abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:12:07 #76
486919 Swango
Just saying
pi_221489349
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:11 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Met het woord 'spelen' maak je het emotioneel. Het 'speelt' niet zoals een kind van 4 speelt.

Het is gewoon wat aan het bewegen. Dat bewijst 0.
Niks emotioneel maar een feit.
pi_221489350
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:12 schreef Swango het volgende:

[..]
Niks emotioneel maar een feit.
Het is per definitie geen feit. Het is een interpretatie op wat de foetus aan het doen is.
pi_221489359
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 21:59 schreef Swango het volgende:

[..]
Met de nekplooimeting, vruchtwaterpunctie + bloedtest kan er al vroeg in de zwangerschap geconstateerd worden of het kindje het syndroom van Down heeft, en als het later in de zwangerschap wordt ontdekt, is een abortus mogelijk op medische indicatie. Deze mogelijkheid is er al jaren.

edit: een baby speelt in de baarmoeder, dat zijn geen stuiptrekkingen. Hoe kom je daarbij?
Nee hoor, baby's spelen niet in de baarmoeder. Want baby's zitten per definitie niet in de baarmoeder. Baby's zijn pas baby's op het moment dat ze geboren worden. Daarvoor zijn het foetussen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_221489365
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 21:59 schreef Swango het volgende:

[..]
Met de nekplooimeting, vruchtwaterpunctie + bloedtest kan er al vroeg in de zwangerschap geconstateerd worden of het kindje het syndroom van Down heeft, en als het later in de zwangerschap wordt ontdekt, is een abortus mogelijk op medische indicatie. Deze mogelijkheid is er al jaren.

edit: een baby speelt in de baarmoeder, dat zijn geen stuiptrekkingen. Hoe kom je daarbij?
Wij deden een NIPT test maar die is 99% zeker. Alsnog de reden voor abortus maakt niet uit, als de moeder dat wilt, gebeurd het.

Eerder de vraag is, waar haal jij dat vandaan? Fetuses hebben stuiprekkingen voor spierontwikkeling, daarom schoppen en bewegen ze. Spelen heeft helemaal geen concreet bewijs, ze proberen te ontdekken omdat zintuigen beginnen te werken laat in de zwangerschap.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 22:19:49 #80
236264 crew  capricia
pi_221489376
Hoe zit het trouwens als je bij 28 weken een afwijking ontdekt die niet verenigbaar is met het leven? Bijvoorbeeld dat het kindje geen hersenen heeft.
Dus na die grens van 24 weken.

Dan kan de zwangerschap toch ook nog steeds afgebroken worden, om medische redenen?
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:29:07 #81
486919 Swango
Just saying
pi_221489418
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:16 schreef kun_bbongal het volgende:

[..]
Wij deden een NIPT test maar die is 99% zeker. Alsnog de reden voor abortus maakt niet uit, als de moeder dat wilt, gebeurd het.

Eerder de vraag is, waar haal jij dat vandaan? Fetuses hebben stuiprekkingen voor spierontwikkeling, daarom schoppen en bewegen ze. Spelen heeft helemaal geen concreet bewijs, ze proberen te ontdekken omdat zintuigen beginnen te werken laat in de zwangerschap.
Ik ben pro-abortus maar in een zwangerschap voorbij de 12 á 16 weken kan ik mij niet voorstellen dat een aanstaande moeder daar licht over denkt. Dat was mijn mening, maak er nou niet iets anders van.

Studies hebben geconstateerd dat ongeboren baby's in de baarmoeder 'spelen'. Stuiptrekkingen zijn ongecontroleerde bewegingen, dat is het schoppen ed. van een ongeboren baby niet.

edit: in de post waar je over valt staat het woord spelen duidelijk tussen komma' s.
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:29:41 #82
486919 Swango
Just saying
pi_221489421
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:19 schreef capricia het volgende:
Hoe zit het trouwens als je bij 28 weken een afwijking ontdekt die niet verenigbaar is met het leven? Bijvoorbeeld dat het kindje geen hersenen heeft.

Dan kan de zwangerschap toch ook nog steeds afgebroken worden, om medische redenen?
Ik denk dat dan de bevalling wordt opgewekt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Swango op 02-08-2026 23:03:47 ]
pi_221489426
Uit onderzoek blijkt dat kinderen pas vanaf hun 1ste levensjaar doorkrijgen dat een object of rol iets anders symboliseert. Maar natuurlijk, een foetus 'speelt'. Inflatie van begrippen krijgt zo een nieuw niveau.

Het trappen met de beentjes van een foetus is op geen enkele manier hoe wij 'spelen' classificeren. Het is geen speldynamiek. Maar ach...

Het zal wel :)
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:33:10 #84
486919 Swango
Just saying
pi_221489433
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:31 schreef theunderdog het volgende:
Uit onderzoek blijkt dat kinderen pas vanaf hun 1ste levensjaar doorkrijgen dat een object of rol iets anders symboliseert. Maar natuurlijk, een foetus 'speelt'. Inflatie van begrippen krijgt zo een nieuw niveau.

Het trappen met de beentjes van een foetus is op geen enkele manier hoe wij 'spelen' classificeren. Het is geen speldynamiek. Maar ach...

Het zal wel :)
Hell, het woord spelen staat in die post dan ook tussen komma's ( of aanhalingstekens voor de duidelijkheid )
pi_221489439
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:33 schreef Swango het volgende:

[..]
Hell, het woord spelen staat in die post dan ook tussen komma's.
Ja, leuk. Maar je gebruikte het als argument dat dat een van de redenen zou zijn dat een abortus 'tever' gaat of in elk geval iets is om nog eens extra over na te denken. Waarom dan? omdat het met de beentjes aan het trappelen is?
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:36:01 #86
486919 Swango
Just saying
pi_221489444
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]
Ja, leuk. Maar je gebruikte het als argument dat dat een van de redenen zou zijn dat een abortus 'tever' gaat of in elk geval iets is om nog eens extra over na te denken. Waarom dan? omdat het met de beentjes aan het trappelen is?
Nee, dat deed ik niet, ik nam het mee in mijn verwondering over abortussen in een vergevorderde zwangerschap als keuze zonder medische indicatie.
pi_221489450
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:29 schreef Swango het volgende:

[..]
Ik ben pro-abortus maar in een zwangerschap voorbij de 12 á 16 weken kan ik mij niet voorstellen dat een aanstaande moeder daar licht over denkt. Dat was mijn mening, maak er nou niet iets anders van.

Studies hebben geconstateerd dat ongeboren baby's in de baarmoeder 'spelen'. Stuiptrekkingen zijn ongecontroleerde bewegingen, dat is het schoppen ed. van een ongeboren baby niet.
Mijn vrouw stelde het zelf voor, dus lang niet iedereen doet er moeilijk over.

Welke studies? Er is geen bewijs dat een fetus speelt in de baarmoeder, alleen dat ze bewegingen maken die gecontroleerd zijn. Het is mens eigen dat ze overal een doel in willen zien ookal is er geen bewuste reden voor.
pi_221489452
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:36 schreef Swango het volgende:

[..]
Nee, dat deed ik niet, ik nam het mee in mijn verwondering over abortussen in een vergevorderde zwangerschap als keuze zonder medische indicatie.
Ja precies. En je gebruikte daarbij een 'het 'speelt' zelfs al!!'

Maar lekker in de ontkenningsfase. Dat kan een foetus ook niet. Althans, daarvoor hebben wij geen aanwijzingen.
  zondag 2 augustus 2026 @ 22:37:46 #89
486919 Swango
Just saying
pi_221489456
quote:
0s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:36 schreef kun_bbongal het volgende:

[..]
Mijn vrouw stelde het zelf voor, dus lang niet iedereen doet er moeilijk over.

Welke studies? Er is geen bewijs dat een fetus speelt in de baarmoeder, alleen dat ze bewegingen maken die gecontroleerd zijn. Het is mens eigen dat ze overal een doel in willen zien ookal is er geen bewuste reden voor.
Speelt alsin 'speelt'.
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 22:41:10 #90
5428 crew  miss_sly
pi_221489475
quote:
1s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:19 schreef capricia het volgende:

Nee, wettelijk gezien is de grens ook vanwege een niet met het leven verenigbare aandoening nog steeds 24 weken. Daarvoor is dan ook de 20-weken echo, daar is het meeste op te zien.

Ik ben bang dat bij een dergelijke constatering met 28 weken er niets anders opzit dan de zwangerschap uit te dragen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator zondag 2 augustus 2026 @ 22:58:46 #91
236264 crew  capricia
pi_221489542
quote:
7s.gif Op zondag 2 augustus 2026 22:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Nee, wettelijk gezien is de grens ook vanwege een niet met het leven verenigbare aandoening nog steeds 24 weken. Daarvoor is dan ook de 20-weken echo, daar is het meeste op te zien.

Ik ben bang dat bij een dergelijke constatering met 28 weken er niets anders opzit dan de zwangerschap uit te dragen.
Ik lees van wel. Moest het wel opzoeken. Want het was mij ook onduidelijk.

Een zwangerschap mag na 28 weken medisch worden afgebroken als er sprake is van een categorie 1-situatie: een stoornis van het kind die zo ernstig is dat medische behandeling na de geboorte zinloos is en vaststaat dat het kind kort na de geboorte zal overlijden.

Hier één linkje van onze overheid waaruit blijkt dat ook na 24 weken er afgebroken kan en mag worden :

quote:
Soms blijkt na 24 weken zwangerschap dat een ongeboren kindje 1 of meerdere ernstige aandoeningen heeft. Het kindje zal na de geboorte heel erg veel pijn hebben, die ook niet meer stopt. En er is na de geboorte geen medische behandeling mogelijk. In die gevallen kan een arts samen met de ouders besluiten om de zwangerschap af te breken.
https://www.rijksoverheid(...)ing-bij-pasgeborenen

En het gebeurt ook met enige regelmaat:
https://www.lzalpkcommiss(...)apsafbreking-in-2025

[ Bericht 4% gewijzigd door capricia op 02-08-2026 23:13:21 ]
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')