abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221487396
quote:
Meer ziekenhuizen overwegen late abortussen: 'Emotionele druk groot'
De beroepsvereniging van gynaecologen (NVOG) hoopt dat meer ziekenhuizen in Nederland een gevoelig type abortus gaan uitvoeren. Het gaat om de afbreking van zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week. Abortussen tot 24 weken zijn in Nederland toegestaan, maar zijn maar in een beperkt aantal ziekenhuizen mogelijk.

Volgens de artsen is regionale spreiding noodzakelijk om de zorg toegankelijk te houden. In een verklaring schrijft de NVOG dat verschillende ziekenhuizen overwegen mee te doen aan een proef om de late abortussen uit te voeren.

Het UMCG in Groningen is een van de weinige ziekenhuizen die de zorg al aanbiedt en stelt dat de emotionele en fysieke druk groot is. "Een late abortus is emotioneel heel moeilijk, ook voor onze zorgverleners. Het went nooit. Daarom moeten we dit werk beter verdelen", zegt Sanne Gordijn, hoofd verloskunde in het UMCG.

Vanwege de beperkte mogelijkheden in Nederland wijken sommige vrouwen nu noodgedwongen uit naar Spanje, Groot-Brittannië of sommige staten in de VS. "De NVOG verkent daarom of en hoe ook andere grote ziekenhuizen hun deel van deze zorg kunnen gaan dragen", zegt Gordijn.

Proef
Het OLVG in Amsterdam is een van de ziekenhuizen die overwegen mee te doen aan een proef waarbij zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week worden afgebroken vanwege een 'sociale indicatie'. De zwangerschap is dan bijvoorbeeld ongewenst of ongepland.

Berichtgeving over de proef leidde medio juli tot onrust, schrijft RTV Noord. Volgens Gordijn van het UMCG dachten mensen onterecht dat de regels rond late abortussen zouden veranderen. "Herverdeling van deze zorg betekent niet dat er iets verandert aan het huidige beleid", benadrukt ze.

Een late abortus gebeurt altijd in een ziekenhuis vanwege de medische risico's van een langere zwangerschap. "Na 22 weken is het risico op medische problemen zo groot dat deze zorg wordt begeleid in een ziekenhuis", zegt Gordijn.

Goede zorg belangrijk
Het UMCG benadrukt het belang van goede en zorgvuldige zorg voor zwangere vrouwen die in een moeilijke situatie verkeren. Volgens Gordijn denken vrouwen heel goed na over de beslissing over een abortus.

Samen met de zwangere bespreken zorgverleners en medisch maatschappelijk werkers de situatie en de vervolgstappen. Ze praten daarbij ook over andere keuzes, zoals adoptie. Ook is er psychologische hulp mogelijk.

"De indicatie voor een zwangerschapsbeëindiging is veelal een combinatie van allerlei factoren. Daarbij staat de nood van de zwangere voorop. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen medische en niet-medische indicaties", zegt Gordijn.

Het UMCG wil deze zorg dan ook blijven bieden. "Voor ons staat voorop dat vrouwen die voor deze zorg in aanmerking komen, altijd tijdig toegang hebben tot passende en zorgvuldig georganiseerde zorg", aldus Gordijn.

Enkele honderden
In 2024 werden in Nederland ruim 39.000 abortussen uitgevoerd. 331 daarvan vielen volgens het ministerie van Volksgezondheid tussen de 22ste en 24ste week.

https://nos.nl/artikel/26(...)motionele-druk-groot

In 2024 waren er 331 abortussen tussen de 22ste en 24ste week, zonder onderscheid tussen medische en niet-medische indicatie.
Valt hier nou niets aan te doen? Ik vind het gewoon best veel.
Zonder aan het recht op abortus te willen komen.
Zouden betere adoptiemogelijkheden een idee zijn? Of, indien wel medisch iets mis, een eerdere screening van de, dan nog, foetus?
Behoorlijk heftig ook voor alle betrokkenen. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221487438
Vind op zijn minst dat je er naderhand een medische foto van moet bekijken.
pi_221487445
Zo'n baby merkt daar niks van, die heeft nog geen gevoel en dergelijken.
pindazakje
pi_221487446
Geen idee dat er per jaar zo'n 40.000 kinderen vermoord werden in Nederland, best heftig.
pi_221487454
Adoptiemogelijkheden vind ik helemaal niet zo'n gek idee. Het zijn er inderdaad wel erg veel, maar ik ben vooral heel benieuwd naar de context van de individuele gevallen, de niet-medische dan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:49:58 #6
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487459
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Leg die even uit voor me. Het zenuwstelsel moet nog ontwikkeld worden denk jij of is dit hihi- sarcastisch?
(het was een lange dag)
- vmi voor intimi -
pi_221487484
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:49 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Leg die even uit voor me. Het zenuwstelsel moet nog ontwikkeld worden denk jij of is dit hihi- sarcastisch?
(het was een lange dag)
Dus jij denkt dat die pijn ervaart en denkt shit nu ga ik dood voor m'n geboorte, terwijl ik nog in een buik zit?
Zo werkt het niet.
(en wat was er precies lang aan deze dag)
pindazakje
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:53:40 #8
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487487
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:52 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dus jij denkt dat die pijn ervaart en denkt shit nu ga ik dood voor m'n geboorte, terwijl ik nog in een buik zit?
Zo werkt het niet.
Dat laatste natuurlijk niet he, maar denk niet het geheel ongemerkt aan de foetus voorbij gaat nee.

en mijn sarcasememeter is een beetje overwerkt dus ik dacht ik vraag het even.
- vmi voor intimi -
pi_221487496
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:53 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat laatste natuurlijk niet he, maar denk niet het geheel ongemerkt aan de foetus voorbij gaat nee.

en mijn sarcasememeter is een beetje overwerkt dus ik dacht ik vraag het even.
Een baby in de buik is in een soort van coma, die heeft daar geen actieve herinneringen aan (zoals Mark Rutte).
Een dier tijdens de slacht zal zich veel bewuster zijn van zijn dood. Of een geboren baby die geslacht wordt (maar dat laatste gebeurt in de praktijk niet)

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyaenidae op 02-08-2026 18:03:26 ]
pindazakje
  zondag 2 augustus 2026 @ 18:00:55 #10
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221487527
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:48 schreef DrRobotnik het volgende:
Geen idee dat er per jaar zo'n 40.000 kinderen vermoord werden in Nederland, best heftig.
En 166.000 geboren, dat is ook een bijzonder groot percentage en slechts 4,6% tot 7% is om basis van medische redenen.

Zeker in de categorie na 20 weken zouden doctoren en abortusplegers vervolgt moeten worden voor moord als het niet om medische redenen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221487529
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Een baby in de buik is in een soort van coma, die heeft daar geen actieve herinneringen aan (zoals Mark Rutte).
_O-
pi_221487575
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Is 'niets merken van het geplande doodgaan' dan de enige maatstaf?

Ik bedoel ... Iemand in diens slaap goed gemikt doodschieten, daar merkt diegene ook niets van. Lijkt me dus niet echt een goede belangrijkste maatstaf om iemand of iets wel of niet dood te mogen maken.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 18:07:27 #13
236264 crew  capricia
pi_221487595
Ik vind het gewoon zo veel. 331 late abortussen.
Kan me overigens heel goed voorstellen dat een ziekenhuis dit soort ingrepen wil spreiden naar ook andere ziekenhuizen. Je zou dit maar met zijn tweeën of zo voor je rekening moeten nemen.
- Goethe, “Faust”
pi_221487607
Beter abortus dan een kind terwijl je er niet klaar voor bent of het gewoon niet aan kan. Zouden een hoop mensen moeten doen.
pi_221487683
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik bedoel ... Iemand in diens slaap goed gemikt doodschieten, daar merkt diegene ook niets van. Lijkt me dus niet echt een goede belangrijkste maatstaf om iemand of iets wel of niet dood te mogen maken.
Goed punt, maar als je het zo bekijkt zou abortus helemaal niet meer mogelijk zijn?
En is het de vraag of je nog wel zomaar planten of onkruid uit de grond mag trekken.
pindazakje
  zondag 2 augustus 2026 @ 18:34:11 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221487841
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom vinden we het erg dat iemand dood gaat?

Omdat:
-Die persoon zelf nog allerlei wensen had die hij niet meer vervuld kan zien
-We die persoon het leed willen besparen
-Die persoon vrienden en familie heeft die om hem geven
-Die persoon een mate van betekenis heeft in de samenleving

Bij een foetus is dat allemaal niet aan de orde. Dus het is van veel mensen nogal een rare obsessie om zich daar heel druk om te gaan maken.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 18:41:54 #17
5428 crew  miss_sly
pi_221487903
Het meerendeel van de mate abortussen is om medische redenen. Dat betreft dan eigenlijk altijd niet met het leven verenigbare aandoeningen die met de 20-weken echo worden gevonden. Vaak zijn die ook niet eerder te signaleren bij eerdere screenings. Dus als je bij de 20-weken echo dat nieuws krijgt, worden daar nog extra onderzoeken naar gedaan en worden gesprekken gehouden en moeten mensen nog even nadenken en ben je zo twee-drie weken verder. Ik ben bang dat daar voorlopig met de huidige mogelijkheden niet veel aan zal kunnen veranderen.

Wat betreft de niet-medische redenen: het betreft dan dus vaak kwetsbare vrouwen, wat kan betekenen uit een streng-religieuze omgeving, in een gewelddadige relatie, heel late ontdekking, enz., die eerder niet echt de mogelijkheid hadden.

Nadeel van adoptie is dat je dus van een vrouw eist dat ze haar lichaam met alle risico’s van dien ter beschikking stelt om een kind op de wereld te zetten dat ze niet wil. Adoptiekinderen kunnen ook veel problemen ondervinden van het feit dat ze geadopteerd zijn. Het is dus ook niet per se een geweldige oplossing voor alle betrokkenen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221488041
Oplossing is om de geslachtsecho pas na de abortusgrens te zetten.
pi_221488045
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:07 schreef capricia het volgende:
Kan me overigens heel goed voorstellen dat een ziekenhuis dit soort ingrepen wil spreiden naar ook andere ziekenhuizen. Je zou dit maar met zijn tweeën of zo voor je rekening moeten nemen.
Vorig topic nooit gelezen? Of voel jij je genoodzaakt oud nieuws nog een keer op te rakelen?
NWS / Ziekenhuizen gaan late abortussen tussen 22 en 24 weken uitvoeren
pi_221488056
Onbegrijpelijk dat mensen beweren zich te mogen bemoeien met dergelijke keuzes van een ander. Althans , zo komt het wel over. "Jij MOET dat kind ter wereld laten komen. Had je je maar eerder moeten bedenken."
"Je kunt het kind altijd nog weggeven"
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:11:46 #21
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221488145
quote:
17s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:59 schreef spectrumanalyser het volgende:
Onbegrijpelijk dat mensen beweren zich te mogen bemoeien met dergelijke keuzes van een ander. Althans , zo komt het wel over. "Jij MOET dat kind ter wereld laten komen. Had je je maar eerder moeten bedenken."
"Je kunt het kind altijd nog weggeven"
En op een of andere manier heel begaan schijnt te zijn met een identiteitsloze klomp cellen dat geen bewustzijn heeft en verder niemand kent laat staan mist.
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:30:54 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488333
quote:
Ja, dat zei je al ja. Zonder onderscheid te maken naar medisch en niet medisch ook nog eens. Dat kan natuurlijk niet c.q. slaat nergens op. Als ze allemaal medisch zijn kan dat niet minder, nee.

En we WETEN sowieso dat het ongeveer alleen medisch is. Vrouwen wijken namelijk uit naar het buitenland voor de niet medische gevallen.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:31:46 #23
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488344
Bizar, echt bizar. We zijn helemaal van de pot gerukt in dit land.
Page not found.
pi_221488463
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:08 schreef kun_bbongal het volgende:
Beter abortus dan een kind terwijl je er niet klaar voor bent of het gewoon niet aan kan. Zouden een hoop mensen moeten doen.
Wat een bullshit argument toch weer.
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:46:39 #25
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488500
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:31 schreef Redlipslayd het volgende:
Bizar, echt bizar. We zijn helemaal van de pot gerukt in dit land.
We zijn vd pot gerukt dat we medische abortussen uitvoeren? Serieus?
pi_221488502
Ik ben absoluut niet tegen abortus, met name vanuit medische overwegingen, maar die 24 weken grens vind ik wel bedenkelijk hoor.

Ook omdat ik zelf met 27 weken geboren ben, weliswaar met de nodige levenslange beperkingen maar desondanks levensvatbaar (dat blijkt :P ) en functionerend in de maatschappij.

Nu ben ik ruim 40 jaar geleden geboren maar het schijnt dat tegenwoordig ook baby’s die met 24 weken worden geboren prima geholpen kunnen worden zodat ze zelfs zonder beperkingen oud kunnen worden.

Met andere woorden; dan spreek je al echt over een levensvatbaar mensje met alles er al op en aan, alleen nog niet volledig ontwikkeld.

Daarom vind ik iets meer terughoudendheid wel op zijn plaats bij late abortussen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:48:18 #27
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488514
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:46 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
We zijn vd pot gerukt dat we medische abortussen uitvoeren? Serieus?
Ja, zo laat nog een abortus uitvoeren is ziek en van de pot gerukt. Dit is gewoon moord.
Page not found.
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:49:15 #28
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488520
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben absoluut niet tegen abortus, met name vanuit medische overwegingen, maar die 24 weken grens vind ik wel bedenkelijk hoor.

Ook omdat ik zelf met 27 weken geboren ben, weliswaar met de nodige levenslange beperkingen maar desondanks levensvatbaar en functionerend in de maatschappij.

Nu ben ik ruim 40 jaar geleden geboren maar het schijnt dat tegenwoordig ook baby’s die met 24 weken worden geboren prima geholpen kunnen worden zodat ze zelfs zonder beperkingen oud kunnen worden.

Met andere woorden; dan spreek je al echt over een levensvatbaar mensje met alles er al op en aan, alleen nog niet volledig ontwikkeld.

Daarom vind ik iets meer terughoudendheid wel op zijn plaats bij late abortussen.
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:30 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Ja, dat zei je al ja. Zonder onderscheid te maken naar medisch en niet medisch ook nog eens. Dat kan natuurlijk niet c.q. slaat nergens op. Als ze allemaal medisch zijn kan dat niet minder, nee.

En we WETEN sowieso dat het ongeveer alleen medisch is.
Vrouwen wijken namelijk uit naar het buitenland voor de niet medische gevallen.
Jij bent tegen medische abortussen? Waarom?
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:50:12 #29
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488536
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:48 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Ja, zo laat nog een abortus uitvoeren is ziek en van de pot gerukt. Dit is gewoon moord.
Medische redenen he?
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:54:39 #30
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488571
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:50 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Medische redenen he?
quote:
Proef
Het OLVG in Amsterdam is een van de ziekenhuizen die overwegen mee te doen aan een proef waarbij zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week worden afgebroken vanwege een 'sociale indicatie'. De zwangerschap is dan bijvoorbeeld ongewenst of ongepland.
Wat is hier medisch aan? Gewoon de benen lopen spreiden en niet met de gevolgen kunnen omgaan. Idem dito voor de loser die zijn lapzwans erin heeft gestopt. Niks medisch aan.
Page not found.
pi_221488599
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:49 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
[..]
Jij bent tegen medische abortussen? Waarom?
Ik kan niet over alle abortussen individueel oordelen, als een kindje echt niet levensvatbaar is dan vind ik ook een late abortus te verantwoorden ja.

Maar voor down syndroom of spina bifida vind ik dat persoonlijk weer niet. Maar dat is mijn mening hé, andere mensen denken daar misschien anders over.

Ik ben ook biased omdat ik met bepaalde levenslange beperkingen leef en er niet een minder leven door heb. Mensen zijn soms nogal snel geneigd te denken dat je met een bepaalde handicap geen kwaliteit van leven kan hebben.

Maar nogmaals, misschien is dat mijn eigen tunnelvisie.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zondag 2 augustus 2026 @ 19:58:52 #32
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488603
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:54 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
[..]
Wat is hier medisch aan? Gewoon de benen lopen spreiden en niet met de gevolgen kunnen omgaan. Idem dito voor de loser die zijn lapzwans erin heeft gestopt. Niks medisch aan.
Dat is eventueel IN DE TOEKOMST he? Niet bij de 331 waar TS het over heeft.

Daarnaast is abortus tot en met de 24e week al tijden toegestaan. Daar verandert niks aan.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 2 augustus 2026 @ 19:59:06 #33
284411 crew  heywoodu
pi_221488604
quote:
Ik vind het juist heel weinig, 331 late abortussen in een heel jaar in een land met 17-18 miljoen mensen :@
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:01:16 #34
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488631
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Vorig topic nooit gelezen? Of voel jij je genoodzaakt oud nieuws nog een keer op te rakelen?
Verder is deze discussie inderdaad al eerder gevoerd.
pi_221488664
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:54 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
[..]
De gevolgen zijn enorm, iemand laat heus niet voor de grap even een zwangerschap onderbreken van 23 weken. Je praat poep.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 20:06:12 #36
236264 crew  capricia
pi_221488667
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:58 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De OP heeft een NOS-artikel van vandaag.
Vind je het niet leuk? Sluit je dit topic en ga je naar een topic wat je wel bevalt.
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:07:26 #37
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488675
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:05 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
De gevolgen zijn enorm, iemand laat heus niet voor de grap even een zwangerschap onderbreken van 23 weken. Je praat poep.
Nou, nee. Jij praat poep.
Page not found.
pi_221488676
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:06 schreef capricia het volgende:

[..]
De OP heeft een NOS-artikel van vandaag.
Vind je het niet leuk? Sluit je dit topic en ga je naar een topic wat je wel bevalt.
Je hoeft niet elk NOS-artikel hier te plempen, dat snap je zelf wel. Waar was je in het vorige topic?
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:11:54 #39
486919 Swango
Just saying
pi_221488704
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:08 schreef kun_bbongal het volgende:
Dit is eigenlijk wel waar, maar toch triest dat het zo laat in de zwangerschap nog gebeurt. Zo'n kleintje 'speelt' al in de buik, trappelt met de beentjes. Er zal vaak wel een heftige reden achter zitten dat vrouwen zo laat in de zwangerschap nog tot zo'n zware beslissing komt.
Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw met zo'n vergevorderde zwangerschap voor een abortus kiest omdat anders een vakantie niet door kan gaan.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:12:18 #40
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_221488708
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Je hoeft niet elk NOS-artikel hier te plempen, dat snap je zelf wel. Waar was je in het vorige topic?
Daar was ze volgens mijn herinnering gewoon óók.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 20:13:20 #41
236264 crew  capricia
pi_221488719
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:07 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Als ik daar een topic over wil openen, is dat mijn zaak. :P

Aan jou de keuze om er wel of niet voeding aan te geven.
- Goethe, “Faust”
pi_221488742
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:11 schreef Swango het volgende:

[..]
Dit is eigenlijk wel waar, maar toch triest dat het zo laat in de zwangerschap nog gebeurt. Zo'n kleintje 'speelt' al in de buik, trappelt met de beentjes. Er zal vaak wel een heftige reden achter zitten dat vrouwen zo laat in de zwangerschap nog tot zo'n zware beslissing komt.
Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw met zo'n vergevorderde zwangerschap voor een abortus kiest omdat anders een vakantie niet door kan gaan.
Precies dat, kan mij echt niet voorstellen dat iemand na echo's van de zwangerschap ineens bedenkt, toch maar niet. Een hele zware indicatie moet je dan hebben.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:16:24 #43
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221488743
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 19:48 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Heb je al die vrouwen al aangeklaagd?
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:17:31 #44
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488749
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:16 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Heb je al die vrouwen al aangeklaagd?
Dat laat ik aan jou over.
Page not found.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:19:21 #45
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221488762
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:17 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Dat laat ik aan jou over.
Nee, ik maak me niet zo druk om een halffabrikaat zonder bewustzijn die verder ook door niemand wordt gekend of gemist.

Het is vooral een soort beheerszucht om je daar mee te willen bemoeien.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:19:28 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_221488763
jA MaQAr WaTT AlS JeE VerKraAccHht BeeNnttt
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:19:58 #47
510771 Redlipslayd
Lippenstiftjunk
pi_221488766
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Nee, ik maak me niet zo druk om een halffabrikaat zonder bewustzijn die verder ook door niemand wordt gekend of gemist.

Het is vooral een soort beheerszucht om je daar mee te willen bemoeien.
Brrrr, engnek. :W
Page not found.
pi_221488796
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:11 schreef Swango het volgende:

[..]
Ons eerste kindje kwam bij de 20 weken echo naar voren dat ‘t hart en de longen niet goed ontwikkeld waren, de kans dat die ‘t zou overleven was heel erg klein. Die is uiteindelijk op 24 weken geboren en binnen 20 minuten na de (hele zware) bevalling gestorven.

Hadden we er maar voor kunnen kiezen.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:25:44 #49
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221488805
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:19 schreef Redlipslayd het volgende:

[..]
Brrrr, engnek. :W
Tja ik lees ook geen enkel argument dan wat hysterisch geschreeuw over moordenaar! en engnek!!
pi_221488831
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]
Ons eerste kindje kwam bij de 20 weken echo naar voren dat ‘t hart en de longen niet goed ontwikkeld waren, de kans dat die ‘t zou overleven was heel erg klein. Die is uiteindelijk op 24 weken geboren en binnen 20 minuten na de (hele zware) bevalling gestorven.

Mijn eerste kleinkindje idem, had een half hartje bleek uit de 20-weken echo. Wel is de bevalling met veel morfine moedwillig opgewekt met 23 weken.
  zondag 2 augustus 2026 @ 20:36:54 #51
486919 Swango
Just saying
pi_221488902
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:24 schreef beefkeek het volgende:

[..]

De beslissing zoals een abortus bij een zwangerschap voorbij de 20 weken is begrijpelijk in deze verdrietige omstandigheden. Wat ontzettend naar dat dit jullie is overkomen.
pi_221488925
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:29 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Mijn eerste kleinkindje idem, had een half hartje bleek uit de 20-weken echo. Wel is de bevalling met veel morfine moedwillig opgewekt met 23 weken.
Mijn broertje heeft dat. Half hart syndroom, HLHS.
Zware operaties na de geboorte gehad. En nu gewoon normaal. Wel iets verminderde conditie. Dus goed op pijl houden.

Voor kinderen zónder extra risicofactoren is de overlevingskans inmiddels zelfs 80%.
pi_221488934
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:36 schreef Swango het volgende:

[..]
De beslissing zoals een abortus bij een zwangerschap voorbij de 20 weken is begrijpelijk in deze verdrietige omstandigheden. Wat ontzettend naar dat dit jullie is overkomen.
Het is enorm traumatisch, sowieso een gewenst kind verliezen tijdens de zwangerschap. Er is nu een ethische grens gesteld van 23 weken voor een partus provocatus.
pi_221488944
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:39 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Mijn broertje heeft dat. Half hart syndroom, HLHS.
Zware operaties na de geboorte gehad. En nu gewoon normaal. Wel iets verminderde conditie. Dus goed op pijl houden.

Voor kinderen zónder extra risicofactoren is de overlevingskans inmiddels zelfs 80%.
Ja, dat las ik toen ook al, behalve dat in het geval van mijn zoon het allemaal per ongeluk zwanger worden en ze waren beiden nog maar net 20 jaar. Heel even ben ik er boos om geweest, want dacht, ga er dan gewoon voor. Maar alle medici om hen heen adviseerde hen anders, te weinig overlevingskans.
pi_221488996
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:43 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Ja, dat las ik toen ook al, behalve dat in het geval van mijn zoon het allemaal per ongeluk zwanger worden en ze waren beiden nog maar net 20 jaar. Heel even ben ik er boos om geweest, want dacht, ga er dan gewoon voor. Maar alle medici om hen heen adviseerde hen anders, te weinig overlevingskans.
Het is heel heftig geweest voor mijn ouders en voor hem, al weet hij er natuurlijk niet veel meer van, van die operaties. Medische kennis en mogelijkheden gaan ook steeds verder vooruit. Wat eerst een doodsvonnis was, is nu gewoon een normaal leven.
Gelukkig.

Verders lijkt me een advies van medici gewoon ook een legitieme reden.
pi_221489012
Maar eh, wat is het probleem nou precies?

Dat abortus om medische reden en abortus om niet-medische reden dezelfde grens van 24 weken kennen? Dat sommige 22 weken oude foetussen wellicht al levensvatbaar geweest zouden zijn (maar aan de andere kant sommige 26 weken foetussen nog niet)?

24 is 24, of dat nou wel of niet medisch is. En die 24 is gebaseerd op medische statistiek, die zich ook in elk geval weer anders vertaalt naar een individuele foetus en zwangerschap. Helaas is dat het gevolg van 'een arbitraire grens stellen in wetgeving', er zullen altijd grensgevallen zijn.
pi_221489013
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:54 schreef Black_Baron het volgende:

[..]
Het is heel heftig geweest voor mijn ouders en voor hem, al weet hij er natuurlijk niet veel meer van, van die operaties. Medische kennis en mogelijkheden gaan ook steeds verder vooruit. Wat eerst een doodsvonnis was, is nu gewoon een normaal leven.
Gelukkig.
Klopt, mijn zoon heeft inmiddels een gezond kindje gekregen, ook te vroeg geboren met 32 weken. Je kunt je misschien voorstellen dat de medici om hem heen toen dachten dat zo'n 19-jarige snotneus zo'n traject met een doodziek pasgeborene niet aan zouden kunnen.
  zondag 2 augustus 2026 @ 21:01:56 #58
486919 Swango
Just saying
pi_221489034
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:40 schreef Firuze60 het volgende:

[..]
Het is enorm traumatisch, sowieso een gewenst kind verliezen tijdens de zwangerschap. Er is nu een ethische grens gesteld van 23 weken voor een partus provocatus.
Dat kan ik me zo goed voorstellen, het is letterlijk een leegte waarmee je met al je verdriet komt te staan.
pi_221489043
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 21:01 schreef Swango het volgende:

[..]
Dat kan ik me zo goed voorstellen, het is letterlijk een leegte waarmee je met al je verdriet komt te staan.
Precies en ik geloof echt niet dat een abortus door medici zomaar wordt gedaan er moet een hele legitieme reden zijn. Praten over moord is belachelijk.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 21:07:37 #60
5428 crew  miss_sly
pi_221489066
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 20:57 schreef probeer het volgende:
Maar eh, wat is het probleem nou precies?

Dat abortus om medische reden en abortus om niet-medische reden dezelfde grens van 24 weken kennen? Dat sommige 22 weken oude foetussen wellicht al levensvatbaar geweest zouden zijn (maar aan de andere kant sommige 26 weken foetussen nog niet)?

24 is 24, of dat nou wel of niet medisch is. En die 24 is gebaseerd op medische statistiek, die zich ook in elk geval weer anders vertaalt naar een individuele foetus en zwangerschap. Helaas is dat het gevolg van 'een arbitraire grens stellen in wetgeving', er zullen altijd grensgevallen zijn.
De stelling die je nog zou kunnen maken is gezien de stand van de medische wetenschap, de grens van 24 weken omlaag zou kunnen naar 22. Hoewel ik denk dat dat bij veel abortussen om medische redenen te kort tijd heeft voor onderzoeken, gesprekken en het nemen van een beslissing na de 20 weken echo.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_221489071
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 21:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
De stelling die je nog zou kunnen maken is gezien de stand van de medische wetenschap, de grens van 24 weken omlaag zou kunnen naar 22. Hoewel ik denk dat dat bij veel abortussen om medische redenen te kort tijd heeft voor onderzoeken, gesprekken en het nemen van een beslissing na de 20 weken echo.
Dat klopt ook, na de 20-weken diagnose van de foetus had mijn zoon en zijn vriendin nog een paar weken bedenktijd.
pi_221489073
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 21:07 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Volgens mij is de levensvatbaarheid van een 22-23 weken oude foetus nog vrij laag hoor. Grote kans op complicaties ed. Daar zijn we volgens mij nog echt niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')