abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221806790
Als zelfs Wilders, de ironie uiteraard, om leiderschap vraagt. Tsja...
pi_221806792
Het vertrouwen in het premierschap van Jetten wordt hier eigenlijk impliciet opgezegd.
pi_221806807
Dat Wilders vandaag nog zinnige dingen zou zeggen.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:55:41 #279
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_221806811
Wilders in zijn element. Blijft een van de beste debaters in de zaal.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_221806818
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:55 schreef Perrin het volgende:
Wilders in zijn element.
Hij heeft in alle eerlijkheid gelijk.

Jetten praat veel, zegt weinig, maar heeft geen meerderheid voor zijn begroting.
  donderdag 17 september 2026 @ 11:57:42 #281
38496 Perrin
pi_221806828
Ouch.
pi_221806830
Ik denk inderdaad dat het continue kortetermijndenken en de constante campagnestand niet bevorderlijk zijn.

Dat een kabinet vier jaar blijft zitten, zou op zich een stap kunnen zijn. Geen tussentijdse verkiezingen, maar doorgaan, ook als het moeilijk is.
Zit daarin niet een beetje het gevaar van wat je nu ziet, dat zoeken naar meerderheden, stilstand omdat er niet echt dingen aangepakt worden omdat de vier jaar uitgezeten moet worden?

Ik denk wel dat het belangrijk is dat er meer naar de lange termijn wordt gekeken en dat beleid dat voor de langere termijn wordt uitgestippeld op de een of andere manier een bescherming krijgt om door te gaan, ook bij een ander kabinet.

@Perrin ik ken de politiek vna Zweden en Frankrijk niet voldoende om daar iets over te zeggen, maar als ze daar inderdaad goede manieren hebben om een democratie op te tuigen die beter kan beslissen, uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen, lijkt het me een goed idee om daar eens te gaan kijken.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221806841
Frankrijk is een neo-keizerrijk waar de president zeer veel macht heeft en Zweden heeft een éénkamerstelsel waarbij sprake is van samenwerkende blokken die elkaar vasthouden en een gezamenlijke premierskandidaat steunen.
pi_221806849
Loopt Jetten nou te geilen op Klaver of wat is dit voor rare opmerking
  donderdag 17 september 2026 @ 12:02:23 #285
38496 Perrin
pi_221806850
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:58 schreef miss_sly het volgende:
Ik denk inderdaad dat het continue kortetermijndenken en de constante campagnestand niet bevorderlijk zijn.

Dat een kabinet vier jaar blijft zitten, zou op zich een stap kunnen zijn. Geen tussentijdse verkiezingen, maar doorgaan, ook als het moeilijk is.
Zit daarin niet een beetje het gevaar van wat je nu ziet, dat zoeken naar meerderheden, stilstand omdat er niet echt dingen aangepakt worden omdat de vier jaar uitgezeten moet worden?

Ik denk wel dat het belangrijk is dat er meer naar de lange termijn wordt gekeken en dat beleid dat voor de langere termijn wordt uitgestippeld op de een of andere manier een bescherming krijgt om door te gaan, ook bij een ander kabinet.

@:Perrin ik ken de politiek vna Zweden en Frankrijk niet voldoende om daar iets over te zeggen, maar als ze daar inderdaad goede manieren hebben om een democratie op te tuigen die beter kan beslissen, uitvoeren en verantwoordelijkheid dragen, lijkt het me een goed idee om daar eens te gaan kijken.
Precies die mismatch tussen een korte politieke cyclus en problemen die een veel langere adem vragen, is volgens mij de kern van het probleem.

Continuïteit helpt inderdaad alleen als je die tijd ook gebruikt om keuzes te maken. Anders krijg je vooral vier jaar stilstand.

Daarom hebben we dus meer institutionele bescherming voor langetermijnbeleid nodig.

En we hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg voorbeelden van landen met vergelijkbare problemen die al werkbare oplossingen hebben gevonden voor een aantal (deel)problemen.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:03:54 #286
38496 Perrin
pi_221806859
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:00 schreef Spablauw214 het volgende:
Frankrijk is een neo-keizerrijk waar de president zeer veel macht heeft en Zweden heeft een éénkamerstelsel waarbij sprake is van samenwerkende blokken die elkaar vasthouden en een gezamenlijke premierskandidaat steunen.
Ik beweer nergens dat Frankrijk of Zweden het ideale systeem hebben: ze laten simpelweg twee heel verschillende manieren zien om bestuurlijke slagkracht te organiseren.

Ik stel ook zeker niet voor om Frankrijk of Zweden te kopiëren, maar om te kijken welke mechanismen elders werken en wat wij daarvan kunnen leren.

Als we alleen naar onze eigen spelregels kijken, zien we vooral waarom verandering moeilijk is. Kijk je verder, dan zie je dat het ook anders kan.
pi_221806869
Er wordt Jetten verweten dat hij geen keuze maakt voor links of rechts, maar zit hij hierbij niet in een houdgreep? Dat hij liever PRO wil kiezen dan JA21, maar dat dat van de VVD niet mag?
  donderdag 17 september 2026 @ 12:07:56 #288
477768 TweedeKlum
De echte Rico is op Zuid.
pi_221806870
Val maar, dit gaat allemaal niet werken. :N
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_221806871
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:07 schreef miss_sly het volgende:
Er wordt Jetten verweten dat hij geen keuze maakt voor links of rechts, maar zit hij hierbij niet in een houdgreep? Dat hij liever PRO wil kiezen dan JA21, maar dat dat van de VVD niet mag?
Klopt. Maar dan verwacht je leiderschap van hem. Dat hij zijn vice-premiers en partijleiders bij elkaar haalt en uit deze impasse komt.
pi_221806873
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:08 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Klopt. Maar dan verwacht je leiderschap van hem. Dat hij zijn vice-premiers en partijleiders bij elkaar haalt en uit deze impasse komt.
Daar zitten ze al vanaf het begin in, anders had PRO toen wel al kunnen aansluiten.
pi_221806874
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat de kamer verplicht vier jaar blijft zitten. Eens gekozen blijft vier jaar gekozen.
Dat haalt partijen uit de permanente campagnestand. En houdt het land bestuurbaar.
Heb hier ook wel vaker gepleit. In de basis ben ik hier zeker voor. Er zijn wat mitsen en maren maar zou het niet verkeerd vinden dat we pas aan de tweede Tweede Kamer na Rutte III toe zouden zijn…
pi_221806876
quote:
9s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:12 schreef Perrin het volgende:

[..]
We hebben behoefte aan vakmanschap mét visie, ervaring mét veranderingsbereidheid, bestuur mét een kompas.

'De alternatieven zijn erger' mag geen excuus worden om een systeem dat vastloopt als enige realistische optie te blijven zien.

Vakmanschap zonder richting brengt je uiteindelijk ook nergens.
Ik dacht dat jij regelmatig een lans breekt voor het politiek midden. Als je bestuur met visie wil moet je het daar natuurlijk niet van hebben. Het midden zal per definitie een beetje met de winden mee waaien. Beetje klooien met rechts en links.

Dat zie je ook bij dit kabinet. Het liefste willen ze een deal met PvdA voor delen van de begroting en dan weer een deal met JA21 voor andere delen van de begroting. Dat is natuurlijk geen harde keuzes maken dat is een beetje doormodderen.

Misschien moet je zelf ook de moeilijke keuze maken welke politieke stroming nou eigenlijk de toekomst moet hebben.
pi_221806877
quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:09 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Daar zitten ze al vanaf het begin in, anders had PRO toen wel al kunnen aansluiten.
Het was al een gevaarlijk experiment vanaf het begin. Ze hebben te hard gehoopt dat PRO/JA21 wel zouden gaan bukken.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:11:29 #294
477768 TweedeKlum
pi_221806879
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:37 schreef PieterDeRijcke het volgende:

[..]
Dat de kamer verplicht vier jaar blijft zitten. Eens gekozen blijft vier jaar gekozen.
Dat haalt partijen uit de permanente campagnestand. En houdt het land bestuurbaar.
Eens maar ja, hoe ga je die partijen dwingen?
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
pi_221806883
quote:
2s.gif Op donderdag 17 september 2026 11:41 schreef Perrin het volgende:

[..]
Bingo. We zijn allemaal schuldig aan die hijgerigheid.
Je kunt peilingen uiteraard verbieden. Ik geloof dat Frankrijk wetten heeft tegen peilingen vlak voor de verkiezingen.
pi_221806889
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:11 schreef TweedeKlum het volgende:

[..]
Eens maar ja, hoe ga je die partijen dwingen?
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde TK-samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:17:01 #297
38496 Perrin
pi_221806898
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:09 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij regelmatig een lans breekt voor het politiek midden. Als je bestuur met visie wil moet je het daar natuurlijk niet van hebben. Het midden zal per definitie een beetje met de winden mee waaien. Beetje klooien met rechts en links.

Dat zie je ook bij dit kabinet. Het liefste willen ze een deal met PvdA voor delen van de begroting en dan weer een deal met JA21 voor andere delen van de begroting. Dat is natuurlijk geen harde keuzes maken dat is een beetje doormodderen.

Misschien moet je zelf ook de moeilijke keuze maken welke politieke stroming nou eigenlijk de toekomst moet hebben.
Dit is een valse tegenstelling. Het midden is niet per definitie een lauwe optelsom van links en rechts of wat meebewegen met de wind. Er bestaat ook zoiets als het radicale midden: fundamenteel willen veranderen zonder de samenleving uit elkaar te trekken.

Kijk naar de naoorlogse verzorgingsstaat of de Europese samenwerking. Dat waren geen slappe compromissen, maar ingrijpende keuzes met een brede maatschappelijke basis.

De keuze is dus niet: doormodderen in het midden óf naar een politiek uiterste. We hebben nieuwe, soms radicale ideeën nodig én de wijsheid om de samenleving daarin mee te krijgen.

Radicaal in wat je wilt veranderen, gematigd in hoe je het doet. Dát is het radicale midden.
pi_221806902
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
Hoe zou het werken met mensen die een leukere baan kunnen krijgen? Hoe ga je de kamerleden binden aan hun functie?

Misschien ook een idee om wat meer kwalificaties te eisen van bewindspersonen, dat een Faber ooit zo'n functie heeft kunnen bemachtigen laat toch al wel zien dat er veel fout gaat. Zo iemand zou toch direct een MvW om de broek moeten krijgen maar blijkbaar neemt de kamer haar controlerende functie totaal niet serieus. Belangrijker is het politieke spel.
  donderdag 17 september 2026 @ 12:20:15 #299
477768 TweedeKlum
pi_221806906
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:15 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het kabinet kan je niet dwingen te blijven zitten. Dus als het kabinet valt moet er in dezelfde TK-samenstelling een nieuwe meerderheid gesmeed worden. Zoals op gemeente- en provinciaal niveau ook gebeurt als het college valt.
Ik vind het een mooie gedachte maar ik vrees dat we beter af zijn met een kiesdrempel, ben ik geen fan van maar met die enorme versnippering kunnen we niet anders.
pi_221806908
quote:
17s.gif Op donderdag 17 september 2026 12:17 schreef Perrin het volgende:

[..]
Dit is een valse tegenstelling. Het midden is niet per definitie een lauwe optelsom van links en rechts of wat meebewegen met de wind. Er bestaat ook zoiets als het radicale midden: fundamenteel willen veranderen zonder de samenleving uit elkaar te trekken.

Kijk naar de naoorlogse verzorgingsstaat of de Europese samenwerking. Dat waren geen slappe compromissen, maar ingrijpende keuzes met een brede maatschappelijke basis.

De keuze is dus niet: doormodderen in het midden óf naar een politiek uiterste. We hebben nieuwe, soms radicale ideeën nodig én de wijsheid om de samenleving daarin mee te krijgen.

Radicaal in wat je wilt veranderen, gematigd in hoe je het doet. Dát is het radicale midden.
Het probleem is dat links en rechts momenteel onverenigbaar zijn. Links wil niets aan immigratie doen, rechts wil niet aan de koopkracht van Jan modaal doen. Even gechargeerd, want er zijn wel meer knelpunten. Maar dat maakt dat je vaak als resultaat bij stilstand uitkomt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')