abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_221217855

Crowdfunding is hot! In 2024 groeide de Nederlandse zakelijke crowdfundingmarkt aanzienlijk en werd er in totaal ruim 1,137 miljard euro opgehaald, wat een stijging van bijna 20 procent betekende vergeleken met het jaar ervoor.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding (Crowdfinance)
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Webinars zekerheden
SPOILER
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Informatie Kifid
SPOILER
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

w/
Pecunia non olet
pi_221217893
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 17:34 schreef Lezer8857 het volgende:
BRH De Steppe B.V.
¤ 5.000.000 | 9,0 % rente | 12 maanden

SPOILER
Dat vakantiepark heb ik meerdere keren voorbij zien komen in crowdfunding en ook 1x meegenomen.
Toen waren het 4 andere ondernemers. Blijkbaar is het een geliefd investeringsobject.
https://platform.nlinvest(...)ect_resort_de_steppe
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_221218838
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 20:43 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]
Dat vakantiepark heb ik meerdere keren voorbij zien komen in crowdfunding en ook 1x meegenomen.
Toen waren het 4 andere ondernemers. Blijkbaar is het een geliefd investeringsobject.
https://platform.nlinvest(...)ect_resort_de_steppe
Blijkbaar ook een geliefd desinvesteringsobject.
  donderdag 2 juli 2026 @ 21:41:43 #4
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221218860
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 11:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
Er is uitstel gegeven om het pand af te maken. Dat had inmiddels al lang gebeurd kunnen zijn. Blijkbaar gaat hun geld op aan andere zaken (gokje: hoge privé opnamen en kosten van rechtszaken).
Het had niet alleen al lang gebeurd kunnen zijn, het had ook gebeurd moeten zijn.
Vergeet namelijk niet dat dit betreffende project een herfinanciering is van het oorspronkelijke project van september 2023. En toen werd al aan investeerders voorgehouden:
SPOILER
Volstrekt ongeloofwaardig dit echtpaar.
Wat mij betreft is het speelkwartier inmiddels wel afgelopen. Hopelijk gaat CCF er nu met een gestrekt been in.
pi_221221294
CRE afloss Heerlen Logist Centr 1
ontvangen
pi_221222201
Linkje Stael Utrecht.

SPOILER
  vrijdag 3 juli 2026 @ 11:34:20 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221222572
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 10:50 schreef xander129 het volgende:
Linkje Stael Utrecht.

SPOILER
Moet het vooral van de goede zekerheden hebben.

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 493.000,- op basis van de WOZ-waarde met waardepeildatum 01-01-2025.

Dat zal dus anno 2026 nog wel verder gestegen zijn. Moderne appartementen op een goede locatie, huis van de buren dit jaar binnen 3 weken verkocht. Neem hem basis mee.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 11:40:05 #8
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221222598
Tomba Uitvaartkisten failliet. CCF 41996.
Openstaande restschuld van ¤ 91k kan vast worden voldaan uit de eerste hypothecaire inschrijving. (¤ 240k op taxatiewaarde 540k in 2022)
pi_221222606
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 11:34 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Het onroerend goed kent een waarde van ¤ 493.000,- op basis van de WOZ-waarde met waardepeildatum 01-01-2025.

Dat zal dus anno 2026 nog wel verder gestegen zijn. Moderne appartementen op een goede locatie, huis van de buren dit jaar binnen 3 weken verkocht. Neem hem basis mee.
idem dito. Meegenomen op basis van de zekerheden en niet om de cijfers. Gelukkig is er ook aflossing en neemt het risico daardoor langzaam af.

[ Bericht 0% gewijzigd door xander129 op 03-07-2026 11:53:01 ]
pi_221222736
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 11:34 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hij neemt een (blijkbaar) goedlopende zaak over waaraan hij zelf al een tijd leiding gaf. Dat zie ik ook wel als een pluspunt. Heb ook een stukje Yil*maz doorgerold, die loopt toch niet vlot.
Pecunia non olet
pi_221222746
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 11:40 schreef leolinedance het volgende:
Tomba Uitvaartkisten failliet. CCF 41996.
Openstaande restschuld van ¤ 91k kan vast worden voldaan uit de eerste hypothecaire inschrijving. (¤ 240k op taxatiewaarde 540k in 2022)
Pfff die zag ik niet aankomen. Gaan er te weinig mensen dood tegenwoordig of laten ze zich te vaak cremeren :D
Pecunia non olet
pi_221222755
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 21:41 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Het had niet alleen al lang gebeurd kunnen zijn, het had ook gebeurd moeten zijn.
Vergeet namelijk niet dat dit betreffende project een herfinanciering is van het oorspronkelijke project van september 2023. En toen werd al aan investeerders voorgehouden:
SPOILER
Volstrekt ongeloofwaardig dit echtpaar.
Wat mij betreft is het speelkwartier inmiddels wel afgelopen. Hopelijk gaat CCF er nu met een gestrekt been in.
Van mij mogen ze. Beetje zoals Nigel de Jong op de WK 2010 O-)
Pecunia non olet
pi_221223413
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 12:21 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van mij mogen ze. Beetje zoals Nigel de Jong op de WK 2010 O-)
Er weer langs gereden vanmorgen. Er stonden 3 auto's voor de deur
pi_221223453
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 13:45 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Er weer langs gereden vanmorgen. Er stonden 3 auto's voor de deur
FIOD?
pi_221223902
Boom VOF doet uiteraard weer even over herfinanciering bij een derde partij. Wel een mooie opslag gedurende die tijd CRE lees je mee
pi_221223927
Welk vlekje ziet de grote meute bij kapper Y*ilmaz wat wij niet zien? Loopt wel heel langzaam

[ Bericht 3% gewijzigd door Fredericm op 03-07-2026 15:38:40 ]
pi_221224724
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2026 14:21 schreef obligataire het volgende:
Ik ben benieuwd of deze snel volloopt:
https://www.collincrowdfu(...)gh-end-coaching-b-v/
Nou, vol in een paar minuten.

Nu jij weer 8)7
pi_221224878
Notaris zat fout inzake F*stiv**ls CCF
SPOILER
Wat dit betekent voor schadevergoeding/verzekeringsclaim is onduidelijk.
pi_221225144
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 16:37 schreef KrekelJapie het volgende:
SPOILER
Kan de uitspraak alleen niet terugvinden via https://tuchtrecht.overhe(...)&datumtype=uitspraak. Iemand anders wel? Zou het graag even willen doorlezen.
Valt me wel op dat het niet vaak voorkomt dat een notaris fout zit.
pi_221225172
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 17:27 schreef markmangler het volgende:

[..]
Kan de uitspraak alleen niet terugvinden via https://tuchtrecht.overhe(...)&datumtype=uitspraak. Iemand anders wel? Zou het graag even willen doorlezen.
Valt me wel op dat het niet vaak voorkomt dat een notaris fout zit.
Dit is de uitspraak
https://tuchtrecht.overhe(...)I_NL_TNORSHE_2026_17
SPOILER

[ Bericht 30% gewijzigd door KrekelJapie op 03-07-2026 17:43:56 ]
pi_221225346
Weer een ispa.
Ik vind de omzet laag vergeleken met de geleende bedragen

Linkje
SPOILER
pi_221226659
quote:
14s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 16:06 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Nou, vol in een paar minuten.

Nu jij weer 8)7
8)7 8)7
Pecunia non olet
pi_221226689
quote:
SPOILER
In ieder geval twee rondjes extra procederen dus nog meer kosten. Uiteindelijk zal het iets moeten opleveren anders zou Collin niet zo fel op dit traject zitten.......

Het zwaarste punt m.i. is afgewezen, namelijk dat de notaris het geld over de schutting heeft (zou hebben) gegooid zonder toestemming van het platform. Ik vraag me ook af of dat werkelijk zo is, de problematiek met de eigendom is toch ook pas veel later aan het licht gekomen? Destijds was er geen vuiltje aan de lucht, gewoon een project als alle andere. Waarvoor was die (extra) toestemming dan nodig?

[ Bericht 6% gewijzigd door obligataire op 03-07-2026 21:16:42 ]
Pecunia non olet
pi_221226754
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 15:11 schreef Fredericm het volgende:
Welk vlekje ziet de grote meute bij kapper Y*ilmaz wat wij niet zien? Loopt wel heel langzaam
Het project had geen (kunstmatig gekweekte) vliegende start..Misschien staat de hoogte van zijn (papieren) inkomen de mensen wat tegen en misschien dat het om deels verhuurd o/g gaat, dat zou lastig kunnen zijn bij uitwinning?
Pecunia non olet
pi_221227605
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 18:09 schreef Fredericm het volgende:
Weer een ispa.
Ik vind de omzet laag vergeleken met de geleende bedragen

Linkje
SPOILER
Ook lekker wazig verhaal, ik sla over
pi_221228329
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 21:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het project had geen (kunstmatig gekweekte) vliegende start..Misschien staat de hoogte van zijn (papieren) inkomen de mensen wat tegen en misschien dat het om deels verhuurd o/g gaat, dat zou lastig kunnen zijn bij uitwinning?
Huur is toch kortlopend aan uitzendkrachten. Dat komt snel leeg. Hopelijk niet aan werkers in de vleesindustrie.
  vrijdag 3 juli 2026 @ 23:34:44 #27
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221228389
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 22:30 schreef quepos het volgende:

[..]
Ook lekker wazig verhaal, ik sla over
Ik ook, lage winstgevendheid, hypotheekrechten kunnen vervallen tijdens aflossingstraject, investeerders eerder CCF project hebben voorrang. Nee laat maar.
pi_221228638
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 23:23 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Huur is toch kortlopend aan uitzendkrachten. Dat komt snel leeg. Hopelijk niet aan werkers in de vleesindustrie.
Nou nee in die wereld worden ook 5 jarige huurcontracten afgesloten zonder opzeggingsmogelijkheid. Er zit bijna altijd een huisvester tussen.
Pecunia non olet
pi_221229907
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 21:07 schreef obligataire het volgende:
Ik vraag me ook af of dat werkelijk zo is, de problematiek met de eigendom is toch ook pas veel later aan het licht gekomen? Destijds was er geen vuiltje aan de lucht, gewoon een project als alle andere. Waarvoor was die (extra) toestemming dan nodig?
Dat er sprake was van een Groninger akte was bekend bij CCF. Dit staat in de pitch.

Wat ik lees is dat bij een Groninger akte er altijd extra risico is voor het hypotheekrecht als het aankoopbedrag niet tijdig wordt voldaan. De notaris is er van uitgegaan dat de medewerkers van CCF dat wisten, maar dat was niet zo.

CCF ging er vanuit dat alle nog te betalen bedragen uit de Groninger akte vanuit de notaris aan de verkoper werden voldaan, maar dat hoeft dus niet bij een Groninger akte. Hierdoor is een deel van het opgehaalde bedrag bij de koper terecht gekomen die vervolgens dit geld niet heeft overgemaakt aan de verkoper. Hierna werd het hypotheekrecht waardeloos toen eigendom terugging naar de verkoper.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-07-2026 11:00:14 ]
pi_221230167
quote:
SPOILER
Hm appeleren is riskeren.
pi_221230929
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 03:32 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat er sprake was van een Groninger akte was bekend bij CCF. Dit staat in de pitch.

Wat ik lees is dat bij een Groninger akte er altijd extra risico is voor het hypotheekrecht als het aankoopbedrag niet tijdig wordt voldaan. De notaris is er van uitgegaan dat de medewerkers van CCF dat wisten, maar dat was niet zo.

CCF ging er vanuit dat alle nog te betalen bedragen uit de Groninger akte vanuit de notaris aan de verkoper werden voldaan, maar dat hoeft dus niet bij een Groninger akte. Hierdoor is een deel van het opgehaalde bedrag bij de koper terecht gekomen die vervolgens dit geld niet heeft overgemaakt aan de verkoper en het hypotheekrecht waardeloos werd toen eigendom terugging naar de verkoper.
Leerzame casus, ik had wel eens gehoord van een Groninger akte maar de kern is me nu duidelijk.

Wat me ook duidelijk is dat de notaris fouten heeft gemaakt, maar dat CCF de risico's ook niet goed heeft onderkend. Weliswaar stond er niets over de voorwaardelijke levering in de hypotheekakte (fout notaris), en was er ook nog eens geen correcte registratie van de voorwaardelijkheid geweest in het kadaster (fout kadaster of dezelfde notaris, maar dit punt is verder niet benoemd), maar notaris had wel telefonisch de risico's doorgegeven. En je zou van CCF mogen verwachten dat ze bekend zijn met de consequenties van de Groninger akte, of zich anders goed laten adviseren.

Als CCF goed op de hoogte was geweest van de consequenties had ze kunnen vastleggen dat de gelden rechtstreeks naar verkoper moesten gaan, maar dat hebben ze verzuimd af te spreken met de notaris.
pi_221230936
quote:
14s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:19 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Leerzame casus, ik had wel eens gehoord van een Groninger akte maar de kern is me nu duidelijk.

Wat me ook duidelijk is dat de notaris fouten heeft gemaakt, maar dat CCF de risico's ook niet goed heeft onderkend. Weliswaar stond er niets over de voorwaardelijke levering in de hypotheekakte (fout notaris), en was er ook nog eens geen correcte registratie van de voorwaardelijkheid geweest in het kadaster (fout kadaster of dezelfde notaris, maar dit punt is verder niet benoemd), maar notaris had wel telefonisch de risico's doorgegeven. En je zou van CCF mogen verwachten dat ze bekend zijn met de consequenties van de Groninger akte, of zich anders goed laten adviseren.

Als CCF goed op de hoogte was geweest van de consequenties had ze kunnen vastleggen dat de gelden rechtstreeks naar verkoper moesten gaan, maar dat hebben ze verzuimd af te spreken met de notaris.
Die Groninger akte is sowieso een lastig fenomeen. Er zijn heel specifieke situaties waar dit handig kan zijn maar als er sprake is van een extern financier bij een transaactie moet je er eigenlijk niet aan beginnen omdat je altijd een probleem hebt als deze ingeroepen wordt.
pi_221231634
Ik vrees dat bij HCN nu de cashflow van Fat Phills is opgedroogd. Capelle lost niet meer af, 2 weken over tijd.
5 probleemprojecten heb ik nu. Neem geen nieuwe projecten meer mee.
pi_221231770
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:34 schreef zeeland6 het volgende:
Ik vrees dat bij HCN nu de cashflow van Fat Phills is opgedroogd. Capelle lost niet meer af, 2 weken over tijd.
Over HCN gesproken: het wordt ook weer eens tijd voor een update over de projecten van indian delivery cs. Want dat duurt ook maar terwijl er weinig beweging in lijkt te zitten.
pi_221232084
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Over HCN gesproken: het wordt ook weer eens tijd voor een update over de projecten van indian delivery cs. Want dat duurt ook maar terwijl er weinig beweging in lijkt te zitten.
Ik heb ze er twee weken geleden per mail en vertrouwelijk naar gevraagd.
Tot op heden 0 reactie op gekregen.
pi_221232087
quote:

[..]
Pand staat te huur: https://www.fundainbusine(...)32450-weg-en-bos-11/

Wij hebben een hypotheek op een deel van dit pand: 11D
pi_221232116
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Pand staat te huur: https://www.fundainbusine(...)32450-weg-en-bos-11/

Wij hebben een hypotheek op een deel van dit pand: 11D
Ik denk niet dat nr #11 en #11D hetzelfde object betreft. Het zit dan wel onder één dak, maar meer dan buren zullen ze niet zijn.
pi_221232213
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 10:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Die Groninger akte is sowieso een lastig fenomeen. Er zijn heel specifieke situaties waar dit handig kan zijn maar als er sprake is van een extern financier bij een transaactie moet je er eigenlijk niet aan beginnen omdat je altijd een probleem hebt als deze ingeroepen wordt.
Wat me nog het meest verbaast is dat er überhaupt een hypotheekrecht gevestigd kan worden als de eigendom van het onderliggende onroerend goed in de toekomst nog kan komen te vervallen. Immers dan vervalt de automatisch de zekerheid en juist die zekerheid is reden om het hypotheekrecht te vestigen :?

Het lijkt er op dat deskundigheid van Team Beheer een stuk groter is dan de deskundigheid bij Team Acquisitie :Y
Pecunia non olet
pi_221232312
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Wat me nog het meest verbaast is dat er überhaupt een hypotheekrecht gevestigd kan worden als de eigendom van het onderliggende onroerend goed in de toekomst nog kan komen te vervallen. Immers dan vervalt de automatisch de zekerheid en juist die zekerheid is reden om het hypotheekrecht te vestigen :?

Het lijkt er op dat deskundigheid van Team Beheer een stuk groter is dan de deskundigheid bij Team Acquisitie :Y

Zoals ik het begrepen heb, wordt een Groninger akte vooral gebruikt als de financiering nog niet rond is, zodat het eigendom al (voorwaarlijk) naar de nieuwe eigenaar kan. Voor deze situatie lijkt het helemaal niet bedoeld want als de financier aan boord is kan de verkoper direct bij overdracht betaald worden.
pi_221232583
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 11:34 schreef zeeland6 het volgende:
Zijn dit nieuwe probleemprojecten of dezelfde projecten waar we het pas ook al over hadden?
FP heeft ondertussen heel wat vestigingen en het aantal (franchise)vestigingen dat mogelijk problemen heeft is volgens mij niet groot, laten we daarom voorzichtig zijn met al te grote uitspraken
pi_221232877
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 13:34 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zoals ik het begrepen heb, wordt een Groninger akte vooral gebruikt als de financiering nog niet rond is, zodat het eigendom al (voorwaarlijk) naar de nieuwe eigenaar kan. Voor deze situatie lijkt het helemaal niet bedoeld want als de financier aan boord is kan de verkoper direct bij overdracht betaald worden.
Er heeft wel tijd tussen gezeten:
- mei 2021 overdracht dmv Groninger akte
- jan 2023 financiering ccf
- mei 2023 uiterlijke betaaldatum

Het was vast de bedoeling van CCF om met financiering alle nog te betalen bedragen aan verkoper te voldoen, maar dat is niet gebeurd. Als dit wel goed was gegaan zou er geen probleem zijn. Nu is het hypotheekrecht weg en is er een 100% voorziening bij de investeerders.

CCF is alles aan gelegen om dit zo goed als mogelijk op te lossen voor de investeerders, want anders denk ik dat ze behoorlijk lastig gaan krijgen bij bv Kifid.

Bij hypotheekvestiging hebben ze niet goed gehandeld. Dat is zo uit de uitspraak te halen. Ook is investeerders een hele lage ltv voorgehouden en gecommuniceerd dat alle panden verhuurd waren, terwijl de panden geen dag verhuurd zijn geweest.
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-07-2026 16:12:03 ]
pi_221232986
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:45 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Er heeft wel tijd tussen gezeten:
- mei 2021 overdracht dmv Groninger akte
- jan 2023 financiering ccf
- mei 2023 uiterlijke betaaldatum

Het was vast de bedoeling van CCF om met financiering alle nog te betalen bedragen aan verkoper te voldoen, maar dat is niet gebeurd. Als dit wel goed was gegaan zou er geen probleem zijn. Nu is het hypotheerecht weg en is er een 100% voorziening bij de investeerders.

CCF is alles aan gelegen om dit zo goed als mogelijk op te lossen voor de investeerders, want anders denk ik dat ze behoorlijk lastig gaan krijgen bij bv Kifid.

Bij hypotheekvestiging hebben ze niet goed gehandeld. Dat is zo uit de uitspraak te halen. Ook is investeerders een hele lage ltv voorgehouden en gecommuniceerd dat alle panden verhuurd waren, terwijl de panden geen dag verhuurd zijn geweest.
SPOILER
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar als ik dit zo allemaal lees dan valt inderdaad zowel de Notaris als Collin wel een en ander te verwijten in deze.
pi_221233150
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2026 14:57 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Ik zit er gelukkig zelf niet in maar als ik dit zo allemaal lees dan valt inderdaad zowel de Notaris als Collin wel een en ander te verwijten in deze.
Vergeet leningnemer niet. Die is er met een deel van het geld vandoor gegaan om er onbekende uitgaven van te doen. Andere schulden, privé, wie zal het zeggen. De kerel is gewoon een oplichter of in het meest gunstige geval een gokker.
Pecunia non olet
  zaterdag 4 juli 2026 @ 17:33:12 #44
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221234055
Er stond nog een betaling uit bij MCF. In december schreven ze:

SPOILER
Uiteraard niets ontvangen. Niemand is verbaasd hierover, behalve MCF zelf waarschijnlijk...
pi_221238185
quote:

[..]
Ik zal Mo eens appen en kijken of ik antwoord van hem krijg.
  zondag 5 juli 2026 @ 00:10:37 #46
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_221239358
Bij CRE weer eens een rits updates. Van enkele 'usual suspects' komt er binnenkort een kleine aflossing (20%). Van andere langslepende projecten is nog niet veel concreets bekend. Het gaat hoogstwaarschijnlijk nog jaren duren voor die allemaal kunnen worden afgesloten.
pi_221241717
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2026 08:30 schreef peterc het volgende:
CRE afloss Heerlen Logist Centr 1
ontvangen
Worden de aflossingen bij CRE gelijktijdig gedaan of gebeurd dit in batches? Dit zou mijn eerste aflossing bij CRE worden en ik heb nog niets binnen (misschien volgt dit morgen...)
pi_221252579
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 11:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Worden de aflossingen bij CRE gelijktijdig gedaan of gebeurd dit in batches? Dit zou mijn eerste aflossing bij CRE worden en ik heb nog niets binnen (misschien volgt dit morgen...)
De meeste afgeloste projecten gingen bij mij in 1x, evenwel de laatste tijd met name bij de BRD projecten welke eigenlijk al geherfinan hadden moeten zijn , is de aflossing ook in batches gedaan.
Zelf een keer navraag gedaan vwb aflossing v e project waarvan een ander fokforumlid al aflossing had ontvangen en ik nog niet. Gebeld en toezegging gekregen en ff later de ¤ op de bank
pi_221252614
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2026 11:12 schreef Lezer8857 het volgende:

[..]
Batches, ik heb ze (ASN) elke maandagochtend vroeg op de rekening staan. Per 2 weken dan.
pi_221253109
Twee nieuwe object financieringen:

Herfinanciering Slotermeerlaan 119-123 te Amsterdam
SPOILER
Biedt meer zekerheid, maar tijdelijke krappe cashflow. Er staat welliswaar 315k klaar om geinvesteerd te worden.

Vastgoedbelegger M. Nobel (Nieuwmarkt, Amsterdam)
SPOILER
Hoge LTV, maar goede cashflow...
pi_221254484
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 11:52 schreef xander129 het volgende:
Twee nieuwe object financieringen:

Herfinanciering Slotermeerlaan 119-123 te Amsterdam
SPOILER
Biedt meer zekerheid, maar tijdelijke krappe cashflow. Er staat welliswaar 315k klaar om geinvesteerd te worden.

SPOILER
Linkje slotermeer
SPOILER
pi_221255224
Ven*di linkje
SPOILER
Lees bij Crowdfund pitches vooral dat wat er niet staat!
pi_221255346
Linkje

Rente door het putje

SPOILER
pi_221255352
Linkje
Sl*termeerlaan

SPOILER
pi_221255458
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2026 14:18 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Linkje slotermeer
SPOILER
Zou ze nog steeds vrijgezel zijn? :9
Ik vraag dit voor een vriend. ;)
Pecunia non olet
pi_221256202
Tol*machev, volgend hoofdstuk in deze saga........ de man komt steeds verder in de knoei.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_221256244
Lu*la daarentegen, is vandaag volledig afgelost door verkoop van de woning. Dat is er weer eentje minder op de lijst ^O^
Pecunia non olet
pi_221259241
Ik wordt niet enthousiast van de nieuwe SIG: https://investeren.sameni(...)d-paasloregel-21-21a

De ltv van 41% komt van een wel heel creatief brein, want hier nemen ze de waarde van in totaal 5 woningen, terwijl de lening slechts de verbouwing van 2 woningen dekt. De overige bouwkosten zijn namelijk voor rekening kopers.

Ik zie een woningwaarde van 1.2mio na verbouwing van de boerderij, plus een lap grond met nog onduidelijke waarde want (nog) geen bouwgrond. Imo geen realistische schijf 1a lening, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Edit: ik heb me verrekend, de eerste 2 woningen zouden al 1.5-2.4 mio op kunnen brengen als de m2 prijs klopt. Maar dan vind ik de waardering van de overige grond nog steeds hoog.

[ Bericht 10% gewijzigd door gaanmetdiebanaan op 07-07-2026 00:03:54 ]
pi_221260309
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2026 18:47 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ja lastig, ik heb puur op de zekerheden geďnvesteerd. Deze zijn met deze voorwaarden wel een stuk minder. Ik denk dat ik investering ga annuleren.

Wel een beetje jammer dat het investeringsbedrag al vanaf 7-5 bij GvE staat.
Het terugboeken naar mijn Wallet gebeurd ook maar niet. Duurt zo alleen maar langer dat het geld voor niets bij GvE staat.
pi_221261058
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 03:00 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Het terugboeken naar mijn Wallet gebeurd ook maar niet. Duurt zo alleen maar langer dat het geld voor niets bij GvE staat.
Ik zie mijn inleg ook nog niet terug in mijn wallet.

Dit platform gaat mij steeds meer tegenstaan.Dit is nu het 3e incident in korte tijd dat hypothecaire zekerheden toch geen zekerheden blijken te zijn. Eerst de tattooshop, toen de mislukte poging van de pizzeria, en nu dit weer.
pi_221261661
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 08:28 schreef delcielo het volgende:

[..]
Ik zie mijn inleg ook nog niet terug in mijn wallet.

Dit platform gaat mij steeds meer tegenstaan.Dit is nu het 3e incident in korte tijd dat hypothecaire zekerheden toch geen zekerheden blijken te zijn. Eerst de tattooshop, toen de mislukte poging van de pizzeria, en nu dit weer.
Dat is het verschil met Collin. Collin bereidt een project goed voor (meestal dan :)) , en plaatst het online.
Bij GvE beginnen ze pas met nadenken als een project is volgeschreven. Daarom duurt het altijd zo lang voordat een project in de uitbetalingsfase komt.
Pecunia non olet
pi_221263760
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2026 11:52 schreef xander129 het volgende:
dt meer zekerheid, maar tijdelijke krappe cashflow. Er staat welliswaar 315k klaar om geinvesteerd te worden.
SPOILER
Interessant baasje deze heer Nobel. Ik ga dit project meenemen, twijfel alleen nog wat over de hoogte.

Ik zie idd ene DJ Nobel op Spotify, hij is niet erg origineel met de titels van zijn 'songs'. ;)
Wat de inhoud betreft denk ik dat hij nog wat moet oefenen....

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 07-07-2026 13:35:30 ]
Pecunia non olet
pi_221264012
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2026 22:57 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ik wordt niet enthousiast van de nieuwe SIG: https://investeren.sameni(...)d-paasloregel-21-21a

De ltv van 41% komt van een wel heel creatief brein, want hier nemen ze de waarde van in totaal 5 woningen, terwijl de lening slechts de verbouwing van 2 woningen dekt. De overige bouwkosten zijn namelijk voor rekening kopers.

Ik zie een woningwaarde van 1.2mio na verbouwing van de boerderij, plus een lap grond met nog onduidelijke waarde want (nog) geen bouwgrond. Imo geen realistische schijf 1a lening, maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Edit: ik heb me verrekend, de eerste 2 woningen zouden al 1.5-2.4 mio op kunnen brengen als de m2 prijs klopt. Maar dan vind ik de waardering van de overige grond nog steeds hoog.
Een verbouwproject met hoge SIG kosten, waarvan nog alles mis kan gaan, is me de looptijd van 12 mnd niet waard.
pi_221264019
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 13:29 schreef obligataire het volgende:

[..]
Interessant baasje deze heer Nobel. Ik ga dit project meenemen, twijfel alleen nog wat over de hoogte.

Ik zie idd ene DJ Nobel op Spotify, hij is niet erg origineel met de titels van zijn 'songs'. ;)
Wat de inhoud betreft denk ik dat hij nog wat moet oefenen....
Zelf heb ik gekozen om Slotermeerlaan mee te nemen. Prefereer de asset-backed deal in deze twee het meest.
pi_221264330
vette phil toch nog bijgeschreven bij HCN. Ben benieuwd wat daar aan de hand is...
pi_221264545
De annulering van GvE is ook verwerkt inmiddels.
pi_221264702
Nieuwe via Collin met een derde hypotheek:

Dutch HR Services B.V.
¤ 62.500 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/dutch-hr-services-b-v2/

In de aanhef staat 8% maar in de pitch spreekt Collin over 7,5% (#Collin even aanpassen in de pitch). *Inmiddels aangepast
Wat een schulden allemaal. Nog geen cent van de eerste Collin lening afgelost en nu al weer de volgende lening. Eigenlijk geen overwaarde (WOZ waarde 573k.) en uiteraard vliegt de omzet in de prognose omhoog waarbij de reden is dat vooral komt door de overname van (de klantenportefeuille van) het administratiekantoor. Nou maar hopen dat alle klanten blijven. Nee, m.i. een veel te lage rente voor het risico en het eigenlijk ontbreken van zekerheden die ook iets kunnen opleveren. Ik laat hem graag aan andere.

[ Bericht 2% gewijzigd door Horsemen op 07-07-2026 21:56:11 ]
pi_221264733
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 15:16 schreef zeeland6 het volgende:
vette phil toch nog bijgeschreven bij HCN. Ben benieuwd wat daar aan de hand is...
Niet degene in Nieuwegein en Amsterdam. Althans niet bij mij.
pi_221265080
Paardjes in Almere bij collin

Ik doe niet mee. Wat moet ik met een manage als de zekerheden worden uitgewonnen. Kwartier fietsen van mijn huis. Kan ik wel de paarden verzorgen

Linkje
SPOILER
Hopelijk kan horsemen ons advies geven

[ Bericht 14% gewijzigd door Fredericm op 07-07-2026 17:43:20 ]
pi_221268329
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 14:13 schreef xander129 het volgende:

[..]
Zelf heb ik gekozen om Slotermeerlaan mee te nemen. Prefereer de asset-backed deal in deze twee het meest.
Ik vind ze allebei wel de moeite.
Pecunia non olet
pi_221269528
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 17:16 schreef Fredericm het volgende:
Paardjes in Almere bij collin

Ik doe niet mee. Wat moet ik met een manage als de zekerheden worden uitgewonnen. Kwartier fietsen van mijn huis. Kan ik wel de paarden verzorgen

Linkje
SPOILER
Hopelijk kan horsemen ons advies geven
Wat mij betreft heel moeilijk te beoordelen.

Zo te zien een goed lopende onderneming die ze overnemen maar zelf hebben ze natuurlijk nauwelijks ervaring in het runnen van een best grote onderneming en is het afwachten of ze dit gaan waarmaken. Daarnaast gaan ze in hun prognose ervan uit dat ze in het uiterste geval de omzet van de vorige eigenaren gaan realiseren. Zo niet dan komen ze al snel in de problemen. Ook maak ik mij zorgen over de erfpacht constructie die over al 18 jaar afloopt. Wat wil tzt Staatsbosbeheer met de locatie? In het gunstigste geval, hoe hoog gaat het kostenplaatje worden voor een verlenging en wat doet dit met de waarde van het totale object als die termijn steeds dichterbij komt?

Al met al in mijn ogen een risicovol project en ik denk dat ik hem niet mee ga nemen maar ik slaap er nog een nachtje over en wacht eventuele andere beoordelingen van mijn investeerder collega’s af.
pi_221269801
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 15:48 schreef Lezer8857 het volgende:
De annulering van GvE is ook verwerkt inmiddels.
Ook mijn centjes staan inmiddels in de wallet.
pi_221270932
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 22:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Wat mij betreft heel moeilijk te beoordelen.

Zo te zien een goed lopende onderneming die ze overnemen maar zelf hebben ze natuurlijk nauwelijks ervaring in het runnen van een best grote onderneming en is het afwachten of ze dit gaan waarmaken. Daarnaast gaan ze in hun prognose ervan uit dat ze in het uiterste geval de omzet van de vorige eigenaren gaan realiseren. Zo niet dan komen ze al snel in de problemen. Ook maak ik mij zorgen over de erfpacht constructie die over al 18 jaar afloopt. Wat wil tzt Staatsbosbeheer met de locatie? In het gunstigste geval, hoe hoog gaat het kostenplaatje worden voor een verlenging en wat doet dit met de waarde van het totale object als die termijn steeds dichterbij komt?

Al met al in mijn ogen een risicovol project en ik denk dat ik hem niet mee ga nemen maar ik slaap er nog een nachtje over en wacht eventuele andere beoordelingen van mijn investeerder collega’s af.
Het onroerend goed lijkt mij ook erg incourant. Komt nog bij dat als de exploitatie zou tegenvallen, dat dit direct zijn weerslag zou hebben op de waardering.

Geen ondernemingservaring is ook een rode vlag voor mij. Ik ben graag in de horeca maar dat maakt me nog geen horeca ondernemer om maar eens een voorbeeld te noemen. 😀
Pecunia non olet
  woensdag 8 juli 2026 @ 01:08:05 #75
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221271659
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 00:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Het onroerend goed lijkt mij ook erg incourant. Komt nog bij dat als de exploitatie zou tegenvallen, dat dit direct zijn weerslag zou hebben op de waardering.

Geen ondernemingservaring is ook een rode vlag voor mij. Ik ben graag in de horeca maar dat maakt me nog geen horeca ondernemer om maar eens een voorbeeld te noemen. 😀
Daarnaast zeer beperkte winstgevenheid. Er hoeft maar wat tegen te zitten en er is een probleem. Met alle eerder genoemde punten voor mij voldoende om hem te laten lopen.
pi_221272092
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 15:16 schreef zeeland6 het volgende:
Overduidelijk te weinig vette hap verkocht :{

De vraag is meer van hoe lopen de lijntjes, projecten onderling, steun vanuit de franchise?

Nieuwegein en Amsterdam zijn gelijktijdig ongeveer gestopt met betalen.
Capelle is failliet maar daar wordt dan wel weer betaald. No comprendo :@
Pecunia non olet
pi_221272108
Als het een beetje tegenzit, wordt het een vette afschrijving, en da's niet vet ;(
Pecunia non olet
pi_221272341
Ik heb het hier nog niet langs zien komen, hopelijk heb ik er niet overheen gekeken.

Parc Z**rderheiken: de veiling heeft blijkbaar plaatsgevonden op 2 juli, maar op de website van Vastgoedveiling kan ik niet goed zien wat de resultaten hiervan zijn geweest. Kan ik dat, als particulier, inzien, of is dat allen aan de veilingdeelnemers voorbehouden?
Op dezelfde website staat nog iets over dat THE FOX golf BV op 30 juni failliet is verklaard, ik kan niet goed snappen wat de relatie is met onze geldnemer, dit lijkt de entiteit voor de exploitatie van de golfbaan te zijn.

https://www.vastgoedveili(...)arderheiken-te-venlo
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_221272731
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 14:13 schreef xander129 het volgende:

[..]
Ik houd het ook bij deze. Dat pandje van Nobe*l is weliswaar getaxeerd op 1036K maar hij koopt het voor 884K . Waarom hij het voor anderhalve ton goedkoper krijgt wordt is me niet duidelijk.
Pecunia non olet
pi_221272760
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:17 schreef Essebes het volgende:
Ik heb het hier nog niet langs zien komen, hopelijk heb ik er niet overheen gekeken.

Parc Z**rderheiken: de veiling heeft blijkbaar plaatsgevonden op 2 juli, maar op de website van Vastgoedveiling kan ik niet goed zien wat de resultaten hiervan zijn geweest. Kan ik dat, als particulier, inzien, of is dat allen aan de veilingdeelnemers voorbehouden?
Op dezelfde website staat nog iets over dat THE FOX golf BV op 30 juni failliet is verklaard, ik kan niet goed snappen wat de relatie is met onze geldnemer, dit lijkt de entiteit voor de exploitatie van de golfbaan te zijn.

https://www.vastgoedveili(...)arderheiken-te-venlo
Ik vind wel dit bericht: https://www.nieuwskoerier(...)an-en-natuur-in-ven/
pi_221272798
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 juli 2026 16:25 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe via Collin met een derde hypotheek:

Dutch HR Services B.V.
¤ 62.500 | 8,0 % rente | 60 maanden
https://www.collincrowdfund.nl/dutch-hr-services-b-v2/

In de aanhef staat 8% maar in de pitch spreekt Collin over 7,5% (#Collin even aanpassen in de pitch). *Inmiddels aangepast
Wat een schulden allemaal. Nog geen cent van de eerste Collin lening afgelost en nu al weer de volgende lening. Eigenlijk geen overwaarde (WOZ waarde 573k.) en uiteraard vliegt de omzet in de prognose omhoog waarbij de reden is dat vooral komt door de overname van (de klantenportefeuille van) het administratiekantoor. Nou maar hopen dat alle klanten blijven. Nee, m.i. een veel te lage rente voor het risico en het eigenlijk ontbreken van zekerheden die ook iets kunnen opleveren. Ik laat hem graag aan andere.
Misschien goed om even te refereren aan project 45813 MKB*Boekho*udingen. Dat was ook een overname, slecht afgelopen (voor haar, niet voor ons vanwege goede zekerheid op woonhuis).

Zegt niet alles natuurlijk maar ik vraag me ook af of de klanten zullen blijven nu daar de korte lijntjes tussen boekhouder en klant belangrijk zijn, dat moet allemaal maar net klikken.
En van tariefverhogingen houden dit soort kleine mkb klantjes ook niet.
Pecunia non olet
pi_221272970
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 08:07 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nieuwegein en Amsterdam zijn gelijktijdig ongeveer gestopt met betalen.
Capelle is failliet maar daar wordt dan wel weer betaald. No comprendo :@
Ik zit er niet in, maar zie wel dat de leningnemers van Capelle er samen via HCN nog eentje in R'dam Alexandrium hebben en één van de twee heeft zonder de ander ook nog Leidschendam en Rotterdam. Daar zullen ze misschien wel genoeg burgers verkopen om ook voor Capelle te betalen.

Die van Nieuwegein en Amsterdam hebben via Collin ook Utrecht en Zoetermeer gefinancierd, waarvan alleen Utrecht nog open is.
  woensdag 8 juli 2026 @ 11:06:09 #84
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_221273479
CFF JFB Vastgoedbeheer B.V. in 4 minuten 963k vol. Op het nippertje mee kunnen pakken.
pi_221273654
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 09:46 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik houd het ook bij deze. Dat pandje van Nobe*l is weliswaar getaxeerd op 1036K maar hij koopt het voor 884K . Waarom hij het voor anderhalve ton goedkoper krijgt wordt is me niet duidelijk.
Hierbij de uitleg en linkje, stap je nu wel in?

SPOILER
pi_221273833
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:14 schreef Fredericm het volgende:

[..]
Hierbij de uitleg en linkje, stap je nu wel in?

SPOILER
Nee, een dergelijke waardevermeerdering, als die al gerealiseerd wordt, zie ik meer als een bonus achteraf.
Om dat nu vooraf al mee te nemen ....... :? Hij moet eerst die huurders weg zien te krijgen of nog zo gek zien te krijgen dat ze meer gaan betalen voor hetzelfde, en ik zie ook geen budget voor de (ver)bouwkosten.

Een hoop luchtfietserij bedenk ik nu, alleen al dat statement dat er een kwart miljoen mensen naar dat saaie gepiel van hem op Spotify zouden luisteren.......

(en het budget heb ik al aan de Turkse dame gegund....... :) ), dus op , Ome Obli moet weer eventjes sparen.
Pecunia non olet
pi_221273941
LInkje Gouden Leeuw
SPOILER
pi_221274020
Linkje was al geplaatst.
pi_221274025
Goed werk Collin, mag ook wel eens gezegd worden.

SPOILER
pi_221274241
quote:
14s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:59 schreef nostra het volgende:
Goed werk Collin, mag ook wel eens gezegd worden.

SPOILER
Zeker een dikke veer in de bips. *O*

Nu heb ik wel weer budget :7
Beste gegadigde is denk ik Mou*rits, de rente is r*k maar in de BV gaat het nog net.
Geld dat net voor de rand van de afgrond is weggesleept, moet je niet risicovol beleggen, dat is de goden verzoeken.

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 08-07-2026 12:33:36 ]
Pecunia non olet
pi_221274262
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 11:28 schreef obligataire het volgende:
Een hoop luchtfietserij bedenk ik nu, alleen al dat statement dat er een kwart miljoen mensen naar dat saaie gepiel van hem op Spotify zouden luisteren.......
Eens. Die hele pitch heeft wat mij betreft een groot gebakken lucht gehalte,

Persoonlijk had ik mijn beslissing al genomen zodra ik iets las over Dubai :)
pi_221274760
https://horecacrowdfundin(...)ssen-almere-mle1yr94

Nieuwe ***** HCN. Veel ervaring en veel eigen geld, dus wel echt waar crowdfunding voor bedoeld is. Alleen die Noordoostpolder... best aardig om te wandelen hoor, maar als je het van cocktails moet hebben misschien niet de meest handige locatie voor het concept. En 250 couverts is vrij fors.
pi_221274796
Neem hem overigens wel mee.
pi_221274808
Vind het voor m'n eigen "bierviltjes"-verdeling van mijn spreiding wel wat lastig worden met die vele vastgoedleningen. Zo'n Slotermeerlaan is natuurlijk op zich prima, maar de facto gewoon vastgoed en daar zit ik al op andere manieren in. Ben alleen niet zo'n Excel fanaat als sommigen hier om daar zelf een administratie van aan te leggen.
pi_221274818
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:19 schreef nostra het volgende:
https://horecacrowdfundin(...)ssen-almere-mle1yr94

Nieuwe ***** HCN. Veel ervaring en veel eigen geld, dus wel echt waar crowdfunding voor bedoeld is. Alleen die Noordoostpolder... best aardig om te wandelen hoor, maar als je het van cocktails moet hebben misschien niet de meest handige locatie voor het concept. En 250 couverts is vrij fors.
.......en HCN verkrijgt een pandrecht op de aandelen van een vastgoed B.V.........

Eens kijken wat dat concreet betekent.
Pecunia non olet
pi_221274874
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:27 schreef obligataire het volgende:

[..]
.......en HCN verkrijgt een pandrecht op de aandelen van een vastgoed B.V.........

Eens kijken wat dat concreet betekent.
Ja dat is wel lekker des HCN's vaag. Ik vermoed links een pand en rechts 100 euro eigen vermogen en een hypotheek voor de rest.
pi_221274913
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:36 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja dat is wel lekker des HCN's vaag. Ik vermoed links een pand en rechts 100 euro eigen vermogen en een hypotheek voor de rest.
Zoiets, of een beetje meer. Als ze het hok in Almere in 2015 gekocht hebben zou daar best wel een leuke overwaarde in kunnen zitten.

Ik zie trouwens dat ze toch een heel uitgebreide menukaart hebben en dat het met de ligging ook wel OK is nabij Almere en aan het water. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een Horecaman met zijn ervaring een domme investering zou doen, al weet je het nooit natuurlijk :)
Pecunia non olet
pi_221274926
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zoiets, of een beetje meer. Als ze het hok in Almere in 2015 gekocht hebben zou daar best wel een leuke overwaarde in kunnen zitten.

Ik zie trouwens dat ze toch een heel uitgebreide menukaart hebben en dat het met de ligging ook wel OK is nabij Almere en aan het water. Ik kan me ook niet zo goed voorstellen dat een Horecaman met zijn ervaring een domme investering zou doen, al weet je het nooit natuurlijk :)
Nee, vooral dat laatste en het concept an sich is al bewezen. Wintermaanden zullen dan weer wat lastiger zijn, maar daar kan je op inspelen. Dus voor basis is wel oké. Ook om een beetje mix te houden tussen aflossings- en aflossingsvrije projecten, is toch ook wel een fors verschil in risico dat ik eigenlijk niet echt vastleg.
pi_221274982
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 13:27 schreef obligataire het volgende:

[..]

Da's een bijzondere, want als dat vastgoed vervolgens zwaar gefinancierd is heb je niets of mogelijk wat extra schuld. Op zich kan het prima werken als deze BV schuldenvrij is en ook geen schulden mag aangaan en dus een bepaalde cash te maken (over)waarde vertegenwoordigd, maar dat kan ik eigenlijk nergens uit opmaken.
pi_221275029
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2026 14:04 schreef tnhb het volgende:

[..]
Da's een bijzondere, want als dat vastgoed vervolgens zwaar gefinancierd is heb je niets of mogelijk wat extra schuld. Op zich kan het prima werken als deze BV schuldenvrij is en ook geen schulden mag aangaan en dus een bepaalde cash te maken (over)waarde vertegenwoordigd, maar dat kan ik eigenlijk nergens uit opmaken.
Extra schuld, dat speelt niet, de aandelen kunnen hooguit een positieve opbrengst genereren, maar niet negatief.
Tenzij zij in privé hebben meegetekend voor schuld van de B.V.

Het zou wel fijn zijn idd als dat alsnog werd toegelicht. Misschien dat ik dan nog wat extra toezeg.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')