoerlijnen kunnen bedreigen, laten die mensen meestal acherwege. (De meest logische militaire beslissing is dus idd. om eerst je flanken te beveiligen en dan pas verder te trekken. Het had heel misschien wel gedaan kunnen worden, maar was wel een erg wilde gok geweest en de uitkomst uitermate onzeker. Zeker gezien de logistieke problemen die de duitsers sowieso al hadden. Ook om de operatie in Kiev bij te staan, moest legergroep Midden al hergroeperen en opnieuw bevoorraad worden. Had ook voor een aanval richting Moskou gemoeten).quote:Op zondag 30 januari 2005 13:48 schreef Pumatje het volgende:
oke,ik geloof je op je woord.
hoezo werd eigelijk de uitschakeling gezien als reden voor de duitse nederlaag?
Volgens mij ben je verward met het forum gedeelte: Onzin voor je leven!quote:Op zondag 30 januari 2005 18:29 schreef ikkebaas het volgende:
Antwoord van de topic is simpel:
Europa voor Duitsland, en alles wat niet Duits was, WEG , DOOD, KAPOT !
Niet te veel illusies maken over worstjes en zo, dat zou misschien in kleine mate kunnen gebeuren in west-europa, maar NIET in oost-europa!
Na de joden zouden de nazis de Slaven als slaven gebreuken in hun industriekampen (het is de aloude gewoonte voor de oude germanen om de Slaven 'slaven' te noemen, en daar komt trouwens de benoeming van dat volk vandaan).
Maar na de slaven? Albanazen of Turken, en derna? Tot dat iedereen die overblijft Duitser is.
Gelukkig is het beter geweest.
wees daar maar neit te zeker van want goede moeders voorzagen de fuhrer van vele soldaten voor zijn leger en dochters om de verzorging op peil te houden.quote:Op zondag 30 januari 2005 19:09 schreef Dromenvanger het volgende:
Het zuivere ras zou overblijven, en daarna zou het zuivere ras worden gezuiverd, daarna weer een nieuwe zuivering en ga zo door. Totdat de zuiverheid zelver alleen overblijft.
In ieder geval geen last meer van overbevolking.
De verovering van Moskou zou meteen het einde van de oorlog betekenen. Omdat het Russische leger een enorme morele klap zou hebben gegeven Maar wat nog veel belangrijker is dat de inname van Moskou betekend de inname van het centrum van het Russische transport netwerk. Als Moskou in handen van de Duitsers zou zijn gevallen dan zouden de Russen enorme problemen krijgen met de bevoorading, ook zouden de troepen veel minder mobiel zijn.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Legergroep Midden moest daarvoor hun primaire doel (Moskou) even terzijde laten, hergroeperen, en richting Kiev aanvallen. Vervolgens konden ze pas in oktober weer richting Moskou trekken. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat als ze direct richting Moskou waren getrokken, ze dat hadden kunnen veroveren en de oorlog beëindigen. Wat je in dat geval moet doen met een dikke half miljoen vijandelijke soldaten die wel eens je aanvoerlijnen kunnen bedreigen, laten die mensen meestal acherwege. (De meest logische militaire beslissing is dus idd. om eerst je flanken te beveiligen en dan pas verder te trekken. Het had heel misschien wel gedaan kunnen worden, maar was wel een erg wilde gok geweest en de uitkomst uitermate onzeker. Zeker gezien de logistieke problemen die de duitsers sowieso al hadden. Ook om de operatie in Kiev bij te staan, moest legergroep Midden al hergroeperen en opnieuw bevoorraad worden. Had ook voor een aanval richting Moskou gemoeten).
Da's grotendeels waar, maar mijn punt was dat het makkelijk roepen is dat ze Moskou zomaar even hadden kunnen veroveren, terwijl er nog een slordige half miljoen russen hun aanvoerlijnen bedreigen. Dat is nogal een riskante operatie dan, die bovendien met een heel klein deel van het duitse leger had moeten worden uitgevoerd, logistiek een enorm probleem was en de russen hadden het vast niet cadeau gegeven (als je bv. nagaat hoe de russen om Stalingrad hebben gevochten, kun je er vanuit gaan dat ze dat ook wel voor Moskou over hadden gehad. Dus zelfs als de duitsers Moskou hadden kunnen bereiken, hadden ze het nog moeten veroveren. Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).quote:Op dinsdag 1 februari 2005 16:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De verovering van Moskou zou meteen het einde van de oorlog betekenen. Omdat het Russische leger een enorme morele klap zou hebben gegeven Maar wat nog veel belangrijker is dat de inname van Moskou betekend de inname van het centrum van het Russische transport netwerk. Als Moskou in handen van de Duitsers zou zijn gevallen dan zouden de Russen enorme problemen krijgen met de bevoorading, ook zouden de troepen veel minder mobiel zijn.
Hoe had men dan Moskou kunnen veroveren? Wachten met het offensief totdat de Duitsche troepen op maximale sterkte zijn en vervolgens een frontale aanval?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).
Nee, wat ik bedoelde was dat er nogal wat mensen zijn die beweren dat de Duitsers niet eerst (in juli/augustus) de russische troepen bij Kiev hadden moeten uitschakelen, maar toen direct moeten oprukken richting Moskou (okotber).quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:19 schreef Darth-Vader het volgende:
[..]
Hoe had men dan Moskou kunnen veroveren? Wachten met het offensief totdat de Duitsche troepen op maximale sterkte zijn en vervolgens een frontale aanval?
Klopt en daar kwam dan nog bij dat ze eerst richting Kiev moesten, om de legergroep Zuid te helpen die slag te winnen. Zouden ze dat niet gedaan hebben, dan zitten ze met een forse russische troepenmacht ten zuiden van hun aanvoerlinies, en dat is vragen om problemen |(want legergroep Zuid was niet zelf in staat om die russen te verslaan. Legergroep Zuid was namelijk de kleinste legergroep van de drie en had de sterkste russische legers tegenover zich staan, omdat de russen hadden verwacht dat als de duitsers aan zouden vallen, de hoofdaanval in de Oekraïne zou zijn.quote:Op zondag 6 februari 2005 02:36 schreef Zhukov het volgende:
De Duitsers zijn nooit goed in positie geweest om Moskou te veroveren. Al in juli 1941 zwakte de aanval van Armeegruppe Mitte af. Door hevige Russische tegenstand bij Smolensk, Bryansk en Orel waren de Duitse troepen niet in staat om gelijk door te stoten naar Moskou.
Dat er een grote Russische troepenmacht bij Kiev werd omsingeld en gevangengenomen was met name de verdienste van Stalin. Die weigerde om de troepen terug te trekken tot achter de Dnjepr, zoals Zhukov voorgesteld had.quote:Op zondag 6 februari 2005 16:36 schreef Wombcat het volgende:
Klopt en daar kwam dan nog bij dat ze eerst richting Kiev moesten, om de legergroep Zuid te helpen die slag te winnen. Zouden ze dat niet gedaan hebben, dan zitten ze met een forse russische troepenmacht ten zuiden van hun aanvoerlinies, en dat is vragen om problemen |(want legergroep Zuid was niet zelf in staat om die russen te verslaan. Legergroep Zuid was namelijk de kleinste legergroep van de drie en had de sterkste russische legers tegenover zich staan, omdat de russen hadden verwacht dat als de duitsers aan zouden vallen, de hoofdaanval in de Oekraïne zou zijn.
Debacle nee, als Moskou was gevallen konden de Russen hun eigen legers niet meer goed bevoorraden en het aanvoeren van versterkingen zou enorm moeilijk worden. Mischien zouden de Russen na de val van Moskou meteen op vredesonderhandelingen aansturen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's grotendeels waar, maar mijn punt was dat het makkelijk roepen is dat ze Moskou zomaar even hadden kunnen veroveren, terwijl er nog een slordige half miljoen russen hun aanvoerlijnen bedreigen. Dat is nogal een riskante operatie dan, die bovendien met een heel klein deel van het duitse leger had moeten worden uitgevoerd, logistiek een enorm probleem was en de russen hadden het vast niet cadeau gegeven (als je bv. nagaat hoe de russen om Stalingrad hebben gevochten, kun je er vanuit gaan dat ze dat ook wel voor Moskou over hadden gehad. Dus zelfs als de duitsers Moskou hadden kunnen bereiken, hadden ze het nog moeten veroveren. Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).
het verzet zou juist nooit stoppen, onafhankelijkheid zit juist in de aard van de mens.quote:Op donderdag 17 februari 2005 02:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Liever Duitse overheersing dan Sovjet overheersing, dat als eerste maar ik denk dat het volgende gebeurt zou zijn
Europa zou een soort federatie worden met veel vrijheid voor de landen.
Het verzet zou vanzelf stoppen
VS zou een grote bondgenoot worden van het derde rijk.
Er zouden geen allochtonen problemen zijn
Het Israel-Palestina probleem zou niet bestaan.
Zo iets denk ik
Feitelijk werd je in dat fascistische regime niet zo opgejaagd als in de USSR, als je geen ''wezensvreemd'' element was had je niet zoveel te vrezen van de staat. Ik weet overigens niet wat ik gruwelijker vind, een samenleving waar de slachtoffers rigoreus van de ''normalen'' gescheiden zijn of een staat waarin iedereen de ander kan aanbrengen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:50 schreef Pumatje het volgende:
Ik weet niet of ik btw liever een duitse of een sowjet overheersing gehad zou hebben.
totale collectosatie of een ernstig aanwezig fascistisch regime dat je opjaagt, met buren die je kunnen verraden, waar kinderen worden volgepropt op school met vooroordelen en de grootste verzinsels (Rassenleer e.d ).
Ik ga voor de sovjet overheersing denk ik.
Het nazisme was beiden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:34 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik weet overigens niet wat ik gruwelijker vind, een samenleving waar de slachtoffers rigoreus van de ''normalen'' gescheiden zijn of een staat waarin iedereen de ander kan aanbrengen.
Dat klopt, maar het heeft nog enige tijd geduurd voor de geheime diensten net zoveel macht hadden als de GeePeeOe en er werden ook geen massale executies onder alle bevolkingsgroepen bevolen om iedereen maar bang te houden - het verschil tussen Hitler's genocides en Stalin's democide.quote:Op donderdag 17 februari 2005 20:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het nazisme was beiden.
Politieke tegenstanders, familie/vrienden van politieke tegenstanders, wie "verdacht" werd van poltieke tegenstand, wie familie/vrienden was van wie "verdacht" werd.
Dan had je ook wel wat te vrezen.
Dat klopt, ik doelde meer op de ''binnenlandse'' situatie van voor de oorlog.quote:Btw... de meerderheid van de bevolking in door nazi-gecontroleerd gebied was "wezensvreemd"
VW Kevertjesquote:Op dinsdag 15 maart 2005 20:32 schreef YottaBrain het volgende:
Dan rijden we allemaal in degelijke Duitse auto's.
Dan was er alsnog een Geallieerd luchtoverwicht van jewelste geweest.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:32 schreef heracles het volgende:.
Zoals dat hij bijvoorbeeld gepantserde eenheden naar Omaha beach had kunnen sturen die de invasie hadden kennen kunnen stoppen en daarna al zijn krachten op het rode leger had kunnen richten.
En aangezien we naast Duitsland wonen waren wij er of niet geweest omdat ondze ouders/grootouders gedood waren, of waren we geboren met allerlei rare afwijkingen a la Hiroshima/ Nagasaki.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:40 schreef Apie74 het volgende:
Ik denk dat de oorlog hoe dan ook snel ten einde was geweest daar de Amerikanen dan de atoombom tegen Duitsland hadden gebruikt.
Ik zal nooit pretenderen alles te weten. Dus maak maar tijdquote:Op donderdag 17 maart 2005 07:19 schreef Witchfynder het volgende:
Ik denk dat een einde van WW2 met Operatie: Walküre realistischer is. Ook het meest interessante. Wanneer de nazi's door andere Duitsers verslagen zouden worden, zou men heel anders tegen de oorlog aan hebben gekeken.
Plus, de democraat generaal Ludwig Beck, die Hitler zou vervangen als führer, wilde wél de oorlog tegen de USSR voortzetten, mét steun van de Amerikanen en GB.
Het is dat ik nu geen tijd heb, anders zou ik wel meer informatie geven voor hen die niet al alles van WW2 weten.
nou 1940 mischien en niet een 2de front openenquote:Op donderdag 17 maart 2005 12:38 schreef ironf het volgende:
De grootste kans voor duitsland om te winnen was 1914, daarna hadden ze geen reele kans meer.
Als Engeland het werkelijk geaccepteerd had, zouden ze wel vrede hebben gesloten met Duitsland, niet waar?quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:36 schreef MrX1982 het volgende:
In de zomer van 1940 had Europa wel vrede met de snelle overwinningen van Duitsland en accepteerde men het feit dat Duitsland de macht had in Europa. Ook Engeland accepteerde dat, zij hadden immers de wereldzeeën in handen.
Dat was niet mogelijk, denk ik. Rusland was altijd Duitslands' sterkste tegenstander en de campagne in het Westen was vooral bedoeld om eventuele samenwerking van Engeland en Frankrijk met Rusland te voorkomen. Het viel ook niet uit te sluiten dat Rusland als eerste toe zou slaan.quote:Indien Hitler was gestopt na de veroveringen in de Blitzkrieg zag Europa er denk ik nu heel anders uit. Maar dat blijft allemaal koffie dik kijken natuurlijk
Op zich was dit nog niet eens zo gek. Hij was het min of meer verplicht door zijn verdrag met Japan en bovendien zag het er naar uit dat Amerika zich zou moeten concentreren op de Pacific, zijn belangrijkste gevechtsterrein dat al bijna geheel aan de Japanners was toegevallen. Er heerste ook al min of meer een staat van oorlog tussen de VS en Duitsland. Het heeft hem uiteraard wel de das omgedaan - wat dat betreft was het tijdstip waarop Hitler de oorlog verklaarde wel stupide, ze zaten namelijk vast in Rusland.quote:Maar de grootste historische fout van Hitler is toch wel geweest dat hij de oorlog verklaarde aan de VS. Hij heeft duidelijk de kracht van de VS onderschat in al zijn grootheidswaanzin.
Nee. Engeland en Frankrijk verklaarden op 1 September 1939 de oorlog aan Duitsland nadat Duitsland Polen binnenviel. Engeland had nooit "vrede" met een Duitse overwinning in West Europa, zeker niet gezien dat "Operation Sealion" - de invasie van Engeland - in 1940 van start ging. Gelukkig won de RAF de oorlog tegen de Luftwaffe en was er niet genoeg luchtondersteuning voor een invasie.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:36 schreef MrX1982 het volgende:
In de zomer van 1940 had Europa wel vrede met de snelle overwinningen van Duitsland en accepteerde men het feit dat Duitsland de macht had in Europa. Ook Engeland accepteerde dat, zij hadden immers de wereldzeeën in handen.
in de zomer van 1940 heerste er toch echt vrede in Europa. Het grootste Europese conflict tussen Duitsland en Frankrijk was beslecht. De Engelsen vochten nog een achterhoede gevecht tegen de Duitse suprematie. De Duisters waren in dat jaar op hun sterkst. In die dagen zagen de Engelsen Churchill nog als een oorlogshitser. Er bestond daarom een sterke neiging om een akkoord te sluiten met Hitler. Het was Churchill die uiteindelijk iedereen achter zich kreeg en liet inzien dat Hitler gevaarlijk was. Maar er was dus wel degelijk de intentie om vrede te sluiten met Hitler.quote:Op donderdag 17 maart 2005 18:29 schreef maartena het volgende:
Nee. Engeland en Frankrijk verklaarden op 1 September 1939 de oorlog aan Duitsland nadat Duitsland Polen binnenviel. Engeland had nooit "vrede" met een Duitse overwinning in West Europa, zeker niet gezien dat "Operation Sealion" - de invasie van Engeland - in 1940 van start ging. Gelukkig won de RAF de oorlog tegen de Luftwaffe en was er niet genoeg luchtondersteuning voor een invasie.
In Amerika zagen weinig mensen in de senaat het zitten om nog een oorlog te voeren in Europa. De aanval van de Japanners op Pearl Harbor van 7 december 1941. Daar ligt waarschijnlijk het turining point in history voor de as-mogendheden.quote:Alleen Amerika had in 1940 "vrede" met de Duitse overwinning omdat het een "ver van mijn bed show" was voor ze. Pas in 1941 kwamen zij zich met de oorlog in Europa bemoeien. Gelukkig maar, want zonder de Amerikanen hadden de geallieerden nooit kunnen winnen, en hadden we alsnog een Russisch Europa gehad.
Er waren ideeen om dat te doen maar Churchill blokeerde dat. Hij zag het kwaad van Hitler en zijn stroming. Ik denk dat zonder Churchill het allemaal heel anders was gelopen. Engeland was in zekere zin ook oorlogsmoe. Niet heel lang voor WOII hadden ze immers gevochten in WOI.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:51 schreef Johan_de_With het volgende:
Als Engeland het werkelijk geaccepteerd had, zouden ze wel vrede hebben gesloten met Duitsland, niet waar?
Hij had zich moeten houden aan het Molotov-Ribbentrop pact. Maar dat was natuurlijk uitgesloten als je naar de persoonlijkheid van Hitler kijkt. Hij was nooit uit op vrede enkel oorlog en de daaruit voortvloeiende ellende. Daarom is zijn rijk ook ingestort. Dat moest gewoon zo zijn.quote:Dat was niet mogelijk, denk ik. Rusland was altijd Duitslands' sterkste tegenstander en de campagne in het Westen was vooral bedoeld om eventuele samenwerking van Engeland en Frankrijk met Rusland te voorkomen. Het viel ook niet uit te sluiten dat Rusland als eerste toe zou slaan.
Ten aanzien van Japan was hij niets verplicht. Het enige wat Hitler wilde laten zien was dat hij het heft nog steeds in handen had.quote:Op zich was dit nog niet eens zo gek. Hij was het min of meer verplicht door zijn verdrag met Japan en bovendien zag het er naar uit dat Amerika zich zou moeten concentreren op de Pacific, zijn belangrijkste gevechtsterrein dat al bijna geheel aan de Japanners was toegevallen. Er heerste ook al min of meer een staat van oorlog tussen de VS en Duitsland. Het heeft hem uiteraard wel de das omgedaan - wat dat betreft was het tijdstip waarop Hitler de oorlog verklaarde wel stupide, ze zaten namelijk vast in Rusland.
Huh?? Waar heb jij gezeten tijdens de geschiedenis les? Op 10 Mei begon Duitsland met het aanvallen van Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk. Nog voor Mei over was gaven de eerste 3 landen zich over, maar in Frankrijk werd nog tot 22 Juni doorgevochten. Nog geen 2 weken later begon de Battle of Brittain, waarbij de eerste gevechten zo rond 10 Juli plaatsvonden, en er tot in October doorgevochten werd. In October besloot Hitler om Operation Sealion uit te stellen naar 1941.quote:Op donderdag 17 maart 2005 19:17 schreef MrX1982 het volgende:
in de zomer van 1940 heerste er toch echt vrede in Europa. Het grootste Europese conflict tussen Duitsland en Frankrijk was beslecht. De Engelsen vochten nog een achterhoede gevecht tegen de Duitse suprematie. De Duisters waren in dat jaar op hun sterkst. In die dagen zagen de Engelsen Churchill nog als een oorlogshitser. Er bestond daarom een sterke neiging om een akkoord te sluiten met Hitler. Het was Churchill die uiteindelijk iedereen achter zich kreeg en liet inzien dat Hitler gevaarlijk was. Maar er was dus wel degelijk de intentie om vrede te sluiten met Hitler.
Dat, en de stommiteit van Hitler om de oorlog aan Amerika te verklaren. Nu hoefde President Roosevelt namelijk geen toestemming meer te krijgen van de Senaat!quote:In Amerika zagen weinig mensen in de senaat het zitten om nog een oorlog te voeren in Europa. De aanval van de Japanners op Pearl Harbor van 7 december 1941. Daar ligt waarschijnlijk het turining point in history voor de as-mogendheden.
De duitse generaal Rommel had op dat moment opdracht aan de Pantserdivisie gegeven zich te begeven naar de kust waar het veel slachtoffers had gemaakt onder de geallieerden maar ook de totale verwoesting van deze divisie heeft veroorzaakt. Een van de andere generaals heeft een beter plan op dat moment maar deze heeft het niet kunnen uitvoeren door de "overzichtelijke" structuur van Hitlers Duitsland...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:32 schreef heracles het volgende:
Ik heb weleens gelezen dat de Amerikanen aardig geluk hebben gehad tijdens D-Day, dat het weleens heel anders had kennen lopen als Hitler niet zo'n koppig mannetje was geweest en naar zijn generaals gad geluisterd.
Zoals dat hij bijvoorbeeld gepantserde eenheden naar Omaha beach had kunnen sturen die de invasie had kennen stoppen en daarna al zijn krachten op het rode leger had kunnen richten.
De vraag is of Rommel dat had gedaan.quote:Op zaterdag 23 april 2005 16:45 schreef Chaggie het volgende:
De duitse generaal Rommel had op dat moment opdracht aan de Pantserdivisie gegeven zich te begeven naar de kust waar het veel slachtoffers had gemaakt onder de geallieerden maar ook de totale verwoesting van deze divisie heeft veroorzaakt. Een van de andere generaals heeft een beter plan op dat moment maar deze heeft het niet kunnen uitvoeren door de "overzichtelijke" structuur van Hitlers Duitsland...
Daarom hebben we hem ook gemergd met een van die andere topics.quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:14 schreef The-Chosen1 het volgende:
again ?? .. hier lopen al zat topics over
back to school....quote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:39 schreef Abbars het volgende:
Ho,nu ga je toch echt te ver met onzin spuien!
Het is allemaal de schuld van de Jappen.
De Jappen naaide de Duitsers met Pearl Harbor,ze hadden zoals afgesproken Rusland onderdruk moeten houden vanaf de andere kant.
Want dan had Rusland een oorlog op 2 fronten en was er geen Amerika en Canada in de oorlog.
![]()
![]()
Dan zou Hitler de ooorlog hebben gewonnen,en hadden we nu een redelijk chille cultuur,
die zeer productief was.
geen klote invaliden, geen geestelijk gestoorden die 6 miljoen kosten aan staatsgeld per leven
geen zigeuners waar je niks aan hebt.
een sterke muneewnheid.
geen profiteurs zo als al die Kaka socialisten en kut allochtonen.
Een sterke legermacht die dan waarschijnlijk overbodig zou zijn geweest want dan hadden we 3 grote machten.
Germania 1 ,kweenie hoe Azië dan zou heten en daarna de VS.![]()
Geen discirminatie omdat er niks valt te discrimineren.
Speciaal kloontje aangemaakt hiervoor???quote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:39 schreef Abbars het volgende:
Ho,nu ga je toch echt te ver met onzin spuien!
Het is allemaal de schuld van de Jappen.
De Jappen naaide de Duitsers met Pearl Harbor,ze hadden zoals afgesproken Rusland onderdruk moeten houden vanaf de andere kant.
Want dan had Rusland een oorlog op 2 fronten en was er geen Amerika en Canada in de oorlog.
![]()
![]()
Dan zou Hitler de ooorlog hebben gewonnen,en hadden we nu een redelijk chille cultuur,
die zeer productief was.
geen klote invaliden, geen geestelijk gestoorden die 6 miljoen kosten aan staatsgeld per leven
geen zigeuners waar je niks aan hebt.
een sterke muneewnheid.
geen profiteurs zo als al die Kaka socialisten en kut allochtonen.
Een sterke legermacht die dan waarschijnlijk overbodig zou zijn geweest want dan hadden we 3 grote machten.
Germania 1 ,kweenie hoe Azië dan zou heten en daarna de VS.![]()
Geen discirminatie omdat er niks valt te discrimineren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |