abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221911688
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Waar komt eigenlijk deze drijfveer vandaan om ineens meer te gaan werken?
Werk/prive balans en meer vrije dagen lijkt me alleen maar goed.
Tja, uit politiek simplisme. We zien allemaal aankomen dat de beroepsbevolking gaat krimpen door de vergrijzing en dat dit een probleem zal worden. Dan doet het het bij de achterban van de VVD lekker om te roepen dat anderen harder en meer moeten werken.
Over een paar jaar zal wel geroepen worden dat het hoger onderwijs in moet krimpen, zodat studenten eerder aan het werk kunnen gaan.
Al dat soort maatregelen om nog iets uit de arbeidsmarkt te persen gaan onderaan de streep natuurlijk weinig opleveren. Maar het alternatief ligt ook ingewikkeld want dat is de arbeidsproductiviteit fors verhogen. En de beste manier om dat af te dwingen is het flink verhogen van de lonen zodat het voor werkgevers aantrekkelijk wordt om werkzaamheden te automatiseren. Ik sprak een tijdje terug directeur van een grote fabriek, die gaf aan te investeren in een robotarm als dat vier of vijf werknemers kan vervangen, dat zou eigenlijk al bij het vervangen van b.v. twee functies aantrekkelijk moeten zijn…
In plaats van weer een bus Bulgaren in te laten rukken.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:17:08 #204
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221911728
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.

AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ( ;) ).

Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van. :')

Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.

Maar een steunkous aantrekken doet AI voorlopig nog steeds niet.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:22:56 #205
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221911782
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:02 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Over minder dan 10 jaar zitten alle bejaarden waaronder ik in door AI-gestuurde robotcomplexen
[..]

Dat ziou wel het meest verstandig zijn ja

De marktwerking van Stef Blok is toch niet alles gebleken en de mantelzorgers die zie je niet

De vriendin van mijn broer had opeens een andere vriend en was weg toen ie opeens veel zorg nodig had .

Zijn kinderen zijn altijd onbereikbaar, en als mijn telefoon gaat nachts dan denk ik ,
ja is het mijn schuld dat de bejaardenhuizen gesloten zijn ?

de mazzel hoor

De vader van zijn WMO thuiszorg is de gouden muntencollectie op wezen halen bij hem ,
ja ik ga er niet achteraan

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 04-10-2026 16:31:46 ]
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:35:16 #206
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221911860
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.

AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ( ;) ).

Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van. :')

Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.

De fax werd al in 1860 uitgevonden en werd pas massaal geproduceerd en gebruikt na 1980. Nu al praat niemand er meer over.

Thomas Watson Jr., de zoon van Thomas sr. de oprichter van IBM, vertelde in 1953 tijdens een aandeelhoudersvergadering (toen IBM plannen maakte voor hun allereerste commerciële wetenschappelijke computer, de IBM 701) dat het sales-team dacht dat er wereldwijd misschien een markt was voor vijf van dit soort reusachtige machines (die toen nog werkten met vacuümbuizen en astronomisch duur waren). Tot hun grote verrassing kwamen ze terug met 18 orders. The rest is history.

Natuurlijk wordt AI een groot succes, het wordt de meest bepalende factor voor de toekomst van de mens en de hele aarde sinds de industriële revolutie in de 19e eeuw, de uitvinding van elektriciteit en toepassing daarvan, de computer en het internet.

Heb ik al gezegd dat het daardoor einde oefening is voor de democratie, die overigens slechts een anomalie blijkt te zijn, in de lange historie van staatsvormen en internationale betrekkingen?
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
pi_221911875
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:

Zeker in de bouw (het gaat hard met prefab woningbouw) maar ook in de zorg gaat het best hard met automatiseren. En we zullen ook gewoon moeten….

Onderwijs is wat complexer maar ook daar liggen volop kansen, vooral bij allerlei ondersteunde functies. En denk ook eens hoeveel efficiënter het kan bij allerlei overheden. Daar is nog een wereld te winnen…
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:44:26 #208
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221911930
straks 30% werkloosheid door AI-genot.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:50:44 #209
38496 Perrin
pi_221911985
Prefab is inderdaad een plek waar veel winst te behalen valt.

En ook kleine verschillen tellen op. De arbeidsproductiviteit groeide de afgelopen tien jaar gemiddeld maar 0,3% per jaar, tegenover ongeveer 1,7% tussen 1996 en 2005. We hebben dus geen AI-wonderrevolutie nodig om er als maatschappij al merkbaar profijt van te hebben.

Op jaarbasis merk je er misschien niet direct veel van, maar op termijn tikt het flink aan. Een paar tienden extra productiviteitsgroei per jaar kan uiteindelijk een behoorlijk deel van de steeds verder oplopende rekeningen helpen betalen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:55:52 #210
38496 Perrin
pi_221912021
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:44 schreef -XOR- het volgende:
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.

Over massa-werkloosheid door AI maak ik me dan weer niet al te veel zorgen, maar we moeten zeker nadenken over hoe we mensen helpen die in deze overgang als eerste worden geraakt.

Ikzelf werk in software development en voorlopig zie ik geen mensen vervangen worden en ook niet binnenkort.
pi_221912029
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:44 schreef -XOR- het volgende:
Dan zouden we een geweldige slag slaan.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:57:15 #212
38496 Perrin
pi_221912037
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hehheh ja :P Dat zou een gigantische productiviteitswinst betekenen.
pi_221912052
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Perrin het volgende:

En ook kleine verschillen tellen op. De arbeidsproductiviteit groeide de afgelopen tien jaar gemiddeld maar 0,3% per jaar, tegenover ongeveer 1,7% tussen 1996 en 2005. We hebben dus geen AI-wonderrevolutie nodig om er als maatschappij al merkbaar profijt van te hebben.

Op jaarbasis merk je er misschien niet direct veel van, maar op termijn tikt het flink aan. Een paar tienden extra productiviteitsgroei per jaar kan uiteindelijk een behoorlijk deel van de steeds verder oplopende rekeningen helpen betalen.
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:00:38 #214
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912059
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.

Over massa-werkloosheid door AI maak ik me dan weer niet al te veel zorgen, maar we moeten zeker nadenken over hoe we mensen helpen die in deze overgang als eerste worden geraakt.

Ikzelf werk in software development en voorlopig zie ik geen mensen vervangen worden en ook niet binnenkort.
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:02:15 #215
38496 Perrin
pi_221912081
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
Lijkt me heerlijk.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:02:34 #216
38496 Perrin
pi_221912087
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:

[..]
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.

Maar ik word dan zijn AI-coach. Hij zal me rijkelijk belonen.
pi_221912165
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lijkt me heerlijk.
Eens, ik ben veel te veel tijd kwijt aan allerlei onzin.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:07:22 #218
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912179
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.

Maar ik word dan zijn AI-coach. Hij zal me rijkelijk belonen.
Ik denk dat promptologie een gewilde universitaire opleiding straks zal zijn. Een briljante prompt-engineer zal in het AI-tijdperk gouden bergen gaan verdienen.
pi_221912181
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:07:51 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912187
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:08:26 #221
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912194
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.
Heb ik ergens iemand op de teentjes getrapt? ;)
pi_221912214
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Waar komt eigenlijk deze drijfveer vandaan om ineens meer te gaan werken?
Werk/prive balans en meer vrije dagen lijkt me alleen maar goed.
Ja, hartstikke goed. Net als goede infra, goede zorg, twee jaar WW als je je werk niet goed doet, drinkwater uit de kraan, usw. Alleen kunnen én én én niet, helemaal niet in deze tijd. De antipathie ertegen komt nog niets eens zozeer uit de acute noodzaak daartoe voort, maar uit het onderliggende gedachtegoed dat we vooral zo weinig mogelijk hoeven te géven, maar het recht hebben om zoveel mogelijk te kríjgen, zie de gemiddelde twintiger aan je bureau.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221912231
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:23:26 #224
38496 Perrin
pi_221912324
Voor wie beweert dat een vermogensbelasting niet werkt, of zelfs averechts werkt: Russische miljardairs droegen dit jaar vrijwillig 5,6 miljard dollar af aan de staat.

Blijkbaar is de sleutel tot succes vrijwilligheid afdwingen.

twitter
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:23:46 #225
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_221912325
Mensen die denken dat AI enorme werkloosheid gaat opleveren :')
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:26:07 #226
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912338
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.
Ruim honderd jaar geleden bij de opkomst van de auto(mobiel) werd de koetsier een chauffeur en een paardensmid een monteur. Straks wordt een register-accountant "a financial prompt-engineer" en een marketeer "a commercial prompt-engineer".

The economy always go on, again, again and again.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:26:34 #227
436222 Japepk
Padvinder
pi_221912340
De grootste vijand van AI zijn politiek en maatschappij. Het kan allemaal wel, maar mensen willen niet veranderen. Daardoor heb je niet binnen 10 jaar een compleet andere maatschappij doordat allerlei banen zijn overgenomen. We gaan alle callcenters, communicatieadviseurs etc eerst beschermen en in stand houden omdat we dat zo gewend zijn. Pas daarna zal er een verandering komen in hoe we arbeid zien. Het zou toch prachtig zijn als we het land draaiend kunnen houden met een werkweek van gemiddeld 30 uur? Waarbij de communicatieadviseur zijn baan verliest, een maatschappelijke omscholing tot zorgmedewerker doet en zijn levensstandaard kan behouden door 20 uur te werken? Minder werken betekent niet minder welvaart, in dit scenario gaan we er vanuit dat AI die opvangt. Moet je wel anders naar de maatschappij en welvaart willen kijken. En dat willen we nu nog niet.
't Echte en 't ware!
pi_221912346
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
Voor wie beweert dat een vermogensbelasting niet werkt, of zelfs averechts werkt: Russische miljardairs droegen dit jaar vrijwillig 5,6 miljard dollar af aan de staat.

Blijkbaar is de sleutel tot succes vrijwilligheid afdwingen.
Ik pleit al jaren voor een vakje 'extra vrijwillige donatie' op je belastingaangifte, voor al die miljardairs met hun open brieven dat ze méér willen betalen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:31:48 #229
38496 Perrin
pi_221912366
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik pleit al jaren voor een vakje 'extra vrijwillige donatie' op je belastingaangifte, voor al die miljardairs met hun open brieven dat ze méér willen betalen.
Het helpt als je als staatshoofd over enigszins geloofwaardige dreigmiddelen beschikt. Willem-Alexander kan hooguit je lintje terugvragen.

Vrijwillig betaalt niemand belasting. Daarom heet het belasting.
pi_221912378
quote:
9s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het helpt als je als staatshoofd over enigszins geloofwaardige dreigmiddelen beschikt. Willem-Alexander kan hooguit je lintje terugvragen.

Vrijwillig betaalt niemand belasting. Daarom heet het belasting.
Uiteraard is dat de praktijk.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:39:19 #231
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912409
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Uiteindelijk, als je het over een langere periode bekijkt. Die kolenboeren, bankmedewerkers en postbodes zelf zijn er echt wel diepongelukkig van geworden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:44:28 #232
38496 Perrin
pi_221912434
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Uiteindelijk, als je het over een langere periode bekijkt. Die kolenboeren, bankmedewerkers en postbodes zelf zijn er echt wel diepongelukkig van geworden.
Dat is de prijs van vooruitgang.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:48:43 #233
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912464
quote:
9s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is de prijs van vooruitgang.
Dat klopt inderdaad, de vooruitgang gaat vaak ten koste van velen. Gebieden waar bovengemiddeld veel mensen werkten in weggeinnoveerde sectoren verarmen vaak schrijnend en voor decennia.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221912496
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ach, heb nou niet echt het idee dat al die mensen die er bij de banken uit moesten afgelopen tien jaar het nou zo zwaar hebben.
pi_221912509
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad, de vooruitgang gaat vaak ten koste van velen. Gebieden waar bovengemiddeld veel mensen werkten in weggeinnoveerde sectoren verarmen vaak schrijnend en voor decennia.
De jaren zeventig toen het inderdaad een drama was voor de mijnwerkers zijn wel voorbij.
Lijkt me een matig excuus om de vooruitgang te voorkomen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:12:20 #236
323876 michaelmoore
pi_221912564
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De jaren zeventig toen het inderdaad een drama was voor de mijnwerkers zijn wel voorbij.
er zijner ook wel bij de DSM gaan werken
De Staats Mijnen
maar heel veel zijn naar de Duitse steenkoolmijnen gegaan , net over de grens
vanwege het loon , want verdiende heel goed in de mijnen,, maar was heel slecht werk
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:16:05 #237
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912573
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijner ook wel bij de DSM gaan werken
De Staats Mijnen
maar heel veel zijn naar de Duitse steenkoolmijnen gegaan , net over de grens
vanwege het loon , want verdiende heel goed in de mijnen,, maar was heel slecht werk
Ik hoorde een tijdje geleden dat een Limburgse mijnwerker in staat was om zijn gezin met vrouw en acht(!) kinderen makkelijk kon onderhouden. Ik zie dat nu een gemiddelde werkman niet doen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:17:01 #238
323876 michaelmoore
pi_221912579
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is een bittere noodzaak.
Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
ambtenaren zijn niet te automatiseren
pi_221912584
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ambtenaren zijn niet te automatiseren
Zeker wel.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:18:18 #240
323876 michaelmoore
pi_221912585
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Perrin het volgende:
het probleem is ook niet de fabricage , het probleem si de vergunning

vergunningen afgeven kun je ook niet automatiseren
pi_221912593
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:16 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik hoorde een tijdje geleden dat een Limburgse mijnwerker in staat was om zijn gezin met vrouw en acht(!) kinderen makkelijk kon onderhouden. Ik zie dat nu een gemiddelde werkman niet doen.
Daar werd dan ook relatief goed betaald. Maar goed, het welvaartsniveau van de jaren zeventig is ook niet te vergelijken met nu.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:36:16 #242
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912664
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar werd dan ook relatief goed betaald. Maar goed, het welvaartsniveau van de jaren zeventig is ook niet te vergelijken met nu.
En niet alleen gedefinieerd door geld. Vroeger ging je gewoon dood als je iets engs kreeg, nu is er zeer goede hoop of zelfs geen probleem meer. En over de technische verworvenheden die het leven aangenamer hebben gemaakt maar niet te spreken.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:36:54 #243
38496 Perrin
pi_221912669
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:16 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Het besteedbaar inkomen per hoofd lag rond 1970, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer op de helft van nu. In 1970 was er één auto op zes inwoners, nu ongeveer één op twee. In 1972 had slechts 14% van de huishoudens een kleurentelevisie.

Ik ben van eind jaren '70, dus mijn herinneringen beginnen in het begin van de jaren tachtig, toen de koopkracht zelfs iets lager lag dan eind jaren zeventig. Toch voelde dat als kind helemaal niet arm. Eén snoepje per dag, frisdrank en chips op woensdag en in het weekend, cadeautjes met je verjaardag en Sinterklaas. Uit eten gaan was een gebeurtenis: patat halen of naar de Chinees was luxe.

Die mijnwerker was bovendien geen gemiddelde werkman: vlak na de oorlog verdiende een mijnwerker zo'n 75% meer dan een bouwvakker. En een gezin van negen onderhouden betekende toen ook vaak: een huurhuis, kleren doorgeven aan je broertjes en zusjes, je slaapkamer delen en veel minder spullen en uitjes.

En zoals al veel vaker genoemd is de grote uitzondering wonen. Dat kon toen op één inkomen en is voor veel gezinnen nu echt moeilijker. Geen nostalgie, maar een echte achteruitgang.

Voor de rest zijn we vooral veel welvarender geworden. Met het uitgavenpatroon van 1975 kom je vandaag met één inkomen ook nog een heel eind. Alleen zijn we inmiddels gewend (verwend?) geraakt aan een welvaartsniveau dat toen onvoorstelbaar was. Wat vroeger luxe was, voelt nu al snel als iets heel gewoons waar iedereen recht op heeft.
pi_221912712
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:
Ik ben van eind jaren '70, dus mijn herinneringen beginnen in het begin van de jaren tachtig, toen de koopkracht zelfs iets lager lag dan eind jaren zeventig. Toch voelde dat als kind helemaal niet arm. Eén snoepje per dag, frisdrank en chips op woensdag en in het weekend, cadeautjes met je verjaardag en Sinterklaas. Uit eten gaan was een gebeurtenis: patat halen of naar de Chinees was luxe.
Dat dus. Harlekijntjes bij Risk. Merkcola een blikje in het weekend. Snoep maar van je zakgeld uitzoeken. Vakantie was bij oma en opa in Drenthe.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:45:57 #245
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912716
quote:

[..]
Het besteedbaar inkomen per hoofd lag rond 1970, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer op de helft van nu. In 1970 was er één auto op zes inwoners, nu ongeveer één op twee. In 1972 had slechts 14% van de huishoudens een kleurentelevisie.

Die mijnwerker was bovendien geen gemiddelde werkman: vlak na de oorlog verdiende een mijnwerker zo'n 75% meer dan een bouwvakker. En een gezin van negen onderhouden betekende toen ook vaak: een huurhuis, kleren doorgeven aan je broertjes en zusjes, je slaapkamer delen en veel minder spullen en uitjes.

En zoals al veel vaker genoemd is de grote uitzondering wonen. Dat kon toen op één inkomen en is voor veel gezinnen nu echt moeilijker. Geen nostalgie, maar een echte achteruitgang.

Voor de rest zijn we vooral veel welvarender geworden. Met het uitgavenpatroon van 1975 kom je vandaag met één inkomen ook nog een heel eind. Alleen zijn we inmiddels gewend (verwend?) geraakt aan een welvaartsniveau dat toen onvoorstelbaar was. Wat vroeger luxe was, voelt nu al snel als iets heel gewoons waar iedereen recht op heeft.
Spijker op zijn kop. Wat je zegt over die verschoven standaard van luxe naar basisbehoefte klopt helemaal. Vroeger was een eenvoudig weekje kamperen in de buurt al een hele belevenis terwijl verre reizen nu de normaalste zaak van de wereld lijken. Daar komt bij dat we tegenwoordig geconfronteerd worden met vaste lasten die toen niet bestonden, zoals smartphones, snelle internetabonnementen en allerlei streamingdiensten. We hebben daardoor weliswaar meer opties maar ook veel meer onzichtbare verplichtingen aan ons hoofd. Het woondrama blijft inderdaad de allergrootste uitzondering die het voor jonge starters zo ontzettend lastig maakt.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:50:52 #246
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912741
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat dus. Harlekijntjes bij Risk. Merkcola een blikje in het weekend. Snoep maar van je zakgeld uitzoeken. Vakantie was bij oma en opa in Drenthe.
Geluk was toen heel gewoon. Zet dit maar op een tegeltje.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:51:09 #247
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912742
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je hoeft ook geen vooruitgang te voorkomen, er is alleen geen reden voor teveel positiviteit en je moet zorgen doe vooruitgang goed te managen, want als die vooral ten bate komt van de Musks van deze wereld is dat zeker geen feest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221912756
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:45 schreef nostra het volgende:

[..]
En toen hadden we volgens mij meer plezier dan nu, genieten van kleine simpele dingen
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:54:48 #249
38496 Perrin
pi_221912766
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En toen hadden we volgens mij meer plezier dan nu, genieten van kleine simpele dingen
Vroeger verveelde ik me nog wel eens :P

Nu kom ik aan de lopende band tijd tekort.
pi_221912773
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Zeker, dingen worden snel gewoon.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:55:34 #251
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912774
quote:
Meer hebben is meer willen, dat is de ellende.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221912775
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je zou AI eens moeten proberen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:57:41 #253
38496 Perrin
pi_221912786
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:56 schreef nostra het volgende:

[..]
Je zou AI eens moeten proberen.
:D
  Moderator zondag 4 oktober 2026 @ 19:17:11 #254
375570 crew  Cyan9
pi_221912886
Ik voel me dankzij deze discussie opeens heel jong.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221912893
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 19:17 schreef Cyan9 het volgende:
Ik voel me dankzij deze discussie opeens heel jong.
Nou dan hebben we jou toch nog vrolijk gemaakt ;)
pi_221912913
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:54 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ook als je de smartphone/laptop/tablet weglegt?
  zondag 4 oktober 2026 @ 19:35:23 #257
38496 Perrin
pi_221912968
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 19:23 schreef lbosse het volgende:

[..]
Ook als je de smartphone/laptop/tablet weglegt?
Is dat een optie?
  zondag 4 oktober 2026 @ 20:07:48 #258
323876 michaelmoore
pi_221913135
quote:

[..]

mensen kopen nu allemaal troep in de super , besteden 120 euro en er ligt voor 6 euro aan voedingswaarde in de kar

ze kopen water , dure shampoo, liflafjes ,wat gekleurd suikerwater en biologisch kaas en biologische suiker en een zwik blikjes, zemelen brood en wat appels uit chili en amandelmelk
  zondag 4 oktober 2026 @ 20:16:22 #259
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221913169
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 20:07 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
mensen kopen nu allemaal troep in de super , besteden 120 euro en er ligt voor 6 euro aan voedingswaarde in de kar

ze kopen water , dure shampoo, liflafjes ,wat gekleurd suikerwater en biologisch kaas en biologische suiker en een zwik blikjes, zemelen brood en wat appels uit chili en amandelmelk
En dan ook nog die goedkope troep uit China via Ali.
  zondag 4 oktober 2026 @ 20:32:35 #260
38496 Perrin
pi_221913265
quote:

[..]

Gedisciplineerd de basics shoppen, goedkoper en gezonder.

zondag 4 oktober 2026 @ 20:36:45 #261
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221913282
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 20:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Yes. Maar ik houd het hoofdzakelijk bij Hoogvliet supermarkt: daar vind ik alle gezonde dingen die ook nog eens goedkoop zijn, vooral in de aanbieding. En de loopafstand van huis naar winkel die ca. 100 meter is, is natuurlijk ook fijn.
pi_221913309
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Tja, uit politiek simplisme. We zien allemaal aankomen dat de beroepsbevolking gaat krimpen door de vergrijzing en dat dit een probleem zal worden. Dan doet het het bij de achterban van de VVD lekker om te roepen dat anderen harder en meer moeten werken.
Over een paar jaar zal wel geroepen worden dat het hoger onderwijs in moet krimpen, zodat studenten eerder aan het werk kunnen gaan.
Al dat soort maatregelen om nog iets uit de arbeidsmarkt te persen gaan onderaan de streep natuurlijk weinig opleveren. Maar het alternatief ligt ook ingewikkeld want dat is de arbeidsproductiviteit fors verhogen. En de beste manier om dat af te dwingen is het flink verhogen van de lonen zodat het voor werkgevers aantrekkelijk wordt om werkzaamheden te automatiseren. Ik sprak een tijdje terug directeur van een grote fabriek, die gaf aan te investeren in een robotarm als dat vier of vijf werknemers kan vervangen, dat zou eigenlijk al bij het vervangen van b.v. twee functies aantrekkelijk moeten zijn…
In plaats van weer een bus Bulgaren in te laten rukken.
Maar de bevolking gaat helemaal nooit krimpen, door migratie. En dat blijft nog wel even doorgaan. In bepaalde Europese landen speelt dit wel trouwens. Verder kun je ook steeds meer banen vervangen door AI/ technologie.
  zondag 4 oktober 2026 @ 21:55:44 #263
323876 michaelmoore
pi_221914296
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 20:40 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Maar de bevolking gaat helemaal nooit krimpen, door migratie. En dat blijft nog wel even doorgaan. In bepaalde Europese landen speelt dit wel trouwens. Verder kun je ook steeds meer banen vervangen door AI/ technologie.
alle ouderen moeten thuis blijven wonen en de ouderen met een huurwoning die blijven hun flat aanhouden ook al hebben ze een nieuwe relatie , je flat weg doen is veel te link, je krijgt nooit een hypotheek of huurwoning meer en bejaardenhuizen dat wil de overheid niet meer

koop je een nieuwbouw flat dan betaal je 420 euro VVE contractueel zit je daaraan vast , heb je een koopflat dan ben je alsnog een soort huurder van je eigen flat , nooit een nieuwbouw koop flat voor mij

Heeft het VVE bedrijf hun eigen onderhoud firma

[ Bericht 12% gewijzigd door michaelmoore op 04-10-2026 22:31:22 ]
pi_221914998
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 21:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
alle ouderen moeten thuis blijven wonen en de ouderen met een huurwoning die blijven hun flat aanhouden ook al hebben ze een nieuwe relatie , je flat weg doen is veel te link, je krijgt nooit een hypotheek of huurwoning meer en bejaardenhuizen dat wil de overheid niet meer

koop je een nieuwbouw flat dan betaal je 420 euro VVE contractueel zit je daaraan vast , heb je een koopflat dan ben je alsnog een soort huurder van je eigen flat , nooit een nieuwbouw koop flat voor mij

Heeft het VVE bedrijf hun eigen onderhoud firma
Ja ik vond het dus best wel een aardig potje tegen Servië maar om het de grote landen echt moeilijk te maken moet er nog wel eea verbeteren.

Serieus hoe is jouw hele VVE verhaal nou een logische reactie op hetgeen je quote :?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 oktober 2026 @ 22:55:52 #265
323876 michaelmoore
pi_221915019
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 22:51 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ja ik vond het dus best wel een aardig potje tegen Servië maar om het de grote landen echt moeilijk te maken moet er nog wel eea verbeteren.

Serieus hoe is jouw hele VVE verhaal nou een logische reactie op hetgeen je quote :?
dat ouderen thuis moeten blijven wonen, en in een flat moeten van de overheid , een eenzame dood sterven nou dat ga ik niet doen

geen flat voor mij
veel mensen wonen alleen in een heel groot huis, dat wil de overheid, maar beter een te groot huis dan een gevangenis flat ,
waar je het eigen huis moet VVE huren
pi_221915084
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 22:55 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dat ouderen thuis moeten blijven wonen, en in een flat moeten van de overheid , een eenzame dood sterven nou dat ga ik niet doen

geen flat voor mij
veel mensen wonen alleen in een heel groot huis, dat wil de overheid, maar beter een te groot huis dan een gevangenis flat ,
waar je het eigen huis moet VVE huren
Oke in de 1e alinea wil de overheid dat ouderen naar een flat moeten en in de 2e alinea wil (ik neem aan) dezelfde overheid dat mensen alleen in een heel groot huis wonen.

:?
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  zondag 4 oktober 2026 @ 23:33:21 #267
323876 michaelmoore
pi_221915112
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 23:18 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Oke in de 1e alinea wil de overheid dat ouderen naar een flat moeten en in de 2e alinea wil (ik neem aan) dezelfde overheid dat mensen alleen in een heel groot huis wonen.

:?
nou bejaardenhuizen bouwen dat doet de overheid niet meer vanwege de marktwerking
pi_221915904
quote:

[..]

En alle streamingdiensten, betaalde apps en weet ik wat. Men zou voor de grap eens uit moeten zoeken wat mensen kwijt zijn aan dit soort onnozele abonnementen.
pi_221915906
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 20:32 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Jij doet in het VK je boodschappen?
  maandag 5 oktober 2026 @ 10:25:03 #270
38496 Perrin
pi_221915967
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 10:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
Jij doet in het VK je boodschappen?
Niet mijn boodschappen hehheh, maar ik streef wel naar zoiets. Beetje weinig groenten heeft ie.
  maandag 5 oktober 2026 @ 10:29:40 #271
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_221915988
quote:

[..]

De welvaart waar jij het over hebt is vooral gegroeide welvaart door automatisering en de industrialisatie van lagelonenlanden die producten tegen lage prijzen maken, en aan ons verkopen.
Ik vind het je te barsten kunnen zuipen in cola, series binges watchen, en tassen vol action meuk geen uiting van welvaart.

Welvaart is wanneer paren weer meer dan 2 kinderen nemen, een rustig bestaan leven, dat soort 'immateriële' zaken.

En dat jij vroeger een snoepje kreeg, en in het weekend 'n glas cola en bakje ships zegt meer iets over de tijdsgeest en de discipline van je ouders.
"If the nation is not capable of preserving itself and reproducing, if it loses it vital bearings and ideals, then it doesn't need foreign enemies - it will fall apart on its own."
[Written by Vladimir Vladimirovich Putin]
pi_221916184
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 10:11 schreef Halcon het volgende:

[..]
En alle streamingdiensten, betaalde apps en weet ik wat. Men zou voor de grap eens uit moeten zoeken wat mensen kwijt zijn aan dit soort onnozele abonnementen.
Hohoh daar ben ik er ook een van. Echt bijna alle denkbare streamimgsdiensten :P
  maandag 5 oktober 2026 @ 11:37:25 #273
38496 Perrin
pi_221916357
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2026 10:29 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
De welvaart waar jij het over hebt is vooral gegroeide welvaart door automatisering en de industrialisatie van lagelonenlanden die producten tegen lage prijzen maken, en aan ons verkopen.
Ik vind het je te barsten kunnen zuipen in cola, series binges watchen, en tassen vol action meuk geen uiting van welvaart.

Welvaart is wanneer paren weer meer dan 2 kinderen nemen, een rustig bestaan leven, dat soort 'immateriële' zaken.

En dat jij vroeger een snoepje kreeg, en in het weekend 'n glas cola en bakje ships zegt meer iets over de tijdsgeest en de discipline van je ouders.
Hoeveel spullen je kunt kopen is inderdaad misschien een wat te beperkte definitie van welvaart.

Spullen zijn goedkoop geworden, terwijl ruimte, tijd en wonen juist veel duurder zijn geworden.

De druk komt nu vooral bij dezelfde groep terecht: mensen van pakweg 25 tot 65 jaar. Zij betalen het grootste deel van de AOW en de zorg van nu, sparen voor hun eigen pensioen, betalen de hoofdprijs voor wonen en moeten ondertussen kinderen grootbrengen. Meestal werken beide partners en moet het huishouden er ook nog bij gedaan worden.

Het is dan ook niet zo vreemd dat mensen het krijgen van kinderen uitstellen of het bij één of twee kinderen houden. En dat versterkt de dynamiek vervolgens weer: minder kinderen betekent later minder werkenden om de lasten van een vergrijzende bevolking te dragen, waardoor de druk op de volgende generatie verder toeneemt.

De welvaart is zo nogal scheef verdeeld geraakt tussen de generaties: wie nu een gezin begint, heeft het op deze punten zwaarder dan zijn ouders op die leeftijd.

Als we vinden dat die lasten te zwaar op werkenden en jonge gezinnen drukken, kunnen we ze ook anders verdelen. Bijvoorbeeld door vermogende gepensioneerden iets meer aan de AOW te laten bijdragen en die opbrengst te gebruiken om de belasting op arbeid te verlagen.
pi_221917199
quote:

[..]

Hahahahaha
pi_221917311
quote:
Dat is welzijn.
  maandag 5 oktober 2026 @ 14:20:55 #276
38496 Perrin
pi_221917361
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 14:11 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat is welzijn.
Misschien een soort welzijn dat welvaart je kan kopen?
pi_221918069
Micky Adriaansens beoogd lijstrekker VVD voor de Eerste Kamer

Het hoofdbestuur en de regiovoorzitters van de VVD zijn voornemens Micky Adriaansens voor te dragen als onze lijsttrekker voor de Eerste Kamer. Micky heeft ruime ervaring binnen de partij, onder meer als minister van Economische Zaken in het kabinet Rutte IV en daarvoor enkele jaren als senator. Momenteel is zij voorzitter van het College van Bestuur van Nyenrode Business Universiteit.

Partijvoorzitter Ton van Nimwegen: “Ik ben ongelooflijk trots en blij dat Micky bereid is de kar in de Eerste Kamer te gaan trekken. Zij neemt een enorme ervaring mee, binnen de partij, als bestuurder en in het bedrijfsleven. Geweldig dat zij die wil inzetten om het team van de VVD in de Eerste Kamer te gaan leiden.”

VVD
Micky Adriaansens: “Als politiek eenmaal in je bloed zit, gaat dat er niet zomaar uit. Na mijn ministerschap ben ik andere dingen gaan doen en achter de schermen betrokken gebleven, maar ik kijk er enorm naar uit om weer als actief politicus aan de slag te gaan. Ook omdat ik dat in deze rol met mijn andere werkzaamheden kan combineren. Ik hoop dan ook op het vertrouwen van mijn partij! De VVD is één team dat vanuit het kabinet, de Tweede Kamer en de Eerste Kamer, aan het werk is voor een sterk en veilig Nederland. Ik wil met veel energie aan de slag om daar als lijsttrekker in de Eerste Kamer, een schakel in te zijn.”

De voordracht wordt op 31 oktober formeel bekrachtigd, waarna tussen 2 november en 30 november via lokale netwerkvergaderingen en regiovergaderingen andere kandidaten kunnen worden gesteld. Bij meerdere kandidaten vindt van 9 tot 15 december een digitale ledenraadpleging plaats.

De lijsttrekker wordt op 16 december bekendgemaakt.
pi_221918197
n EW Politiek Vandaag bespreekt host Sam Verbeek met politiek redacteur Victor Pak de chaos rond box 3. De VVD presenteert de overstap naar een vermogenswinstbelasting als overwinning, maar een deel van hun achterban is woedend.

Volgens Victor heeft de VVD vooral de strijd om de beeldvorming verloren. Het plan om de belastingvrije grens voor spaarders fors te verlagen, raakte bijna een extra miljoen mensen. Dat botst pijnlijk met die VVD-belofte van ‘rust in de portemonnee’.

Sam en Victor bespreken waarom minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) opnieuw op zoek moet naar miljarden aan dekking, terwijl JA21 de VVD aanvalt op economisch terrein. Tegelijk heeft het minderheidskabinet steun nodig van de oppositie om plannen door het parlement te krijgen.

En juist daar wordt het box 3-debacle groter dan één belastingdossier: volgens Victor laat de affaire zien hoe snel politieke oplossingen in dit minderheidskabinet achterhaald kunnen worden.

https://www.ewmagazine.nl(...)x_3-achterban_295261
  maandag 5 oktober 2026 @ 17:27:44 #279
323876 michaelmoore
pi_221918273
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:13 schreef nostra het volgende:
n EW Politiek Vandaag bespreekt host Sam Verbeek met politiek redacteur Victor Pak de chaos rond box 3. De VVD presenteert de overstap naar een vermogenswinstbelasting als overwinning, maar een deel van hun achterban is woedend.

Volgens Victor heeft de VVD vooral de strijd om de beeldvorming verloren. Het plan om de belastingvrije grens voor spaarders fors te verlagen, raakte bijna een extra miljoen mensen. Dat botst pijnlijk met die VVD-belofte van ‘rust in de portemonnee’.

Sam en Victor bespreken waarom minister van Financiën Eelco Heinen (VVD) opnieuw op zoek moet naar miljarden aan dekking, terwijl JA21 de VVD aanvalt op economisch terrein. Tegelijk heeft het minderheidskabinet steun nodig van de oppositie om plannen door het parlement te krijgen.

En juist daar wordt het box 3-debacle groter dan één belastingdossier: volgens Victor laat de affaire zien hoe snel politieke oplossingen in dit minderheidskabinet achterhaald kunnen worden.

maar de VVD is toch nog wel voor de hyporheekrente aftrek te houden voorlopig he
pi_221918340
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 17:13 schreef nostra het volgende:

Yesilgoz faalt maar weer opzichtig. De keuze om versnelde afbouw van de HRA te verdedigen ten koste van alles was een flinke misser.
pi_221918589
Zowaar eens met partij van de dieren eens.

https://nos.nl/artikel/26(...)-slachten-taboe-eraf

Staatssecretaris voor verbod op onverdoofd slachten: 'Taboe eraf'
Deel dit artikel
Staatssecretaris Erkens van Landbouw vindt dat er, net als in België, een verbod moet komen op het onverdoofd slachten van dieren. Hij grijpt Werelddierendag aan om duidelijk te maken dat onverdoofd slachten vanwege het dierenwelzijn "niet thuishoort in Nederland", zo zei hij vanmorgen in het televisieprogramma WNL op Zondag.

In een interview met RTL Nieuws dat vanochtend uitkwam had Erkens al gezegd dat hij "persoonlijk" vindt dat onverdoofd ritueel slachten moeilijk past binnen het kabinetsbeleid om het dierenwelzijn in Nederland te verbeteren.

De discussie over onverdoofd slachten speelt al bijna vijftien jaar en is weer actueel geworden omdat de Partij voor de Dieren deze maand opnieuw een wetsvoorstel indient om ervoor te zorgen dat dieren niet meer worden geslacht voordat zij zijn verdoofd.

Vlijmscherp
Volgens bepaalde islamitische en joodse religieuze voorschriften moeten dieren onverdoofd worden geslacht. In Nederland gebeurt dit inmiddels volgens allerlei regels om het dierenleed te beperken. In een slachthuis krijgt een dier van een gecertificeerde zogenoemde 'voorsnijder' een snee in de hals met een vlijmscherp mes. Als het dier niet binnen veertig seconden is gestorven, moet het alsnog worden bedwelmd.

Staatssecretaris Erkens vindt dat een lange periode voor een dier. "Dat zijn wel veertig seconden dierenleed", zei hij bij WNL op Zondag. Hij vindt dat het taboe van het onderwerp afgehaald moet worden.

Complex
Hij gaat overigens zelf geen wet maken om een einde te maken aan onverdoofd slachten in Nederland en maakt vooral duidelijk dat het kabinet positief staat tegenover het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren. "Het is een complex onderwerp dat raakt aan de vrijheid van godsdienst." Hij benadrukt dat er wel een wet moet komen die juridisch houdbaar is.

De Partij voor de Dieren kwam in 2011 al met een initiatiefwetsvoorstel voor een verbod op ritueel slachten. In de Eerste Kamer sneuvelde de wet, een meerderheid van de senatoren vond dat deze in strijd was met de vrijheid van godsdienst.

Vervolgens is de Partij voor de Dieren verder gegaan met het opstellen van een aangepaste wet, die ook door de Raad van State positief is ontvangen.

Impact
Kamerlid Ouwehand, opsteller van deze wet, benadrukt dat niet alleen naar de religieuze slacht is gekeken, maar ook naar de reguliere slacht. "Het is belangrijk om het debat zorgvuldig te voeren, want dit heeft impact op de joodse en islamitische geloofsgemeenschappen."

Ze is blij dat staatssecretaris Erkens nu duidelijk erkent dat dierenwelzijn belangrijk is in de Nederlandse samenleving.

Bij WNL op Zondag benadrukte Erkens dat er geen einde hoeft te komen aan ritueel slachten, zolang het dier maar wordt bedwelmd. Hij zegt dat de helft van de rituele slachtingen in Nederland al op deze manier gebeurt. Een dier wordt dan tijdelijk verdoofd. Dat is voor sommige religieuze groeperingen acceptabel, omdat het dier dan niet dood is.
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 06:07:28 #282
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221920179

[ Bericht 85% gewijzigd door -XOR- op 06-10-2026 06:16:03 (verkeerde topic) ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221920269
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2026 18:32 schreef DobbyDobby het volgende:
Zowaar eens met partij van de dieren eens.

https://nos.nl/artikel/26(...)-slachten-taboe-eraf

eens, dat in strijd met de vrijheid van godsdienst is ook echt een kulreden wat mij betreft. Je kan ergens ook prima een lijn trekken.
pi_221923316
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 07:08 schreef Bofjijff het volgende:

[..]
eens, dat in strijd met de vrijheid van godsdienst is ook echt een kulreden wat mij betreft. Je kan ergens ook prima een lijn trekken.
Ja eens. En sowieso moet dat nooit een argument zijn. Dan mag je straks ook weer je zus trouwen onder de noemer vrijheid van godsdienst.
pi_221923334
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:15 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ja eens. En sowieso moet dat nooit een argument zijn. Dan mag je straks ook weer je zus trouwen onder de noemer vrijheid van godsdienst.
Mag dat van Jezus ;)
pi_221923354
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:18 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Mag dat van Jezus ;)
Ik ga even langs Urk voor wat vragen. :9
pi_221923399
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:22 schreef DobbyDobby het volgende:

[..]
Ik ga even langs Urk voor wat vragen. :9
Als het uitkomt geeft de Paus ook wel dispensatie.
pi_221923432
Zijn Jetten en Van Weel al voorbereidingen aan het treffen voor het geval dat de 'scholieren'protesten uit Frankrijk in Nederland navolging gaan krijgen?
pi_221923447
quote:
10s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:27 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Als het uitkomt geeft de Paus ook wel dispensatie.
Op Urk? Dat lijkt me stug.
pi_221923457
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:34 schreef Charles33 het volgende:
Zijn Jetten en Van Weel al voorbereidingen aan het treffen voor het geval dat de 'scholieren'protesten uit Frankrijk in Nederland navolging gaan krijgen?
Probleem van de Republiek Amsterdam.
pi_221923464
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 18:34 schreef Charles33 het volgende:
Onacceptabel tweet staat al klaar.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:20:26 #292
375570 crew  Cyan9
pi_221924434
De rode draad in dit minderheidskabinet: onenigheid.

quote:
Onenigheid om box 3: coalitie verdeeld over papieren schenkingen

De coalitie is opnieuw intern verdeeld over de vraag waarvan de veranderingen rondom de vermogensbelasting (box 3) betaald moeten worden.

Het kabinet wil vermogenden vanaf 2028 anders belasten en wil op sparen, beleggen en een tweede huis (box 3) een zogenoemde vermogenswinstbelasting invoeren. Een belasting die niet meer jaarlijks op de groei van je vermogen wordt geïnd, maar pas na afloop als je bijvoorbeeld aandelen hebt verkocht. Partijen vinden dat eerlijker voor vermogenden. Maar bij verandering van het systeem ontstaat de komende jaren wel een gat van miljarden in de begroting.

D66 en CDA zijn het met een meerderheid van de Kamer eens dat een deel van het gat gedicht kan worden door de 'papieren schenkbelasting' aan te pakken. Dat is een fiscaal gunstige manier om geld te schenken en daardoor minder erfbelasting te betalen. Maar de VVD wil niet dat dat gebeurt.

"We gaan daar niet aan tornen", zegt VVD-fractievoorzitter Brekelmans resoluut. Op de vraag hoe het dan nu verder moet, zegt hij: "Dat gaan we zien, het kabinet gaat er nu verder mee aan slag."

Dekkingen zoeken
Tijdens de Algemene Financiële Beschouwingen van vorige week ontstond grote ontevredenheid over de manier waarop het kabinet de vermogenswinstbelasting wilde gaan dekken. Het plan was om volgend jaar een groep van ongeveer 1,5 miljoen beleggers met een vermogen vanaf 30.000 euro al belasting te laten betalen.

Daarnaast zouden meer spaarders en beleggers in het nieuwe stelsel, dat vanaf 2028 moet ingaan, voor het eerst vermogensbelasting gaan betalen: vanaf een winst boven de 1000 euro. Beide plannen gingen dus niet door. Het kabinet vroeg partijen daarop met eigen dekkingsvoorstellen te komen.

Vandaag kwam de ChristenUnie met het voorstel om als dekking de papieren schenkingen aan te pakken. Dat kan dus wel op een meerderheid in de Kamer rekenen, maar niet op de onverdeelde steun van de coalitie.

'Gekissebis zat'
CDA-leider Bontenbal vindt het aanpakken van het fiscale voordeel van de papieren schenkbelasting een goed plan . Dat de VVD daar anders over denkt moet kunnen in een minderheidscoalitie, zegt hij. Wat nu de uitkomst wordt "weet hij niet".

De ChristenUnie is het "gekissebis na alle maanden wel zat". Wat ChristenUnie-leider Bikker betreft moet de VVD nu "van nee naar samen". "Je mag echt wel een paar heilige huisjes hebben, maar op een gegeven moment moet ook het gesprek volgen."

De VVD zelf heeft een ander plan om het gat in box 3 te dichten: het belastingtarief voor ondernemers in box 2 nog meer verlagen dan nu in de plannen staat. Het idee is dat ondernemers op die manier worden verleid om meer geld op te nemen uit hun bedrijf. Als meer ondernemers dat doen, vloeit er tijdelijk extra geld in de schatkist. Het plan om daarin nog verder te gaan dan het kabinet al wilde kreeg een meerderheid. Op de lange termijn is het overigens niet genoeg om de overgang naar box 3 te dekken.

Mocht het kabinet eruit zijn met de dekking van box 3, dan wacht nog een ander probleem. Een Kamermeerderheid is tegen de verhoging van de inkomstenbelastingen die de komende jaren 8 miljard euro moet opleveren. Een meerderheid van links tot rechts roept het kabinet op die plannen aan te passen.
https://nos.nl/artikel/26(...)papieren-schenkingen
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_221924467
Ik heb ze in het begin nog wel het vertrouwen gegeven, zodra je een minderheidskabinet start zal je altijd discussie (of negatief gezegd onenigheid) hebben.
En de media zal dit natuurlijk uitvergroten.
En dat een kamer meerderheid tegen de verhoging van de inkomensbelasting is klinkt ook heel mooi, maar binnen die groep is er ook geen consensus over waar dat geld dan vandaan komen danwel waar er bezuinigd moet worden.

Maar de laatste tijd is het wel een rommeltje.
pi_221924553
Ik snap gewoon niet echt waar ze mee bezig zijn. Het lijkt alsof de VVD zo'n spel doet van kijken wie er als eerste uitwijkt, maar niet in de gaten heeft dat degene die van de andere kant komt op rail rijdt.
pi_221924642
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 21:39 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik snap gewoon niet echt waar ze mee bezig zijn. Het lijkt alsof de VVD zo'n spel doet van kijken wie er als eerste uitwijkt, maar niet in de gaten heeft dat degene die van de andere kant komt op rail rijdt.
Het is echt een ziekte he _O-
pi_221924656
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 21:26 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik heb ze in het begin nog wel het vertrouwen gegeven, zodra je een minderheidskabinet start zal je altijd discussie (of negatief gezegd onenigheid) hebben.
En dat een kamer meerderheid tegen de verhoging van de inkomensbelasting is klinkt ook heel mooi, maar binnen die groep is er ook geen consensus over waar dat geld dan vandaan komen danwel waar er bezuinigd moet worden.

Dit is compleet voorspelbaar. De coalitie komt met allemaal plannen, de rest van de Kamer zegt overal nee tegen. Zonder zelf met een begroting of alternatieve plannen te komen. Nou ja, dan krijg je dus dit. Gebikkel over randzaken die nog hier een daar een miljardje zouden kunnen opleveren. Zonder dat dit soort plannen in het coalitieakkoord stonden of besproken waren tijdens de campagne.

Want overheidjenooitgenoeg moet en zal miljardjes slurpen.
  Moderator dinsdag 6 oktober 2026 @ 21:57:45 #297
236264 crew  capricia
pi_221924663
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 21:26 schreef Kickinalfa het volgende:

Er is geen enkele meerderheid voor een zinnig plan.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221924706
Gaat lekker met De VVD.
Benieuwd wanneer ze yesilgoz dumpen.
blablablabla
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:07:09 #299
38496 Perrin
pi_221924712
Het heeft al lang niets meer met verantwoordelijk bestuur te maken.

Men speelt een spelletje wie het langst kan weigeren om verantwoordelijkheid te nemen.

Zijn er nog volwassenen in de zaal?
  Moderator dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:10:48 #300
236264 crew  capricia
pi_221924730
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 22:07 schreef Perrin het volgende:
Het heeft al lang niets meer met verantwoordelijk bestuur te maken.

Men speelt een spelletje wie het langst kan weigeren om verantwoordelijkheid te nemen.

Zijn er nog volwassenen in de zaal?
Het heet niet voor niets 'de oppositie'. Er totaal geen incentive om constructief mee te werken. Gewoon maximaal eisen en het probleem bij Jetten laten liggen.

Ik vraag me dan af; wat hadden ze van te voren gedacht dan?

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 06-10-2026 22:17:14 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:18:43 #301
38496 Perrin
pi_221924764
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 oktober 2026 22:10 schreef capricia het volgende:

[..]
Het heet niet voor niets 'de oppositie'. Er totaal geen incentive om constructief mee te werken. Gewoon maximaal eisen en het probleem bij Jetten laten liggen.

Ik vraag me dan af; wat hadden ze van te voren gedacht dan?
Een heel spannend spelletje maar ondertussen moet er wel een land bestuurd worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')