Die bestaan al als concept maar is nogal bewerkelijk. Accu's zijn te zwaar en groot. Het is beter om de accutechniek te verbeteren zodat ze geen zeldzame grondstoffen nodig hebben en een grote enegiedichtheid.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 13:56 schreef Digi2 het volgende:
elektro-vrachtwagens met accu-pack wisselmogelijkheid
Men zegt dat in alle gevallen elektrisch goedkoper is dan dieselquote:
ik heb bij een bedrijf gewerkt die had 100 zware diesel bestel bussenquote:In Nederland kan dit oplopen tot een besparing van rond de ¤100.000 over een periode van vijf jaar.
quote:AI-overzicht
Een elektrische vrachtwagen is over de totale levensduur in steeds meer gevallen goedkoper in gebruik dan een dieseltruck.
Kostenverschillen op een rij
Hoewel een elektrische vrachtwagen een fors hogere aanschafprijs heeft, vallen de totale eigendomskosten (Total Cost of Ownership, TCO) door lagere gebruikskosten vaak lager uit:
Brandstof versus elektriciteit:
Stroom om een vrachtwagen op te laden is per kilometer goedkoper dan diesel, zeker in het licht van hoge brandstofprijzen en extra heffingen.
In Nederland kan dit oplopen tot een besparing van rond de ¤100.000 over een periode van vijf jaar.
Onderhoud:
Elektrische vrachtwagens hebben minder bewegende onderdelen en vergen daardoor ongeveer 30% tot 40% minder onderhoudskosten gedurende hun levensduur dan dieselvoertuigen.
Terugverdientijd:
Door de forse besparingen op brandstof en onderhoud is de meerprijs van een elektrische truck bij intensief gebruik (vaak vanaf ongeveer 75.000 kilometer per jaar) al na circa twee jaar terugverdiend
Misschien in 2004 maar tegenwoordig rijden zowel diesel als benzine 1:20 diesel is op geen enkele manier goedkoper meer.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 10:39 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Nieuwe diesels zijn super schoon, soms schoner dan benzine, zijn veel zuiniger (1/14 benzine tegen over dezelfde auto in diesel 1/20) en het rijdt veel rustiger en lekkerder dan benzine.
Zware bedrijfswagens rijden ook op LNG, stroom, waterstof of een combinatie van meerdere.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 12:29 schreef Lospedrosa het volgende:
Voor bedrijfswagens die zware gewichten trekken is er nog steeds alleen maar diesel te verkrijgen of wat Amerikanen met een V6/8.
En juist die weren ze als eerste in steden, het voertuig waar geen alternatief voor is.
Euh nee, zoek de eerste maar uit die een 5t aanhanger kan vervoeren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:01 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Zware bedrijfswagens rijden ook op LNG, stroom, waterstof of een combinatie van meerdere.
Ok, ik dacht dat je vrachtwagens bedoelde.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:14 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Euh nee, zoek de eerste maar uit die een 5t aanhanger kan vervoeren.
Bv iemand die kozijnen plaatst of dakkapellen.
Bestaat niet, ja he hebt de Renault master E of Sprinter E maar niet voor dat trekveemogen en de range voor heel NL redden ze niet.
Iets wat dat type bedrijf veel doet
Ben benieuwd naar je voorbeelden van modellen die 1:20 doen op benzinequote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Misschien in 2004 maar tegenwoordig rijden zowel diesel als benzine 1:20 diesel is op geen enkele manier goedkoper meer.
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 14:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men zegt dat in alle gevallen elektrisch goedkoper is dan diesel
[..]
ik heb bij een bedrijf gewerkt die had 100 zware diesel bestel bussen
Maar eerlijk is eerlijk ik hou ook meer van een dieselmotor
[..]
Collega van mij rijdt een, uit mijn hoofd, Q2 en zegt daar niet heel ver onder te zitten. Zijn oude diesel reed ongeveer 1:20 en zijn huidige Q2 op benzine 1:17. Is wat hij me zelf heeft verteld, dus nagaan kan ik het verder niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:29 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar je voorbeelden van modellen die 1:20 doen op benzine
Diesel rijden is opzich niet duur maar wordt kunstmatig onbetaalbaar gemaak, alleen voor de slechte naam (onterecht bij euro 6)quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.
Ik heb wel gemerkt dat je met een elektrische auto weg moet blijven van de snelweg, dan zie je de meter gewoon teruglopen. Het grote nadeel wanneer je zelf geen laadpaal hebt is dat je ergens maar een plek moet vinden om te laden en je de auto niet even in een minuutje aftankt. Ook snelladen duurt 30-40minuten en kost meer.
Dus even omgerekend naar 30k km/jaar
Elektrisch: ¤2700/jaar (geen snelweg!)
Hybride: ¤3600/jaar
Diesel: ¤3300/jaar
Inclusief wegenbelasting:
Elektrisch:¤3588/jaar (rijklaar gewicht 1900kg)
Hybride:¤4632/jaar (rijklaar gewicht 1600kg)
Diesel:¤4680/jaar (rijklaar gewicht 1400kg)
Zoals eerder vermeld heb ik de diesel destijds het roetfilter uit laten schrijven, dus ik betaalde rond de ¤430/kwartaal, dus eigenlijk kostte de diesel me ¤5020/jaar.
Dusja, is elektrisch het waard? Ik denk van niet vanwege de laad en snelwegbeperking. Maar toch positief verrast door het comfort en bereik.
Dit is exact de reden waarom ik nog diesel rijd. Qua totaalkosten ontloopt het elkaar niet veel en met de huidige dieselprijzen is diesel ongunstiger geworden, maar de winst zit hem in het opladen. Tijd is geld dus tijdens het tussentijds opladen loopt de teller door. En te weinig laadruimte als gevolg van de grote accu betekent dat ik soms een koerier moet laten bestellen die op zeer korte termijn kan schakelen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:34 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb afgelopen week een elektrische leenauto (Renault Scenic) gereden. Ondanks af en toe stevig optrekken (want leuk) had ik een gemiddelde van 13kWh/100km. Maar ik denk dat een gemiddelde van 16-17kwh/100km realistischer is. Dat is dus met openbaar laden ¤0.09/km. Mijn eigen auto een full-hybrid doet 4,6/100km. Dat is om en nabij de ¤0.12/km. Mijn vorige auto, een diesel deed 4.4/100km, dat is ongeveer ¤0.11/km, maar dan met bijna dubbele wegenbelasting dan een benzine/hybride.
Ik heb wel gemerkt dat je met een elektrische auto weg moet blijven van de snelweg, dan zie je de meter gewoon teruglopen. Het grote nadeel wanneer je zelf geen laadpaal hebt is dat je ergens maar een plek moet vinden om te laden en je de auto niet even in een minuutje aftankt. Ook snelladen duurt 30-40minuten en kost meer.
Dus even omgerekend naar 30k km/jaar
Elektrisch: ¤2700/jaar (geen snelweg!)
Hybride: ¤3600/jaar
Diesel: ¤3300/jaar
Inclusief wegenbelasting:
Elektrisch:¤3588/jaar (rijklaar gewicht 1900kg)
Hybride:¤4632/jaar (rijklaar gewicht 1600kg)
Diesel:¤4680/jaar (rijklaar gewicht 1400kg)
Zoals eerder vermeld heb ik de diesel destijds het roetfilter uit laten schrijven, dus ik betaalde rond de ¤430/kwartaal, dus eigenlijk kostte de diesel me ¤5020/jaar.
Dusja, is elektrisch het waard? Ik denk van niet vanwege de laad en snelwegbeperking. Maar toch positief verrast door het comfort en bereik.
Toen ik de Volvo kocht was diesel ¤1/liter. Dan rijdt je dus goedkoper dan elektrisch (afgezien van de wegenbelasting). Diesel wordt keihard verketterd met hoge belastingen. Totaal onnodig, want nieuwe diesels rijden hartstikke schoon, rijdt geweldig en is super robuust. Nagenoeg geen kosten gehad aan die auto behalve de standaard onderhoud zoals olie, distributieriem, etc. (dit deed ik allemaal zelf). bij de hybride zal zelf sleutelen wel tegen gaan vallenquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 15:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Diesel rijden is opzich niet duur maar wordt kunstmatig onbetaalbaar gemaak, alleen voor de slechte naam (onterecht bij euro 6)
Van alle stoffen is juist de co2 uitstoot bij diesel lager dan bij benzine.
En bovenstaande laat ook zien dat het wel meevalt met de kostenverschillen.
Voor die ¤1000 meer rijdt ik met liefde een diesel nog steeds die zuiniger is en waarmee ik 1000-1200 km op een tank rijd.
Als diesel nu ¤4 per liter werd, kocht ik nu nog een diesel.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:05 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Toen ik de Volvo kocht was diesel ¤1/liter. Dan rijdt je dus goedkoper dan elektrisch (afgezien van de wegenbelasting). Diesel wordt keihard verketterd met hoge belastingen. Totaal onnodig, want nieuwe diesels rijden hartstikke schoon, rijdt geweldig en is super robuust. Nagenoeg geen kosten gehad aan die auto behalve de standaard onderhoud zoals olie, distributieriem, etc. (dit deed ik allemaal zelf). bij de hybride zal zelf sleutelen wel tegen gaan vallenIk ga niet lopen kloten aan zo'n 'high-voltage' systeem.
Privé zou ik niet meer aan diesel beginnen. Dat is gewoon klaar. Voor vrachtvervoer werkt elektrisch inderdaad nog niet goed genoeg. En met de huidige infrastructuur qua elektrische capaciteit gaat het met dit proletenkabinet voorlopig ook niet veranderen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:07 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als diesel nu ¤4 per liter werd, kocht ik nu nog een diesel.
Want wat je voorganger zegt, tijd is geld en heb geen tijd om te laden.
En bovendien betaalt de klant de reiskosten uiteindelijk.
Dat is sowieso krom aan belasten van vervoer,
Maak een vrachtwagenrit dubbel zo duur en als jij een nieuwe parasol besteld dan zijn de verzendkosten ineens ¤60 ipv ¤30
Ik heb vóór die Volvo diesel een 2.7 V6 gereden (Hyundai Coupé), maar dat begon zeer te doen aan de pompquote:
Alles doet zeer aan de pomp, dus ik reken het niet meer uitquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:15 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb vóór die Volvo diesel een 2.7 V6 gereden (Hyundai Coupé), maar dat begon zeer te doen aan de pomp![]()
Maar dat geluid
Voor volledig privé is hybride met een flink elektrisch bereik ideaal, zijn ook niet veel auto’s van.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:13 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Privé zou ik niet meer aan diesel beginnen. Dat is gewoon klaar. Voor vrachtvervoer werkt elektrisch inderdaad nog niet goed genoeg. En met de huidige infrastructuur qua elektrische capaciteit gaat het met dit proletenkabinet voorlopig ook niet veranderen.
Ik heb nu een full-hybrid, dus zonder stekker. Op een rit van 65km rijdt deze ~30km volledig elektrisch. Grote voordeel is het niet hoeven op te laden. Dat ding blaast de hele accu gewoon vol als je de afrit af komt geroldquote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:20 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Voor volledig privé is hybride met een flink elektrisch bereik ideaal, zijn ook niet veel auto’s van.
Electrisch bij huis, benzine voor de vakantiereis
Je moet eigenlijk een auto hebben die je stekkert, en dan 100-150k elektrisch rijdt. Stekkeren aan de zaak of thuis op PV stroom, lange riten en vakanties mooi tanken.quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Ik heb nu een full-hybrid, dus zonder stekker. Op een rit van 65km rijdt deze ~30km volledig elektrisch. Grote voordeel is het niet hoeven op te laden. Dat ding blaast de hele accu gewoon vol als je de afrit af komt gerold.
Dat was voor mij iets minder voordelig. De meeste plug-ins hebben een bereik van ongeveer 40-45km (quote:Op zaterdag 3 oktober 2026 16:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Je moet eigenlijk een auto hebben die je stekkert, en dan 100-150k elektrisch rijdt. Stekkeren aan de zaak of thuis op PV stroom, lange riten en vakanties mooi tanken.
Zo kom je dan nog maar 2 keer per jaar bij een tankstation.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |