De beslissing zoals een abortus bij een zwangerschap voorbij de 20 weken is begrijpelijk in deze verdrietige omstandigheden. Wat ontzettend naar dat dit jullie is overkomen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:24 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ons eerste kindje kwam bij de 20 weken echo naar voren dat ‘t hart en de longen niet goed ontwikkeld waren, de kans dat die ‘t zou overleven was heel erg klein. Die is uiteindelijk op 24 weken geboren en binnen 20 minuten na de (hele zware) bevalling gestorven.
Hadden we er maar voor kunnen kiezen.
Mijn broertje heeft dat. Half hart syndroom, HLHS.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:29 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Mijn eerste kleinkindje idem, had een half hartje bleek uit de 20-weken echo. Wel is de bevalling met veel morfine moedwillig opgewekt met 23 weken.
Het is enorm traumatisch, sowieso een gewenst kind verliezen tijdens de zwangerschap. Er is nu een ethische grens gesteld van 23 weken voor een partus provocatus.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:36 schreef Swango het volgende:
[..]
De beslissing zoals een abortus bij een zwangerschap voorbij de 20 weken is begrijpelijk in deze verdrietige omstandigheden. Wat ontzettend naar dat dit jullie is overkomen.
Ja, dat las ik toen ook al, behalve dat in het geval van mijn zoon het allemaal per ongeluk zwanger worden en ze waren beiden nog maar net 20 jaar. Heel even ben ik er boos om geweest, want dacht, ga er dan gewoon voor. Maar alle medici om hen heen adviseerde hen anders, te weinig overlevingskans.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:39 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Mijn broertje heeft dat. Half hart syndroom, HLHS.
Zware operaties na de geboorte gehad. En nu gewoon normaal. Wel iets verminderde conditie. Dus goed op pijl houden.
Voor kinderen zónder extra risicofactoren is de overlevingskans inmiddels zelfs 80%.
Het is heel heftig geweest voor mijn ouders en voor hem, al weet hij er natuurlijk niet veel meer van, van die operaties. Medische kennis en mogelijkheden gaan ook steeds verder vooruit. Wat eerst een doodsvonnis was, is nu gewoon een normaal leven.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:43 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Ja, dat las ik toen ook al, behalve dat in het geval van mijn zoon het allemaal per ongeluk zwanger worden en ze waren beiden nog maar net 20 jaar. Heel even ben ik er boos om geweest, want dacht, ga er dan gewoon voor. Maar alle medici om hen heen adviseerde hen anders, te weinig overlevingskans.
Klopt, mijn zoon heeft inmiddels een gezond kindje gekregen, ook te vroeg geboren met 32 weken. Je kunt je misschien voorstellen dat de medici om hem heen toen dachten dat zo'n 19-jarige snotneus zo'n traject met een doodziek pasgeborene niet aan zouden kunnen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:54 schreef Black_Baron het volgende:
[..]
Het is heel heftig geweest voor mijn ouders en voor hem, al weet hij er natuurlijk niet veel meer van, van die operaties. Medische kennis en mogelijkheden gaan ook steeds verder vooruit. Wat eerst een doodsvonnis was, is nu gewoon een normaal leven.
Gelukkig.
Dat kan ik me zo goed voorstellen, het is letterlijk een leegte waarmee je met al je verdriet komt te staan.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:40 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Het is enorm traumatisch, sowieso een gewenst kind verliezen tijdens de zwangerschap. Er is nu een ethische grens gesteld van 23 weken voor een partus provocatus.
Precies en ik geloof echt niet dat een abortus door medici zomaar wordt gedaan er moet een hele legitieme reden zijn. Praten over moord is belachelijk.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:01 schreef Swango het volgende:
[..]
Dat kan ik me zo goed voorstellen, het is letterlijk een leegte waarmee je met al je verdriet komt te staan.
De stelling die je nog zou kunnen maken is gezien de stand van de medische wetenschap, de grens van 24 weken omlaag zou kunnen naar 22. Hoewel ik denk dat dat bij veel abortussen om medische redenen te kort tijd heeft voor onderzoeken, gesprekken en het nemen van een beslissing na de 20 weken echo.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:57 schreef probeer het volgende:
Maar eh, wat is het probleem nou precies?
Dat abortus om medische reden en abortus om niet-medische reden dezelfde grens van 24 weken kennen? Dat sommige 22 weken oude foetussen wellicht al levensvatbaar geweest zouden zijn (maar aan de andere kant sommige 26 weken foetussen nog niet)?
24 is 24, of dat nou wel of niet medisch is. En die 24 is gebaseerd op medische statistiek, die zich ook in elk geval weer anders vertaalt naar een individuele foetus en zwangerschap. Helaas is dat het gevolg van 'een arbitraire grens stellen in wetgeving', er zullen altijd grensgevallen zijn.
Dat klopt ook, na de 20-weken diagnose van de foetus had mijn zoon en zijn vriendin nog een paar weken bedenktijd.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De stelling die je nog zou kunnen maken is gezien de stand van de medische wetenschap, de grens van 24 weken omlaag zou kunnen naar 22. Hoewel ik denk dat dat bij veel abortussen om medische redenen te kort tijd heeft voor onderzoeken, gesprekken en het nemen van een beslissing na de 20 weken echo.
Volgens mij is de levensvatbaarheid van een 22-23 weken oude foetus nog vrij laag hoor. Grote kans op complicaties ed. Daar zijn we volgens mij nog echt niet.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De stelling die je nog zou kunnen maken is gezien de stand van de medische wetenschap, de grens van 24 weken omlaag zou kunnen naar 22. Hoewel ik denk dat dat bij veel abortussen om medische redenen te kort tijd heeft voor onderzoeken, gesprekken en het nemen van een beslissing na de 20 weken echo.
Precies. Dat beslis je niet even snel, kan ik me voorstellen.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:10 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
Dat klopt ook, na de 20-weken diagnose van de foetus had mijn zoon en zijn vriendin nog een paar weken bedenktijd.
Klopt, hoewel er al 1 of twee kindjes met 23 weken zijn geboren die het hebben overleefd, geloof ik.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens mij is de levensvatbaarheid van een 22-23 weken oude foetus nog vrij laag hoor. Grote kans op complicaties ed. Daar zijn we volgens mij nog echt niet.
De grens ligt echt op 24 weken en zo'n vroeggeboorte heeft heel veel zorg nodig om de eerste maanden te kunnen overleven. Dus de vraag is ook, wanneer is iets ethisch?quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:10 schreef probeer het volgende:
[..]
Volgens mij is de levensvatbaarheid van een 22-23 weken oude foetus nog vrij laag hoor. Grote kans op complicaties ed. Daar zijn we volgens mij nog echt niet.
Als een kindje zo vroeg geboren wordt bij een gewenste zwangerschap, dan vind ik het ethisch als artsen doen wat ze kunnen om het kindje te helpen overleven.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:14 schreef Firuze60 het volgende:
[..]
De grens ligt echt op 24 weken en zo'n vroeggeboorte heeft heel veel zorg nodig om de eerste maanden te kunnen overleven. Dus de vraag is ook, wanneer is iets ethisch?
Dat lijkt mij evident.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als een kindje zo vroeg geboren wordt bij een gewenste zwangerschap, dan vind ik het ethisch als artsen doen wat ze kunnen om het kindje te helpen overleven.
neequote:Op zondag 2 augustus 2026 19:41 schreef Mike-The-Situation het volgende:
[..]
Wat een bullshit argument toch weer.
quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:19 schreef Hexagon het volgende:
Nee, ik maak me niet zo druk om een halffabrikaat zonder bewustzijn die verder ook door niemand wordt gekend of gemist.
Ik kan het fout hebben, maar volgens mij gaat de discussie juist daarover.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
Hoe kan iemand in godsnaam een oordeel vellen over iemand anders haar beslissing om een abortus te ondergaan. Je weet precies helemaal niets over wat er speelt over diegene. Het is naar mijn mening een schande dat mensen hier zo achterlijk stelling over innemen. Baar dan lekker zelf een kind. laat een ander met rust.
Ja dus? wat is het met 'levensvatbaarheid' dat het voor jou een grens is? wat is de morele betekenis van het begrip ''levensvatbaarheid' dan? er zijn toch allerlei levensvormen die levensvatbaar zijn en wij behandelen als vuilnis?quote:Op zondag 2 augustus 2026 19:46 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik ben absoluut niet tegen abortus, met name vanuit medische overwegingen, maar die 24 weken grens vind ik wel bedenkelijk hoor.
Ook omdat ik zelf met 27 weken geboren ben, weliswaar met de nodige levenslange beperkingen maar desondanks levensvatbaar (dat blijkt) en functionerend in de maatschappij.
Nu ben ik ruim 40 jaar geleden geboren maar het schijnt dat tegenwoordig ook baby’s die met 24 weken worden geboren prima geholpen kunnen worden zodat ze zelfs zonder beperkingen oud kunnen worden.
Met andere woorden; dan spreek je al echt over een levensvatbaar mensje met alles er al op en aan, alleen nog niet volledig ontwikkeld.
Daarom vind ik iets meer terughoudendheid wel op zijn plaats bij late abortussen.
Je bedoelt heeft stuiptrekkingen vanwege de ontwikkeling, ze spelen helemaal niet.quote:Op zondag 2 augustus 2026 20:11 schreef Swango het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk wel waar, maar toch triest dat het zo laat in de zwangerschap nog gebeurt. Zo'n kleintje 'speelt' al in de buik, trappelt met de beentjes. Er zal vaak wel een heftige reden achter zitten dat vrouwen zo laat in de zwangerschap nog tot zo'n zware beslissing komt.
Ik kan me niet voorstellen dat een vrouw met zo'n vergevorderde zwangerschap voor een abortus kiest omdat anders een vakantie niet door kan gaan.
Met de nekplooimeting, vruchtwaterpunctie + bloedtest kan er al vroeg in de zwangerschap geconstateerd worden of het kindje het syndroom van Down heeft, en als het later in de zwangerschap wordt ontdekt, is een abortus mogelijk op medische indicatie. Deze mogelijkheid is er al jaren.quote:Op zondag 2 augustus 2026 21:54 schreef kun_bbongal het volgende:
[..]
Je bedoelt heeft stuiptrekkingen vanwege de ontwikkeling, ze spelen helemaal niet.
Als wij er achter waren gekomen met 22 weken dat ons kind down syndroom zou hebben hadden we ook abortus gedaan. We zitten niet op een kind met een mentale handicap of defect te wachten.
Ik vind het helemaal niet triest, wat triest is is een kind op de wereld zetten die niet gewild is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |