abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221805087
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 21:12 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Klaver is vanaf het begin af aan totaal niet constructief geweest. Er is hier geen uitweg meer voor. Welke keuze hij nu ook maakt, hij gaat op z'n bek. Zijn achterban zal niet blij zijn als hij zichzelf buitenspel zet, maar ze zullen ook niet blij zijn als hij met dit kabinet, nu na alles wat hij heeft gezegd, zaken gaat doen.
Klaver snapt heel goed dat hij nu dicht bij zijn kiezers moet blijven, die nemen het echt niet wanneer hij weer een rechts compromis sluit en 'VVD beleid'uit gaat voeren waarop de PvdA zodanig werd afgerekend (een val van bijna 30 zetels) dat het toen defacto ophield als grote partij na Rutte II. Bovendien heeft ie weinig te verliezen, de VVD heeft al aangegeven niet met hem in zee te willen, hij weet dat ie veroordeeld is tot oppositie en tja water bij de wijn doen inzake de sociale zekerheid is politieke zelfmoord. Zijn opponenten kunnen daar natuurlijk niet op wachten, maar ik snap wel dat ie dat zelf niet wilt.
Een heer met stijl
pi_221805179
gotsamme! De vervanger van Lidewij.
  woensdag 16 september 2026 @ 22:30:58 #203
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_221805190
quote:
10s.gif Op woensdag 16 september 2026 21:14 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja, dat is een beetje het punt hè.
Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen wel in die rol moet groeien. Het begin van Jetten is niet slecht, maar wel weinig regie en zichtbaarheid. Kan me ook voorstellen dat dat langzaam beter wordt.
  woensdag 16 september 2026 @ 22:32:01 #204
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_221805199
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:28 schreef Firuze60 het volgende:
gotsamme! De vervanger van Lidewij.
Vermakelijke gek.
  woensdag 16 september 2026 @ 22:37:20 #205
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221805242
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:32 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Vermakelijke gek.
Is Ralf een drinker?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  woensdag 16 september 2026 @ 22:38:47 #206
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_221805254
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:37 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Is Ralf een drinker?
Dat lijkt me evident. Waarschijnlijk ook een sigarenroker.
pi_221805269
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:16 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Klaver snapt heel goed dat hij nu dicht bij zijn kiezers moet blijven, die nemen het echt niet wanneer hij weer een rechts compromis sluit en 'VVD beleid'uit gaat voeren waarop de PvdA zodanig werd afgerekend (een val van bijna 30 zetels) dat het toen defacto ophield als grote partij na Rutte II. Bovendien heeft ie weinig te verliezen, de VVD heeft al aangegeven niet met hem in zee te willen, hij weet dat ie veroordeeld is tot oppositie en tja water bij de wijn doen inzake de sociale zekerheid is politieke zelfmoord. Zijn opponenten kunnen daar natuurlijk niet op wachten, maar ik snap wel dat ie dat zelf niet wilt.
Het is sowieso een debiele take dat Klaver niet constructief zou zijn omdat hij vasthoudt aan zijn standpunt dat de bezuinigingen eerst van tafel moeten.

Tegelijkertijd mag de VVD zonder sterke argumenten PRO uitsluiten en daaraan vasthouden.

Mag de VVD met hand en tand vasthouden aan de Hypotheekrenteaftrek en mag de VVD hun poot stijf houden wat betreft het opkomen voor de belangen van vermogend Nederland ten koste van uitkeringsgerechtigden (box 3 discussie).

Maar dan heet het ineens “ergens voor staan” en vasthouden aan je idealen, zoals ik die Brekelmans hoorde brallen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_221805291
Dit is gewoon een afgesproken één-tweetje tussen Gidi en die FvD pipo. Las zijn antwoord lekker op van zijn blaadje.

Gidi aandacht, bruinhemd aandacht.
pi_221805344
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 21:55 schreef Shreyas het volgende:

[..]
Het gaat hier over vermogen, geld dat je kan sparen. Niet je inkomen waarmee je eten moet kopen.

Verder zijn de kosten voor eten absoluut niet gelijk. Of je pasta koopt bij Dirk of uit eten gaat bij de Librije is nogal een verschil.
Natuurlijk zijn de kosten voor eten wel gelijk. Als ik in de Librije ga eten is dat dezelde prijs als wanneer jij gaat. Dat is in de supermarkt niet anders.
pi_221805352
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:42 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Het is sowieso een debiele take dat Klaver niet constructief zou zijn omdat hij vasthoudt aan zijn standpunt dat de bezuinigingen eerst van tafel moeten.

Tegelijkertijd mag de VVD zonder sterke argumenten PRO uitsluiten en daaraan vasthouden.

Mag de VVD met hand en tand vasthouden aan de Hypotheekrenteaftrek en mag de VVD hun poot stijf houden wat betreft het opkomen voor de belangen van vermogend Nederland ten koste van uitkeringsgerechtigden (box 3 discussie).

Maar dan heet het ineens “ergens voor staan” en vasthouden aan je idealen, zoals ik die Brekelmans hoorde brallen.
Dit!
Hij mocht niet meedoen van Dilan en dan wordt hem nu verweten dat ie niet komt praten.
Ja nogal logisch als je niet geen millimeter wil bewegen op de eisen van Klaver. Wat valt er dan te praten?

Bovendien heeft Klaver al lang aangegeven best te willen praten over het hervormen van de WIA en WW etc, maar niet met een vooraf bepaalde bezuiniging. Hervormen prima, als dat leidt tot een forse kostenbesparing, helemaal mooi, maar niet eerst een cijfer aanhangen en dan maar uitkleden tot dat bedrag bereikt is.
Tegelijkertijd zet de VVD compleet de hakken in het zand m.b.t. hypotheekrenteaftrek en vermogensbelasting. Aan wie ligt het dan?
A mind with a heart of it's own
pi_221805383
we krijgen een bijbelstudie door de SGP
pi_221805386
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 23:13 schreef Firuze60 het volgende:
we krijgen een bijbelstudie door de SGP
Gelukkig nog een partij in de kamer die er zit voor het land en niet voornamelijk voor zichzelf.
  woensdag 16 september 2026 @ 23:25:27 #213
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_221805405
quote:
99s.gif Op woensdag 16 september 2026 23:14 schreef OmniRocket het volgende:

[..]
Gelukkig nog een partij in de kamer die er zit voor het land en niet voornamelijk voor zichzelf.
Het land tot een theocratie omvormen lijkt me niet strevenswaardig.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_221805481
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 17:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik heb ondertussen wel spijt van mijn stem op het CDA, zogenaamd de gezins partij voor Jan modaal.

Het enige wat Henri doet voor het gezin is de portemonnee kleiner maken en de koopkracht laten slinken.

Laat het kabinet maar snel vallen.
Het is toch altijd een wat vlees noch vis partij geweest
pi_221805507
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 20:11 schreef probeer het volgende:

[..]
Mjah, dat ga ik toch even ter sprake brengen bij mijn D66 stemmende zus en haar man, die bezig zijn met het maken van een familie.

Zij komt van origine van GL, maar haar man is een onderwijzer in hart en nieren die zich niet echt met politiek bezig houdt, dus dan weet je al wel weer hoe laat het is; blind D66 stemmen want zogenaamd de onderwijspartij.
Gaat lekker met het onderwijs in Nederland ! Vertel hem dat maar.
pi_221805521
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Natuurlijk zijn de kosten voor eten wel gelijk. Als ik in de Librije ga eten is dat dezelde prijs als wanneer jij gaat. Dat is in de supermarkt niet anders.
Het hangt er vanaf wat je daar bestelt en wat je in de supermarkt koopt.

Als je minder geld hebt, geef je minder uit aan eten.
Als je veel geld hebt, geef je veel uit aan eten.
[b]Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:[/b]
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_221805526
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 20:53 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
PRO, ChristenUnie, Volt, 50plus, SP momenteel.
PRO is er voor de lage inkomens en mensen die niet werken. Niet voor Jan modaal of daarboven.

Laat ze maar eens regeren hoor. Eens kijken hoeveel mensen er daadwerkelijk op vooruit gaan met alle verhogingen op andere zaken in Nederland. Ik wil het netto wel eens meemaken. Misschien pakt het nog goed uit ook. Laat het maar eens zien dan. Maar als ik de teringzooi in Amsterdam zie belooft het weinig goeds.

[ Bericht 11% gewijzigd door DobbyDobby op 17-09-2026 00:17:09 ]
pi_221805545
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 22:16 schreef Heer_van_Bartolhoven het volgende:

[..]
Tevens, het gaat hier over een overeenkomst tussen VVD en PRO, ik weet niet hoe het staat met het historisch besef maar dat gaat altijd vrij moeizaam tot helemaal niet.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221805546
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2026 23:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Het land tot een theocratie omvormen lijkt me niet strevenswaardig.
Ze hadden ook jarenlang de doodstraf in hun programma staan.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_221806340
Welke ministers hebben kritiek op de minpres?
  donderdag 17 september 2026 @ 10:31:15 #222
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221806352
quote:
Jongeren wordt verteld dat welvaart het resultaat is van hard werken, terwijl de relatie tussen werken en bestaanszekerheid steeds zwakker wordt.

Een huis wordt onbereikbaarder, extra inkomen zwaarder belast, pensioenleeftijd en pensioenzekerheid schuiven op, en de kosten van vergrijzing komen steeds meer terecht bij mensen die geen stem hadden in de ruime beloften die vóór hun geboorte zijn gedaan.

De vorige generaties profiteerden van een tijd waarin woningen betaalbaar waren, pensioenen ruimer en kapitaal en energie overvloedig. Wie vroeg arriveerde, genoot van de opbrengsten. Wie later op het feestje arriveerde, erfde steeds meer van de verplichtingen.

Dus als we jongeren vertellen dat ze harder moeten werken, laten we dan eerlijk zijn over wat we van ze vragen: Harder werken. Minder overhouden. Later en minder kunnen kopen. Later met pensioen.

Welkom in deze wereld. De rekening van gisteren is voor jullie.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221806362
Ik zou de vergadering laten schorsen en ze gaan maar eerst uitzoeken hoe ze dit willen aanpakken. Wat een klucht.
pi_221806377
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 17:17 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik heb ondertussen wel spijt van mijn stem op het CDA, zogenaamd de gezins partij voor Jan modaal.

Het enige wat Henri doet voor het gezin is de portemonnee kleiner maken en de koopkracht laten slinken.

Laat het kabinet maar snel vallen.
Probleem met het CDA is dat de leden vinden dat “het CDA in de regering thuishoort”. Daardoor geven ze veel te veel weg in onderhandelingen en lijkt het altijd alsof er niks is binnengehaald. Nu ook weer, alleen een paar onbeduidende zaken en geen enkele echt belangrijke ministerspost. Henri had zijn huid veel duurder moeten verkopen.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:38:57 #225
38496 Perrin
pi_221806381
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Probleem met het CDA is dat de leden vinden dat “het CDA in de regering thuishoort”. Daardoor geven ze veel te veel weg in onderhandelingen en lijkt het altijd alsof er niks is binnengehaald. Nu ook weer, alleen een paar onbeduidende zaken en geen enkele echt belangrijke ministerspost. Henri had zijn huid veel duurder moeten verkopen.
Een makkelijke prooi voor de VVD.
pi_221806391
Jetten gaat gigantisch verliezen als hij niet gauw de leiding gaat nemen en een duidelijke route schetst. Je voorziet nu al dat we blijven aanmodderen tot Provinciale Statenverkiezingen en dan krijg je weer een hele andere dynamiek.
pi_221806393
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ze nemen het besturen misschien een beetje te serieus, soms moet je gewoon het spelletje verder doorpakken, doen anderen ook.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:40:51 #228
38496 Perrin
pi_221806395
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jetten gaat gigantisch verliezen als hij niet gauw de leiding gaat nemen en een duidelijke route schetst. Je voorziet nu al dat we blijven aanmodderen tot Provinciale Statenverkiezingen en dan krijg je weer een hele andere dynamiek.
Visie, leiderschap, keuzes maken. Ze hebben het niet en kunnen het niet.

De huidige politiek heeft geen antwoorden.
pi_221806406
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als ze nou kiezen voor JA21 dan is dat ook een keuze. Ben ik niet blij mee maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Daar snakken de mensen zo naartoe.

Dit is triest.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:47:02 #230
38496 Perrin
pi_221806421
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als ze nou kiezen voor JA21 dan is dat ook een keuze. Ben ik niet blij mee maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Daar snakken de mensen zo naartoe.

Dit is triest.
Als iedereen iets moet inleveren om iedereen aan boord te houden, wint uiteindelijk niet het beste idee, maar de status quo.

Dan krijg je geen richting, maar middeling. Geen keuzes, maar compromissen tussen keuzes. Geen koerswijziging, maar kleine correcties op een koers die allang niet meer voldoet.

En juist bij structurele vraagstukken als woningmarkt, vergrijzing, migratie, energie, defensie en overheidsfinanciën schiet dat tekort. Je lost structurele problemen niet op met nóg een halve maatregel, uitzondering of compromis.

We zijn meesters geworden in het afkopen van politieke pijn op korte termijn, ten koste van de keuzes die op lange termijn nodig zijn. Zolang iedere echte keuze wordt afgezwakt tot niemand er nog bezwaar tegen heeft, blijft er uiteindelijk weinig richting over.

Een compromis waar niemand tegen is, betekent meestal dat er niets wezenlijks is gekozen.
pi_221806426
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dit is triest.
Op zich eens.
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen hoe Klaver zich opstelt en hoe Eerdmans dat doet.
Eerdmans wil met zijn gedram nu een keuze forceren.

Ik snap het, maar ik zou, idealistisch en naief als ik ben, nou juist graag zien dat iedereen mee praat en we inderdaad tot compromissen komen in plaats van een zwart-wit keuze tussen rechts of links.

En ik zou het echt onacceptabel vinden als er aan ook maar een van die ideoligische eisen van de SGP voor hun steun op rechts wordt toegegeven. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om niet die route te kiezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221806427
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 20:44 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk hè.. vond ik Schoof een veel betere premier dan Jetten. Schoof werkte hard op dossiers en leek inhoudelijk dingen beter te snappen. Serieuze premier was dat.
Hij zat alleen in een heel beroerde coalitie met de PVV.
Jetten is ook alleen maar bezig met beeldvorming en domme tiktokfilmpjes. Je hebt een minderheidsregering, ga draagvlak creëren en meerderheden smeden. Wat je in je eigen tijd doet en met wie interesseert me niet.

Totaal ongeschikt voor het premierschap. Ik heb altijd gedacht dat Timmermans er te ijdel voor zou zijn, maar Jetten blijkt zo mogelijk nog erger.
pi_221806441
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als iedereen iets moet inleveren om iedereen aan boord te houden, wint uiteindelijk niet het beste idee, maar de status quo.

Dan krijg je geen richting, maar middeling. Geen keuzes, maar compromissen tussen keuzes. Geen koerswijziging, maar kleine correcties op een koers die allang niet meer voldoet.

En juist bij structurele vraagstukken als woningmarkt, vergrijzing, migratie, energie, defensie en overheidsfinanciën schiet dat tekort. Je lost structurele problemen niet op met nóg een halve maatregel, uitzondering of compromis.

We zijn meesters geworden in het afkopen van politieke pijn op korte termijn, ten koste van de keuzes die op lange termijn nodig zijn. Zolang iedere echte keuze wordt afgezwakt tot niemand er nog bezwaar tegen heeft, blijft er uiteindelijk weinig richting over.

Een compromis waar niemand tegen is, betekent meestal dat er niets wezenlijks is gekozen.
Dan kom je toch uit bij een dictatoriale minpres
pi_221806445
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op zich eens.
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen hoe Klaver zich opstelt en hoe Eerdmans dat doet.
Eerdmans wil met zijn gedram nu een keuze forceren.

Ik snap het, maar ik zou, idealistisch en naief als ik ben, nou juist graag zien dat iedereen mee praat en we inderdaad tot compromissen komen in plaats van een zwart-wit keuze tussen rechts of links.

En ik zou het echt onacceptabel vinden als er aan ook maar een van die ideoligische eisen van de SGP voor hun steun op rechts wordt toegegeven. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om niet die route te kiezen.
PRO en JA21 liggen te ver uit elkaar om samen met de drie partijen in minderheidskabinet tot een gezamenlijk gedragen plan te komen.

Er zijn te veel issues die om een keuze vragen, dan heb ik het ook over keuzes die effect hebben voor komende 10 a 20 jaar. Nu blijven ze bij pleisters plakken en halve oplossingen. Ondertussen weten we niet waar er nieuwe steden worden gebouwd, hoe stikstofproblematiek worden opgelost, hoe we waterkwaliteit gaan verbeteren, hoe we asielvraagstuk gaan aanpakken, hoe toeslagenstelsel wordt veranderd, heb je nog even?...

Dit kost tijd en tijd hebben we niet meer. Het is vijf over twaalf en in Den Haag doen ze alsof het nog half twaalf is.
pi_221806446
quote:

[..]

Niemand heeft een antwoord op de vraag hoe Nederland er over 25 jaar uit moet zien.

Dat zegt eigenlijk al genoeg.
pi_221806450
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Niemand heeft een antwoord op de vraag hoe Nederland er over 25 jaar uit moet zien.

Je weet ook niet hoe de wereld er dan uitziet he daar moet je ook rekening mee houden
pi_221806460
Vingers in je oren en keihard LALALALA roepen
pi_221806461
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Je weet ook niet hoe de wereld er dan uitziet he daar moet je ook rekening mee houden
Dat klopt maar we blijven nu hangen in een permanente verkiezingscampagne. Regeren is vooruitzien, grote projecten kosten een hoop geld en kunnen decennia duren, maar de politiek kijkt niet verder dan de volgende verkiezingen. Er moeten wel wat fundamentele keuzes gemaakt worden, maar vooralsnog wordt er de laatste 20 jaar vooral op de winkel gepast.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:56:01 #239
38496 Perrin
pi_221806465
quote:

[..]

Precies. Zonder richting, visie of stip op de horizon kun je de toekomst niet vormgeven: je kunt alleen het heden beheren.

Dan wordt politiek een eindeloze reeks compromissen, incidenten en lapmiddelen, in plaats van een poging om Nederland ergens naartoe te brengen.
pi_221806471
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
PRO en JA21 liggen te ver uit elkaar om samen met de drie partijen in minderheidskabinet tot een gezamenlijk gedragen plan te komen.

Er zijn te veel issues die om een keuze vragen, dan heb ik het ook over keuzes die effect hebben voor komende 10 a 20 jaar. Nu blijven ze bij pleisters plakken en halve oplossingen. Ondertussen weten we niet waar er nieuwe steden worden gebouwd, hoe stikstofproblematiek worden opgelost, hoe we waterkwaliteit gaan verbeteren, hoe we asielvraagstuk gaan aanpakken, hoe toeslagenstelsel wordt veranderd, heb je nog even?...

Dit kost tijd en tijd hebben we niet meer. Het is vijf over twaalf en in Den Haag doen ze alsof het nog half twaalf is.
Ik weet dat het moeilijk is.
Maar op stikstof ligt er een goed voorstel waar een meerderheid voor is. Ga daarmee verder.
Voor woningen zijn er ook plannen gepresenteerd en plekken aangewezen waar sneller gebouwd kan worden.
Er zijn al mogelijke stappen. Ik denk dat een echt rechtse keuze geen recht doet aan wat de kiezers willen en Nederland nodig heeft. Juist door het midden, juist met compromissen, moet je hiermee verder. Want louter links noch louter rechts is de oplossing.
pi_221806482
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies. Zonder richting, visie of stip op de horizon kun je de toekomst niet vormgeven: je kunt alleen het heden beheren.

Dan wordt politiek een eindeloze reeks compromissen, incidenten en lapmiddelen, in plaats van een poging om Nederland ergens naartoe te brengen.
Er zijn sinds de oorlog feitelijk 4 partijen die in wisselende samenstelling de boel bestieren en die al zo lang samenwerken dat de verschillen zo minimaal zijn dat het eigenlijk niet uitmaakt wie de premier levert.

Probleem is zouteloos beleid dat nergens heen gaat, met als resultaat een status quo die ervoor heeft gezorgd dat Nederland letterlijk is vastgelopen. Er zijn te weinig huizen, te weinig artsen, te weinig leraren, te weinig infrastructuur en zo kan ik nog doorgaan.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:00:45 #242
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221806492
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zijn sinds de oorlog feitelijk 4 partijen die in wisselende samenstelling de boel bestieren en die al zo lang samenwerken dat de verschillen zo minimaal zijn dat het eigenlijk niet uitmaakt wie de premier levert.

Probleem is zouteloos beleid dat nergens heen gaat, met als resultaat een status quo die ervoor heeft gezorgd dat Nederland letterlijk is vastgelopen. Er zijn te weinig huizen, te weinig artsen, te weinig leraren, te weinig infrastructuur en zo kan ik nog doorgaan.
ze zijn het allemaal samen overal over eens, praten even over de heilzame werking van de hypotheekrenteaftrek, over de verplichtte asielopvang spreidingswet en dat schandalige rondpompen van toeslagen

Dan gaan ze met businessclass excuses aanbieden op Bonaire en daarna gaan ze weer in reces

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2026 11:11:14 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221806495
quote:

[..]

Nee, maar je kunt wel de toekomst helpen vormgeven. Als je een beetje een idee hebt waar je naartoe wil.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_221806496
quote:

[..]

De politiek heeft wel antwoorden maar de kiezer wil dit.
pi_221806497
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet dat het moeilijk is.
Maar op stikstof ligt er een goed voorstel waar een meerderheid voor is. Ga daarmee verder.
Voor woningen zijn er ook plannen gepresenteerd en plekken aangewezen waar sneller gebouwd kan worden.
Er zijn al mogelijke stappen. Ik denk dat een echt rechtse keuze geen recht doet aan wat de kiezers willen en Nederland nodig heeft. Juist door het midden, juist met compromissen, moet je hiermee verder. Want louter links noch louter rechts is de oplossing.
Je zag gisteren al dat de moslim-LP van Wilders helemaal niemand meer triggert. We zijn nu op het punt gekomen dat mensen gewoon een huis, betaalbare boodschappen, energie en brandstof willen. Wat eigenlijk heel basale dingen zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een brede meerderheid te vinden om daar serieuze stappen in te zetten.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:02:21 #246
38496 Perrin
pi_221806498
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Dat is precies de kern. Decennialang hebben we een land beheerd dat steeds minder werd geleíd.

Ondertussen stapelen de gevolgen zich op: een vastgelopen woningmarkt, schaarse publieke voorzieningen, personeelstekorten en overbelaste infrastructuur.

Het probleem is niet dat er niets gebeurt, maar dat we binnen dezelfde politieke structuren en compromismechanismen blijven sleutelen aan symptomen, terwijl de structurele problemen blijven bestaan.

En dan dringt de ongemakkelijke vraag zich op: wie gelooft er nog werkelijk dat precies dezelfde partijen en processen nu wél de doorbraak gaan leveren die ze decennialang niet hebben weten te realiseren?

Als hetzelfde instrumentarium steeds tekortschiet, moeten we misschien niet alleen het probleem, maar ook het instrumentarium zelf ter discussie stellen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:05:11 #247
38496 Perrin
pi_221806512
Klaver is in vorm trouwens.
pi_221806514
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:05 schreef Perrin het volgende:
Klaver is in vorm trouwens.
Neemt tientallen pingels voor een leeg doel. Jetten is afwezig ;(
  donderdag 17 september 2026 @ 11:05:52 #249
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221806515
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je zag gisteren al dat de moslim-LP van Wilders helemaal niemand meer triggert.
We zijn nu op het punt gekomen dat mensen gewoon een huis, betaalbare boodschappen, energie en brandstof willen.
Wat eigenlijk heel basale dingen zijn.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een brede meerderheid te vinden om daar serieuze stappen in te zetten.
een huis bouwen , toch niet in het groen??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 75 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_221806519
quote:
2s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is precies de kern. Decennialang hebben we een land beheerd dat steeds minder werd geleíd.

Ondertussen stapelen de gevolgen zich op: een vastgelopen woningmarkt, schaarse publieke voorzieningen, personeelstekorten en overbelaste infrastructuur.

Het probleem is niet dat er niets gebeurt, maar dat we binnen dezelfde politieke structuren en compromismechanismen blijven sleutelen aan symptomen, terwijl de structurele problemen blijven bestaan.

En dan dringt de ongemakkelijke vraag zich op: wie gelooft er nog werkelijk dat precies dezelfde partijen en processen nu wél de doorbraak gaan leveren die ze decennialang niet hebben weten te realiseren?

Als hetzelfde instrumentarium steeds tekortschiet, moeten we misschien niet alleen het probleem, maar ook het instrumentarium zelf ter discussie stellen.
Ja. Ik heb allang niet meer het vertrouwen dat CDA, VVD, Pro en D66 het schip gaan vlottrekken. Echter is de afgelopen jaren wel gebleken dat dit, ondanks alles, wel de enige partijen lijken te zijn die doorgaans capabele bewindspersonen kunnen leveren, itt die kneuzenkermis onder Schoof of die LPF-idioten.

Dus ja wat moet je dan.
pi_221806527
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:55 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat klopt maar we blijven nu hangen in een permanente verkiezingscampagne. Regeren is vooruitzien, grote projecten kosten een hoop geld en kunnen decennia duren, maar de politiek kijkt niet verder dan de volgende verkiezingen. Er moeten wel wat fundamentele keuzes gemaakt worden, maar vooralsnog wordt er de laatste 20 jaar vooral op de winkel gepast.
Dus misschien een idee om voor veel langere termijnen te gaan? Als we nou van 4 naar 8 jaar gaan is er meer ruimte voor lange termijn plannen.

Of misschien juist voor grote themas bindende referenda houden. Zodat op die manier sneller impasses worden doorbroken.

Tenminste ik ben niet zo voor referenda ik vind een binaire keuze niet passen bij grote thema's. Ik denk ook dat ze te makkelijk te beinvloeden zijn door de waan van de dag.

In elk geval dit systeem dat uitgetekend is door Thorbecke is uiteraard aan een grote update toe.
pi_221806531
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja. Ik heb allang niet meer het vertrouwen dat CDA, VVD, Pro en D66 het schip gaan vlottrekken. Echter is de afgelopen jaren wel gebleken dat dit, ondanks alles, wel de enige partijen lijken te zijn die doorgaans capabele bewindspersonen kunnen leveren, itt die kneuzenkermis onder Schoof of die LPF-idioten.

Dus ja wat moet je dan.
En gezien de peilingen zou je denken dat binnen de mensen die niet op zoek zijn naar een nieuwe messias de kiezer liever over links wil, aangezien PRO er als veruit de grootste uitkomt op het moment.
pi_221806551
De rechtse partijtjes gaan allemaal buurten bij Brekelmans. Hun bestaan hangt af van stevigheid van ruggengraat van Brekelmans
pi_221806556
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
En gezien de peilingen zou je denken dat binnen de mensen die niet op zoek zijn naar een nieuwe messias de kiezer liever over links wil, aangezien PRO er als veruit de grootste uitkomt op het moment.
Klaver trekt op met de FNV, dat heeft hij slim gedaan. Spekman is een rare kwibus maar hij zegt dingen waar geen speld tussen te krijgen is en lult al die VVD’ers zo onder te talkshowtafel. Ik denk dat velen in het land inmiddels wel door hebben dat ze worden besodemieterd door de VVD. Pro vaart daar wel bij.

En een deel zullen ook gewoon mensen zijn die teleurgesteld zijn in Jetten en teruggaan naar Pro. Want laten we eerlijk zijn, Jetten is vooralsnog totaal ongeschikt voor die rol.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:12:36 #255
38496 Perrin
pi_221806565
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Dus ja wat moet je dan.
We hebben behoefte aan vakmanschap mét visie, ervaring mét veranderingsbereidheid, bestuur mét een kompas.

'De alternatieven zijn erger' mag geen excuus worden om een systeem dat vastloopt als enige realistische optie te blijven zien.

Vakmanschap zonder richting brengt je uiteindelijk ook nergens.
pi_221806576
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Dus misschien een idee om voor veel langere termijnen te gaan? Als we nou van 4 naar 8 jaar gaan is er meer ruimte voor lange termijn plannen.

Of misschien juist voor grote themas bindende referenda houden. Zodat op die manier sneller impasses worden doorbroken.

Tenminste ik ben niet zo voor referenda ik vind een binaire keuze niet passen bij grote thema's. Ik denk ook dat ze te makkelijk te beinvloeden zijn door de waan van de dag.

In elk geval dit systeem dat uitgetekend is door Thorbecke is uiteraard aan een grote update toe.
De politiek is momenteel gewoon een zwijnenstal en men is het nergens over eens. Wellicht een zwaargewicht met een zakenkabinet dat schoon schip maakt en van daaruit verder zien.

Net zoals hoe de Italianen uiteindelijk Draghi een paar jaar hebben laten puinruimen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:22:28 #257
38496 Perrin
pi_221806619
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:14 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De politiek is momenteel gewoon een zwijnenstal en men is het nergens over eens. Wellicht een zwaargewicht met een zakenkabinet dat schoon schip maakt en van daaruit verder zien.

Net zoals hoe de Italianen uiteindelijk Draghi een paar jaar hebben laten puinruimen.
Als de politiek vastloopt, is het verleidelijk te hopen dat een zwaargewicht de boel weer vlot trekt.

Vergrijzing, woningnood, defensie, energie, infrastructuur en overheidsfinanciën vragen om keuzes, koersvastheid en consequente uitvoering.

We hebben in ieder geval een politiek systeem nodig dat richting kan bepalen, moeilijke keuzes durft te maken en die ook volhoudt. Goed bestuur zou de regel moeten zijn, niet de gelukkige uitzondering.

Wat we ons zeker niet meer kunnen veroorloven, is structureel zwakke politieke leiding. Hopelijk kan dat met een beter democratisch systeem en niet enkel met één redder.
pi_221806628
Van Baarle :O
pi_221806632
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:22 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als de politiek vastloopt, is het verleidelijk te hopen dat een zwaargewicht de boel weer vlot trekt.

Vergrijzing, woningnood, defensie, energie, infrastructuur en overheidsfinanciën vragen om keuzes, koersvastheid en consequente uitvoering.

We hebben in ieder geval een politiek systeem nodig dat richting kan bepalen, moeilijke keuzes durft te maken en die ook volhoudt. Goed bestuur zou de regel moeten zijn, niet de gelukkige uitzondering.

Wat we ons zeker niet meer kunnen veroorloven, is structureel zwakke politieke leiding. Hopelijk kan dat met een beter democratisch systeem en niet enkel met één redder.
Hoe zie jij een 'beter democratisch systeem'?
pi_221806634
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:24 schreef dennis_b het volgende:
Van Baarle :O
Alleen maar gezever over moslims en Gaza.
pi_221806638
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:25 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Alleen maar gezever over moslims en Gaza.
Keijzer ook over de islam.
Groot deel van de bijdrage van SGP ging er ook over.

Keijzer vind ik overigens nog een van de meest irritante lui die er daar rondlopen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:33:54 #262
38496 Perrin
pi_221806677
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik heb hier natuurlijk niet de blauwdruk voor een nieuw democratisch systeem. Ik probeer vooral de contouren te schetsen van wat er volgens mij nodig is.

Ons probleem is niet een gebrek aan democratie, maar een bestel waarin besluitvorming, coalitievorming en uitvoering zoveel veto- en compromismomenten kennen dat echte koerswijzigingen steeds moeilijker worden. We zijn goed geworden in polderen en bijsturen maar slecht in richting bepalen, moeilijke keuzes maken en die volhouden.

Ik geloof niet in een sterke president of een nieuwe 'redder', maar in het versterken van het parlementaire stelsel zelf: een sterker mandaat voor het kabinet, meer bestuurlijke ruimte, strategischere regeerakkoorden en minder versnippering. Daartegenover moeten parlementaire controle, onafhankelijke instituties en verantwoording juist sterker worden.

Ook daarvoor hoeven we het wiel niet uit te vinden. Zweden heeft een prima langetermijnbegrotingsbeleid en Frankrijk heeft goede manieren om te veel macht rond één leider te managen. Onze eigen geschiedenis laat ook zien dat instituties kunnen veranderen als de omstandigheden daarom vragen.

De vraag is, hoop ik, niet hoe we een 'Draghi' vinden, maar hoe we de slagvaardigheid die zo iemand tijdelijk zou kunnen brengen structureel in ons stelsel verankeren, zonder de democratische controle te verliezen.

Ik heb daar (uiteraard) niet alle antwoorden op. Maar de richting lijkt me helder: niet minder democratie, maar een democratie die beter kan beslissen, uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:35:29 #263
38496 Perrin
pi_221806685
Jezus, Dijk met zijn vingergewapper. Puur stemmingmakerij.
pi_221806687
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:26 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Keijzer ook over de islam.
Groot deel van de bijdrage van SGP ging er ook over.

Keijzer vind ik overigens nog een van de meest irritante lui die er daar rondlopen.
Kunnen we Keijzer niet gewoon burgemeester van Sint Eustatius maken, zijn we er hier van verlost.
pi_221806690
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:35 schreef Perrin het volgende:
Jezus, Dijk met zijn vingergewapper. Puur stemmingmakerij.
Dijk is de mannelijke Agnes Kant.
pi_221806698
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat de kamer verplicht vier jaar blijft zitten. Eens gekozen blijft vier jaar gekozen.
Dat haalt partijen uit de permanente campagnestand. En houdt het land bestuurbaar.
pi_221806707
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:08 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dit soort denken, gebaseerd op peilingen, maakt juist dat partijen full continu in de campagnestand blijven.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:41:30 #268
38496 Perrin
pi_221806717
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:39 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dit soort denken, gebaseerd op peilingen, maakt juist dat partijen full continu in de campagnestand blijven.
Bingo. We zijn allemaal schuldig aan die hijgerigheid.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:42:55 #269
38496 Perrin
pi_221806723
Ik herhaal: "U blijft zich herhalen".
pi_221806735
Klaver moet veel meer druk zetten. Het kabbelt maar wat. Stuur ze gewoon weg.
pi_221806740
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:35 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Kunnen we Keijzer niet gewoon burgemeester van Sint Eustatius maken, zijn we er hier van verlost.
Dat kun je de mensen van St Eustatius niet aan doen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:44:49 #272
38496 Perrin
pi_221806742
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:43 schreef Spablauw214 het volgende:
Klaver moet veel meer druk zetten. Het kabbelt maar wat. Stuur ze gewoon weg.
Als het uiteindelijk in de soep loopt is dat voor PRO waarschijnlijk electoraal prima.
pi_221806748
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:44 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Dat kun je de mensen van St Eustatius niet aan doen.
Het doel heiligt de middelen. De vorige bestuurder die we stuurden dreigden ze met hooivorken de zee in te jagen. Stel je dat voor bij Mona. Had wel mooie televisie opgeleverd.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:47:13 #274
38496 Perrin
pi_221806756
Klaver neemt even een energie-gelletje. Politiek is topsport.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:49:19 #275
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_221806765
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:22 schreef Perrin het volgende:

[..]

duidelijk stelling innemen dat is een politieke dood , dat weet Jetten ,

Mijn moeder zei altijd , veel beloven en weinig geven doet alle sukkels in vrede leven

En verder gaat politiek door met het volproppen van Nederland met opvangkampen voor arbeidsmigranten en het uitbetalen van dwangsommen zodat de arbeidsmigranten hun leningen thuis af kunnen lossen
pi_221806790
Als zelfs Wilders, de ironie uiteraard, om leiderschap vraagt. Tsja...
pi_221806792
Het vertrouwen in het premierschap van Jetten wordt hier eigenlijk impliciet opgezegd.
pi_221806807
Dat Wilders vandaag nog zinnige dingen zou zeggen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:55:41 #279
38496 Perrin
pi_221806811
Wilders in zijn element. Blijft een van de beste debaters in de zaal.
pi_221806818
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:55 schreef Perrin het volgende:
Wilders in zijn element.
Hij heeft in alle eerlijkheid gelijk.

Jetten praat veel, zegt weinig, maar heeft geen meerderheid voor zijn begroting.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:57:42 #281
38496 Perrin
pi_221806828
Ouch.
pi_221806830
Ik denk inderdaad dat het continue kortetermijndenken en de constante campagnestand niet bevorderlijk zijn.

Dat een kabinet vier jaar blijft zitten, zou op zich een stap kunnen zijn. Geen tussentijdse verkiezingen, maar doorgaan, ook als het moeilijk is.
Zit daarin niet een beetje het gevaar van wat je nu ziet, dat zoeken naar meerderheden, stilstand omdat er niet echt dingen aangepakt worden omdat de vier jaar uitgezeten moet worden?

Ik denk wel dat het belangrijk is dat er meer naar de lange termijn wordt gekeken en dat beleid dat voor de langere termijn wordt uitgestippeld op de een of andere manier een bescherming krijgt om door te gaan, ook bij een ander kabinet.

@Perrin ik ken de politiek vna Zweden en Frankrijk niet voldoende om daar iets over te zeggen, maar als ze daar inderdaad goede manieren hebben om een democratie op te tuigen die beter kan beslissen, uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen, lijkt het me een goed idee om daar eens te gaan kijken.
pi_221806841
Frankrijk is een neo-keizerrijk waar de president zeer veel macht heeft en Zweden heeft een éénkamerstelsel waarbij sprake is van samenwerkende blokken die elkaar vasthouden en een gezamenlijke premierskandidaat steunen.
pi_221806849
Loopt Jetten nou te geilen op Klaver of wat is dit voor rare opmerking
  donderdag 17 september 2026 @ 12:02:23 #285
38496 Perrin
pi_221806850
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk inderdaad dat het continue kortetermijndenken en de constante campagnestand niet bevorderlijk zijn.

Dat een kabinet vier jaar blijft zitten, zou op zich een stap kunnen zijn. Geen tussentijdse verkiezingen, maar doorgaan, ook als het moeilijk is.
Zit daarin niet een beetje het gevaar van wat je nu ziet, dat zoeken naar meerderheden, stilstand omdat er niet echt dingen aangepakt worden omdat de vier jaar uitgezeten moet worden?

Ik denk wel dat het belangrijk is dat er meer naar de lange termijn wordt gekeken en dat beleid dat voor de langere termijn wordt uitgestippeld op de een of andere manier een bescherming krijgt om door te gaan, ook bij een ander kabinet.

@:Perrin ik ken de politiek vna Zweden en Frankrijk niet voldoende om daar iets over te zeggen, maar als ze daar inderdaad goede manieren hebben om een democratie op te tuigen die beter kan beslissen, uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen, lijkt het me een goed idee om daar eens te gaan kijken.
Precies die mismatch tussen een korte politieke cyclus en problemen die een veel langere adem vragen, is volgens mij de kern van het probleem.

Continuïteit helpt inderdaad alleen als je die tijd ook gebruikt om keuzes te maken. Anders krijg je vooral vier jaar stilstand.

Daarom hebben we dus meer institutionele bescherming voor langetermijnbeleid nodig.

En we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van landen met vergelijkbare problemen die al werkbare oplossingen hebben gevonden voor een aantal (deel)problemen.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:03:54 #286
38496 Perrin
pi_221806859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Frankrijk is een neo-keizerrijk waar de president zeer veel macht heeft en Zweden heeft een éénkamerstelsel waarbij sprake is van samenwerkende blokken die elkaar vasthouden en een gezamenlijke premierskandidaat steunen.
Ik beweer nergens dat Frankrijk of Zweden het ideale systeem hebben: ze laten simpelweg twee heel verschillende manieren zien om bestuurlijke slagkracht te organiseren.

Ik stel ook zeker niet voor om Frankrijk of Zweden te kopiëren, maar om te kijken welke mechanismen elders werken en wat wij daarvan kunnen leren.

Als we alleen naar onze eigen spelregels kijken, zien we vooral waarom verandering moeilijk is. Kijk je verder, dan zie je dat het ook anders kan.
pi_221806869
Er wordt Jetten verweten dat hij geen keuze maakt voor links of rechts, maar zit hij hierbij niet in een houdgreep? Dat hij liever PRO wil kiezen dan JA21, maar dat dat van de VVD niet mag?
  donderdag 17 september 2026 @ 12:07:56 #288
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221806870
Val maar, dit gaat allemaal niet werken. :N
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221806871
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:07 schreef miss_sly het volgende:
Er wordt Jetten verweten dat hij geen keuze maakt voor links of rechts, maar zit hij hierbij niet in een houdgreep? Dat hij liever PRO wil kiezen dan JA21, maar dat dat van de VVD niet mag?
Klopt. Maar dan verwacht je leiderschap van hem. Dat hij zijn vice-premiers en partijleiders bij elkaar haalt en uit deze impasse komt.
pi_221806873
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:08 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Klopt. Maar dan verwacht je leiderschap van hem. Dat hij zijn vice-premiers en partijleiders bij elkaar haalt en uit deze impasse komt.
Daar zitten ze al vanaf het begin in, anders had PRO toen wel al kunnen aansluiten.
pi_221806874
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat de kamer verplicht vier jaar blijft zitten. Eens gekozen blijft vier jaar gekozen.
Dat haalt partijen uit de permanente campagnestand. En houdt het land bestuurbaar.
Heb hier ook wel vaker gepleit. In de basis ben ik hier zeker voor. Er zijn wat mitsen en maren maar zou het niet verkeerd vinden dat we pas aan de tweede Tweede Kamer na Rutte III toe zouden zijn…
pi_221806876
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
We hebben behoefte aan vakmanschap mét visie, ervaring mét veranderingsbereidheid, bestuur mét een kompas.

'De alternatieven zijn erger' mag geen excuus worden om een systeem dat vastloopt als enige realistische optie te blijven zien.

Vakmanschap zonder richting brengt je uiteindelijk ook nergens.
Ik dacht dat jij regelmatig een lans breekt voor het politiek midden. Als je bestuur met visie wil moet je het daar natuurlijk niet van hebben. Het midden zal per definitie een beetje met de winden mee waaien. Beetje klooien met rechts en links.

Dat zie je ook bij dit kabinet. Het liefste willen ze een deal met PvdA voor delen van de begroting en dan weer een deal met JA21 voor andere delen van de begroting. Dat is natuurlijk geen harde keuzes maken dat is een beetje doormodderen.

Misschien moet je zelf ook de moeilijke keuze maken welke politieke stroming nou eigenlijk de toekomst moet hebben.
pi_221806877
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar zitten ze al vanaf het begin in, anders had PRO toen wel al kunnen aansluiten.
Het was al een gevaarlijk experiment vanaf het begin. Ze hebben te hard gehoopt dat PRO/JA21 wel zouden gaan bukken.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:11:29 #294
477768 TweedeKlum
pi_221806879
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Eens maar ja, hoe ga je die partijen dwingen?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_221806883
quote:
2s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bingo. We zijn allemaal schuldig aan die hijgerigheid.
Je kunt peilingen uiteraard verbieden. Ik geloof dat Frankrijk wetten heeft tegen peilingen vlak voor de verkiezingen.
pi_221806889
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:11 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Eens maar ja, hoe ga je die partijen dwingen?
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde TK-samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:17:01 #297
38496 Perrin
pi_221806898
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij regelmatig een lans breekt voor het politiek midden. Als je bestuur met visie wil moet je het daar natuurlijk niet van hebben. Het midden zal per definitie een beetje met de winden mee waaien. Beetje klooien met rechts en links.

Dat zie je ook bij dit kabinet. Het liefste willen ze een deal met PvdA voor delen van de begroting en dan weer een deal met JA21 voor andere delen van de begroting. Dat is natuurlijk geen harde keuzes maken dat is een beetje doormodderen.

Misschien moet je zelf ook de moeilijke keuze maken welke politieke stroming nou eigenlijk de toekomst moet hebben.
Dit is een valse tegenstelling. Het midden is niet per definitie een lauwe optelsom van links en rechts of wat meebewegen met de wind. Er bestaat ook zoiets als het radicale midden: fundamenteel willen veranderen zonder de samenleving uit elkaar te trekken.

Kijk naar de naoorlogse verzorgingsstaat of de Europese samenwerking. Dat waren geen slappe compromissen, maar ingrijpende keuzes met een brede maatschappelijke basis.

De keuze is dus niet: doormodderen in het midden óf naar een politiek uiterste. We hebben nieuwe, soms radicale ideeën nodig én de wijsheid om de samenleving daarin mee te krijgen.

Radicaal in wat je wilt veranderen, gematigd in hoe je het doet. Dát is het radicale midden.
pi_221806902
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
Hoe zou het werken met mensen die een leukere baan kunnen krijgen? Hoe ga je de kamerleden binden aan hun functie?

Misschien ook een idee om wat meer kwalificaties te eisen van bewindspersonen, dat een Faber ooit zo'n functie heeft kunnen bemachtigen laat toch al wel zien dat er veel fout gaat. Zo iemand zou toch direct een MvW om de broek moeten krijgen maar blijkbaar neemt de kamer haar controlerende functie totaal niet serieus. Belangrijker is het politieke spel.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:20:15 #299
477768 TweedeKlum
pi_221806906
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde TK-samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
Ik vind het een mooie gedachte maar ik vrees dat we beter af zijn met een kiesdrempel, ben ik geen fan van maar met die enorme versnippering kunnen we niet anders.
pi_221806908
quote:
17s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit is een valse tegenstelling. Het midden is niet per definitie een lauwe optelsom van links en rechts of wat meebewegen met de wind. Er bestaat ook zoiets als het radicale midden: fundamenteel willen veranderen zonder de samenleving uit elkaar te trekken.

Kijk naar de naoorlogse verzorgingsstaat of de Europese samenwerking. Dat waren geen slappe compromissen, maar ingrijpende keuzes met een brede maatschappelijke basis.

De keuze is dus niet: doormodderen in het midden óf naar een politiek uiterste. We hebben nieuwe, soms radicale ideeën nodig én de wijsheid om de samenleving daarin mee te krijgen.

Radicaal in wat je wilt veranderen, gematigd in hoe je het doet. Dát is het radicale midden.
Het probleem is dat links en rechts momenteel onverenigbaar zijn. Links wil niets aan immigratie doen, rechts wil niet aan de koopkracht van Jan modaal doen. Even gechargeerd, want er zijn wel meer knelpunten. Maar dat maakt dat je vaak als resultaat bij stilstand uitkomt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')