abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_220952111
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Een belediging, vernieling of winkeldiefstal betekent dan automatisch einde procedure?
Natuurlijk, waarom zou dat niet zo moeten zijn?
quote:
Zou dit ook voor tweedekamer leden moeten gelden?
Hoeveel daarvan zitten in een asielprocedure?
pi_220952126
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Simpel: onuitvoerbaar volgens de minister.
[..]
Het is pas gek als moties met zo'n appreciatie worden aangenomen.
Je bent natuurlijk even weg geweest, maar je kan toch niet gemist hebben dat iets als uitvoerbaarheid belangrijker is dan symboolpolitiek en totempalen in het migratiedebat?
pi_220952133
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Motie van het lid De Vos over procedures beëindigen van asielzoekers die misdrijven hebben gepleegd.
[..]

Dat die niet door serieuze partijen wordt gesteund lijkt me logisch.
Dat taalgebruik is weer eens intriest.
pi_220952142
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Simpel: onuitvoerbaar volgens de minister.
[..]
Het is pas gek als moties met zo'n appreciatie worden aangenomen.
Uiteraard. Maar dat doet het minder fijn voor de onderbuik.
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 18:50:31 #105
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_220952166
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Een belediging, vernieling of winkeldiefstal betekent dan automatisch einde procedure?

Zou dit ook voor tweedekamer leden moeten gelden?
Dat zijn wel misdrijven, dus ja.

Overtredingen zijn van een andere orde.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220952173
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:39 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Natuurlijk, waarom zou dat niet zo moeten zijn?
Het stoppen met een asielprocedure naar aanleiding van één belediging of een gestolen doosje smint lijkt mij wel wat haaks staan op het proportionaliteits- en gelijkheidsbeginsen. Maar met die twee heb jij niet zoveel volgens mij?
quote:
Allereerst lijkt het mij nogal ver staan van
Hoeveel daarvan zitten in een asielprocedure?
Als je met een simpele belediging of winkeldiefstal al geeneens statushouder mag worden, dan lijkt mij het okk niet echt wenselijk dat je hier volksvertegenwoordiger mee wordt toch?
pi_220952190
quote:
10s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:45 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat die niet door serieuze partijen wordt gesteund lijkt me logisch.
Dat taalgebruik is weer eens intriest.
Ja deze motie was niet geschreven om aangenomen te worden
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 18:55:43 #108
pi_220952206
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:51 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het stoppen met een asielprocedure naar aanleiding van één belediging of een gestolen doosje smint lijkt mij wel wat haaks staan op het proportionaliteits- en gelijkheidsbeginsen. Maar met die twee heb jij niet zoveel volgens mij?
[..]
Als je met een simpele belediging of winkeldiefstal al geeneens statushouder mag worden, dan lijkt mij het okk niet echt wenselijk dat je hier volksvertegenwoordiger mee wordt toch?
Ik vind dit lastig hoor. Als je als statushouder gaat stelen ben je wel erg asociaal bezig en heb je dus weinig op met de normen en waarden van het land waarin je verblijft. Die plek zie ik liever ingenomen worden door iemand die hier wat van zijn of haar leven wil maken zonder te stelen.

Aan de andere kant kun je ook gaan voor een variant dat een status pas ingetrokken kan worden als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Ik noem maar wat, meerdere in een bepaald tijdsbestek/de sancties die er op staan.

Het is los van de proportionaliteit enorm ondermijnend voor het draagvlak.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_220952213
quote:

[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon geen misdrijf plegen of een overtreding begaan als je aan het wachten bent op een verblijfsvergunning. Dat is proportioneel.

quote:
Als je moet pleiten voor het inperken van het passief kiesrecht moet je misschien even nadenken welk punt je ook alweer probeerde te maken.
pi_220952231
quote:

[..]
[..]
Wat voegt iemand toe die net binnen al begint met stelen? Waarom zou hij in Nederland mogen blijven, tis niet alsof Nederland hem iets verplicht is natuurlijk.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 19:00:05 #111
pi_220952236
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:56 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je kunt natuurlijk ook gewoon geen misdrijf plegen of een overtreding begaan als je aan het wachten bent op een verblijfsvergunning. Dat is proportioneel.
[..]
Als je moet pleiten voor het inperken van het passief kiesrecht moet je misschien even nadenken welk punt je ook alweer probeerde te maken.
Ik was benieuwd en heb de vraag door AI gegooid.

Wanneer gebeurt dit? Volgens de Nederlandse Grondwet (Artikel 54) kan de rechter dit als bijkomende straf opleggen bij een onherroepelijke veroordeling tot een gevangenisstraf van ten minste één jaar voor specifieke, door de wet aangewezen delicten.

Dat zijn dus wel serieuzere misdrijven.
pi_220952240
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik was benieuwd en heb de vraag door AI gegooid.

Wanneer gebeurt dit? Volgens de Nederlandse Grondwet (Artikel 54) kan de rechter dit als bijkomende straf opleggen bij een onherroepelijke veroordeling tot een gevangenisstraf van ten minste één jaar voor specifieke, door de wet aangewezen delicten.

Dat zijn dus wel serieuzere misdrijven.
Geldt dat voor het intrekken van de verblijfsvergunning of voor het negatief antwoorden op de asielaanvraag?
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 19:01:11 #113
pi_220952244
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:00 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Geldt dat voor het intrekken van de verblijfsvergunning of voor het negatief antwoorden op de asielaanvraag?
Oh sorry, dit ging over het ontnemen van het passief kiesrecht.
pi_220952267
https://www.rijksoverheid(...)kwijtraken-na-delict

Hier staat al iets. Telt dus ook al voor minderjarigen.
pi_220952268
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:01 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Oh sorry, dit ging over het ontnemen van het passief kiesrecht.
Oh ok, duidelijk. Vind ik ook nogal ver gaan, maar die specifieke delicten zullen wel redelijk zwaar zijn ga ik dan maar vanuit.
pi_220952293
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:55 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Ik vind dit lastig hoor. Als je als statushouder gaat stelen ben je wel erg asociaal bezig en heb je dus weinig op met de normen en waarden van het land waarin je verblijft. Die plek zie ik liever ingenomen worden door iemand die hier wat van zijn of haar leven wil maken zonder te stelen.

Aan de andere kant kun je ook gaan voor een variant dat een status pas ingetrokken kan worden als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Ik noem maar wat, meerdere in een bepaald tijdsbestek/de sancties die er op staan.

Het is los van de proportionaliteit enorm ondermijnend voor het draagvlak.
Die "draagvlak" valt toch wel weg met de genoegheid aan (extreem-)rechtse partijen en mediums als Ongehoord Nederland, NvdD, Geenstijl, Powned, Telegraaf etc
pi_220952303
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:59 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wat voegt iemand toe die net binnen al begint met stelen? Waarom zou hij in Nederland mogen blijven, tis niet alsof Nederland hem iets verplicht is natuurlijk.
Vos heeft het toch over dat mensen vaker verdacht worden? Het gaat haar helemaal niet om criminaliteit anders zou ze wel met de cijfers over veroordelingen komen. Asielzoekers worden eerder als verdachte aangemerkt dan niet asielzoekers. Dat wijst op een heel ander probleem, namelijk dat de politie bijkbaar ook bevoordeeld is.

Ook met stelen zijn er natuurlijk vele gradaties. Om iemand meteen uit te zetten omdat hij vergeten is zijn 2e product bij 1 +1 gratis te scannen bij de zelfscan is ook een beetje overdreven of niet?
pi_220952310
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 18:59 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Volgens mij is de vraag in de asielprocedure niet “wat voegt iemand toe”, maar eerder “heeft deze persoon recht op bescherming tegen vervolging of ernstige schade bij terugkeer?”.

De vraag wat iemand toevoegt is meer voorbehouden aan arbeidsmigratie lijkt mij.
pi_220952320
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:07 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dat wijst op een heel ander probleem, namelijk dat de politie bijkbaar ook bevoordeeld is.
Ik vind dat te makkelijk om te stellen. Ik denk dat meerdere factoren daarin meespelen.

Waarbij iemand vaak jaren moeten wachten op een status en niet kan werken. Zo werk je mensen bewust de criminaliteit in.

En dan kan rechts Nederland weer roepen: "zie je wel!"
pi_220952336
Valt mij ook op in die uitermate knullige motie dat ze spreekt over verdachten en niet over veroordeelden.
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 19:15:50 #121
pi_220952363
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:06 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Die "draagvlak" valt toch wel weg met de genoegheid aan (extreem-)rechtse partijen en mediums als Ongehoord Nederland, NvdD, Geenstijl, Powned, Telegraaf etc
Mensen die daar hun nieuws vandaan halen hebben uberhaupt weerstand tegen het opvangen van asielzoekers en alles daaromtrent.

Het gaat om mensen zoals jij en ik.
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 19:16:04 #122
pi_220952365
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:10 schreef Firuze60 het volgende:
Valt mij ook op in die uitermate knullige motie dat ze spreekt over verdachten en niet over veroordeelden.
Dat is geen toeval.
pi_220952380
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:10 schreef Firuze60 het volgende:
Precies, omdat die cijfers haar beter uitkomen.
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:08 schreef Ambtenaar030 het volgende:

[..]
Ik vind dat te makkelijk om te stellen. Ik denk dat meerdere factoren daarin meespelen.

Waarbij iemand vaak jaren moeten wachten op een status en niet kan werken. Zo werk je mensen bewust de criminaliteit in.

En dan kan rechts Nederland weer roepen: "zie je wel!"
Ja als mensen in zo'n overvol ter Apel aan hun lot overgelaten worden vergroot je natuurlijk ook de kans dat ze minder gewenst gedrag vertonen. Door asielzoekers niet makkelijk te laten werken ook.
Het klopt ook zeker dat het systeem deze problemen verergert in plaats van verminderd. Maar ook dan is het zo dat gezien asielzoekers veel vaker verdacht worden in verhouding tot hun criminaliteit dat bij dat verdenken ook iets fout gaat.
pi_220952406
quote:

[..]
Het stoppen met een asielprocedure naar aanleiding van één belediging of een gestolen doosje smint lijkt mij wel wat haaks staan op het proportionaliteits- en gelijkheidsbeginsen.
Gelijkheidsbeginsel in vergelijking met wie?
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Forum Admin woensdag 3 juni 2026 @ 20:08:12 #125
pi_220952812
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juni 2026 19:03 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oh ok, duidelijk. Vind ik ook nogal ver gaan, maar die specifieke delicten zullen wel redelijk zwaar zijn ga ik dan maar vanuit.
Lijkt me ook. Zowel Wilders als de Mos hebben hun passief kiesrecht behouden. Al is de Mos wel gedeeltelijk vrij gesproken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')