Ik zou niet over 'landelijk' spreken met iets als een hittegolf. Voor een maandoverzicht kijken we naar meerdere stations. Wil je toch landelijk, dan zou je ook bijvoorbeeld 5 stations kunnen aanwijzen die aan de criteria moeten voldoen.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:00 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Ze moeten toch ergens van uit gaan.
Hoe wil jij het doen dan?
Landelijk als Ell aan de criteria voldoet?
Ja natuurlijk overdrijf ik, net als met de schaatsen. Maar je snapt mijn punt neem ik aan wel.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:59 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In as?![]()
Criteria voor hittegolf stelt natuurlijk weinig voor hier
Geloof er niks van. Sensatiezoekersquote:Op maandag 29 juni 2026 17:55 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
GFS gaat opnieuw voor schroeihitte
quote:
Hij belicht alleen dat ene model wat niet eens waarschijnlijk is en wat wel gaat gebeuren dat is niet zo belangrijk. Zegt mij al genoegquote:Op maandag 29 juni 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon 1 rekenmodel (GFS) die met die voorspelling komt.
Europees model laat normaal zomer weer zien 25-30 graden. Ook dat benoemde hij.
Die GFS had de vorige hittegolf juist voorspeld namelijk, ook iets van 2 weken van te voren.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Het is gewoon 1 rekenmodel (GFS) die met die voorspelling komt.
Europees model laat normaal zomer weer zien 25-30 graden. Ook dat benoemde hij.
Je zit jezelf gewoon moed in de praten.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:28 schreef Maver24 het volgende:
[..]
🙃🙃
Alles verder kijken dan hoogstens 1 week is al niet eens betrouwbaar
Hij belicht in die video letterlijk beide modellen, ook Europese model is warm voor Duitsland. Er zijn amper koele oplossingen en amper neerslag. kijk zijn voorspelling van 2 weken terug eens zou ik zeggen.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:19 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Hij belicht alleen dat ene model wat niet eens waarschijnlijk is en wat wel gaat gebeuren dat is niet zo belangrijk. Zegt mij al genoeg
Al besproken.quote:Op maandag 29 juni 2026 17:55 schreef Elan het volgende:
Bekijk deze YouTube-video
GFS gaat opnieuw voor schroeihitte
Idd.. dauwpunt van 12°Cquote:Op maandag 29 juni 2026 18:46 schreef INViCTuS het volgende:
De luchtvochtigheid daalt al rap. Nu wel aangenaam
Alleen al die thumbnailquote:Op maandag 29 juni 2026 18:38 schreef Nattekat het volgende:
Echt, ik verwacht van WKN'ers een hoger niveau dan dit, kom op zeg.
Het standaard kleuterniveau dat je tegenwoordig op YouTube ziet (helaas ook vaak toegepast bij de wat betere filmpjes, dus die zijn niet direct te herkennen).quote:
Het is hier geen Weerwoord hoor.quote:Op maandag 29 juni 2026 18:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Al besproken.
Echt, ik verwacht van WKN'ers een hoger niveau dan dit, kom op zeg.
Het is bij jou toch elke dag 21 graden?quote:Op maandag 29 juni 2026 18:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
We vieren feest. Na 11 dagen 30+ op rij vandaag geen tropische dag hier
En het blijft gewoon zo de komende twee wekenquote:Op maandag 29 juni 2026 18:46 schreef INViCTuS het volgende:
De luchtvochtigheid daalt al rap. Nu wel aangenaam
Als je hier al wat jaren mee leest weet je dat het eigenlijk een verlengstuk is van KLB en niks meer.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:00 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja, dus die maatstaf ligt al wat lager dan dat, moet je nagaan.
In de buurt van bebouwing in half Nederland wel 30 graden gehaald de afgelopen 11 dagenquote:Op maandag 29 juni 2026 18:52 schreef Geschiedkundige het volgende:
We vieren feest. Na 11 dagen 30+ op rij vandaag geen tropische dag hier
En op het KNMI station 10 in de laatste 11 dagen en één maal 29.7quote:Op maandag 29 juni 2026 19:18 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
In de buurt van bebouwing in half Nederland wel 30 graden gehaald de afgelopen 11 dagen
Warmste knmi station vandaag was 27.9quote:Op maandag 29 juni 2026 19:31 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
En op het KNMI station 10 in de laatste 11 dagen en één maal 29.7
Hoe warm is je zwembad nu eigenlijk?quote:Op maandag 29 juni 2026 19:32 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
20.5, ik wil niet overhit raken he
Ja..quote:Op maandag 29 juni 2026 18:01 schreef 12Beaufort het volgende:
[..]
Met de klimaatverandering mogen ze het wel omhoog schroeven idd. Straks elk jaar een hittegolf.
17 van de 40 hittegolven vielen in deze eeuw.
De hittegolf gaat doorquote:Op maandag 29 juni 2026 19:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Warmste knmi station vandaag was 27.9
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolfquote:Op maandag 29 juni 2026 20:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ja..
De laatste was trouwens geen gewone hittegolf, maar een superhittegolf.
Gewone hittegolf: minstens 5 opeenvolgende dagen die tenminste 25 graden halen, waarbij op minstens drie dagen ten minste 30 graden
Hittegolven zijn helemaal prima.
Die met de pieken boven de 35, met die verstikkende deken, die men 'super' labelt lijken helaas de nieuwe trend te gaan worden. We kunnen nog gered worden door een koudebubbel. Maar we zullen zien.
Daar krijg ik ook enorme jeuk van ja. Dat kan al gewoon in w /m².quote:Op maandag 29 juni 2026 20:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolf.
Superhittegolf was overigens alleen lokaal.
~30 graden.quote:Op maandag 29 juni 2026 19:53 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Hoe warm is je zwembad nu eigenlijk?
Vandaag, ik had het over de afgelopen 11 dagenquote:Op maandag 29 juni 2026 19:51 schreef INViCTuS het volgende:
[..]
Warmste knmi station vandaag was 27.9
Hittegolven doorgaans ook. Iets met ligging. 40ers waren in Frankrijk en Londen ook geen vaste prikquote:Op maandag 29 juni 2026 20:06 schreef Elan het volgende:
[..]
Ze verzinnen er ook elk jaar fancy termen bij. Hittekracht, super hittegolf.
Superhittegolf was overigens alleen lokaal.
Dat was dus die afbeelding van de kaart met 42 en 43 graden? Hoe moet je het verder interpreteren? Hoe waarschijnlijk is het per lijntje? Die witte is gemiddeld toch?quote:Op maandag 29 juni 2026 20:05 schreef Nattekat het volgende:
[ afbeelding ]
Trouwens om even een impressie te geven van hoe achterlijk die oper van GFS was
Die piek op 8 juli is een stuk enger.
Ohh wow dat is dan dus met verwarming erbij neem ik aan, oke.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:10 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
~30 graden.
Van mij mag het best een pak koeler, maar dan kan de kleine er niet lang in
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:13 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Hittegolven doorgaans ook. Iets met ligging. 40ers waren in Frankrijk en Londen ook geen vaste prik
Jep. Vanaf april staat de verwarming al aan. Dan is het best hard stoken met de vooral koude nachten.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:22 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohh wow dat is dan dus met verwarming erbij neem ik aan, oke.
Die van ons is onverwarmd en nu 29° (gister gemeten)
En nog steeds zijn er figuren die klimaatverandering een hoax vinden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Toch wel bizar hoe snel ook het Europese klimaat aan het veranderen is. Bij klimaatverandering denk je al snel aan iets waar je (klein)kinderen wellicht eens mee te maken zullen krijgen. Maar records worden vrijwel jaarlijks uit de boeken geschroeid alsof het niks is.
Ben wel blij dat we deze winter een weekje heel veel sneeuw hadden.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Je kan nog niet eens een plaatje van social media fatsoenlijk plaatsen hier.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.
Het kijkt allemaal erg omdat ze elk jaar wel weer een nieuwe record wordt verbroken zoals elke 4 jaar ook weer recordz op een WK of OS worden verbroken.
[ afbeelding ]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
Er is niks "mis" met het klimaat, er is alleen wat mis in de hoofden van vele mensen die bang zijn omdat ze bang gemaakt worden.
Het kijkt allemaal erg omdat ze elk jaar wel weer een nieuwe record wordt verbroken zoals elke 4 jaar ook weer recordz op een WK of OS worden verbroken.
[ afbeelding ]
Weinig. De winters van 2009 en 2010 waren wel streng wat ik me kan herinneren.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.
Welke kouderecords zijn er de afgelopen 25 jaar verbroken?
Die hele klimaatverandering gaat ook vooral om hogere gemiddelden. Dus als het na 5 jaar een keertje snilt gaan die ontkenners roepen dat het allemaal wel meevalt. Euh nee.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:56 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Weinig. De winters van 2009 en 2010 waren wel streng wat ik me kan herinneren.
En dat was het dan ook.
Ook al is het 50. De boomers zullen je altijd herinneren aan de zomer van '76, toen het ook warm was.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:24 schreef Elan het volgende:
[..]
Onze politiek denkt daar anders overquote:Op maandag 29 juni 2026 21:19 schreef dick_laurent het volgende:
Dat hele geouwehoer met die klimaatverandering is dat we er nu vooral gewoon mee moeten dealen want we gaan het écht niet meer terug draaien in de komende 10 - 20 jaar, ook al wordt er veel ingezet oo renewables etc.
Niet dat ik zeg dat dat geen zin heeft, maar meer van, wat nu is ingezet maken we voorlopig niet meer ongedaan... Dus beter maar gewoon zo goed als het kan dealen met de gevolgen nu 🤷🏻♂️
Als het om economie en aandelen gaat begrijp jij hoe een maand binnen een jaar en tien of 50 jaar valt.quote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
afbeelding ]
Zeker, alleen moeten we voorkomen dat we de hele aardkloot volledig naar de verdoemenis helpen met onze bagger.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:19 schreef dick_laurent het volgende:
Dat hele geouwehoer met die klimaatverandering is dat we er nu vooral gewoon mee moeten dealen want we gaan het écht niet meer terug draaien in de komende 10 - 20 jaar, ook al wordt er veel ingezet oo renewables etc.
Niet dat ik zeg dat dat geen zin heeft, maar meer van, wat nu is ingezet maken we voorlopig niet meer ongedaan... Dus beter maar gewoon zo goed als het kan dealen met de gevolgen nu 🤷🏻♂️
Nog even harken met de kwakzalverij van de AI, nog even massa's mensenlevens over de kling jagen voor de wapenindustrie en rare overtuigingen en iedereen airco adviseren.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:33 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Zeker, alleen moeten we voorkomen dat we de hele aardkloot volledig naar de verdoemenis helpen met onze bagger.
Ach, na mij de zondvloed is helaas de gedachte bij veel mensen en daarmee ook politici. Die kijken alleen naar korte termijn. Ja, dan is er niet veel aan te doen nee. Helaas ontbreekt het aan een goede, lange termijnvisie. Wereldwijd.
quote:Op maandag 29 juni 2026 20:50 schreef Elan het volgende:
[..]
Er zijn zoveel records gebroken qua warmte dat kan je geen incident meer noemen.
Welke kouderecords zijn er de afgelopen 25 jaar verbroken?
Ik adviseer wel iedereen een airco ja.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:40 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nog even harken met de kwakzalverij van de AI, nog even massa's mensenlevens over de kling jagen voor de wapenindustrie en rare overtuigingen en iedereen airco adviseren.
Ik had het in 2010 allemaal iets optimistischer ingeschat met Ford en hun cradle to cradle (niet perfect, maar er werd nagedacht) architecten die met de ecosphere werkten.
Maar neu, het is neoliberaal domboversum geworden.
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:42 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Ik adviseer wel iedereen een airco ja.
Maar ook indien mogelijk zonwering in de vorm van screens, zonneschermen en vooral ook groen (bomen!!).
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).quote:Op maandag 29 juni 2026 21:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.
Eén grote pizzasteen en de mensen zijn de pizza's.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).
De grond was volledig geasfalteerd en overal rondom ons metershoge stapels aan allerlei tegels uiteraard. Dus basically aan alle kanten omringd door steen en beton.
Holy jesus het voelde daar echt als 45 graden, totale bakplaat. Terwijl de ambient temp rond de 33 lag op dat moment.
Schoolvoorbeeld van hoe het ook in veel steden gaat met hitte.
Mooie als excursieplek voor degenen die met de airco aan allemaal wollige uitspraken doen over dat het allemaal wel meevalt.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:58 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ik liep vanmiddag kort over een groot industrieel buitenterrein waar overal tegels stonden opgeslagen naast een grote loods (even oriënteren op tegels die we willen gaan kopen voor onder onze pergola).
De grond was volledig geasfalteerd en overal rondom ons metershoge stapels aan allerlei tegels uiteraard. Dus basically aan alle kanten omringd door steen en beton.
Holy jesus het voelde daar echt als 45 graden, totale bakplaat. Terwijl de ambient temp rond de 33 lag op dat moment.
Schoolvoorbeeld van hoe het ook in veel steden gaat met hitte.
Ik proef wat aversie tegen airco's bij jou, waarom?quote:Op maandag 29 juni 2026 22:10 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Mooie als excursieplek voor degenen die met de airco aan allemaal wollige uitspraken doen over dat het allemaal wel meevalt.
gerapporteerd voor trollenquote:Op maandag 29 juni 2026 20:31 schreef Viesdik het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Ja, want dan gaan mensen klagen over vogelpoep op hun auto. Of over luizensuiker. Dat gezeur heeft heel wat bomen gekost.quote:Op maandag 29 juni 2026 21:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Onze gemeente verwijderde tien jaar geleden aanwezige bomen voor een nog grotere open parkeerplaats. Recent hebben ze een enquete uitgeschreven over het vergroenen van dezelfde parkeerplaats. 50% weg, 10% terug.
Bij onze gemeente was het meer dat ze destijds 3 voetbalvelden aan klinkers met vakjes wilden.quote:Op maandag 29 juni 2026 22:44 schreef la_perle_rouge het volgende:
[..]
Ja, want dan gaan mensen klagen over vogelpoep op hun auto. Of over luizensuiker. Dat gezeur heeft heel wat bomen gekost.
Oper hoog hoogquote:
Buitenlucht erin laten? En dan alleen overdag airco laten draaien?quote:Op maandag 29 juni 2026 23:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Oper hoog hoog
Het is zo fris buiten dat m'n airco uitslaat, dat moeten we niet hebben.
Overdag ben ik niet thuis en laat ik de deur liever dicht. In de nacht heb ik er het minst last van en werkt ie verreweg het meest efficiënt om de warmte uit de muren te trekken.quote:Op maandag 29 juni 2026 23:26 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Buitenlucht erin laten? En dan alleen overdag airco laten draaien?
Of wat is de reden om dat niet te doen?
Bij KNMI hebben ze het over dat de zuidelijke helft kans maakt op tropische temperaturen.quote:Eventjes afkoelen voor nieuwe tropische dagen: volgende week 30 tot 35 graden
De recordhitte van de afgelopen dagen is achter de rug, maar wie dacht dat het voorbij is, heeft het mis. De komende dagen kunnen we even op adem komen voordat het volgende week opnieuw tropisch warm kan worden. Nicolien Kroon, meteoroloog bij Buienradar, legt het uit.
....
Toch moeten we ons opnieuw voorbereiden op hogere temperaturen voor volgende week. Kroon: "Er ontstaat opnieuw een hogedrukgebied boven Zuid-Europa met temperaturen boven de 40 graden. Die hitte zal vanuit Spanje via Frankrijk deze kant op komen. Het wordt waarschijnlijk niet zo extreem als afgelopen week, maar het kan na maandag opnieuw tropisch warm worden met temperaturen richting de 30 tot 35 graden."
Ik zie nog helemaal niks voor het noorden met deze dingen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 09:20 schreef Dutch_view het volgende:
https://www.rtl.nl/nieuws(...)rm-hitte-en-tropisch
[..]
Bij KNMI hebben ze het over dat de zuidelijke helft kans maakt op tropische temperaturen.
Gelukkig woon ik dan in de noordelijke helft
Rond de 25 is gewoon normaal zomer weer wel.quote:
quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:20 schreef Wereldgozer het volgende:
We liggen uit het wk maar 22.5 in de woonkamer is wel genot@:nattekat
Dat was GFS. En dat was één extreme uitschieter.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 10:49 schreef summer2bird het volgende:
[..]
Zou mooi zijn, dit is veel meer behapbaar dan 40 graden
Hier 24 en geen zin, maar idd voelt het erg klam aan ja.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:17 schreef Elan het volgende:
Vind het warm en benauwd buiten terwijl het maar 21 graden is.
Dat is puur de luchtvochtigheid inderdaad, daarom maakt het ook niet veel uit als je airco niet sterk genoeg is om het hele huis te koelen zolang hij het vocht maar grotendeels uit huis haalt. Wat eigenlijk altijd wel lukt ook al heb je ondercapaciteit qua koelen.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 12:42 schreef dick_laurent het volgende:
Blijft toch wonderlijk dat verschil in beleving wat een airco doet, ik heb de airco op mijn werkkamer op een hele beschaafde 26c staan en het digitale temp metertje op mn werkkamer geeft nu ook 26.1 aan bij 45% rv.
Als ik dan mijn werkkamer uitloop in de tussenkamer waar momenteel geen enkele airco aanstaat voel ik echt dat ik in een muur van warmte loop maar op het digitale temp metertje dat we daar hebben hangen zie ik: 27.8 rv 48%
Dus 'maar' een verschil van ongeveer 1.7 graden en minimaal hogere luchtvochtigheid, maar toch "voelt" het totaal anders.
Thermodynamics are weeeeeeeeeeeeird man
Wij hebben 5 split units hangen door het hele huis.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 13:02 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is puur de luchtvochtigheid inderdaad, daarom maakt het ook niet veel uit als je airco niet sterk genoeg is om het hele huis te koelen zolang hij het vocht maar grotendeels uit huis haalt. Wat eigenlijk altijd wel lukt ook al heb je ondercapaciteit qua koelen.
Wij hebben ook split woonkamer en slaapkamer, maar je hebt altijd van die figuren die roepen dat een mobiele airco totaal geen zin heeft. Het feit dat je het vocht grotendeels uit de lucht haalt maakt het al direct een stuk leefbaarder.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:01 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Wij hebben 5 split units hangen door het hele huis.![]()
Maar hell no dat we ze allemaal ooit tegelijk aan hebben hoorVooral vaak 2 max tegelijk en that's it, momenteel in mijn werkkamer en de werkkamer van vrouwlief achter mij.
Rest van het huis is een walgelijk warm hok nu, maar boeie.... daar zijn we nu toch niet
Dit. Dunne bewolking maar vies plakkerig weer.quote:Op dinsdag 30 juni 2026 14:03 schreef LTVDK het volgende:
Heel de ochtend al flink bewolkt en niet heel warm, maar voelt toch viezig benauwd aan buiten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |