ik denk (hoop) dat hij het cynische bedoeldequote:Op donderdag 27 januari 2005 08:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]Ja, dat Gaysamstraat toch, he?
[..]
Mja. Ooit wel eens een boek gelezen over nazi-Duitsland en dan met name over de rol van de Industrie hierin? Om nog maar te zwijgen van zaken als de Hermann Goering Werke?
[..]Ja natuurlijk, nazi-educatie was ook zo kwalitatief
Ik zou toch eens een boekje openslaan als ik jou was. Zoek eens op 'Gelijkschakeling', met name van het onderwijs in Duitsland na 1933...
[..]
Zoals de Volkswagen? Weet je, hoeveel van de betaalde Volkswagens er voor 1939 aan Volksgenossen uitgeleverd zijn? 0. Geen één. Maar de mensen hadden er wel voor betaald met 5 of 10 Mark per maand.
[..]
O ja? Wel eens van het Vierjarenplan gehoord? Kanone bevor Butter?
[..]
Oh ja? Enig idee hoeveel wetenschappers Duitsland ontvluchtten na 1933? Typerend he, dat er voor de nazi's regelmatig Duitse Nobelprijswinnaars waren en gedurende de nazi-tijd niet één? En ten bate van de bevolking? Haha. Ja, de straalmotor en de Tijgertank waren ook echt bestemd voor de bevolking. Net als het onderzoek naar syntetische brandstoffen.
Hoop doet leven, maar ik geef je weinig kans...quote:Op donderdag 27 januari 2005 16:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik denk (hoop) dat hij het cynische bedoelde
Af en toe duikt er weer zo'n gefrustreerde "nazi?"-trol op die een beetje indruk wil maken.quote:Op donderdag 27 januari 2005 19:13 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoop doet leven, maar ik geef je weinig kans...
WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHHAHAAAAAAAAquote:Op woensdag 5 maart 2003 16:36 schreef Furby het volgende:
hetzelfde geld voor stalingradquote:Op donderdag 6 maart 2003 14:24 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
zeeland een taktische plek.quote:Op zaterdag 8 maart 2003 11:21 schreef sp3c het volgende:
quote:Op dinsdag 25 januari 2005 23:38 schreef poudaman het volgende:
iedereen moemt in deze topic rusland als doorvechtend land. Beseffen jullie dat het duitse leger op zo een 50 km van Moskau stond en Russland bijna niet meer was geweest!?
Alleen omdat de nog sterke troepen uit het oosten (tegen Japan gepositioneert) bij tijds in Moskau waren viel Rusland niet!!!
Hitler heeft de desbetreffende armee expres halt voor moskou laten houden, er waren allang plannen gesteld om moskou tot het uiterste te verdedigen, en moskou is geweldig groot, en perfect te verdedigen, dit had de duitsers geweldig veel slachtoffers gekost
Was Moskau gevallen was de oorlog denk ik gewonnen geweest.
Dan was de legertop simpelweg net als de sowjets met hun complete industrie naar het oosten verplaatst, wederom buiten het bereik van de luftwaffe laat staan van de grond troepen. De duitse troepen in het oosten hadden verplaatst kunnen worden naar het westen en een succesvolle invasie van Engeleand had niets in de weg gestaan. je redeneerd wel ernstig makkelijk, je hebt het over een gigantisch front wat je even verplaatst, bij een val van moskou breek je echt niet eht verzet
Engelenad weg = Amerika weg! Dan hadden de westerese geallieerden geen thuisbasis meer gehad en met toenmalig voertuig was alleen nog maar verzet vanuit Afrika mogelijk geweest. Houd in dat de europese grenzen met maar weinig moeite verdedigd hadden kunnen worden.
Hitler wilde nooit en te nimmer engeland veroveren. Hij had gigantisch respect en ontzag voor de engelse cultuur en het britse rijk, een invasie wilde hij nooit van zijn leven, hij wilde een vrede met het britse rijk "na de "oorlog"
Om verder te denken wat betreft de kans op een nucleaire oorlog. Zo ver ik weet was amerika in die tijd de enige macht die de techniek in huis had. Nee duitsland zat er net zeer dichtbij Echter Moesten ze wel dicht genoeg komen om een bom te droppen. Dus vaste land europa was geen optie meer geweest .....houden we Japan over. Wie weet had japan met de hulp van de duitse marine en oosttroepen de aanslagen op Hiroshima en Nagasaki kunnen verhinderen en was Amerika niet in de buurt gekomen. jij hebt geen idee hoeveel eilanden in de buurt liggen van japan
verder Rusland had praktisch onuitputtelijke reserves in man en materieel, waren zeer mobiel gebleken in het verplaatsen van fabrieken Ik denk dat Rusland het zonder geallieerden utieindelijk had gered, maar dan had de oorlog decennia lang aangehouden, met passieve en actieve tijden. Dit werd beeindigt zodra er een atoombom voorhanden werd gebruikt. ( mits amerika had stopgezegt, Engeland vrede met duitsland had gesloten, frankrijk verslagen net zoals de low countries etc.
Wat ik allemaal opschrijf is niet uit de neus getrokken en had makkelijk kunnen gebeuren. Kleine dingen en toevallen hebben de oorlog uiteindelijk in de goede richting gestuurd. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd met ome Adolf aan de macht. Echter hadden we dan wat minder gezeik met randgroeperingen van buitenlanders die onze samenleving misbruiken!
Reactie op dat je zegt dat Hitler de betreffende Armee met opzet voor Moskou stil heef tlaten houden.quote:
Pas in 1942 werd geswitcht naar de olievelden. In 1941 was in eerste instantie het doel het vernietigen van het rode leger door een aanval met drie legergroepen: Noord richting Leningrad, \Midden richting Moskou en Zuid richting Oekraïne. Leningrad en Moskou waren daarbij het hoofddoel. In juli/augustus werd de aanval richting Moskou gestop, zowel noodgedwongen (logistieke problemen) als vanwege een andere strategie: de russische legers rondom Kiev vormden teveel een bedreiging voor de achterhoede van legergroep Midden en moesten eerst genuetraliseerd worden (dit leidde overigens tot de grootste militaire overwinning ooit: de uitschakeling van 600.000 russische soldaten, maar wordt vaak gezien als de reden voor de duitse nederlaag).quote:Op zondag 30 januari 2005 12:30 schreef Pumatje het volgende:
ja het is een heel erg intressant topic yvonne.
wombcat, ik weet wat de problemen waren van de duitse tanks met inval van de winter, ivm de rupsbanden. En dat elke meter behouden moest worden maar ik weet er vrijwel zeker van te zijn dat er expres door het" taktische genie " hitler een halt was toegeroepen en de orders niet door te stoten naar moskou. Olievelden hadden een grotere prioriteit, misschien is de reden inderdaad wel je verhaal met reserve onderdelen e.d maar wat ik weet is dat ze gestopt werden. ik zal er eens wat over opzoeken.
Legergroep Midden moest daarvoor hun primaire doel (Moskou) even terzijde laten, hergroeperen, en richting Kiev aanvallen. Vervolgens konden ze pas in oktober weer richting Moskou trekken. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat als ze direct richting Moskou waren getrokken, ze dat hadden kunnen veroveren en de oorlog beëindigen. Wat je in dat geval moet doen met een dikke half miljoen vijandelijke soldaten die wel eens je aanvoerlijnen kunnen bedreigen, laten die mensen meestal acherwege. (De meest logische militaire beslissing is dus idd. om eerst je flanken te beveiligen en dan pas verder te trekken. Het had heel misschien wel gedaan kunnen worden, maar was wel een erg wilde gok geweest en de uitkomst uitermate onzeker. Zeker gezien de logistieke problemen die de duitsers sowieso al hadden. Ook om de operatie in Kiev bij te staan, moest legergroep Midden al hergroeperen en opnieuw bevoorraad worden. Had ook voor een aanval richting Moskou gemoeten).quote:Op zondag 30 januari 2005 13:48 schreef Pumatje het volgende:
oke,ik geloof je op je woord.
hoezo werd eigelijk de uitschakeling gezien als reden voor de duitse nederlaag?
Volgens mij ben je verward met het forum gedeelte: Onzin voor je leven!quote:Op zondag 30 januari 2005 18:29 schreef ikkebaas het volgende:
Antwoord van de topic is simpel:
Europa voor Duitsland, en alles wat niet Duits was, WEG , DOOD, KAPOT !
Niet te veel illusies maken over worstjes en zo, dat zou misschien in kleine mate kunnen gebeuren in west-europa, maar NIET in oost-europa!
Na de joden zouden de nazis de Slaven als slaven gebreuken in hun industriekampen (het is de aloude gewoonte voor de oude germanen om de Slaven 'slaven' te noemen, en daar komt trouwens de benoeming van dat volk vandaan).
Maar na de slaven? Albanazen of Turken, en derna? Tot dat iedereen die overblijft Duitser is.
Gelukkig is het beter geweest.
wees daar maar neit te zeker van want goede moeders voorzagen de fuhrer van vele soldaten voor zijn leger en dochters om de verzorging op peil te houden.quote:Op zondag 30 januari 2005 19:09 schreef Dromenvanger het volgende:
Het zuivere ras zou overblijven, en daarna zou het zuivere ras worden gezuiverd, daarna weer een nieuwe zuivering en ga zo door. Totdat de zuiverheid zelver alleen overblijft.
In ieder geval geen last meer van overbevolking.
De verovering van Moskou zou meteen het einde van de oorlog betekenen. Omdat het Russische leger een enorme morele klap zou hebben gegeven Maar wat nog veel belangrijker is dat de inname van Moskou betekend de inname van het centrum van het Russische transport netwerk. Als Moskou in handen van de Duitsers zou zijn gevallen dan zouden de Russen enorme problemen krijgen met de bevoorading, ook zouden de troepen veel minder mobiel zijn.quote:Op zondag 30 januari 2005 18:42 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Legergroep Midden moest daarvoor hun primaire doel (Moskou) even terzijde laten, hergroeperen, en richting Kiev aanvallen. Vervolgens konden ze pas in oktober weer richting Moskou trekken. Er zijn nogal wat mensen die beweren dat als ze direct richting Moskou waren getrokken, ze dat hadden kunnen veroveren en de oorlog beëindigen. Wat je in dat geval moet doen met een dikke half miljoen vijandelijke soldaten die wel eens je aanvoerlijnen kunnen bedreigen, laten die mensen meestal acherwege. (De meest logische militaire beslissing is dus idd. om eerst je flanken te beveiligen en dan pas verder te trekken. Het had heel misschien wel gedaan kunnen worden, maar was wel een erg wilde gok geweest en de uitkomst uitermate onzeker. Zeker gezien de logistieke problemen die de duitsers sowieso al hadden. Ook om de operatie in Kiev bij te staan, moest legergroep Midden al hergroeperen en opnieuw bevoorraad worden. Had ook voor een aanval richting Moskou gemoeten).
Da's grotendeels waar, maar mijn punt was dat het makkelijk roepen is dat ze Moskou zomaar even hadden kunnen veroveren, terwijl er nog een slordige half miljoen russen hun aanvoerlijnen bedreigen. Dat is nogal een riskante operatie dan, die bovendien met een heel klein deel van het duitse leger had moeten worden uitgevoerd, logistiek een enorm probleem was en de russen hadden het vast niet cadeau gegeven (als je bv. nagaat hoe de russen om Stalingrad hebben gevochten, kun je er vanuit gaan dat ze dat ook wel voor Moskou over hadden gehad. Dus zelfs als de duitsers Moskou hadden kunnen bereiken, hadden ze het nog moeten veroveren. Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).quote:Op dinsdag 1 februari 2005 16:25 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De verovering van Moskou zou meteen het einde van de oorlog betekenen. Omdat het Russische leger een enorme morele klap zou hebben gegeven Maar wat nog veel belangrijker is dat de inname van Moskou betekend de inname van het centrum van het Russische transport netwerk. Als Moskou in handen van de Duitsers zou zijn gevallen dan zouden de Russen enorme problemen krijgen met de bevoorading, ook zouden de troepen veel minder mobiel zijn.
Hoe had men dan Moskou kunnen veroveren? Wachten met het offensief totdat de Duitsche troepen op maximale sterkte zijn en vervolgens een frontale aanval?quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).
Nee, wat ik bedoelde was dat er nogal wat mensen zijn die beweren dat de Duitsers niet eerst (in juli/augustus) de russische troepen bij Kiev hadden moeten uitschakelen, maar toen direct moeten oprukken richting Moskou (okotber).quote:Op zaterdag 5 februari 2005 23:19 schreef Darth-Vader het volgende:
[..]
Hoe had men dan Moskou kunnen veroveren? Wachten met het offensief totdat de Duitsche troepen op maximale sterkte zijn en vervolgens een frontale aanval?
Klopt en daar kwam dan nog bij dat ze eerst richting Kiev moesten, om de legergroep Zuid te helpen die slag te winnen. Zouden ze dat niet gedaan hebben, dan zitten ze met een forse russische troepenmacht ten zuiden van hun aanvoerlinies, en dat is vragen om problemen |(want legergroep Zuid was niet zelf in staat om die russen te verslaan. Legergroep Zuid was namelijk de kleinste legergroep van de drie en had de sterkste russische legers tegenover zich staan, omdat de russen hadden verwacht dat als de duitsers aan zouden vallen, de hoofdaanval in de Oekraïne zou zijn.quote:Op zondag 6 februari 2005 02:36 schreef Zhukov het volgende:
De Duitsers zijn nooit goed in positie geweest om Moskou te veroveren. Al in juli 1941 zwakte de aanval van Armeegruppe Mitte af. Door hevige Russische tegenstand bij Smolensk, Bryansk en Orel waren de Duitse troepen niet in staat om gelijk door te stoten naar Moskou.
Dat er een grote Russische troepenmacht bij Kiev werd omsingeld en gevangengenomen was met name de verdienste van Stalin. Die weigerde om de troepen terug te trekken tot achter de Dnjepr, zoals Zhukov voorgesteld had.quote:Op zondag 6 februari 2005 16:36 schreef Wombcat het volgende:
Klopt en daar kwam dan nog bij dat ze eerst richting Kiev moesten, om de legergroep Zuid te helpen die slag te winnen. Zouden ze dat niet gedaan hebben, dan zitten ze met een forse russische troepenmacht ten zuiden van hun aanvoerlinies, en dat is vragen om problemen |(want legergroep Zuid was niet zelf in staat om die russen te verslaan. Legergroep Zuid was namelijk de kleinste legergroep van de drie en had de sterkste russische legers tegenover zich staan, omdat de russen hadden verwacht dat als de duitsers aan zouden vallen, de hoofdaanval in de Oekraïne zou zijn.
Debacle nee, als Moskou was gevallen konden de Russen hun eigen legers niet meer goed bevoorraden en het aanvoeren van versterkingen zou enorm moeilijk worden. Mischien zouden de Russen na de val van Moskou meteen op vredesonderhandelingen aansturen.quote:Op zaterdag 5 februari 2005 21:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Da's grotendeels waar, maar mijn punt was dat het makkelijk roepen is dat ze Moskou zomaar even hadden kunnen veroveren, terwijl er nog een slordige half miljoen russen hun aanvoerlijnen bedreigen. Dat is nogal een riskante operatie dan, die bovendien met een heel klein deel van het duitse leger had moeten worden uitgevoerd, logistiek een enorm probleem was en de russen hadden het vast niet cadeau gegeven (als je bv. nagaat hoe de russen om Stalingrad hebben gevochten, kun je er vanuit gaan dat ze dat ook wel voor Moskou over hadden gehad. Dus zelfs als de duitsers Moskou hadden kunnen bereiken, hadden ze het nog moeten veroveren. Aangezien vervolgens nog een flinke troepenmacht bij Kiev vervelend was gaan doen dan, kun je er denk ik wel van uitgaan dat een evt. aanval richting Moskou een soortgelijk debacle was geworden).
het verzet zou juist nooit stoppen, onafhankelijkheid zit juist in de aard van de mens.quote:Op donderdag 17 februari 2005 02:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Liever Duitse overheersing dan Sovjet overheersing, dat als eerste maar ik denk dat het volgende gebeurt zou zijn
Europa zou een soort federatie worden met veel vrijheid voor de landen.
Het verzet zou vanzelf stoppen
VS zou een grote bondgenoot worden van het derde rijk.
Er zouden geen allochtonen problemen zijn
Het Israel-Palestina probleem zou niet bestaan.
Zo iets denk ik
Feitelijk werd je in dat fascistische regime niet zo opgejaagd als in de USSR, als je geen ''wezensvreemd'' element was had je niet zoveel te vrezen van de staat. Ik weet overigens niet wat ik gruwelijker vind, een samenleving waar de slachtoffers rigoreus van de ''normalen'' gescheiden zijn of een staat waarin iedereen de ander kan aanbrengen.quote:Op donderdag 17 februari 2005 14:50 schreef Pumatje het volgende:
Ik weet niet of ik btw liever een duitse of een sowjet overheersing gehad zou hebben.
totale collectosatie of een ernstig aanwezig fascistisch regime dat je opjaagt, met buren die je kunnen verraden, waar kinderen worden volgepropt op school met vooroordelen en de grootste verzinsels (Rassenleer e.d ).
Ik ga voor de sovjet overheersing denk ik.
Het nazisme was beiden.quote:Op donderdag 17 februari 2005 16:34 schreef Johan_de_With het volgende:
Ik weet overigens niet wat ik gruwelijker vind, een samenleving waar de slachtoffers rigoreus van de ''normalen'' gescheiden zijn of een staat waarin iedereen de ander kan aanbrengen.
Dat klopt, maar het heeft nog enige tijd geduurd voor de geheime diensten net zoveel macht hadden als de GeePeeOe en er werden ook geen massale executies onder alle bevolkingsgroepen bevolen om iedereen maar bang te houden - het verschil tussen Hitler's genocides en Stalin's democide.quote:Op donderdag 17 februari 2005 20:44 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het nazisme was beiden.
Politieke tegenstanders, familie/vrienden van politieke tegenstanders, wie "verdacht" werd van poltieke tegenstand, wie familie/vrienden was van wie "verdacht" werd.
Dan had je ook wel wat te vrezen.
Dat klopt, ik doelde meer op de ''binnenlandse'' situatie van voor de oorlog.quote:Btw... de meerderheid van de bevolking in door nazi-gecontroleerd gebied was "wezensvreemd"
VW Kevertjesquote:Op dinsdag 15 maart 2005 20:32 schreef YottaBrain het volgende:
Dan rijden we allemaal in degelijke Duitse auto's.
Dan was er alsnog een Geallieerd luchtoverwicht van jewelste geweest.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:32 schreef heracles het volgende:.
Zoals dat hij bijvoorbeeld gepantserde eenheden naar Omaha beach had kunnen sturen die de invasie hadden kennen kunnen stoppen en daarna al zijn krachten op het rode leger had kunnen richten.
En aangezien we naast Duitsland wonen waren wij er of niet geweest omdat ondze ouders/grootouders gedood waren, of waren we geboren met allerlei rare afwijkingen a la Hiroshima/ Nagasaki.quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:40 schreef Apie74 het volgende:
Ik denk dat de oorlog hoe dan ook snel ten einde was geweest daar de Amerikanen dan de atoombom tegen Duitsland hadden gebruikt.
Ik zal nooit pretenderen alles te weten. Dus maak maar tijdquote:Op donderdag 17 maart 2005 07:19 schreef Witchfynder het volgende:
Ik denk dat een einde van WW2 met Operatie: Walküre realistischer is. Ook het meest interessante. Wanneer de nazi's door andere Duitsers verslagen zouden worden, zou men heel anders tegen de oorlog aan hebben gekeken.
Plus, de democraat generaal Ludwig Beck, die Hitler zou vervangen als führer, wilde wél de oorlog tegen de USSR voortzetten, mét steun van de Amerikanen en GB.
Het is dat ik nu geen tijd heb, anders zou ik wel meer informatie geven voor hen die niet al alles van WW2 weten.
nou 1940 mischien en niet een 2de front openenquote:Op donderdag 17 maart 2005 12:38 schreef ironf het volgende:
De grootste kans voor duitsland om te winnen was 1914, daarna hadden ze geen reele kans meer.
Als Engeland het werkelijk geaccepteerd had, zouden ze wel vrede hebben gesloten met Duitsland, niet waar?quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:36 schreef MrX1982 het volgende:
In de zomer van 1940 had Europa wel vrede met de snelle overwinningen van Duitsland en accepteerde men het feit dat Duitsland de macht had in Europa. Ook Engeland accepteerde dat, zij hadden immers de wereldzeeën in handen.
Dat was niet mogelijk, denk ik. Rusland was altijd Duitslands' sterkste tegenstander en de campagne in het Westen was vooral bedoeld om eventuele samenwerking van Engeland en Frankrijk met Rusland te voorkomen. Het viel ook niet uit te sluiten dat Rusland als eerste toe zou slaan.quote:Indien Hitler was gestopt na de veroveringen in de Blitzkrieg zag Europa er denk ik nu heel anders uit. Maar dat blijft allemaal koffie dik kijken natuurlijk
Op zich was dit nog niet eens zo gek. Hij was het min of meer verplicht door zijn verdrag met Japan en bovendien zag het er naar uit dat Amerika zich zou moeten concentreren op de Pacific, zijn belangrijkste gevechtsterrein dat al bijna geheel aan de Japanners was toegevallen. Er heerste ook al min of meer een staat van oorlog tussen de VS en Duitsland. Het heeft hem uiteraard wel de das omgedaan - wat dat betreft was het tijdstip waarop Hitler de oorlog verklaarde wel stupide, ze zaten namelijk vast in Rusland.quote:Maar de grootste historische fout van Hitler is toch wel geweest dat hij de oorlog verklaarde aan de VS. Hij heeft duidelijk de kracht van de VS onderschat in al zijn grootheidswaanzin.
Nee. Engeland en Frankrijk verklaarden op 1 September 1939 de oorlog aan Duitsland nadat Duitsland Polen binnenviel. Engeland had nooit "vrede" met een Duitse overwinning in West Europa, zeker niet gezien dat "Operation Sealion" - de invasie van Engeland - in 1940 van start ging. Gelukkig won de RAF de oorlog tegen de Luftwaffe en was er niet genoeg luchtondersteuning voor een invasie.quote:Op donderdag 17 maart 2005 15:36 schreef MrX1982 het volgende:
In de zomer van 1940 had Europa wel vrede met de snelle overwinningen van Duitsland en accepteerde men het feit dat Duitsland de macht had in Europa. Ook Engeland accepteerde dat, zij hadden immers de wereldzeeën in handen.
in de zomer van 1940 heerste er toch echt vrede in Europa. Het grootste Europese conflict tussen Duitsland en Frankrijk was beslecht. De Engelsen vochten nog een achterhoede gevecht tegen de Duitse suprematie. De Duisters waren in dat jaar op hun sterkst. In die dagen zagen de Engelsen Churchill nog als een oorlogshitser. Er bestond daarom een sterke neiging om een akkoord te sluiten met Hitler. Het was Churchill die uiteindelijk iedereen achter zich kreeg en liet inzien dat Hitler gevaarlijk was. Maar er was dus wel degelijk de intentie om vrede te sluiten met Hitler.quote:Op donderdag 17 maart 2005 18:29 schreef maartena het volgende:
Nee. Engeland en Frankrijk verklaarden op 1 September 1939 de oorlog aan Duitsland nadat Duitsland Polen binnenviel. Engeland had nooit "vrede" met een Duitse overwinning in West Europa, zeker niet gezien dat "Operation Sealion" - de invasie van Engeland - in 1940 van start ging. Gelukkig won de RAF de oorlog tegen de Luftwaffe en was er niet genoeg luchtondersteuning voor een invasie.
In Amerika zagen weinig mensen in de senaat het zitten om nog een oorlog te voeren in Europa. De aanval van de Japanners op Pearl Harbor van 7 december 1941. Daar ligt waarschijnlijk het turining point in history voor de as-mogendheden.quote:Alleen Amerika had in 1940 "vrede" met de Duitse overwinning omdat het een "ver van mijn bed show" was voor ze. Pas in 1941 kwamen zij zich met de oorlog in Europa bemoeien. Gelukkig maar, want zonder de Amerikanen hadden de geallieerden nooit kunnen winnen, en hadden we alsnog een Russisch Europa gehad.
Er waren ideeen om dat te doen maar Churchill blokeerde dat. Hij zag het kwaad van Hitler en zijn stroming. Ik denk dat zonder Churchill het allemaal heel anders was gelopen. Engeland was in zekere zin ook oorlogsmoe. Niet heel lang voor WOII hadden ze immers gevochten in WOI.quote:Op donderdag 17 maart 2005 16:51 schreef Johan_de_With het volgende:
Als Engeland het werkelijk geaccepteerd had, zouden ze wel vrede hebben gesloten met Duitsland, niet waar?
Hij had zich moeten houden aan het Molotov-Ribbentrop pact. Maar dat was natuurlijk uitgesloten als je naar de persoonlijkheid van Hitler kijkt. Hij was nooit uit op vrede enkel oorlog en de daaruit voortvloeiende ellende. Daarom is zijn rijk ook ingestort. Dat moest gewoon zo zijn.quote:Dat was niet mogelijk, denk ik. Rusland was altijd Duitslands' sterkste tegenstander en de campagne in het Westen was vooral bedoeld om eventuele samenwerking van Engeland en Frankrijk met Rusland te voorkomen. Het viel ook niet uit te sluiten dat Rusland als eerste toe zou slaan.
Ten aanzien van Japan was hij niets verplicht. Het enige wat Hitler wilde laten zien was dat hij het heft nog steeds in handen had.quote:Op zich was dit nog niet eens zo gek. Hij was het min of meer verplicht door zijn verdrag met Japan en bovendien zag het er naar uit dat Amerika zich zou moeten concentreren op de Pacific, zijn belangrijkste gevechtsterrein dat al bijna geheel aan de Japanners was toegevallen. Er heerste ook al min of meer een staat van oorlog tussen de VS en Duitsland. Het heeft hem uiteraard wel de das omgedaan - wat dat betreft was het tijdstip waarop Hitler de oorlog verklaarde wel stupide, ze zaten namelijk vast in Rusland.
Huh?? Waar heb jij gezeten tijdens de geschiedenis les? Op 10 Mei begon Duitsland met het aanvallen van Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk. Nog voor Mei over was gaven de eerste 3 landen zich over, maar in Frankrijk werd nog tot 22 Juni doorgevochten. Nog geen 2 weken later begon de Battle of Brittain, waarbij de eerste gevechten zo rond 10 Juli plaatsvonden, en er tot in October doorgevochten werd. In October besloot Hitler om Operation Sealion uit te stellen naar 1941.quote:Op donderdag 17 maart 2005 19:17 schreef MrX1982 het volgende:
in de zomer van 1940 heerste er toch echt vrede in Europa. Het grootste Europese conflict tussen Duitsland en Frankrijk was beslecht. De Engelsen vochten nog een achterhoede gevecht tegen de Duitse suprematie. De Duisters waren in dat jaar op hun sterkst. In die dagen zagen de Engelsen Churchill nog als een oorlogshitser. Er bestond daarom een sterke neiging om een akkoord te sluiten met Hitler. Het was Churchill die uiteindelijk iedereen achter zich kreeg en liet inzien dat Hitler gevaarlijk was. Maar er was dus wel degelijk de intentie om vrede te sluiten met Hitler.
Dat, en de stommiteit van Hitler om de oorlog aan Amerika te verklaren. Nu hoefde President Roosevelt namelijk geen toestemming meer te krijgen van de Senaat!quote:In Amerika zagen weinig mensen in de senaat het zitten om nog een oorlog te voeren in Europa. De aanval van de Japanners op Pearl Harbor van 7 december 1941. Daar ligt waarschijnlijk het turining point in history voor de as-mogendheden.
De duitse generaal Rommel had op dat moment opdracht aan de Pantserdivisie gegeven zich te begeven naar de kust waar het veel slachtoffers had gemaakt onder de geallieerden maar ook de totale verwoesting van deze divisie heeft veroorzaakt. Een van de andere generaals heeft een beter plan op dat moment maar deze heeft het niet kunnen uitvoeren door de "overzichtelijke" structuur van Hitlers Duitsland...quote:Op dinsdag 15 maart 2005 18:32 schreef heracles het volgende:
Ik heb weleens gelezen dat de Amerikanen aardig geluk hebben gehad tijdens D-Day, dat het weleens heel anders had kennen lopen als Hitler niet zo'n koppig mannetje was geweest en naar zijn generaals gad geluisterd.
Zoals dat hij bijvoorbeeld gepantserde eenheden naar Omaha beach had kunnen sturen die de invasie had kennen stoppen en daarna al zijn krachten op het rode leger had kunnen richten.
De vraag is of Rommel dat had gedaan.quote:Op zaterdag 23 april 2005 16:45 schreef Chaggie het volgende:
De duitse generaal Rommel had op dat moment opdracht aan de Pantserdivisie gegeven zich te begeven naar de kust waar het veel slachtoffers had gemaakt onder de geallieerden maar ook de totale verwoesting van deze divisie heeft veroorzaakt. Een van de andere generaals heeft een beter plan op dat moment maar deze heeft het niet kunnen uitvoeren door de "overzichtelijke" structuur van Hitlers Duitsland...
Daarom hebben we hem ook gemergd met een van die andere topics.quote:Op zaterdag 23 april 2005 18:14 schreef The-Chosen1 het volgende:
again ?? .. hier lopen al zat topics over
back to school....quote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:39 schreef Abbars het volgende:
Ho,nu ga je toch echt te ver met onzin spuien!
Het is allemaal de schuld van de Jappen.
De Jappen naaide de Duitsers met Pearl Harbor,ze hadden zoals afgesproken Rusland onderdruk moeten houden vanaf de andere kant.
Want dan had Rusland een oorlog op 2 fronten en was er geen Amerika en Canada in de oorlog.
![]()
![]()
Dan zou Hitler de ooorlog hebben gewonnen,en hadden we nu een redelijk chille cultuur,
die zeer productief was.
geen klote invaliden, geen geestelijk gestoorden die 6 miljoen kosten aan staatsgeld per leven
geen zigeuners waar je niks aan hebt.
een sterke muneewnheid.
geen profiteurs zo als al die Kaka socialisten en kut allochtonen.
Een sterke legermacht die dan waarschijnlijk overbodig zou zijn geweest want dan hadden we 3 grote machten.
Germania 1 ,kweenie hoe Azië dan zou heten en daarna de VS.![]()
Geen discirminatie omdat er niks valt te discrimineren.
Speciaal kloontje aangemaakt hiervoor???quote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:39 schreef Abbars het volgende:
Ho,nu ga je toch echt te ver met onzin spuien!
Het is allemaal de schuld van de Jappen.
De Jappen naaide de Duitsers met Pearl Harbor,ze hadden zoals afgesproken Rusland onderdruk moeten houden vanaf de andere kant.
Want dan had Rusland een oorlog op 2 fronten en was er geen Amerika en Canada in de oorlog.
![]()
![]()
Dan zou Hitler de ooorlog hebben gewonnen,en hadden we nu een redelijk chille cultuur,
die zeer productief was.
geen klote invaliden, geen geestelijk gestoorden die 6 miljoen kosten aan staatsgeld per leven
geen zigeuners waar je niks aan hebt.
een sterke muneewnheid.
geen profiteurs zo als al die Kaka socialisten en kut allochtonen.
Een sterke legermacht die dan waarschijnlijk overbodig zou zijn geweest want dan hadden we 3 grote machten.
Germania 1 ,kweenie hoe Azië dan zou heten en daarna de VS.![]()
Geen discirminatie omdat er niks valt te discrimineren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |