Bron: https://www.ad.nl/binnenl(...)fB_L6KUwEA&slug_rd=1quote:Merwedebrug dicht voor vrachtwagens, brugconstructie niet veilig: ‘Impact is enorm’
De Merwedebrug op de A27 bij Gorinchem is per direct gesloten voor vrachtwagens, omdat de brugconstructie niet veilig is. Dat meldt Rijkswaterstaat. Tien jaar terug mochten trucks ook al eens maandenlang niet over de brug, dagelijks gaan er circa 18.000 overheen.
Uit onderzoek blijkt dat het staal in de boog van de Merwedebrug op meerdere locaties minder sterk is dan eerder werd gedacht, meldt Rijkswaterstaat. Daarom is besloten dat vrachtverkeer sinds 17.30 uur niet meer over de brug mag rijden. Een woordvoerder van Rijkswaterstaat benadrukt dat er geen sprake is van direct instortingsgevaar. „Als dat zo was, hadden we de brug helemaal afgesloten.”
Verbod
Voor lijnbussen en hulpverleningsvoertuigen geldt deze afsluiting overigens niet. Personenauto’s en ander verkeer kunnen de brug ook blijven gebruiken. „Door alleen vrachtwagens niet toe te laten, neemt de belasting op de brug dusdanig af dat het risico wordt afgedekt”, aldus de woordvoerder.
Hoe lang het verbod van kracht blijft, is nog onduidelijk. Rijkswaterstaat onderzoekt de situatie de komende dagen.
Het is niet de eerste keer dat de Merwedebrug, die uit de jaren 60 stamt, wordt afgesloten voor (zwaar) vrachtverkeer. Tien jaar geleden gebeurde hetzelfde. De brug moest toen onmiddellijk dicht vanwege haarscheurtjes in de constructie in de stalen draagbalken.
Pas drie maanden later was vrachtverkeer weer welkom. Een hoogleraar noemde het maanden later een ‘wonder’ dat de brug er nog stond. Volgens hem was de brug op een haar na ingestort, zoals in 2018 wel gebeurde met de Morandibrug in Genua.
Staal minder sterk
Nu is de brug dus opnieuw verboden terrein voor vrachtverkeer. Omdat het staal minder sterk is dan eerder werd gedacht, kan er volgens Rijkswaterstaat overbelasting van de boog van de brug ontstaan. Hierdoor bestaat het risico dat de stalen platen waaruit de boog is opgebouwd onder hoge druk vervormen.
De problemen kwamen aan het licht na een onderzoek waarvan de uitkomsten deze week binnenkwamen, aldus de woordvoerder. Eind vorige maand werd de brug onderzocht. Dat rapport viel vrijdag op het bureau van Adri de Groot, directeur bij Rijkswaterstaat. Hij en een team van technici besloten zaterdag tot de onmiddellijke afsluiting voor vrachtwagenverkeer.
„Het onderzoek maakt deel uit van een vast onderhoudsprogramma. Maar dit keer was het extra belangrijk omdat we pal naast de oude Merwedebrug de eerste nieuwe brug bouwen. We moeten er zeker van zijn dat de 65 jaar oude brug stabiel blijft bij die werkzaamheden. Stalen platen op de twee bogen bli jken minder sterk dan we hadden verwacht. Of dat voor alle platen geldt, weten we nog niet. Die moeten we allemaal onderzoeken.’’
Omleidingsroute
Hoeveel tijd dit kost en hoe het staal versterkt gaat worden, kan De Groot niet zeggen. Vrachtwagenchauffeurs moeten de komende tijd een omleidingsroute volgen. Dat kan via de A15, A16, A59 en A2. „We zijn in overleg met het Openbaar Ministerie en de politie om dat verbod te handhaven. Bij de afsluiting tien jaar geleden hebben we onze eigen mensen ingezet: dat leverde gevaarlijke situaties op omdat truckers hen negeerden.’’
De problemen met de Merwedebrug vallen samen met de werkzaamheden aan de Papendrechtsebrug. Die brug is sinds dit weekend voor negen maanden afgesloten. Rijkswaterstaat waarschuwt voor drukte en omleidingen.
Transportondernemers hebben nu al te maken met fors stijgende kosten
TLN
Er wordt al maanden gewerkt aan de bouw van twee nieuwe Merwedebruggen, die de oude verbinding moeten vervangen. Het westelijke deel van de nieuwe brug zou volgens planning in 2028 open moeten gaan. De brug wordt op een speciaal werkeiland gebouwd en daarna op zijn plaats gezet. Daarna wordt het oostelijke deel gebouwd. In de tussentijd zullen de oude brugdelen nog dienst moeten doen. Rijkswaterstaat meldt dat die delen regelmatig gecontroleerd worden.
‘Enorme impact’
Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) spreekt van een ‘enorme impact’ op ondernemers. De transportorganisatie maakt zich grote zorgen. Volgens haar lopen de kosten voor vervoerders snel op door de extra omrijdkilometers.
„Transportondernemers hebben nu al te maken met fors stijgende kosten, onder meer door de vrachtwagenheffing en hogere dieselprijzen”, laat TLN weten. „Extra omrijdkilometers maken de financiële druk alleen maar groter. Voor veel ondernemers is de rek er simpelweg uit.”
De organisatie noemt de Merwedebrug een cruciale schakel voor goederenvervoer in Nederland. Door het wegvallen van de verbinding neemt de druk op alternatieve routes volgens haar verder toe.
„Deze afsluiting laat opnieuw zien hoe kwetsbaar de Nederlandse infrastructuur is geworden”, stelt ze. De organisatie vindt dat het Rijk jarenlang te weinig heeft geïnvesteerd in onderhoud en vervanging van bruggen en viaducten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 19 juli 2026 08:30 schreef RamboDirk het volgende:
Gewoon via de zesbaans Werkendamtunnel.Klopt, de kerken staan in de weg...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The name is Putler, Vladimir Putler
De Syrische president, voorheen jihadist, weet vast wel wat makkers met een vliegbrevetquote:
quote:Al sluit Nijsse niet uit Rijkswaterstaat de jarenlange problemen met de brug nu aangrijpt om extra geld los te peuteren voor onderhoud. „Ik heb er geen bewijs voor, het zijn vermoedens. Maar iedereen vraagt om extra geld. De zorg, het leger. En Rijkswaterstaat heeft eindelijk in de gaten dat zij ook meer geld nodig hebben om onze infrastructuur in stand te houden. Door constant bruggen te sluiten voeren ze de druk op.”
De bouw van de betonnen brug bij Gorinchem is al door één van de vorige kabinetten besloten, terwijl de uitvoering ook al in volle gang was voordat Jetten aan het stuur kwam.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef epicbeardman het volgende:
Jetten is nog maar even aan de macht maar het hele land stort letterlijk in elkaar. Van stroomstoringen, water tekorten, nu ook onze infrastructuur die klappen krijgt.
En het enige wat hij doet is vakanties in Caribisch gebied en geprikt worden. Of excuses aanbieden aan de honderden minderheden
Ik dacht dat we heel veel nieuwe werklieden het land binnen lieten. Perfect voor dit soort klussen toch? Toch
Weet ik, maar zo werd er ook geredeneerd bij vorige kabinetten. Moeten we wel in stand houden.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:40 schreef Pegos het volgende:
[..]
De bouw van de betonnen brug bij Gorinchem is al door één van de vorige kabinetten besloten, terwijl de uitvoering ook al in volle gang was voordat Jetten aan het stuur kwam.
Decennia lang structureel te weinig investeren in het onderhoud van al die bruggen kun je iemand die net achter het stuur zit niet aanrekenen.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef epicbeardman het volgende:
Jetten is nog maar even aan de macht maar het hele land stort letterlijk in elkaar. Van stroomstoringen, water tekorten, nu ook onze infrastructuur die klappen krijgt.
En het enige wat hij doet is vakanties in Caribisch gebied en geprikt worden. Of excuses aanbieden aan de honderden minderheden
Ik dacht dat we heel veel nieuwe werklieden het land binnen lieten. Perfect voor dit soort klussen toch? Toch
Vind het ook wel frappant dat de knotsgekke linksen nu over elkaar buitelen om de VVD overal de schuld van te geven. Ja, die partij die al 30 jaar met een absolute meerderheid in de kamer zit en direct verantwoordelijk is voor alles.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Decennia lang structureel te weinig investeren in het onderhoud van al die bruggen kun je iemand die net achter het stuur zit niet aanrekenen.
Dat heet natuurlijke resonantie.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:08 schreef Pegos het volgende:
Ik berekende dat ik zo'n 3.600 keer deze brug per fiets heb gepasseerd. Ik was ook bij de openingsceremonie present.
Toen werd mij wel duidelijk dat de brug fundamenteel niet erg stevig gebouwd was omdat we tijdens die openingsceremonie niet op de maat van de langs marcherende muziekkorpsen mochten mee lopen, omdat de brug anders het gevaar liep in te storten.
Dat er nu ook scheurtjes in de metalen brugdelen worden vastgesteld waar aan de brug hangt is idd verontrustend.
Heeft dat te maken met minder goed onderhoud?
Nu zijn ze 2 betonnen brugdelen in de plaats van deze ijzeren brug aan het bouwen. Die kosten zo'n slordige 5 miljard terwijl oorspronkelijk zo'n slordige 800 miljoen was begroot.
Logisch dat Rijkswaterstaat nu niet alle geplande wegwerkzaamheden meer kan uitvoeren.
Een vergelijkbare brug als de bestaande naast de bestaande bouwen, was dus geen optie, want dat zou teveel onderhoudskosten met zich meebrengen. Alsof een betonnen brug geen onderhoud behoeft.
Zie daar het dilemma.
Dat die onderhoudskosten ruim opwegen tegen de meer dan 4 miljard extra kosten voor de betonnen constructie is kennelijk niet in kaart gebracht.
Nu zijn alle andere geplande wegwerkzaamheden daar de dupe van.
Het is een prestigeproject geworden.
Is dit intelligent? .
Ook dat natuurlijk. Gevoelsmatig is het best veel, 18.000 stuks vrachtverkeer per dag over die brug.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:12 schreef Alpha0 het volgende:
Hebben we niet een veel te grote transport sector in Nederland ?
Ja want een groen links had ook echt gegaan voor het onderhouden van bruggen in autosnelwegen...quote:Op zondag 19 juli 2026 12:48 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Vind het ook wel frappant dat de knotsgekke linksen nu over elkaar buitelen om de VVD overal de schuld van te geven. Ja, die partij die al 30 jaar met een absolute meerderheid in de kamer zit en direct verantwoordelijk is voor alles.
Ow ik dacht dat we afgestapt waren van het historisch perspectief op het moment dat het vorige kabinet werkelijk overal de schuld van mocht krijgen.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:40 schreef Pegos het volgende:
[..]
De bouw van de betonnen brug bij Gorinchem is al door één van de vorige kabinetten besloten, terwijl de uitvoering ook al in volle gang was voordat Jetten aan het stuur kwam.
Tjah het is een belangrijke brug om van het zuiden naar het midden/noorden te gaan. Bijvoorbeeld naar Rotterdam...quote:Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ook dat natuurlijk. Gevoelsmatig is het best veel, 18.000 stuks vrachtverkeer per dag over die brug.
Altijd fijn, dit soort geruststellende berichten.quote:Een woordvoerder van Rijkswaterstaat benadrukt dat er geen sprake is van direct instortingsgevaar. „Als dat zo was, hadden we de brug helemaal afgesloten
Het is geen Italië hierquote:Op zondag 19 juli 2026 13:44 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Altijd fijn, dit soort geruststellende berichten.![]()
Wie waagt zich na zo'n bericht nog op die brug, vrachtwagen of geen vrachtwagen?
Toen vertelden ze ons dat het te maken had met de rubber pilonen waarop de brug rustte die dat niet zouden aankunnen.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:54 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Dat heet natuurlijke resonantie.
Elk object heeft zijn eigen natuurlijke resonantie, zijn eigen frequentie.
Dat heeft weinig met de bouwkwaliteit en onderhoud te maken.
Scheuren in metaal en dergelijke echter wel.
Nog wel. Als straks alle bruggen gesloten zijn voor vrachtverkeer dan is de transportsector vanzelf teruggeworpen naar 1926.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:12 schreef Alpha0 het volgende:
Alles is belangrijker dan wat echt belangrijk is.quote:
Aan de slagquote:Op zondag 19 juli 2026 12:17 schreef epicbeardman het volgende:
Wat je ze wel kan aanrekenen is dat beleid van ze van instandhouding. Investeren moet je. Niet instand houden.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Decennia lang structureel te weinig investeren in het onderhoud van al die bruggen kun je iemand die net achter het stuur zit niet aanrekenen.
Leuk idee, maar als je dat zou doen blokkeer je wel de scheepvaartquote:Op zondag 19 juli 2026 15:30 schreef Pegos het volgende:
Er is trouwens nog een oplossing voor het vrachtverkeer dat de Merwede bij Gorkum wil passeren.
Er ligt bij Sleeuwijk namelijk een super geheime Navo-brug die nooit in werking is getreden, omdat de koude oorlog voorbij was en er een nieuwe grote boogbrug van de A27 is gebouwd.
Ik zou zeggen plemp die super geheime Navo-brug met Bailey brugdelen dan maar in en op de Merwede zodat het vrachtverkeer door kan gaan.
Deze militaire brug is speciaal gebaseerd is op zwaar (militair) vrachtverkeer.
In Amsterdam roept de politiek dan vrolijk dat ze dan toch gewoon weer net zoals vroeger handkarren kan gebruiken.quote:Op zondag 19 juli 2026 16:28 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Nog wel. Als straks alle bruggen gesloten zijn voor vrachtverkeer dan is de transportsector vanzelf teruggeworpen naar 1926.
Scheuren in metaal heeft ook veel te maken met veel meer belasting door veel meer en veel meer zwaardere vrachtwagens. In de jaren 70 kon men tot maximaal 20 ton komen nu zitten we al op combinaties tot 50 ton.quote:Op zondag 19 juli 2026 12:54 schreef StateOfMind het volgende:
.
Dat heeft weinig met de bouwkwaliteit en onderhoud te maken.
Scheuren in metaal en dergelijke echter wel.
In dit geval zou ik een veerpont adviseren. Met zo'n handkar zit je binnen een mum van tijd op de rivierbodem.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 06:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam roept de politiek dan vrolijk dat ze dan toch gewoon weer net zoals vroeger handkarren kan gebruiken.
Trekschuiten dan in Amsterdam he!quote:Op dinsdag 21 juli 2026 06:49 schreef ACT-F het volgende:
[..]
In dit geval zou ik een veerpont adviseren. Met zo'n handkar zit je binnen een mum van tijd op de rivierbodem.
Want paard en wagen is weer dieronvriendelijk en zo.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 06:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
In Amsterdam roept de politiek dan vrolijk dat ze dan toch gewoon weer net zoals vroeger handkarren kan gebruiken.
Krijg je er van als overheid en niks doen aan je infra. De a27 is een van de belangrijkste wegen van het land. De laatste 25 jaar hebben ze daar een beetje lafjes een spitsstrookje bij aangelegd, maar voor de rest is daar niks aan gedaan.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ook dat natuurlijk. Gevoelsmatig is het best veel, 18.000 stuks vrachtverkeer per dag over die brug.
Ja! Moest ik ook direct aan denkenquote:Op zondag 19 juli 2026 15:30 schreef Pegos het volgende:
Er is trouwens nog een oplossing voor het vrachtverkeer dat de Merwede bij Gorkum wil passeren.
Er ligt bij Sleeuwijk namelijk een super geheime Navo-brug die nooit in werking is getreden, omdat de koude oorlog voorbij was en er een nieuwe grote boogbrug van de A27 is gebouwd.
Ik zou zeggen plemp die super geheime Navo-brug met Bailey brugdelen dan maar in en op de Merwede zodat het vrachtverkeer door kan gaan.
En als iedereen gaat handkarren, dan kunnen de Wallen ook helemaal sluiten.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 06:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Tja aan dat transport / die economische activiteit hebben we wel onze welvaart te danken.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:12 schreef Alpha0 het volgende:
Of laat de boel de boel.quote:Op zondag 19 juli 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
En de vrachtwagen rijden gewoon door, geef ze lekker gewoon 5k de kop boete en strafvervolging.
Aangezien er geen enkel bord of iets dergelijks schijnt te staan (vernam ik), wordt dat wat lastig.quote:Op zondag 19 juli 2026 11:05 schreef raptorix het volgende:
En de vrachtwagen rijden gewoon door, geef ze lekker gewoon 5k de kop boete en strafvervolging.
Een brug heeft sowieso een ontwerplevensduur. Die zou je dus ook moeten afschrijven in die tijd, maar geen politicus die zin heeft in de miljarden die je dan als reservering moet meenemen. We doen dus lekker alsof ieder kunstwerk het eeuwige leven heeft.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 06:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Scheuren in metaal heeft ook veel te maken met veel meer belasting door veel meer en veel meer zwaardere vrachtwagens. In de jaren 70 kon men tot maximaal 20 ton komen nu zitten we al op combinaties tot 50 ton.
Had men de brug toen in de jaren 50 veel te stevig voor die tijd ontworpen dan waren we toen weer aan het klagen geweest dat het veel te duur zou zijn.
Dit is een grap van je, toch?quote:Op zondag 19 juli 2026 15:30 schreef Pegos het volgende:
Staan er (inmiddels) wel, maar te weinig en niet bij elke verbinding richting de brug.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Aangezien er geen enkel bord of iets dergelijks schijnt te staan (vernam ik), wordt dat wat lastig.
Genua/Gorkumquote:
Zeg je dat ook wanneer er slachtoffers vallen tijdens een instorting van de brug? Ongeacht of het bekende/geliefde van je zijn?quote:
Het instorten van de brug was onderdeel van mijn cynisme. Dat was juist het punt.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:07 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Zeg je dat ook wanneer er slachtoffers vallen tijdens een instorting van de brug? Ongeacht of het bekende/geliefde van je zijn?
Maar als het ontwerp heden ten dage veel meer en zwaarder belast wordt dan men initieel vanuit ging zal de ontwerplevensduur ook nog eens extra verminderen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 09:49 schreef Nobu het volgende:
[..]
Een brug heeft sowieso een ontwerplevensduur. Die zou je dus ook moeten afschrijven in die tijd, maar geen politicus die zin heeft in de miljarden die je dan als reservering moet meenemen. We doen dus lekker alsof ieder kunstwerk het eeuwige leven heeft.
Dan las ik het verkeerd, sorryquote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:12 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het instorten van de brug was onderdeel van mijn cynisme. Dat was juist het punt.
Mijn geliefde gaan niet over een brug rijden als wordt aangegeven dat niet te doen.
Omrijden is ook erg vervelend. Een kind dat het lijk van papa of mama niet meer kan herkennen omdat het lichaam bij het instorten van een brug niet meer intact is, ook.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:22 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dan las ik het verkeerd, sorry
Dat hoop ik ja. Maar ik hoop ook zeker dat andere mensen zich daaraan houden zodat ze geen anderen meesleuren.
Ook nu rijden die vrachtwagens rustig door, zag ik net. En ik snap het wel hoor, het is ook verschrikkelijk vervelend indien je vanuit Werkendam naar een klant in Gorinchem moet met je vrachtwagen. Ik weet ook niet of die chauffeurs verplicht worden door hun werkgever om toch de brug over te gaan terwijl ze zelf wel voornemens zijn om via Moerdijk te gaan.
Jap, daarom zou de afsluiting eigenlijk beter geregeld moeten worden. Maar dat is ook niet zo makkelijk…quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omrijden is ook erg vervelend. Een kind dat het lijk van papa of mama niet meer kan herkennen omdat het lichaam bij het instorten van een brug niet meer intact is, ook.
Maar een mens maakt keuze's he
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat je niet doodt, zorgt er alleen voor dat je vreemd overkomt in intieme situaties.
quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:31 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Jap, daarom zou de afsluiting eigenlijk beter geregeld moeten worden. Maar dat is ook niet zo makkelijk…Natuurlijk. De overheid heeft een taak. Maar de vraag wat betreft de vrachtwagens die eroverheen blijven rijden is simpelweg: in hoeverre dien je empathie te hebben voor volwassen mensen. En gezien het gedoe wat betreft het verkrijgen van een vrachtwagenrijbewijs echt wel 25+ers (dus niet net 18).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nja het blijft een bepaalde mindset van een bepaalde groep mensen die sowieso zich niet aan de regels houden zolang er geen 100% handhaving op zit. Niet alleen met dit, maar met diverse regels. Ik denk dat die mensen niet eens denken aan eventuele gevolgen. Misschien denken ze zelfs dat het onzin is dat de brug onveilig is, en dat dit te maken heeft met die tolkastjes.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Natuurlijk. De overheid heeft een taak. Maar de vraag wat betreft de vrachtwagens die eroverheen blijven rijden is simpelweg: in hoeverre dien je empathie te hebben voor volwassen mensen. En gezien het gedoe wat betreft het verkrijgen van een vrachtwagenrijbewijs echt wel 25+ers (dus niet net 18).
Tja. Dat is denk ik inderdaad zo. En dan houdt mijn empathie op een gegeven moment op. Ik heb empathie tegenover mensen die iets overkomt of mensen die duidelijk de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien (bepaalde leeftijd, mentaal-gehandicapten).. We hebben nu een waarschuwing, en het is aan en ieder wat daarmee te doen. Wil jij met je vrachtwagen over een brug rijden die daar niet meer voor is gemaakt, moet je dat lekker doen. Maar gaat het mis, kan jij niet meer je vriendin, kinderen een knuffel geven.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:37 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Nja het blijft een bepaalde mindset van een bepaalde groep mensen die sowieso zich niet aan de regels houden zolang er geen 100% handhaving op zit. Niet alleen met dit, maar met diverse regels. Ik denk dat die mensen niet eens denken aan eventuele gevolgen. Misschien denken ze zelfs dat het onzin is dat de brug onveilig is, en dat dit te maken heeft met die tolkastjes.
Zeker, zo sta ik er ook in, al denk ik dat bepaalde werkgevers ook een rol erin spelen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Tja. Dat is denk ik inderdaad zo. En dan houdt mijn empathie op een gegeven moment op. Ik heb empathie tegenover mensen die iets overkomt of mensen die duidelijk de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien (bepaalde leeftijd, mentaal-gehandicapten).. We hebben nu een waarschuwing, en het is aan en ieder wat daarmee te doen. Wil jij met je vrachtwagen over een brug rijden die daar niet meer voor is gemaakt, moet je dat lekker doen. Maar gaat het mis, kan jij niet meer je vriendin, kinderen een knuffel geven.
Je komt niet uit de regio zekerquote:Op dinsdag 21 juli 2026 11:58 schreef 111210 het volgende:
Dit is toch gewoon op te lossen door na de spits een stoplichtsysteem voor vrachtwagens neer te zetten, 1 vrachtwagen per minuut, ja er gaat dan voor vrachtwagens een flinke file ontstaan, maar dat zal waarschijnlijk minder lang duren en minder uitstoot geven dan die gigantische omweg die sommige nu moeten maken.
Dit is echt zo'n groenlinks / ambtenaren oplossing zegquote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:46 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Zeker, zo sta ik er ook in, al denk ik dat bepaalde werkgevers ook een rol erin spelen.
Laten we hopen dat het niet zover komt dat er verschrikkelijk dingen gebeuren…
Verder hoop ik dat er echt betere maatregelen komen om chauffeurs te informeren. De bebording is in elk geval waardeloos, dat lijkt me vrij snel op te lossen.
Ik geef niet eens een oplossing. Ik zeg alleen dat ze nu in elk geval de bebording moeten fixen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:03 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dit is echt zo'n groenlinks / ambtenaren oplossing zeg
Dat zullen natuurlijk maar een heel beperkt percentage vrachtwagens per dag zijn en de rest had gewoon een andere route kunnen nemen..quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:22 schreef Moeraskat het volgende:
. En ik snap het wel hoor, het is ook verschrikkelijk vervelend indien je vanuit Werkendam naar een klant in Gorinchem moet met je vrachtwagen.
Klopt. Al zitten er genoeg bedrijven in de regio die de brug over moeten en was Werkendam-Gorinchem gewoon een voorbeeld.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat zullen natuurlijk maar een heel beperkt percentage vrachtwagens per dag zijn en de rest had gewoon een andere route kunnen nemen..
Neenquote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:04 schreef DefKu het volgende:
Staat het wel duidelijk aangegeven in andere talen voor buitenlandse chauffeurs of niet? Kan best snappen dat zo'n Pool of Roemeen hier niks van mee krijgt en er lekker over heen rijdt
Dan durf ik te wedden dat 90% van die vrachtwagens die erover rijden van buitenlandse afkomst zijn (en er in principe weinig aan kunnen doen)quote:
Die zijn er zeer zeker. Maar ook chauffeurs die vrachtwagens rijden van bedrijven uit eigen regio heb ik gezien.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:07 schreef DefKu het volgende:
[..]
Dan durf ik te wedden dat 90% van die vrachtwagens die erover rijden van buitenlandse afkomst zijn (en er in principe weinig aan kunnen doen)
in 24 uur zitten 1440 minuten nu rijden er per richten nog 9000 vrachtwagens per dag overheen..quote:Op dinsdag 21 juli 2026 11:58 schreef 111210 het volgende:
Dit is toch gewoon op te lossen door na de spits een stoplichtsysteem voor vrachtwagens neer te zetten, 1 vrachtwagen per minuut, ja er gaat dan voor vrachtwagens een flinke file ontstaan, maar dat zal waarschijnlijk minder lang duren en minder uitstoot geven dan die gigantische omweg die sommige nu moeten maken.
En veel irritatie van bestuurders van personenauto’s opwekken. Aangezien het tweebaans is daar en zij dan dus ook (onnodig) in de file staan door die wachtende vrachtwagens. Plus al het sluipverkeer in omliggende dorpen en file vorming op andere wegen in de buurt.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:09 schreef Basp1 het volgende:
[..]
in 24 uur zitten 1440 minuten nu rijden er per richten nog 9000 vrachtwagens per dag overheen..
Per uur per kant 375 vrachtwagens je creëert binnen 1 uur al een file van 315 vrachtwagens waarvan de laatste in rij dan 5 uur moet wachten .
Het zal in ieder geval omrijden van vrachtwagens wel bemoedigen..
Nee maar las dat vrachtwagens nu 70km moeten omrijden en als alternatief voorstellen om snachts wel te mogen rijden. Nu mag er niks overheen, met een stop systeem kan je ze gefaseerd overlaten rijden.quote:
Sorry Moeraskat, ik heb op de verkeerde post gereageerd.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:03 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Ik geef niet eens een oplossing. Ik zeg alleen dat ze nu in elk geval de bebording moeten fixen.
Dat is die ene uitzondering van het ene dorp naar het andere dorp aan de andere kant van die brug. Heb je wel eens op de kaart gekeken waar die brug ligt en hoeveel andere verbinding over die rivier er zijn?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nee maar las dat vrachtwagens nu 70km moeten omrijden
Je begrijpt dat dan de hele keten ook 's nachts moet gaan werken?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nee maar las dat vrachtwagens nu 70km moeten omrijden en als alternatief voorstellen om snachts wel te mogen rijden. Nu mag er niks overheen, met een stop systeem kan je ze gefaseerd overlaten rijden.
Zou niet weten wat daar verkeerd aan zou zijn? Savonds en snachts rijdt daar toch geen hond over lijkt mij
Het was volgens mij een idee vanuit de branch zelfquote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Je begrijpt dat dan de hele keten ook 's nachts moet gaan werken?
Haha ja, ik vond het al zo merkwaardigquote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:47 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Sorry Moeraskat, ik heb op de verkeerde post gereageerd.
Blijkbaar zijn we het wel eens als ik je vorige post zie hier!
De A27 is een van de belangrijkste noord-zuidverbindingen voor vrachtverkeer in Nederland. Er rijden dagelijks duizenden vrachtwagens over. Daarbij is de Papendrechtsebrug (N3) ook al afgesloten voor zwaar verkeer( al het verkeer eigenlijk) en zijn er in de regio meerdere wegwerkzaamheden. Druk is het dus sowieso al in de regio. Ook op de binnenwegen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 12:23 schreef 111210 het volgende:
[..]
Nee maar las dat vrachtwagens nu 70km moeten omrijden en als alternatief voorstellen om snachts wel te mogen rijden. Nu mag er niks overheen, met een stop systeem kan je ze gefaseerd overlaten rijden.
Zou niet weten wat daar verkeerd aan zou zijn? Savonds en snachts rijdt daar toch geen hond over lijkt mij
Dat klinkt logisch, maar het verband is er niet echt. De brug is dicht vanwege een veiligheidsprobleem aan de constructie, niet omdat er geen geld beschikbaar was. Infrastructuur vraagt jarenlang onderhoud en renovatie; dat staat los van de steun aan Oekraïne.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 13:00 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Al het geld naar Zelensky terwijl het eigen land op vele vlakken op instorten staat
We willen toch geen communistisch toestanden hier met ook dadelijk nog eens wat gestandaardiseerde huizen die opeens veel goedkoper gebouwd kunnen worden..quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Rijkswaterstaat wil ieder Kunstwerk (zo noemen ze dat) uniek laten ontwerpen. Zou het niet beter zijn standaard bruggen/Viadukten te hebben uit gestandaardiseerde delen en die in serie te bouwen?
Tja..quote:Op dinsdag 21 juli 2026 13:19 schreef ACT-F het volgende:
Geen vrachtwagens is geen houdbare situatie. Je zult de belasting moeten verminderen door de maximumsnelheid omlaag te gooien en handhaven met trajectcontrole. Met de onlangs ingevoerde tol voor vrachtwagens zou je over dit traject extra tol kunnen vragen en de lokale ondernemers compenseren zodat langeafstandsverkeer voor een andere route kiest.
Vrijwel alles is te standaardiseren, misschien niet tot vijf formaten maar een brug zou bijv uit modulaire brugdelen kunnen bestaan.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We willen toch geen communistisch toestanden hier met ook dadelijk nog eens wat gestandaardiseerde huizen die opeens veel goedkoper gebouwd kunnen worden..![]()
Verder lijkt me een brug naar moeilijk te standaardiseren omdat elke rivier een andere breedte te overbruggen heeft.
En wat lost dat precies op nu?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Rijkswaterstaat wil ieder Kunstwerk (zo noemen ze dat) uniek laten ontwerpen. Zou het niet beter zijn standaard bruggen/Viadukten te hebben uit gestandaardiseerde delen en die in serie te bouwen?
Je kunt het doen met van die modules zoals de zuid-koreanen hun schepen ontwerpen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
We willen toch geen communistisch toestanden hier met ook dadelijk nog eens wat gestandaardiseerde huizen die opeens veel goedkoper gebouwd kunnen worden..![]()
Verder lijkt me een brug naar moeilijk te standaardiseren omdat elke rivier een andere breedte te overbruggen heeft.
Het is al jaren aan de gang dat onderhoud en verbetering van infrastructuur op de lange baan geschoven wordt omdat er geen budget voor is. Als er jarenlang geen onderhoud gedaan wordt dan krijg je dat dit soort kunstwerken in verval komen. Dat er geen budget voor is komt omdat men de overheidsfinanciën niet op orde heeft en er teveel geld gaat naar zaken die de Nederlandse bevolking niet ten goede komen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:11 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Dat klinkt logisch, maar het verband is er niet echt. De brug is dicht vanwege een veiligheidsprobleem aan de constructie, niet omdat er geen geld beschikbaar was. Infrastructuur vraagt jarenlang onderhoud en renovatie; dat staat los van de steun aan Oekraïne.
Dat weet je zelf ook wel, maar ik zeg het toch.
Slimme verdediging toch. Tussen kunnen met hun tanks niet over de brug.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is al jaren aan de gang dat onderhoud en verbetering van infrastructuur op de lange baan geschoven wordt omdat er geen budget voor is. Als er jarenlang geen onderhoud gedaan wordt dan krijg je dat dit soort kunstwerken in verval komen. Dat er geen budget voor is komt omdat men de overheidsfinanciën niet op orde heeft en er teveel geld gaat naar zaken die de Nederlandse bevolking niet ten goede komen.
daar hebben we nu toch niks aan?quote:
Dat is niet helemaal juist. Er is de afgelopen jaren wel onderhoud aan de Merwedebrug uitgevoerd en er stond ook opnieuw groot onderhoud én uiteindelijk vervanging op de planning. De huidige afsluiting is niet omdat de brug jarenlang aan haar lot is overgelaten, maar omdat uit recente inspecties bleek dat de constructie voor zwaar vrachtverkeer minder sterk is dan eerder werd aangenomen. Dat is een wezenlijk verschil.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Het is al jaren aan de gang dat onderhoud en verbetering van infrastructuur op de lange baan geschoven wordt omdat er geen budget voor is. Als er jarenlang geen onderhoud gedaan wordt dan krijg je dat dit soort kunstwerken in verval komen. Dat er geen budget voor is komt omdat men de overheidsfinanciën niet op orde heeft en er teveel geld gaat naar zaken die de Nederlandse bevolking niet ten goede komen.
CDA / VVD / PRO / D66quote:Op zondag 19 juli 2026 12:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat dus in nieuwe bruggen geïnvesteerd kan wordenquote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:42 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Tja..
Dan moet je dus 150 euro tol gaan rekenen ofzo?
2 uur omrijden + 180km aan 0,20 tolheffing, en wat verbruikt een vrahtwagen 1 op 4? das ex btw ook 0,50 per km.
Dus
126 eur voor de afstand en nog 2 ur arbeidsloon er bij op + inkomstenderving vanwege minder stops per dag.
meer dan 200 euro tol is dat.
en dan schiet je alsnog niet op maar het enige effect is dat er meer betaald wordt door de ondernemer!?
Bij elkaar is dat natuurlijk een fractie van wat er nodig is.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat dus in nieuwe bruggen geïnvesteerd kan wordenWe moeten eerlijk zijn: de afgelopen decennia is te weinig geïnvesteerd in infrastructuur en daar betalen we nu een prijs voor.
Het feit dat we een vermogen betalen aan mobiliteit heeft als voordeel dat andere belastingen laag kunnen blijven. Het gras is echt niet groener bij de buren waar dezelfde problemen spelen met infrastructuur, zo niet nog groter zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:49 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Bij elkaar is dat natuurlijk een fractie van wat er nodig is.
Daarnaast, waar betalen ze meer wegenbelasting en accijns dan hier? bar weinig plekken.
Helemaal als je telt hoe weinig KM wegdek er per gebruiker is hier in NL dan is het helemaal bar slecht.
Ja, laten we voor het verkeerde beleid van de afgelopen jaren de burger nog meer belasten!!
Niet al het geld van wegenbelasting gaat overigens naar wegen toe dus daar moeten ze eerst maar ff terugschalen.
Laat men eerst eens kritisch kijken naar wat alles kost en naar welke maatstaven gebouwd wordt. alles kost hier een vermogen.
Dus hier wordt niet veel meer (in vergelijking) uitgegeven aan het wegennet dan ergens anders denk je?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:58 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het feit dat we een vermogen betalen aan mobiliteit heeft als voordeel dat andere belastingen laag kunnen blijven. Het gras is echt niet groener bij de buren waar dezelfde problemen spelen met infrastructuur, zo niet nog groter zijn.
Je kunt niet zomaar terugschalen, want een overheid kan geen geld uit het niets toveren. Wel kan de regeldruk omlaag zodat er minder ambtenaren nodig zijn om al die regels te handhaven.
Dat bepaalde zaken hier duurder zijn heeft te maken met schaarste aan grond en dichte bebouwing waardoor er meer opgekocht moet worden als men infrastructuur wil aanleggen.
Die vergelijking maak ik niet, maar gezien de staat van de wegen bij de zuiderburen en de erbarmelijke staat van het spoor bij de oosterburen denk ik dat wij de prioriteiten beter op orde hebben. Aangezien het steeds moeilijker wordt om de begroting rond te krijgen ben ik bang dat we onze toekomst bij de buurlanden alvast in het echt kunnen aanschouwen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 16:51 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Dus hier wordt niet veel meer (in vergelijking) uitgegeven aan het wegennet dan ergens anders denk je?
1200 miljard vrijgemaakt door Biden om de amerikaanse infrastructuur wat op te kalefateren.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:58 schreef ACT-F het volgende:
. Het gras is echt niet groener bij de buren waar dezelfde problemen spelen met infrastructuur, zo niet nog groter zijn.
Maar al die vrachtwaggels die nu via sluiproutes door dorpjes racen om de tijd in te halen en op n wegen ongelukken veroorzaken is wel goed dan?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 10:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omrijden is ook erg vervelend. Een kind dat het lijk van papa of mama niet meer kan herkennen omdat het lichaam bij het instorten van een brug niet meer intact is, ook.
Maar een mens maakt keuze's he
Jij weet een dorp die een brug over de Merwede heeft??quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Maar al die vrachtwaggels die nu via sluiproutes door dorpjes racen om de tijd in te halen en op n wegen ongelukken veroorzaken is wel goed dan?
Verplaatsen van problemen is Nederland goed in. Straks daar ook nog eens alle wegen kapot. En onveilige situaties voor kinderen en fietsers
als ze nu moeten omrijden komen ze door tal van dorpen heen toch, om bij de volgende brug te komenquote:
Euh nee...quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:46 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
als ze nu moeten omrijden komen ze door tal van dorpen heen toch, om bij de volgende brug te komen
Er zijn helemaal geen vrachtwagens die sluipen door dorpen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Maar al die vrachtwaggels die nu via sluiproutes door dorpjes racen om de tijd in te halen en op n wegen ongelukken veroorzaken is wel goed dan?
Verplaatsen van problemen is Nederland goed in. Straks daar ook nog eens alle wegen kapot. En onveilige situaties voor kinderen en fietsers
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:46 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
als ze nu moeten omrijden komen ze door tal van dorpen heen toch, om bij de volgende brug te komen
Wacht maar totdat het geen vakantieperiode is en alles vast staat op de omleidingroutes met vrachtwaggels. Dan stuurt de google maps ze gewoon door de deurpies heen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:09 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Er zijn helemaal geen vrachtwagens die sluipen door dorpen.![]()
Ze gaan waarschijnlijk via de Moerdijkbrug of via Zaltbommel.
[..]
Nee hoor. Hoe kom je daar nou bij?
Overigens rijden er nog steeds keiveel vrachtwagens over de brug. Ook vrachtwagens van lokale bedrijven.
Althans. 2u geleden heb ik er nog tientallen gezien.
Opnieuw dat heeft totaal geen nut bij deze afsluiting. Sluipen heeft namelijk weinig winst/effect in de dorpen rond de A15 en A16 in de regio Drechtsteden.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:12 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wacht maar totdat het geen vakantieperiode is en alles vast staat op de omleidingroutes met vrachtwaggels. Dan stuurt de google maps ze gewoon door de deurpies heen.
https://www.gemeentealten(...)-sluipverkeer-altena
Jullie zullen vast wel in de omgeving wonen als jullie zo zeker zijn, of vrachtwaggel chauffeurs 👍quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:19 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Opnieuw dat heeft totaal geen nut bij deze afsluiting. Sluipen heeft namelijk weinig winst/effect in de dorpen rond de A15 en A16 in de regio Drechtsteden.
Nou succes ermee want dat schiet precies niks op hoor. Door welke dorpjes denk jij dat ze gaan rijden dan?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:12 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Wacht maar totdat het geen vakantieperiode is en alles vast staat op de omleidingroutes met vrachtwaggels. Dan stuurt de google maps ze gewoon door de deurpies heen.
Je kunt ook gewoon op de kaart kijken hè.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:23 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Jullie zullen vast wel in de omgeving wonen als jullie zo zeker zijn, of vrachtwaggel chauffeurs 👍
Kom daar gelukkig ook nooit, kijk wel uit met al dat achterstallige onderhoud.
Je kunt best discussiëren over jarenlang onderhoudsbeleid en politieke keuzes, maar aannemen dat alle transportondernemers VVD stemmen klopt niet. En een onveilige brug raakt uiteindelijk iedereen: chauffeurs, omwonenden, bedrijven en gewone weggebruikers. Volgens mij heb je werkelijk geen idee hoe die brug gebruikt wordt.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Die transportondernemers stemmen allemaal VVD veronderstel ik? Dan niet zeuren dat er jarenlang is bezuinigd. Laat maar instorten die brug.
Normaal gesproken zou je zeggen dat het prudent is als er alvast rekening wordt gehouden met afschrijving en onderhoud / vervanging. Dat ligt erg voor de hand bij de overheid zou men zeggen. Toch is dat blijkbaar niet zo.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 14:57 schreef DeVerzamelaar het volgende:
Het is al jaren aan de gang dat onderhoud en verbetering van infrastructuur op de lange baan geschoven wordt omdat er geen budget voor is.
Ik ga op kantoor dagen met de bus van Sliedrecht naar Utrecht. Die gaat binnendoor via de polder naar de A27 (oprit Meerkerk). Door de afsluiting van de A27 moest er ook bij Meerkerk binnendoor gereden worden. Daar zijn zoveel antisluip maatregelen genomen dat het helemaal niets scheelt.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:23 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Nou succes ermee want dat schiet precies niks op hoor. Door welke dorpjes denk jij dat ze gaan rijden dan?
Dat wat jij linkt gaat over personenauto’s die gaan sluipen ivm de wegwerkzaamheden aan de a27 die al heel lang bezig zijn en nog lang duren.
Het probleem voor vrachtwagens is namelijk niet per se de route, dat zijn de chauffeurs inmiddels wel gewend.
De recente grote afsluiting was:
22 t/m 29 juni 2026: alleen richting Utrecht dicht.
29 juni om 05.00 uur t/m 17 juli 2026 om 22.00 uur: de A27 tussen Gorinchem en Everdingen in beide richtingen dicht.
Ook in eerdere jaren, zoals uit m’n hoofd in 2023 en 2025, waren er afsluitingen waarbij vrachtverkeer via onder andere de A2 en A16 werd omgeleid.
In 2016 is de brug zelfs 3 maanden (dacht ik) dicht geweest voor vrachtverkeer.
Waarom ze boos zijn is niet de omleiding op zichzelf, maar de combinatie van onvoorziene afsluiting, onzekere duur en hogere kosten door de nieuwe kilometerheffing die sinds 1 juli van kracht is.
Er is wel rekening mee gehouden, maar de opgave is veel groter geworden dan vroeger werd verwacht. Veel bruggen uit de jaren ’50 tot ’70 zijn tegelijk aan vervanging toe, het verkeer is veel zwaarder geworden en budgetten zijn altijd een politieke afweging geweest. Daardoor is een grote vervangingsopgave ontstaan. Dat betekent overigens niet automatisch dat elke brug met problemen het gevolg is van achterstallig onderhoud.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:35 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Normaal gesproken zou je zeggen dat het prudent is als er alvast rekening wordt gehouden met afschrijving en onderhoud / vervanging. Dat ligt erg voor de hand bij de overheid zou men zeggen. Toch is dat blijkbaar niet zo.
Heeft iemand een idee hoe dat zo gekomen is? Want ik heb het idee dat het niet altijd zo geweest is...
Klopt ja. Die wegen zijn daar niet voor gemaakt. Sommige bochten kun je niet eens maken met groot vrachtverkeer.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:38 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Ik ga op kantoor dagen met de bus van Sliedrecht naar Utrecht. Die gaat binnendoor via de polder naar de A27 (oprit Meerkerk). Door de afsluiting van de A27 moest er ook bij Meerkerk binnendoor gereden worden. Daar zijn zoveel antisluip maatregelen genomen dat het helemaal niets scheelt.
En voor Vrachtwagens is het helemaal een drama... Zeker als ze proberen door het centrum van Meerkerk te rijden...
Wel lang geleden dat ik er overheen ben geweest ja. Eindje verderop staat de Keizersveerbrug en die is gebouwd van onderdelen van de voormalige Moerdijkbrug uit 1936 net als de Spijkenisserbrug hier vlakbijquote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:28 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Je kunt best discussiëren over jarenlang onderhoudsbeleid en politieke keuzes, maar aannemen dat alle transportondernemers VVD stemmen klopt niet. En een onveilige brug raakt uiteindelijk iedereen: chauffeurs, omwonenden, bedrijven en gewone weggebruikers. Volgens mij heb je werkelijk geen idee hoe die brug gebruikt wordt.
Ja leuk maar daar ging het niet over hèquote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wel lang geleden dat ik er overheen ben geweest ja. Eindje verderop staat de Keizersveerbrug en die is gebouwd van onderdelen van de voormalige Moerdijkbrug uit 1936 net als de Spijkenisserbrug hier vlakbij
Apart weetje wel:
Keizersveerbrug:
[ afbeelding ]
Spijkenisserbrug:
[ afbeelding ]
Nee klopt, ik liet me even gaan.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:48 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Ja leuk maar daar ging het niet over hè
Er staan toch ook 2 nieuwe bruggen op de planning ivm de merwedebrug, waar ze al voorbereidingen voor hebben gedaan?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:51 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Nee klopt, ik liet me even gaan.Punt is wel dat in een rivierenland als Nederland er gewoon ruimte hoort te zijn voor bruggen in de rijksbegroting. De nieuwe Botlekbrug en de Maasdeltatunnel zijn toch ook maar gebouwd.
Via de A2 of de Zeeuwse eilanden.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:41 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Ik weet alleen niet hoe ze dat met die ADR route doen nu.
Oh wow.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:56 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Via de A2 of de Zeeuwse eilanden.
De chauffeurs die ik sprak waren niet blij.
Wel wat laat. Het is gewoon overheidsfalen met jarenlang bezuinigen op rijkswaterstaat. De Haringvlietbrug had ook problemen en dat is de belangrijkste verbinding van Rotterdam naar Zeeland.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:53 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Er staan toch ook 2 nieuwe bruggen op de planning ivm de merwedebrug, waar ze al voorbereidingen voor hebben gedaan?
Volgens mij reageer je niet op mijn punt. Ik zeg niet dat er geen investeringsprobleem is, maar dat de vervanging van de Merwedebrug al gepland was en de voorbereidingen al liepen vóór deze afsluiting.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wel wat laat. Het is gewoon overheidsfalen met jarenlang bezuinigen op rijkswaterstaat. De Haringvlietbrug had ook problemen en dat is de belangrijkste verbinding van Rotterdam naar Zeeland.
Misschien moeten ze maar wat van defensie trekken want daar krijgen ze het geld niet op en militair transport moet toch ook infrastructuur hebben.
Maar voor deze brug gaat het verhaal van achterstallig onderhoud dus niet op. Er is de afgelopen jaren genoeg gedaan aan de Merwedebrug. Alleen is er nu dus een onverwacht probleem opgedoken.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:57 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Wel wat laat. Het is gewoon overheidsfalen met jarenlang bezuinigen op rijkswaterstaat. De Haringvlietbrug had ook problemen en dat is de belangrijkste verbinding van Rotterdam naar Zeeland.
Misschien moeten ze maar wat van defensie trekken want daar krijgen ze het geld niet op en militair transport moet toch ook infrastructuur hebben.
Ik wil alleen maar zeggen dat er meer bruggen zijn met problemen. Ze zijn momenteel ook bezig met de van Brienenoordbrug. De Spijkenisserbrug is vorig jaar gedaan.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:02 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Volgens mij reageer je niet op mijn punt. Ik zeg niet dat er geen investeringsprobleem is, maar dat de vervanging van de Merwedebrug al gepland was en de voorbereidingen al liepen vóór deze afsluiting.
Je weet zelf ook wel dat ze niet even geld of het defensie potje naar dit potje kunnen overbrengen.
Ja, dat is algemeen bekend maar bedanktquote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:07 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik wil alleen maar zeggen dat er meer bruggen zijn met problemen. Ze zijn momenteel ook bezig met de van Brienenoordbrug
quote:Eén blik op de webcam van de A27 bij Gorinchem geeft dinsdagmorgen een ontluisterend kijkje in de verkeersstromen op de Merwedebrug. Drie dagen na de acute afsluiting voor vrachtverkeer zou je verwachten dat enkel nog personenauto’s en kleine bedrijfswagens in beeld verschijnen.
Maar niets is minder waar. In precies één kwartier komen er maar liefst 66 vrachtwagens in beide richtingen over de brug. Voor een constructie die in zo’n erbarmelijke staat verkeert dat er afgelopen zaterdag acuut maatregelen moesten worden getroffen, ziet dat er voor automobilisten niet heel geruststellend uit.
De situatie wekt ook verbazing bij gemeenten die met de afsluiting te maken hebben, zoals het verderop gelegen Geertruidenberg. André van der Dussen, verkeerskundige bij die gemeente, snapt niet dat Rijkswaterstaat de handhaving niet beter heeft geregeld. „Zo ondermijnt Rijkswaterstaat zijn eigen geloofwaardigheid. Het verbod is geen verbod: er staan nergens verkeersborden die dit ondersteunen.”
Tien jaar geleden vond Rijkswaterstaat bij een inspectie haarscheurtjes in de stalen balken aan de onderzijde. Experts zeiden later dat de brug op instorten stond. De balken waren te repareren en na ruim twee maanden kon vrachtverkeer weer veilig over de brug.
Beide bogen zijn op meerdere plekken minder sterk dan eerder werd aangenomen. Op basis van deze nieuwe inzichten kan Rijkswaterstaat de constructieve veiligheid van de brug voor zwaar verkeer niet langer garanderen.
Volgens Van der Dussen werd er tien jaar geleden wel direct gehandhaafd. „De geslotenverklaring werd onmiddellijk gehandhaafd met hulp van politie op motoren die vrachtwagens zelfs achteruit van de brug lieten rijden als ze er al op zaten”, weet hij uit eigen ervaring.
Rijkswaterstaat wil wel strenger handhaven, maar staat vooralsnog machteloos. Ze zegt nog minimaal twee weken nodig te hebben om camera’s te installeren die kentekens kunnen registreren. Ook zijn er nog geen verbodsborden geplaatst bij opritten, waardoor de maatregel juridisch nog niet waterdicht is.
Tien jaar geleden was het volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat een andere situatie. „Het probleem is nu acuut. Toen hadden we voorbereidingstijd.”
Als de camera’s eenmaal zijn geïnstalleerd, zet Rijkswaterstaat weginspecteurs in die boetes mogen schrijven. Zij bekijken de camerabeelden. Vrachtwagenchauffeurs die dan worden betrapt, betalen 500 euro.
Is het tot die tijd wel veilig voor automobilisten om over de brug te gaan? „Ja”, laat een woordvoerster van Rijkswaterstaat weten. „Maar dan moet het vrachtverkeer zich wel aan het verbod houden en we roepen iedereen nogmaals op dat ook te doen. Je kan ook niet door rood rijden als er geen politie staat.”
Branchevereniging Transport Logistiek Nederland snapt dat de maatregelen pijn doen bij de ondernemers. Omrijden is een uur extra. Elke dag dat de brug dicht is, kost dat de transportsector anderhalf miljoen euro.
„Wij kijken met pijn in het hart naar deze situatie. Maar tegelijkertijd doen we ook een dringende oproep om de Merwedebrug echt te vermijden. De veiligheid staat voorop en dan is het gewoon niet verstandig om over die brug te rijden”, zegt woordvoerder David Rebergen van TLN.
De brancheorganisatie laat onderzoeken of de overheid juridisch aansprakelijk kan worden gesteld voor de schade.
Bron: AD
21 juli 2026,18:15 uur. Update: 19:13 uur.
Ik vind dit soort infrastructuur dusdanig belangrijk dat ik het prima te verdedigen vind een wat hogere staatsschuld te accepteren. Wel zal er op alle lagen echt goed gekeken moeten worden waar er geschrapt kan worden, want deze brug is niet de enige die gaat komen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 15:47 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Wat dus in nieuwe bruggen geïnvesteerd kan wordenWe moeten eerlijk zijn: de afgelopen decennia is te weinig geïnvesteerd in infrastructuur en daar betalen we nu een prijs voor.
De webcam:quote:
Met een hogere staatsschuld leg je de rekening bij de toekomstige generaties. Dat is niet te verdedigen als voorgaande generaties verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:19 schreef beefkeek het volgende:
[..]
Ik vind dit soort infrastructuur dusdanig belangrijk dat ik het prima te verdedigen vind een wat hogere staatsschuld te accepteren. Wel zal er op alle lagen echt goed gekeken moeten worden waar er geschrapt kan worden, want deze brug is niet de enige die gaat komen.
Ja daar hadden ze het ook over, alles stampvol.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:56 schreef Moeraskat het volgende:
[..]
Oh wow.
En onderweg nergens geschikte parkeerplaatsen zeker om te rusten.
Dat klopt, maar niets doen is ook geen optie. Er is in het verleden nagelaten er iets aan te doen. Daar kunnen we veel van vinden, maar dat is nu eenmaal zo. Ik wil ook graag dat mijn kinderen veilig gebruik kunnen maken van de beschikbare infrastructuur, dus kan er (naar mijn mening) maar beter iets aan gedaan worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:37 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Met een hogere staatsschuld leg je de rekening bij de toekomstige generaties. Dat is niet te verdedigen als voorgaande generaties verantwoordelijk zijn voor de huidige situatie.
Vrachtwagens die 'racen', is niet goed.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 17:13 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Kosten Migratie ¤46.1 mld per jaar.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:53 schreef Peppert het volgende:
Rijkswaterstaat heeft een jaarbudget van 2,5 miljard euro. Dat lijkt mij nogal beperkt als je kijkt naar de hoeveelheid taken en verantwoordelijkheden die de organisatie heeft. De Nederlandse Belastingdienst int dagelijks ongeveer 1,1 miljard euro. Ook de opbrengsten uit de wegenbelasting liggen hoger dan die 2,5 miljard euro. Waar wordt al dat geld dan precies aan besteed?
Belgische toestanden door jaren van visieloos bezuinigen op kerntaken.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:03 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Kosten Migratie ¤46.1 mld per jaar.
https://nederlandinbeeld.org/kosten
Ik zou zeggen 1.6 Vrachtauto per hectare mits die op 500M van een natuurlijk gebied zit.quote:Op zondag 19 juli 2026 13:33 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Defensie heeft vast nog wel wat 5% NATO Budget beschikbaar. Lijkt mij dat die brug (of beter twee) van eminent strategisch belang is.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Belgische toestanden door jaren van visieloos bezuinigen op kerntaken.
Het is al te laat. Hier is al jaren voor gewaarschuwd. Je doet tijdig onderhoud om dit soort shit te voorkomen.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:18 schreef Vallon het volgende:
[..]
Defensie heeft vast nog wel wat 5% NATO Budget beschikbaar. Lijkt mij dat die brug (of beter twee) van eminent strategisch belang is.
Waarvan is veronderstellen ook alweer een fundament?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:20 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Die transportondernemers stemmen allemaal VVD veronderstel ik? Dan niet zeuren dat er jarenlang is bezuinigd. Laat maar instorten die brug.
Rare term altijd. Het is niet het verkeer, het is de afwezigheid van fatsoenlijke infrastructuur. Anders rijden mensen niet binnendoor over wegen die er gewoon zijn en gebruikt kunnen worden.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 19:12 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Dat was ook deze.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:34 schreef incel het volgende:
Kan me herinneren dat zoiets paar jaar geleden ook heel groot in het nieuws was? Of was dat een andere brug?
Geld.quote:Waarom maken ze die bruggen niet sterker?
Aan klimaatwaanzin en asiel.quote:Op dinsdag 21 juli 2026 20:53 schreef Peppert het volgende:
Rijkswaterstaat heeft een jaarbudget van 2,5 miljard euro. Dat lijkt mij nogal beperkt als je kijkt naar de hoeveelheid taken en verantwoordelijkheden die de organisatie heeft. De Nederlandse Belastingdienst int dagelijks ongeveer 1,1 miljard euro. Ook de opbrengsten uit de wegenbelasting liggen hoger dan die 2,5 miljard euro. Waar wordt al dat geld dan precies aan besteed?
Ja wat had je dan gedacht na 14 jaar een leider zonder visie achter het stuur?quote:Op dinsdag 21 juli 2026 21:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Belgische toestanden door jaren van visieloos bezuinigen op kerntaken.
Als het kalf verdronken is, dempt men de put.quote:Op woensdag 22 juli 2026 08:30 schreef DefKu het volgende:
De Merwedebrug bij Gorinchem is niet voor niets gesloten voor vrachtverkeer. Volgens hoogleraar Bouwkunde en Civiele Technieken Rob Nijsse van de TU Delft bestaat er een serieus risico als zware vrachtwagens over de verouderde brug blijven rijden.
https://www.rijnmond.nl/n(...)mt-risico-heel-reeel
Ik voorzie zomaar een Genua scenario dit jaar nog in Nederland...
De PVV en BBB hebben hun kans gehad, hebben geen reet voor elkaar gekregen (populisme brengt niets dan ellende), de VVD heeft 11 jaar lang goede dingen geblokkeerd, dus nu is iemand anders aan de beurt.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja wat had je dan gedacht na 14 jaar een leider zonder visie achter het stuur?
Als je 14 jaar zonder visie lukraak ergens heen stuurt zonder concreet doel dan is de kans groot dat je uiteindelijk ergens uitkomt waar je niet wil zijn.
Daar zijn we nu:
- asielcrisis
- wooncrisis
- netcongestie
- tekort aan water
- instabiel stroomnet
- instortende infrastructuur
- geld voor wegonderhoud op
- gasvoorraad leeg
- energie onbetaalbaar
De lijst is eindeloos. En waar stemmen mensen op? Op totale nietskunner Rob Jetten want hij is zo'n leuk koppel met zijn infantiele vriendje op insta.
Er moet hier eerst goed crisis komen voordat het roer om gaat.
Ik begrijp niet zo goed welk punt je wilt maken maar ik heb het idee dat je niet in de gaten hebt dat we urgentere problemen hebben dan klimaatluchtfietserij.quote:Op woensdag 22 juli 2026 13:41 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
De PVV en BBB hebben hun kans gehad, hebben geen reet voor elkaar gekregen (populisme brengt niets dan ellende), de VVD heeft 11 jaar lang goede dingen geblokkeerd, dus nu is iemand anders aan de beurt.
Die instortende infra hadden we ook al voor jette toen moesten van de rechtse aanhangers de populisten zich met van alles bezig houden behalve infra, en nu moet een jette opeens van rechtse populisten zich voornamelijk met infra bezig gaan houden.quote:Op woensdag 22 juli 2026 16:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ik begrijp niet zo goed welk punt je wilt maken maar ik heb het idee dat je niet in de gaten hebt dat we urgentere problemen hebben dan klimaatluchtfietserij.
Instortende infrastructuur bijvoorbeeld.
Zo werken politici, alleen maar tegen werken tot ze aan de macht zijn en dan klagen dat de anderen tegen werken. Gros van de politici hebben ook nog nooit een echte baan gehad met echte problemen.quote:Op donderdag 23 juli 2026 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die instortende infra hadden we ook al voor jette toen moesten van de rechtse aanhangers de populisten zich met van alles bezig houden behalve infra, en nu moet een jette opeens van rechtse populisten zich voornamelijk met infra bezig gaan houden.
Zoals wel vaker gaat het punt weer volledig aan je voorbij.quote:Op donderdag 23 juli 2026 06:35 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die instortende infra hadden we ook al voor jette toen moesten van de rechtse aanhangers de populisten zich met van alles bezig houden behalve infra, en nu moet een jette opeens van rechtse populisten zich voornamelijk met infra bezig gaan houden.
Ja zo werkt dat gezien je op een of andere manier toch populair genoeg moet worden en blijven.quote:Op donderdag 23 juli 2026 06:50 schreef hondonspain het volgende:
[..]
Zo werken politici, alleen maar tegen werken tot ze aan de macht zijn en dan klagen dat de anderen tegen werken. Gros van de politici hebben ook nog nooit een echte baan gehad met echte problemen.
quote:update: Deze week neemt Rijkswaterstaat tijdens vier nachten staalmonsters uit de bogen van de Merwedebrug bij Gorinchem (A27) voor aanvullend onderzoek naar de technische staat van de bogen. De eerste twee nachten in de richting van Utrecht en de volgende twee nachten in de richting van Breda. Er is dan telkens een van de twee rijstroken beschikbaar in de richting waarin gewerkt wordt en er is telkens een van de twee fietspaden open voor fietsers in beide richtingen. Zodra de uitkomsten van dit aanvullende onderzoek bekend zijn wordt bepaald of en zo ja welke, vervolgstappen nodig zijn.
Donderdag van 21.15 uur tot vrijdag 05.00 uur is in de richting van Breda een van de twee rijstroken dicht. Vrijdag vanaf 22.30 uur tot zaterdag 08.00 uur is dat opnieuw zo.
Zaterdag van 22.30 uur tot zondag 08.00 uur is in de richting van Utrecht een van de twee rijstroken dicht, net als van zondag 21.15 uur tot maandag 05.00 uur.
treinen zijn er ook nog alleen heeft Duitsland nog steeds het laatste stuk van de Betuwelijn niet op orde.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef Pegos het volgende:
Dan hebben we alleen nog het vrachtvervoer per schip.
Fietsen dusquote:Op donderdag 23 juli 2026 12:28 schreef Pegos het volgende:
Dan hebben we alleen nog het vrachtvervoer per schip.
Alleen kunnen die momenteel ook maar beperkt varen vanwege de zeer lage waterstand van de Rijn en de Maas.
We zullen het dus moeten hebben van het luchtvervoer per zepplin, maar die hebben we helaas niet.
Dat wordt een groot probleem.
De enige oplossing die nog voorhanden is dat iedereen z'n eigen producten per personenauto gaat ophalen.
Dat wordt een dure kwestie, nu de benzineprijzen de lucht in vliegen.
Met een trein kun je niet gemakkelijk overal komen en sinds ene Spekman de leiding van de FNV heeft wil die maar al te graag het openbaar vervoer platleggen. Daar kunnen we dus ook niet van op aan.quote:Op donderdag 23 juli 2026 12:41 schreef Basp1 het volgende:
[..]
treinen zijn er ook nog alleen heeft Duitsland nog steeds het laatste stuk van de Betuwelijn niet op orde.
Dat deden ze tijdens de bezetting in de tweede wereldoorlog. Dat is zeker een optie, vooral als je flink wat bagageruimte op die fiets weet te creëren. Voorop het voorwiel en achterop de bagagedrager. Dat lijkt de enige nog aanwezige oplossing, naast een kano. Dat zal het dan worden.quote:
Wordt aan gewerkt, dingen zijn sws een catastrofe in slowmotion.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als je 14 jaar zonder visie lukraak ergens heen stuurt zonder concreet doel dan is de kans groot dat je uiteindelijk ergens uitkomt waar je niet wil zijn.
Daar zijn we nu:
- asielcrisis
- wooncrisis
- netcongestie
- tekort aan water
- instabiel stroomnet
- gasvoorraad leeg
- energie onbetaalbaar
De lijst is eindeloos. En waar stemmen mensen op? Op totale nietskunner Rob Jetten want hij is zo'n leuk koppel met zijn infantiele vriendje op insta.
Dit ja.quote:Op woensdag 22 juli 2026 11:43 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Daar zijn we nu:
- asielcrisis
- wooncrisis
- netcongestie
- tekort aan water
- instabiel stroomnet
- gasvoorraad leeg
- energie onbetaalbaar
Heel mooi.quote:Op maandag 27 juli 2026 19:02 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]
Kabinet Jetten 1 staat in haar hemd. @:rambodirk
Niet zo mooi als de brug instort en doden en gewonden vallen.quote:
Regeren is dan ook geen vooruitschuiven, dus dan moet dit kabinet maar eens proberen wat verantwoordelijk te nemen.quote:Op maandag 27 juli 2026 19:30 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Niet zo mooi als de brug instort en doden en gewonden vallen.
Dan wordt er geroepen dat ze vrachtwagens strenger hadden moeten aanpakken.
Geloof me als die brug echt op instorten staat, dan was ie allang helemaal dicht.quote:Op donderdag 30 juli 2026 20:00 schreef tralalala het volgende:
Jetten I speelt met mensenlevens. Dan zet je toch een paar motormuizen neer om die Oostblokkers eraf te plukken, dat verdient zich zo terug.
Nee gewoon pas beboeten in 2027 en hopen dat de brug dan nog staat.
Een half uur voor een bonquote:Rijkswaterstaat heeft maandag 34 boetes uitgeschreven tegen vrachtwagens of touringcars die over de Merwedebrug reden. Het was de eerste dag dat motoragenten van de politie controleerden om het verbod op zwaar verkeer te handhaven.
Drie motoragenten controleerden of vrachtwagens of touringcars over de verzwakte brug reden. Als een chauffeur werd betrapt, leidden agenten het voertuig van de weg af naar inspecteurs van Rijkswaterstaat. Die schreven meteen een boete van 500 euro uit.
In totaal zijn 34 boetes uitgedeeld. Omdat het uitschrijven van een boete tijd kost, kon niet elke vrachtwagen of touringcar worden beboet. Het duurt ongeveer een half uur om een boete uit te schrijven, zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat tegen persbureau ANP.
Op de Merwedebrug, die op de A27 tussen Breda en Utrecht ligt, geldt sinds half juli een verbod voor vrachtverkeer. Het verbod is ingesteld na een controle waaruit bleek dat het staal in de brug verzwakt is.
Rijkswaterstaat heeft camera's op de brug opgehangen om het verbod te kunnen handhaven. Maar met de kentekencamera's kunnen buitenlandse voertuigen niet worden beboet. De meeste vrachtwagens en touringcars die de afgelopen weken ondanks het verbod over de brug reden, hadden dan ook een buitenlands kenteken.
De politiecontrole moet ervoor zorgen dat ook chauffeurs van buitenlandse voertuigen zich aan het verbod houden. "Het idee van deze actie is dat er een waarschuwend, afschrikwekkend effect van uitgaat", zegt de woordvoerder. De actie van de motoragenten gaat door tot en met vrijdag.
Ze laten ze wel eerst eroverheen rijdenquote:Op maandag 17 augustus 2026 19:15 schreef TweedeKlum het volgende:
https://www.nu.nl/binnenl(...)en-vrachtwagens.html
[..]
Een half uur voor een bon![]()
Nou ja, goed dat er nu eindelijk eens gehandhaafd wordt.
Logisch want als ze er niet oprijden mag je ze niet bekeuren en omdraaien en terug rijden is niet mogelijk.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:18 schreef maily het volgende:
[..]
Ze laten ze wel eerst eroverheen rijden
Ja duh, anders kan je niet bekeuren.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:18 schreef maily het volgende:
[..]
Ze laten ze wel eerst eroverheen rijden
Als het maar in het potje voor de renovatie gaat.quote:Op maandag 17 augustus 2026 19:20 schreef inslagenreuring het volgende:
Het klinkt vooral als een smerige cashgrab.
Het is zeer onveilig. Maar we laten je er wel overheen rijden om je vervolgens met AI verkeerscamera's te beboeten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |