abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:26:07 #226
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912338
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.
Ruim honderd jaar geleden bij de opkomst van de auto(mobiel) werd de koetsier een chauffeur en een paardensmid een monteur. Straks wordt een register-accountant "a financial prompt-engineer" en een marketeer "a commercial prompt-engineer".

The economy always go on, again, again and again.
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:26:34 #227
436222 Japepk
Padvinder
pi_221912340
De grootste vijand van AI zijn politiek en maatschappij. Het kan allemaal wel, maar mensen willen niet veranderen. Daardoor heb je niet binnen 10 jaar een compleet andere maatschappij doordat allerlei banen zijn overgenomen. We gaan alle callcenters, communicatieadviseurs etc eerst beschermen en in stand houden omdat we dat zo gewend zijn. Pas daarna zal er een verandering komen in hoe we arbeid zien. Het zou toch prachtig zijn als we het land draaiend kunnen houden met een werkweek van gemiddeld 30 uur? Waarbij de communicatieadviseur zijn baan verliest, een maatschappelijke omscholing tot zorgmedewerker doet en zijn levensstandaard kan behouden door 20 uur te werken? Minder werken betekent niet minder welvaart, in dit scenario gaan we er vanuit dat AI die opvangt. Moet je wel anders naar de maatschappij en welvaart willen kijken. En dat willen we nu nog niet.
't Echte en 't ware!
pi_221912346
quote:
2s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:23 schreef Perrin het volgende:
Voor wie beweert dat een vermogensbelasting niet werkt, of zelfs averechts werkt: Russische miljardairs droegen dit jaar vrijwillig 5,6 miljard dollar af aan de staat.

Blijkbaar is de sleutel tot succes vrijwilligheid afdwingen.
Ik pleit al jaren voor een vakje 'extra vrijwillige donatie' op je belastingaangifte, voor al die miljardairs met hun open brieven dat ze méér willen betalen.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:31:48 #229
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221912366
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:27 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik pleit al jaren voor een vakje 'extra vrijwillige donatie' op je belastingaangifte, voor al die miljardairs met hun open brieven dat ze méér willen betalen.
Het helpt als je als staatshoofd over enigszins geloofwaardige dreigmiddelen beschikt. Willem-Alexander kan hooguit je lintje terugvragen.

Vrijwillig betaalt niemand belasting. Daarom heet het belasting.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221912378
quote:
9s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:31 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het helpt als je als staatshoofd over enigszins geloofwaardige dreigmiddelen beschikt. Willem-Alexander kan hooguit je lintje terugvragen.

Vrijwillig betaalt niemand belasting. Daarom heet het belasting.
Uiteraard is dat de praktijk.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:39:19 #231
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912409
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:11 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.
Uiteindelijk, als je het over een langere periode bekijkt. Die kolenboeren, bankmedewerkers en postbodes zelf zijn er echt wel diepongelukkig van geworden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:44:28 #232
38496 Perrin
pi_221912434
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Uiteindelijk, als je het over een langere periode bekijkt. Die kolenboeren, bankmedewerkers en postbodes zelf zijn er echt wel diepongelukkig van geworden.
Dat is de prijs van vooruitgang.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:48:43 #233
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912464
quote:
9s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:44 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is de prijs van vooruitgang.
Dat klopt inderdaad, de vooruitgang gaat vaak ten koste van velen. Gebieden waar bovengemiddeld veel mensen werkten in weggeinnoveerde sectoren verarmen vaak schrijnend en voor decennia.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221912496
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ach, heb nou niet echt het idee dat al die mensen die er bij de banken uit moesten afgelopen tien jaar het nou zo zwaar hebben.
pi_221912509
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat klopt inderdaad, de vooruitgang gaat vaak ten koste van velen. Gebieden waar bovengemiddeld veel mensen werkten in weggeinnoveerde sectoren verarmen vaak schrijnend en voor decennia.
De jaren zeventig toen het inderdaad een drama was voor de mijnwerkers zijn wel voorbij.
Lijkt me een matig excuus om de vooruitgang te voorkomen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:12:20 #236
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221912564
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
De jaren zeventig toen het inderdaad een drama was voor de mijnwerkers zijn wel voorbij.
er zijner ook wel bij de DSM gaan werken
De Staats Mijnen
maar heel veel zijn naar de Duitse steenkoolmijnen gegaan , net over de grens
vanwege het loon , want verdiende heel goed in de mijnen,, maar was heel slecht werk
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:16:05 #237
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912573
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
er zijner ook wel bij de DSM gaan werken
De Staats Mijnen
maar heel veel zijn naar de Duitse steenkoolmijnen gegaan , net over de grens
vanwege het loon , want verdiende heel goed in de mijnen,, maar was heel slecht werk
Ik hoorde een tijdje geleden dat een Limburgse mijnwerker in staat was om zijn gezin met vrouw en acht(!) kinderen makkelijk kon onderhouden. Ik zie dat nu een gemiddelde werkman niet doen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:17:01 #238
323876 michaelmoore
pi_221912579
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is een bittere noodzaak.
Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
ambtenaren zijn niet te automatiseren
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221912584
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:17 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ambtenaren zijn niet te automatiseren
Zeker wel.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:18:18 #240
323876 michaelmoore
pi_221912585
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Perrin het volgende:
Prefab is inderdaad een plek waar veel winst te behalen valt.
het probleem is ook niet de fabricage , het probleem si de vergunning

vergunningen afgeven kun je ook niet automatiseren
pi_221912593
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:16 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Ik hoorde een tijdje geleden dat een Limburgse mijnwerker in staat was om zijn gezin met vrouw en acht(!) kinderen makkelijk kon onderhouden. Ik zie dat nu een gemiddelde werkman niet doen.
Daar werd dan ook relatief goed betaald. Maar goed, het welvaartsniveau van de jaren zeventig is ook niet te vergelijken met nu.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:36:16 #242
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912664
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:20 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daar werd dan ook relatief goed betaald. Maar goed, het welvaartsniveau van de jaren zeventig is ook niet te vergelijken met nu.
En niet alleen gedefinieerd door geld. Vroeger ging je gewoon dood als je iets engs kreeg, nu is er zeer goede hoop of zelfs geen probleem meer. En over de technische verworvenheden die het leven aangenamer hebben gemaakt maar niet te spreken.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:36:54 #243
38496 Perrin
pi_221912669
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:16 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Het besteedbaar inkomen per hoofd lag rond 1970, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer op de helft van nu. In 1970 was er één auto op zes inwoners, nu ongeveer één op twee. In 1972 had slechts 14% van de huishoudens een kleurentelevisie.

Ik ben van eind jaren '70, dus mijn herinneringen beginnen in het begin van de jaren tachtig, toen de koopkracht zelfs iets lager lag dan eind jaren zeventig. Toch voelde dat als kind helemaal niet arm. Eén snoepje per dag, frisdrank en chips op woensdag en in het weekend, cadeautjes met je verjaardag en Sinterklaas. Uit eten gaan was een gebeurtenis: patat halen of naar de Chinees was luxe.

Die mijnwerker was bovendien geen gemiddelde werkman: vlak na de oorlog verdiende een mijnwerker zo'n 75% meer dan een bouwvakker. En een gezin van negen onderhouden betekende toen ook vaak: een huurhuis, kleren doorgeven aan je broertjes en zusjes, je slaapkamer delen en veel minder spullen en uitjes.

En zoals al veel vaker genoemd is de grote uitzondering wonen. Dat kon toen op één inkomen en is voor veel gezinnen nu echt moeilijker. Geen nostalgie, maar een echte achteruitgang.

Voor de rest zijn we vooral veel welvarender geworden. Met het uitgavenpatroon van 1975 kom je vandaag met één inkomen ook nog een heel eind. Alleen zijn we inmiddels gewend (verwend?) geraakt aan een welvaartsniveau dat toen onvoorstelbaar was. Wat vroeger luxe was, voelt nu al snel als iets heel gewoons waar iedereen recht op heeft.
pi_221912712
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:
Ik ben van eind jaren '70, dus mijn herinneringen beginnen in het begin van de jaren tachtig, toen de koopkracht zelfs iets lager lag dan eind jaren zeventig. Toch voelde dat als kind helemaal niet arm. Eén snoepje per dag, frisdrank en chips op woensdag en in het weekend, cadeautjes met je verjaardag en Sinterklaas. Uit eten gaan was een gebeurtenis: patat halen of naar de Chinees was luxe.
Dat dus. Harlekijntjes bij Risk. Merkcola een blikje in het weekend. Snoep maar van je zakgeld uitzoeken. Vakantie was bij oma en opa in Drenthe.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:45:57 #245
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912716
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:36 schreef Perrin het volgende:

[..]
Het besteedbaar inkomen per hoofd lag rond 1970, gecorrigeerd voor inflatie, ongeveer op de helft van nu. In 1970 was er één auto op zes inwoners, nu ongeveer één op twee. In 1972 had slechts 14% van de huishoudens een kleurentelevisie.

Die mijnwerker was bovendien geen gemiddelde werkman: vlak na de oorlog verdiende een mijnwerker zo'n 75% meer dan een bouwvakker. En een gezin van negen onderhouden betekende toen ook vaak: een huurhuis, kleren doorgeven aan je broertjes en zusjes, je slaapkamer delen en veel minder spullen en uitjes.

En zoals al veel vaker genoemd is de grote uitzondering wonen. Dat kon toen op één inkomen en is voor veel gezinnen nu echt moeilijker. Geen nostalgie, maar een echte achteruitgang.

Voor de rest zijn we vooral veel welvarender geworden. Met het uitgavenpatroon van 1975 kom je vandaag met één inkomen ook nog een heel eind. Alleen zijn we inmiddels gewend (verwend?) geraakt aan een welvaartsniveau dat toen onvoorstelbaar was. Wat vroeger luxe was, voelt nu al snel als iets heel gewoons waar iedereen recht op heeft.
Spijker op zijn kop. Wat je zegt over die verschoven standaard van luxe naar basisbehoefte klopt helemaal. Vroeger was een eenvoudig weekje kamperen in de buurt al een hele belevenis terwijl verre reizen nu de normaalste zaak van de wereld lijken. Daar komt bij dat we tegenwoordig geconfronteerd worden met vaste lasten die toen niet bestonden, zoals smartphones, snelle internetabonnementen en allerlei streamingdiensten. We hebben daardoor weliswaar meer opties maar ook veel meer onzichtbare verplichtingen aan ons hoofd. Het woondrama blijft inderdaad de allergrootste uitzondering die het voor jonge starters zo ontzettend lastig maakt.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:50:52 #246
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912741
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:45 schreef nostra het volgende:

[..]
Dat dus. Harlekijntjes bij Risk. Merkcola een blikje in het weekend. Snoep maar van je zakgeld uitzoeken. Vakantie was bij oma en opa in Drenthe.
Geluk was toen heel gewoon. Zet dit maar op een tegeltje.
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:51:09 #247
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912742
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:57 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Je hoeft ook geen vooruitgang te voorkomen, er is alleen geen reden voor teveel positiviteit en je moet zorgen doe vooruitgang goed te managen, want als die vooral ten bate komt van de Musks van deze wereld is dat zeker geen feest.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_221912756
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:45 schreef nostra het volgende:

[..]
En toen hadden we volgens mij meer plezier dan nu, genieten van kleine simpele dingen
  zondag 4 oktober 2026 @ 18:54:48 #249
38496 Perrin
pi_221912766
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
En toen hadden we volgens mij meer plezier dan nu, genieten van kleine simpele dingen
Vroeger verveelde ik me nog wel eens :P

Nu kom ik aan de lopende band tijd tekort.
pi_221912773
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 18:52 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Zeker, dingen worden snel gewoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')