https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteusquote:Kabinet wil scheefhuurders fors meer laten betalen: ’Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie ze bedoeld zijn’
Sociale huurders met een relatief hoog inkomen moeten wat het kabinet betreft ieder jaar tot 1200 euro extra huur betalen. Ook komt er een toets op vermogen bij toewijzing van een sociale huurwoning.
Dat het kabinet paal en perk wil stellen aan zogeheten ’scheefhuurders’ werd vorige week al bekend bij de presentatie van de Miljoenennota. Nu wordt duidelijk dat deze groep vanaf 2028 forse huurverhogingen tegemoet kan zien, als de plannen van minister Boekholt-O’Sullivan (D66) doorgang krijgen.
Volgens het kabinet gaat het om zo’n acht procent van de sociale huurders. Dat zijn in totaal 177.000 huishoudens. Van scheefhuur wordt gesproken bij een inkomen van ongeveer 60.000 euro voor een eenpersoonshuishouden en 69.000 euro voor een meerpersoonshuishouden. De hoogste huurverhoging zal gaan gelden voor huishoudens met een totaal inkomen dat hoger is dan 93.500 euro.
Vermogenstoets
Daarnaast wil het kabinet een verplichte vermogenstoets invoeren bij toewijzing van een sociale huurwoning. Nu wordt er alleen nog gekeken naar het inkomen; dat mag niet te hoog zijn. Maar iemand kan wel tonnen spaargeld op de bank hebben staan en toch aanspraak maken op een goedkope huurwoning. „Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie de woningen bedoeld zijn”, aldus het kabinet.
De huurprijs voor een sociale huurwoning kan niet oneindig verhoogd worden. Corporaties moeten de huurverhoging elk jaar opnieuw doorvoeren, tot de maximale huurprijs volgens het ’woningwaarderingsstelsel’ is bereikt.
De grensgevallen zijn weer de dupe.quote:Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)?recommender=Proteus
Zowaar ook nog eens wat goeds uit de D66 koker.
Het is immers van de zotte dat je met een dik inkomen in een gesubsidieerde sociale huurwoning zit.
Het lijkt mij eerlijk gezegd allemaal nog vrij mild.quote:Op maandag 21 september 2026 12:32 schreef Cherni het volgende:
[..]
De grensgevallen zijn weer de dupe.
Is het niet vooral van de zotte dat wonen zo extreem duur is en de wachtlijsten zo extreem lang?quote:Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:
Het is immers van de zotte dat je met een dik inkomen in een gesubsidieerde sociale huurwoning zit.
Nederlandse arbeidersgezinnen die aan verheffing toe zijn en bovenaan de wachtlijst van de particuliere woningbouwvereniging die de eigenaar is staan?quote:Zo moeten sociale huurwoningen beschikbaar blijven voor wie ze bedoeld zijn’
Een ton?quote:Op maandag 21 september 2026 12:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerlijk gezegd allemaal nog vrij mild.
Als je bij zowat een ton inkomen maandelijks 100 euro meer gaat betalen vind ik dat nog niet draconisch.
Helmaal al niet als ik dat vergelijk met een wia uitkering waar iemand jarenlang netjes premie voor heeft betaald en die bij Rob even 600 euro per maand mag inleveren.
Wij van de overheid willen graag huizen onbetaalbaar maken voor de hardwerkende mens. Moet dit stimuleren om door te stromen naar huizen die niet beschikbaar zijn? Dit is gewoon ordinair geld binnenhalen.quote:Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Daarom gewoon vrijesectorhuurprijs laten betalen voor de sociale huurwoning waar ze in zitten. Dan blijven ze er weliswaar zitten maar dan is dat niet meer gesubsidieerd en de woningbouwcorporaties kunnen dat geld weer voor andere zaken inzetten. Win-win. Komen ze niet op straat en kosten ze de overheid geen geld.quote:Op maandag 21 september 2026 12:42 schreef Fleischmeister het volgende:
Een hoop scheefhuurders zouden niet geaccepteerd worden in de vrije sector omdat ze dan weer te weinig verdienen.
Die betalen dan ook en krijgen geen subsidie. En jij wil nu dat deze mensen 1500 euro gaan betalen terwijl de buurman daar werkloos is daar voor circa 500 euro zit? Een locatie die de 1500 euro niet eens waard is en mogelijk de huidige huurder niet eens die 1500 euro kan betalen.quote:Op maandag 21 september 2026 12:48 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Daarom gewoon vrijesectorhuurprijs laten betalen voor de sociale huurwoning waar ze in zitten. Dan blijven ze er weliswaar zitten maar dan is dat niet meer gesubsidieerd en de woningbouwcorporaties kunnen dat geld weer voor andere zaken inzetten. Win-win. Komen ze niet op straat en kosten ze de overheid geen geld.
De scheef woners-tax/heffing is niets nieuws. Het werd al eerder ik dacht in 2012 ingevoerd. Ik ben toen 2 dagen per de week minder gaan werken zodat ik meer vrije tijd kreeg en er verder geen last van hadquote:Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zover ik weet is er in de afgelopen jaren (vanaf pakweg 2018) ieder jaar met 6% extra verhoogd boven op de normale stijging.quote:Op maandag 21 september 2026 12:43 schreef RotatoR het volgende:
Ze hadden toch al die huurverhoging van 100 euro dus dit lijkt me niet wezenlijk nieuw, afgezien van de vermogenstoets.
Je vergelijkt met de verkeerde doelgroep.quote:Op maandag 21 september 2026 12:52 schreef Cherni het volgende:
[..]
Die betalen dan ook en krijgen geen subsidie. En jij wil nu dat deze mensen 1500 euro gaan betalen terwijl de buurman daar werkloos is daar voor circa 500 euro zit? Een locatie die de 1500 euro niet eens waard is en mogelijk de huidige huurder niet eens die 1500 euro kan betalen.
En het dan gek vinden dat mensen geen 40 uur meer willen werken.
Wat precies is er "gesubsidieerd" aan een sociale huurwoning?quote:Op maandag 21 september 2026 12:29 schreef quo_ het volgende:
[..]
Gewoon 1200 extra betalen en 800 voor de energierekening om de transitie te kunnen betalen, kun je gewoon in je shitty huisje blijven zitten. Verhuis je, dan is dst goed voor de mensen die al normale woningen hebben.quote:Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Dit is typisch de burgerhatende overheid.
Geen woningen bouwen
Vervolgens mensen beboeten omdat ze niet doorstromen (naar woningen die er dus niet zijn).
Waar moeten die scheefhuurders heen? De particuliere huurmarkt die dankzij Hugo de Jonge volledig de nek om is gedraaid.
Ze kunnen gewoon blijven zitten toch? Alleen moeten ze een bedrag gaan betalen die de huurders met een vergelijkbaar inkomen in de vrije sector ook moeten betalen. Het is ook bespottelijk dat mensen met een bovenmodaal inkomen gesubsidieerd wonen.quote:Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Geen woningen bouwen
Vervolgens mensen beboeten omdat ze niet doorstromen (naar woningen die er dus niet zijn).
Waar moeten die scheefhuurders heen? De particuliere huurmarkt die dankzij Hugo de Jonge volledig de nek om is gedraaid.
een woningbouwvereniging krijgt geen toch geen subsidie?, ze mogen alleen geen winst maken , verder moeten ze hun eigen broek ophouden.quote:Op maandag 21 september 2026 13:07 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Ze kunnen gewoon blijven zitten toch? Alleen moeten ze een bedrag gaan betalen die de huurders met een vergelijkbaar inkomen in de vrije sector ook moeten betalen. Het is ook bespottelijk dat mensen met een bovenmodaal inkomen gesubsidieerd wonen.
Dat de woningbouw verziekt is en er te weinig huizen zijn is voor iedereen duidelijk.
Sommige lieden kunnen het gewoon niet hebben dat zij noodgedwongen in een veel te duur koophuis moeten zitten, en jij als alleenstaande lekker sociaal huurt. Het liefst zouden die lieden willen dat je in je auto gaat wonen, of op straat.quote:Op maandag 21 september 2026 13:08 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik ben een scheefhuuder en dan zou ik dus meteen minder gaan werken.
Ik ga toch niet een woning huren voor 1500 euro (of meer) per maand. En dan nog minder ruimte hebben ook. Ben toch niet gek.
Helaas ben ik alleenstaande en lukt het net niet een huis te kopen. En ook dan is het weer dat ik met veel hogere maandlasten zou komen te zitten.
Wel een goeiequote:Op maandag 21 september 2026 12:38 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
En gewoon wéér een perverse prikkel erbij om niet meer te gaan werken om je inkomen kunstmatig laag te houden....
Zeer waardevolle en doordachte bijdrage.quote:Op maandag 21 september 2026 13:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Sommige lieden kunnen het gewoon niet hebben dat zij noodgedwongen in een veel te duur koophuis moeten zitten, en jij als alleenstaande lekker sociaal huurt. Het liefst zouden die lieden willen dat je in je auto gaat wonen, of op straat.
En nog zo'n pareltje.quote:Op maandag 21 september 2026 13:15 schreef Lemmeb het volgende:
En die vermogenstoets is natuurlijk helemaal bezopen. Waar ga je straks wonen met een laag inkomen en 2 ton op de bank? Een voldoende hoge hypotheek kun je niet krijgen en particuliere verhuurders wijzen je ook af op basis van je lage inkomen.
Dankjewel!quote:Op maandag 21 september 2026 13:16 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zeer waardevolle en doordachte bijdrage.
Het is niet een directe subsidie inderdaad. Echter krijgen woningbouwverenigingen wel meerdere voordelen van de staat waardoor ze de prijs laag kunnen houden om de lage inkomens te ondersteunen. Dit moet ook bedoeld zijn voor degenen die dit nodig hebben en niet degenen die al een behoorlijk inkomen hebben.quote:Op maandag 21 september 2026 13:10 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
een woningbouwvereniging krijgt geen toch geen subsidie?, ze mogen alleen geen winst maken , verder moeten ze hun eigen broek ophouden.
De subsidies gaan naar de bewoners zelf middels huurtoeslag (wat stopt bij 48.000 bruto of 61.000 bruto bij een meerpersoons huishouden)
Alsof dit voorkomt 🤣.quote:Op maandag 21 september 2026 12:35 schreef quo_ het volgende:
[..]
Het lijkt mij eerlijk gezegd allemaal nog vrij mild.
Als je bij zowat een ton inkomen maandelijks 100 euro meer gaat betalen vind ik dat nog niet draconisch.
Helmaal al niet als ik dat vergelijk met een wia uitkering waar iemand jarenlang netjes premie voor heeft betaald en die bij Rob even 600 euro per maand mag inleveren.
Doorstromen naar koop of particulier gaan huren. Waarom moet je als je een riant salaris hebt een sociale huurwoning tot in de lengte van jaren bezet houden?quote:Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Waar moeten die scheefhuurders heen?
Nee voor asielzoekers.quote:Op maandag 21 september 2026 12:38 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nederlandse arbeidersgezinnen die aan verheffing toe zijn en bovenaan de wachtlijst van de particuliere woningbouwvereniging die de eigenaar is staan?
Je mag ergens wonen zodat je je de tyfus kan betalen aan een onmogelijke hypotheek die je met zn 2en moet ophoesten en krom voor mag liggen.quote:Op maandag 21 september 2026 12:34 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Geen woningen bouwen
Je mag alles, zo lang je maar gaat betalen.quote:Op maandag 21 september 2026 13:07 schreef Luckyseven het volgende:
[..]
Ze kunnen gewoon blijven zitten toch? Alleen moeten ze een bedrag gaan betalen die de huurders met een vergelijkbaar inkomen in de vrije sector ook moeten betalen. Het is ook bespottelijk dat mensen met een bovenmodaal inkomen gesubsidieerd wonen.
Dat de woningbouw verziekt is en er te weinig huizen zijn is voor iedereen duidelijk.
Ja dit ja. Gratis huis voor dat tuig van in ter apel binnenkomt en de boel daar sloopt in de buurt.quote:
De huur mocht al met 50 euro of 100 euro verhoogd worden afhankelijk van het inkomen maar kennelijk deden nog niet alle verhuurders dat. Dit nieuwe voorstel maakt het straks verplicht.quote:Op maandag 21 september 2026 12:56 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Zover ik weet is er in de afgelopen jaren (vanaf pakweg 2018) ieder jaar met 6% extra verhoogd boven op de normale stijging.
Huurde toen iemand voor 700 per maand die onder de grens zit, met 1.5% verhoging per jaar is dat nu 788 euro
Met iemand boven die grens en dus 6+1,5% is dat nu 1248 euro per maand
Dus die verhoging hebben ze al lang en breed gehad
Vervolgens kun je met 69.000 euro per jaar maximaal 298.000 aan hypotheek krijgen, daar koop je nog wat voor in Groningen maar in de randstad alleen een appartement van 15m2
Die 10 steden worden via de spreidingswet gerealiseerd.quote:Op maandag 21 september 2026 14:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Hoe zit het met die 10 steden, Robbie?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |