abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221806391
Jetten gaat gigantisch verliezen als hij niet gauw de leiding gaat nemen en een duidelijke route schetst. Je voorziet nu al dat we blijven aanmodderen tot Provinciale Statenverkiezingen en dan krijg je weer een hele andere dynamiek.
pi_221806393
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:38 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Probleem met het CDA is dat de leden vinden dat “het CDA in de regering thuishoort”. Daardoor geven ze veel te veel weg in onderhandelingen en lijkt het altijd alsof er niks is binnengehaald. Nu ook weer, alleen een paar onbeduidende zaken en geen enkele echt belangrijke ministerspost. Henri had zijn huid veel duurder moeten verkopen.
Ze nemen het besturen misschien een beetje te serieus, soms moet je gewoon het spelletje verder doorpakken, doen anderen ook.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:40:51 #228
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221806395
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
Jetten gaat gigantisch verliezen als hij niet gauw de leiding gaat nemen en een duidelijke route schetst. Je voorziet nu al dat we blijven aanmodderen tot Provinciale Statenverkiezingen en dan krijg je weer een hele andere dynamiek.
Visie, leiderschap, keuzes maken. Ze hebben het niet en kunnen het niet.

De huidige politiek heeft geen antwoorden.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221806406
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:40 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als ze nou kiezen voor JA21 dan is dat ook een keuze. Ben ik niet blij mee maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Daar snakken de mensen zo naartoe.

Dit is triest.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:47:02 #230
38496 Perrin
pi_221806421
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Als ze nou kiezen voor JA21 dan is dat ook een keuze. Ben ik niet blij mee maar dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Daar snakken de mensen zo naartoe.

Dit is triest.
Als iedereen iets moet inleveren om iedereen aan boord te houden, wint uiteindelijk niet het beste idee, maar de status quo.

Dan krijg je geen richting, maar middeling. Geen keuzes, maar compromissen tussen keuzes. Geen koerswijziging, maar kleine correcties op een koers die allang niet meer voldoet.

En juist bij structurele vraagstukken als woningmarkt, vergrijzing, migratie, energie, defensie en overheidsfinanciën schiet dat tekort. Je lost structurele problemen niet op met nóg een halve maatregel, uitzondering of compromis.

We zijn meesters geworden in het afkopen van politieke pijn op korte termijn, ten koste van de keuzes die op lange termijn nodig zijn. Zolang iedere echte keuze wordt afgezwakt tot niemand er nog bezwaar tegen heeft, blijft er uiteindelijk weinig richting over.

Een compromis waar niemand tegen is, betekent meestal dat er niets wezenlijks is gekozen.
pi_221806426
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:43 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dit is triest.
Op zich eens.
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen hoe Klaver zich opstelt en hoe Eerdmans dat doet.
Eerdmans wil met zijn gedram nu een keuze forceren.

Ik snap het, maar ik zou, idealistisch en naief als ik ben, nou juist graag zien dat iedereen mee praat en we inderdaad tot compromissen komen in plaats van een zwart-wit keuze tussen rechts of links.

En ik zou het echt onacceptabel vinden als er aan ook maar een van die ideoligische eisen van de SGP voor hun steun op rechts wordt toegegeven. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om niet die route te kiezen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221806427
quote:
1s.gif Op woensdag 16 september 2026 20:44 schreef capricia het volgende:
Eigenlijk hè.. vond ik Schoof een veel betere premier dan Jetten. Schoof werkte hard op dossiers en leek inhoudelijk dingen beter te snappen. Serieuze premier was dat.
Hij zat alleen in een heel beroerde coalitie met de PVV.
Jetten is ook alleen maar bezig met beeldvorming en domme tiktokfilmpjes. Je hebt een minderheidsregering, ga draagvlak creëren en meerderheden smeden. Wat je in je eigen tijd doet en met wie interesseert me niet.

Totaal ongeschikt voor het premierschap. Ik heb altijd gedacht dat Timmermans er te ijdel voor zou zijn, maar Jetten blijkt zo mogelijk nog erger.
pi_221806441
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:47 schreef Perrin het volgende:

[..]
Als iedereen iets moet inleveren om iedereen aan boord te houden, wint uiteindelijk niet het beste idee, maar de status quo.

Dan krijg je geen richting, maar middeling. Geen keuzes, maar compromissen tussen keuzes. Geen koerswijziging, maar kleine correcties op een koers die allang niet meer voldoet.

En juist bij structurele vraagstukken als woningmarkt, vergrijzing, migratie, energie, defensie en overheidsfinanciën schiet dat tekort. Je lost structurele problemen niet op met nóg een halve maatregel, uitzondering of compromis.

We zijn meesters geworden in het afkopen van politieke pijn op korte termijn, ten koste van de keuzes die op lange termijn nodig zijn. Zolang iedere echte keuze wordt afgezwakt tot niemand er nog bezwaar tegen heeft, blijft er uiteindelijk weinig richting over.

Een compromis waar niemand tegen is, betekent meestal dat er niets wezenlijks is gekozen.
Dan kom je toch uit bij een dictatoriale minpres
pi_221806445
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Op zich eens.
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen hoe Klaver zich opstelt en hoe Eerdmans dat doet.
Eerdmans wil met zijn gedram nu een keuze forceren.

Ik snap het, maar ik zou, idealistisch en naief als ik ben, nou juist graag zien dat iedereen mee praat en we inderdaad tot compromissen komen in plaats van een zwart-wit keuze tussen rechts of links.

En ik zou het echt onacceptabel vinden als er aan ook maar een van die ideoligische eisen van de SGP voor hun steun op rechts wordt toegegeven. Dat alleen zou voor mij al een reden zijn om niet die route te kiezen.
PRO en JA21 liggen te ver uit elkaar om samen met de drie partijen in minderheidskabinet tot een gezamenlijk gedragen plan te komen.

Er zijn te veel issues die om een keuze vragen, dan heb ik het ook over keuzes die effect hebben voor komende 10 a 20 jaar. Nu blijven ze bij pleisters plakken en halve oplossingen. Ondertussen weten we niet waar er nieuwe steden worden gebouwd, hoe stikstofproblematiek worden opgelost, hoe we waterkwaliteit gaan verbeteren, hoe we asielvraagstuk gaan aanpakken, hoe toeslagenstelsel wordt veranderd, heb je nog even?...

Dit kost tijd en tijd hebben we niet meer. Het is vijf over twaalf en in Den Haag doen ze alsof het nog half twaalf is.
pi_221806446
quote:

[..]

Niemand heeft een antwoord op de vraag hoe Nederland er over 25 jaar uit moet zien.

Dat zegt eigenlijk al genoeg.
pi_221806450
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:52 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Niemand heeft een antwoord op de vraag hoe Nederland er over 25 jaar uit moet zien.

Je weet ook niet hoe de wereld er dan uitziet he daar moet je ook rekening mee houden
pi_221806460
Vingers in je oren en keihard LALALALA roepen
pi_221806461
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Je weet ook niet hoe de wereld er dan uitziet he daar moet je ook rekening mee houden
Dat klopt maar we blijven nu hangen in een permanente verkiezingscampagne. Regeren is vooruitzien, grote projecten kosten een hoop geld en kunnen decennia duren, maar de politiek kijkt niet verder dan de volgende verkiezingen. Er moeten wel wat fundamentele keuzes gemaakt worden, maar vooralsnog wordt er de laatste 20 jaar vooral op de winkel gepast.
  donderdag 17 september 2026 @ 10:56:01 #239
38496 Perrin
pi_221806465
quote:

[..]

Precies. Zonder richting, visie of stip op de horizon kun je de toekomst niet vormgeven: je kunt alleen het heden beheren.

Dan wordt politiek een eindeloze reeks compromissen, incidenten en lapmiddelen, in plaats van een poging om Nederland ergens naartoe te brengen.
pi_221806471
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:52 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
PRO en JA21 liggen te ver uit elkaar om samen met de drie partijen in minderheidskabinet tot een gezamenlijk gedragen plan te komen.

Er zijn te veel issues die om een keuze vragen, dan heb ik het ook over keuzes die effect hebben voor komende 10 a 20 jaar. Nu blijven ze bij pleisters plakken en halve oplossingen. Ondertussen weten we niet waar er nieuwe steden worden gebouwd, hoe stikstofproblematiek worden opgelost, hoe we waterkwaliteit gaan verbeteren, hoe we asielvraagstuk gaan aanpakken, hoe toeslagenstelsel wordt veranderd, heb je nog even?...

Dit kost tijd en tijd hebben we niet meer. Het is vijf over twaalf en in Den Haag doen ze alsof het nog half twaalf is.
Ik weet dat het moeilijk is.
Maar op stikstof ligt er een goed voorstel waar een meerderheid voor is. Ga daarmee verder.
Voor woningen zijn er ook plannen gepresenteerd en plekken aangewezen waar sneller gebouwd kan worden.
Er zijn al mogelijke stappen. Ik denk dat een echt rechtse keuze geen recht doet aan wat de kiezers willen en Nederland nodig heeft. Juist door het midden, juist met compromissen, moet je hiermee verder. Want louter links noch louter rechts is de oplossing.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221806482
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:56 schreef Perrin het volgende:

[..]
Precies. Zonder richting, visie of stip op de horizon kun je de toekomst niet vormgeven: je kunt alleen het heden beheren.

Dan wordt politiek een eindeloze reeks compromissen, incidenten en lapmiddelen, in plaats van een poging om Nederland ergens naartoe te brengen.
Er zijn sinds de oorlog feitelijk 4 partijen die in wisselende samenstelling de boel bestieren en die al zo lang samenwerken dat de verschillen zo minimaal zijn dat het eigenlijk niet uitmaakt wie de premier levert.

Probleem is zouteloos beleid dat nergens heen gaat, met als resultaat een status quo die ervoor heeft gezorgd dat Nederland letterlijk is vastgelopen. Er zijn te weinig huizen, te weinig artsen, te weinig leraren, te weinig infrastructuur en zo kan ik nog doorgaan.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:00:45 #242
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221806492
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Er zijn sinds de oorlog feitelijk 4 partijen die in wisselende samenstelling de boel bestieren en die al zo lang samenwerken dat de verschillen zo minimaal zijn dat het eigenlijk niet uitmaakt wie de premier levert.

Probleem is zouteloos beleid dat nergens heen gaat, met als resultaat een status quo die ervoor heeft gezorgd dat Nederland letterlijk is vastgelopen. Er zijn te weinig huizen, te weinig artsen, te weinig leraren, te weinig infrastructuur en zo kan ik nog doorgaan.
ze zijn het allemaal samen overal over eens, praten even over de heilzame werking van de hypotheekrenteaftrek, over de verplichtte asielopvang spreidingswet en dat schandalige rondpompen van toeslagen

Dan gaan ze met businessclass excuses aanbieden op Bonaire en daarna gaan ze weer in reces

[ Bericht 5% gewijzigd door michaelmoore op 17-09-2026 11:11:14 ]
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221806495
quote:

[..]

Nee, maar je kunt wel de toekomst helpen vormgeven. Als je een beetje een idee hebt waar je naartoe wil.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_221806496
quote:

[..]

De politiek heeft wel antwoorden maar de kiezer wil dit.
pi_221806497
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Ik weet dat het moeilijk is.
Maar op stikstof ligt er een goed voorstel waar een meerderheid voor is. Ga daarmee verder.
Voor woningen zijn er ook plannen gepresenteerd en plekken aangewezen waar sneller gebouwd kan worden.
Er zijn al mogelijke stappen. Ik denk dat een echt rechtse keuze geen recht doet aan wat de kiezers willen en Nederland nodig heeft. Juist door het midden, juist met compromissen, moet je hiermee verder. Want louter links noch louter rechts is de oplossing.
Je zag gisteren al dat de moslim-LP van Wilders helemaal niemand meer triggert. We zijn nu op het punt gekomen dat mensen gewoon een huis, betaalbare boodschappen, energie en brandstof willen. Wat eigenlijk heel basale dingen zijn. Het zou toch mogelijk moeten zijn om een brede meerderheid te vinden om daar serieuze stappen in te zetten.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:02:21 #246
38496 Perrin
pi_221806498
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 10:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]

Dat is precies de kern. Decennialang hebben we een land beheerd dat steeds minder werd geleíd.

Ondertussen stapelen de gevolgen zich op: een vastgelopen woningmarkt, schaarse publieke voorzieningen, personeelstekorten en overbelaste infrastructuur.

Het probleem is niet dat er niets gebeurt, maar dat we binnen dezelfde politieke structuren en compromismechanismen blijven sleutelen aan symptomen, terwijl de structurele problemen blijven bestaan.

En dan dringt de ongemakkelijke vraag zich op: wie gelooft er nog werkelijk dat precies dezelfde partijen en processen nu wél de doorbraak gaan leveren die ze decennialang niet hebben weten te realiseren?

Als hetzelfde instrumentarium steeds tekortschiet, moeten we misschien niet alleen het probleem, maar ook het instrumentarium zelf ter discussie stellen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:05:11 #247
38496 Perrin
pi_221806512
Klaver is in vorm trouwens.
pi_221806514
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:05 schreef Perrin het volgende:
Klaver is in vorm trouwens.
Neemt tientallen pingels voor een leeg doel. Jetten is afwezig ;(
  donderdag 17 september 2026 @ 11:05:52 #249
323876 michaelmoore
begint U ook een voedselbos
pi_221806515
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:01 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je zag gisteren al dat de moslim-LP van Wilders helemaal niemand meer triggert.
We zijn nu op het punt gekomen dat mensen gewoon een huis, betaalbare boodschappen, energie en brandstof willen.
Wat eigenlijk heel basale dingen zijn.
Het zou toch mogelijk moeten zijn om een brede meerderheid te vinden om daar serieuze stappen in te zetten.
een huis bouwen , toch niet in het groen??
AI-overzicht Volgens onderzoeken behoren autonome, gezonde westerse ouderen met een goed pensioen tot meest tevreden mensen ter wereld. Deze combinatie van factoren zorgt voor een hoog welzijn.
pi_221806519
quote:
2s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:02 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dat is precies de kern. Decennialang hebben we een land beheerd dat steeds minder werd geleíd.

Ondertussen stapelen de gevolgen zich op: een vastgelopen woningmarkt, schaarse publieke voorzieningen, personeelstekorten en overbelaste infrastructuur.

Het probleem is niet dat er niets gebeurt, maar dat we binnen dezelfde politieke structuren en compromismechanismen blijven sleutelen aan symptomen, terwijl de structurele problemen blijven bestaan.

En dan dringt de ongemakkelijke vraag zich op: wie gelooft er nog werkelijk dat precies dezelfde partijen en processen nu wél de doorbraak gaan leveren die ze decennialang niet hebben weten te realiseren?

Als hetzelfde instrumentarium steeds tekortschiet, moeten we misschien niet alleen het probleem, maar ook het instrumentarium zelf ter discussie stellen.
Ja. Ik heb allang niet meer het vertrouwen dat CDA, VVD, Pro en D66 het schip gaan vlottrekken. Echter is de afgelopen jaren wel gebleken dat dit, ondanks alles, wel de enige partijen lijken te zijn die doorgaans capabele bewindspersonen kunnen leveren, itt die kneuzenkermis onder Schoof of die LPF-idioten.

Dus ja wat moet je dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')