abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221487396
quote:
Meer ziekenhuizen overwegen late abortussen: 'Emotionele druk groot'
De beroepsvereniging van gynaecologen (NVOG) hoopt dat meer ziekenhuizen in Nederland een gevoelig type abortus gaan uitvoeren. Het gaat om de afbreking van zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week. Abortussen tot 24 weken zijn in Nederland toegestaan, maar zijn maar in een beperkt aantal ziekenhuizen mogelijk.

Volgens de artsen is regionale spreiding noodzakelijk om de zorg toegankelijk te houden. In een verklaring schrijft de NVOG dat verschillende ziekenhuizen overwegen mee te doen aan een proef om de late abortussen uit te voeren.

Het UMCG in Groningen is een van de weinige ziekenhuizen die de zorg al aanbiedt en stelt dat de emotionele en fysieke druk groot is. "Een late abortus is emotioneel heel moeilijk, ook voor onze zorgverleners. Het went nooit. Daarom moeten we dit werk beter verdelen", zegt Sanne Gordijn, hoofd verloskunde in het UMCG.

Vanwege de beperkte mogelijkheden in Nederland wijken sommige vrouwen nu noodgedwongen uit naar Spanje, Groot-Brittannië of sommige staten in de VS. "De NVOG verkent daarom of en hoe ook andere grote ziekenhuizen hun deel van deze zorg kunnen gaan dragen", zegt Gordijn.

Proef
Het OLVG in Amsterdam is een van de ziekenhuizen die overwegen mee te doen aan een proef waarbij zwangerschappen tussen de 22ste en 24ste week worden afgebroken vanwege een 'sociale indicatie'. De zwangerschap is dan bijvoorbeeld ongewenst of ongepland.

Berichtgeving over de proef leidde medio juli tot onrust, schrijft RTV Noord. Volgens Gordijn van het UMCG dachten mensen onterecht dat de regels rond late abortussen zouden veranderen. "Herverdeling van deze zorg betekent niet dat er iets verandert aan het huidige beleid", benadrukt ze.

Een late abortus gebeurt altijd in een ziekenhuis vanwege de medische risico's van een langere zwangerschap. "Na 22 weken is het risico op medische problemen zo groot dat deze zorg wordt begeleid in een ziekenhuis", zegt Gordijn.

Goede zorg belangrijk
Het UMCG benadrukt het belang van goede en zorgvuldige zorg voor zwangere vrouwen die in een moeilijke situatie verkeren. Volgens Gordijn denken vrouwen heel goed na over de beslissing over een abortus.

Samen met de zwangere bespreken zorgverleners en medisch maatschappelijk werkers de situatie en de vervolgstappen. Ze praten daarbij ook over andere keuzes, zoals adoptie. Ook is er psychologische hulp mogelijk.

"De indicatie voor een zwangerschapsbeëindiging is veelal een combinatie van allerlei factoren. Daarbij staat de nood van de zwangere voorop. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen medische en niet-medische indicaties", zegt Gordijn.

Het UMCG wil deze zorg dan ook blijven bieden. "Voor ons staat voorop dat vrouwen die voor deze zorg in aanmerking komen, altijd tijdig toegang hebben tot passende en zorgvuldig georganiseerde zorg", aldus Gordijn.

Enkele honderden
In 2024 werden in Nederland ruim 39.000 abortussen uitgevoerd. 331 daarvan vielen volgens het ministerie van Volksgezondheid tussen de 22ste en 24ste week.

https://nos.nl/artikel/26(...)motionele-druk-groot

In 2024 waren er 331 abortussen tussen de 22ste en 24ste week, zonder onderscheid tussen medische en niet-medische indicatie.
Valt hier nou niets aan te doen? Ik vind het gewoon best veel.
Zonder aan het recht op abortus te willen komen.
Zouden betere adoptiemogelijkheden een idee zijn? Of, indien wel medisch iets mis, een eerdere screening van de, dan nog, foetus?
Behoorlijk heftig ook voor alle betrokkenen. :{
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221487438
Vind op zijn minst dat je er naderhand een medische foto van moet bekijken.
pi_221487445
Zo'n baby merkt daar niks van, die heeft nog geen gevoel en dergelijken.
pindazakje
pi_221487446
Geen idee dat er per jaar zo'n 40.000 kinderen vermoord werden in Nederland, best heftig.
pi_221487454
Adoptiemogelijkheden vind ik helemaal niet zo'n gek idee. Het zijn er inderdaad wel erg veel, maar ik ben vooral heel benieuwd naar de context van de individuele gevallen, de niet-medische dan.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:49:58 #6
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487459
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Leg die even uit voor me. Het zenuwstelsel moet nog ontwikkeld worden denk jij of is dit hihi- sarcastisch?
(het was een lange dag)
- vmi voor intimi -
pi_221487484
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:49 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Leg die even uit voor me. Het zenuwstelsel moet nog ontwikkeld worden denk jij of is dit hihi- sarcastisch?
(het was een lange dag)
Dus jij denkt dat die pijn ervaart en denkt shit nu ga ik dood voor m'n geboorte, terwijl ik nog in een buik zit?
Zo werkt het niet.
(en wat was er precies lang aan deze dag)
pindazakje
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 17:53:40 #8
500105 crew  vul_maar_in
Doe je toch wel...
pi_221487487
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:52 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dus jij denkt dat die pijn ervaart en denkt shit nu ga ik dood voor m'n geboorte, terwijl ik nog in een buik zit?
Zo werkt het niet.
Dat laatste natuurlijk niet he, maar denk niet het geheel ongemerkt aan de foetus voorbij gaat nee.

en mijn sarcasememeter is een beetje overwerkt dus ik dacht ik vraag het even.
- vmi voor intimi -
pi_221487496
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:53 schreef vul_maar_in het volgende:

[..]
Dat laatste natuurlijk niet he, maar denk niet het geheel ongemerkt aan de foetus voorbij gaat nee.

en mijn sarcasememeter is een beetje overwerkt dus ik dacht ik vraag het even.
Een baby in de buik is in een soort van coma, die heeft daar geen actieve herinneringen aan (zoals Mark Rutte).
Een dier tijdens de slacht zal zich veel bewuster zijn van zijn dood. Of een geboren baby die geslacht wordt (maar dat laatste gebeurt in de praktijk niet)

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyaenidae op 02-08-2026 18:03:26 ]
pindazakje
  zondag 2 augustus 2026 @ 18:00:55 #10
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_221487527
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:48 schreef DrRobotnik het volgende:
Geen idee dat er per jaar zo'n 40.000 kinderen vermoord werden in Nederland, best heftig.
En 166.000 geboren, dat is ook een bijzonder groot percentage en slechts 4,6% tot 7% is om basis van medische redenen.

Zeker in de categorie na 20 weken zouden doctoren en abortusplegers vervolgt moeten worden voor moord als het niet om medische redenen.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_221487529
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:55 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Een baby in de buik is in een soort van coma, die heeft daar geen actieve herinneringen aan (zoals Mark Rutte).
_O-
pi_221487575
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 17:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Is 'niets merken van het geplande doodgaan' dan de enige maatstaf?

Ik bedoel ... Iemand in diens slaap goed gemikt doodschieten, daar merkt diegene ook niets van. Lijkt me dus niet echt een goede belangrijkste maatstaf om iemand of iets wel of niet dood te mogen maken.
"Pools are perfect for holding water"
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 18:07:27 #13
236264 crew  capricia
pi_221487595
Ik vind het gewoon zo veel. 331 late abortussen.
Kan me overigens heel goed voorstellen dat een ziekenhuis dit soort ingrepen wil spreiden naar ook andere ziekenhuizen. Je zou dit maar met zijn tweeën of zo voor je rekening moeten nemen.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_221487607
Beter abortus dan een kind terwijl je er niet klaar voor bent of het gewoon niet aan kan. Zouden een hoop mensen moeten doen.
pi_221487683
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Ik bedoel ... Iemand in diens slaap goed gemikt doodschieten, daar merkt diegene ook niets van. Lijkt me dus niet echt een goede belangrijkste maatstaf om iemand of iets wel of niet dood te mogen maken.
Goed punt, maar als je het zo bekijkt zou abortus helemaal niet meer mogelijk zijn?
En is het de vraag of je nog wel zomaar planten of onkruid uit de grond mag trekken.
pindazakje
  zondag 2 augustus 2026 @ 18:34:11 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_221487841
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 18:05 schreef probeer het volgende:

[..]

Waarom vinden we het erg dat iemand dood gaat?

Omdat:
-Die persoon zelf nog allerlei wensen had die hij niet meer vervuld kan zien
-We die persoon het leed willen besparen
-Die persoon vrienden en familie heeft die om hem geven
-Die persoon een mate van betekenis heeft in de samenleving

Bij een foetus is dat allemaal niet aan de orde. Dus het is van veel mensen nogal een rare obsessie om zich daar heel druk om te gaan maken.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 18:41:54 #17
5428 crew  miss_sly
pi_221487903
Het meerendeel van de mate abortussen is om medische redenen. Dat betreft dan eigenlijk altijd niet met het leven verenigbare aandoeningen die met de 20-weken echo worden gevonden. Vaak zijn die ook niet eerder te signaleren bij eerdere screenings. Dus als je bij de 20-weken echo dat nieuws krijgt, worden daar nog extra onderzoeken naar gedaan en worden gesprekken gehouden en moeten mensen nog even nadenken en ben je zo twee-drie weken verder. Ik ben bang dat daar voorlopig met de huidige mogelijkheden niet veel aan zal kunnen veranderen.

Wat betreft de niet-medische redenen: het betreft dan dus vaak kwetsbare vrouwen, wat kan betekenen uit een streng-religieuze omgeving, in een gewelddadige relatie, heel late ontdekking, enz., die eerder niet echt de mogelijkheid hadden.

Nadeel van adoptie is dat je dus van een vrouw eist dat ze haar lichaam met alle risico’s van dien ter beschikking stelt om een kind op de wereld te zetten dat ze niet wil. Adoptiekinderen kunnen ook veel problemen ondervinden van het feit dat ze geadopteerd zijn. Het is dus ook niet per se een geweldige oplossing voor alle betrokkenen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')