Demografische druk, buitenlandse concurrentie, verloren potentieel.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Waar komt eigenlijk deze drijfveer vandaan om ineens meer te gaan werken?
Werk/prive balans en meer vrije dagen lijkt me alleen maar goed.
Over minder dan 10 jaar zitten alle bejaarden waaronder ik in door AI-gestuurde robotcomplexenquote:Op zondag 4 oktober 2026 15:44 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet heel snel weer bejaarden huizen gaan bouwen dat scheelt gigantisch in de zorg kosten van al die criminele thuiszorg zorgbedrijfjes
over 10 jaar dan wordt iedereen 90 jaar oud , kanker bestaat dan niet meer
[..]
quote:"Relax, " said the night man, "We are programmed to receive
You can check out any time you like, but you can never leave"
Tja, uit politiek simplisme. We zien allemaal aankomen dat de beroepsbevolking gaat krimpen door de vergrijzing en dat dit een probleem zal worden. Dan doet het het bij de achterban van de VVD lekker om te roepen dat anderen harder en meer moeten werken.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat ziou wel het meest verstandig zijn jaquote:Op zondag 4 oktober 2026 16:02 schreef Pixelman het volgende:
[..]
Over minder dan 10 jaar zitten alle bejaarden waaronder ik in door AI-gestuurde robotcomplexen
[..]
De fax werd al in 1860 uitgevonden en werd pas massaal geproduceerd en gebruikt na 1980. Nu al praat niemand er meer over.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.
AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ().
Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van.![]()
Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.
Maar een steunkous aantrekken doet AI voorlopig nog steeds niet.
Zeker in de bouw (het gaat hard met prefab woningbouw) maar ook in de zorg gaat het best hard met automatiseren. En we zullen ook gewoon moeten….quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.
AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ().
Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van.![]()
Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.
Maar een steunkous aantrekken doet AI voorlopig nog steeds niet.
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.quote:
Hehheh jaquote:Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan zouden we een geweldige slag slaan.
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Perrin het volgende:
Prefab is inderdaad een plek waar veel winst te behalen valt.
En ook kleine verschillen tellen op. De arbeidsproductiviteit groeide de afgelopen tien jaar gemiddeld maar 0,3% per jaar, tegenover ongeveer 1,7% tussen 1996 en 2005. We hebben dus geen AI-wonderrevolutie nodig om er als maatschappij al merkbaar profijt van te hebben.
Op jaarbasis merk je er misschien niet direct veel van, maar op termijn tikt het flink aan. Een paar tienden extra productiviteitsgroei per jaar kan uiteindelijk een behoorlijk deel van de steeds verder oplopende rekeningen helpen betalen.
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.
Over massa-werkloosheid door AI maak ik me dan weer niet al te veel zorgen, maar we moeten zeker nadenken over hoe we mensen helpen die in deze overgang als eerste worden geraakt.
Ikzelf werk in software development en voorlopig zie ik geen mensen vervangen worden en ook niet binnenkort.
Lijkt me heerlijk.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
Ik denk dat promptologie een gewilde universitaire opleiding straks zal zijn. Een briljante prompt-engineer zal in het AI-tijdperk gouden bergen gaan verdienen.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.
Maar ik word dan zijn AI-coach. Hij zal me rijkelijk belonen.
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:
[..]
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dan zouden we een geweldige slag slaan.
Heb ik ergens iemand op de teentjes getrapt?quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.
Ja, hartstikke goed. Net als goede infra, goede zorg, twee jaar WW als je je werk niet goed doet, drinkwater uit de kraan, usw. Alleen kunnen én én én niet, helemaal niet in deze tijd. De antipathie ertegen komt nog niets eens zozeer uit de acute noodzaak daartoe voort, maar uit het onderliggende gedachtegoed dat we vooral zo weinig mogelijk hoeven te géven, maar het recht hebben om zoveel mogelijk te kríjgen, zie de gemiddelde twintiger aan je bureau.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.quote:Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |