abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:02:20 #201
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221911657
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 15:59 schreef Kickinalfa het volgende:
Waar komt eigenlijk deze drijfveer vandaan om ineens meer te gaan werken?
Werk/prive balans en meer vrije dagen lijkt me alleen maar goed.
Demografische druk, buitenlandse concurrentie, verloren potentieel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:02:40 #202
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221911658
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 15:44 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet heel snel weer bejaarden huizen gaan bouwen dat scheelt gigantisch in de zorg kosten van al die criminele thuiszorg zorgbedrijfjes

over 10 jaar dan wordt iedereen 90 jaar oud , kanker bestaat dan niet meer
[..]

Over minder dan 10 jaar zitten alle bejaarden waaronder ik in door AI-gestuurde robotcomplexen

quote:
"Relax, " said the night man, "We are programmed to receive
You can check out any time you like, but you can never leave"
Alle dingen zijn onuitsprekelijk vermoeiend ~ Prediker 1:8
pi_221911688
quote:
Tja, uit politiek simplisme. We zien allemaal aankomen dat de beroepsbevolking gaat krimpen door de vergrijzing en dat dit een probleem zal worden. Dan doet het het bij de achterban van de VVD lekker om te roepen dat anderen harder en meer moeten werken.
Over een paar jaar zal wel geroepen worden dat het hoger onderwijs in moet krimpen, zodat studenten eerder aan het werk kunnen gaan.
Al dat soort maatregelen om nog iets uit de arbeidsmarkt te persen gaan onderaan de streep natuurlijk weinig opleveren. Maar het alternatief ligt ook ingewikkeld want dat is de arbeidsproductiviteit fors verhogen. En de beste manier om dat af te dwingen is het flink verhogen van de lonen zodat het voor werkgevers aantrekkelijk wordt om werkzaamheden te automatiseren. Ik sprak een tijdje terug directeur van een grote fabriek, die gaf aan te investeren in een robotarm als dat vier of vijf werknemers kan vervangen, dat zou eigenlijk al bij het vervangen van b.v. twee functies aantrekkelijk moeten zijn…
In plaats van weer een bus Bulgaren in te laten rukken.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:17:08 #204
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221911728
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.

AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ( ;) ).

Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van. :')

Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.

Maar een steunkous aantrekken doet AI voorlopig nog steeds niet.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:22:56 #205
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221911782
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:02 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Over minder dan 10 jaar zitten alle bejaarden waaronder ik in door AI-gestuurde robotcomplexen
[..]

Dat ziou wel het meest verstandig zijn ja

De marktwerking van Stef Blok is toch niet alles gebleken en de mantelzorgers die zie je niet

De vriendin van mijn broer had opeens een andere vriend en was weg toen ie opeens veel zorg nodig had .

Zijn kinderen zijn altijd onbereikbaar, en als mijn telefoon gaat nachts dan denk ik ,
ja is het mijn schuld dat de bejaardenhuizen gesloten zijn ?

de mazzel hoor

De vader van zijn WMO thuiszorg is de gouden muntencollectie op wezen halen bij hem ,
ja ik ga er niet achteraan

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 04-10-2026 16:31:46 ]
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:35:16 #206
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221911860
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:
Alleen staat die robotarm in een fabriek, terwijl de grootste tekorten juist zitten in de zorg, de bouw en het onderwijs. Daar maakt hogere beloning het werk vooral duurder, je automatiseert er niet ineens een verpleegkundige, timmerman of leraar mee weg.

AI kan natuurlijk wel helpen, vooral bij kantoorwerk: programmeren, klantenservice, administratief werk en schrijfwerk ( ;) ).

Alleen wordt er voorlopig een stuk meer beloofd en geclaimd op dat gebied dan er daadwerkelijk al wordt waargemaakt. In een enquête van eind 2025 onder bijna 6000 bestuurders gebruikte zo'n 70% van de bedrijven al AI, maar ruim 80% zag er tot nu toe geen meetbaar effect op de productiviteit van. :')

Dat kan en gaat natuurlijk nog veranderen. De computer zelf deed er ook een poos over om zich echt in hogere productiviteit te vertalen.

De fax werd al in 1860 uitgevonden en werd pas massaal geproduceerd en gebruikt na 1980. Nu al praat niemand er meer over.

Thomas Watson Jr., de zoon van Thomas sr. de oprichter van IBM, vertelde in 1953 tijdens een aandeelhoudersvergadering (toen IBM plannen maakte voor hun allereerste commerciële wetenschappelijke computer, de IBM 701) dat het sales-team dacht dat er wereldwijd misschien een markt was voor vijf van dit soort reusachtige machines (die toen nog werkten met vacuümbuizen en astronomisch duur waren). Tot hun grote verrassing kwamen ze terug met 18 orders. The rest is history.

Natuurlijk wordt AI een groot succes, het wordt de meest bepalende factor voor de toekomst van de mens en de hele aarde sinds de industriële revolutie in de 19e eeuw, de uitvinding van elektriciteit en toepassing daarvan, de computer en het internet.

Heb ik al gezegd dat het daardoor einde oefening is voor de democratie, die overigens slechts een anomalie blijkt te zijn, in de lange historie van staatsvormen en internationale betrekkingen?
pi_221911875
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:17 schreef Perrin het volgende:

Zeker in de bouw (het gaat hard met prefab woningbouw) maar ook in de zorg gaat het best hard met automatiseren. En we zullen ook gewoon moeten….

Onderwijs is wat complexer maar ook daar liggen volop kansen, vooral bij allerlei ondersteunde functies. En denk ook eens hoeveel efficiënter het kan bij allerlei overheden. Daar is nog een wereld te winnen…
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:44:26 #208
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221911930
straks 30% werkloosheid door AI-genot.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:50:44 #209
38496 Perrin
pi_221911985
Prefab is inderdaad een plek waar veel winst te behalen valt.

En ook kleine verschillen tellen op. De arbeidsproductiviteit groeide de afgelopen tien jaar gemiddeld maar 0,3% per jaar, tegenover ongeveer 1,7% tussen 1996 en 2005. We hebben dus geen AI-wonderrevolutie nodig om er als maatschappij al merkbaar profijt van te hebben.

Op jaarbasis merk je er misschien niet direct veel van, maar op termijn tikt het flink aan. Een paar tienden extra productiviteitsgroei per jaar kan uiteindelijk een behoorlijk deel van de steeds verder oplopende rekeningen helpen betalen.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:55:52 #210
38496 Perrin
pi_221912021
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:44 schreef -XOR- het volgende:
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.

Over massa-werkloosheid door AI maak ik me dan weer niet al te veel zorgen, maar we moeten zeker nadenken over hoe we mensen helpen die in deze overgang als eerste worden geraakt.

Ikzelf werk in software development en voorlopig zie ik geen mensen vervangen worden en ook niet binnenkort.
pi_221912029
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:44 schreef -XOR- het volgende:
Dan zouden we een geweldige slag slaan.
  zondag 4 oktober 2026 @ 16:57:15 #212
38496 Perrin
pi_221912037
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hehheh ja :P Dat zou een gigantische productiviteitswinst betekenen.
pi_221912052
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:50 schreef Perrin het volgende:
Prefab is inderdaad een plek waar veel winst te behalen valt.

En ook kleine verschillen tellen op. De arbeidsproductiviteit groeide de afgelopen tien jaar gemiddeld maar 0,3% per jaar, tegenover ongeveer 1,7% tussen 1996 en 2005. We hebben dus geen AI-wonderrevolutie nodig om er als maatschappij al merkbaar profijt van te hebben.

Op jaarbasis merk je er misschien niet direct veel van, maar op termijn tikt het flink aan. Een paar tienden extra productiviteitsgroei per jaar kan uiteindelijk een behoorlijk deel van de steeds verder oplopende rekeningen helpen betalen.
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:00:38 #214
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912059
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:55 schreef Perrin het volgende:

[..]
30% werkloosheid lijkt me erg onwaarschijnlijk. De grootste klap zal bij starters en sommige types kantoorbanen vallen, omdat AI daar taken relatief makkelijk kan overnemen.

Over massa-werkloosheid door AI maak ik me dan weer niet al te veel zorgen, maar we moeten zeker nadenken over hoe we mensen helpen die in deze overgang als eerste worden geraakt.

Ikzelf werk in software development en voorlopig zie ik geen mensen vervangen worden en ook niet binnenkort.
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:02:15 #215
38496 Perrin
pi_221912081
quote:
10s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is een bittere noodzaak. Ik zou het mooi vinden als we ook minstens de helft van de kantoorbanen weg weten te automatiseren.
Lijkt me heerlijk.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:02:34 #216
38496 Perrin
pi_221912087
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:

[..]
30% werkloosheid en een exponentieel groeiende arbeidsproductiviteit. Mijn God, we worden rijk. Maar wie is "we"?
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.

Maar ik word dan zijn AI-coach. Hij zal me rijkelijk belonen.
pi_221912165
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Lijkt me heerlijk.
Eens, ik ben veel te veel tijd kwijt aan allerlei onzin.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:07:22 #218
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912179
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
De mensen die VVD stemmen. Nostra enzo.

Maar ik word dan zijn AI-coach. Hij zal me rijkelijk belonen.
Ik denk dat promptologie een gewilde universitaire opleiding straks zal zijn. Een briljante prompt-engineer zal in het AI-tijdperk gouden bergen gaan verdienen.
pi_221912181
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:00 schreef Pixelman het volgende:

[..]
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:07:51 #220
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221912187
quote:
14s.gif Op zondag 4 oktober 2026 16:56 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:08:26 #221
512340 Pixelman
Tot in de puntjes
pi_221912194
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Iedereen behalve de gepensioneerden, die trekken we leeg.
Heb ik ergens iemand op de teentjes getrapt? ;)
pi_221912214
quote:
Ja, hartstikke goed. Net als goede infra, goede zorg, twee jaar WW als je je werk niet goed doet, drinkwater uit de kraan, usw. Alleen kunnen én én én niet, helemaal niet in deze tijd. De antipathie ertegen komt nog niets eens zozeer uit de acute noodzaak daartoe voort, maar uit het onderliggende gedachtegoed dat we vooral zo weinig mogelijk hoeven te géven, maar het recht hebben om zoveel mogelijk te kríjgen, zie de gemiddelde twintiger aan je bureau.
|MUSE| - Live @ AMSTERDAM 29-11-2026
Ein Besonderes unter den Besten.
pi_221912231
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2026 17:07 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat lijkt leuk, behalve voor degenen die werkloos raken.
Er is en blijft meer dan genoeg werk. Natuurlijk gaat dat hier en daar pijn doen. Maar we hebben ook succesvol afscheid kunnen nemen van de kolenboeren, tienduizenden bankmedewerkers, lompenboer, trekschuittrekkers en de meeste postbodes.
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:23:26 #224
38496 Perrin
pi_221912324
Voor wie beweert dat een vermogensbelasting niet werkt, of zelfs averechts werkt: Russische miljardairs droegen dit jaar vrijwillig 5,6 miljard dollar af aan de staat.

Blijkbaar is de sleutel tot succes vrijwilligheid afdwingen.

twitter
  zondag 4 oktober 2026 @ 17:23:46 #225
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_221912325
Mensen die denken dat AI enorme werkloosheid gaat opleveren :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')