SPOILER: Uitleg symbolen weerkaartenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.• Weeronline - begrippen (nederlands)
---
• WKN - Actueel weer in Nederland
• KNMI Daggegevens
• KNMI Geografische overzichten van het weer
• KNMI Buienradar
• KNMI Pluim
---
• Klimaateffectatlas
• Nederland in de ban van de 'supercel'
• CAPE + Liftedindex
---
---
User locaties
Zo dat we ook nog weten wie waar ongeveer woont,
let op dit is een screenshot, klik op het kaartje of de link eronder voor live
DM (met plaats/stad naar); @kree om erop toegevoegd te worden of meld je aan in dit topic:
GC / FOK!users kaart (Google Maps) Nieuwe kaart, nieuwe kansen (update) #7
We gaan dit trouwens niet precies op GPS locatie toevoegen (tenzij op verzoek) plaats/stad lijkt me nauwkeurig genoeg voor dit doel![]()
dik 30 graden en volle zonquote:
Op zich klopt het wel. 37 graden en hoge vochtigheidsgraadquote:Op zondag 28 juni 2026 14:59 schreef INViCTuS het volgende:
Kutzomer? Kut zomer is te bewolkt, fris en nat. Dat is het niet echt, hè
Kutzomer ja. Echt genieten afgelopen tijd jaquote:Op zondag 28 juni 2026 14:59 schreef INViCTuS het volgende:
Kutzomer? Kut zomer is te bewolkt, fris en nat. Dat is het niet echt, hè
Ik ga in het najaar ook zeker alles op een rijtje zetten en er een aanschaffen. Er zitten nog veel vraagtekens met onder andere de indeling van mijn appartement, maar dat is offtopic. Punt blijft dat het in warme woningen eigenlijk gewoon een must is geworden voor zomers als deze. Zeker nu iedereen weer weet waar ze aan toe zijn.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:02 schreef DutchBlend het volgende:
Compleet gesloopt van de afgelopen dagen. Het was puur overleven. Mobiele airco's zijn wel echt terrein aan t winnen nu
Meer een mooie luxe. Genoeg andere manieren om er mee om te gaan.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:20 schreef kilon het volgende:
Punt blijft dat het in warme woningen eigenlijk gewoon een must is geworden voor zomers als deze.
Idem.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:02 schreef DutchBlend het volgende:
Compleet gesloopt van de afgelopen dagen. Het was puur overleven. Mobiele airco's zijn wel echt terrein aan t winnen nu
Same, wanneer het weer een beetje in voorraad is en de prijzen wat normaler gaan doen ga ik ook voor een goeie.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:02 schreef DutchBlend het volgende:
Ik ook al. Paar dagen deze week ook super warm lichaam, misselijk en zo moe.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:29 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Idem.
Ik voel me wat koortsig, ondanks dat mijn oorthermometer maar +/- 37,4 aangeeft.
Heel stabiel op de benen sta ik iig niet.
Airco is by far de beste oplossing: effectief, werkt direct, instelbaar en als bonus kun je nog verwarmen en daarmee op je energierekening besparen (de zomerkosten compenseren).quote:Op zondag 28 juni 2026 15:24 schreef lbosse het volgende:
[..]
Meer een mooie luxe. Genoeg andere manieren om er mee om te gaan.
Ik ook want volgens weeronline gaat het vanaf 8 juli weer omhoog. Verder kan je het niet zien.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:11 schreef Isane het volgende:
Ik ben blij dat ik 2 maanden geleden een airco heb laten installeren
Ik voel het vooral vandaag pas.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:30 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Ik ook al. Paar dagen deze week ook super warm lichaam, misselijk en zo moe.
Kassie wijlenquote:
Gelukkig hier nog weinig van te merken. Ook juni wordt een te natte maandquote:Op zondag 28 juni 2026 15:27 schreef Scjvb het volgende:
Wellicht iets betere temperaturen aankomende week. Echter heeft de droogte voorlopig nog wel een stevige voet in de aarde, zo te zien.
[ afbeelding ]
De extremen worden groter. Afgelopen week ook niet per se kei hard genoten ofzo. Maar de eerste 2 weken waren ook vrij waardeloos aan de andere kant.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Kutzomer ja. Echt genieten afgelopen tijd ja
Ligt uiteraard aan de woning, maar ik heb het hier nonstop in slaapkamers op 22 a 23 gehouden met airco. Beneden is het uiteindelijk gestegen naar 26, zolder 30 maar dat laatste is niet erg.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:30 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Airco is by far de beste oplossing: effectief, werkt direct, instelbaar en als bonus kun je nog verwarmen en daarmee op je energierekening besparen (de zomerkosten compenseren).
Lange termijn ook - indien mogelijk - groen en bomen aanleggen.
Belangrijk is wel om aan goede zonwering te doen, maar dat heeft niet heel veel effect als je een week als deze hebt (10+dagen op rij tropisch). Dan liopt je huis geeoon vol met warmte, zeker als je veel zon op je gevel hebt.
Ja nou, dan zijn we er toch: kutzomerquote:Op zondag 28 juni 2026 16:15 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
De extremen worden groter. Afgelopen week ook niet per se kei hard genoten ofzo. Maar de eerste 2 weken waren ook vrij waardeloos aan de andere kant.
Hier ook, hoor. Best lang met zonwering onder de 24 kunnen houden, maar nu 25, heb mij laten vertellen dat dat komt omdat de hitte eenmaal in de stenen gevel kruipt, krijg je er niet eentweedrie uit.quote:Op zondag 28 juni 2026 16:17 schreef Discombobulate het volgende:
Van 25 naar 26,5 in een halve dag. Terwijl het buiten lang niet zo warm was als voorgaande dagen.
Nah, zijn nog geen maand onderweg. Komende week ziet er alweer stukken beter uitquote:Op zondag 28 juni 2026 16:24 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja nou, dan zijn we er toch: kutzomer
Daar zit vannacht nog niet bij.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:27 schreef Scjvb het volgende:
Wellicht iets betere temperaturen aankomende week. Echter heeft de droogte voorlopig nog wel een stevige voet in de aarde, zo te zien.
[ afbeelding ]
Veel te weinig afkoeling lijkt het. En vermoedelijk zowaar weer tropisch over een week. Gewoon dikke baggerquote:Op zondag 28 juni 2026 16:28 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Nah, zijn nog geen maand onderweg. Komende week ziet er alweer stukken beter uit
Wel tot 11 juli wel betere nacht temperaturen. Dan kan je tenminste in de nacht koelen en overdag alles dicht.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:04 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Veel te weinig afkoeling lijkt het. En vermoedelijk zowaar weer tropisch over een week. Gewoon dikke bagger
Juni sowieso!quote:Op zondag 28 juni 2026 16:14 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Gelukkig hier nog weinig van te merken. Ook juni wordt een te natte maand
Maar ik wil gewoon lekker buiten zijn.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:08 schreef Servicemonster het volgende:
[..]
Wel tot 11 juli wel betere nacht temperaturen. Dan kan je tenminste in de nacht koelen en overdag alles dicht.
https://budgetcrematie.nl/uitvaart-regelenquote:Op zondag 28 juni 2026 17:26 schreef Maver24 het volgende:
Mijn lichaam is van streek. Voel me niet zo ok. Al die warmte. Ben ook heel moe. Mag echt hopen dat het niet weer 35 gaat worden.
Wat zijn we weer grappig.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:31 schreef RamboDirk het volgende:
[..]
https://budgetcrematie.nl/uitvaart-regelen
Bedank me later
Idd. En als het meezit daarop een 'normale' hittegolf en geen tweede superhittegolf.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:08 schreef Servicemonster het volgende:
[..]
Wel tot 11 juli wel betere nacht temperaturen. Dan kan je tenminste in de nacht koelen en overdag alles dicht.
Join the club.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:26 schreef Maver24 het volgende:
Mijn lichaam is van streek. Voel me niet zo ok. Al die warmte. Ben ook heel moe. Mag echt hopen dat het niet weer 35 gaat worden.
Ik heb een plantenspuit naast me staan, om mijn voorhoofd mee nat te maken.quote:Op zondag 28 juni 2026 17:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Ik heb maar even een natte handdoek in me nek gelegd.
quote:Op zondag 28 juni 2026 17:46 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Ik heb maar even een natte handdoek in me nek gelegd.
Geniet nog ff van de zomer jongens. Voor je het weet zitten we weer in de grijze treurnis, genaamd herfstquote:Op zondag 28 juni 2026 17:50 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik heb een plantenspuit naast me staan, om mijn voorhoofd mee nat te maken.
dat is ook kut idd. maarja van mij hoeven deze temperaturen ook weer niet.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
[..]
Geniet nog ff van de zomer jongens. Voor je het weet zitten we weer in de grijze treurnis, genaamd herfst![]()
Oow, dat duurt nog 4 maanden, gelukkig.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:02 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
[..]
Geniet nog ff van de zomer jongens. Voor je het weet zitten we weer in de grijze treurnis, genaamd herfst![]()
Flikker op met alles politiek getint maken, daar zijn al 20 andere subfora voor.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:11 schreef kree het volgende:
climate change etc etc.......
ff denken alvast wat kan het kabinet doen om meer nog burgers te belasten enzo om dit tegen te gaan?
(ze zullen alles aangrijpen nl om de burger meer te belasten)
euhuh
rustig maar hoor wil hier de hele discussie ook niet. maar dacht zeg het ff.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Flikker op met alles politiek getint maken, daar zijn al 20 andere subfora voor.
Begin er dan ook niet over.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:17 schreef kree het volgende:
[..]
rustig maar hoor wil hier de hele discussie ook niet. maar dacht zeg het ff.
Hardlopen viel tegen. Nog steeds best benauwd. Wel gegaan. #strijderquote:Op zondag 28 juni 2026 18:21 schreef Deisyy het volgende:
Het is hier vandaag max 25 graden geweest, lekker weer voor een fietstochtje.
Op de fiets pak je al sneller een windje, helemaal onderweg naar Hoek van Holland.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:23 schreef lbosse het volgende:
[..]
Hardlopen viel tegen. Nog steeds best benauwd. Wel gegaan. #strijder
Ik ben in de ochtend naar de sportschool geweest en vanmiddag heerlijk gezwommen in het buitenbadquote:Op zondag 28 juni 2026 18:23 schreef lbosse het volgende:
[..]
Hardlopen viel tegen. Nog steeds best benauwd. Wel gegaan. #strijder
quote:Op zondag 28 juni 2026 18:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
Het is hier nog 30 graden
Opbokken
Hier 28. Het windje maakte het wel goed te doen vandaag vind ikquote:Op zondag 28 juni 2026 18:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken
Dat jij deze week overleefd hebt is wonderbaarlijk.quote:Op zondag 28 juni 2026 18:44 schreef Geschiedkundige het volgende:
Opbokken
Ik heb me grotendeels opgesloten. Als ik vrijdag naar buiten was gegaan, stierf ik nog op de deurdorpelquote:Op zondag 28 juni 2026 19:29 schreef mitt het volgende:
[..]
Dat jij deze week overleefd hebt is wonderbaarlijk.
Weg dat krukjequote:Op zondag 28 juni 2026 19:34 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik heb me grotendeels opgesloten. Als ik vrijdag naar buiten was gegaan, stierf ik nog op de deurdorpel
Binnen is het dikke prima, alleen is binnen zitten niks voor mij. Vandaar mijn ergenis,
23 graden met een LV van 58%quote:Op zondag 28 juni 2026 19:36 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Peertje hangt inmiddels. Is alweer opgeborgen![]()
30 graden met een LV van 63%
quote:
Wat hyped hij hier precies? Dit zijn doorgaans best betrouwbare kaarten. Weliswaar wat langere termijn, maar het geeft alleen de mogelijkheid aan tot.quote:Op zondag 28 juni 2026 20:02 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Robert is wel iets teveel van het hypen van dingen. Doe gewoon normaal
Mensen die de oper cherrypicken voor weer over meer dan 7 dagen zijn gewoon niet serieus te nemen.quote:Op zondag 28 juni 2026 20:07 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Wat hyped hij hier precies? Dit zijn doorgaans best betrouwbare kaarten. Weliswaar wat langere termijn, maar het geeft alleen de mogelijkheid aan tot.
Haha ja. Lid 28 eruit pakkenquote:Op zondag 28 juni 2026 20:14 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
GFS gaat voor hite des doods!
Dat groene kaartje zal wel even wennen zijn zometeenquote:Op zondag 28 juni 2026 20:54 schreef Guanabana het volgende:
Nou, nog 5 minuten en alle codes zijn afgelopen.
maandag op dinsdagnacht is anders weer code rood voor de lokale driehoek @Zipportalquote:Op zondag 28 juni 2026 20:54 schreef Guanabana het volgende:
Nou, nog 5 minuten en alle codes zijn afgelopen.
quote:Like Alert
28-06-2026 @ 21:02:34
IkGeefEnkelLikes heeft een van jouw posts geliket in "WK 2026 / [Zondag 28 juni 21:00] Zuid-Afrika - Canada #1"
Zou mooi zijn.quote:
Jup hier ook, was standje sporten, eten maken en veel douchen..morgen weer ff de toko goed opruimen en nu zalig door waaien.quote:Op zondag 28 juni 2026 15:02 schreef DutchBlend het volgende:
Ik had ook zo'n rare stijgingquote:Op zondag 28 juni 2026 16:17 schreef Discombobulate het volgende:
Van 25 naar 26,5 in een halve dag. Terwijl het buiten lang niet zo warm was als voorgaande dagen.
quote:Op zondag 28 juni 2026 22:17 schreef DutchBlend het volgende:
22,5c bij 62% rv. Heerlijk buiten.
Tijd voor ramen open na bijna een week.
Eindelijk verlost!
Zou top zijn als dit een patroon van weken zou wordenquote:Op maandag 29 juni 2026 07:05 schreef INViCTuS het volgende:
Voornamelijk 24-26 graden de komende week met nachttemperaturen van 12-14. Ideaal zomerweer
Restwarmte speelt idd de rol. Daarom hoop ik een beetje op koele nachten. Dan wordt het allemaal een beetje uitgemiddeld.quote:Op zondag 28 juni 2026 22:50 schreef Pvt.Webster het volgende:
Voelt lekker nu buiten. En pas nu merk je wat voor een deken er in huis hangt (vanuit de muren denk ik).
Gisteren voelde het huis nog "koel" (27 graden); nu zit ik liever buiten.
Is dat beter dan de eerdere?quote:
Jazeker meer members voor milder weer tweede week juli.quote:Op maandag 29 juni 2026 10:12 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Is dat beter dan de eerdere?
Sorry weet dat niet meer, ben op van de stress.
Zelfde. Oper als warme uitschieter en extreme onzekerheid.quote:Op maandag 29 juni 2026 10:12 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Is dat beter dan de eerdere?
Sorry weet dat niet meer, ben op van de stress.
Misschien moet je je badkamer even uit. Het is totaal niet meer benauwd buiten, nergens.quote:Op maandag 29 juni 2026 08:16 schreef kilon het volgende:
De zon is wel nog fel warm. In combinatie met de hoge luchtvochtigheid is het nog niet erg prettig buiten, maar temperatuur is wel een stuk beter.
Ik ben weer op weg naar huis, benieuwd welke temperatuur het binnen gaat zijn.
Niks aan de hand. Grgr, de totaaldebielen die blijven zaniken over de 0,0000000450 graden.quote:
Ik denk dat je een bril nodig hebt. Kijk nog eens goed naar die grafiek.quote:Op maandag 29 juni 2026 10:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Niks aan de hand. Grgr, de totaaldebielen die blijven zaniken over de 0,0000000450 graden.
Mocht je daar onverhoopt overboord vallen, of neerstorten met een vliegtuig, dan kom je tenminste niet meer om van onderkoelingquote:
https://www.waldnet.nl/wn(...)_Snakkerbuorren.htmlquote:Eastermar: kinderen ziek na zwemmen bij Snakkerbuorren
EASTERMAR - Meerdere kinderen zijn ziek geworden nadat ze gezwommen hadden in het water bij Snakkerbuorren in Eastermar. Dat meldt Eastermar.nl.
"Er komen meldingen binnen van ouders met de mededeling dat kinderen ziek zijn geworden (overgeven, diarree) nadat ze hebben gezwommen bij het bruggetje/hooghout tussen de Snakkerbuorren en de Komerk."
Waarschijnlijk is het water onveilig geworden door extra toiletlozingen van bootpassanten en een verhoogde watertemperatuur. GGD Fryslân is inmiddels op de hoogte gesteld.
Echt heerlijk weer. Dit is tenminste een echte zomer en niet zoals die verregende zomer van vorig jaarquote:Op maandag 29 juni 2026 07:05 schreef INViCTuS het volgende:
Voornamelijk 24-26 graden de komende week met nachttemperaturen van 12-14. Ideaal zomerweer
Van anti-zomer (schaapscheerderskou) in de eerste helft, naar teringhitte in de tweede helft.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:04 schreef 12Beaufort het volgende:
Inmiddels is juni drie graden warmer dan normaal.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 29 juni 2026 11:05 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Echt heerlijk weer. Dit is tenminste een echte zomer en niet zoals die verregende zomer van vorig jaar
En dan moet de zomer nog serieus op gang komen.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:06 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Van anti-zomer (schaapscheerderskou) in de eerste helft, naar teringhitte in de tweede helft.
Nooit van gehoord. Ligt zeker in Indiaquote:Op maandag 29 juni 2026 11:03 schreef Zipportal het volgende:
[..]
https://www.waldnet.nl/wn(...)_Snakkerbuorren.html
Was uw drol schoon. @:rambodirk @:wereldgozer
Denk dat de warmte jouw denkvermogen heeft aangetast. Je interpreteert mijn post totaal verkeerd, en ik kan toch echt niet zeggen dat mijn boodschap vaag isquote:Op maandag 29 juni 2026 10:55 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Ik denk dat je een bril nodig hebt. Kijk nog eens goed naar die grafiek.
Kan ook zo weer dalen, hèquote:Op maandag 29 juni 2026 11:08 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
En dan moet de zomer nog serieus op gang komen.
De volgende warmere periode is al weer zichtbaar in de pluim.quote:
Gevalletje muren verzadigd idd.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:29 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
De volgende warmere periode is al weer zichtbaar in de pluim.
En het gaat hier toch altijd met pieken en dalen...en gelukkig maar, dan kan de boel even afkoelen. Op een gegeven moment krijg je je huis niet meer koel.
Fris, zegt ie. Hier niet echtquote:Op maandag 29 juni 2026 11:27 schreef 12Beaufort het volgende:
Het is nu wel goed te doen buiten. Voelt zelfs fris aan![]()
[ afbeelding ]
Wat?quote:Op maandag 29 juni 2026 11:05 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Echt heerlijk weer. Dit is tenminste een echte zomer en niet zoals die verregende zomer van vorig jaar
Strakblauwe lucht. 25 graden. Het koelt lekker af vannacht. Wat wil je nog meer?quote:
Ik zit ook al te denken...quote:
quote:Juni 2025 was historisch warm en zonnig, maar verliep in Nederland lokaal wisselvallig qua neerslag. De meeste regen viel tijdens de eerste tien dagen van de maand, waarbij 8 juni landelijk te boek stond als de natste dag. Daarna volgde een overwegend droge en zeer zonnige periode.
quote:In juli 2025 viel er in Nederland landelijk gemiddeld 72 mm tot 73 mm neerslag, wat zeer dicht bij het gebruikelijke langjarig gemiddelde lag. De maand was opgedeeld in drogere, zonnige perioden en lokale, soms zeer zware plensbuien, vooral in het oosten en noordoosten.
Maar ja, popcorn snaaien inderdaad.quote:Augustus 2025 verliep zeer droog en zonnig met gemiddeld over het land slechts 34 mm regen, tegenover 88 mm normaal. Het grootste deel van deze neerslag viel in de eerste vijf dagen en helemaal aan het einde van de maand, waardoor er in het midden een flinke droogte ontstond.
Het ging me meer hierom. Vorig jaar was helemaal geen verregende zomerquote:Op maandag 29 juni 2026 12:50 schreef BillDauterive het volgende:
[..]
Strakblauwe lucht. 25 graden. Het koelt lekker af vannacht. Wat wil je nog meer?
Vorig jaar was het vooral veel regen.
quote:Met een gemiddelde temperatuur van 18,5 °C tegen 17,5 °C was het de op drie na warmste zomer sinds het begin van onze metingen in 1901. Alleen de zomers van 2018, 2003 en 2022 waren warmer. In 2006 werd het ook 18,5 °C
Hoewel er twee hittegolven waren, was het nooit langdurig zeer warm. De zomer viel vooral op doordat er weinig koele dagen waren.
quote:Juni op één na warmste sinds 1901
Juni was met gemiddeld 18,3 °C tegen normaal 16,2 °C de op één na warmste juni sinds 1901. De eerste decade verliep vrij koel. De laagste temperatuur van deze zomer, 3,6 °C, werd op 11 juni in Deelen gemeten. Daarna was het warm met maximumtemperaturen meestal tussen 25 en 30 °C. Juni was zeer zonnig en droog.
quote:Juli begon met hittegolf
Juli was met 19,0 °C warm, normaal is 18,3 °C. De hittegolf die op 28 juni begonnen was eindigde op 2 juli. De eerste twee dagen was het extreem warm met in het zuidoosten maximumtemperaturen van meer dan 35 °C. Van 30 juni tot en met 2 juli gold in het zuidoosten code oranje voor extreme hitte. De hoogste temperatuur van deze zomer werd op 2 juli met 39,0 °C in Beek gemeten. Daarna was het enige tijd vrij koel. De rest van de maand was het gematigd zomerweer met kortdurende warmte rond 19 juli. Er viel iets minder neerslag dan normaal, de zonneschijn was vrijwel normaal
quote:Augustus volop zomers
De maand augustus was met een gemiddelde temperatuur van 18,2 °C (normaal (17,9 °C) warmer dan normaal. Het was vaak gematigd zomerweer, maar van 11 tot en met 15 augustus was het heet, wat de tweede hittegolf van de zomer opleverde. Rond 22 augustus was het enkele dagen vrij koel. Met gemiddeld 236 uur zon (normaal 205 uur) was het ook een zonnige maand. Het was ook droog, landelijk gemiddeld viel 35 mm, normaal is 83 mm.
quote:Veel warme, zomerse en tropische dagen
In De Bilt waren er deze zomer 78 warme dagen, 29 zomerse dagen en 8 tropische dagen. Normaal zijn dat er respectievelijk 64, 22 en 5. In het zuiden waren er 40 tot 48 zomerse dagen en 10 tot 14 tropische dagen. Normaal zijn dat ongeveer 30 zomerse en 8 tropische dagen.
Kapotte koelingen in supermarkten, dit soort berichten. Het is duidelijk dat Nederland nog niet klaar is voor 36+ weer.quote:Oververhitting in kabelgoot: geen treinen tussen Rotterdam en het zuiden
Door oververhitting in een kabelgoot rijden er geen treinen van het station Rotterdam Stadion richting het zuiden van het land. De kabels zijn gaan smeulen en daardoor werken wissels en seinen niet, zegt ProRail.
De spoorbeheerder verwacht dat de vervanging van de 299 kabels in de goot tot na het einde van de dienstregeling zal duren. Dat betekent dat er pas morgenochtend weer treinen vanuit Rotterdam naar steden als Dordrecht en Breda kunnen rijden. Dat geldt ook voor de Eurostar naar Brussel.
Door de storing kwamen vijf treinen stil te staan. Omdat er wel spanning op bovenleiding staat, konden deze treinen op eigen kracht verder.
Ja, mooi. De volgende keer zal ik "hier" erbij zetten. Jij woont in het zuiden. Ik woon in het gedeelte van Nederland waar vorig jaar de meeste regen was gevallen. De beek die vrijwel elke zomer droog staat, stond vorig jaar vol.quote:Op maandag 29 juni 2026 12:57 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Het ging me meer hierom. Vorig jaar was helemaal geen verregende zomer
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Helaas werkt het zo idd.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gevalletje muren verzadigd idd.
Lucht is een slechte geleider wat dat betreft. De muren blijven in de nacht hun warmte afgeven naar binnen toe en de koele nachtelijke lucht kan daar in veel gevallen gewoon niet tegenop boksen.
Ik ga gewoon elke nacht naar 20 blijven koelen tot de warmte eruit is. Je zou denken dat een paar dagen wel genoeg is daarvoor.quote:Op maandag 29 juni 2026 11:40 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Gevalletje muren verzadigd idd.
Lucht is een slechte geleider wat dat betreft. De muren blijven in de nacht hun warmte afgeven naar binnen toe en de koele nachtelijke lucht kan daar in veel gevallen gewoon niet tegenop boksen.
Hier vraag is niet of er nog een derde of vierde hittegolf komt, maar wanneer?quote:Op maandag 29 juni 2026 13:27 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
En dit is de week daarna. Kans op een tweede hittegolf is aanwezig.
[ afbeelding ]
Heb liever herfst.quote:Op maandag 29 juni 2026 13:32 schreef Dutch_view het volgende:
Ik zie nu liever kaarten die over sneeuwkansen gaan
Dat is wel interessant. Alleen is mijn huis pas een paar jaar oud met triple glas. Om dat nu weer te vervangen..quote:Op maandag 29 juni 2026 13:55 schreef kilon het volgende:
Ik neem aan dat @:Geschiedkundige dit als extra toevoeging aan zijn arsenaal wel ziet zitten.
Als huurder heb je er helaas niks aan.
Nieuwe 'slimme ramen' mogelijk het antwoord op hittestress
https://nos.nl/l/2620834
Het is eerder de vraag of de tweede hittegolf überhaupt stoptquote:Op maandag 29 juni 2026 13:34 schreef GarlandBriggs het volgende:
[..]
Hier vraag is niet of er nog een derde of vierde hittegolf komt, maar wanneer?
Je hoort mij overigens niet klagen hè, maar als de rest van de zomer zoals deze week (25 graden en droog) is, teken ik er ook gewoon voor
Hele week is gewoon warm. Niet heet voor een normaal persoon, maar 25+ is zeker wel warm weerquote:Op maandag 29 juni 2026 14:50 schreef MissButterflyy het volgende:
Volgende week dinsdag weer warmte. Hopelijk vlakt die temperatuur af.
Tja, weerwoordquote:Op maandag 29 juni 2026 15:00 schreef Remco het volgende:
Op weerwoord komen 43ers voorbij volgende week zondag.
Het wordt tijd voor een DDoS aanval op weerwoordquote:Op maandag 29 juni 2026 15:00 schreef Remco het volgende:
Op weerwoord komen 43ers voorbij volgende week zondag.
Zal ik dan voor de balans de koudste run pakken?quote:Op maandag 29 juni 2026 15:04 schreef Dutch_view het volgende:
*checkt stiekem Facebook Marc Putto* Zelfde ellende van 43+ kaartjes
Nog paarser dan paars
Die fantast moet je met een hele grote emmer zout nemenquote:Op maandag 29 juni 2026 15:04 schreef Dutch_view het volgende:
*checkt stiekem Facebook Marc Putto* Zelfde ellende van 43+ kaartjes
Nog paarser dan paars
Als huurder kan je ook gewoon schijt hebben. Woningbouwverenigingen willen het liefst dat hun bewoners het aangenaam hebben, want dat kost ze minder.quote:Op maandag 29 juni 2026 13:55 schreef kilon het volgende:
Ik neem aan dat @:Geschiedkundige dit als extra toevoeging aan zijn arsenaal wel ziet zitten.
Als huurder heb je er helaas niks aan.
Nieuwe 'slimme ramen' mogelijk het antwoord op hittestress
https://nos.nl/l/2620834
Hell nah.quote:Op maandag 29 juni 2026 15:30 schreef Nattekat het volgende:
Overigens wel heel veel leden die voor warmte gaan. Een nieuwe hittegolf wordt steeds realistischer, ook bij het koelere GFS.
Valt ook wel mee.quote:Op maandag 29 juni 2026 16:06 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Dagen ervoor en daarna zijn veel minder. Hooguit 1 dag
Als ik crepeer in de hitte is mijn woningbouwvereniging heel blij want dan kunnen ze de woning weer verhuren aan iemand tegen een hogere prijs.quote:Op maandag 29 juni 2026 15:28 schreef Twieki het volgende:
[..]
Als huurder kan je ook gewoon schijt hebben. Woningbouwverenigingen willen het liefst dat hun bewoners het aangenaam hebben, want dat kost ze minder.
Well zolang er zware woningnood is, nee. Wat is hun incentive om hard te gaan lopen voor hun huurders. Idd een beetje de filosofie: voor jou 100 anderen die in de rij staanquote:Op maandag 29 juni 2026 16:10 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Als ik crepeer in de hitte is mijn woningbouwvereniging heel blij want dan kunnen ze de woning weer verhuren aan iemand tegen een hogere prijs.
Woningbouwcorporaties geven geen fuck
Tweede inmiddels alweer.quote:Op maandag 29 juni 2026 15:53 schreef S_E het volgende:
Hier vandaag ook weer 25+, dus we zitten nog gewoon in de eerste hittegolf
Ja, ik blijf dat raar vinden dat we over een landelijke hittegolf spreken als het in De Bilt aan die criteria voldoet. Het zuiden ligt dan al in as en in het noorden hebben ze pas net de schaatsen in het vet. Landelijk is pas als het overal is.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:43 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Yup... eind mei was er een regionale hittegolf.
In as?quote:Op maandag 29 juni 2026 17:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, ik blijf dat raar vinden dat we over een landelijke hittegolf spreken als het in De Bilt aan die criteria voldoet. Het zuiden ligt dan al in as en in het noorden hebben ze pas net de schaatsen in het vet. Landelijk is pas als het overal is.
Ze moeten toch ergens van uit gaan.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:50 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ja, ik blijf dat raar vinden dat we over een landelijke hittegolf spreken als het in De Bilt aan die criteria voldoet. Het zuiden ligt dan al in as en in het noorden hebben ze pas net de schaatsen in het vet. Landelijk is pas als het overal is.
Met de klimaatverandering mogen ze het wel omhoog schroeven idd. Straks elk jaar een hittegolf.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In as?![]()
Criteria voor hittegolf stelt natuurlijk weinig voor hier
Ik zou niet over 'landelijk' spreken met iets als een hittegolf. Voor een maandoverzicht kijken we naar meerdere stations. Wil je toch landelijk, dan zou je ook bijvoorbeeld 5 stations kunnen aanwijzen die aan de criteria moeten voldoen.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:00 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ze moeten toch ergens van uit gaan.
Hoe wil jij het doen dan?
Landelijk als Ell aan de criteria voldoet?
Ja natuurlijk overdrijf ik, net als met de schaatsen. Maar je snapt mijn punt neem ik aan wel.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In as?![]()
Criteria voor hittegolf stelt natuurlijk weinig voor hier
Geloof er niks van. Sensatiezoekersquote:Op maandag 29 juni 2026 17:55 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
GFS gaat opnieuw voor schroeihitte
quote:
Hij belicht alleen dat ene model wat niet eens waarschijnlijk is en wat wel gaat gebeuren dat is niet zo belangrijk. Zegt mij al genoegquote:Op maandag 29 juni 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon 1 rekenmodel (GFS) die met die voorspelling komt.
Europees model laat normaal zomer weer zien 25-30 graden. Ook dat benoemde hij.
Die GFS had de vorige hittegolf juist voorspeld namelijk, ook iets van 2 weken van te voren.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon 1 rekenmodel (GFS) die met die voorspelling komt.
Europees model laat normaal zomer weer zien 25-30 graden. Ook dat benoemde hij.
Je zit jezelf gewoon moed in de praten.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:28 schreef Maver24 het volgende:
[..]
🙃🙃
Alles verder kijken dan hoogstens 1 week is al niet eens betrouwbaar
Hij belicht in die video letterlijk beide modellen, ook Europese model is warm voor Duitsland. Er zijn amper koele oplossingen en amper neerslag. kijk zijn voorspelling van 2 weken terug eens zou ik zeggen.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:19 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Hij belicht alleen dat ene model wat niet eens waarschijnlijk is en wat wel gaat gebeuren dat is niet zo belangrijk. Zegt mij al genoeg
Al besproken.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:55 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
GFS gaat opnieuw voor schroeihitte
Idd.. dauwpunt van 12°Cquote:Op maandag 29 juni 2026 18:46 schreef INViCTuS het volgende:
De luchtvochtigheid daalt al rap. Nu wel aangenaam
Alleen al die thumbnailquote:Op maandag 29 juni 2026 18:38 schreef Nattekat het volgende:
Echt, ik verwacht van WKN'ers een hoger niveau dan dit, kom op zeg.
Het standaard kleuterniveau dat je tegenwoordig op YouTube ziet (helaas ook vaak toegepast bij de wat betere filmpjes, dus die zijn niet direct te herkennen).quote:
Het is hier geen Weerwoord hoor.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Al besproken.
Echt, ik verwacht van WKN'ers een hoger niveau dan dit, kom op zeg.
Het is bij jou toch elke dag 21 graden?quote:Op maandag 29 juni 2026 18:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
We vieren feest. Na 11 dagen 30+ op rij vandaag geen tropische dag hier
En het blijft gewoon zo de komende twee wekenquote:Op maandag 29 juni 2026 18:46 schreef INViCTuS het volgende:
De luchtvochtigheid daalt al rap. Nu wel aangenaam
Als je hier al wat jaren mee leest weet je dat het eigenlijk een verlengstuk is van KLB en niks meer.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dus die maatstaf ligt al wat lager dan dat, moet je nagaan.
In de buurt van bebouwing in half Nederland wel 30 graden gehaald de afgelopen 11 dagenquote:Op maandag 29 juni 2026 18:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
We vieren feest. Na 11 dagen 30+ op rij vandaag geen tropische dag hier
En op het KNMI station 10 in de laatste 11 dagen en één maal 29.7quote:Op maandag 29 juni 2026 19:18 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In de buurt van bebouwing in half Nederland wel 30 graden gehaald de afgelopen 11 dagen
Warmste knmi station vandaag was 27.9quote:Op maandag 29 juni 2026 19:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
En op het KNMI station 10 in de laatste 11 dagen en één maal 29.7
Hoe warm is je zwembad nu eigenlijk?quote:Op maandag 29 juni 2026 19:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
20.5, ik wil niet overhit raken he
Ja..quote:Op maandag 29 juni 2026 18:01 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Met de klimaatverandering mogen ze het wel omhoog schroeven idd. Straks elk jaar een hittegolf.
17 van de 40 hittegolven vielen in deze eeuw.
De hittegolf gaat doorquote:Op maandag 29 juni 2026 19:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Warmste knmi station vandaag was 27.9
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolfquote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja..
De laatste was trouwens geen gewone hittegolf, maar een superhittegolf.
Gewone hittegolf: minstens 5 opeenvolgende dagen die tenminste 25 graden halen, waarbij op minstens drie dagen ten minste 30 graden
Hittegolven zijn helemaal prima.
Die met de pieken boven de 35, met die verstikkende deken, die men 'super' labelt lijken helaas de nieuwe trend te gaan worden. We kunnen nog gered worden door een koudebubbel. Maar we zullen zien.
Daar krijg ik ook enorme jeuk van ja. Dat kan al gewoon in w /m².quote:Op maandag 29 juni 2026 20:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolf.
Superhittegolf was overigens alleen lokaal.
~30 graden.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hoe warm is je zwembad nu eigenlijk?
Vandaag, ik had het over de afgelopen 11 dagenquote:Op maandag 29 juni 2026 19:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Warmste knmi station vandaag was 27.9
Hittegolven doorgaans ook. Iets met ligging. 40ers waren in Frankrijk en Londen ook geen vaste prikquote:Op maandag 29 juni 2026 20:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolf.
Superhittegolf was overigens alleen lokaal.
Dat was dus die afbeelding van de kaart met 42 en 43 graden? Hoe moet je het verder interpreteren? Hoe waarschijnlijk is het per lijntje? Die witte is gemiddeld toch?quote:Op maandag 29 juni 2026 20:05 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Trouwens om even een impressie te geven van hoe achterlijk die oper van GFS was
Die piek op 8 juli is een stuk enger.
Ohh wow dat is dan dus met verwarming erbij neem ik aan, oke.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
~30 graden.
Van mij mag het best een pak koeler, maar dan kan de kleine er niet lang in
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hittegolven doorgaans ook. Iets met ligging. 40ers waren in Frankrijk en Londen ook geen vaste prik
Jep. Vanaf april staat de verwarming al aan. Dan is het best hard stoken met de vooral koude nachten.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohh wow dat is dan dus met verwarming erbij neem ik aan, oke.
Die van ons is onverwarmd en nu 29° (gister gemeten)
En nog steeds zijn er figuren die klimaatverandering een hoax vinden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.
Ben wel blij dat we deze winter een weekje heel veel sneeuw hadden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan nog niet eens een plaatje van social media fatsoenlijk plaatsen hier.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.
Het kijkt allemaal erg omdat ze elk jaar wel weer een nieuwe record wordt verbroken zoals elke 4 jaar ook weer recordz op een WK of OS worden verbroken.
[ afbeelding ]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.
Het kijkt allemaal erg omdat ze elk jaar wel weer een nieuwe record wordt verbroken zoals elke 4 jaar ook weer recordz op een WK of OS worden verbroken.
[ afbeelding ]
Weinig. De winters van 2009 en 2010 waren wel streng wat ik me kan herinneren.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.
Welke kouderecords zijn er de afgelopen 25 jaar verbroken?
Die hele klimaatverandering gaat ook vooral om hogere gemiddelden. Dus als het na 5 jaar een keertje snilt gaan die ontkenners roepen dat het allemaal wel meevalt. Euh nee.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Weinig. De winters van 2009 en 2010 waren wel streng wat ik me kan herinneren.
En dat was het dan ook.
Ook al is het 50. De boomers zullen je altijd herinneren aan de zomer van '76, toen het ook warm was.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Onze politiek denkt daar anders overquote:Op maandag 29 juni 2026 21:19 schreef dick_laurent het volgende:
Dat hele geouwehoer met die klimaatverandering is dat we er nu vooral gewoon mee moeten dealen want we gaan het écht niet meer terug draaien in de komende 10 - 20 jaar, ook al wordt er veel ingezet oo renewables etc.
Niet dat ik zeg dat dat geen zin heeft, maar meer van, wat nu is ingezet maken we voorlopig niet meer ongedaan... Dus beter maar gewoon zo goed als het kan dealen met de gevolgen nu 🤷🏻♂️
Als het om economie en aandelen gaat begrijp jij hoe een maand binnen een jaar en tien of 50 jaar valt.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
afbeelding ]
Zeker, alleen moeten we voorkomen dat we de hele aardkloot volledig naar de verdoemenis helpen met onze bagger.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:19 schreef dick_laurent het volgende:
Dat hele geouwehoer met die klimaatverandering is dat we er nu vooral gewoon mee moeten dealen want we gaan het écht niet meer terug draaien in de komende 10 - 20 jaar, ook al wordt er veel ingezet oo renewables etc.
Niet dat ik zeg dat dat geen zin heeft, maar meer van, wat nu is ingezet maken we voorlopig niet meer ongedaan... Dus beter maar gewoon zo goed als het kan dealen met de gevolgen nu 🤷🏻♂️
Nog even harken met de kwakzalverij van de AI, nog even massa's mensenlevens over de kling jagen voor de wapenindustrie en rare overtuigingen en iedereen airco adviseren.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, alleen moeten we voorkomen dat we de hele aardkloot volledig naar de verdoemenis helpen met onze bagger.
Ach, na mij de zondvloed is helaas de gedachte bij veel mensen en daarmee ook politici. Die kijken alleen naar korte termijn. Ja, dan is er niet veel aan te doen nee. Helaas ontbreekt het aan een goede, lange termijnvisie. Wereldwijd.
quote:Op maandag 29 juni 2026 20:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.
Welke kouderecords zijn er de afgelopen 25 jaar verbroken?
Ik adviseer wel iedereen een airco ja.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nog even harken met de kwakzalverij van de AI, nog even massa's mensenlevens over de kling jagen voor de wapenindustrie en rare overtuigingen en iedereen airco adviseren.
Ik had het in 2010 allemaal iets optimistischer ingeschat met Ford en hun cradle to cradle (niet perfect, maar er werd nagedacht) architecten die met de ecosphere werkten.
Maar neu, het is neoliberaal domboversum geworden.
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:42 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik adviseer wel iedereen een airco ja.
Maar ook indien mogelijk zonwering in de vorm van screens, zonneschermen en vooral ook groen (bomen!!).
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).quote:Op maandag 29 juni 2026 21:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.
Eén grote pizzasteen en de mensen zijn de pizza's.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).
De grond was volledig geasfalteerd en overal rondom ons metershoge stapels aan allerlei tegels uiteraard. Dus basically aan alle kanten omringd door steen en beton.
Holy jesus het voelde daar echt als 45 graden, totale bakplaat. Terwijl de ambient temp rond de 33 lag op dat moment.
Schoolvoorbeeld van hoe het ook in veel steden gaat met hitte.
Mooie als excursieplek voor degenen die met de airco aan allemaal wollige uitspraken doen over dat het allemaal wel meevalt.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).
De grond was volledig geasfalteerd en overal rondom ons metershoge stapels aan allerlei tegels uiteraard. Dus basically aan alle kanten omringd door steen en beton.
Holy jesus het voelde daar echt als 45 graden, totale bakplaat. Terwijl de ambient temp rond de 33 lag op dat moment.
Schoolvoorbeeld van hoe het ook in veel steden gaat met hitte.
Ik proef wat aversie tegen airco's bij jou, waarom?quote:Op maandag 29 juni 2026 22:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mooie als excursieplek voor degenen die met de airco aan allemaal wollige uitspraken doen over dat het allemaal wel meevalt.
gerapporteerd voor trollenquote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja, want dan gaan mensen klagen over vogelpoep op hun auto. Of over luizensuiker. Dat gezeur heeft heel wat bomen gekost.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.
Bij onze gemeente was het meer dat ze destijds 3 voetbalvelden aan klinkers met vakjes wilden.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:44 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ja, want dan gaan mensen klagen over vogelpoep op hun auto. Of over luizensuiker. Dat gezeur heeft heel wat bomen gekost.
Oper hoog hoogquote:
Buitenlucht erin laten? En dan alleen overdag airco laten draaien?quote:Op maandag 29 juni 2026 23:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oper hoog hoog
Het is zo fris buiten dat m'n airco uitslaat, dat moeten we niet hebben.
Overdag ben ik niet thuis en laat ik de deur liever dicht. In de nacht heb ik er het minst last van en werkt ie verreweg het meest efficiënt om de warmte uit de muren te trekken.quote:Op maandag 29 juni 2026 23:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Buitenlucht erin laten? En dan alleen overdag airco laten draaien?
Of wat is de reden om dat niet te doen?
Bij KNMI hebben ze het over dat de zuidelijke helft kans maakt op tropische temperaturen.quote:Eventjes afkoelen voor nieuwe tropische dagen: volgende week 30 tot 35 graden
De recordhitte van de afgelopen dagen is achter de rug, maar wie dacht dat het voorbij is, heeft het mis. De komende dagen kunnen we even op adem komen voordat het volgende week opnieuw tropisch warm kan worden. Nicolien Kroon, meteoroloog bij Buienradar, legt het uit.
....
Toch moeten we ons opnieuw voorbereiden op hogere temperaturen voor volgende week. Kroon: "Er ontstaat opnieuw een hogedrukgebied boven Zuid-Europa met temperaturen boven de 40 graden. Die hitte zal vanuit Spanje via Frankrijk deze kant op komen. Het wordt waarschijnlijk niet zo extreem als afgelopen week, maar het kan na maandag opnieuw tropisch warm worden met temperaturen richting de 30 tot 35 graden."
Ik zie nog helemaal niks voor het noorden met deze dingen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:20 schreef Dutch_view het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rm-hitte-en-tropisch
[..]
Bij KNMI hebben ze het over dat de zuidelijke helft kans maakt op tropische temperaturen.
Gelukkig woon ik dan in de noordelijke helft
Rond de 25 is gewoon normaal zomer weer wel.quote:
quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:20 schreef Wereldgozer het volgende:
We liggen uit het wk maar 22.5 in de woonkamer is wel genot@:nattekat
Dat was GFS. En dat was één extreme uitschieter.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:49 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Zou mooi zijn, dit is veel meer behapbaar dan 40 graden
Hier 24 en geen zin, maar idd voelt het erg klam aan ja.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:17 schreef Elan het volgende:
Vind het warm en benauwd buiten terwijl het maar 21 graden is.
Dat is puur de luchtvochtigheid inderdaad, daarom maakt het ook niet veel uit als je airco niet sterk genoeg is om het hele huis te koelen zolang hij het vocht maar grotendeels uit huis haalt. Wat eigenlijk altijd wel lukt ook al heb je ondercapaciteit qua koelen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:42 schreef dick_laurent het volgende:
Blijft toch wonderlijk dat verschil in beleving wat een airco doet, ik heb de airco op mijn werkkamer op een hele beschaafde 26c staan en het digitale temp metertje op mn werkkamer geeft nu ook 26.1 aan bij 45% rv.
Als ik dan mijn werkkamer uitloop in de tussenkamer waar momenteel geen enkele airco aanstaat voel ik echt dat ik in een muur van warmte loop maar op het digitale temp metertje dat we daar hebben hangen zie ik: 27.8 rv 48%
Dus 'maar' een verschil van ongeveer 1.7 graden en minimaal hogere luchtvochtigheid, maar toch "voelt" het totaal anders.
Thermodynamics are weeeeeeeeeeeeird man
Wij hebben 5 split units hangen door het hele huis.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is puur de luchtvochtigheid inderdaad, daarom maakt het ook niet veel uit als je airco niet sterk genoeg is om het hele huis te koelen zolang hij het vocht maar grotendeels uit huis haalt. Wat eigenlijk altijd wel lukt ook al heb je ondercapaciteit qua koelen.
Wij hebben ook split woonkamer en slaapkamer, maar je hebt altijd van die figuren die roepen dat een mobiele airco totaal geen zin heeft. Het feit dat je het vocht grotendeels uit de lucht haalt maakt het al direct een stuk leefbaarder.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wij hebben 5 split units hangen door het hele huis.![]()
Maar hell no dat we ze allemaal ooit tegelijk aan hebben hoorVooral vaak 2 max tegelijk en that's it, momenteel in mijn werkkamer en de werkkamer van vrouwlief achter mij.
Rest van het huis is een walgelijk warm hok nu, maar boeie.... daar zijn we nu toch niet
Dit. Dunne bewolking maar vies plakkerig weer.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:03 schreef LTVDK het volgende:
Heel de ochtend al flink bewolkt en niet heel warm, maar voelt toch viezig benauwd aan buiten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |