abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221831325
quote:
Kabinet wil scheefhuurders fors meer laten betalen: ’Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie ze bedoeld zijn’

Sociale huurders met een relatief hoog inkomen moeten wat het kabinet betreft ieder jaar tot 1200 euro extra huur betalen. Ook komt er een toets op vermogen bij toewijzing van een sociale huurwoning.

Dat het kabinet paal en perk wil stellen aan zogeheten ’scheefhuurders’ werd vorige week al bekend bij de presentatie van de Miljoenennota. Nu wordt duidelijk dat deze groep vanaf 2028 forse huurverhogingen tegemoet kan zien, als de plannen van minister Boekholt-O’Sullivan (D66) doorgang krijgen.

Volgens het kabinet gaat het om zo’n acht procent van de sociale huurders. Dat zijn in totaal 177.000 huishoudens. Van scheefhuur wordt gesproken bij een inkomen van ongeveer 60.000 euro voor een eenpersoonshuishouden en 69.000 euro voor een meerpersoonshuishouden. De hoogste huurverhoging zal gaan gelden voor huishoudens met een totaal inkomen dat hoger is dan 93.500 euro.
Vermogenstoets

Daarnaast wil het kabinet een verplichte vermogenstoets invoeren bij toewijzing van een sociale huurwoning. Nu wordt er alleen nog gekeken naar het inkomen; dat mag niet te hoog zijn. Maar iemand kan wel tonnen spaargeld op de bank hebben staan en toch aanspraak maken op een goedkope huurwoning. „Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie de woningen bedoeld zijn”, aldus het kabinet.

De huurprijs voor een sociale huurwoning kan niet oneindig verhoogd worden. Corporaties moeten de huurverhoging elk jaar opnieuw doorvoeren, tot de maximale huurprijs volgens het ’woningwaarderingsstelsel’ is bereikt.
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus

Zowaar ook nog eens wat goeds uit de D66 koker.
Het is immers van de zotte dat je met een dik inkomen in een gesubsidieerde sociale huurwoning zit.
-
pi_221831342
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:

[..]

Het is immers van de zotte dat je met een dik inkomen in een gesubsidieerde sociale huurwoning zit.
De grensgevallen zijn weer de dupe.
pi_221831343
De overheid is goed om altijd tijdens het spelen de spelregels te veranderen
  maandag 21 september 2026 @ 12:34:54 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_221831352
FOEI, je mag niet betaalbaar wonen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_221831353
Dit is typisch de burgerhatende overheid.

Geen woningen bouwen
Vervolgens mensen beboeten omdat ze niet doorstromen (naar woningen die er dus niet zijn).

Waar moeten die scheefhuurders heen? De particuliere huurmarkt die dankzij Hugo de Jonge volledig de nek om is gedraaid.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221831358
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:32 schreef Cherni het volgende:

[..]
Het lijkt mij eerlijk gezegd allemaal nog vrij mild.
Als je bij zowat een ton inkomen maandelijks 100 euro meer gaat betalen vind ik dat nog niet draconisch.

Helmaal al niet als ik dat vergelijk met een wia uitkering waar iemand jarenlang netjes premie voor heeft betaald en die bij Rob even 600 euro per maand mag inleveren.
-
pi_221831362
quote:
Is het niet vooral van de zotte dat wonen zo extreem duur is en de wachtlijsten zo extreem lang?
pi_221831380
quote:
Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie ze bedoeld zijn’
Nederlandse arbeidersgezinnen die aan verheffing toe zijn en bovenaan de wachtlijst van de particuliere woningbouwvereniging die de eigenaar is staan?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_221831381
En gewoon wéér een perverse prikkel erbij om niet meer te gaan werken om je inkomen kunstmatig laag te houden....
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_221831461
Een hoop scheefhuurders zouden niet geaccepteerd worden in de vrije sector omdat ze dan weer te weinig verdienen.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
pi_221831465
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:35 schreef quo_ het volgende:

[..]
Als je bij zowat een ton inkomen maandelijks 100 euro meer gaat betalen vind ik dat nog niet draconisch.

Helmaal al niet als ik dat vergelijk met een wia uitkering waar iemand jarenlang netjes premie voor heeft betaald en die bij Rob even 600 euro per maand mag inleveren.
Een ton?
En het aantal mensen dat nog in sociale huur woont met een ton aan inkomen zullen voornamelijk in koopwoningen zitten. En mensen met 69000 krijen geen subsidie en betalen in sociale huur al tegen de 1000 euro voor mogelijk een locatie waar je niet al te prettig woont.

Ze bouwen maar meer sociale huur.
pi_221831470
quote:

[..]

Wij van de overheid willen graag huizen onbetaalbaar maken voor de hardwerkende mens. Moet dit stimuleren om door te stromen naar huizen die niet beschikbaar zijn? Dit is gewoon ordinair geld binnenhalen.

Van mij mag dit kabinet zo snel mogelijk vallen.
pi_221831474
Ze hadden toch al die huurverhoging van 100 euro dus dit lijkt me niet wezenlijk nieuw, afgezien van de vermogenstoets.
pi_221831552
En zoals een andere user ook al aan ziet komen, nog minder werken om maar net onder de grens te zitten.
  maandag 21 september 2026 @ 12:47:59 #15
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_221831564
Welke partij profiteert er uiteindelijk van scheefhuurders?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_221831566
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:42 schreef Fleischmeister het volgende:
Een hoop scheefhuurders zouden niet geaccepteerd worden in de vrije sector omdat ze dan weer te weinig verdienen.
Daarom gewoon vrijesectorhuurprijs laten betalen voor de sociale huurwoning waar ze in zitten. Dan blijven ze er weliswaar zitten maar dan is dat niet meer gesubsidieerd en de woningbouwcorporaties kunnen dat geld weer voor andere zaken inzetten. Win-win. Komen ze niet op straat en kosten ze de overheid geen geld.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_221831651
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:48 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Daarom gewoon vrijesectorhuurprijs laten betalen voor de sociale huurwoning waar ze in zitten. Dan blijven ze er weliswaar zitten maar dan is dat niet meer gesubsidieerd en de woningbouwcorporaties kunnen dat geld weer voor andere zaken inzetten. Win-win. Komen ze niet op straat en kosten ze de overheid geen geld.
Die betalen dan ook en krijgen geen subsidie. En jij wil nu dat deze mensen 1500 euro gaan betalen terwijl de buurman daar werkloos is daar voor circa 500 euro zit? Een locatie die de 1500 euro niet eens waard is en mogelijk de huidige huurder niet eens die 1500 euro kan betalen.

En het dan gek vinden dat mensen geen 40 uur meer willen werken.
pi_221831704
quote:

[..]

De scheef woners-tax/heffing is niets nieuws. Het werd al eerder ik dacht in 2012 ingevoerd. Ik ben toen 2 dagen per week minder gaan werken zodat ik meer vrije tijd kreeg en er verder geen last van had ;) Hetzelfde effect zal vermoedelijk nu opnieuw optreden. Werken moet vooral niet lonen beleid imo ;)

https://nos.nl/artikel/229271-scheefwonen-jaar-later-aangepakt

[ Bericht 3% gewijzigd door Digi2 op 21-09-2026 21:33:53 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_221831732
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:43 schreef RotatoR het volgende:
Ze hadden toch al die huurverhoging van 100 euro dus dit lijkt me niet wezenlijk nieuw, afgezien van de vermogenstoets.
Zover ik weet is er in de afgelopen jaren (vanaf pakweg 2018) ieder jaar met 6% extra verhoogd boven op de normale stijging.

Huurde toen iemand voor 700 per maand die onder de grens zit, met 1.5% verhoging per jaar is dat nu 788 euro

Met iemand boven die grens en dus 6+1,5% is dat nu 1248 euro per maand

Dus die verhoging hebben ze al lang en breed gehad

Vervolgens kun je met 69.000 euro per jaar maximaal 298.000 aan hypotheek krijgen, daar koop je nog wat voor in Groningen maar in de randstad alleen een appartement van 15m2 :')
pi_221831801
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 12:52 schreef Cherni het volgende:

[..]
Die betalen dan ook en krijgen geen subsidie. En jij wil nu dat deze mensen 1500 euro gaan betalen terwijl de buurman daar werkloos is daar voor circa 500 euro zit? Een locatie die de 1500 euro niet eens waard is en mogelijk de huidige huurder niet eens die 1500 euro kan betalen.

En het dan gek vinden dat mensen geen 40 uur meer willen werken.
Je vergelijkt met de verkeerde doelgroep.
Die buurman in de bijstand leeft van gratis geld en tig soorten toeslagen, zo zit het systeem nu eenmaal in elkaar.

De kale huurprijs van een corporatiewoning bevat al een deel subsisie c.q gemeenschapsgeld en dat hoeft niet terecht te komen bij iemand die een ton verdient.
De collega ton-verdiener met een koophuis heeft ook een (overspannen) marktprijs moeten betalen, leent bij een commerciele bank en draagt zelf alle risico's.
En die zit er echt niet voor maximaal 932+100=1032 euro in de maand.
-
pi_221831806
Begrijpelijk, want er is een heel ruim aanbod betaalbare niet-sociale woningen op de markt waaruit de scheefhuurders zouden kunnen kiezen...

Alle gekheid daargelaten, ik vermoed (en nee, daar heb ik geen cijfers voor) dat het al te zeer financieel straffen van scheefhuurders de woningmarkt nog wel eens meer op slot zou kunnen zetten. Hoe zwaarder je belast, hoe lastiger het wordt om jezelf ooit nog uit de sociale huurwoning te sparen/werken in de huidige markt.
  maandag 21 september 2026 @ 13:03:41 #22
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221831809
quote:

[..]

Wat precies is er "gesubsidieerd" aan een sociale huurwoning?
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_221831811
Dus de overheid krijgt 177.000 x ¤ 1.200 = ¤ 212.124.000 meer per jaar binnen en verder wijzigt er niets.

Alsof iemand gaat verhuizen voor ¤ 100 per maand...
pi_221831817
Dan was kabinet Schoof toch wat enthousiaster met ideeën als huurbevriezing. Maar dat kon allemaal niet. Verhoging kan dus wel altijd.
pi_221831832
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Geen woningen bouwen
Vervolgens mensen beboeten omdat ze niet doorstromen (naar woningen die er dus niet zijn).

Waar moeten die scheefhuurders heen? De particuliere huurmarkt die dankzij Hugo de Jonge volledig de nek om is gedraaid.
Gewoon 1200 extra betalen en 800 voor de energierekening om de transitie te kunnen betalen, kun je gewoon in je shitty huisje blijven zitten. Verhuis je, dan is dst goed voor de mensen die al normale woningen hebben.

De overheid gaat je niet redden.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_221831864
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Geen woningen bouwen

Ze kunnen gewoon blijven zitten toch? Alleen moeten ze een bedrag gaan betalen die de huurders met een vergelijkbaar inkomen in de vrije sector ook moeten betalen. Het is ook bespottelijk dat mensen met een bovenmodaal inkomen gesubsidieerd wonen.

Dat de woningbouw verziekt is en er te weinig huizen zijn is voor iedereen duidelijk.
  maandag 21 september 2026 @ 13:08:19 #27
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_221831886
Ik ben een scheefhuuder en dan zou ik dus meteen minder gaan werken.
Ik ga toch niet een woning huren voor 1500 euro (of meer) per maand. En dan nog minder ruimte hebben ook. Ben toch niet gek.

Helaas ben ik alleenstaande en lukt het net niet een huis te kopen. En ook dan is het weer dat ik met veel hogere maandlasten zou komen te zitten.
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_221831923
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:07 schreef Luckyseven het volgende:

[..]
Ze kunnen gewoon blijven zitten toch? Alleen moeten ze een bedrag gaan betalen die de huurders met een vergelijkbaar inkomen in de vrije sector ook moeten betalen. Het is ook bespottelijk dat mensen met een bovenmodaal inkomen gesubsidieerd wonen.

Dat de woningbouw verziekt is en er te weinig huizen zijn is voor iedereen duidelijk.
een woningbouwvereniging krijgt geen toch geen subsidie?, ze mogen alleen geen winst maken , verder moeten ze hun eigen broek ophouden.

De subsidies gaan naar de bewoners zelf middels huurtoeslag (wat stopt bij 48.000 bruto of 61.000 bruto bij een meerpersoons huishouden)
  maandag 21 september 2026 @ 13:12:08 #29
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221831930
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik ben een scheefhuuder en dan zou ik dus meteen minder gaan werken.
Ik ga toch niet een woning huren voor 1500 euro (of meer) per maand. En dan nog minder ruimte hebben ook. Ben toch niet gek.

Helaas ben ik alleenstaande en lukt het net niet een huis te kopen. En ook dan is het weer dat ik met veel hogere maandlasten zou komen te zitten.
Sommige lieden kunnen het gewoon niet hebben dat zij noodgedwongen in een veel te duur koophuis moeten zitten, en jij als alleenstaande lekker sociaal huurt. Het liefst zouden die lieden willen dat je in je auto gaat wonen, of op straat.
  maandag 21 september 2026 @ 13:15:09 #30
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_221831950
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
En gewoon wéér een perverse prikkel erbij om niet meer te gaan werken om je inkomen kunstmatig laag te houden....
Wel een goeie

Je hoeft niet eens minder te werken, je kan wss ook meer pensioen opbouwen, of andere truukjes. Het gaat uiteindelijk gok ik om je verzamel inkomen.

Sowieso, gaan ze dan elk jaar toetsen of je er nog mag wonen? En zo niet, moet je dan weg? Waarheen?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 21 september 2026 @ 13:15:38 #31
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221831955
En die vermogenstoets is natuurlijk helemaal bezopen. Waar ga je straks wonen met een laag inkomen en 2 ton op de bank? Een voldoende hoge hypotheek kun je niet krijgen en particuliere verhuurders wijzen je ook af op basis van je lage inkomen.
pi_221831962
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:12 schreef Lemmeb het volgende:

[..]
Sommige lieden kunnen het gewoon niet hebben dat zij noodgedwongen in een veel te duur koophuis moeten zitten, en jij als alleenstaande lekker sociaal huurt. Het liefst zouden die lieden willen dat je in je auto gaat wonen, of op straat.
Zeer waardevolle en doordachte bijdrage.

quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
En die vermogenstoets is natuurlijk helemaal bezopen. Waar ga je straks wonen met een laag inkomen en 2 ton op de bank? Een voldoende hoge hypotheek kun je niet krijgen en particuliere verhuurders wijzen je ook af op basis van je lage inkomen.
En nog zo'n pareltje.
Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat iemand met een laag inkomen 2 ton op de bank heeft.
-
  maandag 21 september 2026 @ 13:16:53 #33
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_221831966
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:16 schreef quo_ het volgende:

[..]
Zeer waardevolle en doordachte bijdrage.
Dankjewel!
pi_221831990
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
een woningbouwvereniging krijgt geen toch geen subsidie?, ze mogen alleen geen winst maken , verder moeten ze hun eigen broek ophouden.

De subsidies gaan naar de bewoners zelf middels huurtoeslag (wat stopt bij 48.000 bruto of 61.000 bruto bij een meerpersoons huishouden)
Het is niet een directe subsidie inderdaad. Echter krijgen woningbouwverenigingen wel meerdere voordelen van de staat waardoor ze de prijs laag kunnen houden om de lage inkomens te ondersteunen. Dit moet ook bedoeld zijn voor degenen die dit nodig hebben en niet degenen die al een behoorlijk inkomen hebben.
pi_221832016
Nou dat zal ze leren!
100 euro per maand is niks als je ziet wat er in de vrije sector dient te worden afgetikt voor een zelfde soort woning in dezelfde buurt.
blablablabla
pi_221832017
quote:

[..]

Alsof dit voorkomt 🤣.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_221832022
quote:

Waar moeten die scheefhuurders heen?
Doorstromen naar koop of particulier gaan huren. Waarom moet je als je een riant salaris hebt een sociale huurwoning tot in de lengte van jaren bezet houden?

Jammer dat het slechts bij maximaal 1200 euro per jaar blijft want daar mee ga je ze niet in beweging krijgen.
blablablabla
  maandag 21 september 2026 @ 13:27:38 #38
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221832026
Alsof die mensen voor hun lol tussen de tokkies en asielzoekers wonen.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221832059
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Nederlandse arbeidersgezinnen die aan verheffing toe zijn en bovenaan de wachtlijst van de particuliere woningbouwvereniging die de eigenaar is staan?
Nee voor asielzoekers.
pi_221832073
quote:

Geen woningen bouwen

Je mag ergens wonen zodat je je de tyfus kan betalen aan een onmogelijke hypotheek die je met zn 2en moet ophoesten en krom voor mag liggen.
Daarna komt diezelfde overheid ook nog eens om de hoek janken dat NLse mensen niet genoeg kinderen meer krijgen en je je daarvoor ook je best moet doen. Kutslaaf, aan de slag jij, de tering kan je krijgen.

Moderne slavernij.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_221832079
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:07 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Je mag alles, zo lang je maar gaat betalen.

^p^
1947-2016
pi_221832089
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:37 schreef Redbullkid het volgende:

[..]
Nee voor asielzoekers.
Ja dit ja. Gratis huis voor dat tuig van in ter apel binnenkomt en de boel daar sloopt in de buurt.

Flikker op zeg.
Gaaf land man.
1947-2016
pi_221832099
quote:
Hugo de Jonge
The gift that keeps on giving.
pi_221832133
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Zover ik weet is er in de afgelopen jaren (vanaf pakweg 2018) ieder jaar met 6% extra verhoogd boven op de normale stijging.

Huurde toen iemand voor 700 per maand die onder de grens zit, met 1.5% verhoging per jaar is dat nu 788 euro

Met iemand boven die grens en dus 6+1,5% is dat nu 1248 euro per maand

Dus die verhoging hebben ze al lang en breed gehad

Vervolgens kun je met 69.000 euro per jaar maximaal 298.000 aan hypotheek krijgen, daar koop je nog wat voor in Groningen maar in de randstad alleen een appartement van 15m2 :')
De huur mocht al met 50 euro of 100 euro verhoogd worden afhankelijk van het inkomen maar kennelijk deden nog niet alle verhuurders dat. Dit nieuwe voorstel maakt het straks verplicht.
  maandag 21 september 2026 @ 13:48:25 #45
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221832135
Als de woningen niet zouden worden weggegeven aan asielzoekers alsof het warme broodjes zijn en het geld ten goede zou komen aan de bestedingsruimte van de woningcorporaties door bijvoorbeeld minimaal de helft te laten terugvloeien in onderhoud zou het nog een maatregel zijn waar ik me in zou kunnen vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Richestorags op 21-09-2026 14:15:08 ]
pi_221832153
Je kan goedkoop op vakantie gaan
Je kan goedkoop auto rijden (zuinige occasion, max 10000 km per jaar rijden)
Je kan goedkoop eten
Je kan goedkoop je hobby’s uitoefen

Maar goedkoop zelfstandig wonen? Dat is in Nederland praktisch onmogelijk.

Goed bezig VVD66.
  maandag 21 september 2026 @ 13:58:52 #47
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_221832176
Ik zou eens wat huizen gaan bouwen. In plaats van dit soort pesterijen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_221832179
Hoe zit het met die 10 steden, Robbie?
  maandag 21 september 2026 @ 14:00:45 #49
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_221832182
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 14:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Hoe zit het met die 10 steden, Robbie?
Die 10 steden worden via de spreidingswet gerealiseerd.
  maandag 21 september 2026 @ 14:06:56 #50
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_221832199
Volgend nieuwsbericht
quote:
Parttime werken opnieuw toegenomen
pi_221832268
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 14:06 schreef RamboDirk het volgende:
Volgend nieuwsbericht
[..]

Politici daarna:

1947-2016
pi_221832434
Dus scheef huren wordt maximaal 100 euro per jaar duurde. Kan makkelijk uit voor de meeste scheef huurders.

Wat een wassen neus zeg.
pi_221832443
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 13:44 schreef PurifieR het volgende:

[..]
The gift that keeps on giving.
Het voelt toch een beetje als een persisterende soa na een eenmalig onveilig seksueel contact.
pi_221832476
Praktisch niemand zit voor z'n lol in sociale huur. Het is de enige optie voor veel mensen, voor het grootste deel alleenstaanden.
pi_221832487
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 13:48 schreef RotatoR het volgende:

[..]
De huur mocht al met 50 euro of 100 euro verhoogd worden afhankelijk van het inkomen maar kennelijk deden nog niet alle verhuurders dat. Dit nieuwe voorstel maakt het straks verplicht.
Eigenlijk ook gewoon schandalig tegenover die huurders die dat wel moesten betalen de hele tijd. Dus dan hangt het er maar net vanaf bij welke sociale verhuurder je zit... 8)7
Wat een gekte. Jammer, maar helaas.
pi_221832515
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 14:47 schreef YoopY het volgende:
Dus scheef huren wordt maximaal 100 euro per jaar duurde. Kan makkelijk uit voor de meeste scheef huurders.

Wat een wassen neus zeg.
100 euro per maand, hoorde net op Radio 1.
pi_221832522
quote:

Geen woningen bouwen

Precies dit! Lekker makkelijk scoren over de ruggen van mensen die geen kant op kunnen.

En ja dit geldt ook voor de gesubsidieerde koopwoningen, want ook de koopmarkt is verziekt. Met als subsidies/voordelen: de hypotheekrenteaftrek, belastingvoordelen, geen overdrachtsbelasting voor starters, subsidie voor zonnepanelen waardoor lagere energiekosten, enzo verders.

Geen woning te krijgen voor een beetje normaal bedrag... Want dat red je ook met een vermogen van die 118.000 euro niet... terwijl je dat geld ook maar net geerfd hebt bijvoorbeeld...
Of je moet zin hebben om bij de drugspanden in Heerlen te gaan zitten.. :+

[ Bericht 7% gewijzigd door RobertoCarlos op 21-09-2026 15:39:04 ]
pi_221832531
Voor een gezonde maatschappelijke samenhang in sociale huurwoningenwijken lijkt het mij alleen maar goed dat er ook huurders met hogere inkomens wonen.
Article 1 Universal Declaration of Human Rights
'All human beings are born free and equal in dignity and rights. They are endowed with reason and conscience and should act towards one another in a spirit of brotherhood.'
  maandag 21 september 2026 @ 15:05:46 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221832536
quote:
De particuliere huurmarkt die dankzij Hugo de Jonge volledig de nek om is gedraaid.
Leg uit
  maandag 21 september 2026 @ 15:07:12 #60
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_221832542
Dat wordt straks gewoon minder werken *O*

Kun je nu als alleenstaande nog een beetje huren als je rond de 50 000 jaarinkomen zit, maar te weinig verdient voor een koop of particuliere huurwoning. Dat ook veel te duur is. Zelfde ruimte voor 2x het geld.

Als je ook nog eens bezig bent met studieschuld aflossen, kun je dus beter echt minder gaan werken. Anders zit je met je modale inkomen dankzij hoge huurprijzen te leven als minimaal inkomen.

Werken loont zo niet.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_221832557
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:02 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Als je die elk jaar om de oren krijgt gaat het wel hard op den duur natuurlijk.
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:05 schreef xzaz het volgende:

[..]
Leg uit
Door alle regelgeving rondom huren en belasting is het totaal niet rendabel om midden huur woningen te realiseren of te verhuren. Dus een investeerder begint er niet aan...stopt zijn geld ergens anders in en verkoopt zijn midden huur pandjes als ie die de kans krijgt

Met als gevolg dat je dus minder midden huur woningen op de markt hebt.
pi_221832574
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 12:32 schreef Cherni het volgende:

[..]
En de mensen die daadwerkelijk voor een sociale huurwoning in aanmerking komen zijn de dupe van deze grensgevallen.

Ik zie liever dat scheefhuurders een blok vormen tegen deze debiele overheid voor gepaste woningen ipv dat ze voorzieningen afpakken van anderen.
pi_221832582
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:02 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Sorry, typo. Ik bedoel ook 100 euro per maand. Als je echt lekker scheef woont maakt dat weinig uit toch?
pi_221832584
quote:
9s.gif Op maandag 21 september 2026 13:03 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Begrijpelijk, want er is een heel ruim aanbod betaalbare niet-sociale woningen op de markt waaruit de scheefhuurders zouden kunnen kiezen...

Alle gekheid daargelaten, ik vermoed (en nee, daar heb ik geen cijfers voor) dat het al te zeer financieel straffen van scheefhuurders de woningmarkt nog wel eens meer op slot zou kunnen zetten. Hoe zwaarder je belast, hoe lastiger het wordt om jezelf ooit nog uit de sociale huurwoning te sparen/werken in de huidige markt.
Klopt, ook de recent voorgaande scheefwoners-heffing leverde niet veel op, toen was de woning en huurmarkt ook aardig op slot. Nu is dat nog erger dan toen. De belastingdienst heeft er wel extra werk aan. Die moest destijds een verklaring afgeven dat je inkomen beneden het grensbedrag was. De woningstichtingen moesten destijds de heffing innen. Minder werken om zo je inkomen onder de inkomensgrens te houden zal nu vermoedelijk nog vaker gebeuren dan tijdens de vorige scheefwoners-heffing. Voor velen is er nu weinig andere keuze en meer vrije tijd is ook wat waard *O*
  maandag 21 september 2026 @ 15:17:14 #65
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_221832601
Jaarlijks met 100 euro per maand omhoog dus.

Dit jaar betaal je 700 om en over 2 jaar is dat 900 euro met nog de standaard huurverhoging van tegenwoordig gemiddeld 5% erbij.

Dat is dus als alleenstaande straks niet meer op te brengen joh.
Trotste mama van Ambar
pi_221832629
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 15:17 schreef ieniminimuis het volgende:
Jaarlijks met 100 euro per maand omhoog dus.

Dit jaar betaal je 700 om en over 2 jaar is dat 900 euro met nog de standaard huurverhoging van tegenwoordig gemiddeld 5% erbij.

Dat is dus als alleenstaande straks niet meer op te brengen joh.
Jewel..als je dan een sociale huurwoning hebt zorg je er voor dat je onder die grens blijft. Lekker lamballen als alleenstaande.

Beetje zwart bijklussen.
pi_221832658
Mijn broer woont in een sociale huurwoning (zonder huursubsidie), heeft geen hoog inkomen, door erfenissen en spaargeld wel een vermogen (niet genoeg voor een koopwoning), moet die dan verkassen naar wat? Idioot plan.
  maandag 21 september 2026 @ 15:30:07 #68
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_221832666
Welkom in het land van Rob Jetten.
pi_221832690
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:27 schreef Firuze60 het volgende:
Mijn broer woont in een sociale huurwoning (zonder huursubsidie), heeft geen hoog inkomen, door erfenissen en spaargeld wel een vermogen (niet genoeg voor een koopwoning), moet die dan verkassen naar wat? Idioot plan.
Nee, want ze kijken alleen naar inkomen en niet vermogen.

Alleen verhuizen naar een andere sociale woning kan ie vergeten omdat er dan wel een vermogens toets zal worden gedaan
pi_221832692
quote:
Veel woningstichtingen hebben zelf al een vermogenstoets bij de toelating tot een sociale huurwoning. Hieraan veranderd feitelijk niets. De vermogenstoets blijft voor zover ik het begrijp alleen van toepassing bij toelating tot een sociale huurwoonruimte. Je broer heeft dus niets te vrezen. De scheefwoners-heffing is gericht op het inkomen van de bestaande huurders, niet voor nieuwe huurders.
pi_221832698
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:36 schreef descon het volgende:

[..]

Alleen verhuizen naar een andere sociale woning kan ie vergeten omdat er dan wel een vermogens toets zal worden gedaan
Precies dit, de huurmarkt verstart eerder en mensen gaan hun inkomen drukken door minder te werken of zwart te gaan werken.
pi_221832700
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:36 schreef descon het volgende:

[..]

Oh, ik had juist begrepen dat er naast inkomen ook naar vermogen wordt gekeken van bestaande huurders.
pi_221832722
quote:
Beetje goud kopen, zorgen dat je onder een eventuele vermogensgrens blijft.
pi_221832725
quote:
Niet perse nee. Het is de groep die nergens heen kan. En nu nog minder omdat de huurmarkt gedecimeerd wordt dankzij :r hugo :r

En ja, voor degene die er echt misbruik van maken mag er best wat extra gerekend worden.
stupidity has become as common as common sense was before
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
Travel Is Fatal To Prejudice, Bigotry and Narrow-Mindedness
pi_221832736
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:39 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Oh, ik had juist begrepen dat er naast inkomen ook naar vermogen wordt gekeken van bestaande huurders.
Je hebt ook in dit geval al snel te maken met Art 17 mensenrechten. Rendement op vermogen mag worden belast, confiscatoire belastingheffing mag niet, ook niet via een omweg. Dat heeft de recente uitspraak van de hoge raad tav de fictief rendementsheffing nog eens duidelijk gemaakt.
pi_221832747
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Je hebt ook in dit geval al snel te maken met Art 17 mensenrechten. Rendement op vermogen mag worden belast, confiscatoire belastingheffing mag niet, ook niet via een omweg. Dat heeft de recente uitspraak van de hoge raad tav de fictief rendementsheffing nog eens duidelijk gemaakt.
Aha, zal ik doorgeven, hij komt ook al niet in aanmerking voor zorgtoeslag ivm zijn vermogen. :{
  maandag 21 september 2026 @ 15:49:05 #77
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_221832751
quote:

[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen. Het gaat om 100 euro per maand extra, klopt, maar die 100 euro komt er élk jaar bij. Dus in het tweede jaar betaal je 200 extra, in het derde jaar 300 extra enzovoorts. En dat is nog los van de standaard huurverhoging.

En hoezo een ton inkomen? Dit gaat al in vanaf 51.500 euro , dus net boven modaal, voor een alleenstaande en meerpersoonshuishoudens 57.500 euro.
  maandag 21 september 2026 @ 15:51:25 #78
39333 Zelva
pi_221832758
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 14:47 schreef YoopY het volgende:

Wat een wassen neus zeg.
100 euro extra per maand, elk jaar weer, net zolang tot de maximum huurprijs is bereikt.
pi_221832762
quote:
15s.gif Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef junkiesietze het volgende:
FOEI, je mag niet betaalbaar wonen
Onzin. Scheefhuurders zijn mensen die veel verdienen en in een sociale huurwoning wonen, terwijl ze heel goed een huis in de vrije sector kunnen betalen. Daardoor kunnen mensen met een laag inkomen geen huis krijgen, omdat mensen met een dikke bankrekening in huizen wonen die niet voor hun zijn bedoeld.
pi_221832764
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:49 schreef Zelva het volgende:

[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen. Het gaat om 100 euro per maand extra, klopt, maar die 100 euro komt er élk jaar bij. Dus in het tweede jaar betaal je 200 extra, in het derde jaar 300 extra enzovoorts.

En hoezo een ton inkomen? Dit gaat al in vanaf 51.500 euro , dus net boven modaal, voor een alleenstaande en meerpersoonshuishoudens 57.500 euro.
Ga gewoon je inkomen drukken door minder uren te werken ipv meer huur te gaan betalen ;)
  maandag 21 september 2026 @ 15:54:23 #81
39333 Zelva
pi_221832771
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:52 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Onzin. Scheefhuurders zijn mensen die veel verdienen en in een sociale huurwoning wonen, terwijl ze heel goed een huis in de vrije sector kunnen betalen.
Ja? Jij denkt dat je met een modaal inkomentje makkelijk een huis in de vrije sector kunt betalen?

_O-

Juist deze groep valt continu tussen wal en schip en komt het moeilijkst aan een woning, echt niet de laagste inkomens.

En vergeet ook niet dat door deze maatregel ook vrije sector nog eens veel duurder zal worden. Deze woningen worden nóg schaarser en als het gebruikelijk is dat je de huur tot het absolute maximum gaat opvoeren, gaat dat bij vrije sector ook vanzelfsprekend gebeuren.

[ Bericht 6% gewijzigd door Zelva op 21-09-2026 16:01:02 ]
pi_221832807
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:54 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ja? Jij denkt dat je met een modaal inkomentje makkelijk een huis in de vrije sector kunt betalen?

_O-
Ongetwijfeld een boomer die in 1991 is blijven hangen.
pi_221832817
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:54 schreef Zelva het volgende:

[..]

_O-
Ik huur zelf vrije sector. 900 per maand inclusief servicekosten. Is goed te doen. Ok, ik verdien dan geen modaal. Maar modaal is 3.700 bruto, dat is geen slecht salaris.
pi_221832831
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ga gewoon je inkomen drukken door minder uren te werken ipv meer huur te gaan betalen ;)
En inkomsten genereren buiten box 1.
quote:

[..]
Onzin. Scheefhuurders zijn mensen die veel verdienen en in een sociale huurwoning wonen, terwijl ze heel goed een huis in de vrije sector kunnen betalen. Daardoor kunnen mensen met een laag inkomen geen huis krijgen, omdat mensen met een dikke bankrekening in huizen wonen die niet voor hun zijn bedoeld.
Kunnen betalen ja...maar moet dat huis in de vrije sector er wel zijn.

Das ook het probleem hier, zelfs als een scheefhuurder naar een vrije sector woning wil gaan is dat al knap lastig omdat er amper tot geen aanbod is in het midden segment.
pi_221832832
quote:

[..]
Dat betreft hoogst waarschijnlijk slecht een gering aantal huurders. Ik ken geen huurder in mijn omgeving die met bijv een nieuwe vette mercedus aan komt rijden.
  maandag 21 september 2026 @ 16:00:02 #86
39333 Zelva
pi_221832887
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat betreft hoogst waarschijnlijk slecht een gering aantal huurders. Ik ken geen huurder in mijn omgeving die met bijv een nieuwe vette mercedus aan komt rijden.
Iemand die echt rijk is heeft vanzelfsprekend een koophuis, dat is het goedkoopst, want levert vermogensgroei op en is het zwaarst gesubsidieerd. Maar aan die scheefgroei doen we natuurlijk niets :')
pi_221832894
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:56 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ik huur zelf vrije sector. 900 per maand inclusief servicekosten. Is goed te doen. Ok, ik verdien dan geen modaal. Maar modaal is 3.700 bruto, dat is geen slecht salaris.
Je zit al in een vrije sector woning. Probleem is juist om er 1 te vinden.
pi_221832899
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat deed mijn broer nu juist weer wel, gloednieuwe EV.. O-) :D
pi_221832936
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 16:00 schreef Zelva het volgende:

[..]
Iemand die echt rijk is heeft vanzelfsprekend een koophuis, dat is het goedkoopst, want levert vermogensgroei op en is het zwaarst gesubsidieerd. Maar aan die scheefgroei doen we natuurlijk niets :')
Toeslagen / subsidies zijn per definitie een bevestiging dat een systeem niet werkt.

HRA, zorg,huurtoeslag en alles in het circus bevestigd dit.
  maandag 21 september 2026 @ 16:03:24 #90
438527 MissButterflyy
pi_221832945
quote:

[..]
Hoeveel mensen zijn dat nou? Zijn de meesten niet gewoon vrijgezellen met een modaal inkomen?
Als je een dikke bankrekening hebt ga je meestal toch een huis kopen

De mensen met een modaal inkomen gaan nog verdomd weinig overhouden van hun salaris als ze in de vrije huursector moeten gaan huren.
pi_221832958
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 16:00 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dat was decennia terug het geval, nu even een hypotheek krijgen van een half miljoen zonder minstens een ton eigen inbreng is bijna niet mogelijk.
  maandag 21 september 2026 @ 16:06:45 #92
438527 MissButterflyy
pi_221832970
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 16:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Dat was decennia terug het geval, nu even een hypotheek krijgen van een half miljoen zonder minstens een ton eigen inbreng is bijna niet mogelijk.
Hij begint zijn post met: iemand die echt rijk is…
pi_221832971
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 15:49 schreef Zelva het volgende:

[..]
Volgens mij heb je het niet helemaal goed begrepen. Het gaat om 100 euro per maand extra, klopt, maar die 100 euro komt er élk jaar bij. Dus in het tweede jaar betaal je 200 extra, in het derde jaar 300 extra enzovoorts. En dat is nog los van de standaard huurverhoging.

Het is niet bovenop de standaard huurverhoging maar de maximale verhoging.
pi_221832990
Hoe zit het als je door ziekte in inkomen omlaag gaat?
Krijg je dan weer huurkorting of krijg meer toeslagen om te compenseren?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221832991
quote:

[..]

90% wat van D66 komt echt zeer goed! Tja, helaas niet het piekniveau zoals ten tijde van Kaag, maar nog steeds een uitstekend niveau.
“Laforest” seems like one of the more intellectual/controversial regulars
pi_221833035
Wij zijn ook scheefwoners en zoals al gezegd in dit topic, heel veel andere keuze is er niet. We verdienen allebei redelijk, maar ook weer niet bizar veel dus voor de meeste particuliere huurwoningen worden we afgewezen omdat we ook weer niet 5x de huurprijs van een k of 2 verdienen. Maximale hypotheek koop je ook in onze regio (die niet eens Randstad is) ook geen zak voor dus je moet zelf een zescijferig bedrag meenemen dat eigenlijk met een 2 moet beginnen. We kunnen best prima sparen door een relatief lage huurprijs maar zo'n kapitaal duurt uiteraard wel even. We willen prima die honderd euro extra per maand aftikken, maar dat gaat dan wel ten koste van het sparen waardoor het alleen maar langer duurt voordat ons huis weer beschikbaar komt voor die lagere inkomens.

[ Bericht 0% gewijzigd door Irritatie100 op 21-09-2026 16:30:57 ]
pi_221833073
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 16:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Wij zijn ook scheefwoners en zoals al gezegd in dit topic, heel veel andere keuze is er niet. We verdienen allebei redelijk, maar ook weer niet bizar veel dus voor de meeste particuliere huurwoningen worden we afgewezen omdat ik ook weer niet 5x de huurprijs van een k of 2 verdienen. Maximale hypotheek koop je ook in onze regio (die niet eens Randstad is) ook geen zak voor dus je moet zelf een zescijferig bedrag meenemen dat eigenlijk met een 2 moet beginnen. We kunnen best prima sparen door een relatief lage huurprijs maar zo'n kapitaal duurt uiteraard wel even. We willen prima die honderd euro extra per maand aftikken, maar dat gaat dan wel ten koste van het sparen waardoor het alleen maar langer duurt voordat ons huis weer beschikbaar komt voor die lagere inkomens.
Helemaal eens, dus een idioot plan!
pi_221833153
Stel je voor dat je betaalbaar wil wonen en niet 3/4e van je maandloon kwijt wil zijn aan een hypothecaire schuld.
pi_221833159
quote:
Nu wordt duidelijk dat deze groep vanaf 2028 forse huurverhogingen tegemoet kan zien, als de plannen van minister Boekholt-O’Sullivan (D66) doorgang krijgen.
Dat plan komt er toch niet door, zelden zo'n stuk onnozelheid als minister op 'volkshuisvesting' gezien, ze had nog beter op defensie gepast. Dacht je dat je met Mona en Hugo wel het dieptepunt had bereikt, maar het kan dus nog erger.
pi_221833270
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 16:44 schreef vainsteinsvainsteins het volgende:
Stel je voor dat je betaalbaar wil wonen en niet 3/4e van je maandloon kwijt wil zijn aan een hypothecaire schuld.
Zorg dat je bijstand trekt, dan heb je dat probleem niet :P
pi_221833274
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 13:48 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Met die 6% erbij zitten ze daar minimaal het dubbele al aan
pi_221833305
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Met die 6% erbij zitten ze daar minimaal het dubbele al aan
Die 100 euro komt er niet bovenop. Dat staat niet goed uitgelegd in de OP.

Het is jaarlijks een max verhoging van 100 euro tot aan de maximale huurprijs volgens het puntensyteem.
  maandag 21 september 2026 @ 17:39:44 #103
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_221833422
Wat een ongekende teringbende hebben de regeringen in Nederland van wonen gemaakt zeg de laatste decennia.
  maandag 21 september 2026 @ 17:42:25 #104
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_221833436
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:20 schreef RotatoR het volgende:

[..]
Die 100 euro komt er niet bovenop. Dat staat niet goed uitgelegd in de OP.

Het is jaarlijks een max verhoging van 100 euro tot aan de maximale huurprijs volgens het puntensyteem.
Het lullige daarvan is wel dat de WOZ-waarde van de woning daarin meetelt, dus als je verhuurder geen bezwaar maakt tegen de absurde verhogingen die gemeentes nogal eens doorvoeren dan wordt je extra genaaid.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_221833447
Prompt: wat zijn de bevindingen van de scheefwoners heffing in Nederland die sinds 2012 van kracht was?
quote:
AI Overview
De inkomensafhankelijke huurverhoging (in de volksmond vaak de 'scheefwoonheffing' of 'scheefhuurboete' genoemd), die sinds 2012 stapsgewijs werd ingevoerd, heeft volgens diverse evaluaties en onderzoeken niet geleid tot de beoogde doorstroming op de Nederlandse woningmarkt. Hoewel het aandeel hoge inkomens in sociale huurwoningen over de jaren heen daalde, bleek de maatregel vooral te zorgen voor hogere woonlasten in plaats van verhuizingen. De belangrijkste bevindingen uit de evaluatierapporten (onder andere van RIGO en het Ministerie van Volkshuisvesting) zijn op te delen in de volgende punten:
1. Nauwelijks extra doorstromingHet hoofddoel van de regeling was om huurders met een te hoog inkomen te stimuleren hun sociale huurwoning te verlaten. Uit onderzoeken bleek echter dat scheefwoners die de extra huurverhoging kregen, niet vaker verhuisden naar een koopwoning of de vrije sector dan scheefwoners die de verhoging níét kregen.
2. Het 'knellende midden' (gebrek aan alternatieven)De belangrijkste reden dat mensen bleven zitten waar ze zaten, was het acute gebrek aan betaalbare alternatieven. Voor de groep scheefwoners (vaak middeninkomens) waren vrije-sectorwoningen veel te duur of onbereikbaar door strenge inkomenseisen, terwijl een hypotheek voor een koopwoning op de oververhitte woningmarkt eveneens niet haalbaar was. De maatregel werkte daardoor eerder als een financiële straf dan als een stimulans.
3. Daling aantal scheefwoners, maar oorzaak is diffuus. Het aandeel hoge en middeninkomens in de gereguleerde huursector daalde in tien jaar tijd weliswaar van 5,5% naar 2,2%. Onderzoekers benadrukken echter dat dit niet direct aan de huurheffing kan worden toegeschreven. Sinds 2011 moeten woningcorporaties bij de toewijzing namelijk verplicht strenger toetsen op inkomen (de zogeheten 'passendheidstoets'). De instroom van nieuwe scheefwoners werd hiermee aan de poort al grotendeels geblokkeerd.
4. Financieel effect voor corporaties en huurders Hogere woonlasten: Voor de zittende huurders zorgde de maatregel simpelweg voor een snellere stijging van de vaste lasten. In sommige gevallen liepen huren op tot boven de liberalisatiegrens, waardoor huurders in feite vrije-sectorprijzen betaalden voor een sociale woning. Corporaties hielden de boot af: Veel woningcorporaties pasten de maximale inkomensafhankelijke huurverhoging bewust niet of deels toe. Zij gaven aan dat zij hun huurders niet wilden wegjagen als er geen alternatieve woningen beschikbaar waren, en dat zij de wijken gemengd wilden houden
|:(
pi_221833466
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:39 schreef WheeledWarrior het volgende:
Wat een ongekende teringbende hebben de regeringen in Nederland van wonen gemaakt zeg de laatste decennia.
Inderdaad, waar ging dat ooit fout?

quote:
Een voorbeeld: in 2013 voerde Blok de verhuurderheffing in, een hoge belasting voor verhuurders van sociale huurwoningen. Die kostte de woningcorporaties in totaal zo’n 12 miljard euro. De bedoeling was dat corporaties hogere huren zouden gaan vragen en meer woningen zouden verkopen. Dat gebeurde maar deels; het belangrijkste gevolg van de maatregel was dat de nieuwbouw van sociale huurwoningen halveerde.*

Vanaf 2015 telde bovendien de WOZ-waarde mee bij het bepalen van de huur die huisbazen mogen vragen.* Vooral op plekken waar de huizenprijzen hoog zijn, konden verhuurders daardoor sociale huurwoningen overhevelen naar de vrije sector. Vooral particuliere verhuurders maakten daar gebruik van.

Het gevolg: tussen 2013 en 2021 nam het aantal sociale huurwoningen van woningcorporaties met bijna 100.000 af.* In sommige steden was de daling nog veel sterker: in Amsterdam bijvoorbeeld bestond in 2012 nog 61 procent van de woningvoorraad uit sociale huur.
https://decorrespondent.n(...)06-02d3-2441d4aa0067
pi_221833506
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:46 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Inderdaad, waar ging dat ooit fout?
[..]
https://decorrespondent.n(...)06-02d3-2441d4aa0067
Blok zou voor een tribunaal moeten komen
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
  maandag 21 september 2026 @ 17:56:06 #108
503714 SebbeSwensje
Heraclied of niet?
pi_221833519
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 17:52 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Blok zou voor een tribunaal moeten komen
Waarom? Het is een logisch gevolg van de VVD in het kabinet hebben. Voor de achterban van de VVD (althans een deel ervan) was dit heel gunstig.
That's the drugs talking and truth be told, I like what they're saying.
pi_221833521
Geen betaalbare particuliere huurwoningen, check.
Onbetaalbare koopwoningen, check.
Geen recht op toeslagen (sowieso niet na dikke verlaging vermogenstoets straks), check.
Meer betalen box 3, check.
Meer kwijt in box 1, check..

Overheid gaat maar krimpen.
pi_221833611
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 16:22 schreef Irritatie100 het volgende:
Wij zijn ook scheefwoners en zoals al gezegd in dit topic, heel veel andere keuze is er niet. We verdienen allebei redelijk, maar ook weer niet bizar veel dus voor de meeste particuliere huurwoningen worden we afgewezen omdat we ook weer niet 5x de huurprijs van een k of 2 verdienen. Maximale hypotheek koop je ook in onze regio (die niet eens Randstad is) ook geen zak voor dus je moet zelf een zescijferig bedrag meenemen dat eigenlijk met een 2 moet beginnen. We kunnen best prima sparen door een relatief lage huurprijs maar zo'n kapitaal duurt uiteraard wel even. We willen prima die honderd euro extra per maand aftikken, maar dat gaat dan wel ten koste van het sparen waardoor het alleen maar langer duurt voordat ons huis weer beschikbaar komt voor die lagere inkomens.
Is er niks te vinden, of gaan jullie er op achteruit?

Want ik denk dat er best plekken zijn of scenarios zijn waarin iemand misschien zou kunnen kopen, maar dan op andere zaken moet inleveren.

Je geeft aan dat jullie allebei redelijk verdienen en uit je pohi haal ik iets van 50k. Als je partner ook redelijk verdient dan moet er toch wel wat te kopen zijn?
pi_221833628
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 17:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Geen betaalbare particuliere huurwoningen, check.
Onbetaalbare koopwoningen, check.
Geen recht op toeslagen (sowieso niet na dikke verlaging vermogenstoets straks), check.
Meer betalen box 3, check.
Meer kwijt in box 1, check..

Overheid gaat maar krimpen.
Dat doen ze ook, door sociale huur minder te subsidiëren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_221833631
quote:

[..]
JA, maar dan moeten die andere woningen er WEL zijn... }:|
pi_221833658
Leuk zo'n maatregel. Zorg eerst dat middenhuur woningen terug zijn voordat je zoiets invoert.
Verder hoe zit het met verlies inkomen, krijg je dan lagere huur?
Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_221833684
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 18:19 schreef YoopY het volgende:

[..]
JA, maar dan moeten die andere woningen er WEL zijn... }:|
Precies en die betaalbare woonruimte is nu nog minder beschikbaar als in 2012. Ook destijds werd het beoogde doel, meer doorstroming niet behaald dmv een scheefwoners-heffing.
pi_221833708
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:17 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Je geeft aan dat jullie allebei redelijk verdienen en uit je pohi haal ik iets van 50k. Als je partner ook redelijk verdient dan moet er toch wel wat te kopen zijn?
Mogelijk zit je dan topzwaar met een hypotheek en blijft er minder vrij besteedsbaar inkomen over. Er zijn mensen die meer willen in het leven dan alleen wonen ;)
pi_221833711
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 18:23 schreef ESF1Gamer het volgende:
Leuk zo'n maatregel. Zorg eerst dat middenhuur woningen terug zijn voordat je zoiets invoert.
Die midden huur wordt door beleggers en investeerders massaal verlaten door dit soort slechte regelingen.
pi_221833712
Vreemde oplossing. Als je niet meer tot de doelgroep van sociale huurwoningen behoort, dan moet je er gewoon uit.
pi_221833730
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:31 schreef Charles33 het volgende:
Vreemde oplossing. Als je niet meer tot de doelgroep van sociale huurwoningen behoort, dan moet je er gewoon uit.
Dat zou kunnen mits er ook voldoende betaalbare woonruimte beschikbaar is, maar dat is nu juist niet het geval.
pi_221833769
quote:
Bij de vorige heffing moest je jaarlijks een verklaring van de fiscus aan de woningstichting overhandigen. Bij een gedaald inkomen wordt dan dus een andere huur gerekend.
pi_221833774
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:19 schreef Monolith het volgende:

[..]
Dat doen ze ook, door sociale huur minder te subsidiëren.
Die 'scheefwoners' wonen in een woning die ooit is gebouwd met subsidie voor de corporatie, de corporatie is dus ooit gesubsidieerd, niet de bewoners.
pi_221833782
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat zou kunnen mits er ook voldoende betaalbare woonruimte beschikbaar is, maar dat is nu juist niet het geval.
En dan moet je dus juist geen mensen in betaalbare woonruimte laten zitten die daar niks te zoeken hebben.
pi_221833798
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:39 schreef Charles33 het volgende:

[..]
En dan moet je dus juist geen mensen in betaalbare woonruimte laten zitten die daar niks te zoeken hebben.
Er is een hele grote groep die geen kant opkan, de private huren zijn nu torenhoog en de koopwoningen ook. Vandaar ook de steeds latere gezinsvorming. 'Jongeren' blijven noodgewongen steeds langer bij hun ouders wonen.
pi_221833824
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:42 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is een hele grote groep die geen kant opkan, de private huren zijn nu torenhoog en de koopwoningen ook. Vandaar ook de steeds latere gezinsvorming. 'Jongeren' blijven noodgewongen steeds langer bij hun ouders wonen.
Terwijl samenwonen toch een vrij effectieve oplossing is voor het woningtekort. Al die eenpersoonshuishoudens zijn een veel groter probleem dan het clubje asielzoekers dat normaal gesproken de schuld krijgt.
pi_221833855
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:46 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Terwijl samenwonen toch een vrij effectieve oplossing is voor het woningtekort..
Als er geen gezinsvorming plaatsvindt en 'jongeren' bij de ouders blijven wonen heb je minder woonruimte nodig dan bij samenwonen. De hormonen werken minder sterk naarmate men ouder wordt en regelmatig komt dan van uitstel, afstel van gezinsvorming.
pi_221833930
quote:

[..]
Die groep gaat ook nergens heen

Ze betalen straks meer, gaan niet verhuizen want elders betalen ze net zo veel aan huur en een koophuis is geen optie

Het levert alleen extra geld op voor de staat, niets meer dan dat (en zorgt er voor dat nog meer mensen parttime gaan werken)
  maandag 21 september 2026 @ 19:07:19 #126
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_221833957
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:31 schreef Charles33 het volgende:
Dus als koper mag je met een miljoenen inkomen gewoon in een koopflatje 3 hoog achter wonen als je dat zou willen omdat de maandlasten zo lekker laag zijn.
Als je een huurder bent, moet je elke 5 jaar verhuizen van de Maatschappij omdat je niet meer een bepaald percentage van je inkomen kwijt bent aan wonen.

Koper is lekker bezig, huurder is slecht. Beide wonen niet "passend".

Ben het wel een beetje zat dat je als huurder van de maatschappij nooit lekker je ergens thuis mag voelen en daar een lekker thuis mag opbouwen. Of een beetje geld mag overhouden aan het einde van de maand.

Voor de verhuurder zou het niet uitmaken wie de rekening betaalt, de maatschappij maakt er een probleem van omdat we redelijk geprijsd wonen voor huurders niet hoog op de agenda hebben staan. Huur wordt op de achtergrond gezien als inkomstenbron voor investeerders en niet als dak boven je hoofd.
Overigens wordt koop ook als eerste gezien als een leuk financieel middel ipv dak boven je hoofd. Want je gooit immers niet je geld weg elke maand.

Het probleem is niet scheef huren, het probleem is wonen als financiële melkkoe en niet genoeg woningen.
Trotste mama van Ambar
pi_221833977
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 19:07 schreef ieniminimuis het volgende:
Dus als koper mag je met een miljoenen inkomen gewoon in een koopflatje 3 hoog achter wonen als je dat zou willen omdat de maandlasten zo lekker laag zijn.
Iemand met een miljoeneninkomen doet dat natuurlijk niet.

Maar dan nog: het is je eigendom. En de eigenaar bepaalt wat ie daarmee doet: zelf wonen, verhuren, leeg laten staan of volbouwen met een modeltrein. Daar heeft de overheid niets over te zeggen. Met gesubsidieerde huurwoningen ligt dat wel anders. Die zijn er met een doel, en die doelgroep moet dan ook bewaakt worden.
pi_221834013
Waarom is scheefwonen slechts naar 1 kant (links) ?
Mensen die "teveel" verdienen wonen scheef.
Wat is er met de mensen die te weinig verdienen, waarom wonen die niet scheef ?
Ik denk aan lage inkomens, uitkeringstrekkers en asielzoekers (statushouders)
Sommige van hen wonen wel heel erg scheef; geen inkomen, wel een duur huis :(
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 21 september 2026 @ 19:21:56 #129
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221834069
Zo komen die 10 nieuwe steden er nooit Jetten. :{w
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221834117
Er komt hierdoor geen enkel huis bij, dus wat schiet je er mee op eigenlijk?
pi_221834153
quote:
5s.gif Op maandag 21 september 2026 19:29 schreef Alpha0 het volgende:
Er komt hierdoor geen enkel huis bij, dus wat schiet je er mee op eigenlijk?
Niets, werkverschaffing voor ambtenaren en personeel van de woningstichtingen. Al met al is het, het ondoelmatig verkwisten van geld.
pi_221834174
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:46 schreef Charles33 het volgende:

[..]
Terwijl samenwonen toch een vrij effectieve oplossing is voor het woningtekort. Al die eenpersoonshuishoudens zijn een veel groter probleem dan het clubje asielzoekers dat normaal gesproken de schuld krijgt.
Een probleem? Hoe Nederlanders graag zelf willen wonen als een probleem zien is natuurlijk bespottelijk.
pi_221834690
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:30 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Mogelijk zit je dan topzwaar met een hypotheek en blijft er minder vrij besteedsbaar inkomen over. Er zijn mensen die meer willen in het leven dan alleen wonen ;)
Dat denk ik inderdaad ook.

Maar als je wel naar een situatie met hypotheek gaat zul je ook hra krijgen en uiteindelijk verwacht ik dat iemand steeds minder kwijt is aan het wonen, binnen een periode van 5-10 jaar.

De huren zullen wel blijven stijgen.
pi_221834721
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 20:40 schreef Anton91 het volgende:

[..]

De huren zullen wel blijven stijgen.
Gezien de demografische ontwikkelingen komt daar vanzelf een einde aan. De autochtone goedverdienende bevolking krimpt snel vanwege de vergrijzing en de rem op de gezinsvorming die nu heftig is. Daarnaast de vervangende werkende immigratie die 10 tot 25% minder verdiencapaciteit heeft. Bovendien maken immigranten veel meer aanspraak op uitkeringen en het OM/justitie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 21-09-2026 21:00:42 ]
pi_221834740
100 euro extra per maand. Als ze elders moeten gaan huren dan gaat ze dat wel meer kosten. Idee zal vooral zijn om de kas van de woningbouwmaatschappijen te spekken. Niet zo zeer om een massale caroussel op gang te brengen.
pi_221834748
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 20:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gezien de demografische ontwikkelingen komt daar vanzelf een einde aan. De autochtone goedverdienende bevolking krimpt snel vanwege de vergrijzing en de rem op de gezinsvorming die nu heftig is. Daarnaast de vervangende werkende immigratie die 10 tot 25% minder verdiencapaciteit heeft. Daarnaast maken immigranten veel meer aanspraak op uitkeringen en het OM/justitie.
En toen kwamen deze gasten:
tiktok
pi_221834762
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 20:49 schreef Halcon het volgende:
100 euro extra per maand. Als ze elders moeten gaan huren dan gaat ze dat wel meer kosten. Idee zal vooral zijn om de kas van de woningbouwmaatschappijen te spekken. Niet zo zeer om een massale caroussel op gang te brengen.
Het is waarschijnlijk de krankzinnigheid die rondwaart daar in Den Haag.
quote:
De bekende uitspraak "Krankzinnigheid is keer op keer hetzelfde doen en toch een ander resultaat verwachten" wordt vaak toegeschreven aan Albert Einstein
pi_221834874
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 20:53 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het is waarschijnlijk de krankzinnigheid die rondwaart daar in Den Haag.
[..]

Goede beschrijving van de begrotingsonderhandelingen.
pi_221835019
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 18:17 schreef Anton91 het volgende:

[..]
Is er niks te vinden, of gaan jullie er op achteruit?

Want ik denk dat er best plekken zijn of scenarios zijn waarin iemand misschien zou kunnen kopen, maar dan op andere zaken moet inleveren.

Ik verdien iets meer dan dat, mijn vrouw als parttimer een stukje minder, dus dan kom je precies in de wal-schip-situatie die ik bescheef. We komen bij lange na niet aan de 120+k waarmee je eindelijk eens een beetje fatsoenlijke hypotheek krijgt of particuliere verhuurders je serieus nemen.

We hebben het nu heel aardig getroffen met een hoekwoning met eigen oprit dus natuurlijk speelt het mee dat je er niet op achteruit wil gaan. Maar zolang je financieel vast zit maakt dat al niet meer uit.
  maandag 21 september 2026 @ 21:55:49 #140
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_221835087
De werkenden worden nog maar eens in hun hol genomen. Heb je onderhand al wat carrière kunnen maken en kun je na jaren op een wachtlijst te hebben gestaan eindelijk een huurwoning bemachtigen dan mag je direct weer gaan bukken. Wat een verschrikkelijk kutland begint dit toch te worden :r.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_221835100
quote:
1s.gif Op maandag 21 september 2026 21:41 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]
Ik verdien iets meer dan dat, mijn vrouw als parttimer een stukje minder, dus dan kom je precies in de wal-schip-situatie die ik bescheef. We komen bij lange na niet aan de 120+k waarmee je eindelijk eens een beetje fatsoenlijke hypotheek krijgt of particuliere verhuurders je serieus nemen.

We hebben het nu heel aardig getroffen met een hoekwoning met eigen oprit dus natuurlijk speelt het mee dat je er niet op achteruit wil gaan. Maar zolang je financieel vast zit maakt dat al niet meer uit.
In een andere post zie ik samen een stuk boven de ton per jaar. Dat is iets van 450k (dan reken ik met een ton), daar moet je echt wel voor kunnen kopen en 75k minder ook wel.

Tegelijkertijd moet je ook niet willen dat alle scheefhuurders op hetzelfde moment in dezelfde vijfer gaan vissen, want dat creëert schaarste in die prijsrange voor woningen.

Ik denk dat dat ook wel meespeelt, of je nou op een hoekwoning woont of 3 hoog met VvE, dus ik denk dat dat ook wel meespeelt + locatie.
pi_221835125
quote:

[..]
En juist gezinnen met een onder modaal inkomen met thuiswonende kinderen die inmiddels zelf een inkomen hebben, worden hiermee helemaal gestraft gezien deze maatregel ook meerpersoonshuishoudens treft.

Stel: een echtpaar heeft samen ¤35.000 inkomen en een of twee kinderen van begin twintig die net fulltime voor minimumloon zijn gaan werken. Zolang die kinderen thuis wonen, knalt de maandhuur ieder jaar met ¤100 omhoog.

En als die kinderen vervolgens eindelijk uit huis gaan? Dan verdwijnt die huurverhoging natuurlijk niet meer. Je blijft dus voor altijd betalen voor het feit dat je kinderen ooit bij je thuis woonden.

Compleet wereldvreemd beleid.
pi_221835444
quote:
Als je dan weer onder die grens komt wel. Maar dat krijg je pas een jaar later omdat ze het inkomen over een kalenderjaar dan pas weten (net als bij een inkomen). En die extra huur die je in het tussenliggende jaar onterecht hebt betaald krijg je niet terug :P 8)7 Dat is dus gewoon stelen.
  dinsdag 22 september 2026 @ 00:26:04 #144
39333 Zelva
pi_221835478
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2026 21:58 schreef Anton91 het volgende:

[..]
In een andere post zie ik samen een stuk boven de ton per jaar. Dat is iets van 450k (dan reken ik met een ton), daar moet je echt wel voor kunnen kopen en 75k minder ook wel.

Tegelijkertijd moet je ook niet willen dat alle scheefhuurders op hetzelfde moment in dezelfde vijfer gaan vissen, want dat creëert schaarste in die prijsrange voor woningen.
Er is geen vijver.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')