Wat een onzin, een diesel in exact dezelfde gewichtsklasse als een benzineauto kost een veelvoud aan mrb.quote:Voor diesels betaal je in Nederland meestal meer wegenbelasting dan voor een vergelijkbare benzineauto. Dat is onder meer doordat ze zwaarder zijn, met name door een zwaardere motor.
Ook niet voor benzinewagens. Europa heeft zelf amper aardolie, bovendien onvoldoende raffinagecapaciteit en die enorme kwetsbaarheid/afhankelijkheid in stand blijven houden is mijninziens uiterst onverstandig.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:17 schreef Mikeytt het volgende:
Er is anno 2026 echt werkelijk geen enkele reden meer om nog een dieselbak te kopen.
De terugkeer van de rijwielbelasting is dan ook een kwestie van tijdquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat een onzin, een diesel in exact dezelfde gewichtsklasse als een benzineauto kost een veelvoud aan mrb.
Een elektrische motor is dan nog altijd circa 2x efficenter als een dieselmotor en daarmee kan je ook schoner en rustig/traploos rijden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Nieuwe diesels zijn super schoon, soms schoner dan benzine, zijn veel zuiniger (1/14 benzine tegen over dezelfde auto in diesel 1/20) en het rijdt veel rustiger en lekkerder dan benzine.
Ja lekker man, 500 toeren om mee te spelenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Nieuwe diesels zijn super schoon, soms schoner dan benzine, zijn veel zuiniger (1/14 benzine tegen over dezelfde auto in diesel 1/20) en het rijdt veel rustiger en lekkerder dan benzine.
Klopt maar niet als je gewicht moet vervoeren of forse afstanden moet overbruggen in korte tijd (alhoewel dat laatste met snelladen steeds beter gaat, dat eerste blijft een probleem) daarom zei ik ook specifiek benzine en niet elektrischquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een elektrische motor is dan nog altijd circa 2x efficenter als een dieselmotor en daarmee kan je ook schoner en rustig/traploos rijden.
Het is alleen nog interessant als je op grijs kenteken rijdt. Maar met de huidige brandstofprijzen wordt benzine een steeds serieuzere optie, zeker als de VS de export van diesel in de ban doet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 11:55 schreef Harvest89 het volgende:
Geen idee hoe het nu is.
Maar diesel is alleen voordeliger als je dagelijks/wekelijks grote afstanden gaat rijden.
De belasting op die auto's is torenhoog.
Ik betaalde ¤450/kwartaal (was hoger vanwege uitgeschreven roetfilter, i shit you not, je kunt die roetmeting dus gewoon afkopen bij RDWquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 11:55 schreef Harvest89 het volgende:
Geen idee hoe het nu is.
Maar diesel is alleen voordeliger als je dagelijks/wekelijks grote afstanden gaat rijden.
De belasting op die auto's is torenhoog.
Je moet natuurlijk het hele traject bekijken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Een elektrische motor is dan nog altijd circa 2x efficenter als een dieselmotor en daarmee kan je ook schoner en rustig/traploos rijden.
Helemaal niet waar. Euro 6 diesels zijn erg schoon kijk maar eens in de uitlaat, super schoon geen roetdeeltjes te vinden!quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 11:11 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ja lekker man, 500 toeren om mee te spelen
Stinkbakken zijn het.
Je bedoelt die plastic ‘uitlaten’ in de bumper?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:27 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Helemaal niet waar. Euro 6 diesels zijn erg schoon kijk maar eens in de uitlaat, super schoon geen roetdeeltjes te vinden!
kloptquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
en ze worden ook heel betaalbaarquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:57 schreef hb64 het volgende:
In één jaar zijn er meer dan 85.000 dieselauto's uit Nederland verdwenen
Privé rijdt ik nog benzine, de volgende auto zal elektrisch aangedreven worden. Een elektromotor loopt toch een stuk stiller en rustiger dan een 3 cilinder benzine.
Ik het verleden was ik een tevreden diesel rijder, tijden veranderen.
Dat is waar, maar het geldt evenzeer voor de fossiele brandstoffen. De raffinage en het betanken/bevoorraden en bouwen van de pompstations bijv. Bovendien is een elektromotor aanzienlijk minder zwaar dan een dieselmotor met hetzelfde vermogen en een elektromotor benodigd geen dieseltank met inhoud. Daarmee wordt het gewichtsverschil deels gereduceerd tav het meergewicht van een accupack.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:25 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk het hele traject bekijken.
Hoe wordt de stroom opgewekt? Kolen, kernenergie, gas etc.
En dan nog de energie en milieukosten van de accus
De incompetentie en gebrek aan denkvermogen straalt er van af, daar bij de staatsomroep.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:28 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Wat een onzin, een diesel in exact dezelfde gewichtsklasse als een benzineauto kost een veelvoud aan mrb.
Lang geleden dat ik deze gek iets nuttigs heb horen/zien zeggen.quote:
Die bestaan al als concept maar is nogal bewerkelijk. Accu's zijn te zwaar en groot. Het is beter om de accutechniek te verbeteren zodat ze geen zeldzame grondstoffen nodig hebben en een grote enegiedichtheid.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:56 schreef Digi2 het volgende:
elektro-vrachtwagens met accu-pack wisselmogelijkheid
Men zegt dat in alle gevallen elektrisch goedkoper is dan dieselquote:
ik heb bij een bedrijf gewerkt die had 100 zware diesel bestel bussenquote:In Nederland kan dit oplopen tot een besparing van rond de ¤100.000 over een periode van vijf jaar.
quote:AI-overzicht
Een elektrische vrachtwagen is over de totale levensduur in steeds meer gevallen goedkoper in gebruik dan een dieseltruck.
Kostenverschillen op een rij
Hoewel een elektrische vrachtwagen een fors hogere aanschafprijs heeft, vallen de totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership, TCO) door lagere gebruikskosten vaak lager uit:
Brandstof versus elektriciteit:
Stroom om een vrachtwagen op te laden is per kilometer goedkoper dan diesel, zeker in het licht van hoge brandstofprijzen en extra heffingen.
In Nederland kan dit oplopen tot een besparing van rond de ¤100.000 over een periode van vijf jaar.
Onderhoud:
Elektrische vrachtwagens hebben minder bewegende onderdelen en vergen daardoor ongeveer 30% tot 40% minder onderhoudskosten gedurende hun levensduur dan dieselvoertuigen.
Terugverdientijd:
Door de forse besparingen op brandstof en onderhoud is de meerprijs van een elektrische truck bij intensief gebruik (vaak vanaf ongeveer 75.000 kilometer per jaar) al na circa twee jaar terugverdiend
Misschien in 2004 maar tegenwoordig rijden zowel diesel als benzine 1:20 diesel is op geen enkele manier goedkoper meer.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Zware bedrijfswagens rijden ook op LNG, stroom, waterstof of een combinatie van meerdere.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor bedrijfswagens die zware gewichten trekken is er nog steeds alleen maar diesel te verkrijgen of wat Amerikanen met een V6/8.
En juist die weren ze als eerste in steden, het voertuig waar geen alternatief voor is.
Euh nee, zoek de eerste maar uit die een 5t aanhanger kan vervoeren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zware bedrijfswagens rijden ook op LNG, stroom, waterstof of een combinatie van meerdere.
Ok, ik dacht dat je vrachtwagens bedoelde.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Euh nee, zoek de eerste maar uit die een 5t aanhanger kan vervoeren.
Bv iemand die kozijnen plaatst of dakkapellen.
Bestaat niet, ja he hebt de Renault master E of Sprinter E maar niet voor dat trekveemogen en de range voor heel NL redden ze niet.
Iets wat dat type bedrijf veel doet
Ben benieuwd naar je voorbeelden van modellen die 1:20 doen op benzinequote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Misschien in 2004 maar tegenwoordig rijden zowel diesel als benzine 1:20 diesel is op geen enkele manier goedkoper meer.
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men zegt dat in alle gevallen elektrisch goedkoper is dan diesel
[..]
ik heb bij een bedrijf gewerkt die had 100 zware diesel bestel bussen
Maar eerlijk is eerlijk ik hou ook meer van een dieselmotor
[..]
Collega van mij rijdt een, uit mijn hoofd, Q2 en zegt daar niet heel ver onder te zitten. Zijn oude diesel reed ongeveer 1:20 en zijn huidige Q2 op benzine 1:17. Is wat hij me zelf heeft verteld, dus nagaan kan ik het verder niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar je voorbeelden van modellen die 1:20 doen op benzine
Diesel rijden is opzich niet duur maar wordt kunstmatig onbetaalbaar gemaak, alleen voor de slechte naam (onterecht bij euro 6)quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.
Ik heb wel gemerkt dat je met een elektrische auto weg moet blijven van de snelweg, dan zie je de meter gewoon teruglopen. Het grote nadeel wanneer je zelf geen laadpaal hebt is dat je ergens maar een plek moet vinden om te laden en je de auto niet even in een minuutje aftankt. Ook snelladen duurt 30-40minuten en kost meer.
Dus even omgerekend naar 30k km/jaar
Elektrisch: ¤2700/jaar (geen snelweg!)
Hybride: ¤3600/jaar
Diesel: ¤3300/jaar
Inclusief wegenbelasting:
Elektrisch:¤3588/jaar (rijklaar gewicht 1900kg)
Hybride:¤4632/jaar (rijklaar gewicht 1600kg)
Diesel:¤4680/jaar (rijklaar gewicht 1400kg)
Zoals eerder vermeld heb ik de diesel destijds het roetfilter uit laten schrijven, dus ik betaalde rond de ¤430/kwartaal, dus eigenlijk kostte de diesel me ¤5020/jaar.
Dusja, is elektrisch het waard? Ik denk van niet vanwege de laad en snelwegbeperking. Maar toch positief verrast door het comfort en bereik.
Dit is exact de reden waarom ik nog diesel rijd. Qua totaalkosten ontloopt het elkaar niet veel en met de huidige dieselprijzen is diesel ongunstiger geworden, maar de winst zit hem in het opladen. Tijd is geld dus tijdens het tussentijds opladen loopt de teller door. En te weinig laadruimte als gevolg van de grote accu betekent dat ik soms een koerier moet laten bestellen die op zeer korte termijn kan schakelen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.
Ik heb wel gemerkt dat je met een elektrische auto weg moet blijven van de snelweg, dan zie je de meter gewoon teruglopen. Het grote nadeel wanneer je zelf geen laadpaal hebt is dat je ergens maar een plek moet vinden om te laden en je de auto niet even in een minuutje aftankt. Ook snelladen duurt 30-40minuten en kost meer.
Dus even omgerekend naar 30k km/jaar
Elektrisch: ¤2700/jaar (geen snelweg!)
Hybride: ¤3600/jaar
Diesel: ¤3300/jaar
Inclusief wegenbelasting:
Elektrisch:¤3588/jaar (rijklaar gewicht 1900kg)
Hybride:¤4632/jaar (rijklaar gewicht 1600kg)
Diesel:¤4680/jaar (rijklaar gewicht 1400kg)
Zoals eerder vermeld heb ik de diesel destijds het roetfilter uit laten schrijven, dus ik betaalde rond de ¤430/kwartaal, dus eigenlijk kostte de diesel me ¤5020/jaar.
Dusja, is elektrisch het waard? Ik denk van niet vanwege de laad en snelwegbeperking. Maar toch positief verrast door het comfort en bereik.
Toen ik de Volvo kocht was diesel ¤1/liter. Dan rijdt je dus goedkoper dan elektrisch (afgezien van de wegenbelasting). Diesel wordt keihard verketterd met hoge belastingen. Totaal onnodig, want nieuwe diesels rijden hartstikke schoon, rijdt geweldig en is super robuust. Nagenoeg geen kosten gehad aan die auto behalve de standaard onderhoud zoals olie, distributieriem, etc. (dit deed ik allemaal zelf). bij de hybride zal zelf sleutelen wel tegen gaan vallenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Diesel rijden is opzich niet duur maar wordt kunstmatig onbetaalbaar gemaak, alleen voor de slechte naam (onterecht bij euro 6)
Van alle stoffen is juist de co2 uitstoot bij diesel lager dan bij benzine.
En bovenstaande laat ook zien dat het wel meevalt met de kostenverschillen.
Voor die ¤1000 meer rijdt ik met liefde een diesel nog steeds die zuiniger is en waarmee ik 1000-1200 km op een tank rijd.
Als diesel nu ¤4 per liter werd, kocht ik nu nog een diesel.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Toen ik de Volvo kocht was diesel ¤1/liter. Dan rijdt je dus goedkoper dan elektrisch (afgezien van de wegenbelasting). Diesel wordt keihard verketterd met hoge belastingen. Totaal onnodig, want nieuwe diesels rijden hartstikke schoon, rijdt geweldig en is super robuust. Nagenoeg geen kosten gehad aan die auto behalve de standaard onderhoud zoals olie, distributieriem, etc. (dit deed ik allemaal zelf). bij de hybride zal zelf sleutelen wel tegen gaan vallenIk ga niet lopen kloten aan zo'n 'high-voltage' systeem.
Privé zou ik niet meer aan diesel beginnen. Dat is gewoon klaar. Voor vrachtvervoer werkt elektrisch inderdaad nog niet goed genoeg. En met de huidige infrastructuur qua elektrische capaciteit gaat het met dit proletenkabinet voorlopig ook niet veranderen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als diesel nu ¤4 per liter werd, kocht ik nu nog een diesel.
Want wat je voorganger zegt, tijd is geld en heb geen tijd om te laden.
En bovendien betaalt de klant de reiskosten uiteindelijk.
Dat is sowieso krom aan belasten van vervoer,
Maak een vrachtwagenrit dubbel zo duur en als jij een nieuwe parasol besteld dan zijn de verzendkosten ineens ¤60 ipv ¤30
Ik heb vóór die Volvo diesel een 2.7 V6 gereden (Hyundai Coupé), maar dat begon zeer te doen aan de pompquote:
Alles doet zeer aan de pomp, dus ik reken het niet meer uitquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:15 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb vóór die Volvo diesel een 2.7 V6 gereden (Hyundai Coupé), maar dat begon zeer te doen aan de pomp![]()
Maar dat geluid
Voor volledig privé is hybride met een flink elektrisch bereik ideaal, zijn ook niet veel auto’s van.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:13 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Privé zou ik niet meer aan diesel beginnen. Dat is gewoon klaar. Voor vrachtvervoer werkt elektrisch inderdaad nog niet goed genoeg. En met de huidige infrastructuur qua elektrische capaciteit gaat het met dit proletenkabinet voorlopig ook niet veranderen.
Ik heb nu een full-hybrid, dus zonder stekker. Op een rit van 65km rijdt deze ~30km volledig elektrisch. Grote voordeel is het niet hoeven op te laden. Dat ding blaast de hele accu gewoon vol als je de afrit af komt geroldquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor volledig privé is hybride met een flink elektrisch bereik ideaal, zijn ook niet veel auto’s van.
Electrisch bij huis, benzine voor de vakantiereis
Je moet eigenlijk een auto hebben die je stekkert, en dan 100-150k elektrisch rijdt. Stekkeren aan de zaak of thuis op PV stroom, lange riten en vakanties mooi tanken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb nu een full-hybrid, dus zonder stekker. Op een rit van 65km rijdt deze ~30km volledig elektrisch. Grote voordeel is het niet hoeven op te laden. Dat ding blaast de hele accu gewoon vol als je de afrit af komt gerold.
Dat was voor mij iets minder voordelig. De meeste plug-ins hebben een bereik van ongeveer 40-45km (quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je moet eigenlijk een auto hebben die je stekkert, en dan 100-150k elektrisch rijdt. Stekkeren aan de zaak of thuis op PV stroom, lange riten en vakanties mooi tanken.
Zo kom je dan nog maar 2 keer per jaar bij een tankstation.
quote:Per 1 januari 2027 verandert er financieel ontzettend veel voor zakelijke rijders en werkgevers! De overheid voert de pseudo-eindheffing in op fossiele personenauto's (benzine, diesel en hybride). Werkgevers gaan hierdoor jaarlijks 12% extra belasting betalen over de cataloguswaarde van de auto — en die kosten lopen gigantisch op!
Lijkt mij onjuist, een elektromotor levert meer koppel, al direct vanaf stilstand bij een gelijk vermogen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:42 schreef Firuze60 het volgende:
Ik bejubel het elektrisch rijden ook nog niet echt. En wat hier al gezegd is, vergelijkbare trekkracht is er nog niet en tijd om te laden (op lange afstanden) is ook irritant als je afhankelijk bent van 'geld is tijd'.
Dat kan ook gebeuren met benzine, niet met diesel. Steeds meer EV's gebruiken LiFeP accu's en die ontbranden niet snel.quote:Totdat een parkeergarage uitbrandt met een ontploffende batterij.
Voor zakelijke rijders inderdaad en alleen voor auto's die na 1 januari voor het eerst ter beschikking worden gesteld. Er was eerst ook al sprake van om elektrisch rijden wettelijk te verplichten maar dat is niet doorgegaan. Ik weet niet waarom dat was maar dit levert hetzelfde resultaat op.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 17:58 schreef Digi2 het volgende:
De nieuwe belasting die de benzineauto definitief sloopt in Nederland: Pseudo Eindheffing 2027
Bekijk deze YouTube-video
[..]
hmmm, dat schip met EV's staat mij nog aardig voor de geest.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:04 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Lijkt mij onjuist, een elektromotor levert meer koppel, al vanaf stilstand bij een gelijk vermogen.
[..]
Dat kan ook gebeuren met benzine, niet met diesel. Steeds meer EV's gebruiken LiFeP accu's en die ontbranden niet snel.
Dit is alweer 3 jaar geleden, een eeuw als het om de snelheid van batterij technologie ontwikkeling gaat. De natriumbatterij staat nu ook al in de startblokken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
hmmm, dat schip met EV's staat mij nog aardig voor de geest.
https://nos.nl/artikel/24(...)ip-fremantle-highway
Dan ben ik gewoon enorm conservatief op dat punt en sluit pas aan als laatste als het niet anders meer kan of moet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:09 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dit is alweer 3 jaar geleden, een eeuw als het om de snelheid van batterij technologie ontwikkeling gaat. De natriumbatterij staat nu ook al in de startblokken.
Nu voor zakelijke rijders, maar op termijn droogt daarmee ook de occasionmarkt voor de particulier op voor auto's op benzine. Ik vraag me alleen af of dit tot het gewenste effect gaat leiden. Ik denk dat het er juist voor gaat zorgen dat er veel meer benzine auto's geïmporteerd gaan worden en dat mensen veel langer doorrijden met hun benzine auto, waardoor je juist een nóg ouder wagenpark krijgt in Nederland. Een groot deel van de particulieren loopt gewoon nog niet warm voor een elektrische auto en al helemaal niet als ze hem niet op de eigen oprit thuis kunnen opladen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:07 schreef RotatoR het volgende:
Voor zakelijke rijders inderdaad en alleen voor auto's die na 1 januari voor het eerst ter beschikking worden gesteld. Er was eerst ook al sprake van om elektrisch rijden wettelijk te verplichten maar dat is niet doorgegaan. Ik weet niet waarom dat was maar dit levert hetzelfde resultaat op.
Ben blij dat je zonder noodzaak nog ongestoord mag autorijden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Gek he? Ik betaalde vanochtend ¤ 95 voor een tank diesel en morgen graait de staat weer ¤135 mrb van mijn rekening.
Ik vraag het me af. Brandstof wordt nu zo duur gemaakt dat mensen sneller zullen overstappen op elektrisch rijden. De accijnskortingen worden straks stopgezet en we krijgen nog de Timmermans-taks waardoor de brandstofprijs boven de ¤ 3,00 per liter zal uitkomen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:27 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Nu voor zakelijke rijders, maar op termijn droogt daarmee ook de occasionmarkt voor de particulier op voor auto's op benzine. Ik vraag me alleen af of dit tot het gewenste effect gaat leiden. Ik denk dat het er juist voor gaat zorgen dat er veel meer benzine auto's geïmporteerd gaan worden en dat mensen veel langer doorrijden met hun benzine auto, waardoor je juist een nóg ouder wagenpark krijgt in Nederland. Een groot deel van de particulieren loopt gewoon nog niet warm voor een elektrische auto en al helemaal niet als ze hem niet op de eigen oprit thuis kunnen opladen.
Ik betwijfel of de (reguliere) brandstofprijs structureel boven de ¤ 3,00 per liter gaat komen. Dat gaat zoveel mensen in de problemen brengen, terwijl die mensen ook niet het geld hebben om een EV aan te schaffen (ook als occasion niet). Het maakt ook de transportenkosten en dus feitelijk alles wat we consumeren alleen maar duurder en duurder. Ook als je überhaupt geen auto hebt word je geraakt door steeds hogere brandstofprijzen. De rek is er ergens wel een keer uit bij mensen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:45 schreef RotatoR het volgende:
Ik vraag het me af. Brandstof wordt nu zo duur gemaakt dat mensen sneller zullen overstappen op elektrisch rijden. De accijnskortingen worden straks stopgezet en we krijgen nog de Timmermans-taks waardoor de brandstofprijs boven de ¤ 3,00 per liter zal uitkomen.
dan gaat overheid EV auto's met korting privé uitleasenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:23 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Ik betwijfel of de (reguliere) brandstofprijs structureel boven de ¤ 3,00 per liter gaat komen. Dat gaat zoveel mensen in de problemen brengen, terwijl die mensen ook niet het geld hebben om een EV aan te schaffen (ook als occasion niet). Het maakt ook de transportenkosten en dus feitelijk alles wat we consumeren alleen maar duurder en duurder. Ook als je überhaupt geen auto hebt word je geraakt door steeds hogere brandstofprijzen. De rek is er ergens wel een keer uit bij mensen.
Die groep mensen komt niet in aanmerking voor private lease (komen niet door de kredietchecks heen). Tenzij de overheid zelf private lease gaat aanbieden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaat overheid EV auto's met korting privé uitleasen
hier in de wijk kun je goedkoop laden , lokaal laden van de zonnepanelen
De situatie verbeterd rap. Ik zoek een model dat redelijk compact is en overal makkelijk te parkeren is. Op zo'n groot lomp (suv) ruimteschip zit ik niet te wachten, dat is alleen maar ongemak in de stad.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:40 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en ze worden ook heel betaalbaar
quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:08 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
hmmm, dat schip met EV's staat mij nog aardig voor de geest.
https://nos.nl/artikel/24(...)ip-fremantle-highway
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:55 schreef Anton91 het volgende:
[..]Oh, jee, smerig luchtje dus, lag dan niet aan de batterijen? Enfin, ik blijf mijn drie takt benzine autootje van 12 jaar oud rijden totdat ie plof zegt. (of ik zelf, haha)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3 takt motor?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, jee, smerig luchtje dus, lag dan niet aan de batterijen? Enfin, ik blijf mijn drie takt benzine autootje van 12 jaar oud rijden totdat ie plof zegt. (of ik zelf, haha)
Leuk sprookje. Op het moment dat zometeen voldoende mensen uit de diesel gepest zijn en gedwongen in een electrisch hok zitten word word of de km heffing erdoor gedrukt of ze verzinnen wat anders. Maar betalen zul je.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 19:25 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dan gaat overheid EV auto's met korting privé uitleasen
hier in de wijk kun je goedkoop laden overdag via vattenfall , lokaal laden van de zonnepanelen
Het snel stijgend aantal inactieven dat gefinancierd moet worden noodzaakt ertoe, naast het voortdurend almaar stijgend aantal ambtenaren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:23 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Het blijft ook bizar dat we vooral in Nederland vervoer zo duur moeten maken.
Peugeot 108, 1 op 26, het allerzuinigste koekblikje waar ik ooit in gereden heb.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:22 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
3 takt motor?
Wat is dat dan voor iets?
A zo, 3 cilinders dus.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:30 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Peugeot 108, 1 op 26, het allerzuinigste koekblikje waar ik ooit in gereden heb.
Nog meer auto's aan de laadpaalquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 17:58 schreef Digi2 het volgende:
De nieuwe belasting die de benzineauto definitief sloopt in Nederland: Pseudo Eindheffing 2027
Bekijk deze YouTube-video
[..]
Heerlijk rechts standpunt in n een verder naïef linkse wereld. Het mag gezegd worden: EENSquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het snel stijgend aantal inactieven dat gefinancierd moet worden noodzaakt ertoe, naast het voortdurend almaar stijgend aantal ambtenaren.
Zonnepanelen en thuis/bedrijfs-batterijen staat een voorspoedige toekomst te wachtenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog meer auto's aan de laadpaalMaar af en toe stroomuitval wordt straks het nieuwe normaal had ik begrepen.
Nog steeds niet door dat links-rechts helemaal niet bestaat?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:49 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Heerlijk rechts standpunt in n een verder naïef linkse wereld. Het mag gezegd worden: EENS
Ik zie de omgang met eigendomsrecht als een belangrijke tegenstelling tussen links en rechts.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nog steeds niet door dat links-rechts helemaal niet bestaat?
Serieus? Dat snap ik werkelijk niet, je bedoelt eigendom is rechts?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie de omgang met eigendomsrecht als een belangrijke tegenstelling tussen links en rechts.
Rot toch op met je stomme gezwets.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Ben blij dat je zonder noodzaak nog ongestoord mag autorijden.
Ik denk dat >90% van de mensen gewoon willen dat iedereen het goed heeft, man, vrouw, jong, oud, we gunnen iedereen het beste!quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:51 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Nog steeds niet door dat links-rechts helemaal niet bestaat?
Eindelijk iets verstandigs uit jouw toetsenbordquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Rot toch op met je stomme gezwets.
Ja, de rest snap je niet, natuurlijk. Ik gebruik wel eens woorden met meer dan twee lettergrepen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Eindelijk iets verstandigs uit jouw toetsenbord
Hoe meer de onvervreemdbaarheid van eigendom gerespecteerd wordt des te rechtser. Hoe minder de onvervreemdbaarheid van eigendom gerespecteerd wordt des te linkser. Communisme is daarbij een extreem linkse doctrine.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:56 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Serieus? Dat snap ik werkelijk niet, je bedoelt eigendom is rechts?
Oh, gelukkig kan deschuld weer bij de aloude angstgroepen voor rechts gelegd worden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:30 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het snel stijgend aantal inactieven dat gefinancierd moet worden noodzaakt ertoe, naast het voortdurend almaar stijgend aantal ambtenaren.
Klopt, links wil een soort universeel inkomen waarbij werkenden, een steeds kleinere groep, de werklozen betalen, ongeacht of ze kunnen werken of niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:54 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik zie de omgang met eigendomsrecht als een belangrijke tegenstelling tussen links en rechts.
Ja, delen is communisme?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Hoe meer de onvervreemdbaarheid van eigendom gerespecteerd wordt des te rechtser. Hoe minder de onvervreemdbaarheid van eigendom gerespecteerd wordt des te linkser. Communisme is daarbij een extreem linkse doctrine.
Omdat het gewoon waar is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh, gelukkig kan deschuld weer bij de aloude angstgroepen voor rechts gelegd worden.
Stel jij hebt 10 jaar gewerkt voor een auto, terwijl je vrienden je uitlachten en in de kroeg zaten.quote:
Schuld is ongelijk aan feiten en imo heeft het vooral cultureel christelijke wortels.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:02 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh, gelukkig kan deschuld weer bij de aloude angstgroepen voor rechts gelegd worden.
Ik geef je een compliment en je reageert agressief,quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:01 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, de rest snap je niet, natuurlijk. Ik gebruik wel eens woorden met meer dan twee lettergrepen.
Kom op zeg, het midden tussen kapitalisme en grijpgragen en socialistische subsidie slurpers is decennia aardig in evenwicht geweest. Dat jouw ouders heerlijk in een goedkope woning nu als 'rijke' ouders met stenen zijn heeft geen enkele connectie met belasting betalen, dat werd er een decennia ook al gedaan en over gemekkerd.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:03 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Klopt, links wil een soort universeel inkomen waarbij werkenden, een steeds kleinere groep, de werklozen betalen, ongeacht of ze kunnen werken of niet.
Ik zeg, iedereen moet werken, bijdragen en belasting betalen, iedereen moet weer min 40 uur werken, toeslagen ed moeten verdwijnen. Dan zitten we allemaal in dezelfde schuit en wordt Niemand meer burn out, want iedereen werkt toch, en het land kan sociale voorzieningen weer betalen, voor alleen diegene die het verdienen zoals oudere mensen die gewerkt hebben.
Alle migranten het land uit.
Iedereen blij.
Drie cilinders zal je bedoelen. Drietakt zal niet bestaan, het blijft een viertakt-motor.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:01 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Oh, jee, smerig luchtje dus, lag dan niet aan de batterijen? Enfin, ik blijf mijn drie takt benzine autootje van 12 jaar oud rijden totdat ie plof zegt. (of ik zelf, haha)
Dat is een heel wijze zienswijze en de mens is een sterk migrerend wezen die continu op zoek is naar beter oordenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
Ga emigreren als je het beter weet en het ergens anders beter kunt krijgen.
Ik geef niemand de schuld en heb geen misèrequote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:12 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Kom op zeg, het midden tussen kapitalisme en grijpgragen en socialistische subsidie slurpers is decennia aardig in evenwicht geweest. Dat jouw ouders heerlijk in een goedkope woning nu als 'rijke' ouders met stenen zijn heeft geen enkele connectie met belasting betalen, dat werd er een decennia ook al gedaan en over gemekkerd.
En de schuld geven van eventuele persoonlijke misere en miskopen aan migranten geven is ronduit idioot. Ga emigreren als je het beter weet en het ergens anders beter kunt krijgen.
Op een flat?quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:51 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Zonnepanelen en thuis/bedrijfs-batterijen staat een voorspoedige toekomst te wachten
Ik woon in een appartement en heb de beschikking over 4 panelenquote:
N=1quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:25 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik woon in een appartement en heb de beschikking over 4 panelen
Alle bewoners van het appartementencomplex waarin ik woon krijgen de beschikking over 4 panelen ieder.quote:
heel veel mensen in Afrika zouden heel graag 40 uur willen werkenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 21:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik geef niemand de schuld en heb geen misère
Integendeel.
Ik zou gewoon graag zien dat 40 uur werken voor iedereen weer de standaard wordt.
Het liefst zie ik een enorme recessie dit herstellen.
In nederland iig.
Emigreren zou best kunnen, ik omring me graag met mensen die 40uur werken.
Maar ook niet veel meer dan dat, zoals veel Aziatische landen
Als iemand vrijwillig bereid is iets te delen is dat nog geen communisme. Communisme gaat vooral over het onteigenen van zowel materieel eigendom, intellectuel eigendom en arbeid. De overheid forceert dat dmv wet en regelgeving. Gelijkheid is daarbij het ideaal. Werkelijk communisme heeft dan ook nimmer bestaan omdat er altijd wel een elite ontstaat die zich privileges kan/wil toe-eigenen. Dacha's aan de zwarte zee zijn daarvan een bekend voorbeeld.quote:
Dat denk ik dus ook, imo is het dan ook feitelijk een raar landquote:
ja gestoordquote:Op zondag 4 oktober 2026 12:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat denk ik dus ook, imo is het dan ook feitelijk een raar land
Rot toch zelf op met jouw leider en het gedeelde abjecte gedachtegoed.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 20:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Rot toch op met je stomme gezwets.
Gambia heeft blijkbaar nogal een aantrekkingskracht op geile wat oudere damesquote:Op zondag 4 oktober 2026 13:13 schreef michaelmoore het volgende:
en echtgenoot van een kennis van me in Gambia is naar Dubai gegaan als lasser voor twee jaar
daar worden ze niet doodgeknuffeld met koppen soep en taallessen van geile oudere dames , daar krijgen zwaar ze voor kwamen geld verdienen met lekker hard werken.
ja het stikt ervan daarquote:Op zondag 4 oktober 2026 14:06 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Gambia heeft blijkbaar nogal een aantrekkingskracht op geile wat oudere dames![]()
Tsja, sommigen vinden het prima een 'diesel' te berijden, zolang het maar centen oplevert![]()
Sex Tourism in The Gambia: Why Older British Women Are Trooping to Gambia for Men
Gelukkig bepaald een mafkees zoals jij niet wat 'noodzaak' is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 18:35 schreef torentje het volgende:
[..]
Ben blij dat je zonder noodzaak nog ongestoord mag autorijden.
Dat weet ik, dat bepalen de mannen die evenals hun leiders een abject gedachtegoed hebben.quote:Op zondag 4 oktober 2026 15:41 schreef PurifieR het volgende:
[..]
Gelukkig bepaald een mafkees zoals jij niet wat 'noodzaak' is.
Volgens gambiaanse mannen, vooral de wat oudere al goed ingereden dikke diesels.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:34 schreef PzKpfw het volgende:
Echt zonde, er rijdt niets zo fijn als een dikke diesel.
Mijn Octavia 1.5 met 150pk deed dit vrij consequent vanaf nieuw tot 150000km toen ik hem inleverde. Thuis nog een Hyundai i10 die doet het ook, maar dat is een boodschappenauto. Een Prius of Corolla hybrid doet dit lachend.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar je voorbeelden van modellen die 1:20 doen op benzine
Zet die nieuwe diesel eens in een afgesloten garage, start de motor en ga er naast zitten in een stoeltje. Eens zien hoelang het duurt voordat je problemen krijgt met je ademhaling...quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Als je dat doet, is een elektrische auto aanzienlijk schoner.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:25 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk het hele traject bekijken.
Hoe wordt de stroom opgewekt? Kolen, kernenergie, gas etc.
En dan nog de energie en milieukosten van de accus
De verkoop van elektrische vrachtwagens is de afgelopen maanden al explosief gestegen. Vooral in het distributievervoer is de overstap op elektrisch nu wel definitief ingezet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:56 schreef Digi2 het volgende:
Ik verwacht dat er voor elektro-vrachtwagens met accu-pack wisselmogelijkheid een rooskleurige toekomst gloort als het om grotere afstanden gaat.
ja ik heb hier een flat gezien daar zijn de ze tegen de zuid en de west gevel aangeplakt wel 100 stuksquote:
Yep, het appartementencomplex waarin ik woon heeft 3 verdiepingen en een flink oppervlak aan plat dak waarop de panelen zijn geplaatst. De wstg heeft ook complexen van 6 verdiepingen en daar is blijkbaar te weinig dakoppervlak beschikbaar. Met 2 panelen of minder per appartement is het vermoedelijk niet rendabel.quote:Op zondag 4 oktober 2026 22:31 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ook een flat heeft een dak en gevel.
Dit. Gister 2,89 de liter afgetikt bij super 98. Waanzin.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:17 schreef D. het volgende:
[..]
Alles doet zeer aan de pomp, dus ik reken het niet meer uit
Ritje Frankrijk gedaan.quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:30 schreef vosss het volgende:
[..]
Dit. Gister 2,89 de liter afgetikt bij super 98. Waanzin.
En dan te bedenken dat ik jaren geleden mijn Delta HF weggedaan heb omdat de Super 98 zo duur geworden was met 1 euro 40 toen.
Rijdt wel lekker zeker?quote:Op maandag 5 oktober 2026 08:31 schreef vosss het volgende:
Wel blij overigens dat mijn LS460 de deur uit is, dat was echt niet grappig meer.
Bij normaal stadgebruik/provinciale weg kan een Toyota hybride erg zuinig zijn. Onder de 4l/100km in de zomer, en iets daarboven in de winter. Maar ook bij toyota kunnen ze geen energie uit het niks maken, dus met 130kmh op de snelweg zit je ook gewoon rond de 5,5 tot 6l/100km. Maar ja, dat is nog steeds best acceptabel.quote:Op zondag 4 oktober 2026 16:44 schreef Fer het volgende:
Een Prius of Corolla hybrid doet dit lachend.
Panelen op de verticale vlakken van een flat is juist ideaal. Bij voorkeur op oost en west. Vroeger, toen zonnepanelen nog een slecht rendement hadden en niet zo veel mensen ze hadden wilde je ze op het zuiden leggen, op een hoek van 30 graden. En dat was vooral zo gunstig door de salderingsregeling. Maar ondertussen heeft iedereen en zijn buurman dat al, dus nu is de stroomprijs negatief rond het middaguur en uiteindelijk zullen we allemaal aan een flexibel contract moeten.quote:
je huis gebruikt de hele dag stroom , beter een wasmachine en droger en vaatwasser met klok kopenquote:Op maandag 5 oktober 2026 13:16 schreef knoopie het volgende:
. Dan kan je stroom genereren wanneer je het ook daadwerkelijk nodig hebt.
Doe datzelfde met jezelf en je gaat ook doodquote:Op zondag 4 oktober 2026 22:20 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Zet die nieuwe diesel eens in een afgesloten garage, start de motor en ga er naast zitten in een stoeltje. Eens zien hoelang het duurt voordat je problemen krijgt met je ademhaling...
Ik zweer bij mijn Peugeot 108, 1 op 26. Die gaat hier niet weg voordat ie totaal is afgereden. Nog nooit zo'n zuinig karretje gehad.quote:Op maandag 5 oktober 2026 19:28 schreef spectrumanalyser het volgende:
1 op 20 met een benzine-auto is mogelijk. Degelijk onderhoud en op eco-banden.
Suzuki Celerio, BMW 316i, Suzuki Swift
Vergeet downsizing, die motoren moeten veel te hard werken om zuinig te rijden.
Dat doet een 1.6 of 2.0 diesel ook als je consequent 130 doet op de snelweg.quote:Op maandag 5 oktober 2026 12:50 schreef knoopie het volgende:
[..]
Bij normaal stadgebruik/provinciale weg kan een Toyota hybride erg zuinig zijn. Onder de 4l/100km in de zomer, en iets daarboven in de winter. Maar ook bij toyota kunnen ze geen energie uit het niks maken, dus met 130kmh op de snelweg zit je ook gewoon rond de 5,5 tot 6l/100km. Maar ja, dat is nog steeds best acceptabel.
Ja dat klopt. Maar die zijn dan weer veel minder efficiënt in de stad.quote:Op maandag 5 oktober 2026 23:05 schreef Fer het volgende:
[..]
Dat doet een 1.6 of 2.0 diesel ook als je consequent 130 doet op de snelweg.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |